Czas pracy a prawo...

Data: 2009-10-02 04:23:00
Autor: ArtiK
Czas pracy a prawo...
Witam!

Pracuje w firmie informatycznej na podstawie umowy o prace na czas
nieokreslony.
Moj pracodawca wymaga ode mnie pracy przez 8h i 45min przy czym 45min
mam (wg niego) przeznaczyć "na lunch".
Moje pytanie to : jak to ma sie w stosunku do prawa pracy? Czy nie
jest tak ze pracujac przy komputerze, na kazda godzine pracy przypada
5 minut przerwy WLICZONEJ w czas pracy? Czy pracujac 8h nie mam
ustawowego czasu 15min (?) przeznaczonego na posilek - rowniez
wliczonego w czas pracy? Jak wyglada sprawa narzucenia 45min przerwy
przez pracodawce? czy to legalne?

Pozdrawiam!
Artur

Data: 2009-10-02 11:56:35
Autor: Olgierd
Czas pracy a prawo...
Dnia Fri, 02 Oct 2009 04:23:00 -0700, ArtiK napisał(a):

[...]

Myślę, że albo Ty, albo Twój pracodawca myli dwie, a nawet trzy różne rzeczy. Jedna sprawa to 15-minutowa przerwa wliczana do czasu pracy (art. 134 kp).
Druga sprawa do owe 5-minutowe przerwy dla pracujących przy kompach (i faktycznie, to nie jest tak, że w tych chwilach możesz oddać się nicnierobieniu!)

Trzecia sprawa to niewliczana do czasu pracy przerwa przeznaczona na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych (art. 141 par. 1 kp).
Czy pracujac 8h nie mam ustawowego czasu 15min (?) przeznaczonego na
posilek - rowniez wliczonego w czas pracy? Jak wyglada sprawa narzucenia
45min przerwy przez pracodawce? czy to legalne?

Jak rozumiem Twój pracodawca po prostu zastosował -- pytanie czy prawidłowo (kłania się art. 141 par. 2 kp) -- właśnie ten przepis. Aha, ta przerwa nie stoi na przeszkodzie korzystaniu z opisanych powyżej! --
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2009-10-02 14:10:58
Autor: gardziej
Czas pracy a prawo...
Druga sprawa do owe 5-minutowe przerwy dla pracujących przy kompach (i
faktycznie, to nie jest tak, że w tych chwilach możesz oddać się
nicnierobieniu!)

Pomysł był zapewnie taki, żeby wzrok po koncentrowaniu się na blisko stojącym monitorze mógł odpocząć, a najlepiej zrobić to patrząc przez okno na drzewa daleko.
Przeglądanie papierów w tym czasie odpoczynkiem dla wzroku nie jest.

Data: 2009-10-02 05:16:47
Autor: BK
Czas pracy a prawo...
On Oct 2, 2:10 pm, "gardziej" <b...@brak.pl> wrote:
> [...]

daleko.
Przeglądanie papierów w tym czasie odpoczynkiem dla wzroku nie jest.

Zawsze mozesz wykonac sluzbowy telefon gapiac sie za okno.

Data: 2009-10-02 05:43:05
Autor: gr
Czas pracy a prawo...
On 2 Paź, 14:10, "gardziej" <b...@brak.pl> wrote:
> [...]

daleko.
Przeglądanie papierów w tym czasie odpoczynkiem dla wzroku nie jest.

Nie wiem czyi, ustawodawcy na pewno nie.

Data: 2009-10-02 13:44:54
Autor: Chmiel
Czas pracy a prawo...
ArtiK pisze:
Czy nie jest tak ze pracujac przy komputerze, na kazda godzine pracy przypada
5 minut przerwy WLICZONEJ w czas pracy?

Tak - przerwa od pracy przed komputerem. W tym czasie możesz wysyłać fax albo zająć się inną pracą biurową.

Przynajmniej tak interpretuje to mój pracodawca.

--
Chmiel

Data: 2009-10-02 15:33:13
Autor: Jotte
Czas pracy a prawo...
W wiadomości
ArtiK <krzesi@gmail.com> pisze:

[...]
Co do zasady OK, kwestia czy dokonał tego w sposób formalnie prawidłowy (wspomniany już art. 141 KP).
Oczywiście nie oznacza to, że musisz obowiązkowo w czasie przerwy dokonać konsumpcji spożywczej, ani że w razie przystąpienia do niej masz ją wykonywać przez 45 minut. :))
Wg mnie możesz także w czasie tej przerwy opuścić zakład pracy (miejsce pracy).

--
Jotte

Data: 2009-10-02 07:53:02
Autor: ArtiK
Czas pracy a prawo...
ArtiK <krz...@gmail.com> pisze:

[...]

A czy jest gdzieś nakazane by ta przerwa (45minutowa nakazana przez
pracodawce) była w środku czasu pracy? Czy nie moge jej "skonsumowac"
wychodzac 45min wczesniej? :)

Artur

Data: 2009-10-02 16:59:26
Autor: Jotte
Czas pracy a prawo...
W wiadomości

A czy jest gdzieś nakazane by ta przerwa (45minutowa nakazana przez
pracodawce) była w środku czasu pracy?
Nie.
I nie jest też zabronione.

Czy nie moge jej "skonsumowac"
wychodzac 45min wczesniej? :)
Przecież to wówczas nie będzie przerwa w pracy :)

--
Jotte

Czas pracy a prawo...