|
Data: 2013-02-01 11:12:22 |
Autor: rmikke |
Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
W dniu czwartek, 31 stycznia 2013 17:53:31 UTC+1 użytkownik Zbrochaty napisał:
http://polskanarowery.sport.pl/blogi/ibikekrakow/2013/01/czego_mozemy_sie_nauczyc_na_temat_bezpieczenstwa_na_drodze_od_wojskowego_pilota/1?bo=1
Bardzo ciekawy artykul traktujacy o widocznosci rowerzystow na drodze
i wyjasniajacy dlaczego czesto kierowcy nas nie zauwazaja, i co trzeba
robic aby nas widzieli. pozwolilem sobie oprocz linka wkopiowac caly
tekst, gdyz link moze przestac dzialac
Zbrochaty
Czego możemy się nauczyć na temat bezpieczeństwa na drodze od
wojskowego pilota?
“Sorry, koleś, nie zauważyłem cię”. To zdanie powtarzane jest przez
kierowców w całym kraju. Czy kierowca, który cię potrącił faktycznie
był nieostrożny czy też może naprawdę cię nie zauważył?
Raport Johna Sullivana, pilota Royal Air Force (siły lotnicze Wielkiej
Brytanii) przynosi odpowiedź na to pytanie i może mieć znaczący wpływ
na sposób, w jaki szkolimy kierowców i rowerzystów, aby byli
bezpieczni na drodze.
John Sullivan to pilot RAF, który “wylatał” ponad 4 tysiące godzin,
oraz zapalony rowerzysta. Jest także specjalistą od wypadków
lotniczych i autorem licznych raportów na ten temat. Piloci wojskowi
muszą radzić sobie z prędkościami rzędu 1600 km/h. Wszystkie wypadki
lotnicze są dokładnie analizowane w celu wyciągnięcia wniosków i
uniknięcia podobnych błędów w przyszłości.
Ludzkie oczy nie są zaprojektowane do jazdy. Jesteśmy, jako gatunek,
owocem setek tysięcy lat ewolucji. Nasze oczy oraz sposób, w jaki nasz
mózg analizuje obraz, są bardzo dobrze przystosowane do tropienia
antylop i dostrzegania niebezpieczeństw w rodzaju tygrysów
szablozębnych. Jednak tego typu zagrożenia należą już do zamierzchłej
przeszłości a zostały zastąpione przez szybko poruszające się pojazdy.
Z nimi jeszcze nie umiemy sobie dobrze radzić.
Dlaczego? Światło wpada do oka i trafia na siatkówkę. Następnie jest
przetwarzane na impuls elektryczny, który mózg odbiera jako obraz.
Tylko mała część siatkówki, zwana dołkiem środkowym siatkówki, jest w
stanie wytworzyć wysokiej jakości obraz. To dlatego musimy patrzeć
wprost na jakiś obiekt, aby dostrzec jego szczegóły. Pozostała część
siatkówki nie odbiera szczegółów, jest odpowiedzialna za tzw. widzenie
peryferyjne. Już nawet niewielki kąt robi różnicę – obiekt, znajdujący
się 20° od centrum pola widzenia jest o 90% mniej wyraźny niż gdyby
patrzeć na niego na wprost.
Wypróbuj swoje widzenie peryferyjne 1. Stań w odległości 10 metrów od
samochodu 2. Przesuń oczy na punkt, znajdujący się o jedną szerokość
samochodu w prawo lub w lewo 3. Bez poruszania oczami spróbuj odczytać
numery rejestracyjne 4. Powtórz to z odległości 5 metrów
Ten test pozwala zauważyć jak niewiele szczegółów jesteśmy w stanie
dostrzec, gdy obiekt, na który patrzymy, nie znajduje się w centrum
naszego pola widzenia.
Nie oznacza to, że nie jesteśmy w stanie nic zobaczyć za pomocą
widzenia peryferyjnego – jasne, że możemy. Dojeżdżając do
skrzyżowania, byłoby trudno nie zauważyć wielkiej ciężarówki jadącej z
boku, nawet kątem oka. Oczywiście, im większy obiekt, tym łatwiej go
dostrzec. Ale czy jesteśmy w stanie dostrzec motocykl albo rowerzystę?
Aby mieć szansę zauważyć obiekt na kolizyjnym kursie musimy poruszyć
oczami lub głową tak, aby znalazł się on jak najbliżej centrum pola
widzenia. W ten sposób będziemy w stanie użyć najbardziej wrażliwej
części siatkówki oka i dostrzec szczegóły.
A teraz robi się ciekawie Gdy poruszamy głową aby “zeskanować”
otoczenie, nasze oczy nie są w stanie poruszać się płynnie i dostrzec
wszystkiego wokół. Odbieramy obraz w serii krótkich ruchów skokowych,
oddzielonych przerwami (fiksacjami), podczas których obraz poddawany
jest obróbce. Mózg wypełnia te mikroskopijne luki informacjami
dostarczonymi przez widzenie peryferyjne i stosuje mechanizm, według
którego to, co pojawia się w kolejnej „klatce” powinno być identyczne
z tym, co znajdowało się w poprzedniej. To może wydawać się
nieprawdopodobne, ale mózg faktycznie blokuje obrazy, które są mu
dostarczane podczas ruchu gałek ocznych. To dzięki temu nie oglądamy
świata w postaci rozmazanych obrazów gdy patrzymy przez okno
poruszającego się pociągu.
Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której śledzimy wzrokiem
poruszający się obiekt.
Kolejny test Jeśli nie jesteś jeszcze przekonany, spróbuj tego: 1.
Spójrz w lustro 2. Patrz na przemian na swoje lewe i prawe oko 3. Czy
widzisz, jak twoje oczy poruszają się? Nie! 4. Powtórz to, tym razem
patrząc na drugą osobę. Zauważysz wyraźnie ruch jej oczu. Nie możesz
zobaczyć ruchu swoich własnych oczu, ponieważ twój mózg blokuje obraz,
który powstaje w momencie poruszenia gałek ocznych. To zjawisko
nazywane jest maskowaniem skokowym.
W przeszłości zdolność blokowania obrazu przydawała się nam. Dzięki
niej mogliśmy skradać się do zwierząt łownych bez przeciążania mózgu
rozmazanymi obrazami i skupiając się na najważniejszym obiekcie a nie
na otaczających nas detalach.
Lecz co się dzieje, gdy ten mechanizm jest wykorzystywany przez mózg w
nowoczesnych okolicznościach, na przykład w ruchu drogowym?
Dlaczego nie zauważamy motocykli i rowerzystów? Na skrzyżowaniu nawet
najgorszy kierowca spojrzy w prawo i w lewo, aby upewnić się, że ma
wolną drogę. Jednak nasz mózg jest zdolny „wyciąć” z obrazu
skrzyżowania nadjeżdżający motocykl lub rower. Im mniejszy pojazd, tym
większe prawdopodobieństwo, że nasz wzrok go ominie. Nie jest to do
końca wina nieostrożności. Raczej można to nazwać ludzką ułomnością,
uwarunkowaną biologicznie. To stąd biorą się te wymówki o
„niezauważeniu” rowerzysty.
Im szybciej poruszasz głową, tym większe skoki wykonują twoje oczy i
tym krótsze są przerwy, podczas których mózg „skleja” obraz. Dlatego
masz większą szansę przeoczyć pojazd. Dosłownie, jesteśmy w stanie
patrzeć na obiekt i go nie widzieć, jakby w ogóle go tam nie było.
Dodatkowo, kierowcy mają tendencję do pomijania wzrokiem skrajnych
okolic przedniej szyby. Ich widzenie jest dodatkowo ograniczone przez
ramę drzwi, co jeszcze poszerza ich „martwy punkt” widzenia.
Niebezpieczna muzyka Nasze uszy pomagają nam tworzyć obraz otaczającej
rzeczywistości. W samochodzie, w którym gra muzyka, nasz mózg zostaje
pozbawiony tej użytecznej umiejętności komponowania całościowego
obrazu z informacji dostarczanych jednocześnie przez oczy i uszy. W
dodatku rowery są niemal całkowicie ciche i kierowcy nie są w stanie
ich usłyszeć na drodze.
Jak dochodzi do wypadków? Załóżmy, że prowadzisz samochód, bez
pasażerów. Dojeżdżasz do skrzyżowania i widzisz, że jest puste.
Patrzysz w lewo i w prawo. Nagle słyszysz klakson motocykla, który
przejeżdża tuż przed maską twojego samochodu. Co to było?! Zbliżając
się do skrzyżowania nie zauważyłeś pojazdu, który znajdował się na
kolizyjnym kursie. Z powodu niedoskonałości widzenia peryferyjnego a
także ograniczenia pola widzenia przez elementy konstrukcyjne
samochodu nie dostrzegłeś w ogóle dość dużego obiektu, jakim jest
motocykl.
Rozejrzałeś się szybko w lewo i w prawo a twoje oczy “przeskoczyły”
nad nadjeżdżającym pojazdem. Reszta drogi była pusta i właśnie tym
obrazem twój mózg postanowił wypełnić luki, powstałe podczas
poruszania oczami. Trochę przerażające, prawda?
Nie byłeś nieostrożny – tylko nieefektywny. W dodatku jeśli nie
spodziewałeś się motocykla lub rowerzysty, czyli w ogóle nie
pomyślałeś o możliwości spotkania go w ruchu drogowym, twój mózg tym
łatwiej “wyciął” taki obiekt z przedstawionego ci obrazu
rzeczywistości.
Teraz już wiesz. Co możesz zrobić?
Kierowcy:
Zwolnij, zbliżając się do skrzyżowania czy ronda. Nawet jeśli wydaje
ci się, że droga jest pusta. Zmiana prędkości pozwoli ci dostrzec
pojazdy, których inaczej nie miałbyś szansy zauważyć.
Rzut oka nie wystarczy. Musisz być uważny i metodyczny, tak jakbyś
prowadził odrzutowiec. Skup wzrok na co najmniej trzech punktach po
prawej i po lewej, blisko, nieco dalej i daleko. Można dojść w tym do
wprawy a każde zatrzymanie wzroku będzie trwało ułamek sekundy. Piloci
myśliwców wojskowych tak właśnie postępują, nazywając tę czynność
„skanowaniem otoczenia” – jest ona niezbędna w ich pracy i zapewnia
bezpieczeństwo nawet przy prędkościach naddźwiękowych.
Za każdym razem spójrz dwukrotnie w lewo i w prawo – to podwoi szansę
dostrzeżenia każdego pojazdu.
Zwróć uwagę na boczne części przedniej szyby. Najlepiej wychyl się
nieco, aby spojrzeć poza filary drzwi. Drzwi po stronie kierowcy
blokują dużą część twojego pola widzenia. Jak mawiają piloci, rusz
głową, bo zginiesz! („Move your head or you’re dead&rdquo.Zmieniając
pas, spójrz w lusterka i przed siebie.
Jedź z włączonymi światłami. Oświetlony pojazd albo jaskrawe ubranie
są zawsze lepiej widoczne, niż ciemny obiekt, który wtapia się w
tło.Najtrudniej dostrzec motocykl, rowerzystę lub pieszego gdy słońce
nie stoi wysoko na niebie – uważaj szczególnie rano i wieczorem.
Pamiętaj, aby przednia szyba twojego samochodu była czysta. Nie widuje
się samolotów z brudnymi szybami, prawda? Dostrzeganie obiektów i tak
jest trudne, nie komplikuj sobie życia przez brudne szyby!
Nie rób głupstw. Patrząc na ekran komórki zamiast na drogę nie masz
szansy zobaczyć zbyt wiele przed sobą, nawet jeśli tylko rzucasz na
niego okiem. Wszystkie szczegóły są wtedy poza polem twojego widzenia.
Nawet jeśli co chwila podnosisz wzrok na drogę, twój mózg może nie
nadążyć z przetwarzaniem informacji i ułamek sekundy może zaważyć na
czyimś życiu!
Rowerzyści i motocykliści:
· Wzrok kierowcy może cię “wyciąć” z jego obrazu rzeczywistości.
Jaskrawe ubrania i oświetlenie pomagają, zwłaszcza migające lampki,
które przyciągają wzrok i są zauważalne nawet w widzeniu peryferyjnym.
Możesz ich używać także za dnia, nic na tym nie stracisz (no, może
tylko trochę więcej pieniędzy na baterie) a zyskasz większe
bezpieczeństwo.
· Jadąc rowerem spójrz nie na samochód zbliżający się do skrzyżowania
a na jego kierowcę. Jesteś na tyle blisko i masz o tyle szersze pole
widzenia, że możesz zauważyć czy kierowca patrzy na ciebie. Jeśli
patrzy – to znaczy, że cię zauważył i raczej cię nie potrąci. Jeśli
tylko prześlizgnął się po tobie wzrokiem, nie zatrzymując go, to jest
ryzyko, ze cię nie dostrzegł i nie zahamuje w porę!
Pamiętaj, że mała ilość światła słonecznego, brudna szyba czy deszcz
ograniczają szansę kierowcy na dostrzeżenie ciebie i twojego pojazdu
na drodze.
Nie jedź tuż przy krawędzi jezdni! Kierowca skupia wzrok tam, gdzie
może napotkać inny samochód – na jej środku, nie przy krawężniku.
Znajdź się w takim punkcie, w którym masz większą szansę być
zauważonym.
Co możemy poradzić na tę ludzką ułomność zmysłów? Odkrycia i sugestie
Johna Sullivana są fascynujące. Jednak jego rady zakładają, że
kierowcy zmienią swoje przyzwyczajenia. Osobiście uważam, że kierowca
samochodu jest mniej zdolny do nabrania nowych umiejętności i zmiany
zachowania niż pilot samolotu. Dlatego sądzę, że jest to jeszcze jeden
powód, aby maksymalizować bezpieczeństwo rowerzystów poprzez budowanie
odpowiedniej infrastruktury.
Podsumowując, oto najważniejsze rady dla rowerzystów: Pamiętajcie o
kolorowych ubraniach i oświetleniu – jedno i drugie zwraca uwagę i
zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Starajcie się też znaleźć się w
dobrym punkcie na jezdni – raczej bliżej środka pasa niż tuż przy
krawężniku.
Tłumaczenie: Helena Karniewicz What an RAF pilot can teach us about
being safe on the road
Heh :D
Znakomitą większość tej wiedzy można znaleźć w książce "Psychologia dla oficerów armii Stanów Zjednoczonych",
z lat pięćdziesiątych, ale o maskowaniu skokowym najwyraźniej
wtedy jeszcze nie wiedzieli. A to wiele spraw wyjaśnia.
Bardzo dobry artykuł.
|
|
|
Data: 2013-02-01 21:15:38 |
Autor: Jacek Maciejewski |
Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
Dnia Fri, 1 Feb 2013 11:12:22 -0800 (PST), rmikke napisa(a):
[duuuugie]
krawniku.
Tumaczenie: Helena Karniewicz What an RAF pilot can teach us about
being safe on the road
rmikke, na lito bosk tnij cytaty, bo sobie palec utr na kku :)
--
Jacek
|
|
|
Data: 2013-02-01 20:51:39 |
Autor: piecia aka dracorp |
[OT]Re: Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
Dnia Fri, 01 Feb 2013 21:15:38 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
rmikke, na litość boską tnij cytaty, bo sobie palec utrę na kółku :)
A twój czytnik, 40tude Dialog, nie ma opcji zwijania cytatów?
--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu
|
|
|
Data: 2013-02-02 10:51:12 |
Autor: Jacek Maciejewski |
[OT]Re: Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
Dnia Fri, 1 Feb 2013 20:51:39 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisa(a):
Dnia Fri, 01 Feb 2013 21:15:38 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):
rmikke, na lito bosk tnij cytaty, bo sobie palec utr na kku :)
A twj czytnik, 40tude Dialog, nie ma opcji zwijania cytatw?
Pierwsze sysz eby jakikolwiek czytnik mia. A nawet jakby mia to
niewiele przyjdzie ze zwijania jak midzy liniami s dwie lub trzy puste
linie.
--
Jacek
|
|
|
Data: 2013-02-02 11:09:20 |
Autor: p0li |
[OT]Re: Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
T->Dnia 2013-02-02 10:51:12 niejaki Jacek Maciejewski napisa:
Dnia Fri, 1 Feb 2013 20:51:39 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisa(a):
Dnia Fri, 01 Feb 2013 21:15:38 +0100, Jacek Maciejewski napisa(a):
rmikke, na lito bosk tnij cytaty, bo sobie palec utr na kku :)
A twj czytnik, 40tude Dialog, nie ma opcji zwijania cytatw?
Pierwsze sysz eby jakikolwiek czytnik mia. A nawet jakby mia to
niewiele przyjdzie ze zwijania jak midzy liniami s dwie lub trzy puste
linie.
akurat 40tude ma opcj ukrywania cycatw przyciskiem Q
mnie wku..denerwuje za to pisanie posta w jednej linii - jakby nie mona
byo uywa czytnika ktry amie linie po 70 znakach
--
http://42.pl/u/y68
Pjde ki t chmurno w gb flaszy.
|
|
|
Data: 2013-02-02 12:42:43 |
Autor: Jacek Maciejewski |
[OT]Re: Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
Dnia Sat, 2 Feb 2013 11:09:20 +0100, p0li napisa(a):
akurat 40tude ma opcj ukrywania cycatw przyciskiem Q
Oooo! popatrz! a nie wiedziaem :) ju zapamitane i wdroone :)
mnie wku..denerwuje za to pisanie posta w jednej linii - jakby nie mona
byo uywa czytnika ktry amie linie po 70 znakach
Google groups nie zawijaj i ju :) Ale fakt, kto to widzia czyta newsy
przez google :)
--
Jacek
|
|
|
Data: 2013-02-03 21:55:18 |
Autor: piecia aka dracorp |
[OT]Re: Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
Dnia Sat, 02 Feb 2013 12:42:43 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
Google groups nie zawijają i już :) Ale fakt, kto to widział czytać
newsy przez google :)
No ja przez jakiś czas czytałem i pisałem. Teraz znowu przez program. Więc wybaczcie za moje przydługie wiersze.
Jakby google groups bardziej dopracowali to była by ciekawa alternatywa.
--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr kropka rogoza at wp kropka eu
|
|
|
Data: 2013-02-02 12:28:44 |
Autor: z |
[OT]Re: Czego moemy si nauczy na temat bezpieczestwa na drodze od wojskowego pilota? |
W dniu 2013-02-01 21:51, piecia aka dracorp pisze:
rmikke, na lito bosk tnij cytaty, bo sobie palec utr na kku :)
A twj czytnik, 40tude Dialog, nie ma opcji zwijania cytatw?
W moim sobie zainstalowaem bo mnie takie d... wk...
Do jasnej cho... nie trzeba koczy fakultetw eby mie odrobin szacunku dla innych!!!
z
|