Czemu Unia zakazuje bananów?

Data: 2010-04-11 12:28:17
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Czemu Unia zakazuje bananów?
Witam, właśnie oglądam sobie Cejrowskiego z opowieści Bananera z płyty DVD Equador. Gość zachwyca się różnymi gatunkami bananów i opluwa UE, która pozwala tylko te duże, proste i niesmaczne. I chłop ma rację, bo jedyne jadalne banany (Fyffes) są rzadkością, a większość to koszmarny szajs. A i te Fyffesy to nic w porównaniu z porządnymi bananami (rodzice takie jedli będąc gdzieś tam na wakacjach). Dlaczego EU blokuje możliwość handlu porządnymi smacznymi bananami małych rozmiarów i wymusza duże niesmaczne?

--
Jego Ponura Bladoszarość
mgr inż. inż. JA

Data: 2010-04-11 12:31:31
Autor: Arek
Czemu Unia zakazuje bananów?
Przemysław Adam Śmiejek pisze:
[..]
Dlaczego EU blokuje możliwość handlu porządnymi smacznymi bananami małych rozmiarów i wymusza duże niesmaczne?

Już chyba nie.
Wcześniej to była czysta polityka.

Problem leży w tym, że te inne banany nie wytrzymują transportu.
Jeżeli więc chcesz zjeść porządne i różne banany to pozostaje Ci
podróż do Ameryki.

pozdrawiam
Arek

--
www.arnoldbuzdygan.com

Data: 2010-04-11 09:10:52
Autor: witek
Arek wrote:
[...]

chyba na drzewo bananowe, a nie do Ameryki

Data: 2010-04-11 16:47:56
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Czemu Unia zakazuje bananów?
W dniu 2010-04-11 16:10, witek pisze:
chyba na drzewo bananowe,

Banany nie rosnÄ… na drzewie

a nie do Ameryki

Tak, banany rosną między innymi w Ameryce.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-11 15:03:23
Autor: qwerty
Użytkownik "Arek" <arek@eteria.net> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hps8ea$1kb$1@news.onet.pl...
Problem leży w tym, że te inne banany nie wytrzymują transportu.
Jeżeli więc chcesz zjeść porządne i różne banany to pozostaje Ci
podróż do Ameryki.

A te banany, które masz w sklepach wytrzymują? Zrywają niedojrzałe i gazują je.

Data: 2010-04-11 19:29:50
Autor: Cyb
Czemu Unia zakazuje bananów?
On Sun, 11 Apr 2010 12:31:31 +0200, Arek <arek@eteria.net> wrote:

Przemys³aw Adam ¦miejek pisze:
[..]
Dlaczego EU blokuje mo¿liwo¶æ handlu porz±dnymi smacznymi bananami ma³ych rozmiarów i wymusza du¿e niesmaczne?

Ju¿ chyba nie.
Wcze¶niej to by³a czysta polityka.

Problem le¿y w tym, ¿e te inne banany nie wytrzymuj± transportu.
Je¿eli wiêc chcesz zje¶æ porz±dne i ró¿ne banany to pozostaje Ci
podró¿ do Ameryki.

przed 2004 rokiem jakos banany byly tanie i dobre - akurat ja bardzo
lubie banany wiec sporo ich sobie kupowalem (jakby nie patrzec to
dojrzewaja one w "dojrzewalni" w polsce, a nie na drzewie :)
byly one rowniez z innych zrodel niz obecne - w koncu cena zmienila
sie mocno na niekorzysc po wstapieniu do unii.

niestety w unii francja i bodajze hiszpania chronia swoje byle kolonie
(de factop swoje firmy bo kolonie to oni maja w d4) i dlatego musimy
jako czlonkowie unii kupowac cytrusy z okreslonych zrodel, ktore to
zrodla sa dosyc drogie (bo okreslone firmy musza zarobic).

pozdarwaim,
Cyb

Data: 2010-04-13 08:34:37
Autor: Tomasz Kaczanowski
Arek pisze:
[...]

Nie - problem był w tym, skąd pochodziły akceptowalne przez unie banany - kwestia wpływów - czysta polityka niestety.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2010-04-11 13:37:02
Autor: Jacek_P
Przemysław Adam Śmiejek napisal:
Dlaczego EU blokuje możliwość handlu porządnymi smacznymi bananami małych rozmiarów i wymusza duże niesmaczne?

Bo Gujana Francuska i Gwadelupa nie zarobiłaby właściwych pieniędzy.
Pamiętasz starą zasadę? Jak nie wiadomo, o co chodzi, to...

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-04-11 14:43:21
Autor: pwz
Czemu Unia zakazuje bananów?
(...)
Dlaczego EU blokuje możliwość handlu porządnymi smacznymi bananami małych
rozmiarów i wymusza duże niesmaczne?

Po części na to pytanie odpowiedział już w tym wątku Arek. Ja bym od siebie dorzucił, że chyba jeszcze ważniejszą kwestią jest to, do kogo (czytaj: jakiej "narodowości") należą koncerny, które importują banany do UE. I skąd je przywożą (czytaj: z których swoich byłych kolonii)... Retorycznie: myślisz, że np. francuskiemu koncernowi zależy na tym, aby - oprócz cytrusów z byłych kolonii francuskich - do UE wwoziła cytrusy firma np. z Ameryki Płd.?
pwz

Data: 2010-04-11 16:49:49
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Czemu Unia zakazuje bananów?
W dniu 2010-04-11 14:43, pwz pisze:
(...)
[...]

firma np. z Ameryki PÅ‚d.?
pwz

No ale jaki to ma związek? Cejrowski pokazywał Bananerę w Equadorze. W
tym samym miejscu rosnÄ… obrzydliwe banany dopuszczone przez UniÄ™ oraz
smaczne banany niedopuszczone. Jakby były dopuszczone, to by
wzmiankowana bananera wysyłała do EU także te smaczne, skoro mają ich w
trzy dupy. Więc to nie tak, że dany rejon jest uprzywilejowany.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-11 14:42:13
Autor: WS
Czemu Unia zakazuje bananów?
On 11 Kwi, 16:49, Przemys³aw Adam ¦miejek <niec...@spamu.pl> wrote:

No ale jaki to ma zwi±zek? Cejrowski pokazywa³ Bananerê w Equadorze.. W
tym samym miejscu rosn± obrzydliwe banany dopuszczone przez Uniê oraz
smaczne banany niedopuszczone. Jakby by³y dopuszczone, to by
wzmiankowana bananera wysy³a³a do EU tak¿e te smaczne, skoro maj± ich w
trzy dupy. Wiêc to nie tak, ¿e dany rejon jest uprzywilejowany.

zdaje sie, ze z tym przepisem bylo tak, zeby uprzywilejowac klonie
francuskie... oczywiscie nie mogli wpisac bezposrednio nakazu import
od nich (w koncu wolnosc, rownosc, sprawiedliwosc
europejska ;)  ;)  ;)  ;) ), wiec powstaly "normy" jakie musza
spelniac banany - wtedy spelnialy tylko, te co powinny ;)
a, ze kazdy moze uprawiac takie odmiany... ? pewnie trzeba bedzie
nowelizacje robic ;)

WS

Data: 2010-04-11 18:37:03
Autor: PaPi
[...]

Cejrowski jest bardzo malo wiarygodny jesli chodzi o polityke lub jej okolice. Tj. wtraca gdzie tylko sie da swoje polityczne przekonania i fobie (vide niedobre banany dopuszczone w UE).
Dlaczego w Polsce przed przystapienie do UE nie bylo tych dobrych bananow co to niby nie sa dopuszczone ?

Data: 2010-04-11 18:59:06
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-04-11 18:37, PaPi pisze:
[...]

No ale one sÄ… niedobre. Najgorsze w smaku sÄ… Czikita, najsmaczniejsze
Fyffes, ale i tak moi rodzice potwierdzają z wczasów w ciepłych krajach,
że porządne banany to koło tych nawet nie leżały. I że smaczne są małe a
nie duże. A właśnie duże wymaga EU.

Dlaczego w Polsce przed przystapienie do UE nie bylo tych dobrych
bananow co to niby nie sa dopuszczone ?

Bo EU nie dopuszczała, a dla jednej polski się nie opłacało zmieniać
produkcji? Nie wiem.... Wiem, że uwielbiam banany, a bardzo ciężko jest
znaleźć dobry gatunek, a sklepy zmieniają gatunki codziennie :( Podobnie
zresztą z pomarańczami. Wszystkie się sprzedaje jako ,,pomarańcze'' bez
rozróżniania gatunków. To tak, jakby auta sprzedawać jako ,,auta'' bez
podziału na marki albo Kurki i Prawdziwki wrzucić do kosza ,,grzyby''.
Albo ziemniaki... Od lat nie jem ziemniaków, bo głównie można kupić
niesmaczny szajs. A jak siÄ™ trafiÄ… dobre, to potem nie idzie ich
ponownie kupić z braku nazwy. Za mojej młodości to przynajmniej jabłka
były na gatunki, a teraz co najwyżej na Zielone i Czerwone dzielą.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-11 12:57:25
Autor: badzio
Czemu Unia zakazuje bananów?
On 11 Kwi, 18:59, Przemys³aw Adam ¦miejek <niec...@spamu.pl> wrote:
Albo ziemniaki... Od lat nie jem ziemniaków, bo g³ównie mo¿na kupiæ
niesmaczny szajs. A jak siê trafi± dobre, to potem nie idzie ich
ponownie kupiæ z braku nazwy. Za mojej m³odo¶ci to przynajmniej jab³ka
by³y na gatunki, a teraz co najwy¿ej na Zielone i Czerwone dziel±.

W kwestii ziemniakow i jablek (a takze gruszek czy sliwek) to polecam
wycieczke na 'rynek' wzglednie do malego osiedlowego warzywniaka.
Jakos w Lodzi nie mamy problemow z kupowaniem jablek posiadajacych
nazwy i do tego smacznych :)

Data: 2010-04-12 11:05:17
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
W dniu 2010-04-11 21:57, badzio pisze:
W kwestii ziemniakow i jablek (a takze gruszek czy sliwek) to polecam
wycieczke na 'rynek'

W Zabrzu nie ma rynku. W Gliwicach na rynku s± same piwiarnie, wiêc
niespecjalnie to co¶ da.

wzglednie do malego osiedlowego warzywniaka.

No w³a¶nie w takich sklepach kupujê. Niestety zerowe zainteresowanie...
Kiedy¶ pyta³em o m³ody por i te¿ dupa.

Jakos w Lodzi nie mamy problemow z kupowaniem jablek posiadajacych
nazwy i do tego smacznych :)

Jako¶ specjalnie nie d±¿ê, bo nie lubiê. Za to banany Fyffesy to bym
bra³ wiadrami :D

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Data: 2010-04-12 14:28:29
Autor: Papa5merf
Czemu Unia zakazuje bananów?
Órzytkownik "Przemys³aw Adam ¦miejek" napisa³:
Jakos w Lodzi nie mamy problemow z kupowaniem jablek posiadajacych
nazwy i do tego smacznych :)

Jako¶ specjalnie nie d±¿ê, bo nie lubiê. Za to banany Fyffesy to bym
bra³ wiadrami :D

nie lubisz bo nie jad³e¶ w ¿yciu dobrego jab³ka!:O)
jab³ka s± znacznie smaczniejsze od bananuf, ale niestety nasz rynek owocuf zosta³ celowo i skutecznie zniszczony i mo¿esz jedynie kupiæ napompowane chemi±, modyfikowane genetycznie jabka kture smakuj± go¿ej od hunijnych bananuf:O(

Data: 2010-04-13 02:42:14
Autor: badzio
On 12 Kwi, 14:28, "Papa5merf" <P...@onet.eu> wrote:
> [...]

nie lubisz bo nie jad³e¶ w ¿yciu dobrego jab³ka!:O)
jab³ka s± znacznie smaczniejsze od bananuf, ale niestety nasz rynek owocuf

Kwestia gustu. Ja w swoim mlodym zyciu zawsze mialem (i wciaz mam) do
niechemicznych jablek, z wlasnego drzewka (wzglednie u rodziny na wsi)
- jablka te (w przeciwienstwie do marketowych) smakuja wszystkim tylko
nie mi ;) Ja wlasnie wole banany (nawet te marketowe) :P

Data: 2010-04-13 20:00:55
Autor: Papa5merf
Czemu Unia zakazuje bananów?
Órzytkownik "badzio" napisa³:
[...]

kwestia gustu by by³a kwesti± odmiany, a co do ciebie to w±tpiê zeby¶ mia³
okazjê zje¶æ dobre jab³ko, bo jak wspomina³em, u nas rynek owoców zosta³
skutecznie zniszczony dawno temu, a zosta³o co zosta³o i nie smakuje:O(

natomiast bardzo dziwi mnie fakt ¿e tobie smakuj± zielone, niedojrza³e
banany oryskane gtóbo chemi± ¿eby siê nie psu³u, natomiast dojrza³e i
¶wierze jab³ka nie smakuj±, to jaki¶ populizm:O)

Data: 2010-04-13 02:43:18
Autor: badzio
On 12 Kwi, 11:05, Przemys³aw Adam ¦miejek <niec...@spamu.pl> wrote:
> [...]

> wycieczke na 'rynek'

W Zabrzu nie ma rynku. W Gliwicach na rynku s± same piwiarnie, wiêc

Sa miasta nieposiadajace rynku? nie mowie o rynku jako centrum miasta
tylko o rynku jako placu targowym. Dziwne :)

Data: 2010-04-13 12:05:58
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
W dniu 2010-04-13 11:43, badzio pisze:
W Zabrzu nie ma rynku. W Gliwicach na rynku s± same piwiarnie, wiêc
> niespecjalnie to co¶ da.
Sa miasta nieposiadajace rynku? nie mowie o rynku jako centrum miasta
tylko o rynku jako placu targowym. Dziwne :)

No to pisz, ¿e chodzi o plac targowy... Tych w Zabrzu jest kilka. Zale¿y
jak kwalifikowaæ. Najwiêksze targowiska to M1, Platan i Kaufland. S± te¿
dwa targowiska ze szczêkami, ale tam siê nie zapuszczam, bo jestem
przywi±zany do swoich nerek. :D

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Data: 2010-04-13 20:01:03
Autor: Papa5merf
Czemu Unia zakazuje bananów?
Órzytkownik "badzio" napisa³:
Sa miasta nieposiadajace rynku? nie mowie o rynku jako centrum miasta
tylko o rynku jako placu targowym. Dziwne :)

tak, s± miasta nie posiadaj±ce rynków!:O(
a te posiadaj±ce d±¿y siê do ich stopniowej likwidacji i zast±pienie
marketami, ostatni g³o¶ny przyk³ad z warszawy znasz, w reszcie kraju
wiêkszo¶æ rozgrywa siê bezg³o¶nie!:O(

Data: 2010-04-12 06:17:05
Autor: Kane
Czemu Unia zakazuje bananów?
. Za mojej m³odo¶ci to przynajmniej jab³ka
by³y na gatunki, a teraz co najwy¿ej na Zielone i Czerwone dziel±.

Nadal s±, po prostu niekoniecznie w marketach.

Pozdrawiam

Kane

Data: 2010-04-12 11:05:51
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Czemu Unia zakazuje banan�w?
W dniu 2010-04-12 06:17, Kane pisze:
. Za mojej m�odo�ci to przynajmniej jab�ka
by�y na gatunki, a teraz co najwy�ej na Zielone i Czerwone dziel�.

Nadal s�, po prostu niekoniecznie w marketach.

Może gdzieś są, ale wszędzie gdzie ja kupuję są tylko ziemniaki i jabłka.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2010-04-12 09:09:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 11 Apr 2010, Przemys³aw Adam ¦miejek wrote:

Za mojej m³odo¶ci to przynajmniej jab³ka
by³y na gatunki, a teraz co najwy¿ej na Zielone i Czerwone dziel±.

  Ile targowisk z peryferiów Zabrza zwiedzi³e¶?

  Acz inna sprawa - *jest* prawd±, ¿e pogoñ za "du¿ymi czerwonymi"
najwyra¼niej przerzedzi³a wybór. Ale nie tak jak to przedstawiasz.

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-04-12 11:10:32
Autor: Przemys³aw Adam ¦miejek
[...]

Na peryferiach to znam tylko M1.

 Acz inna sprawa - *jest* prawd±, ¿e pogoñ za "du¿ymi czerwonymi"
najwyra¼niej przerzedzi³a wybór. Ale nie tak jak to przedstawiasz.

To gdzie w Zabrzu mogê kupiæ ziemniaki na gatunki i jab³ka na gatunki?
Jab³ka mo¿e gdzie¶ jeszcze upolujê, ale na Waryniolu te¿ nie maj±.
Zaopatrujê siê g³ównie w sklepikach osiedlowych albo w M1.

--
Przemys³aw Adam ¦miejek

Data: 2010-04-11 15:05:39
Autor: qwerty
Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hps882$uvd$3@news.onet.pl...
[...]

Bo inne firmy nie majÄ… takiego samego poglÄ…du jak unia.
http://baader-meinhof.org.pl/to-polityczne/371-gwatemala-1954-bananowy-zamach-stanu
http://konflikty.wp.pl/kat,1020223,title,Bananowy-gigant-zlecal-zabojstwa-i-obalal-rzady,wid,11968580,wiadomosc.html

Data: 2010-04-12 10:58:51
Autor: Tomasz Chmielewski
Am 11.04.2010 12:28, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]

AFAIK nie zakazuje, jedynie przewiduje dla nich rozne kategorie (jak klasy jaj u nas za komuny, i dla innych produktow zywnosciowych).

A ze w Europie konsumenci wola banany duze, zolte, bez plam (i bez smaku), to nie uswiadczysz malych, slodkich bananow (ktore rowniez bardzo szybko sie psuja, wiec pewnie musialyby byc drozsze).

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-04-12 15:24:32
Autor: szerszen
[...]

a co to ma wspolnego z ue
jakos 25 lat temu, jak ue nie bylo, a byly banany, to tez tylko takie jak dzis

Data: 2010-04-12 23:58:04
Autor: Kwiatek
On 11 Kwi, 12:28, Przemys³aw Adam ¦miejek <niec...@spamu.pl> wrote:
Dlaczego EU blokuje mo¿liwo¶æ handlu porz±dnymi smacznymi bananami ma³ych
rozmiarów i wymusza du¿e niesmaczne?

bo bia³asom spyla siê masówkê?

Data: 2010-04-13 05:17:13
Autor: AW
Czemu Unia zakazuje bananów?

"Przemyslaw Adam Smiejek" <niechce@spamu.pl> wrote in message
Witam,

wlasnie ogladam sobie Cejrowskiego z opowiesci Bananera z plyty DVD
Equador.
Gosc zachwyca sie róznymi gatunkami bananów i opluwa UE, która pozwala
tylko
te duze, proste i niesmaczne. I chlop ma racje, bo jedyne jadalne banany
(Fyffes) sa rzadkoscia, a wiekszosc to koszmarny szajs. A i te Fyffesy to
nic w porównaniu z porzadnymi bananami (rodzice takie jedli bedac gdzies
tam
na wakacjach).

Dlaczego EU blokuje mozliwosc handlu porzadnymi smacznymi bananami malych
rozmiarów i wymusza duze niesmaczne?

-- Jego Ponura Bladoszarosc
mgr inz. inz. JA

A oto nieco szerszy kontekst: