Data: 2014-08-20 02:42:02 | |
Autor: bartekltg | |
Czemu nie nad | |
On 19.08.2014 23:11, Pawel O'Pajak wrote:
Powitanko, Pomysł z wypompowywaniem powietrza znad śmigła nie jest taki głupi i wpadli na niego w latach 20tych. http://en.wikipedia.org/wiki/Channel_wing http://en.wikipedia.org/wiki/Custer_Channel_Wing Nie przyjęło się, (siła nośna nie jest generowana za darmo, ale zwiększa opór dla śmigła, ostatecznie zwykłe skrzydło okazuje się lepsze; ale i nie o to chodziło, ale o redukcję długości rozbiegu) ale są i w miarę nowsze konstrukcje http://en.wikipedia.org/wiki/Handiwork_181 pzdr bartekltg |
|
Data: 2014-08-19 18:18:40 | |
Autor: TJ_Blues | |
Czemu nie nad | |
On Tuesday, August 19, 2014 8:42:02 PM UTC-4, bartekltg wrote:
Pomys³ z wypompowywaniem powietrza znad ¶mig³a nie jest Tez o tym koncepcie pomyslalem. Jednak Pawel pyta raczej o duze liniowce a nie male samoloty GA. Konstrukcja o jakiej piszesz nie nadaje sie do duzych i szybkich samolotow. Ma dosc slaba doskonalosc aerodynamiczna i znaczace problemy przy wiekszych predkosciach. Sila nosna w duzych i szybkich powstaje glownie dzieki zasadzie akcji & reakcji. Czyli odchylaniu w dol strug powietrza. Efekt Bernoulliego generuje w takich konstrukcjach jedynie ok. 10% sily nosnej. Zeby uzyc "odkurzacza" do channel wing w liniowcu musialbys chyba gnac powietrze z Mach > 1. A to znaczy nieliniowe i znaczne zwiekszenie oporow. cheers |
|
Data: 2014-08-20 13:45:16 | |
Autor: bartekltg | |
Czemu nie nad | |
On 20.08.2014 03:18, TJ_Blues wrote:
On Tuesday, August 19, 2014 8:42:02 PM UTC-4, bartekltg wrote: Aerodyamika poodbna. A pytał, czy to coś by dało. Konstrukcja o jakiej piszesz nie nadaje sie Oczywiście masz rację, ale to już problem techniczny, sama zasada częściowo działa. Na liniowce z prostymi skrzydłami i silnikiem nad pytacz już sobie sam odpowiedź wyekstrapoluje: skutek przy rejsowej prędkości pomijalny, a pewnie silniki pod się łatwiej zakłada. Sila nosna w duzych i I to odwracanie skutkuje wzrostem ciśnienia pod skrzydłem i spadkiem nad. Tyle, że jak mówisz, to bardziej wiosło niż oszustwa dydaktyczne o różnej drodze cząstki powietrza;-) Efekt Bernoulliego generuje w takich konstrukcjach Ale to wiedzą chyba wszyscy. Może poza nauczycielami;-) http://xkcd.com/803/ ;-) W tych udziwnionych konstrukcjach podczas startu rzeczywiśćie można patrzeć na ten spadek ciśnienia jako na skutek bernouliego, ale chyba bardziej obrazowo jako na 'śmigło odpomporuje powietrze znad skrzydła i zmniejsza ciśnienie';-) Zeby uzyc "odkurzacza" do channel wing w liniowcu musialbys chyba gnac Dlaczego? pzdr bartekltg |
|
Data: 2014-08-20 05:36:53 | |
Autor: TJ_Blues | |
Czemu nie nad | |
On Wednesday, August 20, 2014 7:45:16 AM UTC-4, bartekltg wrote:
On 20.08.2014 03:18, TJ_Blues wrote: Oczywi¶cie masz racjê, ale to ju¿ problem techniczny, sama zasadaNo i jest jeszcze jeden problem z kanalowymi skrzydlami: Zeby zwiekszyc powierzchnie, na ktora dziala ow efekt, skrzydlo musi byc wygiete. A to zmniejsza wytrzymalosz jego konstrukcji i zwieksza mase. http://xkcd.com/803/ ;-) Hue, hue, hue :-) ale chyba bardziej obrazowo jako na '¶mig³o odpomporuje powietrze Podoba mi sie :-) Ale to by znaczylo, ze mamy doczynienia z ostatnio modnym efektem barona Münchhausena. Wiec chyba jednak nie :-) > Zeby uzyc "odkurzacza" do channel wing w liniowcu musialbys chyba gnac Dlaczego? Bo liniowce maja predkosc przelotowa rzedu Mach 0.82 - Mach 0.96. Zeby wiec dostac odpowiednia roznice predkosci oplywu... trzeba by pocisnac powietrze szybciej niz predkosc dzwieku. A tego w liniowcach projektanci unikaja jak ognia. cheers |
|
Data: 2014-08-20 15:42:45 | |
Autor: bartekltg | |
Czemu nie nad | |
On 20.08.2014 14:36, TJ_Blues wrote:
On Wednesday, August 20, 2014 7:45:16 AM UTC-4, bartekltg wrote: Tak, problem techniczny:)
Nie. Skoro masz obniżone (wentylerorem) ciśnienie nad skrzydłem, to powietrze z okolicy chce tam napłynąć. Napływa nie tylko od przodu, ale również z góry (z doły nie może, bo skrzydło), stąd przekaz pędu w górę. Głupio by było, jakby to samo zjawisko opisane ciut inaczej, a fizyka potrafi opisywać to samo w bardzo różny sposób, raz było cacy, a raz łamało zasady zachowania;-) Zeby uzyc "odkurzacza" do channel wing w liniowcu musialbys chyba gnac Te konstrukcje najbardziej przydają się podczas startu, a wtedy lecimy dość wolno. Hmm, powyższy tok rozumowania można zastosować do samego silnika. Samolot leci 0.9 a do i z turbowentylatora powietrze musi wpadać/wypadać szybciej ;-) pzdr bartekltg |
|
Data: 2014-08-20 09:56:34 | |
Autor: TJ_Blues | |
Czemu nie nad | |
On Wednesday, August 20, 2014 9:42:45 AM UTC-4, bartekltg wrote:
G³upio by by³o, jakby to samo zjawisko opisane ciut inaczej, Zjawisko jest takie, jakie jest i ze wzgledu na opis sie nie zmienia. Mnie raczej chodzi wlasnie o bardzo duze uproszczenie opisu, ktory sugeruje, ze np. ustawiony wiatrak na zaglowce bedzie w stanie nadac jej predkosc w kierunku wybrzuszenia zagla. A tak nie jest :-) Te konstrukcje najbardziej przydaj± siê podczas startu, a wtedy Ale samolot glownie lata z predkosciami przelotowymi a nie minimalnymi. Np. taki lot z NY do Wa-wy to jakies 9 godzin. Wznoszenie i rozpedzanie zajmuje ok 15 - 20 minut. Podobnie znizanie, ale to nas specjalnie nie interesuje, bo i tak w tej fazie lotu silniki daja nie wiecej niz 30% ciagu. Hmm, powy¿szy tok rozumowania mo¿na zastosowaæ do samego silnika. Tez nie bardzo. Powierzchnia czolowa silnikow jest jednak mniejsza niz pow. czolowa reszty platowca. Lopatki sprezarki i turbiny liczone sa na dpowiedni zakres predkosci przeplywu i w porownaniu z zakresem predkosci samolotu ten zakres nie jest wielki. No i w silniku nie chodzi o uzyskanie sily nosnej a o wyrzucenie odpowiedniej masy z odpowiednia predkoscia. cheers |
|