Czeski rozkład i czeski film

Data: 2012-08-15 23:24:47
Autor: Janusz
Czeski rozkład i czeski film
Zrobiłem sobie ostatnio wycieczkę do Czech i natknąłem się na to, co następuje. Oto screen fragmentu rozkładu jazdy z Turnova do Jičína:

http://zapodaj.net/images/8d30177c1a06d.jpg

Warto zwrócić uwagę na dwa autobusy odjeżdżające o tej samej godzinie 10:53. Dla porządku dodam, że pierwszy jest "místní" w relacji jak na screenie, drugi - "dálkový" w relacji Liberec - Brno. Ja czekałem na ten pierwszy, przyjechał tylko drugi, który zatrzymywał się na tych przystankach i o tej godzinie dojechał do celu jak pierwszy. Dwa różne autobusy różnych kategorii odjeżdżające o tej samej godzinie - to jeszcze może się zdarzyć. Po szczegółowym prześledzeniu rozkładu pojawiają się jednak następujące ciekawostki: oba kursy obsługuje to samo przedsiębiorstwo komunikacyjne; dalekobieżny, mimo że ma mniej przystanków po drodze, dojeżdża do Jičína wg rozkładu później (oba jadą tą samą trasą); ponadto na wspólnych przystankach oba zatrzymują się w tych samych godzinach (co do minuty!). Teoretycznie, bo lokalnego autobusu przez całą drogę, jak i u celu podróży, nie widziałem.

Tabelaryczne rozkłady obu połączeń:
http://portal.idos.cz/Data/pdf/L540010_120610_117498.pdf
http://portal.idos.cz/Data/pdf/L540601_120610_117505.pdf

Wyglądałoby to na błędy w systemie, gdyby nie fakt, że... podobne, a nawet jeszcze lepsze połączenia można sobie wyszukać w czeskim rozkładzie np. w relacji Trutnov - Broumov. Tam dodatkowo oba dublujące się kursy są tej samej kategorii ("místnie") i w tej samej relacji. Różnią się tylko przystankami, na których zatrzymują się po drodze.

Czy ktoś mający doświadczenie w korzystaniu z czeskiej komunikacji i czeskich rozkładów mógłby mi wyjaśnić, o co tu chodzi?

--

Czeski rozkład i czeski film