Czujnik ciśnienia klimy (Yaris) wariuje

Data: 2017-08-05 13:01:00
Autor: Adam Wysocki
Czujnik ciśnienia klimy (Yaris) wariuje
Hej,

Przepraszam za crossposta, ale temat z pogranicza obu grup...

W klimie w Yarisce mam podwójny czujnik ciśnienia. Jedna para styków jest zwarta, gdy ciśnienie jest w normie (chyba > 2bar i < 30bar) - ona informuje, że klima jest sprawna i kompresor może pracować. Druga para zwiera się, gdy ciśnienie przekroczy jakąś wartość (nie wiem dokładnie jaką) i załącza szybkie obroty wentylatora (chłodnicy i skraplacza), żeby zbić ciśnienie.

Problem jest z drugą parą. Objaw jest taki, że przekaźnik wentylatora załącza się z 6-7x na sekundę (terkocze), wentylator oczywiście też terkocze. Podłączyłem tam LEDa - LED świeci jak czujnik jest rozwarty, a nie świeci jak zwarty. Efekt na filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=OqvsxbkdQwE

I teraz co tu zrobić? Czujnik jest nowy, był kupiony na tej aukcji jak zakładałem klimę (i taki objaw jest od początku, ale dopiero teraz znalazłem czas i inwencję, żeby się temu przyjrzeć): http://allegro.pl/czujnik-cisnienia-klimatyzacji-toyota-yaris-p1-99-i5333068970.html

Może to jest prawidłowe zachowanie w tym modelu? A może czujnik jest uszkodzony? Kupić inny czujnik (może w ASO), bo to jest jakaś marna podróba i wszystkie będą zachowywały się tak samo? Wiąże się to z koniecznością spuszczenia i ponownego napełnienia układu, więc koszt...

Więc pytanie do pl.misc.elektronika... może zamiast ładować się w koszty bez gwarancji działania (skąd mam wiedzieć czy nowy czujnik będzie lepszy, a za napełnienie układu nikt mi nie zwróci) odwalić prowizorkę i zrobić po prostu prosty układ całkujący te impulsy (najlepiej z jakąś histerezą w kwestii wypełnienia impulsów)? Nie powinno być to trudne, a taniej to wyjdzie niż samo spuszczenie i napełnienie układu, i będzie spełniać zadanie dopóki czujnik nie rozwali się całkowicie... Co myślicie?

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2017-08-06 00:52:30
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  Adam Wysocki pisze tak:

[...]

Przkaźnik jest zepsuty albo dostaje zbyt niskie napięcie na cewkę. Załącza wentylator, naięcie siada i robi się geneator.

I teraz co tu zrobić? Czujnik jest nowy

Trzeba zmierzyć napięcie przed czujnikiem i spadek napięcia na nim. Zasilanie przerwać na chwile i zapodać obce +14v z akumulatora czy się polepszy.

--
Piter

http://piterpro.private.pl/xnews/

Data: 2017-08-07 07:46:31
Autor: Adam Wysocki
PiteR <email@fauszywy.pl> wrote:

[...]

Hmm, ale to nie dzieje się regularnie (cyklicznie).

I teraz co tu zrobić? Czujnik jest nowy

Trzeba zmierzyć napięcie przed czujnikiem i spadek napięcia na nim. Zasilanie przerwać na chwile i zapodać obce +14v z akumulatora czy się polepszy.

To właśnie zrobił LED - sprawdził napięcie na czujniku. Jak zero, to nie świeci, jak niezero, to świeci :)

--
[ GSX 1300 R Hayabusa 2000r & Yaris I FL 1.3 Terra 2004r ]
[ PMS+ PJ+ S+ p+ M- W P+:++ X+ L++ B+ M++ Z+++ T w- CB++ ]

Data: 2017-08-07 18:44:14
Autor: PiteR
[...]

Nigdzie tego nie powiedziałem że się dzieje regularnie.

[...]

Miernik weź. Woltomierz, taki co napięcie pokazuje. Tam będzie takie okienko i cyferki. Te cyferki z okienka przepisz nam tu kurwa mać.

Data: 2017-08-08 14:54:32
Autor: Adam Wysocki
[...]

Jakby był cykl załącza wentylator -> napięcie siada -> rozłącza bo dostaje za niskie napięcie -> napięcie rośnie -> znowu załącza, to po pierwsze byłoby mniej więcej cyklicznie, a po drugie podczas tego stukania LED, podłączony równolegle do czujnika, zgasłby na stałe, a tutaj się to nie dzieje.

[...]

A jak myślisz - co pokaże miernik przy sygnale, który tak szybko się zmienia?

Bo ja wiem co pokaże - pokaże bzdury. Tu by oscyloskop był potrzebny.

Data: 2017-08-14 15:18:22
Autor: Adam Wysocki
In pl.misc.elektronika Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:

[...]

W sumie to tak zrobiłem. Wygląda że działa.

https://www.youtube.com/watch?v=SUdYwgddwcM

(czerwony LED to niestabilny sygnał z czujnika, zielony - wygładzony sygnał podawany przez układ dalej)

Jeszcze zalać żywicą i będzie OK. Jakby kogoś interesował schemat: http://www.chmurka.net/r/klima_lpf.png

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:   http://www.chmurka.net/ ]

Data: 2017-08-17 00:56:17
Autor: SnCu
W dniu 2017-08-14 o 17:18, Adam Wysocki pisze:
[...]

Myślę, że najpierw należałoby zapiąć manometr i wyjaśnić, co tam się dzieje w sensie mechaniki płynów.

U mnie klima mroziła jak szatan, aż parownik lodem zachodził. Panowie ściągnęli cały czynnik do swojej maszynki i się okazało, że jest za mało R134a, a za dużo oliwy maszynowej. Po skorygowaniu proporcji wszystko działa prawidłowo już drugi rok.

Złe proporcje wynikały prawdopodobnie z serwisowania klimy w Woli Dzbądzkiej.

Czujnik ciśnienia klimy (Yaris) wariuje