Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Czujnik wody

Czujnik wody

Data: 2011-10-19 00:09:07
Autor: Tomasz Pyra
Czujnik wody
W dniu 2011-10-18 22:40, Rafal pisze:
Witam!
Przy jakiej temperaturze wody czujnik zamyka obwód i załącza wentylator w
Peugeocie 406 1.8 16V 1997r ? Mój robi to przy ~105*C czyli trochę za późno.
Nie jestem pewny czy to wina jego uszkodzenia czy innych problemów w
instalacji. Wiem tyle, że potrzebuję zastąpić go takim, który będzie zamykał
obwód przy ~90*C.


Jeżeli u Ciebie dzieje się to dopiero przy 105C, to trochę za późno.
Ale problemem (ani rozwiązaniem) niekoniecznie jest termowyłącznik wentylatora.

Może być albo niedrożny układ chłodzenia (np. syf w chłodnicy, albo nieotwierający się termostat).
Bo termowyłącznik jest pewnie w chłodnicy, jeżeli chłodnica nie ma dobrego przepływu, to woda w chłodnicy będzie chłodniejsza niż w silniku gdzie jest czujnik temperatury dla wskaźnika i później będzie włączać wentylatory.

Może być też że źle pokazuje Ci wskaźnik i w silniku wszystko jest w normie, tylko z jakiś powodów wskaźnik Cię straszy.


Stąd równoczesna prośba o dopasowanie czujnika z innego samochodu.


Do Twojego samochodu są następujące termowyłączniki wentylatorów:

- wersja bez klimy (z jednym wentylatorem) włącza się przy 92-97C
- wersja z klimą (dwa wentylatory), pierwszy 92-97C, drugi 96C-101C
- wersja z automatem (dwa wentylatory), pierwszy 79-84C, drugi 83-88C

Jeżeli koniecznie chcesz robić taki tuning, to pewnie wersja z automatu będzie odpowiednia.

Data: 2011-10-19 08:33:20
Autor: PM
Czujnik wody
Może być albo niedrożny układ chłodzenia (np. syf w chłodnicy, albo nieotwierający się termostat).
Bo termowyłącznik jest pewnie w chłodnicy, jeżeli chłodnica nie ma dobrego przepływu, to woda w chłodnicy będzie chłodniejsza niż w silniku gdzie jest czujnik temperatury dla wskaźnika i później będzie włączać wentylatory.

nie jestem pewien, ale w tym silniku wszystkie czujniki (3) są obok siebie (przy głowicy)
czyli w chłodnicy brak takego prostego czujnika z bezpośrednim przełożeniem na wentylator.

Data: 2011-10-19 13:29:41
Autor: PM
Czujnik wody


e nie spojrzałem na fotke od twórcy wątku
cofam wszystko.

Data: 2011-10-19 10:29:13
Autor: DoQ
Czujnik wody
W dniu 19-10-2011 00:09, Tomasz Pyra pisze:

Do Twojego samochodu są następujące termowyłączniki wentylatorów:
- wersja bez klimy (z jednym wentylatorem) włącza się przy 92-97C
- wersja z klimą (dwa wentylatory), pierwszy 92-97C, drugi 96C-101C
- wersja z automatem (dwa wentylatory), pierwszy 79-84C, drugi 83-88C

A wcale że nie, są dwa czujniki z klimą 110C i bez klimy 118C. Wentylatory załącza moduł "bitron".

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2011-10-19 18:33:02
Autor: Tomasz Pyra
Czujnik wody
W dniu 2011-10-19 10:29, DoQ pisze:
W dniu 19-10-2011 00:09, Tomasz Pyra pisze:

Do Twojego samochodu są następujące termowyłączniki wentylatorów:
- wersja bez klimy (z jednym wentylatorem) włącza się przy 92-97C
- wersja z klimą (dwa wentylatory), pierwszy 92-97C, drugi 96C-101C
- wersja z automatem (dwa wentylatory), pierwszy 79-84C, drugi 83-88C

A wcale że nie, są dwa czujniki z klimą 110C i bez klimy 118C.

Patrzysz na nie ten element.
Wentylator chłodnicy włączany jest przez termowyłączniki o takich parametrach jak pisałem wyżej.

Ten o którym mówisz, to jakiś dodatkowy czujnik - może być że od zapalania lampki ostrzegawczej o temperaturze.

Natomiast niewykluczone że ktoś wymieniając kiedyś termowyłącznik popełnił podobny błąd.

Data: 2011-10-19 19:21:54
Autor: DoQ
Czujnik wody
W dniu 19-10-2011 18:33, Tomasz Pyra pisze:
Patrzysz na nie ten element.
Wentylator chłodnicy włączany jest przez termowyłączniki o takich
parametrach jak pisałem wyżej.

Napisałem Ci już. Jest tam dodatkowy moduł który interpretuje do co dostanie z czujnika i steruję załączaniem wentylatorów. No chyba że ma biedną wersję w z jednym wentylatorem, wtedy zamawia w ASO 126440 wkręcany do chłodnicy i ma problem z głowy. Po co rzeźbić?


Pozdrawiam
Paweł

Data: 2011-10-19 20:30:07
Autor: Tomasz Pyra
Czujnik wody
W dniu 2011-10-19 19:21, DoQ pisze:
W dniu 19-10-2011 18:33, Tomasz Pyra pisze:
Patrzysz na nie ten element.
Wentylator chłodnicy włączany jest przez termowyłączniki o takich
parametrach jak pisałem wyżej.

Napisałem Ci już. Jest tam dodatkowy moduł który interpretuje do co
dostanie z czujnika i steruję załączaniem wentylatorów.

Nie sądzę żeby tak było.
Na zdjęciu które dał jest termowyłącznik wkręcany w chłodnicę.
W zależności od wersji wyposażenia są to numery części Peugeot 126440 (bez klimy), 126440 (z klimą), 126427 (automatyczna skrzynia biegów), różniące się progami działania.

Czujnik o którym cały czas piszesz to czujnik rezystancyjny.
A "dodatkowy moduł" to trudno zgadnąć skąd się wziął - może pomyliłeś roczniki? W 1999r. była jakaś modyfikacja dotycząca m.in. układu chłodzenia i być może wtedy pojawił się moduł o którym piszesz.

Data: 2011-10-19 21:10:07
Autor: DoQ
Czujnik wody
W dniu 19-10-2011 20:30, Tomasz Pyra pisze:

Czujnik o którym cały czas piszesz to czujnik rezystancyjny.
A "dodatkowy moduł" to trudno zgadnąć skąd się wziął - może pomyliłeś
roczniki? W 1999r. była jakaś modyfikacja dotycząca m.in. układu
chłodzenia i być może wtedy pojawił się moduł o którym piszesz.

Przed liftem  w 99r były 2 rodzaje układów chłodzenia. Prostszy z 1 wentylatorem i czujnikiem w chłodnicy i nieco lepszy z dwoma wentylatorami i modułem sterujacym ich włączeniem i prędkościami tzw. bitronem - w drugim przypadku nie ma żadnego czujnika w chłodnicy, jest tylko w kolektorze wodnym.

Pozdrawiam
Paweł

Data: 2011-10-19 15:31:38
Autor: Rafal
Czujnik wody

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:4e9df900$0$2195$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2011-10-18 22:40, Rafal pisze:
Witam!
Przy jakiej temperaturze wody czujnik zamyka obwód i załącza wentylator w
Peugeocie 406 1.8 16V 1997r ? Mój robi to przy ~105*C czyli trochę za późno.
Nie jestem pewny czy to wina jego uszkodzenia czy innych problemów w
instalacji. Wiem tyle, że potrzebuję zastąpić go takim, który będzie zamykał
obwód przy ~90*C.


Jeżeli u Ciebie dzieje się to dopiero przy 105C, to trochę za późno.
Ale problemem (ani rozwiązaniem) niekoniecznie jest termowyłącznik wentylatora.

Może być albo niedrożny układ chłodzenia (np. syf w chłodnicy, albo nieotwierający się termostat).
Bo termowyłącznik jest pewnie w chłodnicy, jeżeli chłodnica nie ma dobrego przepływu, to woda w chłodnicy będzie chłodniejsza niż w silniku gdzie jest czujnik temperatury dla wskaźnika i później będzie włączać wentylatory.

Termostat sprawny, płyn chłodniczy wymieniony na nowy, układ odpowietrzony.
W zasadzie wszystko wydaję się sprawne i może faktycznie szukam dziury w całym ale temperatura pracy w granicach 105-110*C to, moim zdaniem trochę zbyt dużo. I nie chodzi mi o przegotowanie układu, ja rozumiem, że to nie woda, że ciśnienie itp. Boję się o newralgiczne elementy silnika narażone na wysoką temperature pracy (głowica, uszczelki) dlatego chciałbym obniżyć temperature roboczą ze 105-110 na 90-100.

Data: 2011-10-19 13:35:20
Autor: AZ
Czujnik wody
On 2011-10-19, Rafal <rafal@tego.pl> wrote:

Termostat sprawny, pÂłyn chÂłodniczy wymieniony na nowy, ukÂład odpowietrzony.
W zasadzie wszystko wydajĂŞ siĂŞ sprawne i moÂże faktycznie szukam dziury w caÂłym ale temperatura pracy w granicach 105-110*C to, moim zdaniem trochĂŞ zbyt duÂżo. I nie chodzi mi o przegotowanie ukÂładu, ja rozumiem, Âże to nie woda, Âże ciÂśnienie itp. BojĂŞ siĂŞ o newralgiczne elementy silnika naraÂżone na wysokÂą temperature pracy (gÂłowica, uszczelki) dlatego chciaÂłbym obniÂżyĂŚ temperature roboczÂą ze 105-110 na 90-100.

Negatywne skutki to moga miec temperatury rzedu 150 stopni a i to nie
zawsze. Szukasz dziury w calym. Silnik to nie woda ze temperatura 100
stopni jest jakims progiem ktory czlowiek sobie wbil do glowy. 99 to ok
ale 110 to juz duzo a to raptem 10 stopni.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2011-10-19 15:46:40
Autor: PM
Czujnik wody
a masz 1 wentylator czy 2?
jak jeden to powinien miec 2  biegi i nie działa Ci bieg pierwszy, czyli wentylator załacza się dopiero przy tej temperaturze i to na  max
- uwalony rezystor?
jak masz 2 wentylatory to na I biegu są łączone szeregowo a na II róznolegle - defekt przekaźnika
- albo po prostu uszkodzony czujnik.

Data: 2011-10-19 22:02:17
Autor: Rafal
Czujnik wody

Użytkownik "PM" <xpm@wp.pl> napisał w wiadomości news:j7mkcc$ui9$1mx1.internetia.pl...
a masz 1 wentylator czy 2?
jak jeden to powinien miec 2  biegi i nie działa Ci bieg pierwszy, czyli wentylator załacza się dopiero przy tej temperaturze i to na  max
- uwalony rezystor?
jak masz 2 wentylatory to na I biegu są łączone szeregowo a na II róznolegle - defekt przekaźnika
- albo po prostu uszkodzony czujnik.

Mam jeden wentylator, żadnych przekaźników i jeden bezpiecznik.
Po zwarciu "na krótko" przewodów biegnących do czujnika z chłodnicy wentylator załącza się (z i bez zapłonu).

Data: 2011-10-19 22:38:23
Autor: P.B.
Czujnik wody
Dnia Wed, 19 Oct 2011 22:02:17 +0200, Rafal napisał(a):

Mam jeden wentylator, żadnych przekaźników i jeden bezpiecznik.
Po zwarciu "na krótko" przewodów biegnących do czujnika z chłodnicy wentylator załącza się (z i bez zapłonu).

To nic nie kombinuj: zadbaj by chłodnica była czysta z zewnątrz i drożna
wewnątrz, przejrzyj gumowe węże, czy któryś nie uległ biodegradacji,
sprawdź/wymień korek, w którym są zaworki odpowiedzialne za ciśnienie w
układzie chłodzenia, zalej dobry płyn i jeździj. Wytrzymała uszczelka pod
głowicą 14 lat, to wytrzyma i następne.

--
Pozdrawiam,

Przemek

Czujnik wody

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona