Czy 2 dyski RAID 0 można przenieść do innej maszyny?

Data: 2013-02-15 13:32:41
Autor: Latet
Czy 2 dyski RAID 0 można przenieść do innej maszyny?
Witam,

Czy i jak 2 dyski RAID 0 można przenieść do innego peceta?
Chodzi o 2 dyski SSD 1.8" z laptopa Sony Vaio, spięte tam przez producenta w Raid 0.
Na razie nie mam takiej potrzeby, ale zastanawiam się, gdybym chciał je wyjąć i podłączyć do dużego peceta, np. w celu wyleczenia infekcji, to czy to ma szanse się udać? Oczywiście BIOS peceta obsługuje Raid. Ale czy raid z raidem jest kompatybilny?

Inna kwestia to kable - chyba do dysków 1.8" potrzebna byłaby jakaś przejsciówka?

Myślę o tym, bo żadne z narzędzia antywirusowe bootowalne z CD lub USB, którymi dysponuję, nie "widzą" zawartości tych dysków w laptopie, ale nie z powodu raid 0, tylko z powodu partycjonowania GPT. Dlatego jeśli chcialbym cokolwiek zrobić przy ew. ararii systemu, to musiałbym te dyski wyjąć i podłączać do peceta. Zawsze tak robiłem i robię w razie potrzeby lub problemów z laptopami, ale pierwszy raz zetknąłem się z laptopem, który od nowości ma dyski w RAID 0.

Dziękuję,

latet

Data: 2013-02-15 21:06:51
Autor: maX

Użytkownik "Latet" <latet@latet.pl> napisał w wiadomości news:511e2aec$0$26694$65785112news.neostrada.pl...
Witam,

Czy i jak 2 dyski RAID 0 można przenieść do innego peceta?

Nie.

Ale czy raid z raidem jest kompatybilny?

Nie. Chyba że to windowsowy, softwarowy RAID.

Myślę o tym, bo żadne z narzędzia antywirusowe bootowalne z CD lub USB, którymi dysponuję, nie "widzą" zawartości tych dysków w laptopie, ale nie z powodu raid 0, tylko z powodu partycjonowania GPT.

Zmień te narzędzia na nowsze lub zmień partycjonowanie na starego typu.

Dlatego jeśli chcialbym cokolwiek zrobić przy ew. ararii systemu, to musiałbym te dyski wyjąć i podłączać do peceta.

Możesz dołączyć trzeci dysk, z oddzielnie zainstalowanym systemem i narzędziami, i wystartować z niego w razie potrzeby i z niego reanimować pozostałe dyski.

Zawsze tak robiłem i robię w razie potrzeby lub problemów z laptopami, ale pierwszy raz zetknąłem się z laptopem, który od nowości ma dyski w RAID 0.

Rozłącz RAID, tak żeby dyski były niezależne. Albo stwórz Matrix RAID, z części obu dysków będzie RAID-1, a z części RAID-0.

Data: 2013-02-16 17:07:49
Autor: Latet
Czy 2 dyski RAID 0 można przenieść do innej maszyny?
Czy i jak 2 dyski RAID 0 można przenieść do innego peceta?
Nie.

Poczytałem trochę w sieci i to się potwierdza. Tylko w identycznej konfiguracji sprzętowej byłaby szansa, ale nie pewność.

[...]

Najnowszy Kaspersky Rescue Disk także nie widzi partycji GPT.

Zmienić sposób partycjonowania - trudne bez utraty danych. Umiem klonować partcyje sys, ale czy da się odtworzyć obraz partycji zmieniając jednoceśnie typ partycjonowania? Wątpię...

[...]

Owszem, nawet tak zrobiłem dla testu - Linuxa live z pendriva odpaliłem, widzi partycje GPT, ale nie mam tam żadnego antywira.

Rozłącz RAID, tak żeby dyski były niezależne.

Ale po co?

Pozdrawiam,

TK

Czy 2 dyski RAID 0 można przenieść do innej maszyny?