Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?

Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?

Data: 2014-10-08 20:10:54
Autor: Tomasz Pyra
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
W dniu 2014-10-08 19:50, Lisciasty pisze:
Corolla verso 2.2 diesel, przebieg 160 kkm.
Luźna rozmowa z ojcem przerodziła się w kłótnię,
bo ja utrzymuję że nikt nie jest w stanie określić,
czy sprzęgło i dwumasa wytrzyma jeszcze 10, czy może
50 kkm, a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.
Czy faktycznie są jakieś metody, czy moje podejście
sceptyka jest prawidłowe? :>

Wydaje się, że w pewnym stopniu powinno być to możliwe.
Należałoby zatrzymać wał korbowy i jedno koło, a drugie koło obracać napinając dwumasę w jedną i drugą stronę, a za pomocą pomiaru momentu obrotowego i kąta wychylenia określić funkcję z którą napięte są sprężyny tłumika drgań i jaki mają luz.

Mając taką funkcję dla nowej dwumasy i porównując z używaną coś tam można by powiedzieć.

Ale nie widziałem nigdy ani takiego narzędzia pomiarowego, ani wartości referencyjnych w serwisówkach.

Na podobnej zasadzie można by określić grubość okładzin sprzęgła - zapisując gdzieś pozycję siłownika sprzęgła nowego po wybraniu luzu i na tej podstawie obserwować zużycie. Ale też nie widziałem żeby ktoś takie rzeczy robił.
W niektórych samochodach są jakieś klapki które po otwarciu pozwalają zajrzeć i ocenić grubość okładziny sprzęgła.

Data: 2014-10-08 20:17:57
Autor: tck
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:54357e30$0$12627$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2014-10-08 19:50, Lisciasty pisze:
Corolla verso 2.2 diesel, przebieg 160 kkm.
Luźna rozmowa z ojcem przerodziła się w kłótnię,
bo ja utrzymuję że nikt nie jest w stanie określić,
czy sprzęgło i dwumasa wytrzyma jeszcze 10, czy może
50 kkm, a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.
Czy faktycznie są jakieś metody, czy moje podejście
sceptyka jest prawidłowe? :>

Wydaje się, że w pewnym stopniu powinno być to możliwe.
Należałoby zatrzymać wał korbowy i jedno koło, a drugie koło obracać napinając dwumasę w jedną i drugą stronę, a za pomocą pomiaru momentu obrotowego i kąta wychylenia określić funkcję z którą napięte są sprężyny tłumika drgań i jaki mają luz.

Mając taką funkcję dla nowej dwumasy i porównując z używaną coś tam można by powiedzieć.

Ale nie widziałem nigdy ani takiego narzędzia pomiarowego, ani wartości referencyjnych w serwisówkach.

Na podobnej zasadzie można by określić grubość okładzin sprzęgła - zapisując gdzieś pozycję siłownika sprzęgła nowego po wybraniu luzu i na tej podstawie obserwować zużycie. Ale też nie widziałem żeby ktoś takie rzeczy robił.
W niektórych samochodach są jakieś klapki które po otwarciu pozwalają zajrzeć i ocenić grubość okładziny sprzęgła.



poza tym nikt nie stwierdzi, ze dany stopien zuzycia gwarantuje jeakis tam przebieg- tutaj duzo zalezy np od stylu jazdy


--
pozdr


tck(at)top.net.pl

Data: 2014-10-08 20:30:28
Autor: Tomasz Pyra
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
W dniu 2014-10-08 20:17, tck pisze:

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości
news:54357e30$0$12627$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2014-10-08 19:50, Lisciasty pisze:
Corolla verso 2.2 diesel, przebieg 160 kkm.
Luźna rozmowa z ojcem przerodziła się w kłótnię,
bo ja utrzymuję że nikt nie jest w stanie określić,
czy sprzęgło i dwumasa wytrzyma jeszcze 10, czy może
50 kkm, a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.
Czy faktycznie są jakieś metody, czy moje podejście
sceptyka jest prawidłowe? :>

Wydaje się, że w pewnym stopniu powinno być to możliwe.
Należałoby zatrzymać wał korbowy i jedno koło, a drugie koło obracać
napinając dwumasę w jedną i drugą stronę, a za pomocą pomiaru momentu
obrotowego i kąta wychylenia określić funkcję z którą napięte są
sprężyny tłumika drgań i jaki mają luz.

Mając taką funkcję dla nowej dwumasy i porównując z używaną coś tam
można by powiedzieć.

Ale nie widziałem nigdy ani takiego narzędzia pomiarowego, ani
wartości referencyjnych w serwisówkach.

Na podobnej zasadzie można by określić grubość okładzin sprzęgła -
zapisując gdzieś pozycję siłownika sprzęgła nowego po wybraniu luzu i
na tej podstawie obserwować zużycie. Ale też nie widziałem żeby ktoś
takie rzeczy robił.
W niektórych samochodach są jakieś klapki które po otwarciu pozwalają
zajrzeć i ocenić grubość okładziny sprzęgła.



poza tym nikt nie stwierdzi, ze dany stopien zuzycia gwarantuje jeakis
tam przebieg- tutaj duzo zalezy np od stylu jazdy

Przebiegu nie, ale gdyby określić choćby statyczną charakterystykę nowego tłumika i takiego który już zaczyna klekotać (zapewne na skutek utraty wstępnego napięcia sprężyn), no to można by szacować że koło jest np. w 20% tej drogi, albo w 80%.

Natomiast może właśnie się tego nie robi, bo oferując usługę należy oferować coś co jest pewne i wiarygodne.
A mając coś co daje wyniki mocno szacunkowe i nie uwzględniające wszystkiego, to może lepiej w ogóle czegoś takiego nie oferować.

Bo potem klient będzie marudził że mu powiedzieli że 100kkm przejedzie, a padło po 60.

Data: 2014-10-09 21:42:30
Autor: PMG
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
W dniu 2014-10-08 20:30, Tomasz Pyra pisze:

Natomiast może właśnie się tego nie robi, bo oferując usługę należy
oferować coś co jest pewne i wiarygodne.
A mając coś co daje wyniki mocno szacunkowe i nie uwzględniające
wszystkiego, to może lepiej w ogóle czegoś takiego nie oferować.

Bo potem klient będzie marudził że mu powiedzieli że 100kkm przejedzie,
a padło po 60.

To o czym napisałeś to już się robi. Odczyt grubości tarczy sprzęgła to w zasadzie standard w nowszych samochodach i odbywa się tak jak opisałeś wcześniej. No i nie musi być wykonany przez ASO choć nie wiem czy w Toyocie z pytania wątkotwórcy jest taka możliwość.

Mało tego, w najnowszych pojazdach, użytkownik ma możliwość samodzielnego odczytu online -via website - zużycia tarczy, klocków, przebiegu, średniego spalania, topografii po jakiej poruszał się pojazd, stanu akumulatora i kilku innych. Dodanie przebiegu/daty kiedy należy wymienić dany element to tylko matematyka

Data: 2014-10-09 22:23:12
Autor: Tomasz Pyra
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
W dniu 2014-10-09 21:42, PMG pisze:
W dniu 2014-10-08 20:30, Tomasz Pyra pisze:

Natomiast może właśnie się tego nie robi, bo oferując usługę należy
oferować coś co jest pewne i wiarygodne.
A mając coś co daje wyniki mocno szacunkowe i nie uwzględniające
wszystkiego, to może lepiej w ogóle czegoś takiego nie oferować.

Bo potem klient będzie marudził że mu powiedzieli że 100kkm przejedzie,
a padło po 60.

To o czym napisałeś to już się robi. Odczyt grubości tarczy sprzęgła to
w zasadzie standard w nowszych samochodach i odbywa się tak jak opisałeś
wcześniej.

Grubość tarczy sprzęgła to akurat prosta rzeczy. I tu nie tyle "już" się robi, co dziś to nawet trudniej zrobić niż kiedyś.

Mi chodziło o to że nie robi się pomiarów kondycji tłumika drgań skrętnych koła dwumasowego.

Mało tego, w najnowszych pojazdach, użytkownik ma możliwość
samodzielnego odczytu online -via website - zużycia tarczy, klocków,
przebiegu, średniego spalania, topografii po jakiej poruszał się pojazd,
stanu akumulatora i kilku innych.

No tak, ale sprawdzenie stanu klocków czy tarcz to rzeczy bardzo proste, dostępne z zewnątrz, których takie czy inne czujniki są w samochodach od dziesięcioleci.

Tu raczej chodzi o to że (w sumie ciekawe czemu), ale motoryzacja pod względem elektroniki jest tak prymitywna, jak chyba mało która dziedzina techniki.
Może po prostu motoryzacja nie potrzebuje elektronicznych wodotrysków, może "rządzą" nią ludzie do elektroniki uprzedzeni, albo decydują o tym jakieś inne względy.

Data: 2014-10-09 22:33:39
Autor: PMG
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
W dniu 2014-10-09 22:23, Tomasz Pyra pisze:


Tu raczej chodzi o to że (w sumie ciekawe czemu), ale motoryzacja pod
względem elektroniki jest tak prymitywna, jak chyba mało która dziedzina
techniki.
Może po prostu motoryzacja nie potrzebuje elektronicznych wodotrysków,
może "rządzą" nią ludzie do elektroniki uprzedzeni, albo decydują o tym
jakieś inne względy.

Ok, ja jestem stary pierdziel i mogę nie wiedzieć ale Ty jesteś młody chłopak to powiedz co byś "zelektryfikował" w pojeździe? I dlaczego?

Data: 2014-10-10 18:30:04
Autor: Tomasz Pyra
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
W dniu 2014-10-09 22:33, PMG pisze:
W dniu 2014-10-09 22:23, Tomasz Pyra pisze:


Tu raczej chodzi o to że (w sumie ciekawe czemu), ale motoryzacja pod
względem elektroniki jest tak prymitywna, jak chyba mało która dziedzina
techniki.
Może po prostu motoryzacja nie potrzebuje elektronicznych wodotrysków,
może "rządzą" nią ludzie do elektroniki uprzedzeni, albo decydują o tym
jakieś inne względy.

Ok, ja jestem stary pierdziel i mogę nie wiedzieć ale Ty jesteś młody
chłopak to powiedz co byś "zelektryfikował" w pojeździe? I dlaczego?

Ja to bym tam auta z gaźnikami robił.

A chodzi mi o to że elektronika w motoryzacji pojawia się bardzo powoli.
Zresztą wystarczy popatrzeć jak powoli szło wprowadzanie choćby elektronicznego sterowania silnikiem, multipleksowane szyny danych, czy teraz jakaś integracja systemów komfortu-rozrywki.

Bo taka prawda że gdyby samochody pod względem elektronicznym nie było 30 lat za całą resztą, to już dawno jeździłyby same :)

Data: 2014-10-13 18:11:05
Autor: John Kołalsky
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam>


Tu raczej chodzi o to że (w sumie ciekawe czemu), ale motoryzacja pod
względem elektroniki jest tak prymitywna, jak chyba mało która dziedzina
techniki.
Może po prostu motoryzacja nie potrzebuje elektronicznych wodotrysków,
może "rządzą" nią ludzie do elektroniki uprzedzeni, albo decydują o tym
jakieś inne względy.

Ok, ja jestem stary pierdziel i mogę nie wiedzieć ale Ty jesteś młody
chłopak to powiedz co byś "zelektryfikował" w pojeździe? I dlaczego?

Ja to bym tam auta z gaźnikami robił.

A chodzi mi o to że elektronika w motoryzacji pojawia się bardzo powoli.

A gdzie się pojawia szybko ?

Zresztą wystarczy popatrzeć jak powoli szło wprowadzanie choćby elektronicznego sterowania silnikiem, multipleksowane szyny danych, czy teraz jakaś integracja systemów komfortu-rozrywki.

Z pralkami, lodówkami i nie wiem czym tam jeszcze jest tak samo


Bo taka prawda że gdyby samochody pod względem elektronicznym nie było 30 lat za całą resztą, to już dawno jeździłyby same :)


Bez pasażerów ? :-)

Data: 2014-10-13 22:18:15
Autor: Tomasz Pyra
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
W dniu 2014-10-13 18:11, John Kołalsky pisze:

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam>


Tu raczej chodzi o to że (w sumie ciekawe czemu), ale motoryzacja pod
względem elektroniki jest tak prymitywna, jak chyba mało która
dziedzina
techniki.
Może po prostu motoryzacja nie potrzebuje elektronicznych wodotrysków,
może "rządzą" nią ludzie do elektroniki uprzedzeni, albo decydują o tym
jakieś inne względy.

Ok, ja jestem stary pierdziel i mogę nie wiedzieć ale Ty jesteś młody
chłopak to powiedz co byś "zelektryfikował" w pojeździe? I dlaczego?

Ja to bym tam auta z gaźnikami robił.

A chodzi mi o to że elektronika w motoryzacji pojawia się bardzo powoli.

A gdzie się pojawia szybko ?

Wszędzie indziej :)
Tak z konkretnych przykładów to telekomunikacja, rozrywka, telewizja, fotografia cyfrowa.

Zresztą wystarczy popatrzeć jak powoli szło wprowadzanie choćby
elektronicznego sterowania silnikiem, multipleksowane szyny danych,
czy teraz jakaś integracja systemów komfortu-rozrywki.

Z pralkami, lodówkami i nie wiem czym tam jeszcze jest tak samo



Bo taka prawda że gdyby samochody pod względem elektronicznym nie było
30 lat za całą resztą, to już dawno jeździłyby same :)


Bez pasażerów ? :-)

Też ;)

Telekomunikacja zdążyła przejść w między czasie drogę od rozmów przełączanych ręcznie przez telefonistki, do internetu w każdym domu, podczas gdy automatyka/elektronika w motoryzacji póki co ledwo potrafi wycieraczki włączyć jak zaczyna padać deszcz (i jest to bajer w tych co "nowocześniejszych" autach).

Nie żebym był fanem elektroniki w autach, ale po prostu zauważam pewną prawidłowość że dzieje się to tu bardzo wolno.

Data: 2014-10-08 20:33:30
Autor: P.B.
Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
Dnia Wed, 08 Oct 2014 20:10:54 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

W niektórych samochodach są jakieś klapki które po otwarciu pozwalają zajrzeć i ocenić grubość okładziny sprzęgła.

Klapka to jedna z możliwości. W niektórych samochodach można też obmacać
dwumasę przez dziurę powstałą po wyjęciu rozrusznika. Tyle, że wiele to nie
da: przy przebiegu 160 tys. to co najwyżej można stwierdzić, że "jeszcze
trochę pojeździ" albo "złom do natychmiastowej wymiany". Nikt nie powie ile
to jeszcze wytrzyma, bo nie wie czy samochód będzie jeździł w trasach z
dużą stałą prędkością, czy będzie piłowany w mieście przez fana wyścigów od
świateł do świateł na niskich obrotach, ale za to z gazem w podłodze.
BTW słyszałem ostatnio, że w Focusach 1,8TD zabójcą dwumasy był rozrusznik.
To może mieć sens, bo z 1.8TD i 1.8TDCI było kilka kombinacji rozruszników
i kół dwumasowych o różnej liczbie zębów.  --
Pozdrawiam,
Przemek

Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona