Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?

Data: 2012-01-15 23:30:14
Autor: Shuwar
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
Na stronach Topru mozna przeczytac:
"(...)W Tatrach obowiązuje IV SZL . Jest to najwyższy możliwy stopień
w Tatrach.(...)"

Jakto? ;-)
Z tego co pamietam to zdazalo sie oglaszac V w naszych Tatrach. Kiedys
znalazlem w googlach info o piatym stopniu. To jaka jest prawda?
Czyzby sie autor omylil, czy moze to celowe, aby wprowadzic maksymalna
dramaturgie? ;-)

Ma ktos moze zdjecia z obecnych warunkow? Musi to wygladac
niesamowicie ;-)

Pozdr.
Adam

Data: 2012-01-16 08:56:22
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2012-01-16 08:30, Shuwar pisze:
[...]

Dawniej:
http://www.obrazki.jeja.pl/862,lawiny.html
Obecnie:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stopnie_zagro%C5%BCenia_lawinowego

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2012-01-16 09:18:11
Autor: szufla
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
Data: 2012-01-16 09:32:33
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2012-01-16 09:18, szufla pisze:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Stopnie_zagro%C5%BCenia_lawinowego

Z wiki to trzeba ostroznie ;)
http://www.topr.pl/images/stopnie/rozporzadzenie%20stopnie%20zagrozenia%20lawinowego.pdf

Ciekawe, czy objętość lawiny mierzy się (szacuje) na podstawie wielkości lawiniska i potem
wylicza początkowa ilość śniegu w m^3 ?
A może wielkość lawiny = tylko wielkość lawiniska?

Różnice mogą być znaczne - pewnie ponad 10 razy, ponieważ niektóre gatunki śniegu doskonale się kompresują w lawinie.

Ale to tylko tak dla 'poddierĹźki razgowora'  :-)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2012-01-16 10:35:22
Autor: szufla
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
Ale to tylko tak dla 'poddierżki razgowora'  :-)

http://www.fsavalanche.org/NAC/techPages/articles/09_ISSW_Bair.pdf

sz.

Data: 2012-01-16 13:03:12
Autor: Wojciech Wierba
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
W dniu 2012-01-16 10:35, szufla pisze:
Ale to tylko tak dla 'poddierďż˝ki razgowora'  :-)

http://www.fsavalanche.org/NAC/techPages/articles/09_ISSW_Bair.pdf

Dzięki, to bardzo ciekawy artykuł.
Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2012-01-16 08:59:59
Autor: szufla
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
Data: 2012-01-16 09:20:32
Autor: Shuwar
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
Ciekawe ile ta IV moze sie utrzymac.

Myslicie ze jest szansa, ze za 2 - 3 tygodnie warunki sie ustabilizuja
i wroci 2 stopien?
Oczywicie to takie gdybanie, ale zalozmy ze pogoda bedzie ok przez
najblizsze tygodnie.

Jak to bylo w poprzednich latach, ktos pamieta?

Pozdr.
Adam

Data: 2012-01-16 20:45:01
Autor: szufla
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
Ciekawe ile ta IV moze sie utrzymac.

Najwiecej wypadkow to chyba bylo przy 2, takze wiesz.... ;)

sz.

Data: 2012-01-17 09:33:29
Autor: bans
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
W dniu 2012-01-16 20:45, szufla pisze:

takze wiesz.... ;)

  "tak, że wiesz..."

--
bans

Data: 2012-01-17 00:54:27
Autor: Shuwar
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
W dniu 2012-01-16 20:45, szufla pisze:
> takze wiesz.... ;)
  "tak, że wiesz..."

Ale że co? że oscypki będą o 1/2 tańsze przy lawinowej 2jce? ;-)))

Adam

Data: 2012-01-17 09:39:35
Autor: Wojciech Wierba
W dniu 2012-01-17 09:33, bans pisze:
W dniu 2012-01-16 20:45, szufla pisze:

takze wiesz.... ;)

"tak, że wiesz..."

Eee, czepiasz się: :-)
"także wiesz" = również wiesz"
A co szufla chciał napisać jest niejasne, bo dalej następuje wielokropek. :-)

Pozdrawiam
Wojtek

Data: 2012-01-17 10:06:54
Autor: szufla
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?

takze wiesz.... ;)

 "tak, że wiesz..."

Sluszna uwaga, spieszylem sie ;). Zauwazylem jednak, ze im jestem starszy tym czesciej musze zagladac do slownika, niestety :/

sz.

Data: 2012-01-17 10:29:58
Autor: bans
W dniu 2012-01-17 10:06, szufla pisze:

Sluszna uwaga, spieszylem sie ;). Zauwazylem jednak, ze im jestem starszy
tym czesciej musze zagladac do slownika, niestety :/

Mam to samo, przyczyna jest prosta - internet. I właśnie dlatego poprawiam, żeby mi się błędy nie utrwalały.

--
bans

Data: 2012-01-20 16:22:22
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?
szufla, Mon, 16 Jan 2012 20:45:01 +0100, pl.rec.gory:
Ciekawe ile ta IV moze sie utrzymac.

Najwiecej wypadkow to chyba bylo przy 2, takze wiesz.... ;)

Czytałem kiedyś, że przy 3 stopniu... W każdym razie, wieść niesie, że jak
zagrożenie jest ponad trójkę to ludzie w góry nie wychodzą, chyba że
faktycznie widzą co robią. I w związku z tym jest znacznie mniej wypadków. A panom TOPRowcom spokoju życzę!

--
Pozdrowienia,

Data: 2012-01-16 11:10:47
Autor: Olin
Dnia Sun, 15 Jan 2012 23:30:14 -0800 (PST), Shuwar napisał(a):

"(...)W Tatrach obowiązuje IV SZL . Jest to najwyższy możliwy stopień
w Tatrach.(...)"

Jak donosi moja ulubiona prasa, taka sytuacja ma też plusy dodatnie:
"W Tatrach od niedzieli wieczór obowiązuje czwarty stopień zagrożenia
lawinowego, panują bardzo niekorzystne warunki do uprawiania turystyki. W
związku z tym Tatrzański Park Narodowy zaprzestał pobierania opłat za wstęp
w góry."

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114883,10971101,Tatrzanskie_szlaki_niedostepne__schodza_grozne_lawiny.html

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

prawo Sattingera:
Każde urządzenie elektryczne będzie działać lepiej, jeżeli włożysz wtyczkę
do gniazdka.

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Czy IV to maksymalna lawinowka w Tatrach?