Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?

Data: 2010-01-13 23:26:48
Autor: raviz
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
Witam
Windows 7 podobno natywnie obsluguje ekrany dotykowe. Przypuszczam, ze za jakis czas wykorzystaja ta funkcje producenci paneli.
Zamierzam kupic dwa panele, razem ok 4k pojdzie. Posluza mi pewnie kilka lat. Moze zapoznaliscie sie z informacjami na temat upowrzechnienia sie
ekranow z wastwa dotykowa. Moze warto troche poczekac....?
Zdrowko.....Rafal

Data: 2010-01-13 21:31:28
Autor: rs
On Wed, 13 Jan 2010 23:26:48 +0100, raviz <ravizusunto@vp.pl> wrote:

[...]

zalezy co robisz, do czego te panele maja byc uzyte. <rs>

Data: 2010-01-13 23:42:25
Autor: raviz
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
Poki co wyglada to jeszcze na bajer, ael mysle, ze szybko moga ten ficzer zaadaptowac do obslugi na przyklad aplikacje 3d

http://www.cdaction.pl/news-7225/multitouch-w-windows-7-wideo.html

Data: 2010-01-13 23:52:05
Autor: marfi
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
Uzytkownik "raviz" <ravizusunto@vp.pl> napisal w wiadomosci news:hili93$jlf$1news.onet.pl...
Poki co wyglada to jeszcze na bajer, ael mysle, ze szybko moga ten ficzer zaadaptowac do obslugi na przyklad aplikacje 3d

W domu moze bajer ale np. w przemysle i handlu uzywany od kilku lat.

--
marfi

Data: 2010-01-14 01:12:16
Autor: Piotr M
Dnia 13-01-2010 o 23:42:25 raviz <ravizusunto@vp.pl> napisał(a):

Poki co wyglada to jeszcze na bajer, ael mysle, ze szybko moga ten  ficzer zaadaptowac do obslugi na przyklad aplikacje 3d

http://www.cdaction.pl/news-7225/multitouch-w-windows-7-wideo.html

Tylko żeby reakcja była o wiele szybsza to to by było ok.

BTW.
Ale to kilkugodzinnym obcowaniu z kompem to człowiek przecież tak się  namacha, lepiej jak łopat±.

--
pzdr, Piotr M

"Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
   - Szukałem, ale nie znalazłem."

Data: 2010-01-15 09:47:10
Autor: ToMasz
raviz pisze:
Poki co wyglada to jeszcze na bajer, ael mysle, ze szybko moga ten
ficzer zaadaptowac do obslugi na przyklad aplikacje 3d

http://www.cdaction.pl/news-7225/multitouch-w-windows-7-wideo.html
bajer i to straszny
Ekrany dotykowe zostały wprowadzone do urządzeń jako mniejsze zło, a nie
remedium na wszystkie problemy. Tam gdzie niema miejsca na klawiaturÄ™ a
jest ona rzadko uĹĽywana, tam ekran dotykowy ma swoje miejsce - PDA i
inne maleństwa. W domu? po co?
1. zasłaniasz palcem/rysikiem to co widzisz lub zmiejszasz ekran
wyświetloną na nim klawiaturą.
2. Ekran tak naprawde niewie czy TwĂłj dotyk jest dotykiem czy
przesunieciem, gdyś zazwyczaj (99%) jest on przesunięciem
_niezamierzonym_, lecz w 50% przypadkĂłw stanie sie po sekundzie
przesunieciem zamirzonym. zagmatwałem? Myszką klikniesz w punkt - i jest
OK palcem nie. zawsze dotkniesz grupy punktĂłw, ato jest interpretowane
jako mikroprzesuniecie. wiec już na przedstawionym filmie widać lagi
tego dotyku....
3. Brak precyzji. kaman jaką mozesz mieć precyzje palcem? z drugiej
strony mozna rysikiem, ale co z multidotykiem? Problem znany z iPhona.
niema rysika, bo jest multidotyk. Byłby ryskik, niebyło by iPhona.
4. technologia. na normalnych ekranach dotykowych znanych z 99% PDA drag
&drop ma wdzięk i lotność taką jak przesuwanie lodówki i pralki.
poprostu nacisk jest zbyt duży zeby coś wmiarę sensownie sunąć. W
iPhonie i touchpadach laptopĂłw to wyeliminowano, ale na filmie coĹ› tam
chyba słychać o braku precyzji? Jeśli ten problem zostanie rozwiazany, a
zapewne jest to kwestia czasu i pieniedzy, to zobaczymy ekrany dotykowe
w wielu urządzeniach, ale domowych - najpóźniej

ToMasz

Data: 2010-01-13 23:56:55
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-13 23:26, Użytkownik raviz napisał:
[...]

Warto poczekać np. z powodu cen.
Nie warto też siedzieć tak blisko ekranu aby bardziej opłacalne /
wygodne było macanie po nim łapk± zamiast zabawy myszk±.
Powyższe nie dotyczy tabletów 10-12 cali do specyficznych
zastosowań.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-14 12:05:08
Autor: raviz
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?

Warto poczekać np. z powodu cen.

Masz na mysli stopniowy spadek cen, ktory caly czas ma miejsce czy tez
cos bardziej znaczacego, np wprowadzenie nowej technologi?

Data: 2010-01-14 13:39:22
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-14 12:05, Użytkownik raviz napisał:

Warto poczekać np. z powodu cen.

Masz na mysli stopniowy spadek cen, ktory caly czas ma miejsce czy tez
cos bardziej znaczacego, np wprowadzenie nowej technologi?

I jedno i drugie.
Tzw. multidotyk może sporo zmienić w takich ekranach.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-14 07:21:56
Autor: KILu
raviz wrote:
Moze zapoznaliscie sie z informacjami na temat upowrzechnienia sie
ekranow z wastwa dotykowa. Moze warto troche poczekac....?
Zdrowko.....Rafal

Potrzeujesz tego w konkretnym celu, innym od "codzienne uzywanie PC", czy to ma byc bajer? Jesli to ostatnie, to... zobacz, jak upierdliwa potrafi byc na dluzsza mete obsluga byle komorki z dotykowym ekranem i pomysl, jak na dluzsza mete "zmeczy" Cie taki PC. Mozna tego uzywac od swieta, ale wowczas nie widze sensu by przeplacac, ograniczac sie do tych kilku modeli i poswiecac jakosc obrazu (w koncu to dodatkowe warstwy tworzywa i innej chemii przed LCD...).

--
KILu

Data: 2010-01-14 12:06:10
Autor: raviz
[...]

W 85% ekrany bylyby uzywane do pracy z grafika 3D i 2D, reszta to szeroko rozumiana rozrywka i multimedia.

Data: 2010-01-14 03:24:02
Autor: Andrzej
On 14 Sty, 12:06, raviz <ravizusu...@vp.pl> wrote:
> [...]

W 85% ekrany bylyby uzywane do pracy z grafika 3D i 2D, reszta to
szeroko rozumiana rozrywka i multimedia.

Na ergonomie sterownia komputerem przez dotyk ma wpływ wielko¶ć ekranu
- maksymalna wielko¶ć 15",  specyfika zastosowania zmusza Ciebie do
męcz±cej  pracy ręki przy wielokrotnym powtarzaniu czynno¶ci. Po
kilkunastokrotnej pracy z takim ekranem dojdziesz do wniosku., że jest
to tobie wogule nie potrzebne.

Data: 2010-01-14 12:25:49
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
On Thu, 14 Jan 2010 12:06:10 +0100, raviz <ravizusunto@vp.pl> wrote:

W 85% ekrany bylyby uzywane do pracy z grafika 3D i 2D, reszta to szeroko rozumiana rozrywka i multimedia.

Mma pewne do¶wiadczenie z tego rodzaju ekranami. Co prawda nei w
grafice ale w restauracji ;-) Tzn. system kasowy dla kelnerów opiera
się o takei terminale. Głębiej to zwykły PC w specjaliozwnaej obudowie
z dotykowym ekranem. I teraz jest tak: je¶li aplikacja jest pisana pod
ekran dotykowy to jest OK. Je¶l nie to jest problem - bez myszki i
klawiatury cięzko sie obej¶ć. I to nie jest problem OS-a tylko wła¶nie
aplikacji. W terminalach kelnerskich ekran emuluje lewy przycisk
myszki a dłuższe naci¶nięcie prawy. I nie ma problemu jak przycisku
czy menu duże. Ale jak aplikacja nei jest pisana pod taki ekran to już
kiszka bo palec zbyt duzy jest by precyzyjnie co¶ wybrać albo
chociażby nacisn±ć przycisk zamknięcia czy minimalizacji aplikacji.
Można oczywi¶cie dla 15-17 calowego ekranu ustawić 640x480 ale chyba
nei o to przy grafice chodzi.

Reasumuj±: sprawdĽ czy poza systemem także aplikacje które będziesz
używać s± przystosowane do obsługi poprzez ekran dotykowy. I dopiero
wtedy podejmij decyzję.

Zdrówko

Data: 2010-01-14 15:17:34
Autor: Wiktor S.
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
Reasumuj±: sprawdĽ czy poza systemem także aplikacje które będziesz
używać s± przystosowane do obsługi poprzez ekran dotykowy. I dopiero
wtedy podejmij decyzję.

Do użytku domowego to się raczej w ogóle nie nadaje. W kasie czy na jakim¶ stanowisku w fabryce ekran masz płasko, albo pod jakim¶ niewielkim k±tem. Przy pionowym ekranie ręka się szybko zmęczy, a nie bardzo sobie wyobrażam taki mały, poziomy ekranik na biurku jako główny monitor.

W telefonach ekran dotykowy również ma wady, przede wszystkim palcem zasłaniasz sobie czę¶ć obrazu, a po drugie nic nie czujesz pod palcem - nie wiesz czy dobrze trafiłe¶, czy "klawisz" zaskoczył itp.

--
Azarien

Data: 2010-01-14 15:49:39
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
On Thu, 14 Jan 2010 15:17:34 +0100, "Wiktor S."
<wswiktor&poczta,fm@no.spam> wrote:
Do użytku domowego to się raczej w ogóle nie nadaje. W kasie czy na jakim¶ stanowisku w fabryce ekran masz płasko, albo pod jakim¶ niewielkim k±tem.

K± pochylenia terminala kasowego do knajpy to około 45%. Z tego co
wiedze np. w Tesco na kasach sa pionowe.

Przy pionowym ekranie ręka się szybko zmęczy, a nie bardzo sobie wyobrażam taki mały, poziomy ekranik na biurku jako główny monitor.

I tu sam nie wiem. W supermarketach kasy maja zwykle pionowe
wy¶wietlacze a tam pracuej się długo i powinno byc maksymalnei
ergonomiczne. A nie jest. Z kolei terminal w knajpie zwykle stoi na
barze i obsługuje sie go na stoj±co. Ale zwykle sa to króciutkie sesje
choć do¶ć często. Musze kupić dla jakiego¶ usersa takiego Asusa z
serii eee co jest dotykowy i z tydzień się tym pobawić coby samemu
potwierdzić czy to mi pasuje w zwykłej pracy czy tez nie. Zdrówko

Data: 2010-01-14 16:02:15
Autor: raviz
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
  Musze kupić dla jakiego¶ usersa takiego Asusa z
serii eee co jest dotykowy i z tydzień się tym pobawić coby samemu
potwierdzić czy to mi pasuje w zwykłej pracy czy tez nie.

Moze kup userowi cos takiego:
http://www.komputerswiat.pl/nowosci/sprzet/2009/43/monitor-dotykowy-acer-t230h.aspx
Test bylby bardziej miarodajny ;]

Data: 2010-01-15 10:32:07
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
On Thu, 14 Jan 2010 16:02:15 +0100, raviz <ravizusunto@vp.pl> wrote:

[...]

Ale tu masz monitor za ~ 1100-1200PLN a eee TOP to ~1000PLN więcje ale
dostajesz kompletny komputer. Więc wole jakiemu¶ biurowemu userowi to
kupić - w razie czego nei będzie używał. Za biurowe nettopy Adaxa z
monitorem 19 cali z monitorem płacę ~1650PLN więc róznica niewielka.
Mi się pi±ty monitor na biurku nie zmie¶ci ;-) A i tak do swoich
testów mam terminał kelnerski własnie czyli PC w specjaliozwnaej
obudowie. Tylko że to Celeron 1,4 i ekran zaledwie 14 cali.
Zastanawiałem się by z niego zrobić kisk multimedialny albo sterowany
dotykowo odtwarzacz muzyki ;-) Bo na stałe - wła¶nei ze względu na
pochylenei keranu - pracować się na nim nie da.

Zdrówko

Data: 2010-01-16 00:38:16
Autor: Padre
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?

W 85% ekrany bylyby uzywane do pracy z grafika 3D i 2D, reszta to
szeroko rozumiana rozrywka i multimedia.

Oczywiście że są takie ekrany dotykowe nadające sie do pracy z grafiką, na przykład ten:

http://www.wacom.com/cintiq/cintiq-21ux.php

i nie jest to żadna nowość

Zwykłe monitory LCD wyposażone w warstwę dotykową z multi czy bez to zwykłe gówno które próbuje się wypromować z braku innych sensownych wynalazków, mysz czy klawiatura są jak długopis, spełniają swoją rolę są wynikiem lat doświadczenia i próba zastąpienia ich na siłę czymś innym jest bez sensu. Być może w niedalekiej przyszłości dane do komputera będzie się wprowadzało inaczej ale to nie kwestia dotykowego monitora tylko całkiem innej filozofii interfejsu. Wystarczy zobaczyć Microsoft Surface, efekciarska zabawka dla bogatych na której wszelka działalność multimedialna jest mniej wygodna niż na pierwszym z brzegu komputerze z windowsem czy linuksem, przydomek "rewolucyjny" jaki wobec tego sprzętu używa Microsoft to tylko czysty marketing. Wystarczy przypomnieć sobie rozpoznawanie mowy jako rewolucyjną technologię zaimplementowaną przecież przez MS w system operacyjny, ile osób pisze w Wordzie korzystając z mikrofonu? Nikt? No proszę, a było tak rewolucyjnie i nowocześnie...

Data: 2010-01-16 00:40:35
Autor: Arkadiusz Dymek
Padre wrote:

[...]

Z rozpoznawania mowy korzysta akurat sporo osób. Tyle, że w USA, bo polskiej wersji językowej nie ma. Aczkolwiek rewolucyjna to ona była może w OS/2.

Pozdrawiam,
Arkadesh

Data: 2010-01-16 00:58:29
Autor: Padre
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?

Z rozpoznawania mowy korzysta akurat sporo osĂłb. Tyle, ĹĽe w USA, bo
polskiej wersji językowej nie ma.

Ciekawe skÄ…d ta wiedza u Ciebie?
I dyktujÄ… dokumenty czy tylko wydaja proste polecenia?

Nie uwierzę ze w USA 0,5% osób z tego korzysta bo rozpoznawanie było do dupy nawet z dedykowanym mikrofonem.

Data: 2010-01-16 05:19:03
Autor: Arkadiusz Dymek
Padre wrote:

[...]

0,5% to pewno nie, ale w środowisku tłumaczy całkiem sporo. Wiedza z obrotów w tymże. Podejrzewam, że i wśród innych fachów mających więcej do czynienia ze słowem. Przy czym korzystają z Dragon Naturally Speaking.

Pozdrawiam,
Arkadesh

Data: 2010-01-17 01:18:02
Autor: Padre
[...]

No to i interfejs dotykowy w PC będzie wykorzystywany przez 0,5% osób do pewnych zastosowań i taki będzie jego "rewolucyjny" finał, zresztą nie tyle będzie co jest stosowany.

Data: 2010-01-17 02:08:16
Autor: Konrad Kosmowski
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
** Padre <Padre@no.net> wrote:

0,5% to pewno nie, ale w ¶rodowisku tłumaczy całkiem sporo. Wiedza z obrotów
w tymże. Podejrzewam, że i w¶ród innych fachów maj±cych więcej do czynienia
ze słowem. Przy czym korzystaj± z Dragon Naturally Speaking.

No to i interfejs dotykowy w PC będzie wykorzystywany przez 0,5% osób do
pewnych zastosowań i taki będzie jego "rewolucyjny" finał, zreszt± nie tyle
będzie co jest stosowany.

Raczej - interfejs dotykowy będzie wykorzystywany tam gdzie daje korzy¶ci czyli
tam gdzie macanie po ekranie jest efektywniejsze niż walenie w klawiaturę.
Chociażby POS - tutaj od dawna jest touch. Tak samo sterowanie głosem - to jest wydajne tam gdzie po prostu nie masz ręki
aby obsługiwać klawiaturę. Np. (to może głupi przykład) chirurg, który ma ręce
głęboko umazane czyimi¶ płynami ustrojowymi wydaje polecenie do monitora -
wy¶wietl foo {jakie¶ specyficzne informacje chirurgiczne z maszyny}. Czy
mechanik uwalony w smarze chce zobaczyć referencję jakiej¶ czę¶ci, której widzi
symbol (dajmy na to FOO123) mówi "wy¶wietl FOO123".

Do normalnej obsługi komputera to nie ma sensu - klawiatur± się najszybciej
wprowadza tekst, urz±dzeniem wskazuj±cym - myszk± - najwygodniej wskazuje.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-01-16 13:02:50
Autor: MC
Użytkownik "Padre" <Padre@no.net> napisał w wiadomości news:hiqu98$vcv$1news.onet.pl...

[...]

Nie bronię Microsoftu, ale ten przypadek raczej świadczy o zacofaniu Polski.

Data: 2010-01-17 01:20:12
Autor: Padre
Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?

Nie bronię Microsoftu, ale ten przypadek raczej świadczy o zacofaniu
Polski.

Przecież brak lokalizacji tego dodatku wynikał z tego że okazał się praktycznie bezużyteczny nawet w krajach anglojęzycznych, co ma do tego zacofanie?

Data: 2010-01-17 02:03:02
Autor: Konrad Kosmowski
[...]

Grafika 2D czy 3D to ostatnie zastosowanie, w którym chciałby¶ używać touch -
po co w ogóle? Do 2D od lat doskonale zdaj± egzamin tablety - macanie po
monitorze byłoby mega męcz±ce (trzeba unie¶ć wysoko rękę), nieprecyzyjne (w
końcu masz wielkiego palucha) oraz zostawiałoby smugi na monitorze (no człowiek
jest tak± istot± lekko o¶lizgł±).

Do grafiki 3D to serio nie mam zielonego pojęcia co bym mógł robić z touch - do
tego s± specjalizowane kontrolery "przestrzenne" - taka gałka, któr± operujesz
w 3D - możesz za jej pomoc± kontrolować obiekty 3D w przestrzeni - obracać je
itd. Jedyne zastosowanie, w którym widzę touch to elektronika konsumencka np. tablet
czy czytnik ebooków - tutaj wygodnie jest machn±ć palcem po ekranie aby np.
przewin±ć stronę.

--
    +                                 '                      .-.     .
                               ,                         *    ) )

Data: 2010-01-18 01:01:38
Autor: Padre
[...]

Tez nie do końca, jak trzymasz czytnik ebooków w reku a tak zazwyczaj się czyta to najwygodniej jest jak akurat pod którym¶ palcem jest przycisk:)

Data: 2010-01-18 09:33:41
Autor: RadoslawF
Dnia 2010-01-18 01:01, Użytkownik Padre napisał:

[...]

Figa prawda.
Najwygodniejsze rozwi±zanie do przeł±czania stron w czasie
czytania miały PDA Sony. Było to takie kółko z boku obudowy
obsługiwane kciukiem. Nie miały tego inne PDA ani nie maj±
czytniki ebooków.

Pozdrawiam

Data: 2010-01-18 11:15:47
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
On Mon, 18 Jan 2010 01:01:38 +0100, Padre <Padre@no.net> wrote:

[...]

Jeszcze lepiej sprawdza sie autoscroll z regulowan± płynnie prędko¶ci±
przewijania ;-) Nie trzeba przyciskać co chwila.

Zdrówko

Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?