Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?

Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?

Data: 2016-12-15 23:05:23
Autor: Marcin Hyła
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
On 2016-11-19 08:23,  ąćęłńóśźż wrote:
Zmienna w Polsce pogoda (ciepło, sucho, deszcz, śnieg, sucho, ....)
powoduje, że trudno utrafić z momentem zmiany opon na zimowe
(okolcowane). Rozwiązywałem to dwoma rowerami "letnim" i "zimowym",
ale teraz z pewnych względów muszę jeździć jednym. Wymiana całych kół
(zamiast opon) prz V-kach niezbyt się sprawdzała

Dobry wieczór, przynajmniej raz na rok muszę na preclu coś napisać, koniec roku niebawem więc łapię okazję :-)

Ja od kilku(nastu) lat właśnie zmieniam koła. Kiedyś zmieniałem opony, potem doszedłem do wniosku że to nie ma sensu (trwa, można się pobrudzić, a nawet uszkodzić dętkę przy wymianie) i dlatego wymieniam całe koła. A dokładnie - tylko _przednie_ koło. Zrobione na tej samej obręczy, więc problemy z szerokością rafki itp. odpadają. Owszem, kiedyś miałem dwa koła na zupełnie różnych obręczach i problem z regulacją był. Dlatego przy jakimś tam upgrejdzie zamówiłem dwa identyczne koła przednie.

Na jednym kole mam oponę marathon plus, na drugim (zimowym) - marathon winter. Przekładka trwa minutę-dwie, niczego nie reguluję, koło zmieniam nawet kilkanaście razy na zimę (kiedyś by to nie miało sensu, ale ostatnie zimy/jesienie są takie że tej jesieni już trzy razy zmieniłem).

Przednie koło jest kluczowe. Tylne jak się ślizga to zdecydowanie mniejszy problem i może jeździć na letniej oponie :-)

Czytam wątek i o ile schwalbe winter owszem daje poważne opory toczenia, to marathon winter zdecydowanie mniejsze. Poza tym kolce są na lód, NIE na śnieg. Na śniegu to generalnie problemu nie ma, problem to jest lód :-)

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2016-12-16 10:04:27
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Daj konkretne linki strony producenta do konkretnych opon, które masz na myśli.


-- -- -
schwalbe winter owszem daje poważne opory toczenia, marathon winter zdecydowanie mniejsze

Data: 2016-12-21 23:23:20
Autor: Marcin Hyła
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
On 2016-12-16 10:04,  ąćęłńóśźż wrote:
Daj konkretne linki strony producenta do konkretnych opon, które masz
na myśli.

https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter.html - używam od kilku lat (wcześniej 700x42, teraz 700x35 jako eksperyment - na wąskiej oponie przedniej jeździłem kilka zim pod koniec lat 90-tych i teraz badam profesjonalną kolcowaną :-) ). Marathon Winter ma zdecydowanie mniejsze opory toczenia, niż

https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/winter.html

Choć ten (nowszy) model w drugim linku wydaje się zupełnie inny, niż ten, którego używałem (kupowałem ze 12 lat temu), miał bardzo gruby, samoczyszczący się bieżnik i stawiał gigantyczne opory toczenia. Chodzi o taki bieżnik (to jest mój winter sprzed 12 chyba lat):

http://www.miastadlarowerow.pl/imgekoprojekty/image/oponazkolcami2s.jpg

BTW - jak ktoś chce poczytać zabytkowe historie zimowe, to http://www.rowery.org.pl/zima.html
Nowsiejsze tu: http://www.miastadlarowerow.pl/index_poradnik.php?dzial=3&kat=9&art=3&limit=0#a1 (aleto samo w zasadzie)


marcin ha

--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2016-12-22 11:37:27
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Mam takie 42x622, w tym sezonie jakoś źle mi się na nich jeździ, a nawet bardzo źle w porównaniu z letnimi Marathon Supreme 2x28'' (w poprzednich sezonach były na innym rowerze z wąskimi letnimi 35x622 i wielkiej różnicy przy zmianach nie zauważałem) - rower nie ma stabilności ani kierunkowej ani bocznej, przy czym porównanie do Supreme może byc niesprawiedliwe z uwagi na mieszankę gumy, w tych drugich niemal klejącą się do podłoża.
Może i geometria konkretnego roweru ma znaczenie (Genesis pierwsza wersja, niejednokrotnie "dziwny" w zakrętach czy na wąskich ścieźkach, do tego dołozone niezbyt stabilne na twardym podłozu opony).
Co do powyższego braku stabilności (mokry asfalt lub mokra kostka, bo na ziemi/trawie problem nie występuje): często dojeżdżam do środkowej linii jezdni, żeby skręcić w lewo w bramę, czekam z prędkością powiedzmy 2-3 km/h przepuszczając samochody z naprzeciwka, przy Supreme to miałem wrażenie, że czekam spokojnie nieruchomo i prawie stójkę robię, a przy kolcowanych Winterach to kierownica mi chodzi nerwowo lewo-prawo żeby w ogóle utrzymać równowagę - taka autoobserwacja ;-))


-- -- -
www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter.html

Data: 2016-12-26 13:42:58
Autor: Wojtek Paszkowski
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
"Marcin Hyła" <cinek@rowery.org.pl.niespammuj.tu.pl> wrote in message news:585b00d6$0$5158$65785112news.neostrada.pl...

https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/winter.html

Choć ten (nowszy) model w drugim linku wydaje się zupełnie inny, niż ten, którego używałem (kupowałem ze 12 lat temu), miał bardzo gruby, samoczyszczący się bieżnik i stawiał gigantyczne opory toczenia. Chodzi o taki bieżnik (to jest mój winter sprzed 12 chyba lat):

http://www.miastadlarowerow.pl/imgekoprojekty/image/oponazkolcami2s.jpg

to wygląda na Schwalbe Snow Stud w jakimś węższym rozmiarze. To kompletnie inna opona niż Winter. Dzięki Twojemu zdjęciu mi się właśnie przypomniało, że od od kilku lat nowy SS 26'' mi leży w szafie i ciągle zapominam go zimą wystawić :)

Winter to po prostu biedawersja Marathon Winter, z połową klocków i inną gumą niż wersja "bogata", ale z tym samym bieżnikiem i (chyba) typem kolców (Schwalbe ma dwa rodzaje kolców - pełne metalowe w tańszych oponach i "spiekane" w tulejce aluminiowej w topowych). Snow Stud bardziej przypomina opony w typie Conti Spike Claw czy nowy bieżnik Kendy Klondike w wersjach z połową klocków.

Winter ma dość osobliwą koncepcję układu kolców - w odróżnieniu od Snow Studa, zubożonych wersji Conti czy Kendy czy Nokianów, kolce są pozostawione tylko na środkowej części opony, nie po bokach. Więc nie da się ciśnieniem zmniejszać stopnia kontaktu kolców z czystym asfaltem, a i brakuje gripa przy zakrętach - czyli wtedy, kiedy kolce są najbardziej potrzebne. Jak dla mnie - trochę  chybiona koncepcja.

pozd

Data: 2016-12-26 18:20:43
Autor: Marcin Hyła
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
On 2016-12-26 13:42, Wojtek Paszkowski wrote:

Chodzi o taki bieżnik (to jest mój winter sprzed 12 chyba lat):

http://www.miastadlarowerow.pl/imgekoprojekty/image/oponazkolcami2s.jpg

to wygląda na Schwalbe Snow Stud w jakimś węższym rozmiarze. To
kompletnie inna opona niż Winter.

Oczywiście! Pomerdało mi się. Pisałem o Snow Stud, opisując go jako winter. Nie używam SS od bodaj siedmiu lat i zapomniałem jak się nazywa :-) Schwalbe Winter nie używałem nigdy. Zerknąłem na www schwalbe i coś mi się ten bieżnik nie zgadzał.

Nawet nie zauważyłem, kiedy Schwalbe wycofał SS z oferty (teraz go nie widzę), biorąc pod uwagę potężne opory toczenia jakie z nim doświadczałem - słusznie.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2016-12-26 19:31:38
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Schwalbe miało (może jeszcze ma?) oponę Winter zimową bez kolców.

Marathon Winter (po ustąpieniu śniegu, który był raptem 1-2 dni, w listopadzie) nabiłem do maksymalnego zalecanego ciśnienia, jazda na nich na twardych (asfalt, kostka chodnik) suchych czy nawet mokrych odcinkach jest nieprzyjemna, na ścieżkach (gleba, liście, ewentualnie trawa) jest OK.


-- -- -
Schwalbe Winter nie używałem nigdy.

Data: 2016-12-26 20:06:31
Autor: Marcin Hyła
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
On 2016-12-26 19:31,  ąćęłńóśźż wrote:

Marathon Winter (po ustąpieniu śniegu, który był raptem 1-2 dni, w
listopadzie) nabiłem do maksymalnego zalecanego ciśnienia, jazda na
nich na twardych (asfalt, kostka chodnik) suchych czy nawet mokrych
odcinkach jest nieprzyjemna, na ścieżkach (gleba, liście, ewentualnie
trawa) jest OK.

Ja mam bardzo dobre doświadczenia. Tyle że zawsze jak prognoza zapowiada wyraźnie dodatnią temperaturę a nie ma śniegu, to przekładam koło (1-2 minuty) i jeżdżę na marathon plus. Na Marathon Winter jeżdżę kiedy jest ujemna temperatura albo ryzyko śliskości (około zera, przejścia przez zero, wilgoć) lub leży śnieg. O tym był ten wątek zresztą :-)

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2016-12-16 19:06:55
Autor: Piotr aka dracorp
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Dnia Thu, 15 Dec 2016 23:05:23 +0100, Marcin Hyła napisał(a):

Czytam wątek i o ile schwalbe winter owszem daje poważne opory toczenia,
to marathon winter zdecydowanie mniejsze. Poza tym kolce są na lód, NIE
na śnieg. Na śniegu to generalnie problemu nie ma, problem to jest lód
:-)
Oj jest. Jeśli śnieg jest na lodzie. Wówczas to jest masakra.

Jednej zimy się wybraliśmy w las. Wcześniej co chwilę chlapa, mróz. Efekt końcowy był nieźle bolesny.




--
piecia aka dracorp
pisz na: piotr.r.public at gmail dot com

Data: 2016-12-17 16:43:37
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Problem jest taki, ze na 1,5 km drogi możemy mieć i 1499 metrów czarnego i suchego, a wyp....sz się na tym jednym jedynym nieposypanym / nieposolonym / nieroztopionym / przykrytym śniegiem / liśćmi metrze.


-- -- -
Oj jest.
Jeśli śnieg jest na lodzie.
Wówczas to jest masakra.


-- -- -
Na śniegu to generalnie problemu nie ma, problem to jest lód

Data: 2016-12-21 23:16:00
Autor: Marcin Hyła
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
On 2016-12-16 20:06, Piotr aka dracorp wrote:
Czytam wątek i o ile schwalbe winter owszem daje poważne opory toczenia,
to marathon winter zdecydowanie mniejsze. Poza tym kolce są na lód, NIE
na śnieg. Na śniegu to generalnie problemu nie ma, problem to jest lód
:-)
Oj jest. Jeśli śnieg jest na lodzie. Wówczas to jest masakra.

CBDU - problemem jest lód, nie śnieg. Owszem, to jest bardzo zdradliwe.

Swoją drogą na sam śnieg opony jak na błoto, z luźnym grubym bieżnikiem, żeby się sam czyścił. Schwalbe winter (sam winter) pod tym względem jest lepszy niż Schwalbe marathon winter (durne rozróżnienie w nazewnictwie, obok ktoś prosi o link do producenta, tam wrzucam), choć przez "błotnisty" bieżnik ma duzo większe opory toczenia.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.miastadlarowerow.pl

Data: 2016-12-22 11:16:07
Autor: JDX
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
On 2016-12-21 23:16, Marcin Hyła wrote:
[...]
Swoją drogą na sam śnieg opony jak na błoto, z luźnym grubym bieżnikiem,
żeby się sam czyścił. Schwalbe winter (sam winter) pod tym względem jest
lepszy niż Schwalbe marathon winter (durne rozróżnienie w nazewnictwie,
No chyba jakieś musi być, bo Marathony mają o 50, czy nawet o 100%
więcej kolców od zwykłych Winterów.

Data: 2016-12-22 13:49:30
Autor: Crimi
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
6 gleb na lodzie na 10 km,
już się nawet przewracać nauczyłem ;)

Data: 2016-12-22 14:07:56
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
3 gleby na śniegu na 1 km,
zima zaskoczyła rowerzystę, z pasażerem w foteliku (!), na szczęście grubo i miękko było.
Już się nawet łapać rower w pozycji 75° nauczyłem ;)
Ale nie mogę ryzykować, niech każdy łamie sobie co ma swoje.


-- -- -
6 gleb na lodzie na 10 km,
już się nawet przewracać nauczyłem ;)

Data: 2016-12-22 16:29:58
Autor: Andrzej Ozieblo
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
W dniu 2016-12-22 o 14:07,  ąćęłńóśźż pisze:
3 gleby na śniegu na 1 km,
zima zaskoczyła rowerzystę, z pasażerem w foteliku (!), na szczęście grubo i miękko było.
Już się nawet łapać rower w pozycji 75° nauczyłem ;)
Ale nie mogę ryzykować, niech każdy łamie sobie co ma swoje.


-- -- -
6 gleb na lodzie na 10 km,
już się nawet przewracać nauczyłem ;)

Niezłe wyniki. :) Ja w śniegu po mieście w zasadzie nie jeżdżę. Zresztą w Krakowie śniegu niet jak na razie. Ostatnio wyrąbałem z powodu śliskiej szyny. Palec boli do dzisiaj.

Data: 2016-12-22 18:39:00
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Przychodzi  taki śnieg, że się nie da jechać prosto (np. głęboki, a najgorzej to ścieżki czy nieodśnieżone chodniki po śladach ludzkich ;)) i wtedy tragedia, szczególnie z bagażem w foteliku (to jednak razem ze 20 kg dość wysoko, już po lekkim odchyleniu roweru od pionu ciągnie mocno na bok).
Trudno nawet przełożenie dobrać, jak za lekkie to nie ukręcisz, jak za mocne to zerwiesz przyczepność tylnego koła.

Wy w tym tam Krakowie to nawet na śniegu oszczędzacie, aż strach pojechać do Poznania ;-))


-- -- -
Niezłe wyniki. :)
Ja w śniegu po mieście w zasadzie nie jeżdżę.
Zresztą w Krakowie śniegu niet jak na razie.

Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona