Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?

Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?

Data: 2016-11-19 11:08:52
Autor: solar
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
W dniu 2016-11-19 o 08:23,  ąćęłńóśźż pisze:
Zmienna w Polsce pogoda (ciepło, sucho, deszcz, śnieg, sucho, ....) powoduje, że trudno utrafić z momentem zmiany opon na zimowe (okolcowane).
Rozwiązywałem to dwoma rowerami "letnim" i "zimowym", ale teraz z pewnych względów muszę jeździć jednym.
Wymiana całych kół (zamiast opon) prz V-kach niezbyt się sprawdzała (rozwiązywalne, ale trzeba by mieć tę samą szerokość obręczy kół i do tego tak samo zaplecionych - z uwagi na "talerz", przekos czy jak tam zwał).
W drugim bajku mam tarcze i myślałem, że szybka wymiana kół z tarczami to będzie pestka (poza brudzeniem się o łańcuch niestety, co jest kłopotliwe w porannym pośpiechu), ale z różnych wątków o regulacji hamulców tarczowych (i własnych cyrków z dokładnym ustawieniem hamulców) widzę, że sprawa nie będzie taka prosta.
Hamulce mechaniczne (obecnie proste Shimano 4xx z tylko jednym klockiem ruchomym).
Mógłbym ewentualnie zrobić up-grade zacisków na lepsze mechaniczne (z dwoma klockami ruchomymi?) jeżeli są takie samoregulujace się, hydrauliki odpadają, dopiero co wstawiłem nowe klamkomanetki (zaćmiło mnie).
Co myślicie o szybkiej ("codziennej" porannej, jak wybór kurtki lub parasola) zmianie kół (kolce / slicki) z tarczami?

Po pierwsze, klocki i tarcze docierają się do siebie. Zmieniając ciągle tarcze, hamulce będą działały gorzej, w ekstremalnych przypadkach początkowo prawie w ogóle.
Po drugie, co z kasetą? Ona też układa się do łańcucha. Napęd może skakać, po jakimś czasie na obu kołach.
Nie wiem, gdzie jeździsz, ale ja widziałem potrzebę kolców może przez 3 dni przez ostatnie 3 lata.


--
Solar             www.solar.blurp.org
"Nie potrzeba świątyń, nie potrzeba skomplikowanych filozofii. Mój mózg i moje serce są świątyniami, a moją filozofią jest życzliwość."
                                      Dalajlama

Data: 2016-11-19 13:45:51
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Na tym własnie polega problem.
Wstajesz rano i zmieniasz dwie opony?


-- -- -
widziałem potrzebę kolców może przez 3 dni przez ostatnie 3 lata.

Data: 2016-11-19 13:54:32
Autor: PeJot
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
W dniu 2016-11-19 o 13:45,  ąćęłńóśźż pisze:
Na tym własnie polega problem.
Wstajesz rano i zmieniasz dwie opony?

A może po prostu 2 rowery, w tym jeden klasy rzęch pospolity zimowy ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-11-19 19:04:02
Autor: solar
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
W dniu 2016-11-19 o 13:45,  ąćęłńóśźż pisze:
Na tym własnie polega problem.
Wstajesz rano i zmieniasz dwie opony?

widziałem potrzebę kolców może przez 3 dni przez ostatnie 3 lata.

A po co? Jadę trochę wolniej.

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Nie potrzeba świątyń, nie potrzeba skomplikowanych filozofii. Mój mózg i moje serce są świątyniami, a moją filozofią jest życzliwość."
                                      Dalajlama

Data: 2016-11-19 13:51:19
Autor: PeJot
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
W dniu 2016-11-19 o 11:08, solar pisze:

Po drugie, co z kasetą? Ona też układa się do łańcucha. Napęd może
skakać, po jakimś czasie na obu kołach.

Tu jest ciekawa sprawa. Od jakichś 20 lat używam 2 kompletów kół ( z v-kami ), jeden kpl. na szosę, drugi z oponami MTB. Tak się składa, że Komplet szosowy ma zdecydowanie większe przebiegi ( lekko licząc 3 x ), niż ten używany z oponami MTB. Mimo to obydwie kasety funkcjonują bez najmniejszych kłopotów. Można domniemywać, że i obciążenia i warunki pracy kasety na szosie są lżejsze niż w terenie. Jeżeli mowa o 2 kpl. kół z oponami MTB to myślę że nawet przy różnicach w przebiegach kłopotów z napędem nie będzie - oczywistą oczywistością jest kompatybilność wymiarowa piast i kaset. MSZ warunek powodzenia jest taki, że obydwie kasety + nowy łańcuch ( a najlepiej 3 ) startują od *zerowego* zużycia.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2016-11-24 22:32:07
Autor: Wojtek Paszkowski
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?

"solar" <solar91@opBEZTEGO.pl> wrote in message news:583024b6$0$15192$65785112news.neostrada.pl...

Po drugie, co z kasetą? Ona też układa się do łańcucha. Napęd może skakać, po jakimś czasie na obu kołach.

zmieniam koła namiętnie w kilku rowerach i jak dotąd nie miałem zbytniego problemu z ułożeniem łańcuchów (staram się jeździć na 4-6 łańcuchach na 2 kasety), za to... za każdym razem przerzutka wymaga ponownego ustawienia. O czym czasem zapominam i kończy się zakleszczeniem łańcucha w szprychach przy przerzucaniu na największą zębatkę z tyłu.

Hamulce to niestety kolejny problem - po doświadczeniach z piastami różnych producentów (ok. 2 mm różnicy na położeniu tarcz) w drugim rowerze złożyłem koła na identycznych modelach i niestety - nadal są różnice (choć mniejsze), zazwyczaj wymagające lekkiego podkręcenia mechaników albo ustawienia na nowo zacisku hydraulików. Pomocne może być użycie podkładki pod tarcze (przy 6 śrubach, nie wiem, czy pod Centerlocka też coś jest?), wtedy najwyżej trzeba się liczyć z nieco pogorszonym działaniem hamulców przez jakiś czas, zanim klocki się na nowo dokładnie dopasują do tarczy.

pozdr

Data: 2016-11-25 07:27:25
Autor: solar
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
W dniu 2016-11-24 o 22:32, Wojtek Paszkowski pisze:

zmieniam koła namiętnie w kilku rowerach i jak dotąd nie miałem
zbytniego problemu z ułożeniem łańcuchów (staram się jeździć na 4-6
łańcuchach na 2 kasety), za to... za każdym razem przerzutka wymaga
ponownego ustawienia. O czym czasem zapominam i kończy się
zakleszczeniem łańcucha w szprychach przy przerzucaniu na największą
zębatkę z tyłu.

Nie bierzecie pod uwagę jednego - ok, przy w miarę systematycznym i namiętnym przekładaniu pewnie jest OK. Ale jeśli twórca wątku chce zakładać koła z kolcami, gdy to będzie potrzebne, będzie ich używał przez, nie wiem, 2% czasu jazdy, biorąc pod uwagę ostatnie zimy? I wtedy też nie będzie problemów?

--
Solar             www.solar.blurp.org
"Nie potrzeba świątyń, nie potrzeba skomplikowanych filozofii. Mój mózg i moje serce są świątyniami, a moją filozofią jest życzliwość."
                                      Dalajlama

Data: 2016-11-25 13:46:42
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Łańcuch i kaseta to nie problem, z zimie na mrozie i tak przeskakuje jak cholera i trzeba się do tego przyzwyczaić;-))
Natomiast nie pomyslałem o docieraniu się klocków do tarcz.
Podobnie docierają się klocki do obręczy.
Jak to robią sciganci przy zmianie koła?

Data: 2016-11-25 18:29:35
Autor: solar
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
W dniu 2016-11-25 o 13:46,  ąćęłńóśźż pisze:
Łańcuch i kaseta to nie problem, z zimie na mrozie i tak przeskakuje jak cholera i trzeba się do tego przyzwyczaić;-))

A to pierwsze słyszę. Jeżdżę od wielu zim, zdarzają się nawet zimowe wypady w góry, zdarzyły się jazdy do pracy przy -28C i nic nie skakało.

Natomiast nie pomyslałem o docieraniu się klocków do tarcz.
Podobnie docierają się klocki do obręczy.
Jak to robią sciganci przy zmianie koła?

A to nie wiem. Może jakieś miękkie, żywiczne klocki, które się szybko docierają. No i np. mają zawsze nowe tarcze.


--
Solar             www.solar.blurp.org
"Nie potrzeba świątyń, nie potrzeba skomplikowanych filozofii. Mój mózg i moje serce są świątyniami, a moją filozofią jest życzliwość."
                                      Dalajlama

Data: 2016-12-01 19:50:03
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Akurat wczoraj glebnąłem, na twardą kostkę przyprószoną świeżym śniegiem, gładkie Marathony Supreme w zakręcie pojechały w bok jak po lodzie.
Muszę jeździć bezpiecznie (robię za kierowcę ;))) zamieniłem więc Supreme na kolcowane Marathony Winter (oczywiście zaraz po zmianie cały śnieg stopniał, i tak każdego roku ;)))
Porównanie godzina po godzinie: na Winterach jeździ się znacznie gorzej, niż na Supreme, jakby w ogóle nie trzymały podłoża, ani w zakrętach, ani na prostym, przy bardzo wolnej jeździe dosłownie taniec, nawet ręką trudno prowadzić rower za kierownicę, albo o coś oprzeć, bo przy lekkim przechyleniu zaraz koła uciekają w bok, dopiero na śniegu, zmrożonej glebie, zmrożonym błocie i lodzie Wintery pokazują, jak trzymają (mam już kilka sezonów).
Stąd potrzeba dwóch kompletów kół przy zmianie pogody, nadal nierozwiązana.

BTW myślę, że lepszą alternatywą dla szerokich na 2'' Supreme na takie warunki byłyby jakieś wąskie opony (nieźle jeździ mi się na 35mm Bontrager Select) lub może Wintery niekolcowane (tylko z katalogu znam, że są).
Supreme nawet na deszcz są nieszczególne, ale poza tym na nasze miasta (dziury, krawężniki, szkło) genialne.


-- -- -
Nie wiem, gdzie jeździsz, ale ja widziałem potrzebę kolców może przez 3 dni przez ostatnie 3 lata.

Data: 2016-12-02 10:25:18
Autor: zbrochaty
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
 
BTW myślę, że lepszą alternatywą dla szerokich na 2'' Supreme na takie warunki byłyby jakieś wąskie opony (nieźle jeździ mi się na 35mm Bontrager Select) lub może Wintery niekolcowane (tylko z katalogu znam, że są).
Supreme nawet na deszcz są nieszczególne, ale poza tym na nasze miasta (dziury, krawężniki, szkło) genialne.

https://www.google.pl/search?q=michelin+country&rlz=1C1CAFB_enPL709PL709&espv=2&biw=1348&bih=620&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIsoiZj9bQAhXHfywKHc0yDDAQ_AUIBigB#imgrc=DrrQohROL77k6M%3A

mam cos takiego i na miejski, warszawski snieg zdaja egzamin. To sie nazywa michelin country, obecnie juz tego nie robia, ale sa podobne. Generalnie opona dosc wąska i bardzo drobno ciety bieznik, odpowiednik lameli - troche odpowiednik lameli w oponach samochodowych. W lecie tez swietnie sobie radza. Nie ma sensu przekladac...

Data: 2016-12-05 14:04:45
Autor: rmikke
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
W dniu piątek, 2 grudnia 2016 19:25:21 UTC+1 użytkownik zbro...@gmail.com napisał:
> BTW myślę, że lepszą alternatywą dla szerokich na 2'' Supreme na takie warunki byłyby jakieś wąskie opony (nieźle jeździ mi się na 35mm Bontrager Select) lub może Wintery niekolcowane (tylko z katalogu znam, że są).
> Supreme nawet na deszcz są nieszczególne, ale poza tym na nasze miasta (dziury, krawężniki, szkło) genialne.

https://www.google.pl/search?q=michelin+country&rlz=1C1CAFB_enPL709PL709&espv=2&biw=1348&bih=620&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIsoiZj9bQAhXHfywKHc0yDDAQ_AUIBigB#imgrc=DrrQohROL77k6M%3A

mam cos takiego i na miejski, warszawski snieg zdaja egzamin. To sie nazywa michelin country, obecnie juz tego nie robia, ale sa podobne. Generalnie opona dosc wąska i bardzo drobno ciety bieznik, odpowiednik lameli - troche odpowiednik lameli w oponach samochodowych. W lecie tez swietnie sobie radza. Nie ma sensu przekladac...

Ale to które masz? Bo tam są i Country Rock (które mi się bardzo podobały na lato, ale okazały się mało wytrzymałe) i Country Trail i jeszcze jakieś,
a każda inna...

Data: 2016-12-05 14:20:39
Autor: zbrochaty
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Ale to które masz? Bo tam są i Country Rock (które mi się bardzo podobały na lato, ale okazały się mało wytrzymałe) i Country Trail i jeszcze jakieś,
a każda inna...

Mam Michelin Country, maja przekroj bardziej okragly od Michelin Country Rock i bieżnik zachodzi bardziej na boki opony. Nie wiem czy sa bardziej wytrzymale niż Michelin Contry Rock, akurat ten rower ma mniejsze przebiegi... bo nie ma blotnikow. Może tak byc, ze są mniej wytrzymałe, sa zrobione z miekkiej gumy z drobno-ciętym bieznikiem, zatem maja prawo zużywać sie szybciej, ale za to przyczepnosc na sniegu - rewelacja

Data: 2016-12-05 14:40:04
Autor: zbrochaty
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
W dniu poniedziałek, 5 grudnia 2016 23:20:40 UTC+1 użytkownik zbro...@gmail.com napisał:
> Ale to które masz? Bo tam są i Country Rock (które mi się bardzo podobały > na lato, ale okazały się mało wytrzymałe) i Country Trail i jeszcze jakieś,
> a każda inna...

Mam Michelin Country, maja przekroj bardziej okragly od Michelin Country Rock i bieżnik zachodzi bardziej na boki opony. Nie wiem czy sa bardziej wytrzymale niż Michelin Contry Rock, akurat ten rower ma mniejsze przebiegi... bo nie ma blotnikow. Może tak byc, ze są mniej wytrzymałe, sa zrobione z miekkiej gumy z drobno-ciętym bieznikiem, zatem maja prawo zużywać sie szybciej, ale za to przyczepnosc na sniegu - rewelacja

Ups, wczesniej pokazywalo sie konkretne zdjecie opony, teraz pokazuje sie wiele...
Mam wygladajaca tak:
http://katalog.bikeworld.pl/2015/web/produkt/czesci/opony/michelin/12076/country_rock
ale nie ma napisu Rock
teraz sa podobne biezniki, ale troche mniej zachodzace na boki:

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/opony-detki/opony-rowerowe-26-cali-559/p,opona-country-rock-26x1-75-drutowa-michelin,619895.html

Bieżnik wyglada tak samo, ale przekroj opony jest mniej kołowy.

Data: 2016-12-05 16:35:52
Autor: rmikke
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
W dniu poniedziałek, 5 grudnia 2016 23:40:05 UTC+1 użytkownik zbro...@gmail.com napisał:
W dniu poniedziałek, 5 grudnia 2016 23:20:40 UTC+1 użytkownik zbro...@gmail.com napisał:
> > Ale to które masz? Bo tam są i Country Rock (które mi się bardzo podobały > > na lato, ale okazały się mało wytrzymałe) i Country Trail i jeszcze jakieś,
> > a każda inna...
> > Mam Michelin Country, maja przekroj bardziej okragly od Michelin Country Rock i bieżnik zachodzi bardziej na boki opony. Nie wiem czy sa bardziej wytrzymale niż Michelin Contry Rock, akurat ten rower ma mniejsze przebiegi... bo nie ma blotnikow. Może tak byc, ze są mniej wytrzymałe, sa zrobione z miekkiej gumy z drobno-ciętym bieznikiem, zatem maja prawo zużywać sie szybciej, ale za to przyczepnosc na sniegu - rewelacja

Ups, wczesniej pokazywalo sie konkretne zdjecie opony, teraz pokazuje sie wiele...
Mam wygladajaca tak:
http://katalog.bikeworld.pl/2015/web/produkt/czesci/opony/michelin/12076/country_rock
ale nie ma napisu Rock
teraz sa podobne biezniki, ale troche mniej zachodzace na boki:

https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/opony-detki/opony-rowerowe-26-cali-559/p,opona-country-rock-26x1-75-drutowa-michelin,619895.html

Bieżnik wyglada tak samo, ale przekroj opony jest mniej kołowy.

No to te opony miałem jako pierwsze kiedy wróciłem po latach na rower.
Sam wybrałem, bo w miarę gładkie i wydawało mi się, że będą się
sensownie zachowywać w kałużach. Mniej więcej się sprawdziło,
tyle że po roku starły się na tyle, że byle co przebijało dętkę,
choć opona wcale nie wyglądała na zużytą.

A na śnieg nie odważyłem się tym wyjechać i chyba nadal bym się
nie odważył...

Data: 2016-12-06 06:15:09
Autor: zbrochaty
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
A na śnieg nie odważyłem się tym wyjechać i chyba nadal bym się
nie odważył...
jak nie jest zuzyta to na sniegu dziala doskonale.

W innych sytuacjach tez... Np podejscie z nartami pod Goryczkową po ubitej snieznej sciezce - duzo lepiej dzialaja adidasy z tenisowym drobnym bieznikiem niz górskie buty na wibramie

Data: 2016-12-06 16:04:49
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Lecę po colę i trzy psy i czekam na akarma ;-)


-- -- -
podejscie z nartami pod Goryczkową po ubitej snieznej sciezce - duzo lepiej dzialaja adidasy z tenisowym drobnym bieznikiem

Data: 2016-12-02 14:38:39
Autor: Andrzej Ozieblo
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulc Ăłw?
Te Supreme są mocno gładkie i nie dziwota, że byle gdzie sie slizgają. Winter to druga skrajność (kolce). A czemu nie takie "normalne", np. Smart, by pozostać w rodzinie Schwalbe?

Drugi rower nie wchodzi w rachubę?

Data: 2016-12-02 15:47:09
Autor: ąćęłńóśźż
Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?
Dla samego wchodzi (tak użytkowałem przez lata), ale nie dam rady z fotelikiem.


-- -- -
Drugi rower nie wchodzi w rachubę?

Czy da sie przekladac cale kola bez regulacji hamulców?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona