Czy da się uniknąć zwrotu VAT przy likwidacji działalności?

Data: 2010-10-28 06:57:41
Autor: Michał Madej
Czy da się uniknąć zwrotu VAT przy likwidacji działalności?
Czy gdy odliczyłem sobie VAT naliczony (przy zakupie środków trwałych
i nie zwracałem go na rachunek bankowy, tylko przenosiłem na następne
okresy rozliczeniowe), to przy likwidacji firmy muszę go zwrócić do
Urzędu Skarbowego?

Czy da się jakoś tego uniknąć?
Czy gdybym np. najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero
później zlikwidował działalność, to wówczas czy nie musiałbym zwracać
tego VAT naliczonego?

Data: 2010-10-28 16:51:23
Autor: cef
Michał Madej wrote:
[...]

Nie zwrócić. Tylko rozliczyć VAT związany z likwidacją działalności.
Może trzeba będzie nawet dopłacić :-)

Czy da się jakoś tego uniknąć?
Czy gdybym np. najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero
później zlikwidował działalność, to wówczas czy nie musiałbym zwracać
tego VAT naliczonego?

To nic nie da. Skoro przez cały  czas przenosiłeś, zamiast
go skonsumować, to pewnie niewielka kwota, więc mały kłopot.

Data: 2010-10-28 08:03:07
Autor: Michał Madej
On 28 Paź, 16:51, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
Michał Madej wrote:
> [...]

To nic nie da. Skoro przez cały  czas przenosiłeś, zamiast
go skonsumować, to pewnie niewielka kwota, więc mały kłopot.

Tutaj znalazłem przykład z podobną do mojej sytuacją:
"Maria N. przez kilka lat była czynnym podatnikiem VAT. Jej obroty
jednak zmalały na tyle, że w 2006 r. wybrała zwolnienie podmiotowe od
VAT dla drobnych przedsiębiorców. Na dzień likwidacji działalności ma
na stanie samochód ciężarowy, przy zakupie którego odliczyła VAT
naliczony. Co prawda zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy jako podatnik VAT
zarejestrowany ma obowiązek zgłosić zaprzestanie działalności urzędowi
skarbowemu (na druku VAT-Z ), ale nie zapłaci żadnego podatku, bo
korzysta ze zwolnienia i przepisy dotyczące opodatkowania towarów w
razie likwidacji działalności nie mają do niej zastosowania (art. 14
ust. 2 ustawy o VAT). "
http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_061102/firma_a_1.html

Czy przejście na zwolnienie podmiotowe nic nie da i będę musiał
i tak rozliczyć VAT związany z likwidacją działalności? :-)

Data: 2010-10-28 18:24:45
Autor: cef
Michał Madej wrote:

Czy przejście na zwolnienie podmiotowe nic nie da i będę musiał
i tak rozliczyć VAT związany z likwidacją działalności? :-)

Przepraszam, ale ja chyba czegos nie zrozumiałem.
Słowa "zwrot VAT"dotyczą u mnie transferu w przeciwnym kierunku.

Data: 2010-10-28 14:21:49
Autor: Michał Madej
Czy da się uniknąć zwrotu VAT przy likwidacji działalności?
Tutaj znalazłem potwierdzenie, że likwidacja działalności na
zwolnieniu podmiotowym nie powoduje konieczności zapłaty wcześniej
odliczonego podatku naliczonego:
"Zwolnienie podmiotowe daje jeszcze jedną korzyść - gdy po sezonie
podatnik zamierza zakończyć wykonywanie działalności. Likwidacja
działalności przez podatnika zwolnionego podmiotowo nie spowoduje
żadnych dodatkowych obciążeń w VAT."

Podatku odliczonego nie zapłacę chyba również przy przejściu na
zwolnienie podmiotowe:
"Bardzo istotne jest także to, że korekty tej nie dokonuje się, jeżeli
od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do
użytkowania, upłynęło 12 miesięcy."
http://www.podatki.egospodarka.pl/53032,Powrot-do-zwolnienia-a-korekta-VAT,2,65,1.html

Czy jest w tym jakiś haczyk?

Data: 2010-10-29 10:01:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 28 Oct 2010, Michał Madej wrote:

[...]

....ale przeczytałeś, że to dla ST o wartości <15 000 zł?
(nie wiem ile ten Twój samochód był wart)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-10-29 02:49:49
Autor: Michał Madej
On 29 Paź, 10:01, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
> [...]

> Czy jest w tym jakiś haczyk?

...ale przeczytałeś, że to dla ST o wartości <15 000 zł?
(nie wiem ile ten Twój samochód był wart)

Akurat w moim przypadku to nie samochód,
ale wartość tych środków trwałych od których odpisałem VAT jest
poniżej 15 000 zł.

Czy wobec tego wg. Pana miałbym szansę uniknąć oddania tego VATu,
gdybym
najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero później
zlikwidował działalność?

Skoro w całkowicie LEGALNY sposób mógłbym uniknąć oddania VATu,
to warto chyba spróbować? :-)

Data: 2010-10-29 17:37:16
Autor: Gotfryd Smolik news
Czy da się uniknąć zwrotu VAT przy likwidacji działalności?
On Fri, 29 Oct 2010, Michał Madej wrote:

Czy wobec tego wg. Pana

  Ekhm... piszesz przez bramkę na grupę dyskusyjną.
  Tu nie ma zwyczaju "panowania".

miałbym szansę uniknąć oddania tego VATu, gdybym
najpierw przeszedł na zwolnienie podmiotowe, a dopiero później
zlikwidował działalność?

  Nie wykluczałbym zarzutu "czynności pozornej".
  Formalnie jest jak piszesz, ale... właśnie - "ale".

http://www.google.pl/search?hl=pl&source=hp&biw=&bih=&q=czynno%9C%E6+pozorna
....i zaraz pierwszy link:
http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-cywilne/ogolne-zasady/odpowiedzi/definicja-czynnosci-pozornej.html

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-10-29 18:02:13
Autor: Piotrek
On 2010-10-29 17:37, Gotfryd Smolik news wrote:

[...]

Raczej bym sterował w kierunku optymalizacji podatkowej.

Był wyrok (NSA?) z sentencji którego wynikało, że optymalizacja podatkowa *nie* jest obejściem prawa. Jeśli istnieje kilka sposobów *legalnego* postępowania to podatnik może sobie wybrać dowolny z nich, bez narażania się na zarzuty obejścia prawa.

Piotrek

Data: 2010-10-30 02:25:55
Autor: Michał Madej
On 2010-10-29 17:37, Gotfryd Smolik news wrote:

> Nie wyklucza bym zarzutu "czynno ci pozornej".
> Formalnie jest jak piszesz, ale... w a nie - "ale".

> [...]

Raczej bym sterowa w kierunku optymalizacji podatkowej.

By wyrok (NSA?) z sentencji kt rego wynika o, e optymalizacja
podatkowa *nie* jest obej ciem prawa. Je li istnieje kilka sposob w
*legalnego* post powania to podatnik mo e sobie wybra dowolny z nich,
bez nara ania si na zarzuty obej cia prawa.

Piotrek

Dokładnie - ja traktuję to właśnie jako optymalizację podatkową..

Zdaje się, że w podobny sposób potraktowano to również na tej tej
stronie:
"Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają towary własnej
produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy
towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej
niemającej osobowości prawnej, oraz osób fizycznych (art.14 ustawy
VAT). Dotyczy to tylko czynnych podatników VAT, którzy w momencie
likwidacji nie korzystali ze zwolnienia podmiotowego. Podatnicy
zwolnieni z VAT nie mają obowiązku naliczania podatku VAT na dzień
likwidacji."
http://www.podatki.biz/artykuly/4_68.htm

Znając jednak życie, to nasze "dzielne myszki" zrobią wszystko, żebym
ten VAT oddał ;-)

Data: 2010-10-30 14:51:53
Autor: Piotrek
On 2010-10-30 11:25, Michał Madej wrote:
Znając jednak życie, to nasze "dzielne myszki" zrobią wszystko, żebym
ten VAT oddał ;-)

Zawsze możesz wystąpić o interpretację indywidualną i z nią (ewentualnie) pójść do sądu, jeśli będzie nie po Twojej myśli.

Zaleta taka, że nie bawisz się na prawdziwych pieniądzach.

Piotrek

Data: 2010-10-30 15:50:55
Autor: tomek
On 30.10.2010 14:51, Piotrek wrote:
On 2010-10-30 11:25, Michał Madej wrote:
[...]

A wada taka, że w skomplikowanych stanach faktycznych nie zawsze jest wiadomo, czy uzyskana interpretacja na pewno dotyczy naszej sytuacji.

--
Tomek

Data: 2010-10-30 16:36:14
Autor: Piotrek
On 2010-10-30 15:50, tomek wrote:

A wada taka, że w skomplikowanych stanach faktycznych nie zawsze jest
wiadomo, czy uzyskana interpretacja na pewno dotyczy naszej sytuacji.

No ale w tym konkretnym przypadku to doprawdy trzeba się napracować, ażeby niejednoznacznie opisać sytuację przyszłą.

Piotrek

Data: 2010-11-02 00:44:06
Autor: Gotfryd Smolik news

On 2010-10-30 15:50, tomek wrote:

[...]

  Opis sytuacji jak opis sytuacji, ale niektóre interpretacje które
czytałem (zdaje się jakieś kwiatki pochodziły z linków podanych na
grupie) zawierały takie zapętlenia w samym "wyjaśnieniu", że dojście
czy piszący jest za a nawet przeciw bywało trudne ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-10-31 05:31:30
Autor: Michał Madej
On 30 Paź, 13:51, Piotrek <piot...@pisz.na.berdyczow.info> wrote:
On 2010-10-30 11:25, Michał Madej wrote:

> [...]

Zawsze możesz wystąpić o interpretację indywidualną i z nią
(ewentualnie) pójść do sądu, jeśli będzie nie po Twojej myśli.

Tak też zrobię.

Data: 2010-10-31 06:01:39
Autor: Michał Madej
Czy da się uniknąć zwrotu VAT przy likwidacji działalności?
Dodam, że odpisywałem również VAT od  zakupionych "rzeczy", których
nie ujmowałem ani jako wyposażenie, ani jako środki trwałe (ich
wartość była poniżej 1500 zł), a po prostu wpisywałem w koszty
działalności (np. telefon komórkowy, biurko, jakiś prosty program do
wystawiania faktur itd.). Czy od tych "rzeczy" również będę musiał
oddać VAT naliczony?

Data: 2010-10-30 04:58:31
Autor: Michał Madej
On 29 Paź, 17:37, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
On Fri, 29 Oct 2010, Micha Madej wrote:
> Czy wobec tego wg. Pana

  Ekhm... piszesz przez bramk na grup dyskusyjn .
> [...]

> zlikwidowa dzia alno ?

  Nie wyklucza bym zarzutu "czynno ci pozornej".
  Formalnie jest jak piszesz, ale... w a nie - "ale".

Z tego co mi wiadomo to takie czynności pozorne mogą zaistnieć
gdy np. środek trwały zostanie sprzedany po zawyżonej cenie (względem
cen rynkowych),
w celu odpisania sobie przez kupującego wyższego VATu naliczonego.

W moim przypadku co mogłoby być uznane za czynność pozorną?

Data: 2010-11-02 00:46:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 30 Oct 2010, Michał Madej wrote:

W moim przypadku co mogłoby być uznane za czynność pozorną?

  Przyznaję że to pytanie jest ... trudne :)

pzdr, Gotfryd

Czy da się uniknąć zwrotu VAT przy likwidacji działalności?