Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?

Data: 2012-01-17 22:15:11
Autor: Mini Moda
Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
Witam,
Mam taki oto zgryz, postaram się jak najbardziej zwięzłowato:).
Muszę zrobić dziecku badanie w kierunku krztuśca. W mieście w którym mieszkam można tylko w szpitalu, prywatne laboratorium nie robi. W szpitalu pielęgniarka wymaga zaświadczenia o ubezpieczeniu. Prowadzę DG, jest ona jednak obecnie zawieszona. Idę więc do Zus i proszę o wydanie zaświadczenia, ze dziecko ma uprawnienia do leczenia, niestety, ponieważ nie opłacam składek, pani odmawia wydania tegoż. Ja twierdzę, ze dziecko ma mocy ustawy prawo do bezpłatnego leczenia, przedstawiam ową ustawę, p. kierownik zaprzecza zapisowi ustawy. Pomijam fakt, ze byłam traktowana jak kosmita żadający ziemskiej dziewicy, panie momentami ignorowały moją obecność, uśmiechały się pod nosem i ogólnie były aroganckie, ale zapisów ustawy chyba nie powinny lekceważyć.
Oczywiście przyznaję, że jest to jeden wielki bajzel, ale to raczej urzędy są dla nas, a nie my dla urzędów.
Niemniej jednak sprawy te reguluje art 67(Dz.U.2008 Nr164) http://www.nfz-lodz.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2415:7-latek-i-dowod-ubezpieczenia&catid=130:ubezpieczenie&Itemid=185
 pani kierownik podpierała się tą ustawą odmawiając mi wydania zaświadczenia, sprytnie omijając zapisy o prawie do bezpłatnego leczenia dziecka. Urzędniczka upiera się, że ponieważ nie prowadzę działalności, to mam obowiązek zarejestrować się w UP i to on będzie opłacał mi składkę, niestety jest przepis (Art.66), który mówi, że osoba, która zawiesiła działalność obowiązkowi ubezpieczenia nie podlega:

"Art. 66. 1. Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:

1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:

c) 124) osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi współpracującymi, z wyłączeniem osób, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej"

Poniżej cały tekst:
http://www.infor.pl/dziennik-ustaw/rok,2008/nr,164/poz,1027.html

Dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia, czy nie? W/g kierownik mojego zusu NIE! Prosiłam żeby dała mi to na piśmie, ale wiadomo, to nie koncert życzeń...
Będę wdzięczna za rozjaśnienie mojego umęczonego walką umysłu:)

Pozdrawiam

Magda

Data: 2012-01-17 16:37:08
Autor: witek
Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
On 1/17/2012 3:15 PM, Mini Moda wrote:

Pozdrawiam

Magda

cos mi chodzi po głowie, ze ubezpiecza wowczas szkoła, ale nie z definicji tylko trzeba za tym pochodzic.

Data: 2012-01-18 09:46:00
Autor: Marzena

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:jf4t6k$85d$3inews.gazeta.pl...
On 1/17/2012 3:15 PM, Mini Moda wrote:

cos mi chodzi po głowie, ze ubezpiecza wowczas szkoła, ale nie z definicji tylko trzeba za tym pochodzic.

Możesz mieć tu rację. W przypadku studentów - na pewno tak działa. Student zgłasza w dziekanacie i ubezpiecza go uczelnia.

marzatela
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
http:/www.szultaset.pl

Data: 2012-01-18 10:29:37
Autor: GK
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a):
cos mi chodzi po głowie, ze ubezpiecza wowczas szkoła, ale nie z definicji tylko trzeba za tym pochodzic.
Było. Obecnie (od 2007 r.) prawo do świadczeń opieki zdrowotnej mają wszyscy obywatele RP mieszkający w tejże, o ile nie skończyli 18 r.ż. (art. 2 ust. 1 pkt 3) U o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

Personel medyczny jest niedokształcony w tym zakresie, ale zwykle wystarczy zażądać odmowy udzielenia świadczenia na piśmie.

Pozdrawiam - GK (swego czasu absolwent-nierób "walczący" o bezpłatne leczenie na podstawie art. 67 ust. 5 ww. Ustawy)

Data: 2012-01-18 14:34:14
Autor: Mini Moda

Użytkownik " GK" <kroelewicz@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jf66uh$c99$1inews.gazeta.pl...
[...]

No tak ja to wiem i wiedzą to wszyscy, oprócz pracowników szpitala i zusu...

Personel medyczny jest niedokształcony w tym zakresie, ale zwykle wystarczy
zażądać odmowy udzielenia świadczenia na piśmie.

A jeżeli odmawia, jeżeli argumenty słowne, dowody na papierze, nie pomagają, to jak zmusić?
Przydusić, czy przypalać papierosem.:)?

Pozdrawiam - GK (swego czasu absolwent-nierób "walczący" o bezpłatne leczenie
na podstawie art. 67 ust. 5 ww. Ustawy)

No niestety moje dziecię jeszcze samo nie powalczy, bo to niespełna sześciolatek :)

Również pozdrawiam

Magda

Data: 2012-01-18 17:07:26
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 18 Jan 2012 14:34:14 +0100, Mini Moda napisał(a):

Przydusić, czy przypalać papierosem.:)?

Iść do przełożonego, jak ci już mówiono. Z tekstem ustawy w grabie.
--
Jacek

Data: 2012-01-19 07:17:15
Autor: Massai
 GK wrote:

witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał(a): > cos mi chodzi po głowie, ze ubezpiecza wowczas szkoła, ale nie z > definicji tylko trzeba za tym pochodzic.
[...]

Aha, proszę bardzo. Pisemna odmowa udzielenia świadczenia "bezpłatnie"
- nie ma sprawy.

Stanowisko NFZ w tej sprawie jest jasne - a to z nim ZOZ-y mają umowę.
Nie z państwem polskim, Ministerstwem czy krasnoludkami. W
szczególności - NIE z pacjentem.

A to stanowisko NFZ mówi na podstawie czego szpital może przyjąć że
pacjentowi takie świadczenia się należą.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 11:42:51
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf8g1q$2ed$1inews.gazeta.pl...

Stanowisko NFZ w tej sprawie jest jasne - a to z nim ZOZ-y mają umowę.
Nie z państwem polskim, Ministerstwem czy krasnoludkami. W
szczególności - NIE z pacjentem

??????????????????????????????? A kto powołał do życia te twory, ze tak głupio spytam??????????????????
Oczywiście pacjent jest tu zbędnym elementem, powinien płacić zus, a w razie choroby położyć się pod płotem, tam zdechnąć i zgnić.... Oczywiście wcześniej nie może zapomnieć oddać NFZ wszystkie swoje dobra ziemskie...

A to stanowisko NFZ mówi na podstawie czego szpital może przyjąć że
pacjentowi takie świadczenia się należą.

Oczywiście i tworzy swoje ustawy, tak jak mu pasuje...

Matko Kochana!!!

M.

Data: 2012-01-19 13:04:52
Autor: Massai
Mini Moda wrote:

> [...]

pod płotem, tam zdechnąć i zgnić.... Oczywiście wcześniej nie może
zapomnieć oddać NFZ wszystkie swoje dobra ziemskie...

Nie do mnie to biadolenie na nieudolną władzę.

> pacjentowi takie świadczenia się należą.

Oczywiście i tworzy swoje ustawy, tak jak mu pasuje...

Nie tworzy, tylko działa na ich podstawie. I to NFZ powinien Ci takie
świadczenia zapewnić - podpisując odpowiednie umowy. Jeśli tego nie
robi - to już pretensje do NFZ.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 14:38:04
Autor: Nixe

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf94dj$549$1inews.gazeta.pl...

Nie tworzy, tylko działa na ich podstawie. I to NFZ powinien Ci takie
świadczenia zapewnić - podpisując odpowiednie umowy. Jeśli tego nie
robi - to już pretensje do NFZ.

Ale skąd założenie, że tego nie robi?
Na razie to, że umowy mogą być całkowicie dowolne i - kolokwialnie mówiac - olewać ustawę, wynika wyłącznie z Twoich prywatnych opinii.

N.

Data: 2012-01-19 12:06:08
Autor: Nixe
[...]

Ech łosiu, łosiu, nie kompromituj się.
http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=3&dzialnr=4&artnr=1036

N.

Data: 2012-01-19 13:10:24
Autor: GK
Massai <tsender@wp.pl> napisał(a):
Aha, proszę bardzo. Pisemna odmowa udzielenia świadczenia "bezpłatnie"
- nie ma sprawy.
W praktyce wystarczało mi samo żądanie, by załatwić sprawę. Być może dlatego, że ewentualne kara umowna (2% przychodu z umowy?) za nieuzasadnioną odmowę udzielenia świadczeń to więcej niż koszt obsługi jednego pacjenta.

Stanowisko NFZ w tej sprawie jest jasne - a to z nim ZOZ-y mają umowę.
Nie z państwem polskim, Ministerstwem czy krasnoludkami. W
szczególności - NIE z pacjentem.
Źródło nt. stanowiska NFZ dot. osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt. 2 i 3 ustawy? A, w ogólnych warunkach umów ze świadczeniodawcami jest wymóg realizowania świadczeń zgodnie z ustawą.:) W aktach wewnętrznych (zarządzenia) jest problem z terminologią, bo w którymś miejscu (rozporządzenie MZ? nie pamiętam już) wprowadza się definicję ubezpieczonego obejmującą także osoby nieubezpieczone, którym należą się świadczenia na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy oraz właściwym jednostek art. 67. Stąd może cały galimatias.

GK

Data: 2012-01-19 13:23:08
Autor: Massai
 GK wrote:

Massai <tsender@wp.pl> napisał(a):  > Aha, proszę bardzo. Pisemna odmowa udzielenia świadczenia
> [...]
dlatego, że ewentualne kara umowna (2% przychodu z umowy?) za
nieuzasadnioną odmowę udzielenia świadczeń to więcej niż koszt

Ano, w praktyce bywa że ktoś się ugnie ze strachu.

Kary umownej by nie było.

> [...]
> szczególności - NIE z pacjentem.
Źródło nt. stanowiska NFZ dot. osób, o których mowa w art. 3 ust. 1

http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=0&dzialnr=2&artnr=3926&b=1&szu
kana=RMUA

Konkretna informacja dla świadczeniodawców - na jakich zasadach mają
weryfikować uprawnienie. I zasada jest jasna: świadczeniobiorca ma
przedstawić dowód uprawnienia do świadczeń. Co jest dowodem -
wylistowano poniżej.

I owszem, jest wyjątek dla dzieci - do 6 miesiąca życia...

[...]

Galimatias bierze się stąd, że ludzi myślą kategoriami minionej epoki.

Dla każdego "oczywistą oczywistością" powinno być że podstawą do
udzielania świadczeń przez dany zakład jest umowa z nfz.
Jeśli prowadzę poradnię dermatologiczną, to oczywiste jest że nie będę
przyjmował dzieci z zapaleniem płuc, bo po prostu nie mam tego w umowie
na świadczenia.
Jeśli mój klient (NFZ) kupuje ode mnie usługi wg umowy, i ew.
dodatkowych wytycznych - to ja to realizuję.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 14:06:05
Autor: GK
[...]

A teraz przeczytajmy stanowisko NFZ z uwagą i zrozumieniem: "(...) dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń jest KAŻDY dokument, który potwierdza uprawnienia do ŚWIADCZEŃ opieki zdrowotnej, W SZCZEGÓLNOŚCI dokument potwierdzający opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne, NP. [lista...]"
Podkreślenie - GK.

Dla każdego "oczywistą oczywistością" powinno być że podstawą do
udzielania świadczeń przez dany zakład jest umowa z nfz.
To jest jasne. Tylko, że sama treść umowy to za mało, by określić obowiązki stron.

Jeśli mój klient (NFZ) kupuje ode mnie usługi wg umowy, i ew.
dodatkowych wytycznych - to ja to realizuję.
To oczywiste. Dlatego warto dokładnie się z nimi zapoznać.

GK

Data: 2012-01-19 14:36:09
Autor: Massai
Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
 GK wrote:

<ciach wszystko>

Zwracam honor i odszczekuję.

Dziecko ma prawo do leczenia niezależnie od statusu,
zgłoszone/niezgłoszone, ubezpieczone/nieubezpieczone itp.

Poszedłem zapytać pielęgniarki, która w zeszłym roku w pediatrycznym
szpitalu pracowała ;-)

Problem jest jedynie z raportowaniem bo nie wszystkie oddziały NFZ
wydały odpowiednie zarządzenia - ale część tak.

Tu jest to klarownie rozpisane:

http://www.nfz-szczecin.pl/uprawnieni_do_swiadczen_dzieci.htm

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 18:53:04
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf99op$mmp$1inews.gazeta.pl...
GK wrote:

<ciach wszystko>

Zwracam honor i odszczekuję.

Honor uratowany :D

Magda

Data: 2012-01-20 08:58:46
Autor: Nixe
W dniu 2012-01-19 15:36, Massai pisze:

Zwracam honor i odszczekuję.

Szacuneczek :)

N.

Data: 2012-01-19 14:42:43
Autor: Nixe

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf95fr$8f2$1inews.gazeta.pl...

Jeśli prowadzę poradnię dermatologiczną, to oczywiste jest że nie będę
przyjmował dzieci z zapaleniem płuc, bo po prostu nie mam tego w umowie
na świadczenia.

No a ta gupia Mini Moda pewnie poszła z dzieciakiem do przychodni geriatrycznej :>
To i ma za swoje.

N.

Data: 2012-01-19 14:39:22
Autor: Nixe

Użytkownik " GK" <kroelewicz@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jf94o0$69k$1inews.gazeta.pl...

A, w ogólnych warunkach umów ze świadczeniodawcami jest wymóg realizowania
świadczeń zgodnie z ustawą.:)

No i proszę.

N.

Data: 2012-01-17 22:41:57
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-01-17 22:15, Mini Moda pisze:
[...]

Ma prawo, ale nie na podstawie "zaświadczenia z ZUS", którego nie dostaniesz (po cóż ZUS ma wydawać zaświadczenia dublujące zapisy ustawy).

Powinnaś raczej przekonać pielęgniarkę, że potwierdzeniem prawa do bezpłatnych świadczeń jest odpowiedni wiek i obywatelstwo polskie dziecka.

Inna sprawa, że całkiem możliwe, iż NFZ i tak nie zapłaci za leczenie takiej osoby i może właśnie o to chodzi?

--
Liwiusz

Data: 2012-01-17 23:06:04
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:jf4pv4$327$1inews.gazeta.pl...

Ma prawo, ale nie na podstawie "zaświadczenia z ZUS", którego nie dostaniesz (po cóż ZUS ma wydawać zaświadczenia dublujące zapisy ustawy).

No tak, tylko Zus kwestionuje zapisy tej ustawy...

Powinnaś raczej przekonać pielęgniarkę, że potwierdzeniem prawa do bezpłatnych świadczeń jest odpowiedni wiek i obywatelstwo polskie dziecka.

Oooo przekonać pielęgniarkę..., to jak próbować udowodnić, że nie jest się wielbłądem.
To pielęgniarka zażyczyła sobie zaświadczenia :)). Argument o bezpłatnym dostępie dziecka do leczenia,
 nie przekonuje również jej. Pokazała mi na tablicy ogłoszeniowej zapis, nieaktualny zresztą, ze słowami:
- tu pisze, ze zaświadczenie o ubezpieczeniu jest potrzebne.
No tak na tablicy stoi jak wół:
-dla osoby zatrudnionej przez zakład pracy, poświadczenie o zatrudnieniu.
- dla osoby prowdzącej działalność dowód wpłaty  na ub, lub zaświadczenie z zus, poświadczona legitymacja ubezpieczeniowa(zapis o legitymacji nieaktualny od co najmniej roku)
- emeryt rencista legitymacja.

Inna sprawa, że całkiem możliwe, iż NFZ i tak nie zapłaci za leczenie takiej osoby i może właśnie o to chodzi?

A to akurat już mnie nie boli. Mam to gdzieś. Włożyłam tyle do zusowskiego wora, ze za te pieniądze leczyłabym się prywatnie przez 40 lat.

Magda

Data: 2012-01-17 23:16:27
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-01-17 23:06, Mini Moda pisze:

Oooo przekonać pielęgniarkę..., to jak próbować udowodnić, że nie jest
się wielbłądem.

Może skarga do NFZ? Albo pismo z NFZ?

Inna sprawa, że całkiem możliwe, iż NFZ i tak nie zapłaci za leczenie
takiej osoby i może właśnie o to chodzi?

A to akurat już mnie nie boli. Mam to gdzieś. Włożyłam tyle do

Ale boli szpital :)

zusowskiego wora, ze za te pieniądze leczyłabym się prywatnie przez 40 lat.

Nie kop się z koniem. Znajdź agencję pracy, idź na "wykładanie towaru" na 1 dzień i na 2 miesiące masz spokój z ubezpieczeniem.

--
Liwiusz

Data: 2012-01-17 23:17:47
Autor: cef
Mini Moda wrote:

[...]

Skoro skończyło się na pielęgniarce, to za bardzo się nie upierałaś  :-)
Ja tam się nauczyłem, żeby kontratakować i zawsze żądałem oświadczenia,
że Pan/Pani X czy Y odmawia świadczenia mimo poinformowania, że pacjent ubezpieczony
z mocy ustawy itp Nie wiem jak się teraz pozmieniały przepisy (coś tam trąbią w mediach),
ale wcześniej sprawdzało się to w użyciu  już na najniższym szczeblu ponieważ
odmówić i wypchnąć klienta za drzwi, to nie problem, ale pisemnie odmówić,
to pielęgniarka a już tym bardziej urządnik w ZUS takiej odwagi nie ma.
Nawet się nie zastanawiałem co by było gdyby ktoś odmówił, albo się wykręcał,
po prostu od razu ustępowali.

Data: 2012-01-18 14:49:09
Autor: Mini Moda

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:4f15f38e$0$1221$65785112news.neostrada.pl...

Skoro skończyło się na pielęgniarce, to za bardzo się nie upierałaś  :-)

No nie skonczyło się na pielęgniarce. Pielęgniarka zażądała poświadczenia ubezpieczenia, więc żeby nie narażać się na ewentualne późniejsze złośliwości, udałam się beztrosko do zusu, a tu kupa, bo urzedniczka zajrzała do kompiutera orzekła odkrywczo, że nie płacę składek. No tak nie płacę, bo zawiesiłam działalność, ale jak to się ma do leczenia dziecka. Nie będę słowo po słowie powtarzać, ale wyszło na to, że dziecko rodzica nie zgłoszonego do ubezpieczenia nie ma prawa do leczenia w Polsce. I nie ważne co napisane w konstytucji, ustawie i karcie dań szpitalnej stołówki. Mąż dzwonił do Wyższej Instancji, WI nie mogąc potwierdzić słów podległego sobie pracownika, poradziła, zeby dziecko dopisać do dziadka, babci, urzędu pracy lub opieki społecznej.
Ponieważ ojciec dziecka, a mój małżonek przebywa za granicą, dostałam też radę, ze mogę wyrobić sobie kartę, cyt: no tą wie pani europejską czy coś. Mówię, że ta karta to na podróż, na nagły wypadek, a nie planowe zabiegi, badania, czy leczenie alergii.
No ale ten argument, tak jak pozostałe, nie przemawia do wyjątkowo ciasnych umysłów zakapiorowatych urzędniczek.
Poprostu pat. Złożyłam wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do bezpłatnego leczenia, załączyłam do tego wydruki z artykułami, odpowiedź podobno za tydzień.

Ja tam się nauczyłem, żeby kontratakować i zawsze żądałem oświadczenia,
że Pan/Pani X czy Y odmawia świadczenia mimo poinformowania, że pacjent ubezpieczony
z mocy ustawy itp

Na całej linii klapa, kierowniczka od spraw niepotrzebnych orzekła, że dziecko nie ma prawa do leczenia, ale zaświadczenia nie wyda!
Ani potwierdzającego, ani zaprzeczającego, ani nawet takiego, że odmawia wydania zaświadczenia o odmowie wydania zaświadczenia...:D

Magda

Data: 2012-01-18 15:11:46
Autor:
Użytkownik "Mini Moda" napisał:
[...]

nic na "gębę", wszystko na piśmie!
złóż oficjalnie pismo w tej sprawie (za potwierdzeniem odbioru na poczcie czy sekretariacie) i czekaj miesiąc na pisemną odpowiedź!

Data: 2012-01-18 15:14:05
Autor: cef
Mini Moda wrote:
[...]

Jesli uważasz, że zus jest jej zwierzchnikiem :-)
Za mało uparta byłaś, trzeba było powiedzieć,
że złożysz w sekretariacie oświadczenie i tyle.
Znasz jej nazwisko?

Data: 2012-01-18 16:29:20
Autor: Mini Moda

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:4f16d3b1$0$26707$65785112news.neostrada.pl...

Jesli uważasz, że zus jest jej zwierzchnikiem :-)
Za mało uparta byłaś, trzeba było powiedzieć,
że złożysz w sekretariacie oświadczenie i tyle.
Znasz jej nazwisko?
Ale zrozum, ze to nie z pielęgniarką odbyła się ta batalia. Chciałam uniknąć tej wojny przy dziecku,
zdaję sobie sprawę, że personel nie jest zbyt zorientowany, poszłam do zusu po zaświadczenie dla świętego spokoju i to tam rozpętało sie piekło. Chociaż pielęgniarce też tłumaczyłam, że nie ma racji, ale jak pisałam wyżej, bardziej cenię święty spokój i myślałam, że wizyta w zusie zaowocuje stosownym zaświadczeniem, niestety...
Zresztą mój upór tu jest na nic. Już kiedyś przechodziłam podobne ceregiele gdy nie chcieli mi zarejestrować dziecka do kardiologa. Poprostu odmówili, bo to był listopad i nie wiedzieli jaki będą mieli kontrakt na następny rok.:/ Nawet poszłam do dyrektora, po półtorej godzinie pod gabinetem, skapitulowałam, poprosiłam sekretarkę o papier i nabazgrałam pismo, złożyłam za potw. Niestety odpowiedzi nie doczekałam się do dziś, a było to ze cztery lata temu. Dałam spokój, bo wreszcie go zarejestrowali, ale już wiem, ze w naszym mieście, nie ma normalnych urzędników. To zadupie, w którym urzędasy uważają się święte krowy.

Magda

Data: 2012-01-18 18:33:06
Autor: cef
Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
Mini Moda wrote:

Za mało uparta byłaś

Ale zrozum, ze to nie z pielęgniarką odbyła się ta batalia. ale bardziej cenię święty spokój
Zresztą mój upór tu jest na nic. Dałam spokój,

Przy takiej postawie, to masz niewielkie szanse.

Data: 2012-01-18 20:06:17
Autor: GK
Mini Moda <magda_rn@NOSPAMpoczta.fm> napisał(a):
(...) udałam się beztrosko do zusu (...)
A co miałby zrobić w tej sprawie ZUS? Nie jest on stroną żadnego stosunku występującego w Twojej sytuacji...

Mąż dzwonił do Wyższej Instancji, (...)
Tzn.?

Ponieważ ojciec dziecka, a mój małżonek przebywa za granicą, (...)
I tu robi się ciekawie z punktu widzenia płatnika (NFZ/MZ). Małżonek, o ile jest ubezpieczony w publicznym systemie innego kraju, zapewne może zgłosić do ubezpieczenia swoje dzieci (pewnie ma taki obowiązek nawet). Ubezpieczenie w kraju członkowskim UE/EFTA pozwala na korzystanie ze świadczeń w miejscu zamieszkania dzieci na mocy właściwych rozporządzeń WE/UE i umów międzynarodowych (Polska, AFAIR, ma/miała umowę z czasów PRL m.in. z Włochami i Wielką Brytanią).

Nie ma to wiele wspólnego z kartami EKUZ.

Poprostu pat. Złożyłam wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do bezpłatnego leczenia, załączyłam do tego wydruki z artykułami, odpowiedź podobno za tydzień.
Równie dobrze można poprosić wójta gminy o wydanie zaświadczenia o prawie do bezpłatnego korzystania z drogi powiatowej...

[...]
Dyktafon, telefon do lokalnej gazety, pisemne wezwanie do wykonania świadczenia...

GK

Data: 2012-01-18 21:34:02
Autor: Mini Moda

Użytkownik " GK" <kroelewicz@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jf78np$6r$1inews.gazeta.pl...
Mini Moda <magda_rn@NOSPAMpoczta.fm> napisał(a):

(...) udałam się beztrosko do zusu (...)
A co miałby zrobić w tej sprawie ZUS? Nie jest on stroną żadnego stosunku
występującego w Twojej sytuacji...

No nie wiem wydać zaświadczenie, tak jak wydawał legitymacje ubezpieczeniowe, zaświadczenia o niezaleganiu, czy zgłoszeniu do ubezpieczenia...?

Mąż dzwonił do Wyższej Instancji, (...)
Tzn.?
Dzwonił do NFZ, rozmawiał z jakimś kierownikiem, który jak pisałam wyżej poradził dopisać dziecko do babci, dziadka, opieki społecznej..

[...]

Chcę skorzystać z przepisu, który znalazłam i który wydaje mi się dość jasny.
Dlaczego mam dziwnie kombinować. Jeżeli mogę skorzystać z ubezpieczenia męża, pracującego za granicą, dlaczego żaden urzędnik nie informuje mnie o tym? Poza tym takie formalności potrwają, więc co w tym czasie?

Tak włąśnie zrobię.

Magda

Data: 2012-01-18 22:56:04
Autor: Animka
W dniu 2012-01-18 21:34, Mini Moda pisze:

UĹźytkownik " GK"<kroelewicz@NOSPAM.gazeta.pl>  napisał w wiadomości
[...]

Kiedys były książeczki rodzinne (dla dzieci). Podstemplowuje się w pracy. Ważna jest jeszcze 3 m-ce po wygaśnięciu umowy w pracy. Pytaj w NFZ-cie. Tam Cię jakoś pokierują, poinformują co masz robić.

--
animka

Data: 2012-01-19 11:23:20
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Animka" <to.nie.ja@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf7ftr$4na$1node2.news.atman.pl...

Kiedys były książeczki rodzinne (dla dzieci). Podstemplowuje się w pracy. Ważna jest jeszcze 3 m-ce po wygaśnięciu umowy w pracy. Pytaj w NFZ-cie. Tam Cię jakoś pokierują, poinformują co masz robić.

Książeczek nie ma od jakiegoś czasu, zostały zlikwidowane.
Nie pracuję, więc nie miałby kto jej podsteplować.
W NFZ, nie wiedzą co zrobić, tzn podali kilka opcji (pisałam wyżej), ale raczej absurdalnych.

Pozdrawiam
Magda

Data: 2012-01-19 12:53:59
Autor: GK
[...]
Ok, rozumiem, jeśli chcę uzyskać kwalifikację - prawo jazdy to idę do policji, bo ona zajmuje się ruchem drogowym. Zapamiętam.:)

Dzwonił do NFZ, rozmawiał z jakimś kierownikiem, który jak pisałam wyżej poradził dopisać dziecko do babci, dziadka, opieki społecznej..
Nie wiedziałem, że nad ZUS-em jest NFZ, dobrze wiedzieć, gdy będę odwoływał się od decyzji o przyznaniu emerytury.:) Ale to dobry adres, nie rozumiem tylko, co miał zmienić telefon do "jakiegoś kierownika", który okazał się zresztą "ludzki" i poradził jak przechytrzyć system.

Chcę skorzystać z przepisu, który znalazłam i który wydaje mi się dość jasny.
Może jest jasny, ale art. 3 ust. 1 pkt 3 do rekonstrukcji właściwej normy prawnej wymaga uzupełnienia innymi przepisami. Niektórzy zarabiają na tym, by doradzać swoim klientom w takich sprawach, ale zwykle mówi się, że dostają pieniądze za nic.:)

Dlaczego mam dziwnie kombinować. Jeżeli mogę skorzystać z ubezpieczenia męża, pracującego za granicą, dlaczego żaden urzędnik nie informuje mnie o tym? Poza tym takie formalności potrwają, więc co w tym czasie?
To żadna kombinacja a wymóg na poziomie ustawy. To, że nikt nie nakłada (jeszcze) sankcji za niedopełnienie obowiązku, nie zwalnia od jego przestrzegania.
Wiem, zapłata kilkuset złotych / kilkudziesięciu funtów za poradę prawną dotyczącą tego tematu to dużo. Lepiej wydać na prywatnego lekarza albo fryzjera, czasami faktycznie to bardziej sensowne.

> Dyktafon, telefon do lokalnej gazety, pisemne wezwanie do wykonania
> świadczenia...
Tak włąśnie zrobię.

Super, obyś nie natknęła się na minę w postaci kogoś silnego merytorycznie. Na szczęście państwo nie płaci na tyle dobrze, by ekspertom opłacało się siedzieć w administracji na poziomie oddziałów NFZ.:)

Pozdrawiam - GK

Data: 2012-01-19 15:06:54
Autor: Mini Moda

Użytkownik " GK" <kroelewicz@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jf93p7$2tq$1inews.gazeta.pl...
[...]

Przepraszam ale zaczynasz gadać jak Masaii...
Czy ZUS to skrót od Zakład UBEZPIECZEŃ społecznych?
A o czym cały czas rozmawiamy, chyba o ubezpieczeniu, czy raczej jego braku.
Gdzie płaci się składki na to ubezpieczenie, do ZUS-u, czy do NFZ.

[...]

Pewnie nic by nie zmienił, mąż zadzwonił aby się dowiedzieć co na temat tej sprawy ma do powiedzenia NFZ.
Nie studiwałam struktur państwowoej hydry, idę tam gdzie uważam, ze powinnam dostać pomoć czy informacje. Nie rozumiem co do rzeczy ma kto jest nad kim. Kierownik doradziła jak przechytrzyć system...? Matko kochana, to idąc Twoim tokiem myślenia, policja powinna instruować jak oszukać radar...

[...]

Niezbyt to jasne...

[...]

Ustawa to reguluje, ja nie mam obowiązków do wypełnienia w tym przypadku.

Wiem, zapłata kilkuset złotych / kilkudziesięciu funtów za poradę prawną
dotyczącą tego tematu to dużo. Lepiej wydać na prywatnego lekarza albo
fryzjera, czasami faktycznie to bardziej sensowne.

Jeżeli uważasz, ze powinnam Ci zapłacić, trzeba było albo uprzedzić zanim coś napisałeś, albo nie pisać nic...
Dlaczego miałabym płacić za poradę w Anglii, skoro jestem w Polsce?
Pisałam wyżej, wolałabym zapłacić prywatnie, ale w moim mieście nikt nie wykonuje tych badań prywatnie. Jest niestety jedno laboratorim prywatne.

> [...]

Na szczęście państwo nie płaci na tyle dobrze, by ekspertom opłacało się
siedzieć w administracji na poziomie oddziałów NFZ.:)

A to nie Twoja rada była przez przypadek???

Magda

Data: 2012-01-19 14:38:23
Autor: Massai
Mini Moda wrote:

> merytorycznie.  Na szczęście państwo nie płaci na tyle dobrze, by
> ekspertom opłacało się siedzieć w administracji na poziomie
> oddziałów NFZ.:)

A to nie Twoja rada była przez przypadek???

Najskuteczniej chyba będzie się powołać na to:

http://www.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=m111111&ms=&ml=pl&mi=&mx=0&mt=&my=26
&ma=014471

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 16:57:54
Autor: krys
Mini Moda wrote:

[...]

Może to jest dobra myśl, ten EKUZ?

http://www.youtube.com/watch?v=MBj6DLAeF8k

Od 10. minuty.

J.

www.kontestacja.com

Data: 2012-01-18 15:46:10
Autor: Massai
Mini Moda wrote:

> [...]

A to akurat już mnie nie boli. Mam to gdzieś. Włożyłam tyle do
zusowskiego wora, ze za te pieniądze leczyłabym się prywatnie przez

Wiesz, to tak jakbyś przyszła do szewca i powiedziała że nie zapłacisz
za zelówki, bo do ZUS już tyle zapłaciłaś...

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-18 18:20:11
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf6pg2$90v$1inews.gazeta.pl...
[...]

A co ma szewc do zusu, może rozwiń myśl, bo niezbyt to jasne...
Jeżeli szewc nie zapewnia mi darmowej naprawy,  nie upomnę się o nią.
Państwo gwarantuje (podobno) prawo do leczenia dzieciom, wiec mam prawo się o nie upomnieć.
Czy jeżeli w sklepie jest promocja na skarpetki i możesz je kupić za 2zł, to uprzesz się żeby zapłacić  kwotę sprzed przeceny?
A że nie boli mnie, to że państwo nie wywiąże się ze swojego obowiązku...? Ano nie boli, bo wobec mnie też się wywiązuje i nie czuje się winne. Wręcz przeciwnie, za to co wkładam do wspólnego wora, dostaję obrzydliwie mało.
 Miała być polityka prorodzinna, a jest wielka ..., vat na dziecięce ubrania podnieśli bo unia ma takie i mamy się do stosować, szkoda, że Anglia nie ma vatu na dziecięce ciuchy w ogóle.

Magda

Data: 2012-01-18 17:47:21
Autor: Massai
Mini Moda wrote:

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości
> zapłacisz za zelówki, bo do ZUS już tyle zapłaciłaś...

A co ma szewc do zusu, może rozwiń myśl, bo niezbyt to jasne...

A co ma szpital do Twoich wpłat do ZUS-u? De facto tyle samo co szewc.
Możesz wpłacać nawet na fundację latającego potwora spaghetti...

Wyobraź sobie że jesteś właścicielem przychodni, podpisujesz umowę z
NFZ na wykonywanie usług dla pacjentów którzy się wylegitymują
"dowodem" ubezpieczenia, przychodzi ktoś BEZ takiego dowodu i mówi "Mam
to gdzieś czy ci zapłacą za twoje usługi".

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-18 19:03:32
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf70j8$1qr$1inews.gazeta.pl...
Mini Moda wrote:

[...]

Ale czy przeczytałaś całość tego wątku?
Bo póki co, to wygląda mi na to, ze chcesz poprostu się popienić.

Magda

Data: 2012-01-19 07:12:18
Autor: Massai
Mini Moda wrote:

> [...]

Ale czy przeczytałaś całość tego wątku?
Bo póki co, to wygląda mi na to, ze chcesz poprostu się popienić.

Oczywiście.

Zanim mi się zachce coś napisać, wolę przeczytać żeby sprawdzić czy
ktoś już tego nie napisał...

Co do tego "popienić" - ja chcę Ci tylko uświadomić że, podobnie jak
wiele innych osób, mylnie utożsamiasz szpital, lekarza, recepcjonistkę
w szpitalu - z urzędnikiem NFZ, który to NFZ ma Ci zapewnić opiekę
medyczną na podstawie tej czy innej ustawy.

Czy to że wg ustawy dzieci mają opiekę bezpłatną, oznacza że prywatną
przychodnia, która w ogóle nie ma umowy z NFZ - ma Cię przyjąć za darmo?

Szpital, który ma umowę z NFZ - ma własnie umowę, która określa kogo ma
przyjmować i czym się mają wylegitymować pacjenci, żeby szpital mógł
później zgłosić wykonane usługi i otrzymać zapłatę.

Szpital to tylko usługodawca, który świadczy dla klientów NFZ usługi w
określonym umową zakresie. Tak jak firma odśnieżająca chodnik przed
budynkiem NFZ.

A to jak NFZ zapewnia świadczenia dla osób które takich "dowodów"
ubezpieczenia nie mają, ale świadczenia im się należą - to już sprawa
NFZ. Ich się pytaj i do nich miej pretensje.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 11:34:54
Autor: Mini Moda
Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?
Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości

Oczywiście.

Pozwolę sobie wątpić...

Zanim mi się zachce coś napisać, wolę przeczytać żeby sprawdzić czy
ktoś już tego nie napisał...

Chwalebne, doprawdy...

[...]

Jeżeli tak myślisz, ośmielę się twierdzić, że nawet jeżeli przeczytałaś, to nie zrozumiałaś.
Nikogo z nikim nie utożsamiam, nigdzie, póki co nie pisałam o lekarzu...

Czy to że wg ustawy dzieci mają opiekę bezpłatną, oznacza że prywatną
przychodnia, która w ogóle nie ma umowy z NFZ - ma Cię przyjąć za darmo?

Bzdura nad bzdurami!
Czy w ogóle napomknęłam o czymś takim, który mój wpis mógł jakkolwiek coś takiego zasugerować.
Podtrzymuję swoje zdanie, wymyślasz rzeczy których nikt nie napisał, aby pojątrzyć i się popienić.

Szpital, który ma umowę z NFZ - ma własnie umowę, która określa kogo ma
przyjmować i czym się mają wylegitymować pacjenci, żeby szpital mógł
później zgłosić wykonane usługi i otrzymać zapłatę.

Kogo ma przyjmować szpital reguluje ustawa.

Szpital to tylko usługodawca, który świadczy dla klientów NFZ usługi w
określonym umową zakresie. Tak jak firma odśnieżająca chodnik przed
budynkiem NFZ.

Nie zwalnia go to z postepowania zgodnie z literą prawa. Chodnik ma być odśnieżony, cobym goleni nie połamała jak do nich idę.

A to jak NFZ zapewnia świadczenia dla osób które takich "dowodów"
ubezpieczenia nie mają, ale świadczenia im się należą - to już sprawa
NFZ. Ich się pytaj i do nich miej pretensje.

Nastepny dowód na to, że nie przeczytałaś lub nie zrozumiałaś tego co czytasz.
Dziękuję Ci uprzejmie za udział w dyskusji, pozwolę sobie więcej nie odpowiadać, bo to czcze gadanie. Raczej i tak nic nie dotrze do Ciebie.

Pozdrawiam

Magda

Data: 2012-01-19 12:02:56
Autor: Nixe

Użytkownik "Mini Moda" <magda_rn@NOSPAMpoczta.fm> napisał w wiadomości news:4f17f1d0$0$26685

Kogo ma przyjmować szpital reguluje ustawa.

Ale on tego nie pojmuje.
Może też jest pielęgniarzem w szpitalu? ;-)

N.

Data: 2012-01-19 12:55:52
Autor: Massai
Mini Moda wrote:

> [...]

Pozwolę sobie wątpić...
> ktoś już tego nie napisał...

Chwalebne, doprawdy...

> [...]

przeczytałaś, to nie zrozumiałaś.  Nikogo z nikim nie utożsamiam,
nigdzie, póki co nie pisałam o lekarzu...

Uprzedziłem, bo najczęściej w takich dyskusjach za chwilę wypływają
argumenty typu "bo lekarz przysięgał leczyć".

> [...]

coś takiego zasugerować.  Podtrzymuję swoje zdanie, wymyślasz rzeczy
których nikt nie napisał, aby pojątrzyć i się popienić.

Widzę że trochę słabo kumasz, więc daruję sobie sokratejskie metody
dyskusji i napiszę wprost:
Jeśli uważasz nie możesz wymagać od takiej przychodni prywatnej żeby
przyjęła dziecko za darmo (bo nie ma UMOWY z NFZ), to sama przyznajesz
że ZOZ (ten który ma umowę) udziela świadczeń na podstawie UMOWY. Nie
USTAWY.

> [...]
> szpital mógł później zgłosić wykonane usługi i otrzymać zapłatę.

Kogo ma przyjmować szpital reguluje ustawa.

A skąd Ci przyszło to do głowy?
Ustawa reguluje komu PAŃSTWO ma zapewnić leczenie. Nie dany konkretny
usługodawca.
Jeszcze raz przykład - szpital ortopedyczny. Ma przyjąć Twoje dziecko,
bo "ustawa mówi że dzieciom się należą świadczenia"?

> [...]

Nie zwalnia go to z postepowania zgodnie z literą prawa. Chodnik ma
być odśnieżony, cobym goleni nie połamała jak do nich idę.

Oooo, dokładnie. Kto odpowiada za to że chodnik jest nieodśnieżony?
Firma odśnieżająca, która podpisała umowę na odśnieżanie np. raz w
tygodniu, czy jednak właściciel nieruchomości?

Ustawa nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek odśnieżania. Jak
to zrobią - to już ustawodawcy nie interesuje.

W przypadku NFZ to samo. Ustawa nakłada na PAŃSTWO obowiązek
zapewnienia świadczeń (powiedzmy, bo to też nie takie oczywiste), a jak
to państwo zrealizuje - to już problem państwa i NFZ jako powołanej do
tego instytucji.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 14:33:49
Autor: Nixe
"Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf93sn$3cj$1inews.gazeta.pl...

[...]

To może inaczej. Wg ustawy o oświacie (oględnie mówiąc) nauka w szkołach podstwowych jest bezpłatna.
Czy to znaczy, że mogę posłać dziecko do szkoły prywatnej i żądać darmowej nauki? Nie. Ale mogę takiej darmowej nauki żądąć posyłając dziecko do szkoły publicznej.
Tutaj jest podobnie.
To chyba oczywiste, że ustawa obowiązuje te placówki, które mają podpisaną umowę z NFZ (niezależnie od szczegółowej treści tej umowy), a nie jakiekolwiek placówki medyczne.

> [...]
> szpital mógł później zgłosić wykonane usługi i otrzymać zapłatę.

Kogo ma przyjmować szpital reguluje ustawa.

Ręce opadają :(

Ustawa reguluje komu PAŃSTWO ma zapewnić leczenie. Nie dany konkretny
usługodawca.

A czymże jeśli nie "PAŃSTWEM" jest NFZ (bardzo oględnie mówiąc)
"Narodowy Fundusz Zdrowia jest państwową jednostką organizacyjną posiadającej osobowość prawną. Działa na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych"
Idąc zatem dalej - usługodawca (placówka medyczna) podpisując umowę z NFZ siłą rzeczy akceptuje warunki postawione właśnie przez NFZ, czyli m.in. zgodne z treścią ustawy, ponieważ NFZ nie ma możliwości działania poza tą ustawą, a tym samym żadna ze stron nie ma możliwości modyfikowania tej umowy w całkowicie dowolny sposób. Ja naprawdę nie wiem, co w tym jest niezrozumiałego.

Ustawa nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek odśnieżania.

Podobnie jak ustawa nakłada na NFZ określone obowiązki.
Ergo - nie wolno mu zawrzeć umowy z usługodawcą, która łamałaby treści zawarte w tej ustawie.

N.

Data: 2012-01-19 13:58:15
Autor: Massai
Nixe wrote:

> [...]

placówki, które mają podpisaną umowę z NFZ (niezależnie od
szczegółowej treści tej umowy), a nie jakiekolwiek placówki medyczne.

Aha.
Tylko nie wiem czy zauważyłeś, ale od jakiegoś czasu nawet publiczne
ZOZ-y działają jako samodzielne jednostki (Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej - taka jest oficjalna forma prawna) , i świadczą
usługi na tych samych zasadach (przynajmniej formalnie) co jednostki
prywatne.

W przypadku szkół jest inaczej. Szkoły publiczne działają na zupełnie
innych zasadach niż szkoły prywatne, inne przepisy regulują zasady ich
funkcjonowania (w szczególności choćby zasady przyjęć do szkoły).

> [...]

żadna ze stron nie ma możliwości modyfikowania tej umowy w całkowicie
dowolny sposób. Ja naprawdę nie wiem, co w tym jest niezrozumiałego.

Jako świadczeniodawca mogę podpisać dowolną umowę - mamy swobodę
zawierania umów.

> [...]

Podobnie jak ustawa nakłada na NFZ określone obowiązki.
Ergo - nie wolno mu zawrzeć umowy z usługodawcą, która łamałaby

Och, czyżby?

No to znów weźmy to odśnieżanie. Czy fima odśnieżająca nie może
podpisać umowy na odśnieżanie raz w tygodniu? Może właściciel podpisał
5 umów z różnymi firmami? Nie moja sprawa - jako takiej firmy
odśnieżającej.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 15:49:23
Autor: Nixe

Jako świadczeniodawca mogę podpisać dowolną umowę - mamy swobodę
zawierania umów.

Ale tylko i wyłącznie w ramach obowiązującego prawa.
Podobnie druga strona umowy, czyli NFZ również nie może zawrzeć dowolnych
treści w takiej umowie, a na pewno nie takich, które stałyby w sprzeczności
z ustawą.

Podobnie jak ustawa nakłada na NFZ określone obowiązki.
Ergo - nie wolno mu zawrzeć umowy z usługodawcą, która łamałaby
treści zawarte w tej ustawie.

Och, czyżby?

No niestety. W przeciwnym razie ustawa nie ma żadnego sensu ani racji bytu,
skoro można ją dowolnie omijać, jeśli - Twoim zdaniem - placówka i NFZ "się
dogadają"

[...]

Analogia w tym przypadku jest nietrafiona, ponieważ tutaj niezależnie od
tego, czy każda firma odśnieża tylko raz w tygodniu, to chodnik jest czysty
codziennie, więc wszystko gra.
Natomiast co pacjentowi da umowa NFZ ze szpitalem w Pipidówku na
Podkarpaciu ujmująca bezpłatne leczenie dzieci, skoro on mieszka w
Szczecinie, gdzie takie usługi nie są świadczone w żadnym szpitalu? Ba! Nie
są świadczone nigdzie, poza Pipidówkiem. Twoim zdaniem to w porządku,
ponieważ NFZ wywiązał się z zapisów w ustawie, a moim zdaniem to bzdura,
ponieważ każda z umów, niezależnie od jej treści, jest obwarowana
koniecznością uwzględnienia w niej zapisów ustawy.

OGÓLNE WARUNKI UMÓW
O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ
"Świadczeniodawca jest zobowiązany wykonywać umowę zgodnie z warunkami
udzielania świadczeń określonymi w ustawie"

N.

Data: 2012-01-20 09:25:17
Autor: Massai
Nixe wrote:

> [...]

od tego, czy każda firma odśnieża tylko raz w tygodniu, to chodnik
jest czysty codziennie, więc wszystko gra.

Tym niemniej - nadal tej konkretnej firmy nie interesują obowiązki
które ustawa nakłada na właściciela nieruchomości, prawda?

Firma nie może powiedzieć - musi pan podpisać ze mną umowę na
odśnieżanie codziennie, bo ustawa panu nakazuje mieć odśnieżone.

W innej wersji, lepiej przystającej - właściciel ma 2 chodniki do
odśnieżenia, przy 2 bokach działki, bo narożna.
Na odśnieżanie jednego podpisuje umowę z firmą, a drugi - odśnieża mu
sąsiad, za flaszkę.
Tej firmy nie interesuje ten drugi chodnik, to nie ona odpowiada za to
żeby był odśnieżony.

Tak samo NFZ - ma wiele grup pacjentów, jak im zapewni leczenie - to
już brocha NFZ, a nie tego konkretnego świadczeniodawcy.

[...]

To dobry przykład, bo niestety formalnie w takiej sytuacji NFZ jest
kryty. I niestety takie przypadki się zdarzają, głośno o nich bywa w
mediach.

Ostatnio gdzieś bodajże w łódzkim 3 przychodnie w małych mieścinach nie
dostały kontraktu, wszystko przejęła jedna przychodnia, w jakimś dworku
urządzona, bez bazy sprzętowej itp. od najdalszej z tych mieścin -
oddalona o 40 km.

Jedyne co NFZ można wtedy zarzucać że "niewłaściwie" zapewnia tę
opiekę, ale to termin na tyle nieostry, że naprawdę nie jest to łatwe.
Czy poradnia rodzinnego oddalona o 10 km to jeszcze "właściwie" czy już
nie? 20km? 30 km?

Czy operacja nowotworu zaplanowana na za rok (limity) to jeszcze
właściwie czy już nie?

To nie jest kwestia co moim zdaniem jest w porządku, tylko tego do
czego de facto NFZ jest zobligowany.

A niestety władza bardzo się wystrzega precyzyjnych ustawowych
zobowiązań, tzn. określenia tego co nam zapewnia w zamian za składki.
Dlaczego tak jest, to już inna sprawa, tylko pod rozwagę dwie rzeczy:\

- formalnie zakres świadczeń przysługujacych w Polsce jest ogromny.
Formalnie. Nawet w bogatych krajach europejskich cieżko znaleźć tak
szeroki.

- budżet NFZ to 60 mld zł rocznie, czyli jakieś 1500 pln na obywatela.
Czyli 350 euro. Niemcy wydają na obywatela rocznie ponad 4000 euro, GB
- 3500, Francja 2800... Generalnie - 10 razy więcej. Leki kosztują tyle
samo, sprzęt tyle samo, prąd kosztuje tyle samo, woda, paliwo etc -
generalnie te same koszty, różnice są kilka-kilkanaście procent,
pomijalne w porównaniu do 1000% różnicy w nakładach.

Już nie mówię o USA, tam tygodniowy pobyt w szpitalu (sam pobyt, leki,
opieka, sala operacyjna etc, BEZ wynagrodzenia dla lekarza za wykonany
zabieg, osobno to się płaci) potrafi kosztować 100 tysięcy dolarów.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 12:01:38
Autor: Nixe
Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał

Szpital, który ma umowę z NFZ ...

I to wystarczy.
Resztę doczytaj w ustawie "o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych"
Do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych na zasadach określonych w ustawie mają prawo: (...)
3) inne, niż wymienione w pkt 1 i 2, osoby posiadające obywatelstwo polskie
i posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
które nie ukończyły 18. roku życia lub są w okresie ciąży, porodu i połogu"

ma własnie umowę, która określa kogo ma
przyjmować i czym się mają wylegitymować pacjenci

Bredzisz. Skoro sama ustawa gwarantuje taką opiekę, to placówki, które
podpisały umowę z NFZ siłą rzeczy zobowiązane są do świadczenia takich usług
w myśli ustawy, a nie w myśl tego, co Ty sobie teraz wymyśliłeś. Jak to
sobie bowiem inaczej wyobrażasz? Że np. jedyna przychodnia w Pipidówku
Wielkim odmówi przyjęcia chorego dziecka, ponieważ w umowie nie ma zapisu,
że może przyjmować dziecko bez ubezpieczenia, mimo, że ustawa gwarantuje to
każdemu dziecku?

A to jak NFZ zapewnia świadczenia dla osób które takich "dowodów"
ubezpieczenia nie mają, ale świadczenia im się należą - to już sprawa
NFZ. Ich się pytaj i do nich miej pretensje.

Jak wyżej - wymyślasz głupoty.

N.

Data: 2012-01-19 12:46:17
Autor: Massai
Nixe wrote:

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał

> Szpital, który ma umowę z NFZ ...

I to wystarczy.
Resztę doczytaj w ustawie "o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych"

To czego nie chciała zrozumieć Mini Moda:
Jeśli chcesz z tego bezpośrednio wywodzić obowiązek udzielenia
świadczeń przez szpital, to równie dobrze możesz wywodzić że prywatna
przychodnia ma obowiązek takich bezpłatnych świadczeń udzielić.

Kumasz? Szpital nie wykonuje dla ciebie usług na podstawie ustawy.
Leczy na podstawie UMOWY z NFZ, w zakresie i na zasadach jakie ta UMOWA
określa.

Ustawa określa komu i na jakich warunkach NFZ ma zapewnić świadczenia,
przy pomocy np. odpowiednich umów ze świadczeniodawcami.

Jeśli NFZ zawiera w umowie "pacjent musi się wylegitymować dowodem
ubezpieczenia", z wyłączeniem stanów nagłych, to szpital to realizuje.
I tyle.
Skoro NFZ nie zawarł w umowie "a także wszystkie dzieci, również bez
dowodu ubezpieczenia", to widać podpisał z kimś innym umowę na leczenie
takich pacjentów, bez tego "dowodu". Albo ma w dupie takich podatników.

Tak czy inaczej - to już pytanie do NFZ.

> [...]

podpisały umowę z NFZ siłą rzeczy zobowiązane są do świadczenia
takich usług w myśli ustawy, a nie w myśl tego, co Ty sobie teraz

Sam bredzisz od rzeczy.
Przykład: szpital ortopedyczny. Wykonuje takie usługi na jakie podpisał
umowę - ortopedię. Myślisz że tenże szpital będzie zatrudniał
pediatrów, żeby realizować świadczenia bo "z ustawy wynika że dzieciom
się należy"?

Nie. Szpital realizuje TYLKO umowę. To na co podpisał i według zasad
określonych w tej umowie.

[...]

Dokładnie tak sobie to wyobrażam i tak to działa.

Szpital czy przychodnia to normalny podmiot gospodarczy, który
podpisuje umowy z różnymi kontrahentami i wykonuje usługi na podstawie
tych umów.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 14:17:20
Autor: Nixe
"Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf93ao$1sq$1inews.gazeta.pl...

Jeśli chcesz z tego bezpośrednio wywodzić obowiązek udzielenia
świadczeń przez szpital, to równie dobrze możesz wywodzić że prywatna
przychodnia ma obowiązek takich bezpłatnych świadczeń udzielić.

A czy prywatna przychodnia_musi_mieć podpisaną umowę z NFZ?

Kumasz? Szpital nie wykonuje dla ciebie usług na podstawie ustawy.
Leczy na podstawie UMOWY z NFZ, w zakresie i na zasadach jakie ta UMOWA
określa.

Wobec tego można założyć, że ŻADNA z tych umów między szpitalami a NFZ nie będzie obejmowała leczenia bezpłatnego dzieci. Można? Można, bo z tego, co sugerujesz odnośnie dowolności zapisów w umowach, dlaczego nie?
A skoro można, to wyjaśnij mi po grzyba wobec tego istnieje ta ustawa? Tak dla picu?

[...]

A kto mówi o tym, że KAŻDA placówka MUSI zatrudniać pediatrów? Nikt tego nie sugeruje. Podobnie jak jasne jest, że nikt przy zdrowych zmysłach nie pójdzie do stomatologa i nie będzie się domagał leczenia pęcherza u dziecka, bo "mu się należy".
Problem jak sądzę leży w tym, że placówka, do której udała się Mini Moda pediatrów/pediatrę w istocie zatrudnia, ale odmawia bezpłatnego leczenia dziecka z nieznanych nam tutaj przyczyn.

[...]

Doprawdy? Nawet jeśli to przychodnia dziecięca albo taka, która również zatrudnia pediatrów czy specjalistów dziecięcych?

Szpital czy przychodnia to normalny podmiot gospodarczy, który
podpisuje umowy z różnymi kontrahentami i wykonuje usługi na podstawie
tych umów.

Dobrze, ale umowy nie mogą być formułowane w całkowicie dowolny sposób, ponieważ jak wspomniałam wyżej - dochodziłoby do absurdów, w których ustawa byłaby jedynie wydmuszką.

N.

Data: 2012-01-19 13:47:47
Autor: Massai
Nixe wrote:

> [...]

> udzielić.

A czy prywatna przychodnia_musi_mieć podpisaną umowę z NFZ?

Ależ nie musi.
Ale skoro ten co umowę ma - i tak ma ją olać i się stosować
bezpośrednio do zapisów ustawy, to równie dobrze tej umowy może nie być.

I równie dobrze zapis ustawy można zastosować do dowolnego podmiotu -
bez umowy z NFZ.

> [...]

NFZ nie będzie obejmowała leczenia bezpłatnego dzieci. Można? Można,
bo z tego, co sugerujesz odnośnie dowolności zapisów w umowach,

Jeśli masz na myśli dzieci bez "dowodu" ubezpieczenia, to jak
najbardziej się zgadzam. Można tak założyć, bo umowy są standardowe, a
komunikat NFZ dotyczy wszystkich umów ze świadczeniodawcami.

A skoro można, to wyjaśnij mi po grzyba wobec tego
istnieje ta ustawa? Tak dla picu?

Ustawa jest po to żeby zmuszać NFZ do zapewniania tych świadczeń.
Precyzyjniej - żeby NFZ miał podstawę prawną do zawierania umów.

Z kim i jakie umowy NFZ zawrze - leży w gestii NFZ.

Jeśli NFZ hipotetycznie zawrze umowę na świadczenie usług tylko dla
emerytów - taki szpital będzie ja realizował i przyjmował tylko
emerytów...

> [...]

tym, że placówka, do której udała się Mini Moda pediatrów/pediatrę w
istocie zatrudnia, ale odmawia bezpłatnego leczenia dziecka z

Fakt zatrudniania bądź nie odpowiedniego specjalisty - jest wewnętrzną
sprawą podmiotu.
Do niczego nie obliguje (no, prawie, z niewielkimi wyjątkami).
Natomiast już umowa może obligować do zatrudniania odpowiednich
specjalistów - na potrzeby realizacji tej umowy.

Nie wiem przez ile przypadków mam jeszcze odmienić słowo "umowa"...

> Dokładnie tak sobie to wyobrażam i tak to działa.

Doprawdy? Nawet jeśli to przychodnia dziecięca albo taka, która
również zatrudnia pediatrów czy specjalistów dziecięcych?

Ano. Jest to sytuacja karygodna, bo przez to NFZ nie realizuje
obowiązków nakładanych przez ustawę, ale - to NFZ nie realizuje. Nie
przychodnia.

Choć po prawdzie - akurat w takim przypadku dość trudno jest NFZ-towi
udowodnić że nie realizuje. Nawet jak w ogóle nie podpisze umowy z tą
przychodnią. Podpisze z taką, która jest 30 km dalej, a ty dymaj
pacjencie...

> [...]

sposób, ponieważ jak wspomniałam wyżej - dochodziłoby do absurdów, w
których ustawa byłaby jedynie wydmuszką.

Jeśli NFZ podpisze umowę na świadczenia dla pacjentów bez dowodu
ubezpieczenia tylko z jedną jednostką w mieście, a z innymi - już takie
że pacjenci mają się wylegitymować, to czemu niby byłoby to absurdalne?

Pacjent bez dowodu ubezpieczenia to kłopot dla NFZ. Trzeba sprawdzać,
pilnować, itp. Z jedną jednostką - posadzi się tam urzędnika i będzie
pilnował...

Oczywiście, NFZ tego nie robi.

Ale to NFZ podpisując takie a nie inne umowy niedopełnia swoich
obowiązków. Nie świadczeniodawca.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-20 09:27:10
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2012-01-19 14:47, Massai pisze:
Nixe wrote:

[...]

Nie - ustawa obliguje do odpowiedniego podpisywania umów. Jeśli gdzieś NFZ podpisał umowę niezgodnie z zapisami ustawy, to znaczy się, że urzędnik NFZ złamał zapisy ustawy.

W sumie Wg Twojego pokrętnego sposobu myślenia, w umowie można by zapisać, że przyjmować mają wszystkich ubezpieczonych, wykluczając np brunetów.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2012-01-20 08:45:39
Autor: Massai
Czy dziecko ma prawo do bezplatnego lecze
Tomasz Kaczanowski wrote:

> [...]

W sumie Wg Twojego pokrętnego sposobu myślenia, w umowie można by
zapisać, że przyjmować mają wszystkich ubezpieczonych, wykluczając np

Ano. I jeśli NFZ nie podpisze umowy na świadczenia z innym podmiotem na
leczenie tych brunetów - złamie prawo.

IMHO formalnie NFZ może podpisać umowę z danym świadczeniodawcą na
świadczenia dla konkretnej wybranej grupy osób  - i zresztą robi to,
podpisując choćby umowy z pielęgniarkami na opiekę tylko nad uczniami
szkół.

Czy nie oburza cię fakt że jako dorosły nie możesz pójść do tej
pielęgniarki i u niej uzyskać pomoc?

Jeśli tylko zapewni opiekę innym, przy pomocy innych umów - jest kryty.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-20 09:23:15
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2012-01-19 13:46, Massai pisze:
Nixe wrote:

[...]

Jeśli ma podpisaną umowę z NFZ to ma obowiązek, bo NFZ nie może podpisać inaczej umowy. I jeśli podpisał, to złamano prawo. Więc domniemanie jest, że NFZ nie łamie prawa, a więc nie podpisał umowy inaczej.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2012-01-18 18:26:33
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Mini Moda" <magda_rn@NOSPAMpoczta.fm> napisał w wiadomości news:4f16ff51$0$1268$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Zresztą, nie chcę nic, co mi się nie należy. Za swoje badania płacę i do lekarza chodzę prywatnie.
Z dzieckiem też poszłabym prywatnie, ale gdybyś przeczytała uważnie co pisałam wyżej...,
prywatne laboratorium w moim mieście takich badań nie wykonuje.

Magda

Data: 2012-01-18 18:34:03
Autor: qwerty
Użytkownik "Mini Moda"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4f16ff51$0$1268$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Dlatego należy sprywatyzować służbę zdrowia. Co z tego, że płacone są składki, skoro do byle chirurga musiałem czekać miesiąc. Wieczorem jest tylko jeden gabinet rtg na 300 tyś miasto.

Data: 2012-01-18 19:08:40
Autor: Mini Moda

Użytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisał w wiadomości news:jf6vp7$sm0$1inews.gazeta.pl...

Dlatego należy sprywatyzować służbę zdrowia. Co z tego, że płacone są składki, skoro do byle chirurga musiałem czekać miesiąc.

Żartujesz, chcesz zamknąć koryto, a co z tymi wszystkimi świniami co przy nim siedzą? :)
Co do składek, ponieważ pieniądze Twoich rodziców zostały dawno przeżarte, to te, które teraz płacisz, idą na ich emeryturę.
No i oczywiście w większości to jutrzejsza kupa urzedników, dyrektorów i prezesów...

Magda

Data: 2012-01-18 10:37:48
Autor: GK
Liwiusz <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał(a):
Inna sprawa, że całkiem możliwe, iż NFZ i tak nie zapłaci za leczenie takiej osoby i może właśnie o to chodzi?
NFZ może i nie, ale Minister Zdrowia tak. W praktyce, AFAIR, Minister Zdrowia płaci roczny ryczałt NFZ, a ten opłaca świadczenia bez większych uwag.

Boli to tylko księgową szpitala (trochę więcej roboty ze sprawozdawczością) i ewent. kogoś w oddziale NFZ (jw.)

GK

Data: 2012-01-19 13:11:43
Autor: Massai
Liwiusz wrote:

> [...]

Ma prawo, ale nie na podstawie "zaświadczenia z ZUS", którego nie
dostaniesz (po cóż ZUS ma wydawać zaświadczenia dublujące zapisy

Może po to żeby miała zastosowanie umowa, którą podpisał NFZ ze
świadczeniodawcą - umowa, która zawiera obwarowania komu świadczeń dana
jednostka ma udzielać.

Powinnaś raczej przekonać pielęgniarkę, że potwierdzeniem prawa do
bezpłatnych świadczeń jest odpowiedni wiek i obywatelstwo polskie
dziecka.

Ależ do tego nie trzeba jej przekonywać - ona to wie.

Kwestia tylko żeby ją przekonać że ta konkretna jednostka ma tych
świadczeń udzielić - mimo że nie wynika to z umowy którą zawarła z NFZ.

Ludzie, zatrzymaliście się w PRL-u. Szpitale nie są już finansowane na
podstawie ustaw, lecz na podstawie umów z zamawiającym - NFZ.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 14:18:03
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-01-19 14:11, Massai pisze:
Kwestia tylko żeby ją przekonać że ta konkretna jednostka ma tych
świadczeń udzielić - mimo że nie wynika to z umowy którą zawarła z NFZ.

Skąd wiesz, że nie wynika?

--
Liwiusz

Data: 2012-01-19 13:30:56
Autor: Massai
Liwiusz wrote:

W dniu 2012-01-19 14:11, Massai pisze:
> Kwestia tylko żeby ją przekonać że ta konkretna jednostka ma tych
> świadczeń udzielić - mimo że nie wynika to z umowy którą zawarła z
> NFZ.

Skąd wiesz, że nie wynika?

Bo ich klient (NFZ) określił czym ma się wylegitymować przysłany przez
niego pacjent?

Jeśli Twój pracodawca podpisze z prywatną przychodnią umowę na usługi
dla swoich pracowników, i określi że taki pracownik ma się
wylegitymować odpowiednim kwitem przed udzieleniem świadczenia - to
naprawdę przychodnię mało będzie obchodziło co pracodawca obiecał swoim
pracownikom przy wódce, że np. "możecie iść i na podstawie dowodu
osobistego się leczyć".
W umowie jest zapisane że mają pokazać jakiś tam karteluszek od
pracodawcy, i cześć.

- A bo my w układzie zbiorowym mamy zapisane że świadczenia będą na
podstawie dowodu
- Co mnie to obchodzi co sobie zapisaliście w układzie zbiorowym? Ja tu
biznes prowadzę, umowa z klientem mówi że musicie cos tam pokazać. Może
podpisał z kimś innym umowę na takie świadczenia "na dowód". W każdym
razie nie ze mną.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-19 14:55:28
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-01-19 14:30, Massai pisze:
> [...]
>  >  NFZ.
>
>  Skąd wiesz, że nie wynika?
Bo ich klient (NFZ) określił czym ma się wylegitymować przysłany przez

Ale skąd wiesz, jakie są zapisy w umowie?

--
Liwiusz

Data: 2012-01-19 14:01:23
Autor: Massai

Data: 2012-01-19 15:51:25
Autor: Nixe

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:jf97nj$fl0$1inews.gazeta.pl...
Liwiusz wrote:

> Bo ich klient (NFZ) określił czym ma się wylegitymować przysłany
> przez niego pacjent?

Ale skąd wiesz, jakie są zapisy w umowie?

> [...]

Liwiuszowi zapewne chodziło o to, skąd wiesz, jakie są zapisy w konkretnej umowie między szpitalem, do którego poszła Mini Moda, a NFZ.
Chyba, ze się mylę.

N.

Data: 2012-01-19 15:49:04
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-01-19 15:51, Nixe pisze:

Liwiuszowi zapewne chodziło o to, skąd wiesz, jakie są zapisy w
konkretnej umowie między szpitalem, do którego poszła Mini Moda, a NFZ.
Chyba, ze się mylę.

Nie mylisz się :)

--
Liwiusz

Data: 2012-01-20 11:14:18
Autor: Massai
Liwiusz wrote:

W dniu 2012-01-19 15:51, Nixe pisze:

> Liwiuszowi zapewne chodziło o to, skąd wiesz, jakie są zapisy w
> konkretnej umowie między szpitalem, do którego poszła Mini Moda, a
> NFZ.  Chyba, ze się mylę.

Nie mylisz się :)

Do tego zarządzenia (i innych) jest odwołanie w umowach (które zresztą
wszędzie są takie same, jeśli chodzi o te podstawowe zapisy).

Stąd jeśli chodzi o te kwestie można w ciemno przyjąć że umowa jest
standardowa - można takie bez problemu znaleźć na stronach NFZ.

--
Pozdro
Massai

Data: 2012-01-18 10:36:38
Autor: Maciek
[...]
A to ta właśnie pielęgniarka szpital prowadzi? Idź do przełożonego,
przedstaw sprawę i jak wtedy się nie uda, to się martw. Widzę, że
doświadczenia ze "służbą" zdrowia masz niewielkie. Ja już się nauczyłem,
że w tej instytucji najniżej postawiony personel ma zawsze najwięcej do
powiedzenia w każdej sprawie. Należy zlewać i dochodzić swoich praw
wyżej (kierownik przychodni, dyrektor szpitala itp). Każda placówka jest
kontrolowana przez jakąś placówkę nadrzędną i tam w razie czego trzeba
uderzać, gdy nie uda się na szczeblu lokalnym. Informacje na ten temat
powinny być dostępne w każdej placówce.
Składanie skarg na uparty, czy pyskujący personel jest wysoce wskazane,
bo "służba" zdrowia to instytucja wysoce zbiurokratyzowana i tylko
papierkami da się coś tam załatwić (czyli żadne rozmowy z przełożonym
nie osiągną efektu długofalowego, bo się usłyszy tylko, że "wicie,
rozumicie, pieniendzy nam nie dajom" i sprawy koniec) - zwłaszcza NFZ
radośnie takie skargi zbiera i później może się to odbijać na finansach
danej placówki.

Maciek

Data: 2012-01-19 14:48:34
Autor: Tomasz Tybusz
[...]
mieszkam moĹźna tylko w szpitalu, prywatne laboratorium nie robi. W
[...]

ZUS

CZY I JAK DOKUMENTOWAĆ PRAWA DZIECKA ZAGWARANTOWANE USTAWĄ

Jak udokumentować ustawowo zapewnione prawo dziecka do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych? Jakie działania należy podjąć, aby wyegzekwować należne dziecku świadczenia w sytuacji, gdy placówka opieki zdrowotnej odmawia dostępu do świadczeń ze względu na brak dowodu ubezpieczenia dziecka?

Świadczeniobiorca ubiegający się o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej ma obowiązek przedstawienia u świadczeniodawcy dokument potwierdzający prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych przez NFZ (art. 50 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – DzU z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm. – zwana dalej ustawą o świadczeniach). Ustawa o świadczeniach w stosunku do osób posiadających obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie ukończyły 18. roku życia lub są w okresie ciąży, porodu i połogu, nie wskazuje dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

Rozliczanie przez NFZ świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych świadczeniobiorcy przez świadczeniodawcę jest dokonywane na podstawie raportów statystycznych. Świadczeniodawca podaje numer PESEL osoby, której zostały udzielone świadczenia zdrowotne. W przypadku braku numeru PESEL podaje się serię i numer dowodu osobistego lub paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Jedyny wyjątek, gdy świadczeniodawca nie musi podawać numeru PESEL lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, dotyczy dzieci, które nie ukończyły 6. miesiąca życia. W takim przypadku świadczeniodawcy podają identyfikator jednego z rodziców lub identyfikator opiekuna prawnego dziecka.

Posiadanie numeru PESEL nie jest obligatoryjne do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ale przy jego braku osoba ma obowiązek przedstawienia dokumentu identyfikacyjnego, który poświadcza dane osoby, tj. dowodu osobistego lub paszportu, a w przypadku osób, które nie ukończyły 18. roku życia lub są w okresie ciąży, porodu i połogu, dokumentu, który poświadcza obywatelstwo polskie.

W sytuacji odmówienia przez świadczeniodawcę wykonania świadczeń opieki zdrowotnej, mimo że udzielenie tych świadczeń przysługuje dziecku na mocy art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o świadczeniach, można złożyć skargę do NFZ, Rzecznika Praw Pacjenta lub *zawiadomienie do organów ścigania.*

Źródło: Departament Spraw Świadczeniobiorców NFZ

Może po prostu wezwać policję, aby sporządziła notatkę służbową dotyczącą łamania prawa :)

Data: 2012-01-19 18:48:52
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Tomasz Tybusz" <tomasztybusz@gmail.com> napisał w wiadomości news:jf96vr$d3t$1inews.gazeta.pl...

Źródło: Departament Spraw Świadczeniobiorców NFZ

Tomasz, dziękuję Ci najmocniej na Świecie.
Wynagrodziłabym Ci tą radę nawet w naturze:D (Piekę świetne mięsa :D)
Nic bardziej konkretnego nie potrzeba.

Może po prostu wezwać policję, aby sporządziła notatkę służbową dotyczącą łamania prawa :)

Ciekawie by to wyglądało...
Może nie trzeba będzie:))

Pozdrawiam

Magda

Data: 2012-01-20 07:27:16
Autor: Tomasz Tybusz
W dniu 2012-01-19 18:48, Mini Moda pisze:

[...]

Nie ma problemu, cieszę się, że pomogłem :)

Ciekawie, jak zachowałby się pielęgniarka, gdybyś przy niej zadzwoniła na policję i zgłosiła złamanie prawa, prosząc o przyjazd patrolu.
Myślę, że jakiej tam ich wewnętrzne ustalenia chyba by były mniej wtedy ważne. Obecność policji wiele zmienia :)
Czasami inaczej się nie da, gdy są zbyt uparci.

Data: 2012-01-20 11:36:02
Autor: Mini Moda

Użytkownik "Tomasz Tybusz" <tomasztybusz@gmail.com> napisał w wiadomości news:jfb1gf$ejl$1inews.gazeta.pl...

[...]

Na razie badanie sie odwleką, bo młody zamienił się w biedronkę:)).
Ale przerażenie mnie ogarnia, na samą myśl, że będę musiała znowu stoczyć batalię, a wiem, że tak będzie. Jest dla mnie nie pojęte, że ludzie tu są tacy podli. Nie widzą nic poza swoją racją, często, jak widać kompletnie idiotyczną. Nie wiem, czy to występuje w całej Polsce, czu tylko w moim mieście? Każdy urzędnik uważa się za świętą krowę, pielęgniarki, salowe, sprzątaczki w urzędach, mają więcej do powiedzenia niż ich przełożeni. Przełożeni natomiast, to kompletni ignoranci układowi "prywaciarze".
Co do policji, to szczerze mówiąc, wątpię aby przyjechali na takie wezwanie... Mieszkam tu prawie czterdzieści lat i jeszcze nic dobrego ze strony urzędników mnie nie spotkało.

Dziękuję Wszystkim za pomoc, o to mi chodziło, żeby upewnić samą siebie, że to nie ja zgłupiałam i żadam gruszek na wierzbie,
ino urzędasy są kosmitami :D

Pozdrawiam

Magda

Czy dziecko ma prawo do bezpłatnego leczenia?