Czy fotograf może ingerować w fotografowaną scenę?

Data: 2009-08-31 09:14:07
Autor: Marek Dyjor
Czy fotograf może ingerować w fotografowaną scenę?
Robbo wrote:
Witam,

Ostatnio robiłem trochę zdjęć w lesie.
W jednej ze scen, przeszkadzała mi gałąź
leżąca na ziemi. I tu zastanowiłem się,
czy moje zdjęcie będzie prawdziwe, jeśli
tę gałąź przesunę tak, aby nie wchodziła w kadr.

Mam pytanie natury filozoficznej.
Czy fotograf może ingerować w fotografowaną
scenę? Mam tu na myśli np. fotografowanie
natury. Załóżmy, że w uzyskaniu idealnej
kompozycji przeszkadza mi jakaś pojedyncza roślinka.
Czy mam moralne prawo tę roślinkę ugiąć
na czas wykonywania zdjęcia?
Jeśli ktoś powie, że tak, to czy w takim razie
mogę posunąć się dalej i.wyrwać grzyb i usadowić
go w innym miejscu, żeby stworzyć idealną kompozycję?
Jeśli tak, to gdzie jest granica takiej ingerencji?
Co należy traktować jako dozwolone, a co
będzie już oszukiwaniem odbiorcy?

W przypadku fotografii reporterskiej,
wiem, że naganne jest montowanie zdjęć.
Słyszałem wypowiedź fotografa, który powiedział,
dopuszczalna jest np. zabawa kolorami, ale
w granicach rozsądku i tak, aby nie przekłamać
istoty zdjęcia. Wydaje się bezdyskusyjne to, że
w przypadku fotografii reporterskiej fotograf
powinien być przezroczysty dla otoczenia
i nie ingerować w nie.

tak ma ingerować, chyba że pracuje jako fotograf sądowy.

Czy fotograf może ingerować w fotografowaną scenę?