Czy istnieje jaki? przepis prawny normuj?cy ceny za us?ugi standardowe w budownictwie?

Data: 2011-02-24 14:51:24
Autor: Marcin Aston
Czy istnieje jaki? przepis prawny normuj?cy ceny za us?ugi standardowe w budownictwie?
Witam,
zleciłem prace wykończeniowe mieszkania osobie, która z kolei wynajmowała
podwykonawców (ułożenie terakoty, glazury, paneli, montaż armatury,
doprowadzenie punktów świetlnych itp.) Ponieważ nie wiedzieliśmy dokładnie
jaki zakres będą obejmować prace zleceniobiorca nie chciał przedstawić
kalkulacji - w rezultacie nie zostyała ustalona cena za usługę.
Czy istnieje jakiś przepis prawny normujący ceny za usługi standardowe (nie
wymagające skomplikowanych rozwiązań technologicznych)?

Data: 2011-02-24 14:56:33
Autor: spp
W dniu 2011-02-24 14:51, Marcin Aston pisze:
[...]

Na szczęście nie.

--
spp

Data: 2011-02-24 14:29:31
Autor: Massai
Czy istnieje jakis przepis prawny no
spp wrote:

> [...]
> prawny normujący ceny za usługi standardowe (nie wymagające
> skomplikowanych rozwiązań technologicznych)?

Co nie zmienia faktu że w spornych i wątpliwych sytuacjach, jak np.
wykonana na gębę bez wyceny usługa, i po fakcie domaganie się przez
wykonawcę pierdyliarda złotych, sąd może ustalić racjonalną kwotę w
oparciu o ceny obowiązujące na rynku.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-02-24 15:54:57
Autor: mvoicem
(24.02.2011 15:29), Massai wrote:
spp wrote:

> [...]
wykonana na gębę bez wyceny usługa, i po fakcie domaganie się przez
wykonawcę pierdyliarda złotych, sąd może ustalić racjonalną kwotę w

Niekoniecznie sąd. Chyba KC coś mówi o cenach zwyczajowo przyjętych za
tego rodzaju dzieło/zlecenie.

p. m.

Data: 2011-02-24 16:05:22
Autor: Marek Dyjor
mvoicem wrote:
(24.02.2011 15:29), Massai wrote:
spp wrote:

[...]

np na podstawie sekocenbud katalog cen inwestycyjnych.  :)

Data: 2011-02-24 16:12:27
Autor: Johnson
spp pisze:

Czy istnieje jakiś przepis prawny normujący ceny za usługi standardowe (nie
wymagające skomplikowanych rozwiązań technologicznych)?

Na szczęście nie.

Art. 628 zd. 2 kpc?

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-02-24 07:31:37
Autor: goldi
On 24 Lut, 16:12, Johnson <john...@nospam.pl> wrote:
spp pisze:

> Na szcz cie nie.

Art. 628 zd. 2 kpc?

--
@2011 Johnsonhttp://db.tt/JzsPUMU

Ale nie ma obecnie przepisów ustalających ceny sztywne, maksymalne,
wynikowe i minimalne (poza pewnymi wyjątkami, które jednak nie dotyczą
tego przypadku, jak np. ceny leków). Przepis art. 628 par. 2 k.c.
odsyła do art. 537 k.c. - 540 k.c., czyli przepisów o cenach
sztywnych, maksymalnych, wynikowych i minimalnych w umowach sprzedaży.
Przepisy te były wprowadzone w okresie szczęśliwie minionym, kiedy to
wiele aktów prawnych (zwykle podustawowych) określało tego rodzaju
ceny, zwłaszcza w tzw. obrocie uspołecznionym. Obecnie tego rodzaju
cen prawie nie ma, więc praktyczne znaczenie tych przepisów jest
znikome, a na pewno nie pomogą autorowi wątku.

Data: 2011-02-24 07:34:57
Autor: goldi
spp pisze:

> Na szcz cie nie.

Art. 628 zd. 2 kpc?

--
@2011 Johnsonhttp://db.tt/JzsPUMU

Żeby art. 628 par. 2 k.c. znalazł zastosowanie, musiałby istnieć jakiś
przepis szczególny, określający sztywne, miminalne, maksymalne lub
wynikowe wynagrodzenie za usługi wykończeniowe. A takiego przepisu nie
ma.

Data: 2011-02-24 17:25:54
Autor: Johnson
Czy istnieje jaki? przepis prawny normuj?cy ceny za us?ugi standardowe w budownictwie?
goldi pisze:

Żeby art. 628 par. 2 k.c.

Doprecyzuje art. 628 § 1 zd. 2 kc
To miałem na myśli. Gdzieś mi § zeżarło.
Przepis mówi że w takiej sytuacji przyjmuje się że "Jeżeli strony nie określiły wysokości wynagrodzenia ani nie wskazały podstaw do jego ustalenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że strony miały na myśli zwykłe wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju." Czyli ustawa reguluje tę sytuację. Chodzi o średnie wynagrodzenie. W razie sporu bierze się biegłego który ma taką śmieszną tabelkę i liczy on ile powinno być.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-02-24 17:42:22
Autor: scream
Dnia Thu, 24 Feb 2011 17:25:54 +0100, Johnson napisał(a):

[...]

Dla dobra autora wątku, aby tego biegłego nie powoływać. Swojego czasu
sytuacja była taka, że cena rynkowa za ułożenie mkw terakoty oscylowała
wokół 50 zł/metr natomiast w tabelkach Sekocenbudu - 120 zł. Autor wątku
może się na tym nieźle przejechać. Swoją drogą aż dziwne, że tacy
lekkomyślni ludzie chodzą po tym świecie...

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2011-02-25 20:08:19
Autor: ąćęłńóśźż
Czy istnieje jaki? przepis prawny normuj?cy ceny za us?ugi standardowe w budownictwie?
Prawdopodobnie R+M+S
czyli
Materiał (!!) plus Robocizna plus Sprzęt.

-- -- -

Data: 2011-02-25 23:11:47
Autor: scream
Dnia Fri, 25 Feb 2011 20:08:19 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

Prawdopodobnie R+M+S
czyli
Materiał (!!) plus Robocizna plus Sprzęt.

Nie, bez materiału. Ale masz cenę ułożenia, koszty pośrednie, narzut i
kilka innych dodatków, bo na cenę układania sklada się sporo czynności a wg
cenników wszystko osobno się liczy. Z materiałem wyszłoby ze 250 zł pewnie.

--
best regards, scream Samobójcy są arystokracją wśród umarłych.

Data: 2011-02-24 16:04:32
Autor: Marek Dyjor
Marcin Aston wrote:
[...]

BUachachachacha...

dobre doskonałe...

boskie normalnie...

Data: 2011-02-25 20:06:49
Autor: ąćęłńóśźż
Czy istnieje jaki? przepis prawny normuj?cy ceny za us?ugi standardowe w budownictwie?
Rzuć okiem do np. cenników Sekocenbudu.
W sądzie powinieneś te stawki obronić.

-- -- -

Data: 2011-02-27 11:01:55
Autor: Marek Dyjor
ąćęłńóśźż wrote:
Rzuć okiem do np. cenników Sekocenbudu.
W sądzie powinieneś te stawki obronić.
jako wykonawca z przyjemnością :)

tylko na miejscu zleceniodawcy to bym nie był zbyt radosny jak mi rzeczoznawca policzyłby wg sekocenbudu.

mój śmiech był do tego ze ktoś zleca robotę bez ustalenia jak będzie płacił nawet ramowo.

Data: 2011-02-25 14:15:24
Autor: Jackare
Użytkownik "Marcin Aston" <marcin@amarodachy.pl> napisał w wiadomości news:1dbiijgucc6gh$.11h6vnj1frgua.dlg40tude.net...
[...]

Nie, ale istnieją publikowane kwartalnie cenniki i katalogi cen nakładów rzeczowych (tzw KNRy) w budwnictwie które służą jako podstawa przy sporządzaniu kosztorysów. Jednym z takich powszechnie uznawanych publikatorów jest np SEKOCENBUD. W przypadkach spornych można powołać biegłego który w oparciu o publikowane cenniki ustali wartość kosztorysową wykonanych robót. W takim przypadku można się spodziewać że zostaną przyjęte wartości:
cena roboczogodziny 9-15 zł
koszty pośrednie 55-67%
koszty zakupu 0-7%
zysk 12-20%
koszty materiałów np wg cenników sekocenbud
vat 7 lub 8% w zależności od okresu o jaki chodzi.
poskłada sie z tego kosztorys powykonawczy i jakaś tam wartość wyjdzie

Czy istnieje jaki? przepis prawny normuj?cy ceny za us?ugi standardowe w budownictwie?