Czy istnieje max. termin między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury?

Data: 2012-04-14 11:41:38
Autor: Kornio
Czy istnieje max. termin między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury?
Witam,
może najpierw opiszę sytuację: 27.11.2010r hydraulik wymienił u mnie w
domu wodomierz. Ponieważ żona pracuje u zarządcy naszej wspólnoty
mieszkaniowej, która zlecała mu drobne naprawy, hydraulik powiedział,
że jak będzie w okolicy to podjedzie i wymieni nam licznik gratis. Po
wymianie wypełnił protokół wymiany, który podpisałem. Ponieważ zaczął
nie wywiązywać się ze zlecanych mu napraw, wspólnota zakończyła z nim
współpracę. Hydraulik w ramach, nazwijmy to zemsty, wystawił nam
fakturę za tą wymianę licznika, która to faktura przyszła listem
poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Na fakturze data
sprzedaży to 27.11.2010r, natomiast data wystawienia 10.04 2012r czyli
półtora roku różnicy. Faktura płatna przelewem 7 dni.
I teraz moje pytanie: czy taka faktura jest poprawna i czy muszę ją
zapłacić? Czy półtora roku to nie za późno na żądanie zapłaty?
--
Pozdrawiam,
Piotr.

Data: 2012-04-14 17:13:52
Autor: witek
Kornio wrote:
[...]

Ale nie potrafisz tego udowodnic, prawda?
Z jednej strony jak dojdziecie już do sądu i ty wystąpisz z hasłem, że to miało być za darmo, to niestety ty to będziesz musiał wykazać.

Z drugiej strony, nawet jak ci się uda, to wiem co zrobi hydraulik.
Doniesie do US, ze nie wykazales dochodu w postaci bezpłatnego świadczenia o wartości xxx zł. Od czego nalezy sie podatek.

Wiec zanim coś zrobisz to sie zatanow.

[...]
Na żądanie zapłaty nie, tym bardziej, że nie potrafisz wykazać, że tej zapłaty miało nie być.

Kwestia czy faktura została wystawiona prawidłowo czy nie to jest odrębna kwestia nic nie wnosząca do twojej zapłaty.

Możesz się w rewanżu odwzajemnić donosem do US bo zaliczki w terminie na pewno wowczas nie odprowadził. Zresztą faktura też miała być wystawiona wczesniej. Kontrolę bedzie miał jak w banku.

Do kłamstwa cię nie namawiam, ale np. możesz kwestionować jak nie fakt, że miało być darmo to np. samą kwotę.

Możesz też go totalnie olać i czekać na wezwanie z sądu. pewnie nigdy nie przyjdzie.

Data: 2012-04-15 10:26:20
Autor: Czeslawek
W dniu 2012-04-15 00:13, witek pisze:
Z drugiej strony, nawet jak ci się uda, to wiem co zrobi hydraulik.
Doniesie do US, ze nie wykazales dochodu w postaci bezpłatnego
świadczenia o wartości xxx zł. Od czego nalezy sie podatek.
Według mnie ciekawą kwestią jest rozstrzygnięcie czyj jest licznik, a więc kto jest odpowiedzialny za jego eksploatację.

Warto też rozważyć jakie dowody może mieć hydraulik na wymianę licznika, bo chyba nie dostał pisemnego zlecenia?

--
Pozdrawiam,
Czesławek

Data: 2012-04-15 11:43:53
Autor: spp
W dniu 2012-04-15 10:26, Czeslawek pisze:

Warto też rozważyć jakie dowody może mieć hydraulik na wymianę licznika,
bo chyba nie dostał pisemnego zlecenia?

"Po wymianie wypełnił protokół wymiany, który podpisałem."

Tyle, że jak już tak wymyślacie:

"...  żona pracuje u zarządcy naszej wspólnoty
mieszkaniowej, która zlecała mu drobne naprawy, hydraulik powiedział,
że jak będzie w okolicy to podjedzie ..."

- No wie, Wysoki Sąd jak to jest - jak dają zlecenia na firmę to myślą że prywatnie im za darmo się zrobi.

--
spp

Data: 2012-04-14 20:25:46
Autor: Olgierd
On Sat, 14 Apr 2012 11:41:38 -0700, Kornio wrote:

I teraz moje pytanie: czy taka faktura jest poprawna

Generalnie faktury powinno się wystawiać w ciągu 7 dni od zdarzenia stanowiącego podstawę jej wystawienia...

i czy muszę ją
zapłacić? Czy półtora roku to nie za późno na żądanie zapłaty?

.... co nie oznacza, że zobowiązanie się przedawniło. Powinieneś zapłacić.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org <<

Data: 2012-04-14 23:59:00
Autor: cef
Olgierd wrote:

... co nie oznacza, że zobowiązanie się przedawniło.
Powinieneś zapłacić.

Ale jakie zobowiązanie?
Przecież powiedział, że wymienia licznik gratis,
więc nie powstało żadne zobowiązanie.
Ja bym odpisał grzecznie jak było.

Data: 2012-04-14 17:18:09
Autor: witek
cef wrote:
Olgierd wrote:

... co nie oznacza, że zobowiązanie się przedawniło.
Powinieneś zapłacić.

Ale jakie zobowiązanie?
Przecież powiedział, że wymienia licznik gratis,
więc nie powstało żadne zobowiązanie.

pytanie czy potrafisz do udowodnić.
Bo on pojdzie do sądu (w co wątpie, ale jakby) dostanie nakaz, a to ty będziesz musiał pisać sprzeciw i udowadniać jak było.

Ja bym odpisał grzecznie jak było.

to zalezy od tego czy tamten bedzie sie dalej szarpał, czy to tylko jednrazowy wyskok.

można albo zapłacic i w rewanzu donieść do US, albo tak jak radzisz odpisać, żeby spadał na drzewo i czekać na awizo sądówki w skrzynce (o ile).

Data: 2012-04-15 00:35:20
Autor: cef
witek wrote:

[...]

Ja bym liczył, że on "pęknie" jak dostanie odpowiedź, że
ustalona cena usługi była inna i dodatkowo że taka faktura jest fałszywa
 i czy on wie co grozi za wystawianie
faktur niezgodnych ze stanem faktycznym.Pomijając juĹź nawet  kwestie terminu wystawienia.
 Nie chodzi o sam fakt zapłaty, Ĺźeby nie płacić -
nawet nie wiem jaka kwota - ale skoro usługa była wykonana za uzgodnioną kwotę=zero,
to nie kocham tego hydraulika i tyle. Niech on udowadnia w sądzie, że było inaczej.

Data: 2012-04-14 17:58:42
Autor: witek
cef wrote:
witek wrote:

[...]

Nie chodzi o sam fakt zapłaty, żeby nie płacić -
nawet nie wiem jaka kwota - ale skoro usługa była wykonana za uzgodnioną
kwotę=zero,
to nie kocham tego hydraulika i tyle. Niech on udowadnia w sądzie, że
było inaczej.

ja bym to wysłał z pieczątką jakieś dobrej kancelarii prawniczej. To go powinno ostudzić.

Data: 2012-04-17 15:54:41
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 14 Apr 2012, Olgierd wrote:

On Sat, 14 Apr 2012 11:41:38 -0700, Kornio wrote:

I teraz moje pytanie: czy taka faktura jest poprawna

Generalnie faktury powinno się wystawiać w ciągu 7 dni od zdarzenia
stanowiącego podstawę jej wystawienia...

  Mam przytaczać przepis, który stanowi ze nie dotyczy to zakupu
przez osoby fizyczne nie prowadzace DG, czy uwierzysz na słowo?
  ;)

(zastrzeżenia, dotyczace faktu iż taka sprzedaż musi być
w terminie ujęta w ewidencji wymieniłem już w poscie do Roberta,
ale to inna sprawa niż termin wystawienia f-ry)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-17 18:06:54
Autor: Olgierd
On Tue, 17 Apr 2012 15:54:41 +0200, Gotfryd Smolik news wrote:

Generalnie faktury powinno się wystawiać w ciągu 7 dni od zdarzenia
stanowiącego podstawę jej wystawienia...

  Mam przytaczać przepis, ktĂłry stanowi ze nie dotyczy to zakupu
przez osoby fizyczne nie prowadzace DG, czy uwierzysz na słowo?

Wierzę na słowo, stąd zresztą zastrzeżenie "generalnie". Zdaję sobie sprawę z tego, że jest ileś tam wyjątków.

--
pozdrawiam, Olgierd
http://olgierd.rudak.org <<

Data: 2012-04-14 22:21:20
Autor: Robert Tomasik
Czy istnieje max. termin między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury?

Roszczenie o zapłate się nie przedawniło, tylko nie wiem, jak on chce dowieść, ze wówczas sie gotówką nie rozliczyliście. Bo jak sie rozliczyliście, to teraz US moze się dowalić o odsetki od podatku. Moim zdaniem strzelił sobie sam w stopę.

Data: 2012-04-15 12:15:04
Autor: m
W dniu 14.04.2012 22:21, Robert Tomasik pisze:
Użytkownik "Kornio" <korniu@gmail.com> napisał w wiadomości

Roszczenie o zapłate się nie przedawniło, tylko nie wiem, jak on chce
dowieść, ze wówczas sie gotówką nie rozliczyliście.

A jak to można dowieść? To trzeba w ogóle dowodzić?

Bo jak sie
rozliczyliście, to teraz US moze się dowalić o odsetki od podatku.

Jakie to ma znaczenie, jeżeli pytanie jest o to czy trzeba płacić fakturę czy nie?

p. m.

Data: 2012-04-15 15:53:08
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4f8a9fa8$0$26698$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Po półtorej roku wystawiając fakturę, to raczej tak.

Bo jak sie
rozliczyliście, to teraz US moze się dowalić o odsetki od podatku.

Jakie to ma znaczenie, jeżeli pytanie jest o to czy trzeba płacić fakturę czy nie?

Kluczowe, bo wystawca faktury nie dość, ze nei dostanie zapłaty, to jeszcze bedzie musiał zapłacić podatek z odsetkami.

Data: 2012-04-15 17:14:26
Autor: spp
W dniu 2012-04-15 15:53, Robert Tomasik pisze:

[...]

Przecież jest protokół odbioru robót. Jeżeli faktura została zapłacona to odbiorca zapewne ma pokwitowanie. Trudno, aby wystawiający fakturę przeprowadzał dowód na jej niezapłacenie.

[...]

Hm, nie wiem jak potraktuje to spóźnienie Urząd Skarbowy, ale myślę że zapłata za fakturę spokojnie na to starczy.

--
spp

Data: 2012-04-15 18:32:29
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jmeokk$9ga$1inews.gazeta.pl...
[...]

W pratyce akurat tak. Wyobraź sobie, ze idziesz do kiosku ruch i kupujesz zapałki. Bieżesz je i idziesz, a po półteorej roku kiosk przysyła Ci do zapłaty faktuyrę za te zapałki domagając się ponownie zapłaty.

[...]

Wystawienie faktury, to jedynie potwierdzenie przyjecia należności. Przy kontakcie z konsumentem, to teraz zgodnie z art. 6 wykonawca będzie musiał dowieść, że zawierajac ustnie umowę półtorej roku wcześniej nie otrzymał wóczas zapłay. WIem, ze ejst inaczej, ale dowód spoczywa na wykonawcy. Ba, to on musi diowieść, że umóił sie na zapłate wymienionej w fakturze kwoty. No bo co do zasady mogła to być inna kwota. Nikt im nie zabronił umówienia się na 1 zł. Przy braku pisemnej umowy, to cieżko mu bedzie tego dowieść, a w razie odmowy zapłaty bedzie te wszystkie okoliczności musiał wykazać w sądzie i samą fakturą wystawioną po półtorej roku sądu nie przekona raczej.

Data: 2012-04-15 21:01:48
Autor: spp
W dniu 2012-04-15 18:32, Robert Tomasik pisze:

Wystawienie faktury, to jedynie potwierdzenie przyjecia należności.

Żartujesz?

--
spp

Data: 2012-04-15 21:06:11
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jmf5ut$ip1$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2012-04-15 18:32, Robert Tomasik pisze:

Wystawienie faktury, to jedynie potwierdzenie przyjecia należności.

Żartujesz?

Nie, ale źle troche napisałem. Chodzi mi o to, że jest orzeczenie sądu, że faktura nie zastępuje umowy. Orzeczenie zapadło przy okazji stwierdzenia nieważności zapisów na fakturze, że towar sprzedany należy do sprzedającego do czasu zapłaty faktury. Tak więc wystawienie faktury, która nie zostaje uznana przez odbiorcę wcale rodzi obowiązku zapłąty. To mozna traktować jedynie jako wezwanie do zapłaty.

Data: 2012-04-15 21:53:36
Autor: spp
W dniu 2012-04-15 21:06, Robert Tomasik pisze:

[...]

:)

No, to to ja wiem. :)

Właściwie odnosiłem się jedynie do tych wypowiedzi które sugerowały absolutnie pewną wygraną autora postu i dodatkowo wskazywały w jaki sposób dokuczyć wystawcy faktury przez donos do US i niewiadomogdziejeszcze. :)
Wszyscy przeoczyli fakt, iż ma on w ręku podpisany protokół robót   i mimo że jego sytuacja nie jest wcale taka prosta to jednak roboty zostały wykonane i wystawienie faktury, mimo opóźnienie, nie jest bezpodstawne.

Ciekawi mnie raczej inny aspekt. Przecież zasadniczo wodomierze należą do dostawcy wody - najprawdopodobniej albo wspólnoty albo wodociągów i to oni odpowiadają za ich wymianę. Sposób rozliczenia za to (jednorazowo czy w comiesięcznych opłatach) jest drugorzędny ale powinno to być rozliczenie pomiędzy dostawcą a lokatorem a nie monterem który wykonywał montaż.

--
spp

Data: 2012-04-17 16:01:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 15 Apr 2012, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Na przeszkodzie staje zarówno "powszechny zwyczaj" (z KC), który to
zwyczaj ma uzasadnienie w skutecznosci (a raczej: kompletnym braku
skutecznosci) scigania kogos kto zabrał towar i zapomniał zapłacić :>,
jak i domniemanie dokonania wpisu do kasy rejestrujacej.
  Poprzestał bym na tej pierwszej częsci.
  I teraz tak jak spp pisze: fakt "opapierkowania" wykonania, wskazuje
że strony o udokumentowanie dbały.

[...poprzednie...]
[...]

  Jak chodzi o odsetki, to podatkowe sa podwyższone, do 1,5 ustawowych.
  Musiałaby istnieć umowa o podwyższeniu odsetek, aby "się pokryło".

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-17 17:10:49
Autor: spp
[...]

Jeżeli umowa była 'za darmo' to można potraktować całość wpływów jako zysk nadzwyczajny (o ile rzeczywiście to wyegzekwuje monter) więc nie martwiłbym się o odsetki. :)

--
spp

Data: 2012-04-16 08:43:46
Autor: m
W dniu 15.04.2012 15:53, Robert Tomasik pisze:
[...]

A to jest jakieś domniemanie zapłacenia gotówką w przypadku opóźnionych faktur? Od jakiego opóźnienia zaczyna ono działać?

p. m.

Data: 2012-04-16 16:01:53
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4f8bbfa2$0$1302$65785112news.neostrada.pl...

A to jest jakieś domniemanie zapłacenia gotówką w przypadku opóźnionych faktur? Od jakiego opóźnienia zaczyna ono działać?

Faktura powinna być wystawiona w dniu wykonania usługi. Nie ma domniemania zapłaty, ale to wystawiajacy fakturę musi dowieść istnienia roszczenia (art. 6 kc), a sama faktura nie jest jego dowodem. W wypadku wystawienia faktury z nagła po półtorej roku w mojej ocenie, jeśli pytający oświadczy, że zapłacił żądaną kwotę do ręki wykonawcy usługi (wiem, że to nieprawda) to skutkiem wystawienia faktury nie uzyska on tytułu wykonawczego, ale będzie musiał skorygować deklaracje podatkowe. I to jest opcja najmniej kiorzystgna. Wiem, że w takim wypadku będzie to nieparwda, ale do sądu się idzie po wyrok, a nie po sprawiedliwość i wystawca faktury o tym zapomniał.

Data: 2012-04-17 15:53:01
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 16 Apr 2012, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Tylko i wyłacznie w przypadku, jesli wystawca ma swiadomosc że odbiorca
jest podmiotem który musi dostać f-rę, faktura musi być wystawiona
w terminie 7 dni.
  Nie ma takiej wersji że musi być "dzis".
  W przypadku sprzedaży dla osoby fizycznej nie prowadzacej DG lub będacej
rolnikiem ryczałtowym fakturę można wystawić "kiedykolwiek".

  Zupełnie inna sprawa, że kwota opodatkowania powinna być wykazana *na
dzień* wykonania usługi.
  Tłumaczac na polski: za usługę wykonana 27.lutego faktura "dla firmy"
mogła byc spokojnie wystawiona 2. marca, a dla "niefirmy" nawet dzis.
  Ale w *ewidencji* podatnik musi umieć wskazać wpis, który odpowiada
tej fakturze, i został doliczony do podatku za luty *ewentualnie*
za marzec, jesli na przeszkodzie zaliczenia VAT z data f-ry lub "nie
póŸniej niż 7 dnia" nie stoi inny przepis.
  Może to być np. w wykazie sprzedaży nie ewidencjonowanej fakturami
wskazanie na numer (jednak) wystawionej f-ry.

Nie ma domniemania zapłaty

....nie wiem jakie konteksty mogli mieć piszacy w temacie, ale należy
wziać pod uwagę, że zapłata stanowi samoistny "moment podatkowy",
nawet jesli dotyczy tego samego zdarzenia :)
  Idzie o to, że przedpłata (w razie sporu, czy usługa została w danym
dniu "zakończona") stanowi samoistne zdarzenie podatkowe, podlegajace
opapierkowaniu i opodatkowaniu j.w.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-15 20:06:47
Autor: ToMasz
W dniu 14.04.2012 20:41, Kornio pisze:
[...]
1. poleconym odpowiedź ze nie wesz czego faktura dotyczy. Napisz że w ostatnim czasie nie było żadnych napraw hydraulicznych. O ile nawet można wystawić fakturę na tak odległą w czasie usługę, to żaden sąd, nie może wymagać abyś pamiętał co i kto Ci prawie 2 lata temu naprawiał. także żądanie jest zasadne. W ten sposób zobaczysz czy hydraulik ma jakiekolwiek zlecenie, czy blefuje.
2. zakładam najgorsze: facet ma zlecenie, potwierdzenie wykonania usługi. Trzeba by zadzwonić, i powiedzieć że doskonale się składa że przysłał fakturę. Co prawda usługa miała być darmowa, ale zapłacisz. dlaczego? Bo ów licznik zaczął ciec, co doprowadziło od poważnych strat materialnych, na które to masz stosowne faktury i konkurencyjny hydraulik musiał porawić fuszerkę, tak więc po zapłacie będziesz nareszcze mógł się domagać zwrotu.
3. O ile wiem, jak firma ma jakiekolwiek zobowiązania to musi je wykazać na koniec roku. Dalej. wyobraź sobie że jakaś firma ma duży dochód, i zamiast płacić podatek, wykonuje usługi za darmo, a faktury wystawia w czasie gdy dochód spada - fantastyczne podkładanie się urzędowi skarbowemu.
Wiem ze parę groszy boli bardziej jak ktoś Cię oszukuje, ale zagraj jak radzę, nawet jak byś musiał zapłacić. jemu się to nie będzie opłacało.

ToMasz

Czy istnieje max. termin między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury?