Czy istnieje max. termin między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury?

Data: 2012-04-14 22:21:20
Autor: Robert Tomasik
Czy istnieje max. termin między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury?

Roszczenie o zapłate się nie przedawniło, tylko nie wiem, jak on chce dowieść, ze wówczas sie gotówką nie rozliczyliście. Bo jak sie rozliczyliście, to teraz US moze się dowalić o odsetki od podatku. Moim zdaniem strzelił sobie sam w stopę.

Data: 2012-04-15 12:15:04
Autor: m
W dniu 14.04.2012 22:21, Robert Tomasik pisze:
Użytkownik "Kornio" <korniu@gmail.com> napisał w wiadomości

Roszczenie o zapłate się nie przedawniło, tylko nie wiem, jak on chce
dowieść, ze wówczas sie gotówką nie rozliczyliście.

A jak to można dowieść? To trzeba w ogóle dowodzić?

Bo jak sie
rozliczyliście, to teraz US moze się dowalić o odsetki od podatku.

Jakie to ma znaczenie, jeżeli pytanie jest o to czy trzeba płacić fakturę czy nie?

p. m.

Data: 2012-04-15 15:53:08
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4f8a9fa8$0$26698$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Po półtorej roku wystawiając fakturę, to raczej tak.

Bo jak sie
rozliczyliście, to teraz US moze się dowalić o odsetki od podatku.

Jakie to ma znaczenie, jeżeli pytanie jest o to czy trzeba płacić fakturę czy nie?

Kluczowe, bo wystawca faktury nie dość, ze nei dostanie zapłaty, to jeszcze bedzie musiał zapłacić podatek z odsetkami.

Data: 2012-04-15 17:14:26
Autor: spp
W dniu 2012-04-15 15:53, Robert Tomasik pisze:

[...]

Przecież jest protokół odbioru robót. Jeżeli faktura została zapłacona to odbiorca zapewne ma pokwitowanie. Trudno, aby wystawiający fakturę przeprowadzał dowód na jej niezapłacenie.

[...]

Hm, nie wiem jak potraktuje to spóźnienie Urząd Skarbowy, ale myślę że zapłata za fakturę spokojnie na to starczy.

--
spp

Data: 2012-04-15 18:32:29
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jmeokk$9ga$1inews.gazeta.pl...
[...]

W pratyce akurat tak. Wyobraź sobie, ze idziesz do kiosku ruch i kupujesz zapałki. Bieżesz je i idziesz, a po półteorej roku kiosk przysyła Ci do zapłaty faktuyrę za te zapałki domagając się ponownie zapłaty.

[...]

Wystawienie faktury, to jedynie potwierdzenie przyjecia należności. Przy kontakcie z konsumentem, to teraz zgodnie z art. 6 wykonawca będzie musiał dowieść, że zawierajac ustnie umowę półtorej roku wcześniej nie otrzymał wóczas zapłay. WIem, ze ejst inaczej, ale dowód spoczywa na wykonawcy. Ba, to on musi diowieść, że umóił sie na zapłate wymienionej w fakturze kwoty. No bo co do zasady mogła to być inna kwota. Nikt im nie zabronił umówienia się na 1 zł. Przy braku pisemnej umowy, to cieżko mu bedzie tego dowieść, a w razie odmowy zapłaty bedzie te wszystkie okoliczności musiał wykazać w sądzie i samą fakturą wystawioną po półtorej roku sądu nie przekona raczej.

Data: 2012-04-15 21:01:48
Autor: spp
W dniu 2012-04-15 18:32, Robert Tomasik pisze:

Wystawienie faktury, to jedynie potwierdzenie przyjecia należności.

Żartujesz?

--
spp

Data: 2012-04-15 21:06:11
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "spp" <spp-to-ja@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jmf5ut$ip1$1inews.gazeta.pl...
W dniu 2012-04-15 18:32, Robert Tomasik pisze:

Wystawienie faktury, to jedynie potwierdzenie przyjecia należności.

Żartujesz?

Nie, ale źle troche napisałem. Chodzi mi o to, że jest orzeczenie sądu, że faktura nie zastępuje umowy. Orzeczenie zapadło przy okazji stwierdzenia nieważności zapisów na fakturze, że towar sprzedany należy do sprzedającego do czasu zapłaty faktury. Tak więc wystawienie faktury, która nie zostaje uznana przez odbiorcę wcale rodzi obowiązku zapłąty. To mozna traktować jedynie jako wezwanie do zapłaty.

Data: 2012-04-15 21:53:36
Autor: spp
W dniu 2012-04-15 21:06, Robert Tomasik pisze:

[...]

:)

No, to to ja wiem. :)

Właściwie odnosiłem się jedynie do tych wypowiedzi które sugerowały absolutnie pewną wygraną autora postu i dodatkowo wskazywały w jaki sposób dokuczyć wystawcy faktury przez donos do US i niewiadomogdziejeszcze. :)
Wszyscy przeoczyli fakt, iż ma on w ręku podpisany protokół robót   i mimo że jego sytuacja nie jest wcale taka prosta to jednak roboty zostały wykonane i wystawienie faktury, mimo opóźnienie, nie jest bezpodstawne.

Ciekawi mnie raczej inny aspekt. Przecież zasadniczo wodomierze należą do dostawcy wody - najprawdopodobniej albo wspólnoty albo wodociągów i to oni odpowiadają za ich wymianę. Sposób rozliczenia za to (jednorazowo czy w comiesięcznych opłatach) jest drugorzędny ale powinno to być rozliczenie pomiędzy dostawcą a lokatorem a nie monterem który wykonywał montaż.

--
spp

Data: 2012-04-17 16:01:11
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 15 Apr 2012, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Na przeszkodzie staje zarówno "powszechny zwyczaj" (z KC), który to
zwyczaj ma uzasadnienie w skutecznosci (a raczej: kompletnym braku
skutecznosci) scigania kogos kto zabrał towar i zapomniał zapłacić :>,
jak i domniemanie dokonania wpisu do kasy rejestrujacej.
  Poprzestał bym na tej pierwszej częsci.
  I teraz tak jak spp pisze: fakt "opapierkowania" wykonania, wskazuje
że strony o udokumentowanie dbały.

[...poprzednie...]
[...]

  Jak chodzi o odsetki, to podatkowe sa podwyższone, do 1,5 ustawowych.
  Musiałaby istnieć umowa o podwyższeniu odsetek, aby "się pokryło".

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-17 17:10:49
Autor: spp
[...]

Jeżeli umowa była 'za darmo' to można potraktować całość wpływów jako zysk nadzwyczajny (o ile rzeczywiście to wyegzekwuje monter) więc nie martwiłbym się o odsetki. :)

--
spp

Data: 2012-04-16 08:43:46
Autor: m
W dniu 15.04.2012 15:53, Robert Tomasik pisze:
[...]

A to jest jakieś domniemanie zapłacenia gotówką w przypadku opóźnionych faktur? Od jakiego opóźnienia zaczyna ono działać?

p. m.

Data: 2012-04-16 16:01:53
Autor: Robert Tomasik
Użytkownik "m" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4f8bbfa2$0$1302$65785112news.neostrada.pl...

A to jest jakieś domniemanie zapłacenia gotówką w przypadku opóźnionych faktur? Od jakiego opóźnienia zaczyna ono działać?

Faktura powinna być wystawiona w dniu wykonania usługi. Nie ma domniemania zapłaty, ale to wystawiajacy fakturę musi dowieść istnienia roszczenia (art. 6 kc), a sama faktura nie jest jego dowodem. W wypadku wystawienia faktury z nagła po półtorej roku w mojej ocenie, jeśli pytający oświadczy, że zapłacił żądaną kwotę do ręki wykonawcy usługi (wiem, że to nieprawda) to skutkiem wystawienia faktury nie uzyska on tytułu wykonawczego, ale będzie musiał skorygować deklaracje podatkowe. I to jest opcja najmniej kiorzystgna. Wiem, że w takim wypadku będzie to nieparwda, ale do sądu się idzie po wyrok, a nie po sprawiedliwość i wystawca faktury o tym zapomniał.

Data: 2012-04-17 15:53:01
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 16 Apr 2012, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Tylko i wyłacznie w przypadku, jesli wystawca ma swiadomosc że odbiorca
jest podmiotem który musi dostać f-rę, faktura musi być wystawiona
w terminie 7 dni.
  Nie ma takiej wersji że musi być "dzis".
  W przypadku sprzedaży dla osoby fizycznej nie prowadzacej DG lub będacej
rolnikiem ryczałtowym fakturę można wystawić "kiedykolwiek".

  Zupełnie inna sprawa, że kwota opodatkowania powinna być wykazana *na
dzień* wykonania usługi.
  Tłumaczac na polski: za usługę wykonana 27.lutego faktura "dla firmy"
mogła byc spokojnie wystawiona 2. marca, a dla "niefirmy" nawet dzis.
  Ale w *ewidencji* podatnik musi umieć wskazać wpis, który odpowiada
tej fakturze, i został doliczony do podatku za luty *ewentualnie*
za marzec, jesli na przeszkodzie zaliczenia VAT z data f-ry lub "nie
póŸniej niż 7 dnia" nie stoi inny przepis.
  Może to być np. w wykazie sprzedaży nie ewidencjonowanej fakturami
wskazanie na numer (jednak) wystawionej f-ry.

Nie ma domniemania zapłaty

....nie wiem jakie konteksty mogli mieć piszacy w temacie, ale należy
wziać pod uwagę, że zapłata stanowi samoistny "moment podatkowy",
nawet jesli dotyczy tego samego zdarzenia :)
  Idzie o to, że przedpłata (w razie sporu, czy usługa została w danym
dniu "zakończona") stanowi samoistne zdarzenie podatkowe, podlegajace
opapierkowaniu i opodatkowaniu j.w.

pzdr, Gotfryd

Czy istnieje max. termin między datą sprzedaży a datą wystawienia faktury?