Czy jest tu obowi±zek podatkowy?

Data: 2010-10-11 22:41:56
Autor: kolo
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
Doje¿d¿am codziennie do pracy do innego miasta samochodem. Je¼dzi ze mn±
kolega, który dorzuca siê do paliwa po po³owie. Nie daje mi gotówki, tylko
robi co kilka dni przelew na konto, bo mu wygodniej. W miesi±cu jest tego
razem ok. 300-400z³. Czy Urz±d Skarbowy mo¿e chcieæ ode mnie z tego tytu³u
jaki¶ podatek?

Data: 2010-10-11 16:28:43
Autor: witek
On 10/11/2010 3:41 PM, kolo wrote:
[...]

A zdziwi³bym siê je¶li nie. To jest twój dochód i jak najbardziej masz go wykazaæ na PIT.

Ba nawet jakby¶ go wozi³ za darmo, to te¿ nie bedzie tak ró¿owo. Ale dla kolegi. Dla którego to taka darmowa podwózka jest jak najbardziej opodatkowana. Nawet wy¿ej, bo mog± mu tak± us³ugê policzyæ po kosztach taksówki.

Data: 2010-10-12 08:02:58
Autor: Rafa³
W dniu 11.10.2010 23:28, witek pisze:
[...]

To jak zwykle zaczyna rodziæ siê pytanie - gdzie jest granica?
Bo jak rozpatrzyæ takie przypadki - ¿ona pojecha³a okazyjnie z przyjació³ka na zakupy jednym samochodem. To w zasadzie skrajno¶æ, ale gdyby przyj±æ zasadê ¿e "zorganizowany i ci±g³y" czyli dziewczyny je¿d¿± na zakupy co tydzieñ, no a pó¼niej ju¿ przypadek Pytajnika czyli codzienny dojazd do pracy. Gdzie pomiêdzy tymi przypadkami bêdzie granica ¿eby siê urz±d nie doczepi³?

Data: 2010-10-12 03:29:52
Autor: witek
On 10/12/2010 1:02 AM, Rafa³ wrote:

To jak zwykle zaczyna rodziæ siê pytanie - gdzie jest granica?
Bo jak rozpatrzyæ takie przypadki - ¿ona pojecha³a okazyjnie z
przyjació³ka na zakupy jednym samochodem.

dok³adnie tak samoc jak umycie okien sasiadce lub przyniesienie jej zakupów. to jest opodatkowane.

[...]

j.w. tu nie chodzi o prowadzenie dzia³alnosci, bo podatki p³aci siê równie¿ od dochodow jednorazowych, a nie tylko cyklicznych i zorganizowanych.

Data: 2010-10-12 08:07:59
Autor: Jarek Andrzejewski
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
On Tue, 12 Oct 2010 08:02:58 +0200, Rafa³
<rafal_zapytaj_o_reszte@o2.pl> wrote:

To jak zwykle zaczyna rodziæ siê pytanie - gdzie jest granica?

I to jest w³a¶nie argument, ¿eby PIT zlikwidowaæ i dochodzy bud¿etu
czerpaæ np. z VAT (z jedn± stawk± na wszystko)...
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-10-12 10:31:54
Autor: mvoicem
(10/12/2010 08:07 AM), Jarek Andrzejewski wrote:
[...]

Jaka ró¿nica miêdzy tym ¿e podwo¿ony kolega ma obowi±zek zap³aciæ podatek od podwózki a tym ¿e podwo¿±cy jest zobowi±zany wystawiæ za podwózkê fakturê?

p. m.

Data: 2010-10-12 10:53:31
Autor: Jarek Andrzejewski
On Tue, 12 Oct 2010 10:31:54 +0200, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wrote:

Jaka ró¿nica miêdzy tym ¿e podwo¿ony kolega ma obowi±zek zap³aciæ podatek od podwózki a tym ¿e podwo¿±cy jest zobowi±zany wystawiæ za podwózkê fakturê?

A choæby taka, ¿e podwo¿±cy wcale nie musi byc VATowcem, a PITowcem -
jest.

Data: 2010-10-12 12:45:33
Autor: mvoicem
(10/12/2010 10:53 AM), Jarek Andrzejewski wrote:
[...]

Nie mam w±tpliwo¶ci ¿e jakby zlikwidowali PIT i zostawili VAT, to podwo¿±cy by³by VATowcem.

A tak¿e ¿e VAT by³by wy¿szy.

p. m.

Data: 2010-10-12 13:03:50
Autor: Jarek Andrzejewski
On Tue, 12 Oct 2010 12:45:33 +0200, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wrote:

Nie mam w±tpliwo¶ci ¿e jakby zlikwidowali PIT i zostawili VAT, to podwo¿±cy by³by VATowcem.

38 milionów podatników VAT? W±tpiê, choæ Jan Vincent pewnie nie takie
pomys³y potrafi zrealizowaæ...

A tak¿e ¿e VAT by³by wy¿szy.

Tak, o kwotê, jaka z PIT by³aby "stracona". Ale to i tak by³oby z
korzy¶ci± dla wszystkich, bo IMHO PIT jest wyj±tkow szkodliwym i
trudnym do stosowania podatkiem.

Data: 2010-10-12 13:13:17
Autor: Tomek
W dniu 12.10.2010 13:03, Jarek Andrzejewski pisze:
[...]

VAT w obecnym wydaniu jest IMHO du¿o bardziej z³o¿ony jako podatek, natomiast - przynajmniej w moim przypadku - jest bardziej dookre¶lony - jest us³uga lub wydanie towaru - jest podatek. W przypadku PIT mamy ten mityczny dochód który nie za bardzo wiadomo czym jest.
No i ewidencja VAT zabiera mi powiedzmy 3 godziny raz na kwarta³, a KPiR podobnie - tyle ¿e miesi±c w miesi±c.

--
Tomek

Data: 2010-10-12 11:49:40
Autor: Wojciech Bancer
Czy jest tu obowiÄ…zek podatkowy?
On 2010-10-12, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

No i ewidencja VAT zabiera mi powiedzmy 3 godziny raz na kwarta³, a KPiR podobnie - tyle ¿e miesi±c w miesi±c.

A to PIT-5 siê nie da kwartalnie?

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2010-10-12 15:52:16
Autor: Tomek
On 2010-10-12, Tomek<tomekziel@op.pl>  wrote:

[...]

No i ewidencja VAT zabiera mi powiedzmy 3 godziny raz na kwarta³, a KPiR
podobnie - tyle ¿e miesi±c w miesi±c.

A to PIT-5 siê nie da kwartalnie?

A rozporz±dzenie do KPiR uchylili :) ? Nawet je¶li tamten przepis o ksiêgowaniu do 20. mo¿na teraz stosowaæ kwartalnie, to 3*3 daje 9, wzglêdnie 8,5 je¶li uwzglêdniæ oszczêdno¶æ czasu na "czynno¶ciach rozruchowych".

--
Tomek

Data: 2010-10-12 13:32:15
Autor: Jarek Andrzejewski
On Tue, 12 Oct 2010 13:13:17 +0200, Tomek <tomekziel@op.pl> wrote:

[...]

VAT jest prosty jak konstrukcja cepa: dostajesz fakturê, masz VAT
naliczony, wystawiasz fakturê - masz VAT nale¿ny. Odejmujesz - i
gotowe. OK, ustalenie daty powstania obowi±zku czy rozliczenia
wewn±trzunijne mog± byæ nieco bardziej skomplikowane, ale IMHO nie da
siê tego porównaæ do kompikacji PIT, gdzie trzeba obliczyæ dochód z
zupe³nie innych wielko¶ci innych ni¿ otrzymane zap³aty i wydane
pieni±dze.

[...]

sam widzisz - podajesz argumenty za tym, ¿e VAT jest prostszy.

Data: 2010-10-12 15:03:40
Autor: mvoicem
(10/12/2010 01:32 PM), Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
siê tego porównaæ do kompikacji PIT, gdzie trzeba obliczyæ dochód z
zupe³nie innych wielko¶ci innych ni¿ otrzymane zap³aty i wydane

Mówisz o za³o¿eniach VATu - owszem s± proste. Tylko ¿e tak samo za³o¿enia PITu te¿ s± proste.

A ¿ycie ma siê nijak do za³o¿eñ. Jak dla mnie VAT jest cholernie skomplikowany.

Przeczytawszy ustawê o PIT - zrozumia³em co¶ w okolicach po³owy i przez pewien czas (zanim nie by³em VATowcem) ksiêgowa³em siê sam.

Ustawy o VAT nie da³em rady nawet przeczytaæ - nie mówi±c o jakimkolwiek zrozumieniu. Nie by³o te¿ mowy o samodzielnym ksiêgowaniu siê z VATem - musia³em zatrudniæ biuro.

p. m.

Data: 2010-10-12 15:54:50
Autor: Tomek
W dniu 12.10.2010 13:32, Jarek Andrzejewski pisze:
[...]

Nie ma w tym sprzeczno¶ci - ustawa o VAT to szczyt zakrêcenia, nawet porównuj±c do ustawy o PIT. Na szczê¶cie dla moich us³ug stosowanie tego jest w miarê proste i nie mam takich obaw jak w PIT odno¶nie np. nieodp³atnych ¶wiadczeñ które s± wirtualne g³ównie dlatego, ¿e trzeba z³apaæ delikwenta za rêkê, a nie dlatego ¿e s± rzadko spotykane.

--
Tomek

Data: 2010-10-12 18:28:46
Autor: Jacek_P
Czy jest tu obowiÄ…zek podatkowy?
Tomek napisal:
VAT w obecnym wydaniu jest IMHO dużo bardziej złożony jako podatek, natomiast - przynajmniej w moim przypadku - jest bardziej dookreślony - jest usługa lub wydanie towaru - jest podatek. W przypadku PIT mamy ten mityczny dochód który nie za bardzo wiadomo czym jest.
No i ewidencja VAT zabiera mi powiedzmy 3 godziny raz na kwartał, a KPiR podobnie - tyle że miesiąc w miesiąc.

Eee tam, podatek od sprzedaży, podobny jak w USA, byłby jeszcze prostszy,
a dawałby te same skutki. Prostszy: bo pobór podatku i jego odprowadzanie
występowałyby tylko na etapie 'end usera'. VAT jest nieustannie naliczany,
rozliczany, odprowadzany, zwracany i mnóstwo urzędników ma co robić,
a jeszcze większa liczba cwaniaków ma gdzie kiwać.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-10-13 19:30:35
Autor: PapaSmurf
Órzytkownik "Jacek_P" napisał:
[...]

w USA to ten podatek jest zaledwie paroprocentowy, czy myślisz ze nasz
nieżont pszestanie od tak sobie okradać obywteli?:O)

Data: 2010-10-13 14:38:14
Autor: witek
On 10/13/2010 12:30 PM, PapaSmurf wrote:
[...]

to ile te pareprocent wg ciebie wynosi?

Data: 2010-10-14 09:46:35
Autor: Jarek Andrzejewski
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
On Wed, 13 Oct 2010 14:38:14 -0500, witek
<witek7205@gazeta.pl.invalid> wrote:

w USA to ten podatek jest zaledwie paroprocentowy, czy my¶lisz ze nasz
nie¿ont pszestanie od tak sobie okradaæ obywteli?:O)

to ile te pareprocent wg ciebie wynosi?

Wg tego zupe³nie nie-podatkowego osobowego ¼ród³a informacji
(http://bloq.computerworld.pl/2010/10/13/kochane-adobe/) - do 8,25%

Data: 2010-10-14 03:08:50
Autor: witek
On 10/14/2010 2:46 AM, Jarek Andrzejewski wrote:
[...]

ale do tego dochodz± jeszcze podatki lokalne, co w najdro¿szym miejscu dodaje sie do 10.75%.
Dlatego prosi³em o u¶ci¶leniu, bo "parê" to siê ka¿demu kojarzy z 2-3%.

Data: 2010-10-14 10:12:08
Autor: Jarek Andrzejewski
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
On Thu, 14 Oct 2010 03:08:50 -0500, witek
[...]

Faktycznie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Ale to i tak pó³ naszego VATu w podstawowej stawce.

Data: 2010-10-14 03:26:59
Autor: witek
On 10/14/2010 3:12 AM, Jarek Andrzejewski wrote:
[...]

a ja nie twierdzê, ¿e jest dro¿ej, tylko, ¿e nie jest parê procent.
bo 50% akcyzy na benzynê tez nie ma.

Data: 2010-10-14 12:26:55
Autor: Tomek
W dniu 14.10.2010 10:26, witek pisze:
[...]

Na pocz±tek wystarczy³oby `zamieszaæ` z VATem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Goods_and_Services_Tax_(Australia)

A w USA pojawi³a siê koncepcja FairTax:
http://www.fairtax.org/
http://pl.wikipedia.org/wiki/FairTax

Có¿, mo¿na sobie poczytaæ i pomarzyæ :)

--
Tomek

Data: 2010-10-14 19:33:52
Autor: PapaSmurf
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
Órzytkownik "witek" napisa³:
[...]

ale od zera do tych 8procent!:O)
ja g³ównie p³aci³êm 3%, tego praktycznie nie czujesz, a u nas to nawet z
kalkulatorem trudno poj±æ cene netto i brutto:O(

ale do tego dochodz± jeszcze podatki lokalne, co w najdro¿szym miejscu
dodaje sie do 10.75%.

u nas tesz s± lokalne, 50% ZUSu, akcyzy, ukryte podatki, orkiestry ofsiaka,
taca i z³odziejskie mandaty, okradaja nas do nogi, nic mi nie zostaje:O(

Data: 2010-10-14 12:43:49
Autor: witek
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
On 10/14/2010 12:33 PM, PapaSmurf wrote:
Órzytkownik "witek" napisa³:
[...]

gdzie p³aci³e¶ 3% i za co.
chyba za bu³kê w spo¿ywczym.

[...]

tam te¿. nie o tym mowa.

Data: 2010-10-15 18:25:13
Autor: PapaSmurf
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
Órzytkownik "witek" napisa³:
ale od zera do tych 8procent!:O)
ja g³ównie p³aci³êm 3%,
gdzie p³aci³e¶ 3% i za co.
chyba za bu³kê w spo¿ywczym.

pszeciesz pisa³em ¿e w usa:O) w jednym stanie p³aci³em 5%, w innym 3% a w
innym 0%!:O)
a p³aci³em za fszystkie kupowane towary, nie tylko spo¿yfcze:O)

[...]

jednak tam nie, to tylko u nas, tylko tu nas tak kroj±:O(

Data: 2010-10-15 11:56:39
Autor: witek
On 10/15/2010 11:25 AM, PapaSmurf wrote:
[...]

czyli w d... by³e¶ i g... widzia³e¶.
po za trzema stanami, w pozosta³ych sa albo podatki stanowe albo lokalne i razem zwykle wynosz± wiêcej ni¿ 5%. Wiec albo jad³e¶ tylko gotowane ziemniaki i jajecznice na sniadanie , bo zwykle na zywnosc podatek jest rzeczywiscie niski, albo tylko ci siê ¶ni i czas siê obudziæ.

j.w.

Data: 2010-10-16 21:33:47
Autor: PapaSmurf
[...]

widzê ¿e czytasz co¶ miêdzywierszami a nie to co ja piszê:O)
w jednych stanach jest mniej nisz 5% w innych wiecej, ale nigdzie nie ma
wiêcej jak 10, a co dopiero do naszych 22%:O)
natomiast widzê ¿e to ty jednak kupe widzia³ê¶, bo podatki stanowe,
federalne i lokalne s± w ka¿dym stanie, ale tak jak z odpowiednikiem vatu,
to s± grosze, a u nas zus50%, wat prawie 30%, akcyzy i ró¿ne ukryte podatki
h** go wie, zreszt± rudy cuda obieca³ a nos mu urus to na pewno te podatki
jeszcze urosn± i nie ma siê co podniecaæ ¿e spadn±, to polsza a nie ameryka,
to znaczy teraz druga irlandia:O)

Data: 2010-10-13 21:17:41
Autor: Tomek
W dniu 13.10.2010 19:30, PapaSmurf pisze:
[...]

Paszoł dyslektyku. Toleruję różne dziwactwa ale tego nie da się czytać.
A te mordki na końcu to chyba też coś oznaczają, ale to nieodpowiednia grupa żeby o tym pisać..

--
Tomek

Data: 2010-10-12 15:06:28
Autor: mvoicem
(10/12/2010 01:03 PM), Jarek Andrzejewski wrote:
On Tue, 12 Oct 2010 12:45:33 +0200, mvoicem<mvoicem@gmail.com>  wrote:

Nie mam w±tpliwo¶ci ¿e jakby zlikwidowali PIT i zostawili VAT, to
podwo¿±cy by³by VATowcem.

38 milionów podatników VAT?

A czemu nie? Poza tym - mamy chyba ca³± masê podatników VAT, tylko ¿e znakomita wiêkszo¶æ zwolniona podmiotowo ("na limit").

W±tpiê, choæ Jan Vincent pewnie nie takie

Nie czepia³bym siê konkretnie JV - ka¿dy polityk jest jak dr. Jekyll - ale ujawnia siê w nim bardzo mocny mr. Hide jak zostaje ministrem finansów. W zasadzie dotyczy to wszystkich dotychczasowych MF.

p. m.

Data: 2010-10-12 09:08:33
Autor: Jagna W.
Czy jest tu obowi±zek podatkowy?
"Rafa³" <rafal_zapytaj_o_reszte@o2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:i90tmh$rum$1node1.news.atman.pl...

To jak zwykle zaczyna rodziæ siê pytanie - gdzie jest granica?

Tam, gdzie siê koñczy zdrowy rozs±dek, a zaczyna absurd (vide post Witka - mam nadziejê, ¿e ¿artobliwy ;-)

Pozdrawiam
JW

Data: 2010-10-12 03:27:57
Autor: witek
On 10/12/2010 2:08 AM, Jagna W. wrote:
[...]

niestety zartu tam nie bylo w ogole.
Uprzejmie prosze w archiwum grupy poszukac postow gotfryda na temat babci przeprowadzanej na pasach.

Data: 2010-10-12 11:03:11
Autor: Piotrek
On 2010-10-12 09:08, Jagna W. wrote:
To jak zwykle zaczyna rodziæ siê pytanie - gdzie jest granica?

Tam, gdzie siê koñczy zdrowy rozs±dek, a zaczyna absurd (vide post Witka
- mam nadziejê, ¿e ¿artobliwy ;-)

K³opot polega na tym, ¿e urzêdnikom wszelkiej ma¶ci zdrowy rozs±dek czêsto koñczy siê w zupe³nie innym miejscu ni¿ "normalnym" ludziom ;-)

Piotrek

Data: 2010-10-11 22:57:30
Autor: cef
kolo wrote:

[...]

A to zale¿y czego siê doszukaj±: czy tylko niezarejestrowanej dzia³alno¶ci
przewozowej  czy nierejestrowanego handlu paliwem (rozpiêto¶æ od PIT do akcyzy)

Jutro jeszcze dojd± podatki z innej beczki: od po¿yczki, darowizny,
depozyt nieprawid³owy itp

A jaki kolega daje tytu³ tego przelewu?

Czy jest tu obowi±zek podatkowy?