Czy kto¶ z rodziny Tusków pracowa³ w tym obozie?

Data: 2013-03-29 04:22:54
Autor: Marek Woydak
Czy kto¶ z rodziny Tusków pracowa³ w tym obozie?

Obóz Stutthof, który status „państwowego obozu koncentracyjnego” uzyskał
dnia 7 stycznia 1942 r., faktycznie założony został w chwili wybuchu II
wojny światowej, w dniu 2 września 1939 r. Usytuowany niedaleko wsi
Stutthof, w obrębie Wolnego Miasta Gdańska, w pierwszej fazie swojego
istnienia obóz Stutthof miał odegrać szczególną rolę w realizacji
rozwiązania kwestii polskiej na terenie Pomorza Gdańskiego. To tu już od
pierwszych dni wojny osadzano ocalałych z pogromów, jakie dokonywały
specjalne grupy operacyjne policji bezpieczeństwa i służby bezpieczeństwa w
(Einsatzgruppen der Sicherheitspolizei und Sicherheitsdienst) Polaków i
Żydów, elementów zagrażających opanowaniu przez III Rzeszę Pomorza
Gdańskiego, do których zaliczano także chorych psychicznie. Ich również
objęto akcją zagłady, prowadzoną w ramach tzw. „akcji oczyszczania”
(Säuberungsaktion).

Jeszcze przed wojną działające na Pomorzu niemieckie „oddziały samoobrony”
(Selbstschutz) sporządziły wykaz osób, według którego już od pierwszych dni
wojny przystąpiono do masowych aresztowań. Osoby te w pierwszej kolejności
miały zostać poddane planowej akcji eksterminacyjnej. „Akcją Tannenberg”,
której celem miała być likwidacja „polskiego żywiołu” na terenie Wolnego
Miasta Gdańska miano przede wszystkim objąć przywódców społeczno ?
politycznych ludności polskiej z tego terenu, do których zaliczano polskie
duchowieństwo, nauczycieli, członków Związku Zachodniego, Członków Ligi
Morskiej i Kolonialnej, przedstawicieli polskich stronnictw i partii
politycznych działających na terenie Wolnego Miasta Gdańska i całego
Pomorza Gdańskiego.

Do stycznia 1942 r. obóz Stutthof nie podlegał bezpośrednio centralnym
władzom SS w Berlinie. Nosił on wówczas nazwę Zivilgefangenenlager Stutthof
i jako obóz lokalny był przede wszystkim miejscem internowania ludności
polskiej z terytorium Gdańska i Pomorza Gdańskiego. Dopiero po dwóch latach
starań, przypieczętowanych wizytą Reichsführera SS Heinricha Himmlera 23
listopada 1941 r., w dniu 7 stycznia 1942 r. Stutthof został obozem
koncentracyjnym.

Od 2 września 1939 r. komendantem obozu Stutthof był SS-Obersturmbannführer
Max Pauly, który sprawował tę funkcję do 31 sierpnia 1942 r. Po
przeniesieniu go na stanowisko komendanta KL Neuengamme, zastąpił go
SS-Hauptsturmführer Paul Werner Hoppe, pełniący funkcję komendanta KL
Stutthof do końca istnienia obozu, tj. do maja 1945 r. Jego zastępcą,
kierownikiem obozu z tytułem I Schutzhaftlagerführera, szefem Wydziału III
w latach 1942 - 1945 był SS-Hauptscharführer Teodor Traugut Meyer. Był on
odpowiedzialny za porządek i dyscyplinę na terenie obozu, odpowiadał za
zakwaterowanie więźniów, ich zatrudnienie oraz nadzorował wykonywanie kar.
Wydział III prowadził również centralną ewidencję więźniów.

Pierwszy transport więźniów, który przybył do wyznaczonego pod przyszły
obóz miejsca w dniu 2 września, liczył około 150 osób. Zostali oni
wyselekcjonowani z aresztowanych w dniu 1 września na terenie Gdańska
Polaków i miejscowych Żydów i dostarczeni do obozu kilkoma autobusami
miejskimi.

Od 1942 r. do obozu koncentracyjnego Stutthof zaczęły nadchodzić transporty
więźniów z różnych regionów Polski i innych okupowanych krajów europejskich
oraz z innych obozów koncentracyjnych.

W ciągu ponad 5 lat działalności obozu koncentracyjnego Stutthof
zarejestrowano w nim łącznie około 110 000 więźniów. Byli oni obywatelami
28 państw, zarówno europejskich, będących pod niemiecką okupacją, ale i
państw neutralnych oraz Stanów Zjednoczonych, których napływ do KL Stutthof
nastąpił od 1942 r. Więźniów kierowały do obozu placówki policji, jak
również przybywali oni w transportach z innych obozów koncentracyjnych oraz
gett.

W przysyłanych wówczas transportach z obozów koncentracyjnych Buchenwald,
Dachau, Neuengamme, Mauthausen, Flossenbürg i Sachsenhausen znajdowali się
Polacy, Niemcy, Czesi, Holendrzy, Belgowie, Francuzi, Norwegowie, a także
Żydzi.

W latach 1942 ? 1944 do KL Stutthof napływały transporty więźniów z Dani,
Norwegii i Finlandii oraz z Litwy i Łotwy. Na uwagę zasługuje tu grupa
więźniów tzw. Ehrenhäftlinge (więźniowie honorowi), którą stanowili
aresztowani i osadzeni w KL Stutthof w kwietniu 1943 r. przedstawiciele
inteligencji litewskiej ? profesorowie uniwersytetu, członkowie parlamentu,
prokuratorzy, inżynierowie, księża, lekarze oraz przedstawiciele
inteligencji łotewskiej. Wzmożony napływ członków łotewskiego ruchu oporu
nastąpił w II połowie 1944 r., kiedy to w aktach obozowych odnotowano około
3000 Łotyszy.

Lata 1942 ? 1944 to okres napływu do KL Stutthof więźniów także z innych
regionów Polski. Dnia 22 maja 1942 r. po raz pierwszy pojawili się w KL
Stutthof więźniowie z warszawskiego więzienia na Pawiaku. Kolejnych 859
więźniów z Pawiaka odnotowano w aktach obozowych dnia 25 maja 1944 r.
Większość stanowili więźniowie polityczni, członkowie podziemnych
organizacji działających w Warszawie. Pod koniec sierpnia i września 1944
r. do KL Stutthof przybyła największa grupa więźniów z Warszawy. Z obozu
przejściowego w Pruszkowie przysłano wówczas łącznie 4432 osoby - cywilną
ludność deportowaną z Warszawy w ramach likwidacji powstania warszawskiego,
oraz grupę łączniczek Armii Krajowej.

W ramach likwidacji polskiego ruchu oporu przysyłano transporty ludności
polskiej z terenów białostocczyzny. Za udział w partyzantce, czy też za
udzielaną partyzantom pomoc lub ewentualne im sprzyjanie w latach 1943 ?
1944 w KL Stutthof osadzono około 2500 chłopów polskich i białoruskich
pochodzących z terenów wschodniej Polski.

Odrębną grupę, ze względu na sposób traktowania ich przez władze obozowe ?
izolację, wykorzystywanie do najcięższych prac, poddawanie selekcjom i
likwidację metodami masowej zagłady, stanowili Żydzi, których łącznie
osadzono w KL Stutthof

około 50 500 osób. Byli obywatelami prawie wszystkich państw europejskich ?
Polski, Węgier, Litwy, Łotwy, Czech i Słowacji ale też Niemiec, Austrii,
Francji, a nawet Turcji, Szwajcarii, Luksemburga, Lichtensteinu, Norwegii,
Holandii, Belgii i inni.

W ciągu wszystkich lat działalności KL Stutthof na jego terenie odbywały
się egzekucje mające na celu eliminację przede wszystkim jednostek
niepożądanych, czy to ze względów rasowych, czy też politycznych. Egzekucje
były też jedną z form zastraszenia i terroru stosowanego w obozie.

Pierwsze egzekucje miały na celu wyeliminowanie z więźniarskiej
społeczności jednostki najbardziej zasłużone dla polskości Pomorza
Gdańskiego. W wyniku wyroku policyjnego sądu doraźnego (Standgericht) już
11 stycznia 1940 r. rozstrzelano 22 działaczy Polonii gdańskiej i
pracowników polskich urzędów państwowych z terenu Wolnego Miasta Gdańska, a
22 marca 1940 r. dalszych 67.

W latach 1942 ? 1945 w okresie nasilenia się transportów z więźniami
politycznymi wzrosła liczba wykonywanych wyroków śmierci w wyniku
zastosowania „specjalnego traktowania” (Sonderbehandlung - SB). Niektórzy z
więźniów przybywali do obozu już z wyrokami śmierci wydanymi przez
Sondergericht lub Standgericht. Wśród więźniów straconych za działalność
polityczną znajdowali się Polacy, głównie za przynależność do organizacji
ruchu oporu oraz Rosjanie, przede wszystkim jeńcy wojenni przysyłani z
obozów jenieckich za ich działalność komunistyczną na terenie obozów
jenieckich.

Od połowy 1944 r. na terenie KL Stutthof w celu uśmiercania więźniów
zaczęto stosować komorę gazową. Akcją bezpośredniej zagłady objęto głównie
osadzone w II połowie 1944 r. Żydówki, wyselekcjonowane z przybywających
transportów, które ze względu na zły stan zdrowia nie można było
wykorzystać jako bezpłatnej siły roboczej w niemieckim przemyśle
zbrojeniowym. Śmierć w komorze gazowej poniosła również grupa 77
radzieckich jeńców wojennych, inwalidów przywiezionych z frontu
wschodniego.

Innymi metodami, jakie zastosowano w ramach akcji „SB”, było
rozstrzeliwanie strzałem w potylicę w pomieszczeniach krematorium czy też
„szpilowanie”, czyli uśmiercanie zastrzykiem z fenolu, którą to metodę
stosowano już od 1940 r. w celu likwidacji więźniów chorych psychicznie.

Naczelnym lekarzem KL Stutthof od kwietnia 1942 r. do 4 kwietnia 1945 r.
był SS-Hauptsturmührer dr Otto Heidl. To on brał udział w selekcjach
chorych więźniów w szpitalu obozowym, on prowadził nadzór podczas
prowadzonej bezpośredniej akcji zagłady w komorze gazowej, likwidując
transport inwalidów ? radzieckich jeńców wojennych oraz wypełniając
polecenia władz zwierzchnich w Berlinie odnośnie likwidacji Żydówek, jako
jednostek nieproduktywnych.

Data: 2013-03-29 16:56:44
Autor: Anatol
Czy ktoś z rodziny Tusków pracował w tym obozie?
Tak, "dziadek z Wehrmachtu" był więźniem tego obozu i m.in. pracował przy budowie baraków.

Anatol

Data: 2013-03-29 11:51:03
Autor: Marek Woydak
Czy ktoś z rodziny Tusków pracował w tym obozie?
On Fri, 29 Mar 2013 16:56:44 +0100, Anatol wrote:

Tak, "dziadek z Wehrmachtu" by³ wiź¼niem tego obozu

Oj tam, dziadek Tuska zgina³ w tym obozie, spad³ biedak
z wieæy straæniczej. Na zdjźciu tuæ przed ¶mierci±:

http://www.zph.org.pl/userfiles/zphorgpl/image/stutthof.JPG

Data: 2013-03-29 18:10:00
Autor: u2
Czy ktoś z rodziny TuskĆ³w pracował w tym obozie?
W dniu 2013-03-29 16:56, Anatol pisze:
Tak, "dziadek z Wehrmachtu" był więÅŗniem tego obozu i m.in. pracował
przy budowie barakĆ³w.

Anatol

Swoją tajemnicę zabral do grobu :

http://pl.wikipedia.org/wiki/JĆ³zef_Tusk

Początek wojny[edytuj]

JĆ³zef Tusk 1 września 1938 został mianowany na stanowisko telegrafisty kolejowego. 1 września 1939 Adolf Hitler wydał ustawę o przynależności rasowej KaszubĆ³w, zgodnie z ktĆ³rą obywatele Wolnego Miasta Gdańska stawali się automatycznie obywatelami III Rzeszy[1]. Akt stanowił podział ludności polskiej na cztery kategorie rasowe, co stało się podstawą do prześladowania wielu polskich gdańszczan.

Od 1 września 1939 nastąpiło przeszukiwanie domĆ³w w Polsce przez niemieckie oddziały szturmowe. JĆ³zef Tusk podczas wizyty, uciekł na dworzec PKP. Kiedy zdał sobie sprawę, że rozpoczęła się wojna, udał się na komisariat policji. Gestapo zastosowało areszt oraz stwierdziło, że Tusk to "polski fanatyk, zagraża bezpieczeństwu Rzeszy".

JĆ³zef Tusk przez jakiś czas przebywał w więzieniu, a potem pracował jako przymusowy robotnik. Między innymi uczestniczył w budowie barakĆ³w obozu Stutthof ā€“ na jednej z zachowanych drewnianych tabliczek znalezionych w tym obozie odkryto podpis J. Tusk 24 września 1939[2]. 19 marca 1940 został uwięziony w tym obozie, a następnie w obozie koncentracyjnym Neuengamme (nr obozowy 5939)[3]. Przed Wigilią Bożego Narodzenia 1943 został zwolniony ze względu na nieprzydatność do pracy i wrĆ³cił do żony i dzieci w Gdańsku.

Żołnierz Wehrmachtu[edytuj]
  Osobny artykuł: Polacy w Wehrmachcie.

Kiedy na Froncie Wschodnim III Rzesza ponosiła poważne straty, przy aprobacie Hitlera i Goebbelsa (przeciwni byli Himmler i Bormann) zapadła decyzja o wcielaniu ludności kaszubskiej do Wehrmachtu. 2 sierpnia 1944 JĆ³zef Tusk został powołany i wcielony do Wehrmachtu i według relacji Eleonory Gurkowskiej, najstarszej cĆ³rki JĆ³zefa Tuska oraz zgodnie z niemieckimi dokumentami[4] służył III Rzeszy w 328. Grenadier-Ersatz-und Ausbilldungsbatallion (328 zapasowy batalion szkolny grenadierĆ³w), .

JĆ³zef Tusk najpierw stacjonował na Kurlandii na Froncie Wschodnim. Potem jego jednostkę przerzucono statkiem do Danii. W życiorysie z 1975 JĆ³zef Tusk stwierdził, że pracował Od 26. 8.1944 do 5. 3. 1945 przy kopaniu okopĆ³w. Można przypuszczać, że podobnie jak inni Kaszubi został przez hitlerowcĆ³w zmuszony do budowy umocnień chroniących linię brzegową przed desantem AliantĆ³w w Danii[potrzebne ÅŗrĆ³dło]. W dokumentach zachowały się informacje o stacjonowaniu oddziału, w ktĆ³rym służył Tusk, w okolicach Akwizgranu. Między 12 paÅŗdziernika 1944 a 5 marca 1945 JĆ³zef Tusk najprawdopodobniej zdezerterował lub został wzięty do niewoli angielskiej.
Żołnierz Polskich Sił Zbrojnych[edytuj]

Istnieje odręcznie spisany dokument, zgodnie z ktĆ³rym 24 listopada 1944 JĆ³zef Tusk wstąpił w Wielkiej Brytanii do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie[5][6][4][7]. Według brytyjskiego Ministerstwa Obrony ā€žJĆ³zef Tusk, urodzony 23 marca 1907 roku w Gdańsku, syn JĆ³zefa, nie figuruje w żadnym wykazieā€[8]. W tym czasie w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie ok. 40% stanowili polscy żołnierze wcześniej siłą wcieleni do Wehrmachtu. JĆ³zef Tusk mĆ³gł zarĆ³wno odbyć służbę w wojsku polskim, przebywać w obozie jenieckim, czy leczyć rany w jakimś ośrodku pomocy utworzonym dla PolakĆ³w znajdujących się na zachĆ³d od frontu walk.
Obywatel PRL[edytuj]

Do Gdańska JĆ³zef Tusk wrĆ³cił 15 paÅŗdziernika 1945. Eleonora Gurkowska zapamiętała, że ojciec był ubrany po cywilnemu, ale zgodnie z relacją jej brata Rajmunda Tuska miał na rękawie kurtki naszywkę z napisem "Poland". Wielu KaszubĆ³w w czasie wojny przeszło przez niemieckie i alianckie obozy, aby po zajęciu terenu Polski przez Armię Czerwoną trafić do obozĆ³w NKWD. Wystarczyła przynależność do AK bądÅŗ Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. W czasach PRL już samo podkreślanie kaszubskiej przynależności czyniło z człowieka "element niepewny". Według relacji członkĆ³w rodziny JĆ³zef Tusk nigdy nie opowiadał o swoich wojennych losach i w 1987 zabrał tajemnicę do grobu.

--

"GÅ‚Ć³wną motywacją mojej aktywności publicznej była potrzeba władzy
bo chyba jestem bardziej prĆ³Å¼ny, niż spragniony władzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15ā€“16 paÅŗdziernika 2005

Data: 2013-03-29 12:35:04
Autor: Marek Woydak
On Fri, 29 Mar 2013 18:10:00 +0100, u2 wrote:

W dniu 2013-03-29 16:56, Anatol pisze:
Tak, "dziadek z Wehrmachtu" by³ wiź¼niem tego obozu i m.in. pracowa³
przy budowie baraków.

Anatol

Swoj± tajemnicź zabral do grobu :

Ale zdjźcia zosta³y:
http://www.bloblo.pl/image/154492/oryginal/dziadek_tuska.jpg

Data: 2013-03-30 10:51:02
Autor: Anatol
Czy kto¶ z rodziny Tusków pracowa³ w tym obozie?

Uæytkownik "Marek Woydak" <mark.woydak@gmx.de> napisa³ w wiadomo¶ci news:brw9ckizqito$.43tigtn4btzm.dlg40tude.net...

Zdjźcie jest z wrze¶nia 1939.

Anatol

Data: 2013-03-30 11:28:28
Autor: u2
W dniu 2013-03-30 10:51, Anatol pisze:

Użytkownik "Marek Woydak" <mark.woydak@gmx.de> napisał w wiadomości
[...]

Ale zdjęcia zostały:
http://www.bloblo.pl/image/154492/oryginal/dziadek_tuska.jpg

Zdjęcie jest z września 1939.

Anatol

Zdjecie to falszywka. Prawdziwe jest ponizsze :

http://bi.gazeta.pl/im/2/7570/z7570492X,Premier-Donald-Tusk-pod-Sciana-Placzu-- Jerozolima.jpg

Data: 2013-04-01 00:28:20
Autor: boukun
Użytkownik "u2" <u_2@o2.pl> napisał w wiadomości news:5156be4c$0$26710$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nie talmudyzuj, nie talmudyzuj...

boukun

Data: 2013-03-30 13:50:57
Autor: Marek Woydak
On Sat, 30 Mar 2013 10:51:02 +0100, Anatol wrote:

[...]

Ewa Tusk matka Donalda Tuska urodzi³a siź w 1934. Ile lat
mia³ jej ojciec w 1939? 1 wrze¶nia 1939, na mocy ustawy Reichstagu do Rzeszy w³±czono Wolne Miasto Gdańsk. Ilu
Niemców mieszkaj±cych w Gdańsku we wrze¶niu 1939 nie podlega³o poborowi do wojska? Babka Donalda Tuska, wed³ug
opowiadań jego matki, naukź jźzyka polskiego rozpoczź³a
po wojnie maj±c 38 lat, ona sama, maj±c 11 lat. W jakim
jźzyku rozmawia³y te dwie Niemki z dziadkiem Tuska?

Data: 2013-04-01 15:27:12
Autor: [HeĀ®Sk]
Czy kto¶ z rodziny Tusków pracowa³ w tym obozie?
On Sat, 30 Mar 2013 13:50:57 -0500, Marek Woydak <mark.woydak@gmx.de>
wrote:

> [...]

po wojnie maj±c 38 lat, ona sama, maj±c 11 lat. W jakim
jźzyku rozmawia³y te dwie Niemki z dziadkiem Tuska?

walbrzyski kundlu, w jakim jezyku rozmawiala twoja matka zanim nie
wydupczyl ja rosyjski soldat i poczal takiego bekarta jak ty?

http://www.drogizaufania.pl/
http://dadrl.pl/

Data: 2013-03-30 17:29:45
Autor: [HeĀ®Sk]
On Sat, 30 Mar 2013 10:51:02 +0100, "Anatol" <c355@usuntowp.pl> wrote:

Uæytkownik "Marek Woydak" <mark.woydak@gmx.de> napisa³ w wiadomo¶ci news:brw9ckizqito$.43tigtn4btzm.dlg40tude.net...

> [...]

zalosne. pienactwo i zakompleksienie moherowskie wciaz daje znac o
sobie.

Data: 2013-04-01 00:29:07
Autor: boukun
Użytkownik ""[HeĀ®Sk]"" <ā‚¬uro.bigbrednie@interia.pl> napisał w wiadomości news:7g4el8heo0qcerip1knlp5rejl4t9f9nt54ax.com...
> [...]

Zdjęcie jest z września 1939.

Anatol

zalosne. pienactwo i zakompleksienie moherowskie wciaz daje znac o

Tepactwo już urodziło się zakompleksionymi niewolnikami...

boukun