Czy kupić mieszkanie przed sprzedażą starego

Data: 2009-03-07 06:37:36
Autor: korotynski
Czy kupić mieszkanie przed sprzedażą starego
Następujący scenariusz:

Chcę szybko kupić mieszkanie (mam juz umowę przedwstępną i sprzedający
chce zamknąć całą transakcję w 2 tygodnie), ale muszę mieć czas na
sprzedanie starego mieszkania.

1. Czy umowa zakupu nowego mieszkania może być podpisana PRZED umową
sprzedaży starego?
2. Jak to wpłynie na zobowiązania prawa podatkowego (mówiącego o 2
latach karencji na zakup nowego miszkania z dochodu ze sprzedaży
starego)?
3. Czy mogę się posiłkować np. pożyczką od rodziców na zakup nowego
mieszkania,  a potem oddać im te pieniądze po sprzedaży starego
mieszkania i rozliczyć to podatkowo w/g punktu 2.?

Help!

Data: 2009-03-09 08:02:51
Autor: Dominik & Co
korotynski@gmail.com napisał(a):

> 1. Czy umowa zakupu nowego mieszkania może być podpisana PRZED umową
> sprzedaży starego?

Nie bardzo- skarbowemu musisz udowodnić, że kasa na to mieszkanie jest
ze sprzedaży starego. Chyba, że już masz przedwstępną umowę sprzedaży
i zapłacone tyle zaliczki, że wystarczy na nowe ;-)

> 3. Czy mogę się posiłkować np. pożyczką od rodziców na zakup nowego
> mieszkania,  a potem oddać im te pieniądze po sprzedaży starego
> mieszkania i rozliczyć to podatkowo w/g punktu 2.?

W Polsce? HGW. Literalnie w ustawie nie ma pożyczek od osób fizycznych:

"wydatki poniesione na:
a) spłatę kredytu (pożyczki) (...) zaciągniętej
w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowokredytowej,
mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej
lub w innym państwie należącym do Europejskiego
Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej(...)"

Jeśli zdecydowałbyś się na takie rozwiązanie, zadbaj o to,
by w umowie pożyczki była taka klauzula (pożyczka na zakup mieszkania),
no i nie cołaska z ręki do ręki, a przelew na konto ze stosowną adnotacją.

IMHO jednak ryzyko.

BTW: ostrzegaj, jeśli crosspost.

--
Dominik (& kąpany)

Czy kupić mieszkanie przed sprzedażą starego