Czy mam zaskarżyć sąd do sądu?

Data: 2009-07-01 00:39:34
Autor: Czarek
Czy mam zaskarżyć sąd do sądu?
Pytałem Was kiedyś, jak zdobyć uzasadnienie wyroku w interesującej
mnie sprawie. Poradziliście, żebym " złożył do sądu wniosek o
udzielenie informacji publicznej przez doręczenie mi sentencji wyroku
wraz z uzasadnieniem pocztą tradycyjną albo elektroniczną". Wysłałem
więc taki wniosek do rzecznika prasowego i sekretariatu sądu, który
był podany w tym artykule. Najpierw przyszło pismo z SO, że przesyłają
do SA moje pismo do stosownego załatwienia. Teraz dostałem "stosowne
załatwienie" z SA:

"SO w Lublinie I WC zwraca się z prośbą o nadesłanie pisemnego i
podpisanego wniosku o przesłanie odpisu wyroku SA w Lublinie w sprawie
I Aca 88/90.Jednocześnie informuj Pana, że wniosek winien zawierać
uzasadnienie przez wskazanie, w związku z jaką działalnością
informacja o treści wyroku i uzasadnienia SA jest Panu potrzebna, a
nadto w jakim celu będzie wykorzystana."

Z tego, co czytam w Ustawie o dostępie do informacji publicznej, art.
2 ust.2: "od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie
wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego". Poza tym
takie banały, że informacji udziela się bezzwłocznie, a za
nieudzielenie grozi blebleble.

Zatem mam pytanie: jeśli pismo do mnie podpisała "na zarządzenie
sędziego" (nie wiadomo którego), starszy sekretarz sądowy Marta Gajos,
to czy mam ją zaskarżyć do sądu? A może zgłosić do prokuratury
naruszenie Ustawy?

Diabli już mnie biorą z tym bezprawiem :-|  Co radzicie zrobić w tej
sytuacji?

Czarek

Data: 2009-07-01 10:29:44
Autor: .B:artek.
Czy mam zaskarżyć sąd do sądu?
Czarek wyskrobał(a):
[...]

Ja bym brał pod rozwagę trzy opcje:
a) nic nie robisz i czekasz. Jak dostaniesz odmowę udzielenia informacji (np. ze względu na brak wykazania interesu faktycznego w uzasadnieniu) albo nic nie dostaniesz, skarżysz się do Ministra Sprawiedliwości albo sądu administracyjnego
b) odpisujesz, że na podstawie ustawy nie musisz uzasadniać po co Ci te informacje
c) piszesz do prezesa sądu (list zaadresowany imiennie!), że urzędnicy w jego firmie nie znają przepisów i żeby coś z tym zrobił, bo to przecież sąd (ostoja prawa!) i to nie byle rejonowy, a apelacyjny

Niestety, urzędnicy nie do końca znają przepisy. Domyślną postawą jest "nie, bo nie" albo "poproszę 1001 zaświadczeń, wniosków i uzasadnień jako podkładki". Warto ich czasem prawa nauczyć.

--
..B:artek.

Data: 2009-07-01 10:33:46
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
..B:artek. wrote:

[...]

E tam...

"W odpowiedzi na pismo <znak> z dnia<>, na podstawie art <...> ustawy o dostępie do informacji publicznej <Dz.u....> ponownie wnoszę o wydanie uzasadnienia ...."

Papier+podpis i poczta. Koniec. Piłka po ich stronie.

M.

Data: 2009-07-01 10:40:46
Autor: .B:artek.
Czy mam zaskarżyć sąd do sądu?
Maciej Bebenek (news.onet.pl) wyskrobał(a):
[...]

I co to zmieni? Sąd odpisze dokładnie to samo co wcześniej.

--
..B:artek.

Data: 2009-07-01 02:08:04
Autor: Czarek
On 1 Lip, 10:40, ".B:artek." <ma...@nie.ma.i.nie.bylo.pl> wrote:

> Papier+podpis i poczta. Koniec. Pi ka po ich stronie.
I co to zmieni? S d odpisze dok adnie to samo co wcze niej.

Niestety, też tak sądzę. Dodatkowo wydam pieniądze na korespondencję,
bo sąd jest w innym mieście. Rozważam jeszcze mail do rzecznika
prasowego MS.

Czarek

Data: 2009-07-01 11:12:24
Autor: .B:artek.
[...]

Ale rzecznik nie jest od tego. On przy odrobinie dobrej woli skieruje sprawę do właściwej komórki w MS. Poza tym nic konkretnego nie odpowie, a też nie jest w stanie sam nic zdziałać.

--
..B:artek.

Data: 2009-07-01 04:43:37
Autor: Czarek
On 1 Lip, 11:12, ".B:artek." <ma...@nie.ma.i.nie.bylo.pl> wrote:

Ale rzecznik nie jest od tego. On przy odrobinie dobrej woli skieruje spraw
do w a ciwej kom rki w MS. Poza tym nic konkretnego nie odpowie, a te nie
jest w stanie sam nic zdzia a .

Musi odpowiedzieć, zgodnie z Prawem Prasowym, na zapytanie
dziennikarza, np. dlaczego sędzia SO w Lublinie nie zna Ustawy o
dostępie do informacji publicznej. A taką informację uzyska najprędzej
od prezesa SO w Lublinie...

Czarek

Data: 2009-07-01 22:58:04
Autor: Czapla
[...]

Wieki temu spytałem się o pewną drobnostkę ówczesną Panią Minister Sprawiedliwości. Olała mnie. Właśnie weszła w życie wspomniana wyżej ustawa, więc po miesiącu złożyłem skargę do NSA (bo takowy wtedy jeszcze funkcjonował). NSA ponaglił Panią Minister, ale ta dalej milczała :). Wtedy Sąd wyznaczył termin rozprawy, ale w międzyczasie Pani Minister przestała być Ministrem i nastał nowy Minister, i na rozprawę przysłał swojego przedstawiciela (który niebawem sam został Ministrem :). To była pierwsza rozprawa z ustawy o dostępie do informacji publicznej, 22 lipca 2002 r. Opisała to Rzepa 26 lipca, powinno być gdzieś w archiwum, tam jest dosyć ciekawy komentarz, krytyczny w stosunku do tej ustawy.

Ja się wtedy zapytałem Panią Minister o wykształcenie pewnej komorniczki, którą przez parę lat tarmosiłem po wszystkich możliwych sądach, z przyczyn że tak powiem, prywatnych. Odpowiedź przedstawiciela Ministra była taka, że pani komornik spełnia wymogi ustawy o komornikach... jeśli chodzi o jej wykształcenie. Ta odpowiedź mnie nie zadowoliła, bo w świetle tejże ustawy komornik nie musiał wówczas mieć żadnego wykształcenia. Sąd udał się na naradę a następnie ogłosił, że udzielona mi odpowiedź jest wystarczająca :).

Pozdrawiam

Czapla

Data: 2009-07-01 12:49:34
Autor: Michał
Czy mam zaskarżyć sąd do sądu?
..B:artek. pisze:
sąd (ostoja prawa!)

I co, może jeszcze sprawiedliwości? I tak w ogóle jesteśmy piątą potęgą gospodarczą świata? :>

mspanc

--
pzdr, Michał
http://finances.pl/

[...]