Czy moga mnie "wyrzucic jak psa na ulice"?

Data: 2011-12-26 11:25:33
Autor: Andrzej Lawa
Czy moga mnie "wyrzucic jak psa na ulice"?
W dniu 25.12.2011 21:15,  Lokator pisze:

przynajmniej kaucji). Zaproponowałem właścicielowi, że jeśli nawet nie bardzo
chce mnie dalej jako lokatora, to niech mi da czas do końca stycznia na
wyprowadzkę, żebym w ogóle był w stanie to załatwić. Ale on upiera się przy
swoim w tylu "won i to natychmiast" (no, takich dosłownie słów nie użył, ale
do tego się to sprowadza).

Najpierw musi umowę wypowiedzieć. Okres wypowiedzenia to zasadniczo 3 miesiące. Przy czym umowę może wypowiedzieć niezależnie od opłacania czynszu...

Dostałeś wypowiedzenie umowy? Od tego momentu, kiedy upłyną 3 miesiące? Swoją szosą mógłbyś gdzieś wrzucić treść umowy.

[ciach]

Dodam, że mam wprawdzie umowę - ale nie meldowałem się w tym mieszkaniu, bo
nie było mi to niezbędne; czy brak meldunku coś zmienia?

Tylko tyle, że ktoś mógłby zrobić anonimowy donos i mógłbyś dostać za to grzywnę - ale tak samo mógłby ją dostać właściciel (zresztą i tak lada chwila przepis z karą za olewanie meldunku ma zniknąć).

Data: 2011-12-26 10:56:33
Autor: Lokator
Czy moga mnie
Andrzej Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał(a):
> [...]

Dostałeś wypowiedzenie umowy? Od tego momentu, kiedy upłyną 3 miesiące? Swoją szosą mógłbyś gdzieś wrzucić treść umowy.

Jakoś w pierwszych dniach grudnia - zatem 3 miesiące upłyną dopiero z końcem
lutego.

Właśnie regulacje zawarte w umowie budzą moje obawy; ponieważ byłoby sporo
wpisywania, może ograniczę się do tych, które dotyczą omawianej sprawy:

W par. "rozwiązanie umowy" zawarty jest m.in. punkt:

Niniejsza umowa może być rozwiązana w trybie natychmiastowym w następujących
przypadkach:
[..]
Wynajmujący może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym skutecznym na
koniec bieżącego miesiąca - obowiązuje miesięczny termin wypowiedzenia. za
okres zwłoki [wiadomo, odsetki]

Oraz w par. "zwrot obiektu wynajmującemu":
"Najemca zobowiązany jest opuścić obiekt nie później, niż ostatniego dnia
obowiązywania niniejszej umowy [i pozostawić go w stanie... itd.]

"W przypadku zalegania z płatnościami czynszu i opłatami eksploatacyjnymi
związanymi z utrzymaniem lokalu wynajmujący zastrzega sobie możliwość
opróżnienia lokalu z ruchomości i rzeczy najemcy na jego koszt".

No tak, ten ostatni przypadek mnie dotyczy, bo zalegam.

Zatem jak wygląda moja sytuacja w świetle cytowanych zapisów? Czy czasem
przepisy "o ochronie praw lokatorów" nie mają wyższego priorytetu?

Data: 2011-12-26 11:13:09
Autor: Lokator
Czy moga mnie
 Lokator <mamproblem5.SKASUJ@gazeta.pl> napisał(a): Udało mi się opuścić poprzedzający punkt (może jest istotny):

W par. "rozwiązanie umowy" zawarty jest m.in. punkt:

Niniejsza umowa może być rozwiązana w trybie natychmiastowym w następujących
przypadkach:

1. Przez Wynajmującego: jeżeli Najemca używa niezgodnie itd. oraz gdy Najemca
zalega (w jakiejkolwiek wysokości) z opłaceniem czynszu i wszelkich opłat za
media przekraczając 14 dni.

Wynajmujący może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym skutecznym na
koniec bieżącego miesiąca - obowiązuje miesięczny termin wypowiedzenia. za
okres zwłoki [wiadomo, odsetki]

Ale czy to nie jest sprzeczne z przepisami "o ochronie lokatorów" - a zatem z
mocy prawa nieważne?

Data: 2011-12-27 09:05:46
Autor: Danusia
Czy moga mnie

Użytkownik "Lokator" <mamproblem5.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jd9ks5$8qa$1inews.gazeta.pl...
[...]

Sprawdź Rejestr Klauzul Niedozwolonych -> gooogle Twoim przyjacielem.

pozdr

Data: 2011-12-27 08:22:23
Autor: jureq
Czy moga mnie
Dnia Tue, 27 Dec 2011 09:05:46 +0100, Danusia napisał(a):

SprawdΠRejestr Klauzul Niedozwolonych -> gooogle Twoim przyjacielem.

A co ma ten rejestr do umów między osobami fizycznymi nie prowadzącymi DG?

Data: 2011-12-27 11:09:59
Autor: Andrzej Lawa
Czy moga mnie
W dniu 27.12.2011 09:22, jureq pisze:

A co ma ten rejestr do umów między osobami fizycznymi nie prowadzącymi DG?

Twierdzisz, jureczku, że ustawy nie obowiązują osób fizycznych? ;->

Data: 2011-12-27 12:25:01
Autor: jureq
Czy moga mnie
Dnia Tue, 27 Dec 2011 11:09:59 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

A co ma ten rejestr do umów między osobami fizycznymi nie prowadzącymi
DG?

Twierdzisz, jureczku, że ustawy nie obowiązują osób fizycznych? ;->

Twierdzę, że ten rejestr dotyczy tylko umów między przedsiębiorcą a konsumentem i nie dotyczy osób fizycznych w żadnej innej kombinacji.

Data: 2012-01-09 12:36:48
Autor: Kamil
Czy moga mnie
Dnia Tue, 27 Dec 2011 12:25:01 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

[...]

Czyli ten kamienicznik nie prowadzi wynajmu w sposób ciągły, zorganizowany
- w skrócie, nie prowadzi działalności gospodarczej?
I podatek od nieruchomości ten kamienicznik opłaca w zwyczajnej "stawce
mieszkaniowej" czy może w "stwce DG"?  ;)

Data: 2011-12-26 11:58:39
Autor: Dysiek
Czy moga mnie
"W przypadku zalegania z płatnościami czynszu i opłatami eksploatacyjnymi
związanymi z utrzymaniem lokalu wynajmujący zastrzega sobie możliwość
opróżnienia lokalu z ruchomości i rzeczy najemcy na jego koszt".

Zaden ze mnie prawnik, ale tego to zdaje sie na bank nie moze zrobic.

Dysiek

Data: 2011-12-26 11:16:30
Autor: Lokator
Czy moga mnie
Dysiek <brak@brak.pl> napisał(a):
> [...]
> opróżnienia lokalu z ruchomości i rzeczy najemcy na jego koszt".

Zaden ze mnie prawnik, ale tego to zdaje sie na bank nie moze zrobic.

Czyli ja dobrze wnioskuję, że te zapisy umowy, które stoją w sprzeczności z
przepisami - jakby je tu określić - "nadrzędnymi", są z mocy prawa nieważne, a
więc nieobowiązujące?

Data: 2011-12-26 12:40:38
Autor: GRAG
Czy moga mnie
W dniu 2011-12-26 12:16, Lokator pisze:
[...]

prawo prawem a może zrobić co chce i ty będziesz sie musiał z nim sądzić

znajomy wynajmuje mieszkanie, miał lokatora zalegającego, nie pierniczył się, pod jego nieobecność wszedł zmienił zamki, wywalił wszystkie graty a co cenniejsze wsadził do piwnicy

niestety polskie prawo chroni złodziei i przestępców a dlaczego? odpowiedz jest prosta...

Data: 2011-12-26 11:56:01
Autor: to
Czy moga mnie
begin GRAG
niestety polskie prawo chroni złodziei i przestępców a dlaczego?
odpowiedz jest prosta...

Nie rozumiem konkluzji. Przecież nie uchroniło jakoś lokatora, który kradł mu kasę nie płacąc za wynajem.

Data: 2011-12-26 17:59:37
Autor: RadoslawF
Czy moga mnie
Dnia 2011-12-26 12:56, Użytkownik to napisał:
begin GRAG

niestety polskie prawo chroni złodziei i przestępców a dlaczego?
odpowiedz jest prosta...

Nie rozumiem konkluzji. Przecież nie uchroniło jakoś lokatora, który kradł mu kasę nie płacąc za wynajem.

Zaleganie to nie kradzież więc lokator nie był chroniony.
:-)

Pozdrawiam

Data: 2011-12-26 23:53:21
Autor: Andrzej Lawa
Czy moga mnie
W dniu 26.12.2011 12:40, GRAG pisze:

[...]

Znajomy na tyle naiwny, że nie powymieniał sobie zamków na czas najmu??

Data: 2011-12-26 12:33:49
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-12-26, Andrzej Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> wrote:
[...]

Zasadniczo tak. Ale nie dotyczy to chyba przypadku niepłacenia?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-12-30 18:26:34
Autor: Nostradamus
Użytkownik "Wojciech Bancer"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:slrnjfgqdd.bh8.proteus@pl-test.org...

Najpierw musi umowę wypowiedzieć. Okres wypowiedzenia to zasadniczo 3
miesiące.

Zasadniczo tak. Ale nie dotyczy to chyba przypadku niepłacenia?

Jakiej umowy?  Lokator nie płacą dawno ją zerwał.

Data: 2011-12-30 17:41:39
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-12-30, Nostradamus <lesiosan@wp.pl> wrote:

[...]

[...]

Nie zgodzę się. Istnienie możliwość łatwiejszego zerwania umowy w przypadku braku płacenia, ale z pewnością nic nie dzieje się "automatycznie".

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-12-31 13:41:03
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 30 Dec 2011, XL wrote:

Dnia Fri, 30 Dec 2011 18:26:34 +0100, Nostradamus napisał(a):

Jakiej umowy?  Lokator nie płacą dawno ją zerwał.

Dokładnie tak.

  Sugerujesz, że właściciel nie ma już prawa dochodzić pieniędzy?
  :>
  Wręcz przeciwnie - umowa obowiązuje, a lokatorowi rośnie dług
z umowy. Bezumowny to on będzie po skutecznym wypowiedzeniu.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-01 19:50:44
Autor: XL
Dnia Sun, 01 Jan 2012 19:41:07 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]

art. 672
Jeżeli najemca dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu co najmniej za dwa
pełne okresy płatności, wynajmujący może najem wypowiedzieć bez zachowania
terminów wypowiedzenia. --
XL

Data: 2012-01-01 20:09:23
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 01.01.2012 19:50, XL pisze:

[...]

A teraz przeczytaj to jeszcze raz.

Jeśli słowa "może wypowiedzieć" są dla ciebie niejasne - poproś kogoś starszego o wytłumaczenie. W każdym razie nie oznacza to "lokator zrywa".

Data: 2012-01-01 20:19:01
Autor: XL
Dnia Sun, 01 Jan 2012 20:09:23 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]

W praktyce oznacza to samo - wypowiedzenie umowy przez wynajmujacego jest
skutkiem jej niedotrzymania przez najemcę.
Cytat był jedynie po to, abyś mógł sobie tę część DOPOWIEDZIEĆ, ale jak
widać trza kawę na ławę.
--
XL

Data: 2012-01-01 21:09:03
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 01.01.2012 20:19, XL pisze:

[...]

W praktyce oznacza to samo

Nie, nie oznacza.

- wypowiedzenie umowy przez wynajmujacego jest
skutkiem jej niedotrzymania przez najemcę.

Ale najpierw trzeba do wypowiedzenie skutecznie doręczyć.

Prawo, drogie dziecko, nie działa w ten sposób, że "skoro mógł, to na pewno zrobił".

Przykład: konsument ma prawo anulować w 10-dniowym terminie (prawie) każdą umowę zwartą poza siedzibą przedsiębiorcy. Co nie znaczy, że każdy zawsze wypowiada. _I_ jest w stanie udowodnić, że wypowiedziałw  terminie.

Data: 2012-01-01 21:18:44
Autor: Andrzej Lawa
Czy moga mnie "wyrzucic jak psa na ulice"?
W dniu 01.01.2012 21:09, Andrzej Lawa pisze:

W praktyce oznacza to samo

Nie, nie oznacza.

- wypowiedzenie umowy przez wynajmujacego jest
skutkiem jej niedotrzymania przez najemcę.

Ale najpierw trzeba do wypowiedzenie skutecznie doręczyć.

PS: zapomniałem dodać, że to i tak nie dotyczy wątku, bo art. 672 KC zasadniczo nie dotyczy lokatorów - ci podlegają pod przepisy z ustawy o ochronie praw lokatorów.

Data: 2012-01-01 20:10:42
Autor: XL
Dnia Sun, 1 Jan 2012 19:50:44 +0100, XL napisał(a):

[...]

....oraz:
http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/uchwala;sn;izba;cywilna,ic,iii,czp,92,06,7291,orzeczenie.html
--
XL

Data: 2012-01-01 20:28:05
Autor: Animka
W dniu 2012-01-01 20:10, XL pisze:

art. 672
Jeżeli najemca dopuszcza się zwłoki z zapłatą czynszu co najmniej za dwa
pełne okresy płatności, wynajmujący może najem wypowiedzieć bez zachowania
terminĂłw wypowiedzenia.

...oraz:
http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/uchwala;sn;izba;cywilna,ic,iii,czp,92,06,7291,orzeczenie.html

Uchwała z dnia 21 listopada 2006 r !

--
animka

Data: 2012-01-01 21:17:09
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 01.01.2012 20:10, XL pisze:

[...]

Dziecko drogie, to jest orzeczenie w sprawie przeciwko przedsiębiorstwu!

A w tym wątku mowa jest o lokatorze - właściwie art. 672 ich nie dotyczy, bo dla lokatorów jest przepis szczególny (ustawa o ochronie praw lokatorów).

Data: 2012-01-02 18:44:07
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sun, 1 Jan 2012, XL wrote:

[...]

  Abstrahując od "nietemetyczności" opisywanej sprawy (niemieszkalna),
mógłbyś chociaż przeczytać tekst który cytujesz.
  Stosowny kawałek:
"właściciel może wytoczyć powództwo o rozwiązanie stosunku prawnego"

  Może iść *do sądu* z żądaniem uznania wypowiedzenia za uzasadnione
(oraz zwolnienia lokalu), a nie jednostronnie uznać że "on uważa
że to była ważna przyczyna".

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-02 01:19:50
Autor: moon
[...]

naruszył postanowienia umowy, co nie znaczy, że ją "zerwał".
żeby przestała obowiązywać trzeba napisać wypowiedzenie;
w nim, dobrze jest dać ostateczny termin do wyrównania zaległości, zwykle
to jest miesiąc, od czasu ostatniej należności, o ile nic się nie zmieniło;
a potem, dopiero się musisz poużerać, albo iść do sądu i znów "troszkę"
poczekać na rozprawę.
a jeszcze potem, nawet jak wygrasz, na eksmisję.
jest troszkę zabawy, nie powiem...

moon

Data: 2012-01-02 08:18:02
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.01.2012 01:19, moon pisze:

[...]

Dokładnie. A poza tym powyższy przepis jest ogólny - lokatorzy (którzy
są szczególnym przypadkiem najemcy) mają dodatkową ochronę w ustawie o
ochronie praw lokatorów.

[...]

Jak ze wszystkim... Jeśli chcesz sporo zarobić bez wielkiego wysiłku -
musisz godzić się na inne koszta i zagrożenia.

A nie ukrywajmy, że na wynajmie zarobek jest spory a wysiłek praktycznie
zerowy (jeśli nie ma problemów z płatnościami).

Przy solidnych klientach wystarczy mieć niepotrzebną zdolność kredytową,
kupić mieszkanie na kredyt, a potem to już tylko odcinać kuponiki.

Ale niestety, nie ma nic za darmo - płacisz wysiłkiem lub ryzykiem.

Data: 2012-01-02 08:33:37
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-01-02 08:18, Andrzej Lawa pisze:
Jak ze wszystkim... Jeśli chcesz sporo zarobić bez wielkiego wysiłku -
musisz godzić się na inne koszta i zagrożenia.

A lokatorzy muszą więcej płacić, bo na rynku jest mniej chętnych do wynajmu.

Ale niestety, nie ma nic za darmo - płacisz wysiłkiem lub ryzykiem.

Otóż to.

--
Liwiusz

Data: 2012-01-02 08:52:09
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.01.2012 08:33, Liwiusz pisze:
[...]

Między innymi ze względu na ryzyko spowodowane dodatkową ochroną
lokatorów... Za ochronę się płaci ;)

Ale niestety, nie ma nic za darmo - płacisz wysiłkiem lub ryzykiem.

Otóż to.

Wow! Zgodziłeś się ze mną - trzeba to uczcić ;)

Data: 2012-01-02 09:31:50
Autor: Liwiusz
W dniu 2012-01-02 08:52, Andrzej Lawa pisze:
[...]

Znam zależność ;) Delikatnie tylko zwracam uwagę, kto tak naprawdę płaci za ochronę lokatora i komu tak naprawdę może zależeć nad osłabieniem tej ochrony (nie trzeba samosądów, wyrok eksmisyjny w miesiąc i eksmisja na dwór wystarczy).

--
Liwiusz

Data: 2012-01-02 10:14:33
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 02.01.2012 09:31, Liwiusz pisze:

[...]

Niby masz rację, ale w niepewnej sytuacji ludzie by się bali - zwłaszcza
jak mają dzieci - wynajmować przy przepisach pozwalających na szybką
eksmisję w razie np. utraty pracy lub dużego niespodziewanego wydatku
(np. leczenie dzieci) i opóźnienia w płatnościach lub wręcz zmianę
zdania przez wynajmującego.

Chyba dobrym pomysłem byłoby utrzymanie obecnej ochrony na wypadek
zmiany zdania przez wynajmującego, natomiast przyśpieszenie eksmisji na
bruk za niepłacenie - ale z opcją ubezpieczenia od np. utraty pracy czy
innych wypadków losowych.

Kto chce mieć większa ochronę przed eksmisją - płaci więcej.

Kto chce mieć mniejszą ochronę przed eksmisją - płaci mniej.

Czy moga mnie "wyrzucic jak psa na ulice"?