Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?

Data: 2011-03-29 01:28:54
Autor: Jaytee
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
Witam!

Zamierzam - jako działalno¶ć gospodarcza - sprzedawać oprogramowanie
które będzie korzystało z danych zawartych na stronach internetowych.

Dane te to konkretnie: kod towaru, cena i stan magazynowy

Dane te dostępne s± na stronach różnych sprzedawców. Aby je uzyskać
nie trzeba się logować, wystarczy wej¶ć na stronę, wyszukać towar po
nazwie i voila - s± dane.

Teraz pytanie - czy mogę legalnie gromadzić i przekazywać te dane
dalej? Konkretnie do użytkowników mojego oprogramowania.
Jeden ze sklepów ma na stronie formułkę że wszystkie informacje
dostępne na stronie s± chronione i ich powielanie wymaga pisemnej
zgody wła¶ciciela.  Co więcej, jest tam napisane że tylko wchodz±c na
stronę zaczyna obowi±zywać umowa między odwiedzaj±cym a wła¶cicielem
strony.

Co mi grozi za to że opublikuję informację że sklep A ma masło w
takiej cenie a sklep B w innej? :)

Z góry dziękuję za poważne odpowiedz.
Za nie poważne lecz dowcipne również ;)

Pozdrawiam,
Jeti

Data: 2011-03-29 08:49:07
Autor: Olgierd
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
Dnia Tue, 29 Mar 2011 01:28:54 -0700, Jaytee napisał(a):

Jeden ze sklepĂłw ma na
stronie formułkę że wszystkie informacje dostępne na stronie są
chronione i ich powielanie wymaga pisemnej zgody właściciela.

Wszelkie to przesada, ale powinieneś zapoznać się z ustawą o ochronie baz danych.

--
:-) Olgierd
Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

Data: 2011-03-29 01:56:52
Autor: Jaytee
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
On 29 Mar, 10:49, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:
Wszelkie to przesada, ale powiniene¶ zapoznać się z ustaw± o ochronie baz
danych.

Z czym?  Jeżeli chodzi o ochronę danych osobowych to swego czasu się
zapoznałem i... danych osobowych gromadzić i przetwarzać nie będę,
przynajmniej nie w tej czę¶ci działalno¶ci :)

Data: 2011-03-29 11:00:13
Autor: Tomasz Kaczanowski
Jaytee pisze:
[...]

Chodziło zapewne przedpiszcy o prawo autorskie, tam jest też conieco odno¶nie baz danych...

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-03-29 02:09:49
Autor: Jaytee
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
On 29 Mar, 11:00, Tomasz Kaczanowski
<kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:
Jaytee pisze:

> Z czym?  Je eli chodzi o ochron danych osobowych to swego czasu si
> zapozna em i... danych osobowych gromadzi i przetwarza nie b d ,
> przynajmniej nie w tej cz ci dzia alno ci :)

Chodzi o zapewne przedpiszcy o prawo autorskie, tam jest te conieco
odno nie baz danych...

Zatem "Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych" - jest to
jaki¶ trop.
Zapoznam się - choć na pierwszy rzut oka widzę że rozchodzi się o
kopiowanie baz danych.
Ja do mojej bazy, o stworzonej przezemnie strukturze, chcę przenie¶ć
tylko mał± czę¶ć informacji z baz sprzedawców.
Tak jak pisałem, cena, stan magazynowy i kod produktu.
Opisów - które wielu sprzedawców tworzy samemu - nie będę kopiował.

Zatem już co¶ mam.

Tylko dalej - jak z tymi informacjami o cenach, czy mogę je gromadzić
i przekazywać dalej?

Data: 2011-03-29 09:35:08
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 29 Mar 2011 02:09:49 -0700, Jaytee napisał(a):

Chodzi o zapewne przedpiszcy o prawo autorskie, tam jest te conieco
odno nie baz danych...

Zatem "Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych" - jest to
jakiĹ› trop.

Tak, to właśnie ta ustawa.

Zapoznam się - choć na pierwszy rzut oka widzę że rozchodzi się o
kopiowanie baz danych.

Polecam art. 7-8 ustawy, czyli granice dozwolonego uĹĽytku w korzystaniu z chronionych baz danych.

Data: 2011-03-29 03:20:17
Autor: Jaytee
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
On 29 Mar, 11:35, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:
Polecam art. 7-8 ustawy, czyli granice dozwolonego użytku w korzystaniu z
chronionych baz danych.

Dziękuję, tu wła¶nie jest element który mnie zastanawia:

art. 8 & 2

"Nie jest dozwolone powtarzaj±ce się i systematyczne pobieranie lub
wtórne wykorzystanie sprzeczne z normalnym korzystaniem i powoduj±ce
nieusprawiedliwione naruszenie słusznych interesów producenta."

Zamierzam pobierać dane o których pisałem w sposób powtarzaj±cy się,
ale nie systematyczny, tzn. będę pobierał dane gdy użytkownik o nie
zapyta.
W celu poprawy wydajno¶ci i nie obci±żania serwerów sklepu będę
składował pobrane dane u siebie i jeżeli zapyta o nie kilku
użytkowników to ja sklep zapytam tylko raz.

"(...)lub wtórne wykorzystanie sprzeczne z normalnym
korzystaniem(...)" - teraz drapię się po łysej dyńce i zastanawiam się
czy moje działanie może być sprzeczne z normalnym korzystaniem...

"(...)powoduj±ce nieusprawiedliwione naruszenie słusznych interesów
producenta" - czym jest słuszny interes i jak go mogę nie naruszyć? :)

Zgaduję że w razie W. to i tak przed s±dem 'producent' musi w jaki¶
sposób udowodnić że jego słuszne interesy zostały naruszone.
Za to bez problemu wła¶ciwie będzie mógł mi zarzucić "powtarzaj±ce się
i systematyczne" pobieranie danych.
Co więcej - może to zarzucić każdemu, kto wejdzie co najmniej dwa razy
na jego stronę aby sprawdzić cenę.

Ot dylematy...

Data: 2011-03-29 03:27:15
Autor: Jaytee
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
No i do stu diabłów - co to jest istotna co do jako¶ci lub ilo¶ci
czę¶ć jej zawarto¶ci?
W jaki sposób to zmierzyć?

Jeżeli sprzedawca ma w swojej bazie jeden produkt to ja pobieraj±c
dane o tym jednym produkcie kopiuję istotn± czę¶ć bazy.
A jeżeli ma pierdyliart produktów a na każdy z nich swoj± cenę to może
powiedzieć że ta informacja - o cenie - jest istot± zawarto¶ci...

Data: 2011-03-29 10:33:08
Autor: Olgierd
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
Dnia Tue, 29 Mar 2011 03:27:15 -0700, Jaytee napisał(a):

No i do stu diabłów - co to jest istotna co do jakości lub ilości część
jej zawartości?
W jaki sposób to zmierzyć?

Co do ilości to będzie: "dużo". Co do jakości to będzie coś takiego, że przez swoje działanie utrudniasz mu prowadzenie jego działalności. Powiem, że w znanym mi przypadku (ciągnięcie ogłoszeń motoryzacyjnych przez agregat) zajęto stanowisko, że kopiowanie treści ogłoszeń nie narusza praw producenta, o ile sfinalizowanie transakcji nie będzie możliwe na stronie agregującej.

Czyli agregat ciągnął wszystko, prócz numeru telefonu: prezentował ogłoszenia u siebie, ale jak ktoś chciał się skontaktować ze sprzedawcą, musiał iść na stronę z oryginalnym ogłoszeniem.

JeĹĽeli sprzedawca ma w swojej bazie jeden produkt to ja pobierajÄ…c dane
o tym jednym produkcie kopiuję istotną część bazy.

Owszem, bo wĂłwczas kopiujesz bazÄ™ 1:1.

pierdyliart produktów a na każdy z nich swoją cenę to może powiedzieć że
ta informacja - o cenie - jest istotą zawartości...

Owszem, przeto wówczas musisz się ograniczyć co do ilości. Jakość będzie prima sort, ale ilość będzie nieistotna. Wóz albo przewóz :)

PS pisze siÄ™ "pierdyliard" ;-)

Data: 2011-04-05 11:43:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 29 Mar 2011, Jaytee wrote:

[...]

  Pytanie czy wskazywanie że kto inny ma taniej jest "słusznym
interesem producenta" :D (bazy)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-03-29 09:03:55
Autor: Olgierd
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
Dnia Tue, 29 Mar 2011 11:00:13 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

Z czym?  JeĹĽeli chodzi o ochronÄ™ danych osobowych to swego czasu siÄ™
zapoznałem i... danych osobowych gromadzić i przetwarzać nie będę,
przynajmniej nie w tej części działalności

Chodziło zapewne przedpiszcy o prawo autorskie, tam jest też conieco
odnośnie baz danych...

Miszczowie... Ustawa o ochronie baz danych nie jest ustawÄ… o ochronie danych osobowych, nie jest teĹĽ ustawÄ… o prawie autorskim i prawach pokrewnych!!

Data: 2011-03-29 11:09:02
Autor: Tomasz Kaczanowski
Olgierd pisze:
[...]

To trzeba było tak od razu. Co nie zmienia faktu, że zapisy również znajdziesz w ustawie o prawie autorskim, również ma zapisy dotyczące baz danych - art 3 i art 17 1.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2011-03-29 09:34:18
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 29 Mar 2011 11:09:02 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

[...]

To trzeba było tak od razu.

No to ja tak właśnie od razu ;-)

Data: 2011-03-29 10:36:02
Autor: Krzysztof Jodłowski
Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?
Co więcej, jest tam napisane że tylko wchodz±c na
stronę zaczyna obowi±zywać umowa między odwiedzaj±cym a wła¶cicielem
strony.

Bzdura.
Papier jest cierpliwy i nie takie głupoty już spisano...

--
Krzysztof

Czy mogę przetwarzać informacje ze stron www?