Czy mozna pozwac ustawodawce?

Data: 2010-08-15 17:04:01
Autor: tokelau
Czy mozna pozwac ustawodawce?
Czy mozna pozwac ustawodawce? Czy byly takie przypadki?

Prawo nie pozwala organowi przyznajacemu licencje (organowi nadzoru -
urzedowi administracji panstwowej) na poddanie organu starajacego sie
o licencje kontroli tego organu przed jej uzyskaniem. Wystarczy we
wniosku o licencje spelnic formalne wymagania okreslone w ustawie i
sie licencje z automatu dostaje.

Na skutek tego organ nadzoru twierdzi, ze nie bylo jak sprawdzic, ze
podmiot, ktory sie staral o licencje (staral sie w wyniku zmiany
prawa, ktore zaczelo nagle takiej licencji wymagac) oszukiwal swoich
klientow jeszcze przed wydaniem licencji i dlatego nie powinien jej
byl w ogole dostac (tzn. kierujac sie poczuciem sprawiedliwosci nie
powinien, bo nie ustawy, ktora posrednio (poprzez uniemozliwienie
kontroli starajacego sie o licencje) oszukiwania nie przewiduje jako
kryterium nie udzielenia licencji).

Na skutek oszustwa klienci tego licencjonowanego i nadzorowanego przez
panstwowy organ nadzoru podmiotu poniesli znaczace szkody (straty
finansowe). Licencje podmiot ostatecznie stracil, upadl i juz go nie
ma, ale nie ma tez pieniedzy poszkodowanych klientow.

Skoro zatem nie mozna zaskarzyc organu nadzoru za to, ze wydal
licencje oszustom (prokuratura twierdzi, ze nie ma podstaw, glownie
dlatego, ze ustawa nie przewiduje kontroli przez organ nadzoru przed
wydaniem licencji dla organu starajacego sie o licencje, zatem organ
nadzoru musial ja wydac, pomimo ze podmiot starajacy sie o licencje
oszukiwal swoich klientow jeszcze przed wydaniem licencji (i po jej
wydaniu tez)), to co z ustawodawca?

Na skutek razacego zaniedbania ustawodawcy, ktory nie przewidzial
kontroli przez organ nadzoru podmiotu starajacego sie o licencje
ludzie poniesli duze straty.

Gdyby ustawodawca wpisal w ustawie mozliwosc kontroli podmiotu, ktory
stara sie o licencje, wowczas nie byloby nowych klientow do oszukania,
bo by licencji nie dostal (a przyznanie licencji spowodowalo, ze
klientow przybywalo, bo skoro jest licencja i organ nadzoru, to
znaczy, ze wszystko gra - akurat, nie w naszym panstwie, jak widac!).

Zatem czy mozna w takiej sytuacji pozwac ustawodawce (Sejm RP - Skarb
Panstwa) o odszkodowanie? Czy to bylo juz praktykowane?
Albo czy prokurator moglby tu cokolwiek zdzialac?

Data: 2010-08-16 05:50:54
Autor: BK
On 16 Sie, 02:04, tokelau <toke...@temporaryinbox.com> wrote:
Czy mozna pozwac ustawodawce? Czy byly takie przypadki?

Byly, wielokrotnie - przy czym glownie na poziomie "europejskim"
Polske pozywano za wprowadzenie/nie wprowadzenie czegos wbrew
regulacjom europejskim.

Data: 2010-08-16 15:07:54
Autor: Tomek
Dnia 16-08-2010 o 14:50:54 BK <bkapuscinski@gmail.com> napisał(a):

[...]

Tylko czy to były pozwy w stosunku do ustawodawcy, czy państwa?

Bo ustawodawca to jest taka święta krowa która za nic nie odpowiada,
bo wyraża przecież wolę ludu. Skoro lud chciał żeby licencje były wydawane
w taki a nie inny sposób, to kogo i za co tutaj można pozywać.

--
Tomek

Data: 2010-08-16 07:34:34
Autor: BK
On 16 Sie, 15:07, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
Dnia 16-08-2010 o 14:50:54 BK <bkapuscin...@gmail.com> napisa³(a):

> Byly, wielokrotnie - przy czym glownie na poziomie "europejskim"
> Polske pozywano za wprowadzenie/nie wprowadzenie czegos wbrew
> regulacjom europejskim.

Tylko czy to by³y pozwy w stosunku do ustawodawcy, czy pañstwa?

Bo ustawodawca to jest taka ¶wiêta krowa która za nic nie odpowiada,
bo wyra¿a przecie¿ wolê ludu. Skoro lud chcia³ ¿eby licencje by³y wydawane
w taki a nie inny sposób, to kogo i za co tutaj mo¿na pozywaæ.

--
Tomek

Ale kogo chcesz pozwac majac na mysli "ustawodawce" ?  Pozwac mozesz
Panstwo (Skarb Panstwa) o to, ze zlamal jakies normy prawa
miedzynarodowego lub europejskiego wprowadzajac (lub nie) jakies normy
prawne. To jest mozliwe bo masz jakies kryterium obiektywne: np.
dyrektywa UE nakazywala zrobic X, a ustawodawca uchwalil ustawe
robiaca Y. Mozesz wowczas walczyc z ustawa nakazujaca robic Y -
argumentujac, ze jest wbrew konkretnej dyrektywie (ktora nie
dopuszczala takiego odstepstwa czy wyjatku).

Mozesz tez pozwac ustawodawce jesli jakas ustawa narusza mniej
konkretne normy prawa europejskiego lub miedzynarodowego (np.
naruszenie jakiejs konwencji praw czlowieka).

Majac na uwadze powyzsze, nie rozumiem za co chcesz pozwac
"ustawodawce"  i czemu uwazasz, ze jest "swieta krowa". Panstwo mozna
pozywac jak kazdego.

Problem moze sie pojawic jesli chcesz pozwac ustawodawce nie dlatego,
ze ustawa jest niezgodna z aktem prawnym, z ktorym powinna byc zgodna
(prawem miedzynarodowym czy np. konstytucja) ale chcesz pozwac
ustawodawce bo po prostu Ci sie nie podoba ustawa. Wowczas to
faktycznie jest bez sensu.

Data: 2010-08-16 08:35:03
Autor: tokelau
On 16 Sie, 15:34, BK <bkapuscin...@gmail.com> wrote:
Ale kogo chcesz pozwac majac na mysli "ustawodawce" ?  Pozwac mozesz
Panstwo (Skarb Panstwa) o to, ze zlamal jakies normy prawa

Co prawda pytania nie do mnie, ale tez odpowiem co sadze.

Czy mozna wniesc do sadu pozew i jako pozwanego wskazac Skarg Panstwa?
Chyba nie. Zatem musi w pozwie widniec jakas konkretna instytucja.
Ustawodawcy dzialaja w ramach Sejmu, wiec chyba Sejm RP nalezy pozwac,
a moze i Senat jednoczesnie?

[...]

Bez sensu to sa niektore ustawy. Ustawa musi miec sens, powinna byc
zgodna ze zdrowym rozsadkiem, czy zasadami wspolzycia spolecznego. Nie
jest zgodne ze zdrowym rozsadkiem, aby kontroler nie mogl skontrolowac
podmiotu ubiegajacego sie o licencje (czyli faktycznie nie wie komu ja
przyznaje, przyznaje ja na piekne oczy (tzn. piekne papiery wystawione
przez podmiot ubiegajacy sie o licencje) - jaki to ma sens?). Zdrowy
rozsadek podpowiada, ze skoro ustawodawca popelnil blad, a za bledy
trzeba odpowiadac, to dlaczego niby ustawodawca mialby byc wyjatkiem i
za bledy nie odpowiadac?

Data: 2010-08-16 17:46:50
Autor: Tomek
Dnia 16-08-2010 o 17:35:03 tokelau <ekpczl@googlemail.com> napisał(a):

[...]

Wg zdrowego rozsądku to każdy rozumie co to jest koszt uzyskania przychodu,
czy żywność bez dodatku GMO, co nie przeszkadza ustawodawcy redefiniować
tych pojęć i wprowadzać w bÅ‚Ä…d ludzi. Tyle że ustawodawca to w zaÅ‚ożeniu  reprezentant tych ludzi,
a do tego z chwilÄ… ogÅ‚oszenia ustawy w Dz.U. zakÅ‚ada siÄ™ że już jÄ… znasz  na pamięć,
więc IMHO nie ma żadnych podstaw do czepiania się.

--
Tomek

Data: 2010-08-16 09:06:30
Autor: tokelau
Czy mozna pozwac ustawodawce?
On 16 Sie, 16:46, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

Wg zdrowego rozs±dku to ka¿dy rozumie co to jest koszt uzyskania przychodu,
czy ¿ywno¶æ bez dodatku GMO, co nie przeszkadza ustawodawcy redefiniowaæ
tych pojêæ i wprowadzaæ w b³±d ludzi. Tyle ¿e ustawodawca to w za³o¿eniu
reprezentant tych ludzi,
a do tego z chwil± og³oszenia ustawy w Dz.U. zak³ada siê ¿e ju¿ j± znasz
na pamiêæ,
wiêc IMHO nie ma ¿adnych podstaw do czepiania siê.

Co innego jak stara sie o licencje nowy podmiot, ktory jeszcze przed
otwarciem dzialanosci stara sie o licencje, a co innego podmiot, ktory
dzialal na dlugo przed otrzymaniem licencji i to jeszcze na dodatek
przez pewien okres czasu dzialal nielegalnie (bo ustawa licencji juz
wymagala, a oni jeszcze dzialali bez niej i nie zlozyli jeszcze
wniosku o licencje). Po co jest organ nadzoru skoro nie moze
skontrolowac ubiegajacego sie o licencje, jesli juz prowadzi
dzialnosc?

Prawo przewiduje pojêcie zaniechania i niedba³o¶ci, wobec czego, w
przypadkach nie okre¶lonych jednoznacznie obowi±zuje zdrowy rozs±dek
dyktuj±cy ostro¿no¶æ i dba³o¶æ w dzia³aniach, czemu organ nadzoru nie
dochowal wiernosci.

Data: 2010-08-16 09:10:37
Autor: tokelau
[...]

Moze najwyzszy czas skonczyc z ta fikcja?

Data: 2010-08-16 09:22:10
Autor: tokelau
[...]

Czy jest w prawie miedzynarodowym cos co by pasowalo do tego
przypadku?

Data: 2010-08-18 02:21:55
Autor: BK
On 16 Sie, 18:22, tokelau <ekp...@googlemail.com> wrote:
> [...]

> naruszenie jakiejs konwencji praw czlowieka).

Czy jest w prawie miedzynarodowym cos co by pasowalo do tego

Pojecia nie mam, a szukac nie bede :)

Data: 2010-08-16 17:44:26
Autor: Tomek
Czy mozna pozwac ustawodawce?
Dnia 16-08-2010 o 16:34:34 BK <bkapuscinski@gmail.com> napisał(a):

(...)

Pomyliłeś mnie z pytającym

--
Tomek

Data: 2010-08-17 21:53:02
Autor: niusy.pl
Czy mozna pozwac ustawodawce?

U¿ytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com>

[...]
Przecie¿ napisa³, ¿e chodzi o konkretne straty jakie spowodowa³a a nie o to, ¿e mu siê tylko nie podoba

Data: 2010-08-18 02:21:38
Autor: BK
On 17 Sie, 21:53, "niusy.pl" <ds...@niusy.pl.invalid> wrote:
U¿ytkownik "BK" <bkapuscin...@gmail.com>

[...]

Ale tu nie chodzi o konkretnosc strat tylko o niezgodnosc ustawy z
czyms z czym powinna byc zgodna. Nie mozesz postawic jedynie zarzutu,
ze ustawa doprowadzila Cie do straty finansowej - bo (nie)stety takie
juz zbojeckie prawo ustawodawcy, ze moze sobie taka ustawe uchwalic -
i np. kazdy z nas musi swiecic swiatla w samochodzie caly rok, albo
placic obowiazkowe OC etc. etc. Ustawa moze tez byc glupia przez co
np. ponosisz straty bo sie musisz bujac do jakiegos urzedu 3 razy
zamiast zalatwic cos na telefon :) Przyklady mozna mnozyc.

Sama glupota ustawy, czy nawet jest nielogicznosc, niedokosnalosc to
za malo - bo ustawodawca to takie stworzenie, ktore ma prawo ustalac
co mu sie chce. To "co mu sie chce" moze byc ograniczone tylko innymi
aktami prawnymi - konstytucja, prawem miedzynarodowym, europejskim etc.

Data: 2010-08-18 06:21:14
Autor: tokelau
On 18 Sie, 10:21, BK <bkapuscin...@gmail.com> wrote:
bo ustawodawca to takie stworzenie, ktore ma prawo ustalac
co mu sie chce. To "co mu sie chce" moze byc ograniczone tylko innymi
aktami prawnymi - konstytucja, prawem miedzynarodowym, europejskim etc.

Niech sobie ustala co mu sie chce, ale niech tez ponosi finansowa
odpowiedzialnosc za swoje ustalenia, gdy wyrzadza nimi komus wymierna
szkode.

Data: 2010-08-18 15:45:04
Autor: Tomek
Dnia 18-08-2010 o 15:21:14 tokelau <ekpczl@googlemail.com> napisał(a):

[...]

parametry pola emitowanego przez telefonię komórkową. Ręką rękę myje.

--
Tomek

Data: 2010-08-18 08:00:29
Autor: tokelau
Czy mozna pozwac ustawodawce?
On 18 Sie, 14:45, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:
Przecie¿ w³a¶nie w tym sêk - musi byæ chocia¿ jedno takie co¶, co za nic
nie odpowiada,

Dlaczego musi? Jest, ale wcale nie musi, a nawet nie powinno.

Data: 2010-08-18 17:18:06
Autor: Tomek
Dnia 18-08-2010 o 17:00:29 tokelau <ekpczl@googlemail.com> napisał(a):

On 18 Sie, 14:45, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

Dlaczego musi? Jest, ale wcale nie musi, a nawet nie powinno.

Nie wyczułeś ironii. Przykład - załóżmy że za 15 lat okaże się że telefony
komórkowe powodują jednak nowotwory lub inne schorzenia.
I gdyby nie to że dopuszczalny SAR jest taki a nie inny, ktoÅ› by mógÅ‚  zapÅ‚acić.
A tak łańcuszek odpowiedzialności kończy się na ustawodawcy bądź ministrze
(OczywiÅ›cie oni tak sami z siebie tego nie ustalajÄ… - lobb.. tzn. eksperci  dostarczajÄ… dane).

--
Tomek

Data: 2010-08-21 00:45:49
Autor: niusy.pl
[...]

No i ok,  ale to w³a¶nie o to by³o pytanie a nie o to czy jest z czym¶ zgodne itp itd. Sens tego jest, nie ma tylko mo¿liwo¶ci prawnej.

Data: 2010-08-16 12:01:31
Autor: Tomek
Dnia 16-08-2010 o 02:04:01 tokelau <tokelau@temporaryinbox.com> napisał(a):

[...]

Bernie Madoff też miaÅ‚ licencjÄ™ SEC, wiÄ™c nie tylko w naszym paÅ„stwie, jak  widać.

--
Tomek

Data: 2010-08-16 08:26:28
Autor: tokelau
Czy mozna pozwac ustawodawce?
On 16 Sie, 11:01, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

Bernie Madoff te¿ mia³ licencjê SEC, wiêc nie tylko w naszym pañstwie, jak
widaæ.

Bernie Madaoff chyba nie oszukiwal przed dostaniem licencji.

Data: 2010-08-16 17:48:24
Autor: Tomek
Dnia 16-08-2010 o 17:26:28 tokelau <ekpczl@googlemail.com> napisał(a):

[...]

Tego nie wiem, musiaÅ‚bym poszukać, natomiast bodajże Spielberg wprost  powiedziaÅ‚
że w życiu by nie pomyÅ›laÅ‚ że biznesmen z licencjÄ… SEC może zrobić taki  waÅ‚ek.

--
Tomek

Data: 2010-08-16 09:07:16
Autor: tokelau
Czy mozna pozwac ustawodawce?
On 16 Sie, 16:48, Tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

Tego nie wiem, musia³bym poszukaæ, natomiast bodaj¿e Spielberg wprost
powiedzia³
¿e w ¿yciu by nie pomy¶la³ ¿e biznesmen z licencj± SEC mo¿e zrobiæ taki
wa³ek.

SEC sie przynajmniej przyznal do bledu.

Data: 2010-08-16 12:30:46
Autor: SQLwiel
Tomek pisze:
[...]

Bernie Madoff też miał licencję SEC, więc nie tylko w naszym państwie,
jak widać.

Bo nasz (i US i UE i chyba każdy inny w świecie) system nie jest
systemem prawa i porządku, a systemem układów i łapówek.
Ciągle nawołuję do mówienia do władzy językiem latarń, tzn wieszania na
latarniach co bardziej zasłużonych celebritów państwa.

--

Dziękuję.
    Pozdrawiam.

Data: 2010-08-16 13:29:32
Autor: Tomek
Dnia 16-08-2010 o 12:30:46 SQLwiel <null@onet.pl> napisał(a):

Tomek pisze:
Dnia 16-08-2010 o 02:04:01 tokelau <tokelau@temporaryinbox.com>  napisaÅ‚(a):

[...]

A wiesz że podżeganie do morderstwa jest karalne?

--
Tomek

Data: 2010-08-16 13:35:01
Autor: Liwiusz
Tomek pisze:

A wiesz że podżeganie do morderstwa jest karalne?

Liwiusz

Czy mozna pozwac ustawodawce?