Czy można uniknąc zachowku?

1 Data: Maj 20 2010 16:42:34
Autor: karol
Czy można uniknąc zachowku?
Mam pytanie - mama chce mi przepisać gospodartstwo tak żeby mój brat nie miał do niego prawa po jej smierci (bo ma ją gdzies). Czy to w ogóle mozliwe?

Karol

2 Data: Maj 20 2010 10:15:11
Autor: witek
Re: Czy można uniknąc zachowku?
karol wrote:
Mam pytanie - mama chce mi przepisać gospodartstwo tak żeby mój brat nie miał do niego prawa po jej smierci (bo ma ją gdzies). Czy to w ogóle mozliwe?

przepisanie gospodarstwa tak. uniknięcie zachowku - nie.

pozostaje jest temat wydziedziczenia, ale to nie jest takie proste.

3 Data: Maj 20 2010 18:20:24
Autor: Jan
witek pisze:
karol wrote:
[...]

Jeden ze sposobów na "niewdzięczną" rodzinkę to dożywocie. Teoretycznie do podważenia, w praktyce dość trudno. Załatwia spadkobranie i zachowek jednocześnie. Mama (na Twoim utrzymaniu) mieszka dalej, a gospodarstwo jest Twoje.

4 Data: Maj 20 2010 20:16:55
Autor: mvoicem
(20.05.2010 18:20), Jan wrote:
witek pisze:
karol wrote:
[...]

A dlaczego załatwia zachowek? Przecież do zachowku liczą się darowizny
dokonane za życia w ciągu ostatnich X lat, a w przypadku najbliższych -
bezterminowo.

p. m.

5 Data: Maj 21 2010 02:03:29
Autor: Marcin Wasilewski
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4bf57c99$0$17092$65785112news.neostrada.pl...
(20.05.2010 18:20), Jan wrote:

A dlaczego załatwia zachowek? Przecież do zachowku liczą się darowizny
dokonane za życia w ciągu ostatnich X lat, a w przypadku najbliższych -
bezterminowo.

    Bo to nie darowizna, lecz swego rodzaju sprzedaż - ty dostajesz nieruchomość i w zamian zobowiązujesz się do opieki nad "sprzedającym" aż do jego śmierci.
    Wadą jest to, że 2% PCC od wartości transakcji trzeba zapłacić, zaletą (dla osób z dalszych grup pokrewieństwa), że podatku od darowizn od tego nie ma.

6 Data: Maj 20 2010 17:38:19
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ht3jl1$8me$3inews.gazeta.pl...
karol wrote:
[...]

Moim zdaniem matka może pytającemu sprzedać to gospodarstwo i wówczas nei będą miały zastosowania przepisy o zachowku. Abstachuję tu od etycznej strony tej operacji, ale jak rozumiem Karol nas o to nie pytał.

7 Data: Maj 20 2010 17:17:03
Autor: witek
Robert Tomasik wrote:

Moim zdaniem matka może pytającemu sprzedać to gospodarstwo i wówczas nei będą miały zastosowania przepisy o zachowku. Abstachuję tu od etycznej strony tej operacji, ale jak rozumiem Karol nas o to nie pytał.

Etycznie to też żaden problem.
Jak sprzeda to do spadku wejdzie kasa ze sprzedaży i też będzie git.

8 Data: Maj 20 2010 17:36:29
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "karol" <karolwer@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ht3hs2$jan$1mx1.internetia.pl...
Mam pytanie - mama chce mi przepisać gospodartstwo tak żeby mój brat nie miał do niego prawa po jej smierci (bo ma ją gdzies). Czy to w ogóle mozliwe?

Istnieje coś takiego, jak zachowek. Zatem przy normalnej darowiźnie powstanie problem, gdyby mama w najbliższym czasie zmarła. Ale zawsze może Ci to gospodarstwo sprzedać. Wówczas ono będzie Twoje. Tylko wówczas koszty tej operacji będą wyższe. To co z pieniędzmi otrzymanymi od Ciebie mama zrobi, to już jej sprawa. Może Ci je podarować :-)

9 Data: Maj 20 2010 10:43:33
Autor: witek
Robert Tomasik wrote:
To co z pieniędzmi otrzymanymi od Ciebie mama zrobi, to już jej sprawa. Może Ci je podarować :-)

Co niestety nie zmieni tematu zachowku.
Będzie mu musiał 1/4 z tego odpalić.

10 Data: Maj 20 2010 17:53:15
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ht3la6$8me$5inews.gazeta.pl...
Robert Tomasik wrote:
To co z pieniędzmi otrzymanymi od Ciebie mama zrobi, to już jej sprawa. Może Ci je podarować :-)

Co niestety nie zmieni tematu zachowku.
Będzie mu musiał 1/4 z tego odpalić.

Bezsprzeczny fakt, ale w praktyce namierzenie takiej darowizny w postępowaniu spadkowym jest skrajnie nieprawdopodobne. Zakładając, że nie będą to miliony, to zidentyfikowanie takiego składnika majątku jest po prostu niemożliwe.

11 Data: Maj 20 2010 17:18:57
Autor: witek

Robert Tomasik wrote:
[...]

O ile w którymkolwiem miejscu posłużą się kontem bankowym, to namierzenie darowizny będzie bardzo łatwo.

Sądzisz, że mu oko nie zadrży jak usłyszy, że składa oświadczenie w US pod odpowiedzialnością karno-skarbową.
Dla tych paru złotych nie warto kombinować.

12 Data: Maj 21 2010 00:27:01
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ht4cfl$raa$1inews.gazeta.pl...

[...]

To byłaby faktycznie spora nieostrożność. Tylko po co.

Sądzisz, że mu oko nie zadrży jak usłyszy, że składa oświadczenie w US pod odpowiedzialnością karno-skarbową.
Dla tych paru złotych nie warto kombinować.

Nie wiemy, o jaką kwotę ostatecznie chodzi. Poza tym nie wiemy, w jakim wieku jest matka pytającego. Nie chce mi się szukać teraz, ale te darowizny do zachowku wchodzą chyba do 5 lat.

13 Data: Maj 20 2010 17:54:06
Autor: witek
Robert Tomasik wrote:

Nie wiemy, o jaką kwotę ostatecznie chodzi. Poza tym nie wiemy, w jakim wieku jest matka pytającego. Nie chce mi się szukać teraz, ale te darowizny do zachowku wchodzą chyba do 5 lat.

w przypadku osób "w rodzinie" w ogole nie ma ograniczenia.

osoby trzecie maja 10 lat.

14 Data: Maj 21 2010 11:12:28
Autor: Jan
witek pisze:
Robert Tomasik wrote:

[...]

Przy darowiźnie reszta rodzinki może skutecznie dochodzić zachowku od obdarowanego do 10 lat.

15 Data: Maj 21 2010 11:16:52
Autor: Jan
Jan pisze:
witek pisze:
Robert Tomasik wrote:

[...]

.....gdyby był testament. Jak nie ma testamentu, to może dochodzić doliczając  darowiznę do masy spadkowej.

16 Data: Maj 21 2010 11:36:41
Autor: Jan
Jan pisze:
witek pisze:
Robert Tomasik wrote:

[...]

przepraszam - roszczenia z tytułu zachowku przedawniają się z upływem lat 3

17 Data: Maj 21 2010 09:43:58
Autor: Samotnik
Dnia 21.05.2010 Jan <jannurkowski@wp.pl> napisał/a:
[...]

Mylisz dwie rzeczy. Do podstawy obliczania zachowku wlicza się darowizny do
10 lat wstecz (przynajmniej tak było kiedy ostatnio KC czytałem). Zupełnie
inną rzeczą jest czas, w jakim można domagać się ustalenia zachowku
(niezależnie od tego, co w niego wchodzi, czy były darowizny itd).
--
Samotnik

18 Data: Maj 21 2010 21:43:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 21 May 2010, Samotnik wrote:

Dnia 21.05.2010 Jan <jannurkowski@wp.pl> napisał/a:
przepraszam - roszczenia z tytułu zachowku przedawniają się z upływem lat 3

Mylisz dwie rzeczy.

  To jedno.

Do podstawy obliczania zachowku wlicza się darowizny do
10 lat wstecz (przynajmniej tak było kiedy ostatnio KC czytałem).

  A to drugie.
  Jeśli czytałeś KC już w tym tysiącleciu, to zweryfikuj treść
z postem "witka" :) - tak dla "obcych", nie dla spadkobierców
(upraszczając nieco).
  W przepisie są przecinki, a fakt odrębnego wymienienie "drobnych
darowizn" (oddzielonych takim samym przecinkiem jak w oddzieleniu
"dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty" od "darowizn na rzecz
osób nie będšcych spadkobiercami") ogranicza próby manewrów
z interpretacją.

pzdr, Gotfryd

19 Data: Maj 21 2010 08:28:50
Autor: witek
Jan wrote:
Jan pisze:
witek pisze:
Robert Tomasik wrote:

[...]

Ale my nie o tym.

My o tym, jak długo darowizny dolicza sie do masy spadkowej (czyli do zachowku), czyli ile lat przed śmercią należałoby zrobić darowiznę.

10 lat w przypadku osob trzecich, bez limitu w przypadku darowizn w rodzinie.

20 Data: Maj 21 2010 20:33:22
Autor: Jan
witek pisze:
Jan wrote:
Jan pisze:
witek pisze:
Robert Tomasik wrote:

[...]

a jakbyś mógł zapodać  nr art z którego wynika to "bez limitu", to byłbym zobowiązany

21 Data: Maj 21 2010 13:53:24
Autor: witek
Jan wrote:
a jakbyś mógł zapodać  nr art z którego wynika to "bez limitu", to byłbym zobowiązany

Z art 993 KC

Art. 993. Przy obliczaniu zachowku [...] dolicza się do spadku [,...,] darowizny uczynione przez spadkodawcę.

NO LIMITS

Art. 994.  § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.

A teraz uwaga to trzeba umiec czytac.
wywalam rzeczy niepotrzebne i wyraznie zaznaczam gdzie jest zdanie wtrącane. zapytac polonistki w szkole, co to jest zdanie wtracone!

Art. 994.  § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku [ciach] , ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty  <wtrącenie>, licząc wstecz od otwarcia spadku, </koniec wtracenia>  darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.

jeśli darujesz sobie wtrącenie faktu od kiedy nalezy liczyc te 10 lat to ci pozostaje:

Art. 994.  § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku (czegos tam), ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty  darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.

jak widzisz nie dotyczy to osob będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku. Oni pozostaje art 993 bez czasowego limitu.

22 Data: Maj 21 2010 22:59:37
Autor: Jan
witek pisze:
Jan wrote:
[...]

OK, dzięki.

23 Data: Maj 21 2010 08:36:32
Autor: taki jeden wyborca
[...]

Nalezy porozmawiać z notariuszem o umowie dożywocia.
Nie wiem jak w przypadku gospodarstwa ale w znanym mi przypadku mieszkania
ten sposób działa.
Pzdr
Taki jeden user

__________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 5133 (20100520) __________