Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-03 23:08:23
Autor: Jacek Kalinski
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
Nie jest to zadna prowokacja.
Wyobrazcie sobie sytuacje: stoje przed skrzyzowaniem na czerwonym swietle (jako pierwszy). Za mna jedzie karetka na sygnale (jak zatrzymywalem sie przed swiatlami, to nie widzialem jeszcze karetki
i nie mialem mozliwosci zatrzymania sie kolami na chodniku). Poniewaz
nie mam mozliwosci zjechania na bok, to czy moge wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Przez wjechanie na skrzyzowanie mam na mysli sytuacje, ze upewniam sie,
ze nie przechodzi w danej chwili zaden pieszy przez pasy, przejezdzam
przez pasy (na czerwonym) i zatrzymuje sie _przed_ samochodami jadacymi
z lewej strony.

Lub wizualnie:
samochod
linia pozioma (dajmy na to warunkowego zatrzymania)
sygnalizator - swiatlo czerwone
pasy dla pieszych
kawalek jezdni (opcjonalny)
! czy tutaj mozna dojechac?
pas dla jadacych z lewej
pas dla jadacych z prawej...

Z jednej strony obowiazek przepuszczenia karetki, z drugiej zakaz wjazdu
na skrzyzowanie na czerwonym. Ktore wykroczenie jest akceptowalne?

A pytanie wzielo sie stad, ze juz 2 lub 3 razy bylem swiadkiem takiej sytuacji i kierowcy (stojacy jako pierwsi) nie ruszyli sie, bo mieli czerwone, a zeby przepuscic karetke musieli wjechac na skrzyzowanie.
Karetka oczywiscie ich obtrabila rowno.

Jacek

Data: 2009-12-03 23:15:10
Autor: Waldek Godel
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
Dnia Thu, 3 Dec 2009 23:08:23 +0000 (UTC), Jacek Kalinski napisa³(a):

Z jednej strony obowiazek przepuszczenia karetki, z drugiej zakaz wjazdu
na skrzyzowanie na czerwonym. Ktore wykroczenie jest akceptowalne?

Je¿eli wpuszczaj±c karetkê wjedziesz na skrzy¿owanie (w sposób maksymalnie
bezpieczny jak siê tylko da) to nie jest wykroczenie, tylko dzia³anie w
stanie wy¿szej konieczno¶ci - karetka ratuje czyje¶ zdrowie lub ¿ycie, masz
obowi±zek jej to umo¿liwiæ.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel

Data: 2009-12-03 23:26:52
Autor: masti
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
Dnia pięknego Thu, 03 Dec 2009 23:08:23 +0000, osobnik zwany Jacek
Kalinski wystukał:

[...]

i słusznie. Jak będą jechać do Ciebie to też będziesz wolał by kretyni ruszyli dupę. Przepisu na to nie ma wprost.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2009-12-04 00:11:06
Autor: to
Jacek Kalinski wrote:

[...]

A mieli po rybie na klapie? Wtedy wszystko jasne. A poważnie -- w takiej sytuacji trzeba przepuścić karetkę nawet gdyby trzeba było w tym celu zignorować czerwone światło. Oczywiście w taki sposób, by nie spowodować zagrożenia.

--
cokolwiek

Data: 2009-12-04 00:19:55
Autor: Krzysztof Magosa
Jacek Kalinski pisze:
[...]

Nie jestem prawnikiem...
W każdym bÄ…dź razie uważam, że wjechanie w takiej sytuacji na czerwonym Å›wietle to wrÄ™cz obowiÄ…zek. Karetka jedzie ratować ludzkie życie! Jeżeli      jej nie przepuÅ›cisz, to narażasz kogoÅ› na Å›mierć. W takiej sytuacji trÄ…bie/migam, żeby ostrzec innych (powinni być moim zdaniem i tak na to gotowi, bo karetkÄ™ przecież sÅ‚ychać) i jadÄ™ by zrobić miejsce.

Zresztą... Nawet jeżeli miałbym zapłacić 500 zł mandatu, to uważam, że ludzkie życie jest tego warte.

Pozdrawiam.

Data: 2009-12-04 09:48:45
Autor: Agent
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 10:38:24
Autor: Robert_J
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 11:44:11
Autor: Agent
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 11:50:45
Autor: Jakub Witkowski
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 12:19:57
Autor: Robert_J
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 13:20:45
Autor: Agent
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 16:51:20
Autor: Robert_J
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
Ok, jesli rozpatrujemy TEN SZCZEGÓLNY przypadek to nie ma problemu. Ale jak ktos pyta "
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?" to dla mnie bylo po prostu pytanie o ogólny przypadek naciskania z tyłu karteki na skrzyzowaniach gdzie pali się czerwone.

Dlatego wątek lepiej jest komentować raczej po przeczytaniu całości, a nie tylko tytułu ;-)))))
Pozdr.

Data: 2009-12-04 19:13:35
Autor: Krzysztof Magosa
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
Agent pisze:
Użytkownik "Krzysztof Magosa" <krzysztof@magosa.pl> napisał w wiadomości
Nie jestem prawnikiem...
W każdym bądź razie uważam, że wjechanie w takiej sytuacji na czerwonym świetle to wręcz obowiązek. Karetka jedzie ratować ludzkie życie! Jeżeli jej nie przepuścisz, to narażasz kogoś na śmierć. W takiej sytuacji

Ale możesz narazić kogoś na śmierć wjeżdżając na skrzyżowanie na czerwonym. Możesz narazić siebie, twoich paażerów jak i pasażerów pojazdu który potencjalnie moze w Ciebie uderzyć. I co wtedy? Oczywiście winnym obarczą Ciebie.

Nie napisałem nigdzie, że wjadę na skrzyżowanie 100 km/h nie patrząc nigdzie. Przecież stoimy na czerwonym, więc widzę całe skrzyzowanie, mogę dać sygnał innym, że jadę, a oni przecież też zauważą karetkę i skumają o co chodzi.

Data: 2009-12-04 00:27:16
Autor: marjan
Jacek Kalinski pisze:
[...]

Możesz wjechać, jasno regulują to przepisy. Swego czasu była o tym dyskusja (temat chyba po prostu "Karetka") i Adaś podał stosowne paragrafy, których nie chce mi się teraz szukać :)

--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz

Data: 2009-12-04 01:32:49
Autor: wt
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
nie mam mozliwosci zjechania na bok, to czy moge wjechac na skrzyzowanie
na czerwonym swietle?

Sygnaly pojazdu uprzywilejowanego sa nadrzedne nad innymi znakami umieszczonymi na drodze. "Zamieniaja" swiatla zielone na czerwone, pierwszenstwo przejazdu. Podobnie pojazd uszkodzony oznakowany "uprawnia" do przekroczenia linii ciaglej. A jak sie juz wjedzie w stanie wyzszej koniecznosci nieco za daleko to nalezy tam stac. Podczas kolizji z pojadem, który nieco za daleko wyjechal, ale nie z powodu karetki, winny w sadzie okazal sie ten co nie zachowal ostroznosci podczas jazdy. A poza tym zakaz jazdy pod czerwone to jest brak zaufania wladzy do spoleczenstwa. To powinien byc znak "uwaga na droge z pierwszenstwem przejazdu".

Data: 2009-12-03 23:24:05
Autor: badzio
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 07:52:37
Autor: Massai
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 09:06:22
Autor: Grejon
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 12:06:30
Autor: Massai
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 09:12:54
Autor: Ramok
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 10:42:25
Autor: Robert_J
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 12:08:10
Autor: Ramok
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 12:14:59
Autor: Massai
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 09:47:24
Autor: yabba
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 12:03:39
Autor: Massai
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-05 00:04:40
Autor: yabba
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
Uzytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisal w wiadomosci news:hfatqr$hu3$1inews.gazeta.pl...

> ... to dostanie mandat za nieustapienie pierwszenstwa pojazdowi
> uprzywilejowanemu...
>
> Poczytaj kto ma pierwszenstwo.

Mój kolega wjechal na zielonym i zderzyl sie z karetka. Mandat dostal
tylko kierowca karetki.

Zwróc uwage na post który komentowalem, a konkretnie slówka:
"jesli ktos sie uprze i bedzie cial na zielonym".

Oczywiste, ze jak kierowca z zielonego nie mozliwosci wyhamowac czy nie
ma szans zobaczyc karetki - to karetce nie wolno egzekwowac
pierwszenstwa.

OK. Nie zrozumialem dokladnie sensu Twojej wypowiedzi.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2009-12-04 08:56:02
Autor: jarek
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 03:58:18
Autor: badzio
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 23:44:34
Autor: Marcin
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?
Hmm cos mi sie wydaje ze w wielu krajach tak jest. Czerwone dla pieszych oznacza po prostu pierwszenstwo dla pojazdow.

Tak jest np. we Francji. Nie raz przechodzi³em na czerwonym - z ¿andarmem. Bo tam czerwone sygnalizuje: "id¼ ale uwa¿aj, bo musisz przepu¶ciæ auto, które ma pierszeñstwo". I to dzia³a.

Data: 2009-12-04 09:15:41
Autor: Krzysiek Niemkiewicz
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 11:41:16
Autor: J.F.
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 12:14:29
Autor: Adam Czajka
Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?

Data: 2009-12-04 16:09:36
Autor: mleko
Jacek Kalinski wrote:

Wyobrazcie sobie sytuacje: stoje przed skrzyzowaniem na czerwonym swietle (jako pierwszy). Za mna jedzie karetka na sygnale (jak

Nie, absolutnie nie wolno. Zostaniesz nagrany na kamerke kierowcy spolecznika, donos pojdzie i bedzie mandacik. Procz tego pomysl, coby bylo gdybys wjechal na skrzyzowanie na czerwonym, a z podporzadkowanej nagle wyjechala jakas matka? ;)

Data: 2009-12-04 21:18:39
Autor: marjan
mleko pisze:

Procz tego pomysl, coby bylo gdybys wjechal na skrzyzowanie na czerwonym, a z podporzadkowanej nagle wyjechala jakas matka? ;)

jakaÅ›..?

A TO BYĆ MOŻE WASZA MATKA!!!!!!

Data: 2009-12-05 23:48:11
Autor: Adam P³aszczyca
[...]

Tak - stan wy¿szej konieczno¶ci. --
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/

Czy mozna wjechac wjechac na skrzyzowanie na czerwonym swietle?