Czy można zakazać prac?

Data: 2011-05-17 10:00:13
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?
Witam Grupę.
Mój dom graniczy z działką sąsiada. Granicą miedzy nami jest ściana mego domu. Obecnie sąsiad rozpoczął prace wykonawcze przy układaniu kostki brukowej. Najpierw ładowarką zebrał grunt aż pod sam fundament mego domu a teraz pracuje zagęszczarka. Cały dom trzęsie się i drży. Boję się, że ściany popękają(stary budynek, mieszanka cegły, kamienia, gliny). Niedawno odnawiałem i malowałem w środku. Czy mam prawo zakazać tych prac sąsiadowi tak blisko mojego domu?
Pozdrawiam
Wieslav

Data: 2011-05-17 10:12:33
Autor: MZ
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-17 10:00, wieslav pisze:
[...]

I właśnie dlatego wymyślono coś takiego jak minimalna odległość budynku
od granicy działki. Twój dom stoi w ostrej granicy, zapewne wybudowany
na podstawie poprzednich przepisów. Obawiam się że niewiele mu możesz
zakazać.

--
MZ

Data: 2011-05-17 11:00:40
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:iqtalb$9nu$1news.onet.pl...

[...]

Hmm...  Niewiele czy też zupełnie nic nie mogę?
A czy sąsiad rozpoczynajac takie prace musi mieć na to pozwolenie oraz czy powinien to zgłosić w Urzędzie Gminy?
Wieslav

Data: 2011-05-17 20:02:43
Autor: HANA
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "wieslav" <wieslav54@wp.pl> napisał w wiadomości news:iqte0i$k22$1mx1.internetia.pl...

[...]

TAK
TAK
TAK\
ukladajac kostke zmienia bilans pow. biol. czynnej
jesli nie dostales zawiadomienia o zamiarze wykonywania robot podjedz do PINB i zglos
sasiadowi zafundujesz mandacik od 5 do 50 tys. pln

Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2011-05-17 20:34:18
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "HANA" <hana.net@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:iqud8c$9av$1inews.gazeta.pl...

ukladajac kostke zmienia bilans pow. biol. czynnej
jesli nie dostales zawiadomienia o zamiarze wykonywania robot podjedz do PINB i zglos
sasiadowi zafundujesz mandacik od 5 do 50 tys. pln

Oj .... ale sobie żartujesz!!!
Przecież tylu ludzi układa sobie na podwórku kostkę i nie muszą mieć zezwoleń....

Wieslav

Data: 2011-05-18 08:19:16
Autor: cyklista
Czy można zakazać prac?
Użytkownik wieslav napisał:
[...]

Skąd wiesz że nie muszą? Tak jak i wielu wycina drzewa bez zezwolenia i nic się nie dzieje.

Data: 2011-05-18 12:33:43
Autor: HANA
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "wieslav" <wieslav54@wp.pl> napisał w wiadomości news:iqufl2$lpu$1mx1.internetia.pl...

[...]

Nie zartuje
takie sa przepisy
a ze ludzie sie ich nie trzymaja to inna sprawa
ale juz sie to konczy bo urzednicy zamiast biegac po terenie sprawdzaja na geoserwerze czy pojawiaja sie jakies zmiany
osobiscie znam juz 5 inwestorow ktorzy dostali po kieszeni za takie samowolki

Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2011-05-18 15:33:03
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "HANA" <hana.net@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ir07a9$l1e$1inews.gazeta.pl...

[...]

Zwracam honor. Nie znam przepisów.
Chciałbym wiedzieć jeszcze czy jeśli sąsiad uzyskał pozwolenie na układanie kostki to ja powinienem otrzymać napewno pismo informujące o tym fakcie czy też nie musiałem?

Pozdrawiam
Wieslav

Data: 2011-05-18 16:14:46
Autor: Alek
Czy można zakazać prac?
Użytkownik "wieslav" <wieslav54@wp.pl> napisał

Chciałbym wiedzieć jeszcze czy jeśli sąsiad uzyskał pozwolenie na układanie kostki to ja powinienem otrzymać napewno pismo informujące o tym fakcie czy też nie musiałem?

Jesli jestes właścicielm sąsiedniej nieruchomości to powinieneś być informowany przed wydaniem decyzji.

Data: 2011-05-18 19:04:53
Autor: HANA
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "wieslav" <wieslav54@wp.pl> napisał w wiadomości news:ir0ibc$ke4$1mx1.internetia.pl...

[...]

Jesli  obowiazuje Miejscowy plan zagospodarowania to nie
jesli takowego nie ma tylko wydaja warunki zabudowy to TAK
ale stawiam wodke jesli sasiad dopelnil formalnosci
najlatwiej sprawdzisz to w miejscowym PINB a mozesz bo jestes sasiadem

Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2011-05-20 20:21:01
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "HANA" <hana.net@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:ir0u7m$9iv$1inews.gazeta.pl...

[...]

Dzwoniłem. W PINB skierowano mnie do wydziału architektury a tam jakiś urzędas sam nie wiedział czy takie zezwolenie ma być czy nie. Z łaską wydukał, że nie może mi powiedzieć czy sąsiad ma takie zezwolenie bo nie musi. Ewentualnie mogę przyjść z pismem zawiadamiającym o prowadzonych przez sasiada pracach i oni mi wtedy odpiszą czy to jest zgodne z prawem.
Ciekawe, czy jest jakiś określony czas na zawiadomienie odpowiednich organów o fakcie kładzenia kostki. Bo może, że jak już położy całość to "pozamiatane"?

Pozdrawiam
Wiesław

Data: 2011-05-20 22:40:50
Autor: HANA
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "wieslav" <wieslav54@wp.pl> napisał w wiadomości news:ir6bve$ova$1mx1.internetia.pl...

[...]

Wieslaw olej urzendasa
idz do kierownika wydzialu architektury i spytaj dlaczego nie zostales powiadomiony o rozpoczeciu robot budowlanych przez sasiada, jak zacznie sciemniac to przestan sie bawic w rozmowy i telefony a zacznij skladac pisma na dziennik podawczy. (jak nie wiesz jakie to napisz do mnie na prv (adres ze strony www)
BTW gdzie to jest ze takie glupoty urzednicy gadaja?

Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2011-05-20 11:29:21
Autor: Gotfryd Smolik news
Czy można zakazać prac?
On Tue, 17 May 2011, wieslav wrote:

Oj .... ale sobie żartujesz!!!
Przecież tylu ludzi układa sobie na podwórku kostkę i nie muszą mieć
zezwoleń....

  To tak nie działa.
"Owszem, wiemy że bardzo wielu robi bez potrzebnych pozwoleń, ale
bez donosu nie interweniujemy, bo nawet nie mamy dość ludzi żeby
tym się zająć - ale jakby co, na przykład jakąś rurę trzeba było
przeprowadzić, to tylko legalnie zgłoszony obiekt jest chroniony".

  Co prawda dotyczyło czego innego (garaż), ale mniej więcej
tak to wygląda. A z drugiej strony prawo jest przeregulowane
i nadrestrykcyjne (co jest jedną z przyczyn owej "niewydolności")
i tak to działa.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-05-17 11:22:35
Autor: kauzyperda
Czy mo�na zakaza� prac?
W dniu 2011-05-17 10:00, wieslav pisze:
Czy mam prawo zakaza� tych prac s�siadowi
tak blisko mojego domu?

sądownie - tak (jeśli oczywiscie uzyskasz korzystne orzeczenie)

kc:
Art. 347. § 1. Posiadaczowi nieruchomości przysługuje roszczenie o wstrzymanie budowy, jeżeli budowa mogłaby naruszyć jego posiadanie albo grozić wyrządzeniem mu szkody.
§ 2. Roszczenie może być dochodzone przed rozpoczęciem budowy; wygasa ono, jeżeli nie będzie dochodzone w ciągu miesiąca od rozpoczęcia budowy.

pismo z zadaniem wstrzymania prac wyslij sasiadowi od razu
jesli sprawa jest nagla, zloz wniosek o zabezpieczenie Twojego powodztwa (poprzez nakazanie tymczasowego wstrzymania prac) - razem z pozewm lub nawet przed jego wniesieniem (wg. kpc wniosek taki powinien byc rozpoznany w 7 dni)

--
pozdr
luck

Data: 2011-05-17 11:26:53
Autor: kauzyperda
Czy mo�na zakaza� prac?
zwroc jeszcze uwage na 147 kc:

Art. 147. Właścicielowi nie wolno dokonywać robót ziemnych w taki sposób, żeby to groziło nieruchomościom sąsiednim utratą oparcia.

--
pozdr
luck

Data: 2011-05-17 13:16:14
Autor: wieslav
Czy mo?na zakaza? prac?

Użytkownik "kauzyperda" <nie.ma.takiego@numeru.com> napisał w wiadomości news:4dd23f5b$0$2454$65785112news.neostrada.pl...
zwroc jeszcze uwage na 147 kc:

Art. 147. Właścicielowi nie wolno dokonywać robót ziemnych w taki sposób, żeby to groziło nieruchomościom sąsiednim utratą oparcia.

Dzięki bardzo.
A jeszcze jedna sprawa. Chodzi o tego samego sąsiada. Posiada w swojej posesji skład materiałów budowlanych oraz firmę przewozową. W sumie bardzo często wjeżdżają obok (dosłownie pod oknem) mojego domu ciężkie samochody z towarem. Dodatkowo dość często po godz. 22.00 nieraz o północy zjeżdżają lub wyjeżdzają jego Tiry. Sypialnie akurat mam właśnie w pokoju sąsiadującym bezpośrednio z jego wjazdem więc dla snu nie jest to napewno  komfortowe. Tutaj w w tym temacie też mógłbym coś zdziałać?
Wieslav

Data: 2011-05-17 13:39:02
Autor: kauzyperda
Czy mo?na zakaza? prac?
W dniu 2011-05-17 13:16, wieslav pisze:
Dzi�ki bardzo.
A jeszcze jedna sprawa. Chodzi o tego samego s�siada. Posiada w swojej
posesji sk�ad materia��w budowlanych oraz firm� przewozow�. W sumie bardzo
cz�sto wje�d�aj� obok (dos�ownie pod oknem) mojego domu ci�kie samochody z
towarem. Dodatkowo do�� cz�sto po godz. 22.00 nieraz o p�nocy zje�d�aj� lub
wyje�dzaj� jego Tiry. Sypialnie akurat mam w�a�nie w pokoju s�siaduj�cym
bezpoďż˝rednio z jego wjazdem wiďż˝c dla snu nie jest to napewno  komfortowe.
Tutaj w w tym temacie te� m�g�bym co� zdzia�a�?

np.
Art. 144. Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.

Ps.
Budowlancem nie jestem, ale IMHO ukladanie kostki brukowej to troche malo na wstrzymanie budowy (nie mowiac juz o grozbie utraty oparcia nieruchomosci sasiedniej... chyba ze wykop mial kilka metrow ;-)

--
pozdr
luck

Data: 2011-05-17 13:41:36
Autor: kauzyperda
Czy mo?na zakaza? prac?
[...]

Ps.2
Pamietaj, ze przed sadem wszystkie swoje twierdzenia musisz *udowodnic*

--
pozdr
luck

Data: 2011-05-17 20:07:22
Autor: HANA
Czy mo?na zakaza? prac?

[cut]> --
pozdr
luck

sorry ale przytaczasz przepisy bez sensu
na ulozenie kostki brukowej KONICZNE jest pozwolenie (wg BP)
a tu wychodzi ze to robione jest na dziko
konsekwencje opisalem wyzej

Andrzej
www.hana.com.pl

Data: 2011-05-17 20:43:06
Autor: kauzyperda
Czy mo?na zakaza? prac?
W dniu 2011-05-17 20:07, HANA pisze:
sorry ale przytaczasz przepisy bez sensu

a rozrozniasz prawo cywilne od administracyjnego?

na ulozenie kostki brukowej KONICZNE jest pozwolenie (wg BP)

ktos twierdzil inaczej?

a tu wychodzi ze to robione jest na dziko

tego nie wiadomo

--
pozdr
luck

Data: 2011-05-18 10:52:11
Autor: Alek
Czy mo?na zakaza? prac?
[...]

Możesz sprawdzić czy on użytkuje swoją nieruchomość zgodnie z przeznaczeniem. Nie jest tak, że jak ktoś ma swoją działkę to może na niej robić co chce. Np. jeśli teren jest przeznaczony na funkcję mieszkalną to on nie ma prawa tam prowadzić składu materiałów budowlanych czy bazy transportowej. Przeznaczenie terenu możesz sprawdzić w gminie.

Data: 2011-05-18 11:09:36
Autor: Andrzej Ława
Czy mo?na zakaza? prac?
W dniu 18.05.2011 10:52, Alek pisze:

[...]

Haczyk: plany zagospodarowania i warunki zabudowy mogą się zmieniać.
Kiedy np. zaczynał działalność, mogło to być dopuszczalne.

Jak oddawałem zgłoszenie zakończenia budowy usłyszałem w PINB historię,
jak to ktoś sprawdził MPZP, stwierdził że działki mają być tylko pod
zabudowę jednorodzinną, kupił działkę, pobudował się... i nagle obok
niego wyrósł blok, bo okazało się, że ktoś uzyskał pozwolenie w czasach
poprzedniego planu (kiedy takie budynki też były dopuszczalne) i tylko
tak się budowa troszkę przeciągała....

Data: 2011-05-18 12:42:14
Autor: wieslav
Czy mo?na zakaza? prac?

Użytkownik "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ir01bv$74p$1news.onet.pl...
[...]

Ale przecież sam znam np. wielu mechaników, sklepikarzy itd  którzy mają warsztaty/sklepy na swojej posiadłości gdzie również mieszkają. Więc jak powinien wyglądać taki wpis u niego skoro mieszka i prowadzi te działalności?

Wieslav

Data: 2011-05-18 13:15:14
Autor: Alek
Czy mo?na zakaza? prac?
[...]

Bywa zapis w stylu: "zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna z dopuszczeniem niuciążliwej działalności usługowej". I wtedy sklep spożywczy czy warsztat pracujący w zwykłych godzinach przejdzie a np. odlewnia czy kuźnia pracująca na trzy zmiany już nie.

Data: 2011-05-17 13:29:51
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Tue, 17 May 2011 10:00:13 +0200, wieslav napisał(a):

[...]

Niezły z Ciebie element.
Cóż, wypada sąsiadowi wstrzymać Ci remont domu, kiedy się na niego
zdecydujesz... a może i budowę.
:-/
--
XL  "Dzisiaj żyjemy w czasach, w których najgorsze występki są wpisane w prawa
człowieka." Roberto de Mattei

Prawda o GMO:
http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20of%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

Data: 2011-05-17 14:45:39
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:76xur0l39q52.1vunvd4fw4qdt$.dlg40tude.net...
Dnia Tue, 17 May 2011 10:00:13 +0200, wieslav napisał(a):

Niezły z Ciebie element.

  Widzisz,  nie znasz sprawy tak do końca więc się nie zapędzaj z ocenami. To właśnie ten sąsiad jak się wprowadził do tej posesji nakazał mi zamurować jedyne okno w pokoju które akurat wychodzi na jego podwórko. I nasyłał różne komisje aby dopiąć swego. A przecież to on kupował/wprowadzał się jak ja już mieszkałem i widział co kupuje. To on zabronił mi korzystania z okienka(jest akurat od jego strony) do zrzutu opału do piwnicy. Dużo by opowiadać jeszcze o jego wyczynach. I tak jestem cierpliwy...
A Ty nazywasz mnie elementem...???
A nie mógł chociaż przyjść i powiedzieć, że zamierza to robić? I jakich maszyn będzie używał? Wcale nie musi podjeżdżać z tą kostką do samego fundamentu mojego budynku. Mógł zostawić spokojnie 0.5 - 1 m.
Skoro mnie nazywasz elementem to życzę Ci takiego sąsiada!
Wieslav

Data: 2011-05-17 16:32:08
Autor: gacek
Czy można zakazać prac?
On 2011-05-17 14:45, wieslav wrote:
[...]

Miał podstawy prawne do takiego żądania?

> A przecież to on kupował/wprowadzał się jak ja już
mieszkałem i widział co kupuje. To on zabronił mi korzystania z okienka(jest
akurat od jego strony) do zrzutu opału do piwnicy.

Czy "Od jego strony" to znaczy, że zrzucasz węgiel na _jego_ działce i dopiero wsypujesz? Kawał chama, przecież mógłby sobie resztki pozbierać i jeszcze do przodu by był....

A nie mógł chociaż przyjść i powiedzieć, że zamierza to robić?

A mógł nie przychodzić?

I jakich
maszyn będzie używał?

Wcale nie musi podjeżdżać z tą kostką do samego
fundamentu mojego budynku.

Ale może?

Mógł zostawić spokojnie 0.5 - 1 m.

Mógł. A musiał?

Masz jakieś swoje wizje świata, w którym sąsiad coś powinien i wielką pretensję, że się nie stosuje. Punkt widzenia naprawdę zależy od tego gdzie się siedzi.

gacek

Data: 2011-05-17 17:58:53
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "gacek" <gaceknews@wp.pl> napisał w wiadomości news:iqu0t4$26q$1news.task.gda.pl...
On 2011-05-17 14:45, wieslav wrote:
[...]

         Mimo kilku komisji okno zostało! A więc...?

Czy "Od jego strony" to znaczy, że zrzucasz węgiel na _jego_ działce i dopiero wsypujesz? Kawał chama, przecież mógłby sobie resztki pozbierać i jeszcze do przodu by był....

          Nie ironizuj. Widocznie zupełnie nie wiesz co to znaczą dobre stosunki sąsiedzkie.

A nie mógł chociaż przyjść i powiedzieć, że zamierza to robić?

A mógł nie przychodzić?

        J.w.

Wcale nie musi podjeżdżać z tą kostką do samego
fundamentu mojego budynku.

Ale może?

       Muszę to chyba dokładniej sprawdzić.

Masz jakieś swoje wizje świata, w którym sąsiad coś powinien i wielką pretensję, że się nie stosuje. Punkt widzenia naprawdę zależy od tego gdzie się siedzi.

    To Twoja wg mnie niobiektywna ocena. Ale jak mu się nie podobała moja ściana to potrafił przyjść i o tym powiedzieć? I tę ścianę zrobiłem jak tego sobie życzył. A czy musiałem? A jeśli chodzi o wizje to może przyjrzyj się swoim. Bo nie wyglądają mi się na zdrowe. Chyba, że widzisz świat z punktu tego -  kim się podpisujesz.

Wiesłav

Data: 2011-05-17 17:11:42
Autor: Massai
Czy można zakazać prac?
wieslav wrote:

> [...]

> pozbierać i  jeszcze do przodu by był....

        Nie ironizuj. Widocznie zupełnie nie wiesz co to znaczą dobre

Wg Ciebie te "dobre stosunki sąsiedzkie" polegają na tym że on ma ci
udostępniać swoją działkę, a jak na swojej ziemi chce coś zrobić, to ma
się odsunąć o metr?

Przypominasz mi takiego gościa co to gdy sąsiad chciał postawić
ogrodzenie, za żadne skarby nie chciał się dołożyć do części
rozdzielającej działki. Gdy tenże sąsiad ogrodził na własny koszt,
cwaniak podpiął się siatką do słupków sąsiada i pociągnął ją po swojej
działce (pomijając oczywiście już ogrodzony bok pomiędzy działkami).

Niestety, po jakimś czasie sąsiad się dorobił, przestała mu pasować
siatka na słupkach i sobie postawił słupki murowane i ładny płot.

Niestety, do słupka murowanego nie idzie przypiąć siatki jak nie ma
wmurowanego haka, więc cwaniak stracił punkt zaczepienia dla swojego
ogrodzenia. Co zrobił? Poszedł do sądu! ;-) Że niby jakim prawem tamten
wymienił słupki, jak on do tych starych słupków miał przypiętą swoją
siatkę ;-)

Autentyk, moja luba była na ich rozprawie.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-05-17 19:58:31
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-17 19:11, Massai pisze:

[...]

To dopisz rozdział drugi i epilog. :)

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2011-05-18 07:19:05
Autor: Massai
Czy można zakazać prac?
Marcin "Kenickie" Mydlak wrote:

> [...]

> swojego ogrodzenia. Co zrobił? Poszedł do sądu! ;-) Że niby
> jakim prawem tamten wymienił słupki, jak on do tych starych

Epilog był taki sobie.
Sędzia, który powinien dziadowi przywalić koszty takie żeby go
trochę naprostować - przerwał rozprawę, wyprosił ich obu i kazał
im się dogadać na korytarzu, twierdząc że przedmiot sporu nie
licuje z powagą sądu.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-05-18 09:59:50
Autor: spp
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-18 09:19, Massai pisze:

[...]

Dzisiaj, jak policja złapie pijanego na rowerze to mandat, sąd, cała procedura.
Kiedyś milicjant wykręcał i zabierał wentyl - kara równie dolegliwa (spróbowałbyś dostać wentyl wtedy). :)

Sędzia nie może 'przywalić kosztów aby naprostować' - wygląda na to, że jednak miał rację iż to nie licuje z powagą Sądu. ;)

--
spp

Data: 2011-05-17 20:24:12
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomości news:iqua8e$cti$1news.onet.pl...
wieslav wrote:

Wg Ciebie te "dobre stosunki sąsiedzkie" polegają na tym że on ma ci
udostępniać swoją działkę, a jak na swojej ziemi chce coś zrobić, to ma
się odsunąć o metr?

 A Ty bez żadnych zastrzeżeń pozwoliłbyś aby Ci się dosłownie wrył w fundamenty swego domu? I podczas tych prac drżał cały dom? Uważasz, że to dobrze dla domu? Szczególnie budowanego bardzo dawno?

Przypominasz mi takiego gościa co to gdy sąsiad chciał postawić
ogrodzenie, za żadne skarby nie chciał się dołożyć do części ...........]

Poczytaj wszystko co opisałem dokładnie a najlepiej kilkakrotnie bo widzę, że z Twoim rozumowaniem coś nie tak skoro rzucasz takie porównanie.....
On może mi zakłócać spokój cały dzień i noc, może upiększyć sobie widok za moje pieniądze(ściana), może naruszyć podstawę oraz ściany mego domu. W zamian nie mam nic.
Naprawdę uważasz, że tak powinno być? I to jest w porządku?

Pozdro
Wieslav

Data: 2011-05-17 22:05:07
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Tue, 17 May 2011 20:24:12 +0200, wieslav napisał(a):

[...]

Masz dom postawiony w tzw granicy i nie możesz wobec tego ograniczać
używalności własnej działki sąsiada tylko dlatego, że ci "za blisko".
Przesuń dom.
Wiem, że to absurd. Trudno.

Data: 2011-05-18 07:33:05
Autor: Massai
Czy można zakazać prac?
wieslav wrote:

> [...]

fundamenty swego domu? I podczas tych prac drżał cały dom? Uważasz,
że to dobrze dla domu? Szczególnie budowanego bardzo dawno?

To że zbudowany bardzo dawno - nie zmienia faktu że zbudowany w
granicy. Masz dom postawiony tak, że ograniczasz funkcjonalność działki
sąsiada.

Nie jego wina że tak zbudowałeś/kupiłeś tak zbudowany. Twój dom - twój
problem. Dlaczego sąsiad ma ponosić konsekwencje tego że Ty masz więcej
miejsca działce, dzięki takiemu usytuowaniu domu?

> [...]

porównanie.....  On może mi zakłócać spokój cały dzień i noc, może
upiększyć sobie widok za moje pieniądze(ściana),

Żądanie zamurowania okna to nie jest kwestia upiększenia, tylko
prywatności.

Ściana domu to nie jest specjalnie estetyczny widok.

może naruszyć
podstawę oraz ściany mego domu. W zamian nie mam nic.  Naprawdę
uważasz, że tak powinno być? I to jest w porządku?

Szczerze mówiąc - tak uważam. Przepisy aktualne nie pozwoliłyby tak zbudować domu, tylko w
określonych i szczególnych przypadkach (np. bliźniak).

Te przepisy nie wzięły się stąd że sama budowa byłaby uciążliwa, choć
to też. Chodzi o komfort i bezpieczeństwo użytkowania działki.

Bo np. - jaki masz dach? śnieg zimą nie spada na działkę sąsiada?
Odrywające się sople nie spadają na działkę sąsiada? Jeśli tak, sąsiad
musi zimą na swojej działce uważać co mu leci na głowę, tylko dlatego
że Ty masz dom w granicy.

I oczywiście żądanie żeby dom zburzył i postawił na nowo nie jest
"społecznie uzasadnione", ale ograniczanie z tego powodu czynności
które sąsiad może robić na SWOJEJ działce jest już karygodną
bezczelnością.

Inaczej mówiąc - jak Ci sie nie podoba że sąsiad pracując na SWOJEJ
działce, wpływa na Twój dom - przesuń chałupę ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-05-18 11:07:58
Autor: Kamil
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 07:33:05 +0000 (UTC), Massai napisał(a):

Przepisy aktualne nie pozwoliłyby tak zbudować domu,

Stan zastany.
To że *teraz* są inne przepisy - to przy pycie lata.

Data: 2011-05-18 12:17:37
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

wieslav wrote:

To że zbudowany bardzo dawno - nie zmienia faktu że zbudowany w
granicy. Masz dom postawiony tak, że ograniczasz funkcjonalność działki
sąsiada.

Czy Ty się urwałeś z przedszkola? Bo.... tak rozumujesz. Przepraszam tutaj
dzieci przedszkolne bo wielu pewno mądrzej myśli!
I czy dotrze w końcu do Ciebie fakt, że jak sąsiad kupował swoją obecną
posesję to mój dom już tam stał? Było okno i wszystko jak jest teraz. Więc
"widziały gały co brały". Jak mu nie pasowało - mogł nie kupować....

Nie jego wina że tak zbudowałeś/kupiłeś tak zbudowany. Twój dom - twój
problem. Dlaczego sąsiad ma ponosić konsekwencje tego że Ty masz więcej
miejsca działce, dzięki takiemu usytuowaniu domu?

Dobre, dobre...  czyli odpowiedź j.w.

Żądanie zamurowania okna to nie jest kwestia upiększenia, tylko
prywatności.

Nie o okno mi tutaj chodziło tylko o porządne zrobienie wielu metrów
elewacji ściany od jego strony? A czy musiałem? Oczywiście, że nie. Tylko
pomyślałem, że z sąsiadem trzeba jakoś żyć na dobrej stopie. I po co mi było
się kosztować? Też mogłem powiedzieć: jak Ci się nie podoba to sobie zrób na
własny koszt! Mogłem? Dociera teraz o co mi chodzi?

może naruszyć
podstawę oraz ściany mego domu. W zamian nie mam nic.  Naprawdę
uważasz, że tak powinno być? I to jest w porządku?
Szczerze mówiąc - tak uważam.

Bez komentarza......

[...]

Dach akurat nie ma spadu na jego stronę. A zimą to on odgarnia rzucając
śnieg na moją ścianę i później wychodzi mi wilgoć na ścianach. No ale wg
Ciebie tak właśńie powinien robić???

[...]

Ja mu nie zamierzam ograniczać fantazji na całej swojej działce tylko w bezpośredniej odległości od mojego muru.

Inaczej mówiąc - jak Ci sie nie podoba że sąsiad pracując na SWOJEJ
działce, wpływa na Twój dom - przesuń chałupę ;-)

Tym stwierdzeniem pokazałeś poziom swej inteligencji. Więc dyskusję z Tobą uważam za zakończoną.
Bez odbioru.

Wieslav

Data: 2011-05-18 12:39:08
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 12:17:37 +0200, wieslav napisał(a):

[...]

Ale chciał. I ma prawo coś zmienić na SWOIM terenie.
To, ze poprzedni sąsiad Ci nie wadził, to już tylko sprawa poprzedniego
sąsiada. Ot, przyzwyczaiłeś się.

Data: 2011-05-18 12:38:07
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
[...]

Nie mówiąc już o cieniu 3-)

Data: 2011-05-18 15:48:52
Autor: Marek Dyjor
Czy można zakazać prac?

wieslav wrote:

[...]

panowie panowie... budowa w granicy jest dopuszczalna np na terenach miejskich :)

sąsiad jednak musi się liczyć ze stanem domu wybudowanego  LEGALNIE w granicy.

nie ma prawa spowodować szkód na terenie sąsiedniej posesji, jak Wiesławowi popękają ściany czy staną sie inne szkody może wezwać rzeczoznawcę i wystąpić z powództwem cywilnym przeciwko sąsiadowi o odszkodowanie.

Data: 2011-05-19 14:04:55
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 15:48:52 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

nie ma prawa spowodować szkód na terenie sąsiedniej posesji, jak Wiesławowi popękają ściany czy staną sie inne szkody może wezwać rzeczoznawcę i wystąpić z powództwem cywilnym przeciwko sąsiadowi o odszkodowanie.

Ale dopiero wtedy, a nie na podstawie obaw pre facto.

Data: 2011-05-21 20:19:43
Autor: Marek Dyjor
Czy można zakazać prac?
Ikselka wrote:
[...]

nie do końca, jeśli powstaje zagrożenie to nadzór budowlany ma pełne prawo wstrzymać prace budowlane.

Data: 2011-05-21 20:44:52
Autor: Tomy M.
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-18 15:48, Marek Dyjor pisze:

[...]

Jeżeli mocno popękają to niekoniecznie cywilną.
Spowodowanie katastrofy budowlanej nie skończy się
w sądzie cywilnym.

Tomy M.

Data: 2011-05-18 10:48:07
Autor: Kamil
Czy można zakazać prac?
Dnia Tue, 17 May 2011 17:11:42 +0000 (UTC), Massai napisał(a):

Wg Ciebie te "dobre stosunki sąsiedzkie" polegają na tym że on ma ci
udostępniać swoją działkę, a jak na swojej ziemi chce coś zrobić, to ma
                                                        ^^^
się odsunąć o metr?

Ze względu na przepisy szczegółowe, może w rachubę wchodzić i dalsza
odległość niż tylko 1m.
Ale skąd ty, lekarz_z_kasty możesz o tym wiedzieć :)
Wam i tak zwykły człowiek lata koło pyty ;)
Przepisy i prawo są dla plebsu a nie dla *kasty' ;P

Data: 2011-05-23 06:17:56
Autor: Massai
Czy można zakazać prac?
Kamil wrote:

> [...]

> Wg Ciebie te "dobre stosunki sąsiedzkie" polegają na tym że on ma ci
> udostępniać swoją działkę, a jak na swojej ziemi chce coś zrobić,
                                                        ^^^
> [...]

Wam i tak zwykły człowiek lata koło pyty ;)
Przepisy i prawo są dla plebsu a nie dla *kasty' ;P

A pewnie, właśnie kończę budowę dziesięciopiętrowego wieżowca na
osiedlu domków jednorodzinnych.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-05-18 09:36:41
Autor: Andrzej Ława
Czy można zakazać prac?
W dniu 17.05.2011 17:58, wieslav pisze:

[...]

Ale może odpowiedz, bo mnie też to nieco dziwi: masz wrzut węgla do
piwnicy z działki sąsiada??

Czy może chodziło o jakieś okienko do składziku na węgiel, podczas gdy
wrzut jest z innej strony?

Data: 2011-05-18 12:17:43
Autor: wieslav
Czy można zakazać prac?

Użytkownik "Andrzej Ława" <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał w
wiadomości news:iqvsu9$evn$1inews.gazeta.pl...
W dniu 17.05.2011 17:58, wieslav pisze:

Czy "Od jego strony" to znaczy, że zrzucasz węgiel na _jego_ działce i
dopiero wsypujesz? Kawał chama, przecież mógłby sobie resztki pozbierać
jeszcze do przodu by był....

          Nie ironizuj. Widocznie zupełnie nie wiesz co to znaczą dobre
stosunki sąsiedzkie.

Ale może odpowiedz, bo mnie też to nieco dziwi: masz wrzut węgla do
piwnicy z działki sąsiada??

Tak właśnie jest. Jego posiadłość to dawniej zakład produkcyjny który po
jego likwidacji sąsiad kupił. Obecnie ma tam budynek mieszkalny oraz inne
pomieszczenia gdzie prowadzi sprzedaż różnych materiałów budowlanych i nie
tylko. Posiada również w sprzedaży opał choć drogi i słabej jakości.
Powiedział, że jak kupię ten opał u niego to wtedy przez to okienko mogę
sobie spokojnie wrzucać.

Wieslav

Data: 2011-05-19 10:38:49
Autor: Kamil
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 12:17:43 +0200, wieslav napisał(a):

Obecnie ma tam budynek mieszkalny oraz inne pomieszczenia gdzie prowadzi
sprzedaż różnych materiałów budowlanych i nie tylko.

A lokalny PZP pozwala na tej działce na prowadzenie TEGO typu działalności?
Nie jest ona uciążliwa dla sąsiednich działek mieszkalnych?   ;)

Posiada również w sprzedaży opał choć drogi i słabej jakości.
Powiedział, że jak kupię ten opał u niego to wtedy przez to okienko mogę
sobie spokojnie wrzucać.

Sprzedaż wiązana?  ;)
Uzależnienie "wrzucenia węgla" przez wrzutowe-okienko od zakupu tegoż u
niego?  :)

Data: 2011-05-19 10:54:28
Autor: spp
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-19 10:38, Kamil pisze:

[...]

Gdybyś nie wyciął poprzedniego zdania miałbyś wielce prawdopodobną odpowiedź:

"Jego posiad�o�� to dawniej zak�ad produkcyjny kt�ry po
jego likwidacji s�siad kupi�."

--
spp

Data: 2011-05-19 11:14:39
Autor: Alek
Czy można zakazać prac?
Użytkownik "spp" <spp@op.pl> napisał

[...]

Z tego zdania nie wynika jakie było przeznaczenie terenu w chwili zakupu i zmiany sposobu użytkowania.

Data: 2011-05-19 11:53:03
Autor: spp
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-19 11:14, Alek pisze:

[...]

odpowiedĹş:

"Jego posiad�o�� to dawniej zak�ad produkcyjny kt�ry po
jego likwidacji s�siad kupi�."

Z tego zdania nie wynika jakie było przeznaczenie terenu w chwili zakupu
i zmiany sposobu uĹźytkowania.

Wiem. Dlatego napisałem 'prawdopodobną'. :)

Ale jestem gotów się założyć że likwidacja zakładu produkcyjnego nie spowodowała automatycznej zmiany planu zagospodarowania i dopuszczalnego sposobu wykorzystywania działki.

--
spp

Data: 2011-05-19 13:20:52
Autor: Alek
Czy można zakazać prac?
Użytkownik "spp" <spp@op.pl> napisał

Ale jestem gotów się założyć że likwidacja zakładu produkcyjnego nie spowodowała automatycznej zmiany planu zagospodarowania i dopuszczalnego sposobu wykorzystywania działki.

Oczywiście, że nie spowodowała. Ale zmiana MPZP mogła nastąpić w trakcie funkcjonowania zakładu. Póki było po staremu to było, ale przy jakiejkolwiek zmianie wchodzą w grę aktualne ustalenia planu. W każdym razie warto ten trop sprawdzić.

Data: 2011-05-20 10:49:23
Autor: Kamil
Czy można zakazać prac?
Dnia Thu, 19 May 2011 10:54:28 +0200, spp napisał(a):

[...]

No i to że "tam ktoś kiedyś coś miał" - jakie ma znaczenie?
Równie dobrze ten poprzedni właściciel mógł mieć lewiznę, samowolkę etc.
Tego nie wiemy, ale dajemy punkty zaczepienia naszemu pytającemu.
To dyskusja a nie kółko wróżbiarskie ani tarot ;)

Data: 2011-05-20 11:43:24
Autor: spp
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-20 10:49, Kamil pisze:

[...]

No właśnie dlatego :
a. napisałem 'prawdopodobnie';
b. gdyby to była lewizna już wcześniej mielibyśmy na ten temat wątek. :(

--
spp

Data: 2011-05-20 13:03:59
Autor: Kamil
Czy można zakazać prac?
Dnia Fri, 20 May 2011 11:43:24 +0200, spp napisał(a):

b. gdyby to była lewizna już wcześniej mielibyśmy na ten temat wątek. :(

Skąd wiesz że nie było?   ;P
Co wciągałeś że sadzisz takimi ausdruckami?   ;)

Data: 2011-05-17 22:02:04
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Tue, 17 May 2011 14:45:39 +0200, wieslav napisał(a):

[...]

Jesli nie było w księdze wieczystej wzmianki o Twoim oknie na jego stronę
(prawo mówi też o furtkach itp), to niestety miał prawo, pomijając własne
chamstwo, względy moralne i sąsiedzkie.

[...]

A co by to zmieniło? - nie zgodziłbyś się, jak widzę z tego co piszesz.

Wcale nie musi podjeżdżać z tą kostką do samego fundamentu mojego budynku. Mógł zostawić spokojnie 0.5 - 1 m.
Skoro mnie nazywasz elementem to życzę Ci takiego sąsiada!

Na szczęście bezpośredniego sąsiada mam super, ale jedną idiotkę-sąsiadkę
też mam niezłą. Psiarę. Ponieważ jednak mam do niej 200 m mojej zalesionej
działki, to jakoś żyję, o ile mi odpadów mięsnych nie wywala pod bramą
wjazdową, co najfajniejsze jest nocą, kiedy się w nie wdeptuje będąc w
szpilkach np, otwierając bramę wyjeżdżając lub wracając do domu. W dzień
też fajnie to wygląda - smród i rozwleczone przez psy flaki przy bramie
mojej posesji... Ładna dekoracja, ludzie przechodząc mogą się podomyślać,
co też ja wyprawiam i jaki ze mnie flejtuch, ze wyrzucam pod bramą takie
rzeczy...

Przepraszam za niefortunne nazwanie Cię "elementem", bo widzę, że
jednoznacznie skrajnie źle Ci się to słowo kojarzy. Może i poniekąd
słusznie.
Chciałam użyć raczej słowa "egzemplarz" (w sensie "przypadek") - myślę, że
ono nie ma TAKIEGO wydźwięku :-)

Wieslav

Data: 2011-05-18 11:09:34
Autor: Kamil
Czy można zakazać prac?
Dnia Tue, 17 May 2011 22:02:04 +0200, Ikselka napisał(a):

Jesli nie było w księdze wieczystej wzmianki o Twoim oknie na jego stronę

W którym dziale KW wpisuje się takie szczegóły?
Czy projekt domu tez się wpisuje do KW?   Pytam poważnie :)

Data: 2011-05-18 11:21:59
Autor: Roman Rumpel
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-18 11:09, Kamil pisze:
Dnia Tue, 17 May 2011 22:02:04 +0200, Ikselka napisał(a):

Jesli nie było w księdze wieczystej wzmianki o Twoim oknie na jego stronę

W którym dziale KW wpisuje się takie szczegóły?
Czy projekt domu tez się wpisuje do KW?

Pytam powaĹźnie :)

Oczywiście nie ma takich informacji w KW

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl
blog. To teraz taka moda. Piszesz od urodzenia do dzisiaj to Ĺźyciorys,

Data: 2011-05-18 12:56:49
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 11:21:59 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

[...]

O ile się ich tam nie umieści - a się umieszcza. Mój post wyżej.

Data: 2011-05-18 12:56:20
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 11:09:34 +0200, Kamil napisał(a):

Dnia Tue, 17 May 2011 22:02:04 +0200, Ikselka napisał(a):

Jesli nie było w księdze wieczystej wzmianki o Twoim oknie na jego stronę

W którym dziale KW wpisuje się takie szczegóły?
Czy projekt domu tez się wpisuje do KW?

Projekt nie, ale sam budynek się UJAWNIA w KW. Tak to się fachowo nazywa.

Pytam poważnie :)

Poważnie odpowiadam: a) Niegdyś mieliśmy ochotę kupić pewną posesję. Wyhamowało nas to, że w
ksiedze wieczystej zapisana była służebność dojścia do studni posadowionej
na tejże działce (3 m od granicy tejże posesji) oraz samej studni dla
właściciela działki sąsiedniej. Bo te działki kiedyś stanowiły jedność i
zostały wydzielone dla dzieci właścicieli - z zastrzeżeniem w KW wspólnego
korzystania ze studni dla obojga.
A co idzie za powyższym zapisem w KW - według prawa nalezy się wtedy od
właściciela działki ze studnią konieczność utrzymywania (malowanie,
reperacja) furtki między posesjami, zapewnienia bezpieczeństwa podczas
dojścia do studni (utwardzona scieżka, posypywanie i odśnieżanie zimą itp).
I tak już do końca świata. RAZ udostępnione dojście, zrobiona furtka itp
pozstają już na wieki, o ile się sąsiad je użytkujacy nie zgodzi na
unicestwienie. A się nikt nie zgodził już od dzisiątek lat, bo niby po co -
a nuż się przyda. Choć wodociągi tam od dawna są.

b) Bratowa męża chcąc zaznaczyć swoje nowe rządy po objęciu w posiadanie
posesji po teściach zgodziła się na wykucie okienka na ich stronę w budynku
godpodarczym sąsiada stojącym w granicy - po fakcie dowiedziała się, ze
teraz już nie ma przeproś, nie można się wycofać i kazać zamurować.

c) Ksiądz nasz poprzedni podczas powodzi kilka lat temu zgodził się na
zrobienie furtki w ogrodzeniu między terenem kościelnym (dosłownie kilka m
od ściany koscioła) a działką pewnych starszych państwa sąsiadującą z
kościołem (pan - prawnik swietny) na ich błaganie, żeby w razie ponownego
zalania mogli tamtędy uciekać (i niby tylko wtedy z niej korzystać), bo ich
zwykły wjazd był w dole zalewanym nagle podczas wielkich ulew i w razie
nagłej ulewy byli odcięci od świata. Państwo umieścili furtkę w KW i
korzystali potem z niej idąc do kosciółka, aż do swej śmierci 3-)))
Kiedy następca tegoż proboszcza wiedząc o zapisie w KW jednak posadził przy
niej tuje, żeby tak "sposobem" ją unieczynnić, "państwo" zażądało usunięcia
krzaków, bo furtka ma służebność dojścia do działki kościelnej 3-)
No i sobie jest furtka i pozostanie do końca świata.
SERIO!

I radzę się nie naśmiewać z takich historyjek, bo one sa prawdziwe. Nie
wierzysz, to spytaj prawnika.

Data: 2011-05-18 14:56:39
Autor: Alek
Czy można zakazać prac?
[...]

Ujawnia się sam fakt istnienia budynku i kilka jego podstawowych parametrów jak liczba kondygnacji czy powierzchnia. Na pewno nie uwzględnia się liczby i rozmieszczenia okien.

<ciach babcine opowieści>

I radzę się nie naśmiewać z takich historyjek, bo one sa prawdziwe.

Tyle że są nie na temat. I nie do końca rozumiesz o co w nich chodzi.
Służebność przejścia wpisana w KW nie ma nic wspólnego z oknami. Samo wybudowanie furtki też nie oznacza ustanowienia służebności przejścia. Podobnie nieprawdziwe jest zdanie "Państwo umieścili furtkę w KW" bo w cudzej księdze niczego takiego sami wpisać nie mogą.

Data: 2011-05-18 15:35:44
Autor: Maddy
Czy można zakazać prac?
W dniu 18-05-2011 14:56, Alek pisze:

[...]

Jak znam ludzi, to państwo od furtki przeprowadzili sądowo ustanowienie służebności. Bo ludzie nie odbierają poleconych, a czasami odbierają i nawet czytają, ale nie dociera do nich, co napisane. A jak dotrze i im się nie podobam co napisane, to próbują przeczekać, może "samo się wyprostuje".

Nie mówię, że tak było, ale bym się nie zdziwiła.
Głupota i niefrasobliwość ludzka nie zna granic.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-05-18 15:49:48
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 14:56:39 +0200, Alek napisał(a):

[...]

Se ciachaj, a życie sobie. Okienko powstało, uwidocznione jest w KW i tak
już pozostanie na wieki.

[...]

Ależ nie "SAMI 3-)
Ksiądz się zgodził widocznie 3-)
Albo mieli inną umowę prawną, skutkującą identycznie jak wpis w KW.
Czyli pozostaniem furtki na wieki - choć oni już oboje nie zyją. Zyją ich
dzieci i mają furtkę i mieć ją będą ich dzieci...

Data: 2011-05-18 16:08:37
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 15:49:48 +0200, Ikselka napisał(a):

[...]

A naet i bez KW. Umowa jest wiążąca - nawet ustna zgoda.

Data: 2011-05-18 16:12:05
Autor: Alek
Czy można zakazać prac?
Użytkownik "Ikselka" <ikselk@gazeta.pl> napisał

<ciach babcine opowieści>

Se ciachaj, a życie sobie. Okienko powstało, uwidocznione jest w KW

Firanka też?

[...]

To teraz jest zupełnie inna historia.

Czyli pozostaniem furtki na wieki - choć oni już oboje nie zyją. Zyją ich
dzieci i mają furtkę i mieć ją będą ich dzieci...

Niekoniecznie, służebność można znieść.

Data: 2011-05-18 16:18:48
Autor: Roman Rumpel
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-18 15:49, Ikselka pisze:
Dnia Wed, 18 May 2011 14:56:39 +0200, Alek napisał(a):

<ciach babcine opowieści>

Se ciachaj, a życie sobie. Okienko powstało, uwidocznione jest w KW i tak
juĹź pozostanie na wieki.

Założę się o dolary przeciwko orzechom, ze żadnego okienka w kw nie ma.

Data: 2011-05-18 16:28:07
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 16:18:48 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

[...]

Na pewno jest zapis jakiś go dotyczący - niekoniecznie ze słowem "okno",
może być np "zapewnienie widoczności" albo t.p. Jak studnia - w innym
omawianym przypadku. W KW jest dział "inne" czy "Uwagi" - nie pomnę. Tam się wpisuje różne
takie, w tym wszelkie służebności.
A jeśli nawet by nie było, to obowiazująca jest umowa, choćby ustna.
Podpisane - wymagane. I nie do cofnięcia bez zgody obu stron lub ich
spadkobierców.

Data: 2011-05-18 17:04:03
Autor: Roman Rumpel
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-18 16:28, Ikselka pisze:
Dnia Wed, 18 May 2011 16:18:48 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

A jeśli nawet by nie było,
A właśnie. Nie twórz zatem niepotrzebnych mitów, bo ja iwdac nie wiesz, czy jest, ale piszesz, ze jest. A ja wiem, że nie ma.

to obowiazująca jest umowa, choćby ustna.
Podpisane - wymagane. I nie do cofnięcia bez zgody obu stron lub ich
spadkobiercĂłw.

Bez przesady. W odpowiednich okolicznościach daje się to zrobić. Są w kodeksie opisane przesłanki zniesienia służebności.

Data: 2011-05-18 17:10:11
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 17:04:03 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

[...]

Uważasz, że np ksiądz nie mialby możliwości zrobienia tego np odnośnie
wspomnianej furtki, gdyby tylko była możliwość? - przypominam, że dobry
prawnik poszedł do dobrego prawnika, żeby tę służebność ustanowić.

Data: 2011-05-18 17:13:34
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 17:04:03 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

Bez przesady. W odpowiednich okolicznościach daje się to zrobić. Są w kodeksie opisane przesłanki zniesienia służebności.

O tym mówisz?

"Wygaśnięcie służebności gruntowej

Wygaśnięcie służebności następuje z przyczyn typowych dla wszystkich praw
rzeczowych ograniczonych, a mianowicie na skutek:
zrzeczenia się przez właściciela nieruchomości władnącej (art. 246 k.c.),
konfuzji (art. 247 k.c.), tzn. połączenia w jednej osobie własności
nieruchomości władnącej i nieruchomości obciążonej,
egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości obciążonej (art. 1000 i 1001 k.p.c. z
przewidzianymi w tych przepisach wyjątkami),
niewykonywania przez lat dziesięć (art. 293 k.c.),
zniesienia (art. 294, 295 k.c.), o czym poniżej.

Zniesienie służebności gruntowej

Właściciel nieruchomości obciążonej, a także jej wieczysty użytkownik mogą
żądać zniesienia służebności gruntowej w sytuacjach określonych w art. 294
i 295 k.c. Według pierwszego z tych przepisów właściciel nieruchomości
obciążonej może żądać zniesienia służebności gruntowej za wynagrodzeniem,
gdy łącznie spełnione zostaną dwie przesłanki:
- wskutek zmiany stosunków służebność stała się dla niego szczególnie
uciążliwa,
- nie jest konieczna do prawidłowego korzystania z nieruchomości władnącej.

Artykuł 295 natomiast stanowi, że jeżeli służebność gruntowa utraciła dla
nieruchomości władnącej wszelkie znaczenie, właściciel nieruchomości
obciążonej może żądać zniesienia służebności bez wynagrodzenia.

Jeżeli zniesienie służebności nie może nastąpić na podstawie porozumienia
pomiędzy właścicielami obu nieruchomości, następuje to w drodze procesu,
Zniesienia służebności natomiast nie można dokonać w postępowaniach o dział
spadku, przy znoszeniu współwłasności i podziale majątku wspólnego. W
nielicznych wypadkach określonych w ustawie zniesienie służebności może
nastąpić w drodze decyzji administracyjnej."

Nadal nie widzę zbyt wielkich szans, a trudno liczyć akurat na "bycie
nielicznym wypadkiem".

Data: 2011-05-22 23:10:30
Autor: Marek Dyjor
Czy można zakazać prac?
Ikselka wrote:

[...]

cytujesz właśnie dobry powód, zniesienia. Skoro działka posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej to istniejąca służebność powinna zostać uznana jako tracąca znaczenie dla właściciela nieruchomości, Ponadto chyba kuria (nie ksiądz jest stroną) mogła by wnieść że obecne korzystanie z tej służebności jest sprzeczne z celem jest ustanowienia i jest nadużyciem.

przypomnijmy że służebność miała zapewniać drogę ewakuacji lub dostępu do nieruchomości w razie powodzi. W sumie to można by sie pokusić o zażądanie od właściela nieruchomości odszkodowania za niezgodnie z przeznaczeniem korzystanie z posiadanego prawa.

Data: 2011-05-18 16:17:20
Autor: Roman Rumpel
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-18 12:56, Ikselka pisze:
[...]

PowaĹźnie odpowiadam:

[...]

No i gdzie w tym poście jest informacja o oknie w KW? Służebnosci to inna sprawa.

Data: 2011-05-18 16:28:29
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 16:17:20 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

[...]

Wpisuje się je w KW.

Data: 2011-05-19 11:55:28
Autor: MZ
Czy można zakazać prac?
W dniu 2011-05-18 16:28, Ikselka pisze:

No i gdzie w tym poście jest informacja o oknie w KW? Służebnosci to inna sprawa.

Wpisuje się je w KW.
Wpisuje się służebność, a nie okna w KW.

--
MZ

Data: 2011-05-19 14:03:58
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Thu, 19 May 2011 11:55:28 +0200, MZ napisał(a):

W dniu 2011-05-18 16:28, Ikselka pisze:

No i gdzie w tym poście jest informacja o oknie w KW? Służebnosci to inna sprawa.

Wpisuje się je w KW.
Wpisuje się służebność, a nie okna w KW.

Służebność musi CZEGOŚ dotyczyć, wiec należy wpisać, CZEGO.

Data: 2011-05-20 10:50:58
Autor: Kamil
Czy można zakazać prac?
Dnia Thu, 19 May 2011 14:03:58 +0200, Ikselka napisał(a):

[...]

Jakoś nikt jeszcze nie widział by w KW była wpisana służebność okna
(którego się tak uczepiłeś że jest wpisywane do KW".
Przestań się już ośmieszać.
Klęknij, przeproś - a może będzie ci wybaczone ;)))

Data: 2011-05-18 15:42:59
Autor: Marek Dyjor
Czy można zakazać prac?
Ikselka wrote:
[...]

Pierniczysz...

Prowadzone prace stwarzają znączną uciążliwość, i potencjalnei mogą zagrażać konstrukcji budynku.

Data: 2011-05-18 15:50:42
Autor: Ikselka
Czy można zakazać prac?
Dnia Wed, 18 May 2011 15:42:59 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

Ikselka wrote:
[...]

Moze i zagrażają. Ale o tym decyduje ekspertyza, a nie własne widzimisię,
bo komuś się za bardzo trzęsie.

Data: 2011-05-21 20:20:21
Autor: Marek Dyjor
Czy można zakazać prac?

[...]