Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?

Data: 2010-06-12 11:01:11
Autor: M
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?
Sorry za niewiedzę ale nie znam przepisów na tyle aby się zorientować. Planuję w niedalekiej przyszłości zrobić PPLkę i marzyło by mi się jeszcze zrobić wpis IR. jednak czy później mając samolocik typu specjal i to zrobiony z kitu można na nim latać wg reguł IFR? Czy też muszą to być tylko normalne certyfikowane samoloty??

Pzdr

Data: 2010-06-12 09:55:55
Autor: heja
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?
Sorry za niewiedz ale nie znam przepis w na tyle aby si zorientowa . Planuj w
niedalekiej przysz o ci zrobi PPLk i marzy o by mi si jeszcze zrobi wpis IR.
jednak czy p niej maj c samolocik typu specjal i to zrobiony z kitu mo na na
nim lata wg regu IFR? Czy te musz to by tylko normalne certyfikowane
samoloty??

Specjale w IFR mogą latać chyba tylko w Stanach, i to też nie
wszystkie. W EU musisz mieć samolot certyfikowany do IFR, a to wiąże
się z kosztami wyższymi niż w przypadku "zwykłego" certyfikowanego
samolotu, m.in. z powodu konieczności kalibracji przyrządów (chyba)
raz do roku. Popatrz sobie zresztą na ogłoszenia. Najtańsze używane
samoloty z dopuszczeniem do IFR to 40-50 tys. euro, przy czym
"najtańsze" oznacza tyle, że co najmniej 20, jeżeli nie drugie 40
tysięcy trzeba w nie włożyć, żeby dalsze koszty eksploatacji były na
przeciętnym poziomie.

--
Michał

Data: 2010-06-13 11:40:24
Autor: M
[...]

Dzięki za odpowiedź - szkoda;( Czyli jedyne co pozostaje aby uniknąć kaprysów pogody (przynajmniej niektórych) to lot w warunkach VMC nad chmurami na maksymalnej wysokości jaką można lecieć wg VFR - czyli chyba 20000'(FL200) - tak? Czy to dozwolone w całej europie? Oczywiście zakładam, że samolot pozwoli na lot na takiej wysokości. No i chyba powyżej 18000' jest wymagana pełna maska tlenowa a nie tylko kaniule do nosa?

Pzdr

Data: 2010-06-13 18:02:09
Autor: saturn5
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?

maksymalnej wysokości jaką można lecieć wg VFR - czyli chyba 20000'(FL200) - tak?

Ta wysokosc wynosi FL180, nie FL200.

tlenowa a nie tylko kaniule do nosa?

tak, powyzej FL180 musisz miec pelna maske.

Data: 2010-06-13 23:15:33
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik saturn5 napisał:

[...]

Nie musi - jego wybór, pełna maska, hermetyzowana kabina albo zapas tlenu pozwalający na wysycenie kabiny mimo jej nieszczelności. Pierwsze kosztuje niewiele więcej jak "okularki" (maska kosztuje więcej ale tlen zużywa oszczędniej - na maskę się wyda ale na kosztach eksploatacji się oszczędzi), drugie kosztuje sporo ale pozostaje w zasięgu realizowalności technicznej, zapasu tlenu do wysycania nieszczelnej kabiny mały samolot chyba nie udźwignie...

Pomijając problem podstawowy - startuje VFR, włazi ponad chmury, na docelowym nie ma warunków do VFR, na zapasowych nie ma, na startowym właśnie zniknęły - będzie nad tymi chmurami wisiał  do uśmiechniętej śmierci? Sterowcem leci czy co?

--
Darek

Data: 2010-06-13 21:24:38
Autor: porterhouse
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?

> tak, powyzej FL180 musisz miec pelna maske.

Nie musi - jego wybor, pelna maska, hermetyzowana kabina

Idiotycznie przemadrzaly komentarz, typowy zreszta dla polskich 'medrcow' na
roznych forach. Oczywiscie ze facet moze leciec w hermetryzowanym samolocie -
ale jakby to bylo w jego mozliwosciach finansowych to by nie pytal o kaniule
lub maske. --

Data: 2010-06-14 10:03:45
Autor: heja
[...]

Kolega teoretyk, jak się domyślam?

Od tego jest osłona meteo, żeby się do takiego "VFR on top"
przygotować przed startem.

--
Michał

Data: 2010-06-15 11:31:22
Autor: M
Użytkownik "heja" <m.j.jezierski@gmail.com> napisał w wiadomości news:49036076-f32a-4954-90dc-05d395642893i31g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

Dokładnie + samolocik musi być szybki aby zdążyć dolecieć przed zmianą warunków meteo:) Mam taki jeden na oku:)

Data: 2010-06-13 19:03:56
Autor: saturn5
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?

maksymalnej wysokości jaką można lecieć wg VFR - czyli chyba 20000'(FL200) -

przepraszam za pomylke, sprawdzilem, w Europie to jest zwykle FL195. --

Data: 2010-06-13 18:27:30
Autor: saturn5
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?

Specjale w IFR moga latac chyba tylko w Stanach, i to to nie
wszystkie. W EU musisz miec samolot certyfikowany do IFR,

W USA tez musi byc "certyfikowany" do lotow IFR wiec chyba nie o to chodzi -
chodzi jak latwo cos takiego dostac. W USA praktycznie kazdy eksperymentalny
moze latwo uzyskac taki certyfikat pod warunkiem ze spelnia przepisy co do
wyposazania. W Europie najprawdopodobniej musisz miec "caly" samolot
certyfikowany od poczatku i to jest byc moze nierealna sprawa (z wyjatkiem
Szwecji).

Data: 2010-06-13 18:09:09
Autor: saturn5
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?
W Szwecji wolno ci latac IFR an samolocie klasy "experimental" jesli jest
tylko odpowiednio wyposazony. To jest nieslychane ale przepisy moga sie tu
zmieniac z kraju do kraju wewnatrz Europy choc byc moze Szwecja jest tu
prawdziwym wyjatkiem.

Data: 2010-06-15 11:30:07
Autor: M
Użytkownik "saturn5 " <saturn5@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hv36s5$dss$1inews.gazeta.pl...
[...]

Czyli gdybym np zatrejestrował taki samolocik experimental w Szwecji jakimś sposobem to bym mógł latać nim po całej Europie wg IFRa??

Data: 2010-06-15 02:44:47
Autor: heja
> [...]

Czyli gdybym np zatrejestrował taki samolocik experimental w Szwecji jakimś
sposobem to bym mógł latać nim po całej Europie wg IFRa??

Nie do końca. Żeby specjalem polecieć za granicę, musisz załatwiać
zezwolenie na wlot w obcą przestrzeń powietrzną. Domyślam się, że w
zezwoleniu będzie zastrzeżenie, że tylko wg VFR, ale mogę się mylić.

--
Michał

Data: 2010-06-15 17:43:39
Autor: porterhouse
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?

Czyli gdybym np zatrejestrował taki samolocik experimental w Szwecji jakimś sposobem to bym mógł latać nim po całej Europie wg IFRa??

trafne pytanie ale chyba nikt tutaj jednoznacznie na to ci nie odpowie. --

Data: 2010-06-16 09:38:04
Autor: M
[...]

Może na jakichś szwedzkich grupach dyskusyjnych lotniczych by się udało uzyskać odpowiedź...

Data: 2010-06-16 20:51:38
Autor: porterhouse
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?

Może na jakichś szwedzkich grupach dyskusyjnych lotniczych by się udało
uzyskać odpowiedź...

napewno, mozna tez sprobowac standardowe miejsca gdzie piloci z wielu krajow
pisza jak pprune.org

Data: 2010-06-17 21:09:33
Autor: saturn5
Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?
A jak sie dowiesz na 100% to prosze wroc tutaj aby z nami sie podzielic ...

Data: 2010-06-18 08:58:53
Autor: M
Użytkownik "saturn5 " <saturn5@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hve2ud$sek$1inews.gazeta.pl...
A jak sie dowiesz na 100% to prosze wroc tutaj aby z nami sie podzielic ...

Napewno tak zrobię
Pzdr

Czy na specjalu można latać wg reguł IFR?