Czy należy się odszkodowanie

Data: 2013-10-28 18:34:01
Autor: PlaMa
Czy należy się odszkodowanie
Ciekawą opowieść usłyszałem dzisiaj od znajomego. Jako że to historia z co najmniej trzeciej ręki, to potraktujmy to jako akademickie rozważanie, bo i tak nie jestem w stanie dodać więcej szczegółów.

Szedł sobie ulicą pan Jan. Pan Jan jest osobą bezrobotną i co więcej, w związku ze spóźnieniem się do odhaczenia w UP, Pan Jan nie ma ważnego ubezpieczenia (można by powiedzieć, że w tym momencie zaczyna się nasza groza (tutaj przydałaby się odpowiednia ścieżka dźwiękowa)).
Pan Jan zauważył, że rozwiązał mu się but, podszedł do pobliskiej wnęki, w której były zamontowane drzwi,postawił stopę na stopniu (a jakże! :P), pochylił się nad problemem i rozpoczął procedurę zawiązywania buta. Niestety w tej samej chwili po drugiej stronie ściany, właścicielka sklepu postanowiła wyjść z budynku. Energicznie otworzyła drzwi, rozbijając czoło biednemu Janowi i przewracając go. W wyniku przewrócenia, Pan Jan uderzył tyłem głowy w chodnik.
Konieczna była pomoc medyczna i skończyło się na szwach zarówno na czele jak i tyle głowy.
Tutaj niestety dałem plamę (a jakże! :P) i nie dopytałem się o szczegóły. Niemniej sens opowieści był taki, że Pan Jan nie miał ubezpieczenia, więc za zszycie głowy musiał zapłacić z własnej kieszeni.

Jeżeli to prawda to czy należy mu się odszkodowanie od mimowolnej sprawczyni wypadku? A może wina leży jednak w Panu Janie, który niewłaściwie użytkował stopnie przy drzwiach?

Co Wy na to?

Data: 2013-10-28 18:41:37
Autor: sqlwiel
W dniu 2013-10-28 18:34, PlaMa pisze:

[...]

Rozsądzi sąd po powołaniu biegłego, który oceni, czy p. J. mógł być widoczny będąc schylony i chowając się za dolną, nieprzejrzystą częścią drzwi. Próbować wysądzić - należałoby. Jako bezrobotny może zostać zwolniony z opłaty sądowej, a sklepikarz pewno ma OC.

--

DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2013-10-29 09:05:08
Autor: Liwiusz
Czy należy się odszkodowanie
W dniu 2013-10-28 18:41, sqlwiel pisze:
a sklepikarz pewno ma OC.

optymista :)

--
Liwiusz

Data: 2013-10-28 20:00:42
Autor: uzytkownik
Użytkownik "PlaMa" <mariush.pUSUNMNIE@wp.pl> napisał w wiadomości news:526ea00c$0$2183$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Historyjka wyssana z palca, ponieważ drzwi nie mogą się otwierać na zewnątrz, tym bardziej jeżeli są schody. Jeżeli jednak się otwierają na zewnątyrz to znaczy, że właściciel dokonał samowolnej zmiany, niezgodnej z prawem. Tym samym jeżeli taka sytuacja miała miejsce to pan Jan może na drodze postępowania cywiolnego dochodzić odszkodowania.

Data: 2013-10-28 16:58:00
Autor: witek
uzytkownik wrote:

Historyjka wyssana z palca, ponieważ drzwi nie mogą się otwierać na
zewnÄ…trz,

Chyba wszystkie drzwi na klatkach schodowych (nie do mieszkania tylko te zewnetrzne) otwierajÄ… siÄ™ na zewnÄ…trz.
W kazdym razie jak odwrotnej sytuacji nie znam.

Data: 2013-10-28 23:09:29
Autor: cef
witek wrote:

[...]

Rozejrzyj się dokładniej.

Data: 2013-10-28 17:45:57
Autor: witek
cef wrote:
witek wrote:

[...]

codziennie sie rozglÄ…dam

Data: 2013-10-29 07:17:07
Autor: cef
witek wrote:

[...]

Pierwsze z brzegu drzwi, które wiem jak się otwierają,
to drzwi na klatki schodowe w budynkach, gdzie mieszkajÄ…
moi rodzice czy znajomi - i wszystkie otwierają się do środka.
 W nowszych obowiÄ…zuje zasada
 otwierania w kierunku ewakuacji,
ale tych starszych konstrukcji budowlanych
 jest np we WrocÅ‚awiu bez liku. Zarówno tych z lat
sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, jak i poniemieckich

Data: 2013-10-29 10:56:56
Autor: Michał Jankowski
W dniu 28.10.2013 22:58, witek pisze:
uzytkownik wrote:

[...]

To żyjemy w innym matriksie.

Od zewnątrz jest próg, a drzwi się otwierają do środka:
http://goo.gl/maps/avA8X

   MJ

Data: 2013-10-28 17:05:32
Autor: A.L.
Czy nale?y si? odszkodowanie
On Mon, 28 Oct 2013 20:00:42 +0100, "uzytkownik" <adres@serwer.pl>
wrote:

Historyjka wyssana z palca, poniewa¿ drzwi nie mog± siê otwieraæ na zewn±trz, tym bardziej je¿eli s± schody. Je¿eli jednak siê otwieraj± na zewn±tyrz to znaczy, ¿e w³a¶ciciel dokona³ samowolnej zmiany, niezgodnej z prawem. Tym samym je¿eli taka sytuacja mia³a miejsce to pan Jan mo¿e na drodze postêpowania cywiolnego dochodziæ odszkodowania.

NA czlym swiecie (byc noze z wyjatkiem Polski) drzwi od pomieszczen
publicznych otwieraja sie na zewnatrz. Wymog pochodzi stad, aby w
razie wypadku nie blokowac ewakuacji

A.L.

Data: 2013-10-29 07:29:58
Autor: Shrek
Czy nale?y si? odszkodowanie
On 2013-10-28 23:05, A.L. wrote:

NA czlym swiecie (byc noze z wyjatkiem Polski) drzwi od pomieszczen
publicznych otwieraja sie na zewnatrz. Wymog pochodzi stad, aby w
razie wypadku nie blokowac ewakuacji

W Polsce równie¿.

Data: 2013-10-29 17:06:04
Autor: uzytkownik
Czy nale?y si? odszkodowanie
U¿ytkownik "A.L." <alewando@aol.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:81jt6915lphgfv4u7ehrdkm8di47ncpk0h4ax.com...

[...]

Masz co¶ na poparcie tych tez?
Teraz antyteza do Twojej tezy. Chcesz z bloku/domu uciec, bo wybuch³ po¿ar, a tu styczeñ i rano naj....³o metr ¶niegu.
Co teraz zrobisz?

Wymóg, o którym piszesz dotyczy tylko i wy³±cznie dróg ewakuacyjnych w obiektach u¿ytku publicznego takich jak kina, teatry, urzêdy itd. Przy czym drzwi zewnêtrzne musz± byæ jeszcze zabezpieczone przed zasypaniem ¶niegiem.

Data: 2013-10-29 12:53:04
Autor: A.L.
Czy nale?y si? odszkodowanie
On Tue, 29 Oct 2013 17:06:04 +0100, "uzytkownik" <adres@serwer.pl>
wrote:

[...]

Dyc napisalem: "drzwi od pomieszczen publicznych otwieraja sie na
zewnatrz."

A.L.

Data: 2013-10-29 18:16:36
Autor: Shrek
Czy nale?y si? odszkodowanie
On 2013-10-29 17:06, uzytkownik wrote:

Wymóg, o którym piszesz dotyczy tylko i wy³±cznie dróg ewakuacyjnych w
obiektach u¿ytku publicznego takich jak kina, teatry, urzêdy itd.

I... sklepów - przynajmniej tych wiêkszych ni¿ kiosk.

Przy
czym drzwi zewnêtrzne musz± byæ jeszcze zabezpieczone przed zasypaniem
¶niegiem.

A tu bym podstawê prawn± poprosi³.

Shrek.

Data: 2013-10-31 02:22:13
Autor: PlaMa
Czy nale?y si? odszkodowanie
W dniu 2013-10-29 17:06, uzytkownik pisze:

Masz co¶ na poparcie tych tez?
Teraz antyteza do Twojej tezy. Chcesz z bloku/domu uciec, bo wybuch³
po¿ar, a tu styczeñ i rano naj....³o metr ¶niegu.
Co teraz zrobisz?

wyobra¼ sobie t³um ludzi zbiegaj±cych po klatce schodowej. Jedni drugich dopychali by do drzwi - bez szans by je otworzyæ do ¶rodka

Data: 2013-10-28 20:06:42
Autor: qwerty
Czy należy się odszkodowanie
Użytkownik "uzytkownik"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:526eb43c$0$2298$65785112@news.neostrada.pl...
Historyjka wyssana z palca, ponieważ drzwi nie mogą się otwierać na zewnątrz, tym bardziej jeżeli są schody.

Jakiś dowód? U mnie w bloku do klatki otwierają się na zewnątrz (tak jak w innych miejscach w mieście).

Data: 2013-10-28 20:40:42
Autor: Stokrotka
[...]

Należy mu się ubezpieczenie na podstawie odpowiedniiej ustawy, o czym mało
kto wie, a dopominanie się tego jest kłopotliwe.
Praktycznie każdemu obywatelowi Polski należy się.
Należy szukać w paragrafah ustawy o opiece społecznej itp. ale nie tylko.
Np wystarczy być mieszkać z członkiem rodziny ubezpieczonym, a jak
prowadzi samodzielne to też, ale paragraf inny.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

Data: 2013-10-28 21:14:16
Autor: uzytkownik
Użytkownik "Stokrotka" <ortografia.nowa@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:526ebdbf$0$2292$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Dokładnie.
Kiedyś słuchałem wypowiedzi jednego z polskich polityków, który stwierdził, że głupotą było tworzenie systemu ewuś, którego zadaniem było wyeliminowanie mniej jak 2% społeczeństwa, któremu nie przysługuje ubezpieczenie medyczne. Stwierdził, ze o wiele tańszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie nowej ustawy, na mocy której wszyscy obywatele Polski byliby objęci ubezpieczeniem medycznym. Niestety teraz już nie pamiętam, który to z polityków mówił.

Data: 2013-10-28 22:23:57
Autor: Daniel Pyra
W dniu 28.10.2013, 21:14, uzytkownik pisze:
[...]

Zagwarantuję Tobie, że to byłaby najlepsza droga, aby po następnych pięciu latach procent urósł z 2 do co najmniej 10.

Pozdr.!
(D)

Data: 2013-10-29 09:36:55
Autor: Stokrotka
[...]

Liczyć nie umiesz, nie może urosnąć, bo ludzi ubywa.
A co do polityka, to powiedział tak nie jeden i już dawno, np. Lepper.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

Data: 2013-10-28 23:21:43
Autor: Chocobo
Czy nale¿y siê odszkodowanie
W dniu 2013-10-28 18:34, PlaMa pisze:

Je¿eli to prawda to czy nale¿y mu siê odszkodowanie od mimowolnej
sprawczyni wypadku? A mo¿e wina le¿y jednak w Panu Janie, który
niew³a¶ciwie u¿ytkowa³ stopnie przy drzwiach?
Co Wy na to?

Ja na to, ¿e to nie w³a¶cicielka, tylko on swoim nierozs±dnym zachowaniem spowodowa³ sytuacjê. Nale¿y sprawdziæ, czy nie uszkodzi³ drzwi i nie powinien za nie zap³aciæ.

Marcin

Czy należy się odszkodowanie