Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?

Data: 2010-06-30 11:15:33
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?
Witam,

powiedzmy, że robię konkurs na nazwę czegoś. Produktu, działalności etc.
I wygrywa np. nazwa wymyślona przez jakiegoś uczestnika. Czy ta nazwa
będzie chroniona prawem autorskim?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Chcesz nie głosować na Jarka?
Najpierw zobacz: http://hungry.w.of.pl/pro-life.htm

Data: 2010-06-30 09:49:08
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 30 Jun 2010 11:15:33 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

powiedzmy, że robię konkurs na nazwę czegoś. Produktu, działalności etc.
I wygrywa np. nazwa wymyślona przez jakiegoś uczestnika. Czy ta nazwa
będzie chroniona prawem autorskim?

Może być. Jeśli spełni warunki.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

Data: 2010-06-30 12:00:56
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-30 11:49, Olgierd pisze:
Może być. Jeśli spełni warunki.

Tzn?

Czyli pozostaje samemu wymyślać, bez konkursów?

Data: 2010-06-30 10:16:40
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 30 Jun 2010 12:00:56 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Może być. Jeśli spełni warunki.

Tzn?

Jeśli spełni warunki, to będzie podlegać ochronie -- jak każda inna twórczość.

Czyli pozostaje samemu wymyślać, bez konkursów?

Zawsze prawa można nabyć.

Data: 2010-06-30 12:40:22
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-30 12:16, Olgierd pisze:
[...]

No ale jak badać te warunki. Jak jedno, dwa słowa oceniać?

Czyli pozostaje samemu wymyślać, bez konkursów?
Zawsze prawa można nabyć.

Ale tylko majątkowe. Osobistych się nie da. Więc np. za chwilę pojawi
się konieczność napisania

Srugle Mugle Bugle
 (nazwa autorstwa Jasia Kowalskiego)

Ta niezbywalność praw osobistych jest wyjątkowo durna, bo jak zamówię u
grafika logo firmy, to też mogę mieć problem, że będę koło logo musiał
zamieszczać (zaprojektowane przez XYZ). A w przypadku pracy zbiorowej,
to w ogóle czad.

Data: 2010-06-30 13:12:27
Autor: mvoicem
(30.06.2010 12:40), Przemysław Adam Śmiejek wrote:
W dniu 2010-06-30 12:16, Olgierd pisze:
Dnia Wed, 30 Jun 2010 12:00:56 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):
[...]
[...]

A co ci każe zamieszczać informacje o autorstwie dzieła? Nie wystarczy
jak nie przypisujesz sobie tego autorstwa?

p. m.

Data: 2010-06-30 11:40:07
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 30 Jun 2010 13:12:27 +0200, mvoicem napisał(a):

[...]

Nie, jeśli w umowie nie zastrzeże, że autor nie będzie korzystał, to nic to nie da. Zawsze będzie mógł tego żądać.

Ale po to jest właśnie umowa, by takie rzeczy tam pisać. Stąd np. bardzo rzadko w reklamach pojawiają się nazwiska twórców.

Data: 2010-06-30 13:59:35
Autor: Maddy
W dniu 30-06-2010 13:40, Olgierd pisze:
[...]

to w ogĂłle czad.

PoniewaĹź to jest prawo niezbywalne a przy Ĺźadnym logo nie ma nazwiska grafika, to moĹźe nie tego to prawo dotyczy, co?

[...]

Ale zdaje się osobiste prawo autorskie, to które jest niezbywalne, to jest prawo do tego, żeby nasz grafik mógł to logo/plakat/projekt puszki z zupą mieć w portfolio i powiedzieć potencjalnemu zleceniodawcy "to logo/puszkę z zupą firmy STRASZNE DUŻY KONCERN ja zaprojektowałem".

A nie obowiązek zamawiajacego do umieszczania listy płac na końcu reklamówki podpasek albo nazwiska grafika na firmowej oklejce samochodu.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2010-06-30 12:08:41
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 30 Jun 2010 13:59:35 +0200, Maddy napisał(a):

A nie obowiązek zamawiajacego do umieszczania listy płac na końcu
reklamówki podpasek albo nazwiska grafika na firmowej oklejce samochodu.

Zdaje się, że jedno i drugie (art. 16 pr.aut.).

Data: 2010-06-30 16:10:52
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-30 13:59, Maddy pisze:
[...]

To może wyjaśnij, skoro źle rozumiem, co?

A nie obowiązek zamawiajacego do umieszczania listy płac na końcu
reklamĂłwki podpasek albo nazwiska grafika na firmowej oklejce samochodu.

Możliwe, że pomyliło mi się z CC-BY, ale w takim razie po co byłoby tak
dziwnie na wikipedii, Ĺźe ,,ten utwĂłr jest Public Domain, ale jak prawo
nie zezwala, to oznaczcie go moim nazwiskiem''. Tak jakby właśnie jednak
to oznaczanie było istotne.

Data: 2010-06-30 16:12:07
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?
PoniewaĹź to jest prawo niezbywalne a przy Ĺźadnym logo nie ma nazwiska
grafika,

Dodam jeszcze, Ĺźe to Ĺźaden dowĂłd, moĹźe autorzy tego nie wymagali do tej
pory :D

Data: 2010-06-30 18:37:31
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 30 Jun 2010 16:10:52 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Możliwe, że pomyliło mi się z CC-BY, ale w takim razie po co byłoby tak
dziwnie na wikipedii, że ,,ten utwór jest Public Domain, ale jak prawo
nie zezwala, to oznaczcie go moim nazwiskiem''. Tak jakby właśnie jednak
to oznaczanie było istotne.

Jest istotne, ale można się zobowiązać do niekorzystania (albo po prostu nie korzystać).

--
:) Olgierd || Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl
[reklama] fotograf+Wrocław? tylko http://foto-krzyki.pl

Data: 2010-06-30 21:07:03
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 2010-06-30 20:37, Olgierd pisze:
Jest istotne, ale można się zobowiązać do niekorzystania

No właśnie, można? Bo mi się kołatało, że te prawa są niezbywalne.

(albo po prostu nie korzystać).

No ale mówię o tym, co zrobić, jak ktoś wygra konkurs, a potem będzie
się domagał.

Data: 2010-06-30 20:10:19
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 30 Jun 2010 21:07:03 +0200, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Jest istotne, ale można się zobowiązać do niekorzystania

No właśnie, można? Bo mi się kołatało, że te prawa są niezbywalne.

Zbywalność nie ma nic wspólnego z zobowiązaniem do niewykonywania autorskich praw osobistych. Nawet na Wikipedii o tym piszą.

(albo po prostu
nie korzystać).

No ale mówię o tym, co zrobić, jak ktoś wygra konkurs, a potem będzie
się domagał.

Dać mu papier, w którym zobowiąże się, że nie będzie z nich korzystał. Albo zapłać kancelarii, to Ci napiszą taki papier.

Data: 2010-06-30 22:23:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 30 Jun 2010, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

W dniu 2010-06-30 20:37, Olgierd pisze:
Jest istotne, ale można się zobowiązać do niekorzystania

No właśnie, można? Bo mi się kołatało, że te prawa są niezbywalne.

  Prawo jest niezbywalne.
  Ale zakazu płacenia Ci przykładowo 1000 zł za każdy rok w którym
nie będziesz żądał "podpisania" nie ma.
  Oczywiście *odrębnie* i *niezależnie* od umowy o przekazaniu praw
(niekrzywdzącej i tak dalej).
  Nie ma zakazu zawierania nieważnych umów, działających w oparciu
o zasadę "jak Ty przestaniesz świadczyć, to ja też, obaj powołamy
się na nieważność" :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-06-30 23:12:31
Autor: mvoicem
(30.06.2010 22:23), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

No to w sytuacji gdy:
-  BIG COMPANY zamawia u Kowalskiego logo, Kowalski logo wykonuje,
dostaje za nie wynagrodzenie.
- BIG COMPANY podpisuje z Kowalskim umowę, że w zamian za 2000zł
wypłacone do ręki, Kowalski zobowiązuje się nie rościć prawa do jego
podpisu na logo,

czy nie może być tak że:
- Kowalski za pół roku żąda podpisu na logo, powołując się na nieważność
umowy,
- BIG COMPANY w związku z tym żąda zwrotu 2000zł, powołując się na
nieważność umowy,
- Kowalski odmawia, tłumacząc że zaszło bezpodstawne wzbogacenie które
zużył
?

p. m.

Data: 2010-07-01 07:00:37
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 30 Jun 2010 23:12:31 +0200, mvoicem napisał(a):

[...]

No to jeszcze raz:

"Przy zachowaniu zasady niezbywalności autorskich praw osobistych dopuszczalne jest zrzeczenie się przez twórcę wykonywania części tych praw na rzecz osób trzecich, w tym przedsiębiorców." (wyrok SA w Warszawie, I ACa 668/06)

I teraz najlepsze: w sentencji źle brzmi słowo "zrzec", powinno być "zobowiązać do niewykonywania". Tak też jest w komentarzu Barty i Markiewicza: "Autorskie prawa osobiste są tak ściśle związane z osobą twórcy, że nie można się ich ani zrzec, ani zbyć. Autor może jednak skutecznie - naszym zdaniem - bądź zobowiązać się do niewykonywania wobec określonej osoby danego prawa osobistego, bądź nawet zezwolić jej na wykonywanie tego prawa w jego imieniu. Dochodzi bowiem wówczas do wykonywania, a nie do zrzeczenia się, autorskich praw osobistych. Wola stron w zakresie wykonywania praw autorskich może być wyrażona także w sposób dorozumiany. Autor, narażając się wprawdzie na ewentualną odpowiedzialność z tytułu naruszenia swych zobowiązań, może jednak odwołać swą zgodę na wykonywanie przez osobę trzecią jego praw osobistych."

Data: 2010-07-01 11:00:45
Autor: mvoicem
(01.07.2010 09:00), Olgierd wrote:
[...]

No to co to za niezbywalność? :). To tak jakbym się zobowiązał do
niewykonywania swoich praw do wolności osobistej na rzecz tego i
tamtego. Czyste niewolnictwo.

[...]

Niech mi ktoś przystępnie wytłumaczy różnicę między zbyciem a
zrzeczeniem się wykonywania, bo jakoś to mi "nie wchodzi".

p. m.

Data: 2010-07-01 09:07:09
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 01 Jul 2010 11:00:45 +0200, mvoicem napisał(a):

[...]

Takie samo jak np. umowa o zakazie konkurencji bądź o zachowaniu poufności. Też ograniczasz swoje niezbywalne konstytucyjne uprawnienia -- swobody pracy oraz wolnego słowa.

[...]

Zbycie czyli przeniesienie praw. A zrzeczenie się wykonywania to oświadczenie "ja nie będę w tym mieszał". --

Data: 2010-07-01 09:41:53
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 30 Jun 2010, mvoicem wrote:

- Kowalski odmawia, tłumacząc że zaszło bezpodstawne wzbogacenie które
zużył
?

  Właśnie w celu ominięcia wszystkich problemów które
powstają przy konstrukcji jak wyżej, starannie dobrałem wersję
w której się *nie* *za*płaci (raz i z góry, a potem trzeba się
szarpać).
  Płaci się ciągle. "1000 zł za rok", a nie "10 000 z góry".
  Albo w ogóle - "5000 po 5 latach".
  Gość sobie "przypomni" o prawie - to i bonusa nie będzie.

  Ponadto w tym przypadku druga strona powoła się na przykład na
"umyślne wykorzystanie błędu" (błędu w postaci zapłaty za nieważną
umowę), naruszenie 5KC albo cóś w tym stylu.
  I pytanie standardowe - "kto będzie miał 'większego' prawnika" :D
  Biedacy nie wiedzieli że prawo jest niezbywalne, a skoro 'zbywca'
wiedział i chciał to wykorzystać, 5KC niewątpliwie naruszył ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-07-01 11:48:11
Autor: mvoicem
(01.07.2010 09:41), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Tyle że moja wersja jest bliższa życiu :). Jak zamawiam dzieło (logo,
template strony,itd...,), to raz, przy odbiorze dzieła.

[...]

Zbywca wiedział w momencie jak się domagał. Wcześniej mógł nie wiedzieć
(a więc 5KC nie naruszył).

p. m.

Data: 2010-07-03 01:55:15
Autor: rob@L
Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?
Czesc!

Jesli nie zawrzecie umowy mowiacej inaczej, to raczej bedzie chroniona.
Przynajmniej taka wersje podtrzymuja spece od IPM.

Pozdrawiam,
robal.

Czy nazwa podlega prawu autorskiemu?