Czy obcisłe spodnie mogą powodować złe funkcjonowanie kolan?

Data: 2012-11-11 00:00:56
Autor: biodarek
Czy obcisłe spodnie mogą powodować złe funkcjonowanie kolan?
Witam!

Czasami zdarza mi się, że bolą mnie podczas jazdy kolana. Tylko w okresie około-zimowym. Kolana mam ciepłe, więc to nie wychłodzenie. Natomiast spodnie mam dość obcisłe. Używane od 6-7 lat przeznaczone chyba do biegania. Z Windstopperem N2S. Czy jest możliwe, że tak uciśnięte stawy źle funkcjonują i objawia się to bólem? Może spodnie powinny być luźniejsze? Ale wtedy chyba kolana nie będą trzymały temperatury.

--
biodarek

Data: 2012-11-11 07:39:42
Autor: mbut
W dniu 12-11-11 00:00, biodarek pisze:
[...]

Ja jeżdżę już parÄ™ lat w takich obcisÅ‚ych spodniach, ale tylko w jesieni i wiosnÄ… i nic takiego nie odczuwam. Może kto inny siÄ™ wypowie  na ten temat.
Może masz źle ustawione siodełko to jest bardzo ważne. Kiedyś miałem podobną sytuację i jak prawidłowo ustawiłem wysokość siodełka to skończyły się kłopoty.

Data: 2012-11-11 06:56:24
Autor: Ignac
Czy obcis³e spodnie mog± powodowaæ z³e funkcjonowanie kolan?
W dniu niedziela, 11 listopada 2012 07:39:45 UTC+1 u¿ytkownik mbut napisa³:

Mo¿e masz ¼le ustawione siode³ko to jest bardzo wa¿ne. Kiedy¶ mia³em podobn± sytuacjê i jak prawid³owo ustawi³em wysoko¶æ siode³ka to skoñczy³y siê k³opoty.

I ja te¿ tak mia³em,za wysoko siod³o i za w±skie(szeroko¶æ pewnie 14 lub 15 cm)
te¿ siê broni³em przed obni¿aniem,potrzebna jest pewna mentalna zmiana.
Ja dzi¶ je¼dzi³em po Puszczy Niepo³omickiej(>80km)raz tylko zsia³em ¿eby siê za³atwiæ,warunki do jazdy idealne,frekfencja bikerów poni¿ej wszelkich norm.

Data: 2012-11-12 18:27:43
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-11 15:56, Ignac pisze:
W dniu niedziela, 11 listopada 2012 07:39:45 UTC+1 użytkownik mbut napisał:

Może masz źle ustawione siodełko to jest bardzo ważne. Kiedyś miałem

podobną sytuację i jak prawidłowo ustawiłem wysokość siodełka to

skończyły się kłopoty.

I ja też tak miałem,za wysoko siodło i za wąskie(szerokość pewnie 14 lub 15 cm)
też się broniłem przed obniżaniem,potrzebna jest pewna mentalna zmiana.
Ja dziś jeździłem po Puszczy Niepołomickiej(>80km)raz tylko zsiałem żeby się załatwić,warunki do jazdy idealne,frekfencja bikerów poniżej wszelkich norm.

Wysokość siodełka już przerabiałem. Miałem kiedyś wyżej niż obecnie i mogłem przełożyć większą moc na pedały. Jednak po dłuższej jeździe bolały mnie więzadła z tyłu i boku kolana. Niewiele, ale opuściłem siodełko i teraz mogę jeździć bez ograniczeń czasowych.

Pomyślałem czy przez dodatkową warstwę spodni nie siedzę wyżej, ale po pomiarach wychodzi, że to jakieś 0,8 mm. Widać trochę już się wytarły na siedzeniu :)

--
biodarek

Data: 2012-11-11 09:32:35
Autor: kamil/Endurorider.pl
Użytkownik "biodarek" <darkm_usunto@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:k7mmm5$aqa$1mx1.internetia.pl...
[...]

Ja się z tym nie spotkałem i nie wydaje mi się, żebyś miał tak mocno ściśnięte kolana że aż bolą.

--
pozdrawiam kamil
http://Endurorider.pl

Data: 2012-11-11 09:44:43
Autor: PK
On 2012-11-10, biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> wrote:
Witam!

[...]

Tak. Mam dokładnie to samo - obcisłe długie spodnie naciskają na rzepkę
i ograniczają jej ruchomość. Ja do tego mam problem z kolanami, więc
pewnie odczuwam to wyraźniej od Ciebie.

Możliwe wyjścia:
- gacie z wyprofilowanymi kolanami,
- rozciągnięcie spodni na kolanach (raczej bez szans w Twoim wypadku),
- modyfikacja spodni (np. wycięcie dziur na kolanach).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-11 04:38:03
Autor: Wilk
Czy obcis³e spodnie mog± powodowaæ z³e funkcjonowanie kolan?
On 11 Lis, 10:44, PK <P...@nospam.com> wrote:

Tak. Mam dok³adnie to samo - obcis³e d³ugie spodnie naciskaj± na rzepkê
i ograniczaj± jej ruchomo¶æ. Ja do tego mam problem z kolanami, wiêc
pewnie odczuwam to wyra¼niej od Ciebie.

Mo¿liwe wyj¶cia:
- gacie z wyprofilowanymi kolanami,
- rozci±gniêcie spodni na kolanach (raczej bez szans w Twoim wypadku),
- modyfikacja spodni (np. wyciêcie dziur na kolanach).

Rzadko mi siê to zdarza³o - ale mam podobne spostrze¿enia. Generalnie
pomaga³o mi lekkie podci±gniêcie spodni w dolnej partii, na wysoko¶ci
³ydek, tak by w rejonie kolan by³o nieco wiêcej luzu
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-11-12 18:01:08
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-11 13:38, Wilk pisze:
[...]

Rzadko mi się to zdarzało - ale mam podobne spostrzeżenia. Generalnie
pomagało mi lekkie podciągnięcie spodni w dolnej partii, na wysokości
łydek, tak by w rejonie kolan było nieco więcej luzu

Zakładam, że obaj macie spodnie typowo rowerowe, więc to, że moje są niby przeznaczone do biegania nie ma zatem znaczenia.

--
biodarek

Data: 2012-11-12 20:45:04
Autor: PK
On 2012-11-12, biodarek <darkm_usunto@poczta.onet.pl> wrote:
Zakładam, że obaj macie spodnie typowo rowerowe, więc to, że moje są niby przeznaczone do biegania nie ma zatem znaczenia.

Niet. Ja jeżdżę albo w polarowych ocieplaczach (obcisłych, więc
robię "ładę" na kolanach jak Wilk) albo w bardzo luźnych spodniach
przeciwdeszczowych. W tych drugich nie ma ucisku na kolano, ale jest
sauna. WytrzymujÄ™ jakieÅ› 30km :).

pozdrawiam,
PK

Data: 2012-11-13 11:30:52
Autor: Rafa³ Wawrzycki
Czy obcis³e spodnie mog± powodowaæ z³e funkcjonowanie kolan?
Dnia 11 lis 2012 w li¶cie
[news:5dba981b-53a6-4a6b-ae8e-c7c754ef579ag18g2000vbf.googlegroups.c
om] Wilk [m-wolff@wp.pl] napisa³(a):
Rzadko mi siê to zdarza³o - ale mam podobne spostrze¿enia.
Generalnie pomaga³o mi lekkie podci±gniêcie spodni w dolnej
partii, na wysoko¶ci ³ydek, tak by w rejonie kolan by³o nieco
wiêcej luzu

Potwierdzam. Podobne objawy, rozwi±zanie jak u Wilka.

--
Pozdrawiam,
Rafa³ W.

http://picasaweb.google.com/warszawski.wycinak
http://prw.terror404.net/rwawrzycki/
Odpowiadaj±c na adres prywatny usuñ WYTNIJ_TO.

Data: 2012-11-13 12:11:56
Autor: cytawa
Rafa³ Wawrzycki pisze:

Generalnie pomaga³o mi lekkie podci±gniêcie spodni w dolnej
partii, na wysoko¶ci ³ydek, tak by w rejonie kolan by³o nieco
wiêcej luzu

Potwierdzam. Podobne objawy, rozwi±zanie jak u Wilka.

Czyli to co u mnie. Kolana nie moga byc otoczone sztywnym materialem, ktory uciska, chocby lekko, sciegna i przyczepy mie¶niowe.

Jan Cytawa

Data: 2012-11-17 19:45:14
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-13 12:11, cytawa pisze:
Rafał Wawrzycki pisze:

Generalnie pomagało mi lekkie podciągnięcie spodni w dolnej
partii, na wysokości łydek, tak by w rejonie kolan było nieco
więcej luzu

Potwierdzam. Podobne objawy, rozwiÄ…zanie jak u Wilka.

Czyli to co u mnie. Kolana nie moga byc otoczone sztywnym materialem,
ktory uciska, chocby lekko, sciegna i przyczepy mieśniowe.

Spróbowałem sposobu - działa!
Jest nawet tak dobrze, że już nie myślę o kupnie nowych spodni. Obawiałem się, że trzeba będzie co jakiś czas poprawiać spodnie, ale nie. Zdjęcie po powrocie z kilkugodzinnej przejażdżki:
https://picasaweb.google.com/111980164771401797502/InneRowerowe#5811853000650504658

--
biodarek

Data: 2012-11-11 11:55:04
Autor: Jacek
W dniu 2012-11-11 00:00, biodarek pisze:
[...]

Może tak być. Przy idealnie zdrowych kolanach pewnie nikt nie odczuwa.
Ja mam zwyrodnienie stawów i jak tylko mam obcisłe spodnie to zaraz czuję, że rzepka gorzej pracuje.
Jacek

Data: 2012-11-12 08:39:14
Autor: ikov
[...]

Miałem podobnie gdy dawniej przy chłodach jeździłem w dżinsach z drugą parą lekkich spodni rowerowych pod spodem - dość ciasno leżały na kolanach i uciskały, tak jakby rzepka nie do końca mogła swobodnie pracować. Od kiedy jeżdżę w zimowych spodniach rowerowych (softshell itd) to przy bardziej elastycznym materiale tego nie czuć.

Data: 2012-11-12 18:21:57
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-12 08:39, ikov pisze:
[...]

Właściwie nigdy nie miałem zimowych spodni rowerowych. Zawsze jakieś uniwersalne (biegowe) zakładane na krótkie z wkładką. Trzeba będzie się rozejrzeć. Niedługo powinny zacząć się chyba wyprzedaże :)

--
biodarek

Data: 2012-11-12 09:46:05
Autor: cytawa
biodarek pisze:

[...]

Ja zauwazylem, ze przy spodniach ze zbyt sztywnego materialu bola mnie zewnetrzne czesci kolan. Tak jakby jakies przyczepy miesniowe. Po kilkudziesieciu km bol jest dosyc silny.

Kiedys zalozylem nieco sztywne dresy zs szwem z boku i to bylo zle. Okolice kolan musza byc (przynajmniej dla mnie)jak najbardziej elastyczne.

Jan Cytawa

Data: 2012-11-12 18:06:46
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-12 09:46, cytawa pisze:
biodarek pisze:

[...]

Tak, te moje spodnie są stosunkowo sztywne. To, że mnie boli raczej z przodu kolana, to rzecz indywidualna, ale w przyszłości, kupując długie spodnie, będę zwracał uwagę na elastyczność w obrębie kolan.

Tymczasem ma się utrzymać temperatura ok, +10*C i będę jeździł innych spodniach. Mam takie stare, chyba firmy Kwark z materiału Polartec. One są bardziej elastyczne - prawie jak dzianina ;)

--
biodarek

Data: 2012-11-12 12:04:09
Autor: Ignac
Czy obcis³e spodnie mog± powodowaæ z³e funkcjonowanie kolan?
W dniu poniedzia³ek, 12 listopada 2012 18:06:47 UTC+1 u¿ytkownik biodarek napisa³:

Tymczasem ma siê utrzymaæ temperatura ok, +10*C i bêdê je¼dzi³ innych spodniach. Mam takie stare, chyba firmy Kwark z materia³u Polartec. One s± bardziej elastyczne - prawie jak dzianina ;)

A spróbuj sobie marszu w tym samym stroju i tyle samo czasowo co rowerem,
jakie bêdziesz mia³ wtedy odczucia(¿eby wyeliminowaæ wp³yw roweru)
Ja dlatego sie upieram przy tym siodle (zainspirowany zreszt± na grupie)
zmieni³em radykalnie jego ustawienia co spowodowa³o zero urazów ,a ca³y przebieg wzrós³ mi prawie dwukrotnie.

Data: 2012-11-12 22:26:26
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-12 21:04, Ignac pisze:
W dniu poniedziałek, 12 listopada 2012 18:06:47 UTC+1 użytkownik biodarek napisał:

Tymczasem ma się utrzymać temperatura ok, +10*C i będę jeździł innych

spodniach. Mam takie stare, chyba firmy Kwark z materiału Polartec. One

sÄ… bardziej elastyczne - prawie jak dzianina ;)

A spróbuj sobie marszu w tym samym stroju i tyle samo czasowo co rowerem,
jakie będziesz miał wtedy odczucia(żeby wyeliminować wpływ roweru)

Na nogach?! Jak zwierzęta?
Brakuje mi czasu na rower, więc nie mogę go marnować :)

--
biodarek

Data: 2012-11-12 10:42:38
Autor: kawoN
[...]

Hmm wygląda (sądząc po komentarzach innych), że poruszyłeś
ciekawy temat. Ja do tej pory zauważałem, że w długich spodniach
jeździ mi się gorzej. Bólu co prawda nie czułem, spadek mocy
jak najbardziej. Dotąd zrzucałem to na zimno (że niby organizm
słabiej rozgrzany) albo/i na gorszą kondycję (na długo jeżdżę
raczej w czasie gdy trudno (mi) o regularność jazd.
Rzuciłeś nowe światło :)

--
kawoN
-

Data: 2012-11-12 18:19:04
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-12 10:42, kawoN pisze:
[...]

Teraz sobie tak kojarzę, że zanim zaczęły mnie pobolewać kolana, to było tak zawsze na wiosnę, że po zmianie na krótkie spodenki czuło się nagły przypływ mocy. Ale jak to wiosną - człowiek cieszy się ciepłem i słońcem, więc ten przypływ mocy mógł też wynikać z przypływu endorfin :)

--
biodarek

Data: 2012-11-12 09:27:51
Autor: rmikke
Czy obcis³e spodnie mog± powodowaæ z³e funkcjonowanie kolan?
W dniu poniedzia³ek, 12 listopada 2012 18:19:05 UTC+1 u¿ytkownik biodarek napisa³:

Teraz sobie tak kojarzê, ¿e zanim zaczê³y mnie pobolewaæ kolana, to by³o tak zawsze na wiosnê, ¿e po zmianie na krótkie spodenki czu³o siê nag³y przyp³yw mocy. Ale jak to wiosn± - cz³owiek cieszy siê ciep³em i s³oñcem, wiêc ten przyp³yw mocy móg³ te¿ wynikaæ z przyp³ywu endorfin :)

Wiosenny przyp³yw mocy to i ja odczuwam, ale podejrzewam, ¿e wi±¿e siê on z przesiadk± na g³adkie opony...

Data: 2012-11-12 10:24:20
Autor: Rowerex
On 12 Lis, 18:27, rmikke <spamca...@mailinator.com> wrote:
> [...]

Wiosenny przyp³yw mocy to i ja odczuwam, ale podejrzewam, ¿e wi±¿e siê on

Ja to wi±¿ê raczej z temperatur±. Poni¿ej zera odczuwam spadek si³y
miê¶ni, nawet gdy jadê na oponach letnich nogi mam jakby s³absze. Na
wiosnê gdy temperatura wzrasta nagle z ujemnej do okolic +8, czujê
nag³y "przyp³yw mocy", tylko co ciekawe taki przyp³yw jest do¶æ
szokuj±cy i na pocz±tku wi±¿e siê z szybszym przeci±¿eniem miê¶ni...

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-11-12 23:03:59
Autor: biodarek
W dniu poniedziałek, 12 listopada 2012 18:19:05 UTC+1 użytkownik biodarek napisał:

[...]

Wiosenny przypływ mocy to i ja odczuwam, ale podejrzewam, że wiąże się on
z przesiadką na gładkie opony...

Ja to wiążę raczej z temperaturą. Poniżej zera odczuwam spadek siły
mięśni, nawet gdy jadę na oponach letnich nogi mam jakby słabsze. Na
wiosnÄ™ gdy temperatura wzrasta nagle z ujemnej do okolic +8, czujÄ™
nagły "przypływ mocy", tylko co ciekawe taki przypływ jest dość
szokujący i na początku wiąże się z szybszym przeciążeniem mięśni...

Masz astmÄ™.
;)

Poniżej zera, mam zdecydowany spadek mocy, bo nie jestem w stanie dostarczyć mięśniom wystarczająco dużo tlenu - moje płuca na mrozie działają tylko na średnich obrotach. Mogę jeździć, ale bez wchodzenia w beztlen. Zazdroszczę biegaczom narciarskim, że ich płuca działają na mrozie tak sprawnie.

Zimne powietrze może powodować skurcz oskrzeli i organizm nie może wejść na szczyt swoich możliwości z powodu niedoboru tlenu. Kiedy się ociepla, płuca pracują normalnie, czuje się moc. Jednak przez zimę mięśnie cierpiały na niedobór tlenu i na początku wiosny szybko się przeciążają. Amatorska dedukcja ;)

--
biodarek

Data: 2012-11-12 11:23:02
Autor: ziulek
Czy obcis³e spodnie mog± powodowaæ z³e funkcjonowanie kolan?
W dniu niedziela, 11 listopada 2012 00:01:05 UTC+1 u¿ytkownik biodarek napisa³:
Witam!

Czasami zdarza mi siê, ¿e bol± mnie podczas jazdy kolana. Tylko w okresie oko³o-zimowym. Kolana mam ciep³e, wiêc to nie wych³odzenie. Natomiast spodnie mam do¶æ obcis³e. U¿ywane od 6-7 lat przeznaczone chyba do biegania. Z Windstopperem N2S. Czy jest mo¿liwe, ¿e tak uci¶niête stawy ¼le funkcjonuj± i objawia siê to bólem? Mo¿e spodnie powinny byæ lu¼niejsze? Ale wtedy chyba kolana nie bêd± trzyma³y temperatury.

Podobno ¼le wp³ywaj± na klejnoty przysz³ych tatusiów... A pewnie te¿ zmniejszaj± przep³yw krwi w nogach. Ja u¿ywam dresów bawe³ jak nie tak zimno lub kalesony i lu¼niejszych spodni typu turystycz lub wojskowych. Mi marzn± stopy bez wzglêdu na rodzaj buta - tylko podczas mrozów.  Pozdrower

Data: 2012-11-12 22:42:21
Autor: biodarek
W dniu 2012-11-12 20:23, ziulek pisze:
W dniu niedziela, 11 listopada 2012 00:01:05 UTC+1 użytkownik biodarek napisał:
[...]

Podobno źle wpÅ‚ywajÄ… na klejnoty przyszÅ‚ych tatusiów... A pewnie też zmniejszajÄ… przepÅ‚yw krwi w nogach. Ja używam dresów baweÅ‚ jak nie tak zimno lub kalesony i luźniejszych spodni typu turystycz lub wojskowych. Mi marznÄ… stopy bez wzglÄ™du na rodzaj buta - tylko podczas mrozów.  Pozdrower

Miałem na myśli luźniejsze w okolicy kolan.
Piszemy tylko o ucisku na nogi. Co do przepływu krwi, to obecnie promuje się odzież kompresyjną. Krew żylna wracając z nóg do serca czyli pod górę, ma w ten sposób łatwiej. Szybciej następuje oczyszczenie mięśni m.in. z kwasu mlekowego. Na tej samej zasadzie działają też używane od wielu lat pończochy czy rajstopy przeciw-żylakowe.

A co do butów, to właśnie tutaj wydaje mi się, że nie powinny być obcisłe :) Już to kiedyś omawialiśmy i OIDP, to jest rzecz bardzo indywidualna. Jeżdżę zimą w letnich butach SPD z siateczką. Z tym, że na wierzchu zakładam ocieplacze, a wkładkę w bucie zmieniam na taką aluminiowo-filcową i jest przyjemnie ciepło.

--
biodarek

Czy obcisłe spodnie mogą powodować złe funkcjonowanie kolan?