Czy operator przechowuje treść smsów ?

Data: 2013-06-27 10:34:53
Autor: Marek
Czy operator przechowuje treść smsów ?
W dniu 2013-06-27 09:30, mariusz pisze:

Mam pytanie jak w tytule. Szczególnie interesuje mnie era/t-mobile.
Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym nie powinien ale jak jest w
praktyce?

Zapewne słyszałeś nie raz w TV, że odczytano czyjeś SMSy bez grzebania w jego telefonie? :-) Nie daje Ci to do myślenia?

ZresztÄ… poczytaj sobie:
http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/sms;na;wokandzie;-;elektroniczne;dowody;w;sadzie,180,0,180660.html

Marek

Data: 2013-06-27 10:51:42
Autor: Marek
W dniu 2013-06-27 10:34, Marek pisze:
Mam pytanie jak w tytule. Szczególnie interesuje mnie era/t-mobile.
Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym nie powinien ale jak jest w
praktyce?

P.S.
Jeśli zapytasz czy istnieje prawo umożliwiające przechowywanie treści SMSów przez operatorów, otrzymasz odpowiedź: NIE. Jeśli spytasz jak długo są przechowywane treści SMSów: odpowiedź brzmi 2 lata :-D

Marek

Data: 2013-06-27 11:40:29
Autor: mariusz
W dniu 2013-06-27 10:51, Marek pisze:
Jeśli spytasz jak długo są przechowywane treści SMSów: odpowiedź brzmi 2 lata :-D.
To jak to jest ? Prawo mówi tak a operatorzy co innego ? Jest to pełna treść czy tylko te w których znajdują się jakieś słowa kluczowe ? A co potem z tymi smsami się dzieje? Są usuwane czy dalej je archiwizują ?

Data: 2013-06-27 10:55:56
Autor: Budzik
Czy operator przechowuje tre¶æ smsów ?
Osobnik posiadaj±cy mail mariusz@qwer.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

Je¶li spytasz jak d³ugo s± przechowywane tre¶ci SMSów: odpowied¼
brzmi 2 lata :-D.

To jak to jest ? Prawo mówi tak a operatorzy co innego ? Jest to pe³na
tre¶æ czy tylko te w których znajduj± siê jakie¶ s³owa kluczowe ? A co
potem z tymi smsami siê dzieje? S± usuwane czy dalej je archiwizuj± ?

A jest jakies prawo pozwalaj±ce ci pierdzieæ w domu? :)
Innymi s³owy, czy jest prawo zakazuj±ce operatorowi przechowywanie smsów?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")

Data: 2013-06-27 15:01:08
Autor: J.F.
Czy operator przechowuje tre¶æ smsów ?
Dnia Thu, 27 Jun 2013 10:55:56 +0000 (UTC), Budzik napisa³(a):
A jest jakies prawo pozwalaj±ce ci pierdzieæ w domu? :)
Innymi s³owy, czy jest prawo zakazuj±ce operatorowi przechowywanie smsów?

Jest. Art 148
2. Zakazane jest zapoznawanie siê, utrwalanie, przechowywanie,
przekazywanie lub inne wykorzystywanie tre¶ci lub danych objêtych
tajemnic± telekomunikacyjn± przez osoby inne ni¿ nadawca i odbiorca
komunikatu, chyba ¿e:
1) bêdzie to przedmiotem us³ugi lub bêdzie to niezbêdne do jej
wykonania;
2) nast±pi za zgod± nadawcy lub odbiorcy, których dane te dotycz±;
3) dokonanie tych czynno¶ci jest niezbêdne w celu rejestrowania
komunikatów i zwi±zanych z nimi danych transmisyjnych, stosowanego w
zgodnej z prawem praktyce handlowej dla celów zapewnienia dowodów
transakcji handlowej lub celów ³±czno¶ci w dzia³alno¶ci handlowej;
4) bêdzie to konieczne z innych powodów przewidzianych ustaw± lub
przepisami odrêbnymi

No chyba ze ... przekazanie SMS mozna uznac ze wymaga zapisania w
centrum obslugi, a o obowiazku kasowania nic tu nie mowia :-)

P.S. No i nie mozna wyszukac jakich slow ludzie najczesciej w SMS
uzywaja w celu zrobienia slownika T9 ...

Ale jest jeszcze masa innych przepisow, z powyzszym wrecz sprzeczne.

J.

Data: 2013-06-27 13:28:55
Autor: J.F.
Czy operator przechowuje treść smsów ?
Dnia Thu, 27 Jun 2013 11:40:29 +0200, mariusz napisa³(a):
[...]

Mam wrazenie ze kiedys byla w ustawie wprost tresc podana.
Ale teraz nie widze. Moze juz nie zapisuja ? Chyba ze przerzucone do rozporzadzen, ale niezbyt prawnie.

A co potem z tymi smsami siê dzieje? S± usuwane czy dalej je archiwizuj± ?

Art. 180a.
1. Z zastrze¿eniem art. 180c ust. 2 pkt 2, operator publicznej sieci
telekomunika-cyjnej oraz dostawca publicznie dostêpnych us³ug
telekomunikacyjnych s± obo-wi±zani na w³asny koszt:
1) zatrzymywaæ i przechowywaæ dane, o których mowa w art. 180c,
generowa-ne w sieci telekomunikacyjnej lub przez nich przetwarzane, na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez okres 12 miesiêcy, licz±c
od dnia po³±cze-nia lub nieudanej próby po³±czenia, a z dniem up³ywu
tego okresu dane te niszczyæ, z wyj±tkiem tych, które zosta³y
zabezpieczone, zgodnie z przepisami odrêbnymi;

PIS chcial wydluzenia do 5 lat.

A w stosownym rozporzadzeniu
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20120000200&min=1

I tam duzo norm i pare razy tresc wymieniona, ale to chyba tylko na
monitorowane numery. Ale moze uwazaja ze wynika z tego i obowiazek
utrwalania wszystkich SMS.

J.

Data: 2013-06-27 14:27:44
Autor: Marek
W dniu 2013-06-27 11:40, mariusz pisze:

To jak to jest ? Prawo mówi tak a operatorzy co innego ? Jest to pełna
treść czy tylko te w których znajdują się jakieś słowa kluczowe ? A co
potem z tymi smsami siÄ™ dzieje? SÄ… usuwane czy dalej je archiwizujÄ… ?

W artykule jaki przytaczałem jest to opisane w znacznym stopniu. Prawo u nas jest tak pisane aby można było je dowolnie interpretować a jedyną właściwą interpretację znają najwyższe władze, które kogoś ścigają. Jeśli trzeba komuś dokopać nagina się interpretację pod tym kątem nawet jeśli w innej sprawie interpretacja tego samego zapisu była dokładnie odwrotna. Tak więc nigdy się nie dowiesz jakie prawa Ci przysługują, jak długo Twoje SMSy będą przechowywane itd

Marek

Data: 2013-06-27 11:42:20
Autor: mariusz
Czy operator przechowuje treść smsów ?
W dniu 2013-06-27 10:34, Marek pisze:

Zapewne słyszałeś nie raz w TV, że odczytano czyjeś SMSy bez grzebania w
jego telefonie? :-) Nie daje Ci to do myślenia?
Słyszałem ale bez wyroku sądu lub zgody prokuratora nawet służby specjalne nie mogą chyba ot tak sobie nas infiltrować ?

Data: 2013-06-27 03:38:44
Autor: pduwj123
Czy operator przechowuje tre¶æ smsów ?
W dniu czwartek, 27 czerwca 2013 11:42:20 UTC+2 u¿ytkownik mariusz napisa³:
W dniu 2013-06-27 10:34, Marek pisze:

> Zapewne s³ysza³e¶ nie raz w TV, ¿e odczytano czyje¶ SMSy bez grzebania w

> jego telefonie? :-) Nie daje Ci to do my¶lenia?

S³ysza³em ale bez wyroku s±du lub zgody prokuratora nawet s³u¿by specjalne nie mog± chyba ot tak sobie nas infiltrowaæ ?

http://w457.wrzuta.pl/audio/5Wl6uLa9K9Z/jan_kaczmarek_-_oj_naiwny
:)

Data: 2013-06-27 14:29:26
Autor: Marek
W dniu 2013-06-27 11:42, mariusz pisze:

Słyszałem ale bez wyroku sądu lub zgody prokuratora nawet służby
specjalne nie mogą chyba ot tak sobie nas infiltrować ?

hahaha :-D

Marek

Data: 2013-06-28 19:40:15
Autor: the_foe
[...]

w praktyce to wyglada tak, ze sad nawet nie czyta materiału tylko sam wniosek gdzie z byle płotki robi się całą miedzynarodową szajkę.
Służby mogą w szczególnych przypadkach zasadzić się na kazdego bez zadnych zezwolen PG czy sądu. Jesli sprawa jest nagła (ocena samych funkcjonariuszy) to maja tydzien na złożenie wniosku i legalizacje swych działan. Taktyka jest oczywista: do sedziego idzie kilka tomów akt by zniechecic go do czytania, wtedy pospisze wszystko by tylko pchnac kolejną sprawę do przodu.

--
@foe_pl

Data: 2013-06-28 22:21:38
Autor: J.F.
Czy operator przechowuje treść smsów ?
Dnia Fri, 28 Jun 2013 19:40:15 +0200, the_foe napisa³(a):
[...]

w praktyce to wyglada tak, ze sad nawet nie czyta materia³u tylko sam wniosek gdzie z byle p³otki robi siê ca³± miedzynarodow± szajkê.

Ale jesli policja z wnioskiem wystepuje, sad udziela zgody, potem
podsluch sie zaklada - to wszystko w porzadku.

Tylko ze praktyka jest tez bez zadnego podsluchu prokurator pismo
pisze i operator mu przesyla wykaz polaczen za ostatni rok.
W tym i wykaz sms ... ale z trescia czy bez, oto jest pytanie :-)

S³u¿by mog± w szczególnych przypadkach zasadziæ siê na kazdego bez zadnych zezwolen PG czy s±du. Jesli sprawa jest nag³a (ocena samych funkcjonariuszy) to maja tydzien na z³o¿enie wniosku i legalizacje swych dzia³an. Taktyka jest oczywista: do sedziego idzie kilka tomów akt by zniechecic go do czytania, wtedy pospisze wszystko by tylko pchnac kolejn± sprawê do przodu.

Zawsze mnie zastanawialo co bedzie jak nie zatwierdzi :-)

J.

Data: 2013-06-29 19:10:41
Autor: the_foe
W dniu 2013-06-28 22:21, J.F. pisze:
> [...]
>kolejn± sprawê do przodu.
Zawsze mnie zastanawialo co bedzie jak nie zatwierdzi:-)

sprawdzi³em, dowody dotychczas zdobyte (nagrania) musz± byæ zniszczone. Inaczej niz pisa³em, prokurator ma 3 dni na wniosek "po". S±d ma kolejne 5 dni na roztrzygniecie. Czyli de facto, mozemy byc pods³uchiwani przez s³u¿by bez zezwolenia sadu nawet przez 8 dni. Teoretycznie sluzby sa "karane" za nieuzasadnione naduzycie "nag³ego przypadku" ale w praktyce i tak daje to s³uzbom przewagê omijajaca Konstytucje. Bo nie ma u nas zasady owocu zatrutego drzewa. O ile dowodów z pod³suchu w s±dzie nie przedstawi± to umozliwi to podjecie adekwatnych dzia³an na polu operacyjnym. Ma to szczególn± si³e w postêpowaniu karno-skarbowym gdzie mozna bez problemu robic kontrole krzyzowe (a dzieki pods³uchom s³uzby juz wiedz± gdzie szukaæ)

--
@foe_pl

Data: 2013-06-28 23:03:16
Autor: Marek
On Thu, 27 Jun 2013 10:34:53 +0200, Marek <precz@spamowi.com> wrote:
Zapewne słyszałeś nie raz w TV, że odczytano czyjeś SMSy bez
grzebania w
jego telefonie? :-) Nie daje Ci to do myślenia?

O ile pamiÄ™tam w wiÄ™kszoÅ›ci spraw o  których byÅ‚o sÅ‚ychać smsy byÅ‚y wlasnie "wyciÄ…gane" z telefonu a nie od operatora...

--
Marek

Data: 2013-06-28 23:45:01
Autor: J.F.
Czy operator przechowuje tre¶æ smsów ?
Dnia Fri, 28 Jun 2013 23:03:16 +0200, Marek napisa³(a):
O ile pamiêtam w wiêkszo¶ci spraw o  których by³o s³ychaæ smsy by³y wlasnie "wyci±gane" z telefonu a nie od operatora...

http://forum.gazeta.pl/forum/w,72,6229347,6229347,Komisja_sledcza_sms_y_i_meskie_narzady_.html?wv.x=1

"Rokita wyrazi³ w±tpliwo¶æ, czy relacje cz³onków Krajowej Rady i  Kwiatkowskiego s± w³a¶ciwe. Jako dowód istnienia, jego zdaniem,
"nagannego kole¿eñstwa" miêdzy nimi pose³ PO zacytowa³ tre¶æ SMS
przes³anego 5 marca przez cz³onka KRRiT Adama Halbera do prezesa TVP.
Rokita zastrzeg³ jednocze¶nie, ¿e cytat jest drastyczny. "Mo¿e by¶ wróci³ do Piotrka Urbankowskiego. To jest ¶wietny kole¶ - pracowity i lojalny, lubiê go i ceniê. Precz z siepactwem. Chwa³a nam
i naszym kolegom. Chuje precz!" - odczyta³ SMS Rokita.

Raczej nie slyszalem aby prezesa zatrzymali, ale moze mu tylko zabrali
telefon :-)
Moze tez te osoby byly "objete sledztwem" i na legalnym podsluchu.

Rok byl 2003, ustawa PT byla wtedy poprzednia, z tego co widze
przechowywanie tresci bylo dozwolone.

J.

Data: 2013-06-29 12:43:13
Autor: Marek
W dniu 2013-06-28 23:03, Marek pisze:

O ile pamiÄ™tam w wiÄ™kszoÅ›ci spraw o  których byÅ‚o sÅ‚ychać smsy byÅ‚y
wlasnie "wyciÄ…gane" z telefonu a nie od operatora...

No to teraz odpowiedz sobie na pytanie co z mniejszością spraw :-D Olewnik raczej nie udostępniał swojego telefonu nikomu gdyż w tym czasie był porwany więc nie miał okazji nikomu podrzucić swojego telefonu :-D

Nie wspomnę też o cytowanym przeze mnie artykule, w którym napisano, że pracownicy centrów serwisowych mogą odczytywać treści SMSów. Sądzisz, że służby nie korzystają z tej możliwości?

Możesz też przetestować na sobie jak jest: wyślij parę SMSów między swoimi telefonami o tym jaki to akt terrorystyczny przygotowujesz a potem podziel się z nami informacją o nieoczekiwanych gościach jakich musiałeś przyjąć :-D Oczywiście zaraz po wyjściu na wolność, zaczekamy. :-D

Marek

Data: 2013-06-29 13:22:56
Autor: J.F.
Czy operator przechowuje treść smsów ?
Dnia Sat, 29 Jun 2013 12:43:13 +0200, Marek napisa³(a):
W dniu 2013-06-28 23:03, Marek pisze:
O ile pamiêtam w wiêkszo¶ci spraw o  których by³o s³ychaæ smsy by³y
wlasnie "wyci±gane" z telefonu a nie od operatora...

No to teraz odpowiedz sobie na pytanie co z mniejszo¶ci± spraw :-D Olewnik raczej nie udostêpnia³ swojego telefonu nikomu gdy¿ w tym czasie by³ porwany wiêc nie mia³ okazji nikomu podrzuciæ swojego telefonu :-D

Ale zalozenie podsluchu na telefon porwanego wydaje sie standardowa
procedura. Poza tym tak sobie guglam ... sa tresci SMS Olewnika ? Chyba tylko
same dane transmisyjne. Kto, do kogo, kiedy,
Nie wspomnê te¿ o cytowanym przeze mnie artykule, w którym napisano, ¿e pracownicy centrów serwisowych mog± odczytywaæ tre¶ci SMSów. S±dzisz, ¿e s³u¿by nie korzystaj± z tej mo¿liwo¶ci?

Na pewno korzystaja, ale pytanie brzmi czy operator zapamietuje tresci
wszystkich SMS, zeby je potem sluzbom udostepnic. Czy to tylko
techniczna moliwosc zobaczenia co centrum transmituje i sms znika z
systemu po dniach, sekundach czy tygodniach (ale w backupach zostaje
piec lat :-))

Obecna ustawa smiem twierdzic zabrania takiego zapisywania, choc
pewnosc stracilem ... jak rozumiec "sa przedmiotem uslugi" ?
Mo¿esz te¿ przetestowaæ na sobie jak jest: wy¶lij parê SMSów miêdzy swoimi telefonami o tym jaki to akt terrorystyczny przygotowujesz a potem podziel siê z nami informacj± o nieoczekiwanych go¶ciach jakich musia³e¶ przyj±æ :-D Oczywi¶cie zaraz po wyj¶ciu na wolno¶æ, zaczekamy. :-D

J.

Data: 2013-06-29 18:15:40
Autor: Marek
W dniu 2013-06-29 13:22, J.F. pisze:

Ale zalozenie podsluchu na telefon porwanego wydaje sie standardowa
procedura.

Faktem jest, ¿e nie docieka³em tego kiedy i jakie SMSy by³y wysy³ane gdy¿ s³abo mnie temat interesowa³.  Nie jeden raz w TV wspominano o przechwyceniu SMS i byæ mo¿e sta³o siê tak jak sugerujesz - ¿e pozwolono mu poesemesowaæ ju¿ po porwaniu.

Poza tym tak sobie guglam ... sa tresci SMS Olewnika ? Chyba tylko
same dane transmisyjne. Kto, do kogo, kiedy,

Cytowa³em wiadomo¶ci w TV zas³yszane gdy afera by³a na topie.

Na pewno korzystaja, ale pytanie brzmi czy operator zapamietuje tresci
wszystkich SMS, zeby je potem sluzbom udostepnic.(...)

Tego nie dojdziemy o ile nie mamy wujków w s³u¿bach specjalnych.

Obecna ustawa smiem twierdzic zabrania takiego zapisywania, choc
pewnosc stracilem ... jak rozumiec "sa przedmiotem uslugi" ?

Sam widzisz... Mo¿liwo¶ci techniczne ku temu istniej±. Czy prawne? Zapewne nawet prawnicy wol± o tym nie dyskutowaæ.

Marek

Data: 2013-06-29 18:39:11
Autor: Marek
Czy operator przechowuje tre¶æ smsów ?
P.S.
http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-prokuratura-zadala-ujawnienia-tresci-sms-ow-doszlo-do-zlaman,nId,425561

Prokuratora ¿±da³a od operatora ujawnienia tre¶ci czego¶ co zgodnie z prawem nie mo¿e byæ gromadzone?

A tu kolejny przypadek:
http://wolnemedia.net/prawo/pozyskiwanie-tresci-sms-ow/

Czy to jaka¶ plaga nieznajomo¶ci prawa przez prawników czy mo¿e jednak oni wiedz± o tym, ¿e tre¶ci s± gromadzone i mo¿na wystêpowaæ o ich ujawnienie?

Data: 2013-06-29 18:59:13
Autor: J.F.
Czy operator przechowuje tre¶æ smsów ?
Dnia Sat, 29 Jun 2013 18:39:11 +0200, Marek napisa³(a):
[...]

Wojskowi - pierwszy raz wystepuja, to nie wiedza co im wolno :-)

Pierwsze bym traktowal z rezerwa - pismaki, news jest news, kogo
interesuja szczegoly, czyli czeski film w Erewaniu - naprawde nie
wiemy o co wystepowali, co odpowiedziano itp.

Drugie jest ciekawsze
"W pi¶mie z dnia 17 stycznia 2011 r. skierowanym do Wojskowej
Prokuratury Okrêgowej w Poznaniu spó³ka PTC wskaza³a, i¿ nie
rejestruje i nie przechowuje tre¶ci przekazu telekomunikacyjnego
swoich abonentów. Polkomtel poinformowa³ prokuraturê, ¿e zgodnie z
obowi±zuj±cym prawem kontrola tre¶ci korespondencji dopuszczalna jest
jedynie w trybie okre¶lonym odpowiednimi przepisami. Podobnie zachowa³
siê P4. PTK Centertel i EXATEL w swoich pismach tego rodzaju uwag nie
zawar³y, ale nie przekaza³y prokuratorowi tre¶ci SMS-ów. "

No i teraz pytanie - PTC rejestruje, ale woli nie mowic, czy pozostali
nauczeni doswiadczeniem spuscili prokuratora na drzewo, nie wnikajac
czego on od nich dokladnie chce - bo tresci tez nie maja.

Sa jeszcze lacza do odpowiednich sluzb, gdzie moga one sobie same
wlaczyc dostep (w sposob rejestrowany), na podstawie stosownego
rozporzadzenia, w ktorym jest multum norm ETSI wymienionych - ale moze
ktos sie przedrze czy one umozliwiaja dostep do starych tresci.

J.

Data: 2013-06-29 19:29:05
Autor: Marek
W dniu 2013-06-29 18:59, J.F. pisze:

No i teraz pytanie - PTC rejestruje, ale woli nie mowic, czy pozostali
nauczeni doswiadczeniem spuscili prokuratora na drzewo, nie wnikajac
czego on od nich dokladnie chce - bo tresci tez nie maja.

Nie pisz±, ¿e nie maj± lecz pisz±, ¿e aby je udostêpniæ potrzebny jest s±d. Czyli mo¿e z tego wynikaæ, ¿e dla s±du te dane mog± byæ dostêpne.
W Googlach jest pe³no przyk³adów wystêpowania o ujawnienie tre¶ci SMSów. Jako¶ ma³o przekonuj±co brzmi, ¿e prawnicy s± kretynami w masowej skali i nie wiedz±, ¿e takie wyst±pienie nie ma sensu. Mo¿na st±d wydedukowaæ, ¿e skoro to czyni± to wiedz±, ¿e mo¿na uzyskaæ dostêp do tre¶ci SMSów. Czy inaczej mo¿na zinterpretowaæ te artyku³y?

[...]

No wiêc w³a¶nie - rozmawiamy o archiwalnych tre¶ciach a nie bie¿±cych.

Marek

Data: 2013-06-29 21:28:48
Autor: J.F.
Czy operator przechowuje tre¶æ smsów ?
Dnia Sat, 29 Jun 2013 19:29:05 +0200, Marek napisa³(a):
[...]

Moze, ale nie musi :-)

[...]

Hm, taka mala dyskusja.
http://forumprawne.org/prawo-rodzinne-opiekuncze/230406-ujawnienie-tresci-sms-ow-przy-rozwodzie.html

Jedni wystapili i dostali, drudzy sie zarzekaja ze nie ma takiej
mozliwosci, inni mieli wystapic, ale w koncu nie wystapili, inni
widzieli plyte, ale nie wiadomo z czym, innym maz ukradl telefon ... a
ja powtorze ze interesuja nas przypadki po 2004r, bo wczesniej zapis
byl inny.

[...]

ale moze w ktorej z tych norm jest interfejs do archiwum opisany :-)

J.

Data: 2013-06-30 21:38:54
Autor: Marek
W dniu 2013-06-29 21:28, J.F. pisze:

Hm, taka mala dyskusja.
http://forumprawne.org/prawo-rodzinne-opiekuncze/230406-ujawnienie-tresci-sms-ow-przy-rozwodzie.html

Znam przypadek ujawnienia tre¶ci - nie widzia³em tego na oczy lecz z opowiadania pewnej osoby, która mia³a tego przykre konsekwencje. Nie pamiêtam jednak jaki to by³ rok - czy przed czy po 2004.

No wiêc w³a¶nie - rozmawiamy o archiwalnych tre¶ciach a nie bie¿±cych.

ale moze w ktorej z tych norm jest interfejs do archiwum opisany :-)

A no w³a¶nie...

Marek

Data: 2013-06-29 14:36:12
Autor: rs
On 6/29/2013 6:43 AM, Marek wrote:
[...]

to raczej nie bedzie tak dzialac i JF bedzie zupelnie niezagrozony, bo to o czym sie zapomina w takich rozmowach, to metadata, czyli informacja mi.in o wczesniejszych polaczeniach z numerami, ktore juz maja przypisane do siebie, jakies czerwone chorÄ…giewki w sytemach sluzb bezpieczenstwa. JF musialby zadzwonic pod numer, ktory juz jest jakos namierzony, pewnie uzyc specjalnych slow i moze wtedy zaczeloby sie cos w sytemie dziac i to pewnie po czasie, jesli by tych rozmow wykonal kilka, jednak rowniez pelne podsluchiwanie/podgladanie takiej korespondencji moglby sie obdywac dopiero po uzyskaniu decyzji sadu, albo z wykorzystaniem ktoregos z punktow odnosnego rozporzadzenia.
to nie jest tak, ze posluchiwane/podgladane i analizowane sa wszystkie rozmowy i SMSy. mozliwosci na to, sa wylacznie teoretyczne. <rs>

Czy operator przechowuje treść smsów ?