Czy oplaca się kupic lokal na bizne s zamiast go wynajmowac?

Data: 2010-01-07 23:09:30
Autor: W.Bicz
Czy oplaca się kupic lokal na bizne s zamiast go wynajmowac?
SelfMadeMan pisze:
Witam,

Stoje przed wazna decyzja i potrzebuje skonsultowac ja z otrzaskanymi grupowiczami.

Jestem najemca lokalu mieszkalnego, w ktorym prowadze biuro - czynsz 3300.

Znalazlem bardzo podobny lokal do kupienia w stanie developerskim - koszt (razem z wykonczeniem) ok. 750.000. Jeśli go kupie, to za gotowke.

Czynsz w nowym lokalu - ok. 650.

Mysle sobie - jak kupie ten lokal, rocznie bede ponad 30.000 do przodu.

Czyli inwestycja zwroci mi się dopiero po ok. 25 latach, ale będzie stanowila jakis skladnik majatku, ktory zawsze bede mogl sprzedac, wynajac, przekazac dziecku. itp

Z drugiej strony, jeśli te 750.000 wloze w bezpieczny fundusz lub na lokate, bede mial netto tez cos ok. 30.000 rocznie. Czyli po 25 latach wyjde niejako na zero, nie liczac ewentualnego wzrostu wartości tej nieruchomości (lub jej spadku.).

Jak myslicie - warto?

Prawidłowa kalkulacja powinna oczywiście uwzględnić fakt, ile można
dostać, lokując te środki (750000) w banku. O ile mi wiadomo, to ok. 5%
rocznie jest dzisiaj dość łatwo dostępne, a oznacza to, że lokata
750.000 przynosi miesięcznie 3125zł (minus podatek, ale ten można
rozliczyć). Przy czynszu 3300 oznacza to, że trzeba dopłacić 275 zł. I
zawsze można się wyprowadzić, posiadając w dalszym ciągu środki na lokacie.

W przypadku kupienia lokalu koszt jego utrzymania (mylnie nazywany
czynszem) to 650, ale doliczyć trzeba jeszcze podatki, opłaty
notarialne, a także naprawy i remonty (to jest w gestii właściciela).
Wydaje mi się, że to spowoduje stałe średnie wydatki miesięczne rzędu
1500-2000 zł. W razie rezygnacji z lokalu można go sprzedać, pytanie
tylko za ile?

Podzielam bowiem zdanie, że szansa na wzrost cen nieruchomości w Polsce
w najbliższych 10-15 latach jest zero.

W. Bicz

Data: 2010-01-07 23:19:48
Autor: Adam Sito
> [...]
dostać, lokując te środki (750000) w banku. O ile mi wiadomo, to ok. 5%
rocznie jest dzisiaj dość łatwo dostępne

Znajdziesz lepsze oferty. Sam mam kasę na KO z 6,5% i dzienną kapitalizacją, czyli bez belki i efektem procentu złożonego. Realnie to ok. 7 % rocznie, a patrząc na WIBOR 3m, który spadać już nie chce, to należy się spodziewać szybkiej podwyżki oprocentowania lokat i innego rodzaju depozytów.

--
AS

Czy oplaca się kupic lokal na bizne s zamiast go wynajmowac?