Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?

Data: 2010-01-06 16:17:55
Autor: SelfMadeMan
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
Witam,

Stoje przed wazna decyzja i potrzebuje skonsultowac ja z otrzaskanymi grupowiczami.

Jestem najemca lokalu mieszkalnego, w ktorym prowadze biuro - czynsz 3300.

Znalazlem bardzo podobny lokal do kupienia w stanie developerskim - koszt (razem z wykonczeniem) ok. 750.000. Jeśli go kupie, to za gotowke.

Czynsz w nowym lokalu - ok. 650.

Mysle sobie - jak kupie ten lokal, rocznie bede ponad 30.000 do przodu.

Czyli inwestycja zwroci mi się dopiero po ok. 25 latach, ale będzie stanowila jakis skladnik majatku, ktory zawsze bede mogl sprzedac, wynajac, przekazac dziecku. itp

Z drugiej strony, jeśli te 750.000 wloze w bezpieczny fundusz lub na lokate, bede mial netto tez cos ok. 30.000 rocznie. Czyli po 25 latach wyjde niejako na zero, nie liczac ewentualnego wzrostu wartości tej nieruchomości (lub jej spadku.).

Jak myslicie - warto?

Data: 2010-01-06 17:05:49
Autor: Adam Sito
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
Znalazlem bardzo podobny lokal do kupienia w stanie developerskim - koszt (razem z wykonczeniem) ok. 750.000. Jeśli go kupie, to za gotowke.

Nieruchomości są w rozpoczętym właśnie wieloletnim cyklu spadkowym. Poczekaj kilka lat, kupisz to za połowę dzisiejszej ceny.

--
AS

Data: 2010-01-06 17:22:38
Autor: SelfMadeMan

Użytkownik "Adam Sito" <adamsito@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hi2ccg$rh1$1news.onet.pl...
[...]

Zgadza, taki trend jest  w starej UE i USA.

Nie jestem jednak pewien, czy nasz wschodzacy rynek rzadzi sie tymi samymi prawami.

SMM

Data: 2010-01-06 17:47:21
Autor: Adam Sito
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
Nie jestem jednak pewien, czy nasz wschodzacy rynek rzadzi sie tymi samymi prawami.

Porównaj wykres WIG20 z np. S&P500. Nie widzisz analogii?
Na razie rynek nieruchomości jakoś przędzie, bo przebogate państwo polskie faszeruje trupa lekami w postaci "rodziny na swoim", spłaty kredytów hipotecznych za bezrobotnych czy uruchomieniem linii kredytowej we frankach przez NBP. Ale jak zus zacznie bankrutować na początku przyszłego roku, to się kasa na nekrofilie skończy i deweloperka zacznie masowo padać a ceny polecą na pysk. Ma to też swoje uzasadnienie fundamentalne - nie ma bowiem powodu żeby identyczne mieszkanie w Warszawie kosztowało więcej niż w Berlinie. A dzisiaj kosztuje ok. 2 razy więcej, kiedy powinno dwa razy mniej. Dlatego zaryzykuję stwierdzenie, że za 6-8 lat ceny nieruchomości spadną trzy a nawet czterokrotnie.
Popatrz też na:
- długoterminowe (20 i 30 letnie) cykle kursów walutowych, z których wynika że za 6-7 lat frank i euro będą po 5,50 do 6 zł. Ile osób ubranych w kredyty frankowe zbankrutuje i sprzeda swoje nieruchomości?
- rozpoczęte rok temu kłopoty uczelni wyższych z rekrutacją studentów. Studenci kończący szkoły i rozpoczynający pracę byli ważnymi klientami deweloperów. Ponadto w czasie studiów musieli coś wynajmować. Lokale nie wynajęte przez studentów także trafią na rynek...

--
AS

Data: 2010-01-06 20:35:19
Autor: andreas
Użytkownik "Adam Sito" <adamsito@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hi2eqc$384$1news.onet.pl...
nie ma bowiem powodu żeby identyczne mieszkanie w Warszawie kosztowało więcej niż w Berlinie. A dzisiaj kosztuje ok. 2 razy więcej, kiedy powinno dwa razy mniej.

Dlaczego "powinno"?

--
andreas

Data: 2010-01-06 20:44:54
Autor: Adam Sito
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
> Dlaczego "powinno"?

Bo normalne ceny nieruchomości odzwierciedlają siłę nabywczą społeczeństwa. A ta jest przeciętnie dwa razy mniejsza niż społeczeństwa niemieckiego/tureckiego. Dlatego to co teraz jest, to typowa górka spekulacyjna, jakich już w historii było wiele. Wszystkie kończyły się zawsze tak samo, bez wyjątków...

--
AS

Data: 2010-01-07 13:59:23
Autor: Krzysztof Stachlewski
W dniu 2010-01-06 20:44, Adam Sito pisze:

[...]

Może twoje rozważania wydają się logiczne, ale spadek cen 3-4 razy jest
zwyczajnie niemożliwy. Czegoś takiego to nigdzie nie było.
Stopniowo będą rosnąć płace, i to trochę wyrówna różnice między
Polską a resztą EU. Ponadto naprawdę, wcale *nie musi* być u nas lepiej.
Przykład wielu państw to pokazuje, że może być kijowo przez wiele,
wiele lat. Więc może się skończyć tak, że ani mieszkań się budować
nie będzie, ani nikogo nie będzie stać na ich kupno.

Stach

Data: 2010-01-07 14:23:52
Autor: Adam Sito
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
Czegoś takiego to nigdzie nie było.

Nigdzie? Nigdy?
Poszukaj w Japonii, na której ścieżkę wkracza właśnie UE i USA... powiem Ci tylko że tam spadki nie wyniosły 75% a 90%. Czyli spadek cen był dziesięciokrotny. Czy tak będzie u nas - nie wiem, ale proszę mi nie mówić że takie coś nigdy i nigdzie nie miało miejsca.

--
AS

Data: 2010-01-07 18:23:23
Autor: Krzysztof Stachlewski
W dniu 2010-01-07 14:23, Adam Sito pisze:
[...]

Dobra - odszczekuję.
Faktycznie ceny ziemi powędrowały tak ostro w dół.
Choć na przestrzeni 15 lat, czyli raczej nie nagle.
Ponadto ceny w Japonii były absolutnie kosmiczne
(gdzieś doczytałem cenę 1 mln $ za metr kwadratowy)
więc było z czego spadać.
U nas ceny są jak na EU całkiem zwyczajne i naprawdę mogą takie
pozostać.

Stach

Data: 2010-01-07 22:56:24
Autor: W.Bicz
Krzysztof Stachlewski pisze:
[...]

Podobne spadki były jeszcze bliżej, mianowicie w byłym NRD. Miejscami
jeszcze większe. Są takie okolice, gdzie sprzedanie czegoś jest wręcz
niemożliwe, a na aukcjach regularnie można kupić np. domy za 1 Euro i
brak jest zainteresowanych.

W. Bicz

Data: 2010-01-07 23:04:48
Autor: Adam Sito
[...]

Mógłbyś podać jakieś konkretne lokalizacje? Ja tam chętnie bym wyłożył 10 euro i kupił sobie jakąś daczę za Odrą... na weekendy można tam jeździć, piwo i wiele innych rzeczy mają tańsze niż w drogiej Polsce.

--
AS

Data: 2010-01-07 23:11:36
Autor: W.Bicz
Adam Sito pisze:
[...]

Szukać w sieci. W małych miejscowościach, szczególnie w Meklemburgii.

Nie jestem aż tak na bieżąco, żeby teraz sypać lokalizacjami.

W. Bicz

Data: 2010-01-07 14:31:43
Autor: Adam Sito
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
Stopniowo będą rosnąć płace, i to trochę wyrówna różnice między

http://praca.wp.pl/kat,18453,title,Przecietna-placa-spadla,wid,11391809,wiadomosc.html

Gdzie będą rosnąć te płace? W Polsce? Powyższy link jest z połowy roku, ale z tego co mi wiadomo to średnia za cały ub. rok była niższa. Nazywając rzecz po imieniu - płace spadają, więc wyrównywanie różnic można sobie włożyć w...

--
AS

Data: 2010-01-07 11:35:13
Autor: SelfMadeMan
[...]

Widze, ale gielda rzadzi sie innymi prawami niz nieruchomosci.

[...]

Prawda

Ale jak zus zacznie bankrutować na początku przyszłego roku, to się kasa na
nekrofilie skończy i deweloperka zacznie masowo padać a ceny polecą na
pysk.

Co ma wspolnego kasa na emerytow z deweloperami? Ze niby teraz emerytow stac
na nowe mieszkania?

Ma to też swoje uzasadnienie fundamentalne - nie ma bowiem powodu żeby
identyczne mieszkanie w Warszawie kosztowało więcej niż w Berlinie. A
dzisiaj kosztuje ok. 2 razy więcej, kiedy powinno dwa razy mniej.

Berlin zdaje sie byc wyjatkowo tani jak na Europe zachodnia. Nie wiem, moze
to gierkowskie blokowiska z Berlina wschodniego zanizaja srednie ceny?

Jesli chodzi o dlugofalowy rozwoj cen nieruchomosci w Warszawie, ja bym
raczej porownywal z Madrytem.

Srednia cena m2 w Madrycie spadla w ciagu roku o 18%, ale obecnie i tak
wynosi ok. 2700 EUR.

Tu masz link do ciekawego artykulu, co prawda z 10.2008 i byc moze na
zamowienie, jednak projekcja cen wydaje sie jak dotad prawidlowa:

http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=207897

Dlatego zaryzykuję stwierdzenie, że za 6-8 lat ceny nieruchomości spadną
trzy a nawet czterokrotnie.

Bardzo tego sobie i wszystkim zycze, ale obawiam sie, ze to zbyt
optymistyczne stwierdzenie.

Jestesmy krajem na dorobku. Gonimy Europe. Dochod na glowe bedzie rosl, a
wraz z nim sila nabywcza Polakow. Dlatego tez ceny nieruchomosci moga sie
ustabilizowac, moga lekko spasc, ale w perpektywie 10 lat nie liczylbym na
dwucyfrowe spadki.

[...]

Za 6-7 lat mamy miec Euro...

Wg niektorych Euro po 6 zl mialo byc juz w polowie 2009. MSZ to troche
alarmistyczne opinie.

[...]

Studenci rozpoczynajacy prace dobrymi klientami deweloperow?! Ja bym raczej
typowal mlode rodziny z pewnym dorobkiem i stalym zatrudnieniem.

Tak czy inaczej, nieruchomosc od ktorej zaczalem watek wydaje sie
interesujaca: Warszawa co prawda prawobrzezna, ale w bardzo dobrze
skomunikowanej i rozwojowej lokalizacji.

Cena metra w stanie deweloperskim to 6700 do negocjacji. Chyba nie jest zle?

SMM

Data: 2010-01-07 11:54:44
Autor: Adam Sito
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
Za 6-7 lat mamy miec Euro...

Buhaha. Dobre... ;-)
Za 6-7 lat nawet nie będziemy mieli realnej daty wejścia do ERM2, a co dopiero mówić o euro ;-) Wejście do eurozony będzie realne po zakończeniu obecnego cyklu spadkowego, a więc za 10-12 lat, kiedy wartość kursu EUR/PLN na stałe wróci poniżej 4 zł. Na pewno nie będzie to wcześniej niż 2019-2021. Tyle że patrząc na 27 letnie cykle życia unii walutowych (dolar złoto wymienialny, rubel transferowy), to strefy euro wtedy już nie będzie. Zresztą już dziś eurotowarzystwo trzęsie się w posadach, a to przez Grecję, a to Hiszpanię, a to Irlandii rating obniżyli. A co będzie jak na pysk za pięć lat padnie gospodarka niemiecka i turcy wyjadą do siebie? Po obniżeniu ratingu Niemiec strefa euro rozsypie się szybciej niż powstała...

--
AS

Data: 2010-01-07 12:12:54
Autor: SelfMadeMan

Użytkownik "Adam Sito" <adamsito@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hi4eh5$on8$1news.onet.pl...
[...]

W sumie byloby mi to na reke, bo zarabiam glownie w EUR, ale pozwol, ze zacytuje jedna z Twoich prognoz znaleziona na necie:

03.2009

"Eurorubel się sypie na naszych oczach. Moim zdaniem 0.96 do wakacji
zobaczymy, a jeśli jakiś kraj (Grecja albo Włochy) oficjalnie bąknie o
wyjściu z eurozony, to myslę że nawet 0,7 jest mozliwe. W tym roku.
AS "

Mamy 01.2010 i EUR/USD 1,43...

SMM

Data: 2010-01-07 12:28:12
Autor: Adam Sito
[...]

Nie da się ukryć, że znacząco się rozminąłem, no ale cóż, patrząc na prognozy zawodowych analityków zapowiadających euro poniżej 4 zł a nawet poniżej 3,60, to mamy podobną trafność w krótkim terminie;-)
Jak będzie w dłuższym - czas pokaże...

pozdr

--
AS

Data: 2010-01-07 09:13:55
Autor: Kuba
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wyna jmowac?

Jak myslicie - warto?

Hej
Jeśli Cię stać to zawsze lepiej kupić niż wynajmować - nieruchomość zawsze zostaje i można ją potem samemu sprzedać lub wynajmować.
W końcu nieruchomość to zawsze pewny kapitał.
Kuba

Data: 2010-01-07 10:21:15
Autor: Liwiusz
Kuba pisze:

[...]

   Zawsze? O spadku wartości nieruchomości nigdy nie słyszałeś?

--
Liwiusz

Data: 2010-01-07 15:21:47
Autor: Kuba
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wyna jmowac?
  Zawsze? O spadku wartości nieruchomości nigdy nie słyszałeś?

jak do tej pory nie słyszałem, poza tym nieruchomości to najpewniejsza inwestycja, tak było i jest i raczej długo się jeszcze nie zmieni

Data: 2010-01-07 15:31:47
Autor: Adam Sito
Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?
jak do tej pory nie słyszałem, poza tym nieruchomości to najpewniejsza inwestycja, tak było i jest i raczej długo się jeszcze nie zmieni

Zapotrzebowanie na nieruchomości wyznacza demografia. Resztę sam sobie dopowiedz.

--
AS

Data: 2010-01-07 15:32:58
Autor: Liwiusz
Kuba pisze:
  Zawsze? O spadku wartości nieruchomości nigdy nie słyszałeś?

jak do tej pory nie słyszałem, poza tym nieruchomości to najpewniejsza inwestycja, tak było i jest i raczej długo się jeszcze nie zmieni

   Cóż, w takim razie sprawdź fakty i wróć do dyskusji :)

--
Liwiusz

Data: 2010-01-07 23:09:30
Autor: W.Bicz
SelfMadeMan pisze:
[...]

Prawidłowa kalkulacja powinna oczywiście uwzględnić fakt, ile można
dostać, lokując te środki (750000) w banku. O ile mi wiadomo, to ok. 5%
rocznie jest dzisiaj dość łatwo dostępne, a oznacza to, że lokata
750.000 przynosi miesięcznie 3125zł (minus podatek, ale ten można
rozliczyć). Przy czynszu 3300 oznacza to, że trzeba dopłacić 275 zł. I
zawsze można się wyprowadzić, posiadając w dalszym ciągu środki na lokacie.

W przypadku kupienia lokalu koszt jego utrzymania (mylnie nazywany
czynszem) to 650, ale doliczyć trzeba jeszcze podatki, opłaty
notarialne, a także naprawy i remonty (to jest w gestii właściciela).
Wydaje mi się, że to spowoduje stałe średnie wydatki miesięczne rzędu
1500-2000 zł. W razie rezygnacji z lokalu można go sprzedać, pytanie
tylko za ile?

Podzielam bowiem zdanie, że szansa na wzrost cen nieruchomości w Polsce
w najbliższych 10-15 latach jest zero.

W. Bicz

Data: 2010-01-07 23:19:48
Autor: Adam Sito
> [...]
dostać, lokując te środki (750000) w banku. O ile mi wiadomo, to ok. 5%
rocznie jest dzisiaj dość łatwo dostępne

Znajdziesz lepsze oferty. Sam mam kasę na KO z 6,5% i dzienną kapitalizacją, czyli bez belki i efektem procentu złożonego. Realnie to ok. 7 % rocznie, a patrząc na WIBOR 3m, który spadać już nie chce, to należy się spodziewać szybkiej podwyżki oprocentowania lokat i innego rodzaju depozytów.

--
AS

Czy oplaca się kupic lokal na biznes zamiast go wynajmowac?