Czy pleśń zaszkodzi siodełku i owijce? Można si ę tego skutecznie pozbyć?

Data: 2009-10-28 02:27:33
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Czy pleśń zaszkodzi siodełku i owijce? Można si ę tego skutecznie pozbyć?
Wywaliła rura w pomieszczeniu gdzie trzymałem część dobytku, wody było
kilka cm, pomieszczenie niewentylowane, wystarczająco ciepło żeby
rozwinęła się pleśń. Jest na oponach, owijce, siodełku.
Najbardziej żal siodła, stare, ale wygodne, Selle Italia pokryte
zwykłym materiałem (nie skórą), wewnątrz gąbka.

Da się pozbyć pleśni tak żeby nie stwarzała zagrożenia? Szmatka, woda,
i suszenie wystarczy?

Data: 2009-10-28 11:25:50
Autor: Rafał VFR
Czy pleśń zaszkodzi siodełku i owijce? Można się tego skutecznie pozbyć?
Umyć wietrzyć i na słońcu trzymac ;-)
Owijkę to bym zmienił - ręce trzymasz potem do ust wkładasz. Owijka nie majątek :-)

RafałVFR
GG 85456
www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski

Data: 2009-10-28 08:08:37
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 28 Paź, 11:25, "Rafał VFR" <rafal...@tlen.pl> wrote:
Umyć wietrzyć i na słońcu trzymac ;-)
Ze sloncem bedzie ciezko teraz, ale mam specjalna suszarke rowerowa :)
Owijkę to bym zmienił - ręce trzymasz potem do ust wkładasz. Owijka nie
majątek :-)
Jezdze w rekawiczkach zawsze, a z wsadzania rak do ust juz wyroslem.
Zreszta owijka tak duzo nie dostala, patrz foto ^

Data: 2009-10-28 08:13:58
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Czy pleśń zaszkodzi siodełku i owijce? Można się tego skutecznie pozbyć?
A wlasnie - czy taka podniesiona wilgoc w pomieszczeniu przez pewien
czas (teraz jest juz chyba sucho, tylko jakies kartony po kątach
gniją) mogła/może jakoś zaszkodzić stalowym ramom? Jedna jest jeszcze
nieodmalowana i miała kilka ubytków w malowaniu, aż do metalu.
Zabierać się za nią jak najszybciej?

Data: 2009-10-29 18:01:32
Autor: Piotr Curious Gluszenia Slawinski
Michał 'miok' Rzeźnik wrote:

[...]

stali bardziej szkodza rzeczy typu kwasne deszcze/smog, i wtedy te
szkodliwosc bardzo szybko i wyraznie mozna zauwazyc... co ciekawe dosc
agresywny smog potrafi zniszczyc (cale szczescie tylko powierzchnie) nawet
aluminium . jesli golym okiem nie widac zmian i rower bedzie stal w suchym to wystarczy
lekko przepolerowac odsloniete miejsca , lekko natluscic i trzymac w
suchym. --

Data: 2009-10-28 14:28:42
Autor: Coaster
Michał 'miok' Rzeźnik wrote:
[...]

Z tym zagrozeniem, to przesadzasz. To nie plesn wewnatzr butow ;-)

Klasyczny sposob na usuwanie plesni to roztwor denaturatu z woda (50/50) lub 10 procentowego octu (50/50). Oczywiscie potem mozna zmyc tez detergentem. Sa tez do kupienia specjalne preparaty do usuwania plesni (w hipermarketach w dziale proszkow itp.) ale nie sa tanie. Spryskuje sie powierzchnie, odczekuje pewien czas a potem zmywa detergentem/mydlem. Zabijaja grzybnie na smierc ;-)

--
PoZdR
increasing the risk of pinch flats."

Data: 2009-10-28 08:07:10
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
On 28 Paź, 14:28, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:
Michał 'miok' Rzeźnik wrote:
> Da się pozbyć pleśni tak żeby nie stwarzała zagrożenia? Szmatka, woda,
> i suszenie wystarczy?

Z tym zagrozeniem, to przesadzasz. To nie plesn wewnatzr butow ;-)
Wg. wiki plesn jest trujaca i rakotworcza :) A dlaczego ta w butach
jest tak grozna (1 para tez tam byla - cos jest od spodu wkladki)?

A ogólnie wygląda to tak:
http://tinyurl.com/yhhsg4h (
http://picasaweb.google.com/michal.r90/Plesn?authkey=Gv1sRgCLPLzPu24ZiZgwE&feat=directlink
)

Zastanawiam sie nad wymiana wierzchniej czesci siodla - tylko jak?
Czytalem o wymianie skory, ale z materialem bedzie tak samo? Bo nie
moge jakos tego rozebrac.

Data: 2009-10-29 17:37:49
Autor: Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Michał 'miok' Rzeźnik wrote:
> [...]

Wg. wiki plesn jest trujaca i rakotworcza :) A dlaczego ta w butach
jest tak grozna (1 para tez tam byla - cos jest od spodu wkladki)?

plesn plesni nie rowna. sa grzyby ktore umieraja od krzywego spojrzenia i sa
grzyby ktore uzyja calej swojej genetycznej aparatury by sie utrzymac w
srodowisku. jedne stawiaja 'na ilosc' - drugie - przetrwanie.

kazdy grzyb ma swoje specyficzne srodowisko, mikroklimat. dla czlowieka
grozne sa te , ktore za swoje 'srodowisko' uwazaja ludzkie cialo . potrafia
one nie tylko sprytnie rozkladac tkanki przy pomocy wyspecjalizowanych
enzymow, ale tez produkowac substancje ktore oddzialuja na zywa tkanke i
udaja bialka sygnalizacyjne, te moga nie tylko atakowac zywa tkanke, ale
wrecz powodowac jej rozrost, tak aby 'bylo co jesc' - i moga powodowac
nowotwory , brzydkie narosle, etc. pozostale sa srednio grozne, np. popularne sa sery plesniowe w ktorych
praktycznie... jesz plesn. i nie jest ona rakotworcza ;)

niekotre grzyby maja tez toksyczne tylko zarodniki (tak aby nic ich nie
jadlo) - stad np. szkodliwosc mieszkania w zagrzybionym mieszkaniu, gdzie
pomimo iz sam grzyb 'nie atakuje' czlowieka (nie rosnie na jego tkankach)
stale wdychanie zarodnikow moze spowodowac ciezkie schorzenia. tak czy siak wiekszosc grzybow ktore nie rosna na tobie da sie latwo zabic
zwyczajnie zmieniajac im srodowisko - np. z morkego na suche , i to w
zupelnosci wystarcza . --

Data: 2009-10-28 18:12:28
Autor: Piotr Curious Gluszenia Slawinski
Michał 'miok' Rzeźnik wrote:

Da się pozbyć pleśni tak żeby nie stwarzała zagrożenia? Szmatka, woda,
i suszenie wystarczy?

troche detergentu (np. plyn do mycia naczyn) , i po wysuszeniu przez jakis
czas unikac wilgoci, przewietrzac. jesli wroci - powtorzyc. jesli plesn
wrosla za gleboko to problemem jest samo uszkodzenie materialu i niestety nic nie pomoze (no moze poza probami impregnacji, jesli uszkodzenie jest
tylko kosmetyczne)

Data: 2009-10-28 14:45:25
Autor: Coaster
Piotr Curious Gluszenia Slawinski wrote:
Michał 'miok' Rzeźnik wrote:

[...]

W syntetyk nie 'wrosnie'. Tam najczesciej tworzy sie na warstwie kurzu/brudu. Co innego na wyrobach ze skory.