Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?

Data: 2010-04-02 13:01:04
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 2 Kwi, 11:22, CUT <c...@cut.pl> wrote:

Teraz do sedna, potrzebna opinia samochodziarzy :)
Czy jest sens kombinować coś z samochodowymi silnikami deasla? Mam
możliwość załatwić znajomemu dwa silniki Mercedesa, a Mianowice 320CDI (R6).

Na początek krótko o sobie: dobre piętnaście lat swego życia spędziłem
w klubie motorowodnym. Dwanaście lat wyczynowo jeździłem na nartach
wodnych. Za komuny kluby takie same sobie budowały łodzie - holowniki
dla narciarzy. Kilka lat spędziłem jako sternik. Mój ojciec budował
takie łodzie. Do holowania narciarza potrzebna jest łódź o dużej mocy
Najlepszym źródłem napędu były silniki benzynowe V8 o mocy 250-450 KM.
Silniki samochodowe nadają się do napędu łodzi. Trzeba je marynizować
i zazwyczaj polega to na:
wykonaniu nowych kolektorów wydechowych z wyprowadzeniem w górę (ponad
głowicę), wylot wydechu kieruje się do wody pod linię zanurzenia
łodzi, najlepiej na rufie - nie pod dno. Podwyższenie kolektorów ma na
celu zapobieganie wlaniu się wody przy zwalnianiu łodzi lub podczas
pływania na rewersie
Wylot wody z układu chłodzenia silnika kieruje się do kolektorów
wydechowych . Łodzie nie mają tłumików, woda chłodzi spaliny i działa
jak tłumik. Aby zniwelować niekorzystne i nieprzyjemne basowe
dudnienie mozna sam wylot wydechu poza łódź zakończyć wylotem z
kilkoma otworami małymi zamiast jednego dużego i zakryć go osłoną..
Daje to dobre efekty akustyczne, na wylocie tworzy się "gestsza"
miesznina z wodą i wyciszenie jest lepsze.
Woda do chłodzenia silnika pobierana jest z dna łodzi za pomocą
specjalnej chrapy lub z chwytu wody umieszczonego na sterze (jeśli
łódź jest napędzana śrubą) lub z wylotu pędnika strumieniowego jeżeli
zastosowano taki napęd. Aby wyeliminować narażenie materiału na
skutrek róznic temperatury, część wody powracającej z układu
chłodzenia można mieszać z znimną wodą pobieraną z zewnątrz. Jeżeli
przewidujemy wyposażenie łodzi w przekładnię przód - luz- rewers
należy wyposażyć ją w pompe która zapewni wodę do chłodzenia w trakcie
pracy na luzie. Jest to zazwyczaj prosta mechaniczna pompa napędzana
pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
sitakowy z mozliwością czyszczenia.
Potrzebna jest przebudowa miski olejowej ponieważ silnik łodzi pracuje
zazwyczaj w dwóch stanach: wolne obroty i pełne obroty. Łódź jako taka
pracuje w przechyle i do tego przechyłu należy dostosować miskę
olejową, zwłaszcza do największego niekorzystnego przechyłu
występującego w średnim zakresie obrotów nim łódź wejdzie w ślizg i
przechył będzie najmniejszy. Dobrze jest aby miska olejowa miała
płaszcz wodny zapewniający dobre chłodzenie oleju. Układ zasilania w
łodzi należy wyposażyć w filtr powietrza o niskich oproach przepływu.
Najlepszy będzie suchy filtr siatkowy lub siatkowy filtr olejowy -
taki jakie były stosowane w starych samochodach (np warszawa). W wielu
przypadkach silni w łodzi może bez większej szkody pracowac bez filtra
powietrza - to są zupółęnie inne warunki pracy niż w samochodzie.
Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
niskie obroty. Napęd łodzi jest prawie zawwsze bezpoiśredni.
Stosowanie przekładni redukcyjnych lub podwyższających obroty jest
niewskazane ze wzgledu na wibracje i hałas. Przy dieslu należałoby
raczej pokombinowac z doborem śruby (skoku i wielkości łopat) ale
efekt będzie raczej zawsze gorszy niż przy silniku benzynowym. Śruba o
więkzym skoku i większej powierzchni łopat będzie generować większe
(duuużo większe) wibracje przenoszące się na całą łodź, także do łodzi
rekreacyjnych raczej silniki benzynowe.
--
Jackare

Data: 2010-04-02 22:42:19
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 2 Apr 2010 13:01:04 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):

[...]

Niekiedy wystarcza odwrócenie istniejących.
[...]

Hm... A pompa wody silnika nie wystarczy?

--
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

Data: 2010-04-02 14:08:08
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 2 Kwi, 22:42, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
> [...]

> pływania na rewersie

Niekiedy wystarcza odwrócenie istniejących.

Nie spotkałem się z czymś takim, ale za to można istniejące pozostawić
i za nimi dać takie odwrócone U z rury, i za nim puścić wszystkie
wyloty wody itd o czym pisałem z tym że raczej dąży się do tego aby
kolektor w łodzi był tak zbudowany by miał spadek w kierunku wylotu.

> [...]
> pskiem klinowym. Dobrze jest przed taką pompą dać zwyły odstojnik
> sitakowy z mozliwością czyszczenia.

Hm... A pompa wody silnika nie wystarczy?

raczej nie bo to nie jest pompa ssąco-tłocząca tylko obiegowa. Ona
wymusza tylko cyrkulację medium chłodzącego ale nie powoduje
powstawania jakichś ciśnień i podciśnień w układzie. Przy otwartym
układzie chłodzenia silnika w łodzi, gdy silnik nie pracuje - woda
spłynie z układu, także w czasie pracy na postoju musi być coś co tą
wodę będzie podawać. Dobrze byłoby mieć też pompę elektryczną która po
wyłączeniu silnika po intensywnej pracy przepompowałaby jeszcze przez
silnik wodę chłodzącą przez minutę lub dwie, w przeciwnym przypadku
warto zostawić silnik na minutę dwie na wolnych obrotach aby w silniku
nie została gorąca woda która po jego wyłączeniu zacznie wrzeć.

Data: 2010-04-04 15:52:04
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Fri, 2 Apr 2010 14:08:08 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):

Hm... A pompa wody silnika nie wystarczy?

raczej nie bo to nie jest pompa ssąco-tłocząca tylko obiegowa. Ona

Ona jest odśrodkowa i zapewniam Cię, zaróno tłoczy jak i zasysa.
wymusza tylko cyrkulację medium chłodzącego ale nie powoduje
powstawania jakichś ciśnień i podciśnień w układzie. Przy otwartym

LOL, to może jednak sprawdź ;)

układzie chłodzenia silnika w łodzi, gdy silnik nie pracuje - woda
spłynie z układu,

Mhm. A powietrze którędy wejdzie?

[...]

OK, a teraz się zastanów, co się dzieje w aucie po wyłączeniu i czemu jakoś
nie wrze ;)

Data: 2010-04-05 13:21:25
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 4 Kwi, 15:52, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
Ona jest odśrodkowa i zapewniam Cię, zaróno tłoczy jak i zasysa.

Pod warunkiem że jest zalana cieczą. Sama na sucho cieczy nie zassie,
co w bardzo wielu przypadkach w łodzi będzie problemem i potencjalną
poważną przyczyną uszkodzeń silnika.

> układzie chłodzenia silnika w łodzi, gdy silnik nie pracuje - woda
> spłynie z układu,

Mhm. A powietrze którędy wejdzie?

Ale czytałeś co pisałem wcześniej, miedzy innymi na temat wydechu ? Np
z pojemności kolektora wydechowego który w łodzi jest zazwyczaj
większy niż w samochodzie. Jeżeli po zatrzymaniu silnka będzie otwarty
przynajmniej jeden zawór wydechowy powietrze ma absolutnie wolną
drogę . To nie samochód - tutaj "zbiornik" cieczy chłodzącej jest
sporo niżej pod silnikiem. Łódź nawet stojąca na wodzie jest cały czas
w ruchu - idelane warunki by woda spłynęła i układ wypełnił się
powietrzem.

OK, a teraz się zastanów, co się dzieje w aucie po wyłączeniu i czemu jakoś
nie wrze ;)

i znowu nie czytałeś tego co napisałem. Powtórzę: silnik w łodzi a już
na pewno w motorówce do szybkiego pływania w 90% swego żywota pracuje
w dwóch stanach: wolne obroty i PEŁNE OBROTY. Absloutnie nie ma
porównania do warunków pracy w samochodzie gdzie większość życia
pracuje na srednim zakresie obrotów. W łodzi jest to tylko zakres
przejściowy, najmniej używany. Silnik na pełnych obrotach jest
termicznie trochę inaczej obciążony niż na obrotach średnich czy
niskich.
To co napisałem nie wynika z teoretyzowania tylko z kilkunastoletniej
praktyki na wodzie, grzebania w wielu motorówkach z czego znakomita
większość posiadała zaadaptowane silniki samochodowe. Takie np
smallblocki grzały się jak wariaty i konieczne było przestudzenie
silnika na wolnych obrotach. W nieco inteligentniejszych łodziach
wyposażonych w jakąś elektronikę po takim wyłączeniu silnika po
grzaniu na pełnych obrotach termik długo nie pozwalał załączyć silnika
(tu nawiązanie do spływania wody z układu), stąd praktyka ostudzania
silników na wolnych obrotach a potem pompa elektryczna pompująca wodę
stosowana w prostym celu - ograniczyć zużycie paliwa bo te silniczki
potrafią "wypić"
W silniku w samochodzie masz układ otwarty ze zbiornikiem
wyrównawczym. Samo to jest jakąś stabilizacją termiczno -
ciśnieniową.Chłodziwo nie wrze bo to zazwyczaj jakieś glikole a nie
woda, obciążenia termiczne są całkiem inne, chłodziwo może przechodzić
obiegiem termosfonowym przez chłodnicę a jako zabezpieczeni może
załćzać się wentylator chłodznicy. W łodzi jest woda które może się
zagotować i natychmiast na skutek wzrostu ciśnienia i położenia
silnika względem zbiornika wodnego może odpłynąć z silnika.

Data: 2010-04-05 13:39:55
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 5 Kwi, 22:21, Jackare <jackare...@gmail.com> wrote:
o tu masz np link do widoku typowego silniczka w motorówce do
holowania narciarzy
http://www.youtube.com/watch?v=H-DOAN6LBIQ
Zwróć uwagę na te kolektory wydechowe jak są mocno wyciągnięte do góry
a w tej łodzi linia wody jest mniej więcej na wysokości misko olejowej
silnika.,Te kółeczko na pasku klinowym - jedyne które widać przed
jednym z kolektorów to własnie mechaniczna pompa zasysająca wodę z
jeziora. Gdzieś tak w 0:22 widać dobrze jeszcze jeden element silnika
marynizowanego - miskę olejową które główny kolektor oleju jest
przesunięty do tyłu co właśnie zapewnia odpowiednie warunki przy pracy
w przechyle silnika do tyłu. Zwróć uwagę że silnik w łodzi jest już
"na dzień dobry" przechylony do tyłu w pozycję niekorzystną dla jego
pracy ale konieczną ze względu na dostosowanie silnika do kąta
nachylenia wału napędowego śruby.
To np jest silnik z takiej samej łodzi jaką pływałem przez kilka lat
jako sternik (łódka Ski Nautique 2001 firmy Correct Craft)
Tu masz jeszcze inną perspektywę na ten silnik, w jakimś ruskim chyba
garażu. Woda do chłodzenia podawana z węża.
http://www.youtube.com/watch?v=aN2l-QfYMMA&feature=related

Data: 2010-04-05 13:50:42
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 5 Kwi, 22:39, Jackare <jackare...@gmail.com> wrote:
tu widać jeszcze jedno rozwiązanie o którym pisałem - wylot wydechu z
kolektora podzielony na 3 mniejsze ujścia - redukcja dudnienia i
lepsze chłodzenie gazów wodą
http://www.youtube.com/watch?v=MIZijW67_t8&feature=related
a tutaj to samo z osłonami z blachy
http://www.youtube.com/watch?v=ZF34E9Yt5Sk&feature=related
To na przykładzie moich ulubionych łodzi - Boesch.
--
Jackare

Data: 2010-04-06 23:50:02
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 5 Apr 2010 13:21:25 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):

[...]

Ojej, naprawdę? Wiesz, a hydrofory jakoś mają to rozwiązanie. Wiesz,
zdradzę Ci wielka tajemnicę - są uwaga, zawory zwrotne.

[...]

Świetnie. SKĄD TO POWIETRZE? Bo wiesz, wprowadzanie wody do wydechu
niekoniecznie musi być ponad linia wody.
W silniku w samochodzie masz układ otwarty ze zbiornikiem
wyrównawczym. Samo to jest jakąś stabilizacją termiczno -

Nie mam otwartego. mam zamknięty.

[...]

Oczywiście, może. Tylko musisz pod silnikiem ognisko zapalić. Skąd weźmiesz energię potrzebną do zagotowania wody, kiedy silnik nie
pracuje. napieraj. --

Data: 2010-04-06 16:18:02
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 6 Kwi, 23:50, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:

Ojej, naprawdę? Wiesz, a hydrofory jakoś mają to rozwiązanie. Wiesz,
zdradzę Ci wielka tajemnicę - są uwaga, zawory zwrotne.

Przeciwzwrotne jeśli już. Niepotrzebna komplikacja układu. W dodatku
komplikacja która nic nie daje. W hydroforze ciśnienie zapewnia
jeszcze membrana i zawory przeciwzwrotne są tym cisnieniem dodatkowo
domykane. W silniku byłoby to tylko statyczne ciśnienie wywierane
przez masę wody. Nie ma w tym specjalnego ani celu ani sensu. Lepiej
sprawdza się pompa ssąco tłocząca.
Jest jeszcze jedna rzecz o której nie pisałem. Łódź po wyciągnięciu z
wody powinno się opróżnić z cieczy chłodzącej. Zaleca to (wręcz
wymaga) każdy producent. Zaleca też by zrobić to przez "odcieknięcie"
bo "przedmuchanie" pracującym silnikiem to najdroższy z możliwych
sposobów. Wszystkie te zwrotno-blokujące systemy tylko by w tym
przeszkadzały.

Świetnie. SKĄD TO POWIETRZE? Bo wiesz, wprowadzanie wody do wydechu
niekoniecznie musi być ponad linia wody.

Ale ja nie pisze tutaj jak coś można zrobić tylko jak się to w
rzeczywistych istniejących rozwiązaniach robi. Jeżeli poobserwujesz
łodzie i statki zauważysz że nawet jeżeli woda chłodząca nie jest
kierowana do wydechu, to i tak jest wypuszczana poza łódź ponad linią
zanurzenia statku.

> W silniku w samochodzie masz układ otwarty ze zbiornikiem
> wyrównawczym. Samo to jest jakąś stabilizacją termiczno -

Nie mam otwartego. mam zamknięty.

Tak ? Ciśnieniowy? Z naczyniem przeponowym ? Myślę że jednak otwarty z
zaworkiem odpowietrzająco-napowietrzającym zbiornik wyrównawczy.

Oczywiście, może. Tylko musisz pod silnikiem ognisko zapalić.
Skąd weźmiesz energię potrzebną do zagotowania wody, kiedy silnik nie
pracuje. napieraj.

zrób proste doświadczenie: zagotuj wodę w czajniku elektrycznym do
wrzenia i szybko ją wylej (zamiast czajnika może być automat do
jajek). A potem nalej nieco zimnej wody na grzałkę lub płytę grzewczą.
Co się dzieje? TAAAAK!  Woda skwierczy, wrze i na tychmiast
odparowuje. Pali się ognisko? Grzałka jest załączona ? Nic z tych
rzeczy, przecież wszystko jest wyłączone
Podobnie dzieje sie w silnku który po ciężkim i długim obciążeniu
stanie i odpłynie z niego woda. Nie ma czynnika odbierającego energię
cieplną więc skumulowana wokół komór spalania, cylindrów i kanałów
wylotowych w głowicy rozpływa się po materiale głowicy i bloku. Zanim
zostanie wypromieniowana jest w stanie gotować i odparowywać
niewielkie ilości wody pozostałe w kanałach układu chłodzenia. Nie
całą masę wody jaka może zalegać układ tylko to co pozostaje a jest
tego niewiele bo po zatrzymaniu silnika natychmiast zaczyna się odpływ
cieczy z najwyżej położonych punktów zaś grzanie i parowanie tylko ten
odpływ przyspiesza, stąd jak pisałem dobrze jest łódź po inetnsywnej
pracy pozostawić na wolnych obrotach tak by "świeża" woda przejęła
nadmiar energii cieplnej skumulowany w silniku i odprowadziła go do
jeziora.

Jak dużym obciążeniom podlega silnk np typu small block w łodzi
wystarczy się przekonac czytajac wymagania producenta dotyczące
wymiany oleju. Np Correct Craft wymaga aby olej  silniku był
wymieniany co 50 (pięćdziesiąt) motogodzin pracy silnika. Pięćdziesiąt
motogodzin wykręcaliśmy w klubie w jeden, góra dwa tygodnie w cyklu
treningowym i maksymalnie w tydzień jeżeli trafiały się zawody. Dla
porównania w samochodzie oleje wymienia się co rok-dwa lata lub po
przejechaniu dystansu 15-30 tys km w zależności od producenta i typu
silnika Przyjmując średnią prędkość jazdy 60 km/h dystans 15 tys km to
250 motogodzin pracy a dystans 30 tyś km to 500 motogodzin pracy i tu
między innymi wychodzi różnica pomiędzy pracą na średnim zakresie
obrotów a ciągłym żyłowaniem silnika na pełnych obrotach jak to ma
miejsce w motorówkach.
--
Jackare

Data: 2010-04-07 19:09:54
Autor: Plumpi
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Użytkownik "Jackare" <jackare.pl@gmail.com> napisał w wiadomości news:01ae7ae4-8a07-4efa-be0c-

No co Ty ?
Jak śmiesz podważać tak wielki autorytet i tak ogromne adasiowe doświadczenie ?
On co prawda nigdy na oczy nie widział takiego silnika, ale on wie najlepiej :D

Data: 2010-04-08 00:14:34
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 6 Apr 2010 16:18:02 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):

[...]

Jurand, widziałeś Ty kiedyś taką prosta, odśrodkową pompe hydroforową?

[...]

Zaleca się, bo?

[...]

Ja wiem, że się robi. Rzecz w tym, że to, iż coś 'się robi' nie oznacza, że
jest to w danym, konkretnym przypadku najlepsze.
Nie mam otwartego. mam zamknięty.

Tak ? Ciśnieniowy? Z naczyniem przeponowym ? Myślę że jednak otwarty z
zaworkiem odpowietrzająco-napowietrzającym zbiornik wyrównawczy.

Myśl dalej. A ja jakoś zauważam, że w układzie otwartym nie pojawi się
nadciśnienie. Ale możesz zweryfikowac swoje myślenie odkręcając korek z
układu chłodzenia na rozgrzanym sinkiu i nachylając się nad wlewem.
[...]

Zrób właściwe doświadczenie - włącz czajnik i doprowadź wode do temperatury
87 stopni i wyłącz. Teraz zrób to, co postulowałeś, albo w inny sposób
doprowadź do wrzenia wodę w nim zawartą. Ja rozumiem, że silnik ma pewną bezwładność termiczną, jednak gdyby było
tak, jak postulujesz, to po wyłączeniu silnika każdy by się gotował jak ta
lala.
wylotowych w głowicy rozpływa się po materiale głowicy i bloku. Zanim
zostanie wypromieniowana jest w stanie gotować i odparowywać
niewielkie ilości wody pozostałe w kanałach układu chłodzenia. Nie

Dlatego pozostawione są wielkie ilości. --

Data: 2010-04-07 20:27:07
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 8 Kwi, 00:14, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
widziałeś Ty kiedyś taką prosta, odśrodkową pompe hydroforową?
No to cofnij się do swego postu i zastanów czy piszesz o pompie
(podzespole) czy hydroforze (kompletnym urządzeniu)

Zaleca się, bo?

by chronić silnik przed korozją, zanieczyszczeniem i zamarznięciem
wody.

Ja wiem, że się robi. Rzecz w tym, że to, iż coś 'się robi' nie oznacza, że
jest to w danym, konkretnym przypadku najlepsze.

Jest. Istnieją tzw dobre praktyki wynikjące m.in. z doświadczeń.
Ludzkość ma wiedzę o budowaniu statków od kilka tysiecy lat, wiedza o
statkach apędzanych maszynami ma gdzieś około 200 lat. To nie
informatyka, to nie loty kosmiczne i nie fizyka kwantowa. Do tego
dochodzą jeszcze zagadnienia ekonomiczno - techniczne czyli szacowanie
zysków i kosztów określonej komplikacji układu.
Wyprowadzenie wylotu wody ponad linię zanurzenia sprawia m.in że wylot
nie ma specjalnych oporów, nie grozi mu zamarznięcie, zarośnięcie
glonem,  i zapewnia dobre opróżnienie silnika już w trakcie pracy.
Ciągła praca na pełnym obciązeniu sprawia że jest to dość istotnie
zagadnienie. Wyprowadzenie wody wylotowej do kolektorów daje oprócz
tłumienia wylou spalin także efekt eżektorowy. Spaliny uchodzące dużym
kolektorem wspomagają wylot wody przez podciśnienie i porywanie
cząstek wody. Celowo pomijam zjawiska akustyczne zachodzące w układzie
wydechowym.

> [...]

nadciśnienie. Ale możesz zweryfikowac swoje myślenie odkręcając korek z
układu chłodzenia na rozgrzanym sinkiu i nachylając się nad wlewem.

Masz układ który dzieki zaworkowi nap-odp xsprawia wrażenie
zamkniętego w jedną stronę w pewnym zakresie ciśnień. Rurka pomiędzy
chłodnicą a zbiornikiem wyrównawczym ma w porównaniu ze średnicą wlewu
do chłodnicy bardzo małą średnicę, czyli dzięki tej zmianie maleje
ciśnienie w tej rurce w stosunku do ciśnienia wywieranego np na
fragment wlotu chłodnicy. Gdybyś nie zmieniając zaworku w zbiorniku
wyrównawczym (zawór to ta nacięta uszczelka gumowa) zamocował go
bezpośrednio dnem na wlewie chłodnicy  to ciecz chłodząca szybko i
widocznie zmieniałaby poziom z przelaniem zbiornika włącznie. Powolne
narastanie poziomu cieczy w zbiorniku wyrównawczym także ten zawór
cały czas uruchamia, ale nie dzieje się to uderzeniowo i dzięki małej
średniy rurki chłodnica- zbiornikw wyr. cisnienie cieczy chłodzącej
rozkłada sie także na gumowe węże wodne o dużej średnicy i tym samym
dużej sprężystości. Gdyby zamiast gumy rozprowadzać obieg chłodzenia
rurami nieelastycznymi, np metalowymi lub poliamidowymi ruch poziomu
cieczy w zbiorniku byłby dużo bardziej widoczny.

[...]

(...)
Dlatego pozostawione są wielkie ilości.

W samochodzie tak, w łodzi - nie bo woda spływa zaraz po
uieruchomieniu silnika i stąd -dodając kolejny raz uwagę o odmiennych
warunkach pracy silnika - skłonność do gotowania
--
Jackare

Data: 2010-04-08 23:36:34
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 7 Apr 2010 20:27:07 -0700 (PDT), Jackare napisał(a):

Jest. Istnieją tzw dobre praktyki wynikjące m.in. z doświadczeń.
Ludzkość ma wiedzę o budowaniu statków od kilka tysiecy lat, wiedza o

I dlatego buduje się je z drewna, prawda?

do chłodnicy bardzo małą średnicę, czyli dzięki tej zmianie maleje
ciśnienie w tej rurce w stosunku do ciśnienia wywieranego np na
fragment wlotu chłodnicy.

O, fajnie. Znów alternatywna Fizyka :D

[...]

Ciekawe, bo wiesz, u mnie jakoś ciecz w zbiorniku ma stały poziom. Widać
Sierra nie zna Twoich teorii.
dużej sprężystości. Gdyby zamiast gumy rozprowadzać obieg chłodzenia
rurami nieelastycznymi, np metalowymi lub poliamidowymi ruch poziomu
cieczy w zbiorniku byłby dużo bardziej widoczny.

Mhm. I jeszcze róznice ciśnień by pewnie były. LOL.

W samochodzie tak, w łodzi - nie bo woda spływa zaraz po
uieruchomieniu silnika i stąd -dodając kolejny raz uwagę o odmiennych
warunkach pracy silnika - skłonność do gotowania

Wniosek - zmienić praktykę 'od lat' na coś lepszego. Tak, jak kiedyś
zamiast drewna użyto stali. --

Data: 2010-04-09 00:09:32
Autor: Jackare
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
On 8 Kwi, 23:36, Adam Płaszczyca <trzyp...@oldfield.spamnie.org.pl>
wrote:
> [...]

> Ludzkość ma wiedzę o budowaniu statków od kilka tysiecy lat, wiedza o

I dlatego buduje się je z drewna, prawda?

Czy muszę pisać że wiedza ewoluuje, myślałemże nie.  Tak czy siak ta
wiedza kumuluje się od tysięcy lat. Niemniej jednak nadal buduje się
łodzie z drewna i to ręcznie. Łodzie całkiem nowoczesne, bardzo drogie
i luksusowe. Tu link mojego ulubionego producenta łodzi
http://www.youtube.com/watch?v=3u9T2zM_VRc

> do chłodnicy bardzo małą średnicę, czyli dzięki tej zmianie maleje
> ciśnienie w tej rurce w stosunku do ciśnienia wywieranego np na
> fragment wlotu chłodnicy.

O, fajnie. Znów alternatywna Fizyka :D

No tu np link do listy zadań z fizyki alternatywnej. Uczą takiej w
szkołach.
http://www.iic.pwr.wroc.pl/old_version/instrukcje/biotechnologia/Biotechnologia_4.doc
Tylko tyle bo linków do tekstów podręczników ze szkoły podstawowej nie
chce mi się szukać. Można też zapoznać się na jakiej zasadzie
działają, hamulce hydrauliczne, podnośniki hydrauliczne, prasy
hydrauliczne itp. zdaje się że wykorzystują zmianę ciśnień i prędkości
przepływu cieczy przy zmianie średnicy przewodów.

Ciekawe, bo wiesz, u mnie jakoś ciecz w zbiorniku ma stały poziom. Widać
Sierra nie zna Twoich teorii.

To otwórz jeszcze wlew chłodnicy na zimnym silniku, np po nocnym
postoju. Poziom chłodziwa nie będzie sięgał pod korek. To powietrze
jest ściśliwe i wcale nie musi ulecieć do atmosfery i nie musi pokonać
oporu zaworka w zbiorniku wyrównawczym:)

> [...]

Mhm. I jeszcze róznice ciśnień by pewnie były. LOL.

Wniosek - zmienić praktykę 'od lat' na coś lepszego. Tak, jak kiedyś

Nie zawsze. Często "Lepsze jest wrogiem dobrego"

Data: 2010-04-09 08:29:21
Autor: Marcin Stankiewicz
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Dnia Thu, 8 Apr 2010 23:36:34 +0200, Adam Płaszczyca na pl.misc.samochody
napisał(a):

Wniosek - zmienić praktykę 'od lat' na coś lepszego. Tak, jak kiedyś
zamiast drewna użyto stali.

Płaszcyc, ja pierdziu ... za kilkaset lat dzieci w szkole będa uczyły się o
Tobie jako o tym co drewno w stal zamienił ...

Ty serio myślisz, że jesteś mądrzejszy od setek ludzi zajmujących się
budową łodzi zawodowo i mających o tym dużo większe pojęcie niż Ty ?

"O, święta naiwności! Jan Hus"

Data: 2010-04-09 11:38:08
Autor: Jurand

napisał(a):

[...]

Nieee, nie, Płaszczyc jest najmądrzejszy. Jeszcze nie było takiego, który by go przekonał, że się myli. Płaszczyc zawstydził nawet Turbodymomana.

Jurand.

Data: 2010-04-09 17:45:08
Autor: Plumpi
[...]

Adaś to jest taki nieszkodliwy idiota usenetowy co to wszystkie rozumy pozjadał i na wszystkim zna się najlepiej. Profesorów, magistrów i wszystkich naukowców to on ma za idiotów, ale w jego przypadku wynika to z upośledzenia oraz braków wykształcenia. :D
Dyskusja z nim to strata czasu, bo on zawsze wie najlepiej. Była Granada to wszystko co najlepsze miała Granada. Teraz jest Sierra to to co najlepsze ma Sierra, a wszelkie inne rozwiązania konstrukcyjne to szajs, a osoby, które tu piszą (nawet te, które miały do czynienia z marynistyką) to debile. Taki jest cały adaś płaszczyca :)

Data: 2010-04-10 01:54:37
Autor: Adam Płaszczyca
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?

Data: 2010-04-10 09:06:20
Autor: Jurand

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:1fcftuisiq2u7.dlgoldfield.org.pl...
Dnia Fri, 9 Apr 2010 08:29:21 +0200, Marcin Stankiewicz napisał(a):

Ty serio myślisz, że jesteś mądrzejszy od setek ludzi zajmujących się
budową łodzi zawodowo i mających o tym dużo większe pojęcie niż Ty ?

Ja myślę, że o ni doskonale wiedzą jak zbudować łódź, żeby dorze zarobić.

Za to Ty doskonale wiesz, jak zbudować łódź, żeby stracić. Coś w tym jest ;)

Jurand.

Data: 2010-04-10 12:31:51
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 10 Apr 2010 09:06:20 +0200, Jurand napisał(a):

Ja myślę, że o ni doskonale wiedzą jak zbudować łódź, żeby dorze zarobić.

Za to Ty doskonale wiesz, jak zbudować łódź, żeby stracić. Coś w tym jest ;)

Zazwyczaj tak jest, że w produkcji nie ma najlepszych rozwiązań - są te,
które są najbardziej opłacalne. --

Data: 2010-04-10 17:07:08
Autor: Jurand

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:u3gkowc9ku5v.dlgoldfield.org.pl...
[...]

Tak, zdedydowanie w produkcji luksusowych, drewnianych łodzi. Tam na pewno nabywcy nie zwracają uwagi na to, żeby nie mieć na takiej łodzi najlepszych możliwych rozwiązań. Oczywiście, Adasiu. A teraz grzecznie możesz iść już do łóżeczka.

Jurand.

Data: 2010-04-10 23:06:22
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 10 Apr 2010 17:07:08 +0200, Jurand napisał(a):

[...]

Nie - tam się zwraca uwagę na markę. A co jest najlepsze nei sposób
określić bez dodatkowego pytania - dla kogo. Zauważ, że interesy producenta i konsumenta są sprzeczne. --

Data: 2010-04-11 10:42:10
Autor: Jurand

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:prxr5p8trvve$.dlgoldfield.org.pl...
[...]

Oczywiście, że zawsze w sytuacji nabywania dóbr absolutnie luksusowych nabywca będzie zwracał uwagę na markę, jako wyznacznik jakości oraz prestiżu tego produktu. To jest tak rozległy temat, że niejeden już na bazie tego doktorat napisał. Ale rozumiem, że na marce oraz wizerunku też znasz się najlepiej ;)

To, że najlepsze rzeczy są różne dla różnych ludzi - to też jest od lat oczywista sprawa - nie odkryłeś tutaj niczego nowego. Przy czym już widzę, jak przeciętny nabywca super luksusowego jachtu drewnianego za xxx mln $ zastanawia się nad czymś poważniejszym, niż to, czy ten jacht jest bardziej zajebisty niż jacht właściciela konkurencyjnego przedsiębiorstwa ;))

A co do sprzeczności interesów producenta i konsumenta to bym tak mocno tez nie stawiał - bo nie określiłeś, o jakie interesy chodzi - wysoka jakość produktu też jest sprzeczna?

Jurand.

Data: 2010-04-12 16:38:16
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 11 Apr 2010 10:42:10 +0200, Jurand napisał(a):

A co do sprzeczności interesów producenta i konsumenta to bym tak mocno tez nie stawiał - bo nie określiłeś, o jakie interesy chodzi - wysoka jakość produktu też jest sprzeczna?

Interesem producenta jest sprzedać jak najdrożej przy jak najniższym
koszcie. Interes konsumenta jest odwrotny - chce towaru jak najlepszego za jak
naniższa cenę. --

Data: 2010-04-13 08:30:53
Autor: Jurand

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:1gosyfii9z89x$.dlgoldfield.org.pl...
[...]

Każdego? ;)
A może są producenci, których interesem jest wykonanie jak najlepszej jakości sprzętu, za adekwatne do tej jakości pieniądze?

Interes konsumenta jest odwrotny - chce towaru jak najlepszego za jak
naniższa cenę.

I to też byś się zdziwił. W niektórych środowiskach cena decyduje o prestiżu - im wyższa, tym lepiej.

Jurand.

Data: 2010-04-13 16:20:13
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-04-13, Jurand <jurand@interia.pl> wrote:

Każdego? ;)
A może są producenci, których interesem jest wykonanie jak najlepszej jakości sprzętu, za adekwatne do tej jakości pieniądze?

Ale tylko po to by sprzedać z jak najlepszą relacją ceny do kosztów.

Interes konsumenta jest odwrotny - chce towaru jak najlepszego za jak
naniższa cenę.

I to też byś się zdziwił. W niektórych środowiskach cena decyduje o prestiżu - im wyższa, tym lepiej.

I w tych środowiskach ktoś kupując na przykład luksusowy jacht
zrezygnuje z rabatu, żeby tylko zapłacić więcej?

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-04-13 17:33:12
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Tue, 13 Apr 2010 08:30:53 +0200, Jurand napisał(a):

[...]

Mówisz o przyszłych bankrutach? Są takowi.
Interes konsumenta jest odwrotny - chce towaru jak najlepszego za jak
naniższa cenę.
I to też byś się zdziwił. W niektórych środowiskach cena decyduje o prestiżu - im wyższa, tym lepiej.

Im taniej kupisz ten prestiż - tym lepiej. --

Data: 2010-04-09 11:37:25
Autor: Jurand

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:68vzqnrvzzoo.dlgoldfield.org.pl...
[...]

O tak tak. Szczególnie dużo z balsy. Ale my tutaj o prawdziwych statkach, a nie o modelach.

[...]

Może jest zepsuta. Bo w większości samochodów jest właśnie tak, jak Ci kolega opisał.

[...]

Tak jak teraz zamiast termostatów dwuobiegowych stosuje się termostat na jednym obiegu ;)

Jurand.

Data: 2010-04-07 19:00:43
Autor: Plumpi
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:12x2gc0kznoxr$.dlgoldfield.org.pl...

Ona jest odśrodkowa i zapewniam Cię, zaróno tłoczy jak i zasysa.

Zasysa jak ma co zasysać.
Wystarczy tylko niewielka przerwa w ciągłości cieczy (pęcherz powietrza) i doopa.
Sam rozruch takiego układu wymagałby pompy odpowietrzającej.

[...]

A choćby spod łodzi podczas większego przechyłu łodzi powodującego podniesienie wlotu powyżej lustra wody.
Ale takze i na skutek małe nieszczelności na uszczelniaczach pompy, które nie przepuszczą wody, ale potrafią przepuścić powietrze.

[...]

Bo po wyłaczeniu silnika w razie potrzeby pracuje wentylator chłodzący chłodnicę oraz silnik powietrzem.

Data: 2010-04-04 22:20:04
Autor: P_ablo
Użytkownik "Jackare" <jackare.pl@gmail.com> napisał w wiadomości news:6cc8842e-eb39-49cb-b355-8938cd4628b435g2000yqm.googlegroups.com...

raczej nie bo to nie jest pompa ssąco-tłocząca tylko obiegowa. Ona
wymusza tylko cyrkulację medium chłodzącego ale nie powoduje
powstawania jakichś ciśnień i podciśnień w układzie.

coz za herezje!

Jest to najzwyczajniejsza pompa odsrodkowa, chyba najczesciej stosowana konstrukcja.

--
Picasso

Data: 2010-04-05 10:49:04
Autor: J.F.
On Sun, 4 Apr 2010 22:20:04 +0200,  P_ablo wrote:
[...]

Herezje to nie. Pompa odsrodkowa, czyli obiegowa, o znikomym
cisnieniu.

J.

Data: 2010-04-05 11:35:42
Autor: P_ablo
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:et8jr5pnte81u8dft2t83kl05dclum5p9k4ax.com...
On Sun, 4 Apr 2010 22:20:04 +0200,  P_ablo wrote:

Herezje to nie. Pompa odsrodkowa, czyli obiegowa, o znikomym
cisnieniu.

Pewnie wszystko zalezy od wirnika ale 150 bar to nie takie znikome cisnienie :)

http://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_odśrodkowa

--
Picasso

Data: 2010-04-05 12:59:56
Autor: J.F.
On Mon, 5 Apr 2010 11:35:42 +0200,  P_ablo wrote:
[...]

150m to tylko 15 bar, choc to i tak sporo jak na urzadzenie ktore jest
przelotowe :-)

Ale z malego wirniczka samochodowego tyle nie wyjdzie.

J.

Data: 2010-04-05 14:30:22
Autor: P_ablo
Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:vhgjr5lb2eh91u9ivlp3pf4f1t6tpfdp144ax.com...

150m to tylko 15 bar

przeklawiszenie :)

--
Picasso

Data: 2010-04-07 19:18:36
Autor: Plumpi
[...]

:)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_odśrodkowa

150m to tylko 15 bar, choc to i tak sporo jak na urzadzenie ktore jest
przelotowe :-)

Ale z malego wirniczka samochodowego tyle nie wyjdzie.

I do tego działa tylko jak jest zalana wodą. Jak tylko dostanie się powietrze to już wody nie podciągnie.

Data: 2010-04-05 13:26:35
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 05 Apr 2010 10:49:04 +0200, J.F. napisał(a):

coz za herezje!
Jest to najzwyczajniejsza pompa odsrodkowa, chyba najczesciej stosowana konstrukcja.

Herezje to nie. Pompa odsrodkowa, czyli obiegowa, o znikomym
cisnieniu.

Ciśnienie jest znikome, bo układ nie daje oporów za duzych. Jednak podobnej
wielkości pompy odśrodkowe w hydroforach dają 4-5 atmosfer aż miło. --

Data: 2010-04-05 16:26:25
Autor: J.F.
On Mon, 5 Apr 2010 13:26:35 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
[...]

Z wirniczkiem o srednicy 5cm ? No moze 6cm ..

J.

Data: 2010-04-06 23:50:43
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 05 Apr 2010 16:26:25 +0200, J.F. napisał(a):

Ciśnienie jest znikome, bo układ nie daje oporów za duzych. Jednak podobnej
wielkości pompy odśrodkowe w hydroforach dają 4-5 atmosfer aż miło.

Z wirniczkiem o srednicy 5cm ? No moze 6cm ..

Za mniejszym. Akurat bawiłem się niedawno taką pompą na obozie :D

Data: 2010-04-07 19:29:57
Autor: Plumpi
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:sumrzrdomcih$.dlgoldfield.org.pl...

[...]

Przy jakiej prędkości obrotowej  ?
Poza tym są to pompy wielostopniowe.

Jaką masz  prekość obrotową pompy w silniku spalinowym ?

Data: 2010-04-08 00:24:12
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Wed, 7 Apr 2010 19:29:57 +0200, Plumpi napisał(a):

Ciśnienie jest znikome, bo układ nie daje oporów za duzych. Jednak podobnej
wielkości pompy odśrodkowe w hydroforach dają 4-5 atmosfer aż miło.

Przy jakiej prędkości obrotowej  ?

1350 obr/min - czyli praktycznie tyle, co pompa w samochodzie na biegu
jałowym.

Poza tym są to pompy wielostopniowe.

Nie są. Pisze o prostych, jednostopniowych.
Jaką masz  prekość obrotową pompy w silniku spalinowym ?

Na biegu jałowym okolice 1500, przy obrotach mocy maksymalnej około
7000obr/min. A taka pompa:
http://www.allegro.pl/item979264398_pompa_wz750_hydrofor_wz_750_express_wysylka_hypo.html
Jakoś daje na jednym stopniu 7,8 bar... Czary, prawda, Jacusiu?

Data: 2010-04-08 23:37:19
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Thu, 8 Apr 2010 00:24:12 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

A taka pompa:
http://www.allegro.pl/item979264398_pompa_wz750_hydrofor_wz_750_express_wysylka_hypo.html
Jakoś daje na jednym stopniu 7,8 bar... Czary, prawda, Jacusiu?

I co, Jacusiu, zatkało dupeczkę głupeczka?

Data: 2010-04-09 17:47:48
Autor: Plumpi
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:b29i32b65yz2.dlgoldfield.org.pl...

[...]

Widzę adasiu, że psychiatra przy tobie będzie miał dużo pracy, bo już tak ci wali w dekiel, że dyskutujesz sam ze sobą :D

Data: 2010-04-03 00:03:02
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-04-02, Jackare <jackare.pl@gmail.com> wrote:

[...]

Dobrze, że poruszyłeś temat wydechu. Ja jeszcze dodam, że bardzo
niebezpieczne jest zassanie wody przez kolektor przy wyłączonym silniku
po ostygnięciu.

Silniki diesla nie są specjalnie popularne w łodziach ze względu na
niskie obroty.

Silniki diesla są bardzo popularne w łodziach ze względu na dużo
bezpieczniejsze paliwo i większy zasięg. Zależy jakie łodzie, jak mają
pływać, gdzie, etc. :)

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-04-04 15:53:30
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sat, 03 Apr 2010 00:03:02 +0200, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

Dobrze, że poruszyłeś temat wydechu. Ja jeszcze dodam, że bardzo
niebezpieczne jest zassanie wody przez kolektor przy wyłączonym silniku
po ostygnięciu.

No to już chyba wystarczy jakiś prosty zawór zwrotny?

Data: 2010-04-04 19:45:58
Autor: Krzysiek Kielczewski
On 2010-04-04, Adam Płaszczyca <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> wrote:

[...]

Jest kilka rozwiązań, od syfonu do ręcznego zaworu. O zaworze zwrotnym
akurat nie słyszałem, ale na pewno ktoś tego używa :)

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

Data: 2010-04-04 21:51:34
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Sun, 04 Apr 2010 19:45:58 +0200, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

No to już chyba wystarczy jakiś prosty zawór zwrotny?

Jest kilka rozwiązań, od syfonu do ręcznego zaworu. O zaworze zwrotnym
akurat nie słyszałem, ale na pewno ktoś tego używa :)

W sumie, to wystarczy jakikolwiek zawór łączący kolektor z atmosferą, na
przykład zawór od EGR ;)