Czy spadek może przypa¶ć tylko matce mimo, że jest jeszcze 4 dzieci?

Data: 2010-02-01 20:35:16
Autor: Adam Czajka
Czy spadek może przypa¶ć tylko matce mimo, że jest jeszcze 4 dzieci?
Witam.

Tydzień temu zmarł mój ojciec, ale w końcu trzeba zaj±ć się spadkiem.
Reszta rodziny obarczyła mnie dowiedzeniem się jak to przeprowadzić.

Chcemy aby cało¶ć przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego rodzeństwa
i ja, czyli ustawowo dla niej 1/4 i po 3/16 dla nas. Testamentu nie ma.

Co zrobić by to załatwić? Można przez notariusza, ale to straszne
koszty. Najpierw podział, potem rzeczoznawca do wyceny i w końcu opłata
notarialna za sporz±dzenie aktu zbycia udziału w spadku. Koszmar!

Czy możemy w s±dzie złożyć wnioski o dział spadku - nieruchomo¶ci,
która jest jedynym przedmiotem spadku, tak aby cało¶ć przypadła matce?

Adam Czajka

Data: 2010-02-01 12:44:26
Autor: przypadek
Czy spadek może przypa¶ć tylko matce mimo, ż e jest jeszcze 4 dzieci?
Takie s± niestety skutki, jak spadkodawca nie pomy¶li zawczasu.. Jeden
testament wybawiłby was z wielu problemów teraz...

Data: 2010-02-02 00:14:07
Autor: Adam Czajka
przypadek pisze:
Takie s± niestety skutki, jak spadkodawca nie pomy¶li zawczasu.. Jeden
testament wybawiłby was z wielu problemów teraz...

Wiesz czasem ludzie umieraj± nagle... Za tę radę dzięki, a teraz może
co¶ konstruktywnego?

Adam Czajka

Data: 2010-02-01 13:55:04
Autor: witek
On 2/1/2010 1:35 PM, Adam Czajka wrote:
[...]

czy ktorekolwiek z was ma dzieci?

Data: 2010-02-01 21:07:40
Autor: Johnson
witek pisze:

czy ktorekolwiek z was ma dzieci?

Wymy¶l tańsze rozwi±zanie :)

--
@2009 Johnson
Gdy widzisz mędrca, my¶l o tym, by mu dorównać. Gdy widzisz tego, komu brak rozs±dku, zastanów się nad sob± samym.

Data: 2010-02-01 14:17:08
Autor: witek
On 2/1/2010 2:07 PM, Johnson wrote:
witek pisze:

czy ktorekolwiek z was ma dzieci?

Wymy¶l tańsze rozwi±zanie :)

co ma być tańsze?

Data: 2010-02-01 22:35:08
Autor: Johnson
Czy spadek może przypa¶ć tylko ma tce mimo, że jest jeszcze 4 dzieci?
witek pisze:

Wymy¶l tańsze rozwi±zanie :)

co ma być tańsze?

Czytać nie umiesz? Rozwi±zanie.

Data: 2010-02-01 21:21:22
Autor: Adam Czajka
witek pisze:
Chcemy aby cało¶ć przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego rodzeństwa
i ja, czyli ustawowo dla niej 1/4 i po 3/16 dla nas. Testamentu nie ma.
czy ktorekolwiek z was ma dzieci?
Tak. Ja mam dwoje, a siostra jedno.

Adam Czajka

Data: 2010-02-01 12:51:39
Autor: przypadek
Czy spadek może przypa¶ć tylko matce mimo, ż e jest jeszcze 4 dzieci?
On 1 Lut, 21:21, Adam Czajka <nie_p...@pri.v> wrote:
Witam
witek pisze:>> Chcemy aby cało¶ć przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego rodzeństwa
> czy ktorekolwiek z was ma dzieci?

Tak. Ja mam dwoje, a siostra jedno.

Gdyby nie dzieci (jak rozumiem, niepełnoletnie?) to byłoby prosto,
pozostali się zrzekaj± i wszystko idzie na matkę. Za dzieci tak łatwo
nie jest się zrzec, musiałby to S±d zatwierdzić, a S±d może nie być
przekonany, czy to jest dla ich dobra.

Data: 2010-02-01 21:46:49
Autor: Jacek_P
Czy spadek może przypaść tylko matce mimo, że jest jeszcze 4 dzieci?
Adam Czajka napisal:
Czy możemy w sądzie złożyć wnioski o dział spadku - nieruchomości,
która jest jedynym przedmiotem spadku, tak aby całość przypadła matce?

A nie prosciej przeprowadzic sprawe spadkowa, w koncu jest to
tylko wyliczenie procentowe, a potem dokonac darowizny na matke?
Taniej chyba wyjdzie i bez problemow z sadem rodzinnym.

--
Pozdrawiam,

Jacek

Data: 2010-02-02 00:11:11
Autor: Adam Czajka

Jacek_P pisze:
Adam Czajka napisal:
[...]

Tak można załatwić prosto przed notariuszem, ale właśnie wtedy wychodzą
te koszty których chcemy uniknąć. Żeby dokonać darowizny musimy mieć
wycenÄ™ i raczej notariuszowi nie wystarczy nasze mniemanie. Musimy
zapłacić rzeczoznawcy i potem notariuszowi % od wartości. A tego właśnie
chcemy uniknąć.

Adam Czajka

Data: 2010-02-02 13:06:41
Autor: Johnson
Adam Czajka pisze:

Żeby dokonać darowizny musimy mieć
wycenę i raczej notariuszowi nie wystarczy nasze mniemanie.

Zmienić notariusza. Wcale nie jest potrzebna wycena.

Data: 2010-02-01 23:52:50
Autor: BartekK
Czy spadek może przypaść tylko matce m imo, że jest jeszcze 4 dzieci?
W dniu 2010-02-01 20:35, Adam Czajka pisze:
Chcemy aby całość przeszła na matkę. Dziedziczy ona, 3 mojego rodzeństwa
i ja, czyli ustawowo dla niej 1/4 i po 3/16 dla nas. Testamentu nie ma.
Miałem prawie identyczną sprawę ~3 lata temu. Chyba nic się nie zmieniło w procedurze jak niżej:

Co zrobić by to załatwić? Można przez notariusza, ale to straszne
koszty. Najpierw podział, potem rzeczoznawca do wyceny i w końcu opłata
notarialna za sporządzenie aktu zbycia udziału w spadku. Koszmar!
A dlaczego akurat tak? Sprawę spadkową w sądzie robisz normalnie bez problemu i bez rzeczoznawcy i wyceny, bo dzielisz "ten dom na 4 osoby po n%" a nie kwotowo. Dopiero gdyby spadkobiercy chcieli zacząć się wymieniać "ja wezme 100tyś z konta, a ty auto i 20% domu" to by było potrzebne, ale to dopiero 2 sprawa p.t. podział spadku, a ty na razie chcesz tylko ustalić spadkobierców i spadek. Spadkobierców wskazujesz, od razu odpowiedni spadkobiercy zrzekają się spadku i sprawa gotowa.
  Trzeba zrobić listÄ™ co tam jest w spadku, tzn dobrze opisać np samochĂłd marka nr-rej, nr-vin itd, budynek nr ksiegi, fundusze w banku X w kwocie... bo na podstawie tego zostanie wystawione przez sÄ…d postanowienie ĹĽe takie a takie dobra przechodzÄ… na takÄ… osobÄ™, i na podstawie takiego postanowienia - bÄ™dzie ta osoba mogĹ‚a sprzedać/zrobić wpis w ksiÄ™dze wieczystej itp. BĹ‚Ä…d - literĂłwka np w nr-rej samochodu przez sÄ…d nie zostanie wyĹ‚apana (a wrÄ™cz nie zostanie sprawdzona pewnie w ogĂłle) a potem bÄ™dzie zamieszanie jak to odkrÄ™cić.

Przy okazji sprawy spadkowej od razu podnosicie "zrzekam się spadku" a matka przyjmie z dobrodziejstwem inwentarza - i macie wszystko w jeden dzień na jednej rozprawie, średnio ~15minut w sądzie.
Wycenę masy spadkowej robisz "po cenach rynkowych" dla urzędu skarbowego, gdzie musisz złożyć papierek (lub ten kto przejmie spadek) że to-i-to otrzymuje, że spadkodawca był w "pierwszej grupie podatkowej", i prosi o zwolnienie z podatku na tą okoliczność itd.

Data: 2010-02-02 00:04:31
Autor: Adam Czajka
Czy spadek może przypaść tylko matce m imo, że jest jeszcze 4 dzieci?
Niestety odrzucenie nie wchodzi w grę ze względu na nasze dzieci dzieci.

Adam Czajka

Data: 2010-02-02 00:20:39
Autor: Adam Czajka
Czy spadek może przypa¶ć tylko ma tce mimo, że jest jeszcze 4 dzieci?
Witam.

To może konkretniej. Czy musimy przyj±ć tak± czę¶ć spadku jaka wynika
z ustawy? Czy możemy przed s±dem zgodnie o¶wiadczyć, że należy nam się
inna kwota? Np. tylko 1 zł, a resztę dostanie matka? Skoro ludzie
w s±dzie twierdz±, że należy im sie więcej, to może mog± tez stwierdzić,
że mniej? W końcu co za różnica dla s±du?

Adam Czajka

Data: 2010-02-01 19:52:31
Autor: witek
On 2/1/2010 5:20 PM, Adam Czajka wrote:
[...]

Nie. Ustawa zadecydowała za was ile kto dostanie.

Poszukaj jeszcze co¶ na temat zniesienia współwłasno¶ci.
To się może odbyć na zasadzie 100:0 na rzecz mamy.
Byleby nie bylo jakich¶ rozliczeń finansowych bo zapłacicie podatek.
Tylko w tym przypadku chyba też nie unikniesz wyceny. Tego nie wiem. Sprawdz u notariusza. Być może w przypadku 100:0 uda sie unikn±ć wyceny.

Tylko po co to robicie. Za xxx lat będziecie dzielic i płacić jeszcze raz. Niestety.
Może zostawić tak jak jest.

Data: 2010-02-02 20:27:06
Autor: Cyb
Czy spadek może przypaść tylko matce mimo, że jest jeszcze 4 dzieci?
On Mon, 01 Feb 2010 20:35:16 +0100, Adam Czajka <nie_pisz@pri.v>
wrote:

Czy możemy w s±dzie złożyć wnioski o dział spadku - nieruchomo¶ci,
która jest jedynym przedmiotem spadku, tak aby cało¶ć przypadła matce?

nie wiem jak teraz, ale jakis czas temu:

1. sprawa o nabycie spadku, kazdy wg ustawy odziedziczy jakis % masy
spadkowej
2. sprawa o dzial spadku (teraz taniej, po zgodzie placisz w sadzie
300 pln) i we wniosku piszesz, ze cala nieruchomosc przypada matce.
jak na rozprawie wszyscy potwierdza to jest OK,
dla was po prostu nie zostaje masy spadkowej i tyle (no ale skoro
idziecie po zgodzie to tak moze byc i nikt nie bedzie wnikal).

pozdarwiam,
Cyb

Data: 2010-02-03 21:02:34
Autor: Johnson
Cyb pisze:

2. sprawa o dzial spadku (teraz taniej, po zgodzie placisz w sadzie
300 pln) i we wniosku piszesz, ze cala nieruchomosc przypada matce.
jak na rozprawie wszyscy potwierdza to jest OK,

A jeszcze taniej wezwanie do próby ugodowej w sprawie o dział spadku - 40 zł. Na posiedzeniu zawieracie ugodę i już.