Czy to będzie praca na rzecz byłego praco dawcy??

Data: 2014-09-24 11:32:43
Autor: Piotr
Czy to będzie praca na rzecz byłego praco dawcy??
Jest taka sytuacja: właśnie otwieram działalność gospodarczą i oczywiście zamierzam korzystać z przywileju obniżonej składki ZUS. I już na początku mam propozycję dobrze płatnego zlecenia jako podwykonawca, z tym że finalnym odbiorcą będzie firma dla której jeszcze kilka miesięcy temu pracowałem na etacie. Czyli żeby było jaśniej, były pracodawca zamawia pracę u firmy X, firma X zamawia wykonanie tej pracy u mnie. Ja rozliczam się wyłącznie z X.
Czy jeśli podejmę się tego zlecenia to stracę prawo do niskiej składki? Jeśli nie, na co zwracać uwagę żeby nie podpaść ZUS/US?

pozdrawiam

Data: 2014-09-30 10:39:53
Autor: Iw
Czy to będzie praca na rzecz byłego pracodawcy??
Twoim zleceniodawca będzie firma X, a nie były pracodawca. Nie tracisz prawa do preferencyjnego ZUS. Chyba że zostanie udowodnione, że stan faktyczny to skutek obejścia przepisów:)...

iw

Data: 2014-09-30 12:57:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 30 Sep 2014, Iw wrote:

Twoim zleceniodawca będzie firma X, a nie były pracodawca.

  Hm...
  Ale przepis stanowi "na rzecz", a nie "na rachunek".
  Nie jest to aby zgrabna pułapka?

Nie tracisz prawa do preferencyjnego ZUS.
Chyba że zostanie udowodnione, że stan faktyczny to skutek obejścia przepisów:)...

  IMO, Piotr nie napisał najważniejszego: czy czynności przy zleceniu
będą takie same, jak to co wykonywał w pracy.
  A co najmniej czego będzie dotyczyła umowa ;>

  Tak dla porządku - nawet jeśli miałoby to powodować "wylot" ze
zmniejszonych składek, to (w odróżnieniu od opodatkowania ryczałtem
i liniowo) można "wrócić" do składek obniżonych po skończeniu umowy:

http://www.gofin.pl/17,1,109,141221,uslugi-na-rzecz-bylego-pracodawcy-a-korzystanie-z-ulgi-dla.html

iw

pzdr, Gotfryd
BTW:
O: Bo normalnie każdy czyta z góry na dół...
P: Dlaczego ???
O: Pisanie nad cytatem !
P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

Data: 2014-09-30 14:01:28
Autor: Iw
Czy to będzie praca na rzecz byłego pracodawcy??
 Ale przepis stanowi "na rzecz", a nie "na rachunek".
 Nie jest to aby zgrabna pułapka?

No tak, to trzeba by było jeszcze rozszyfrować znaczenie zwrotu "na rzecz". Pułapek generalnie jest sporo w naszym prawie podatkowym.

 IMO, Piotr nie napisał najważniejszego: czy czynności przy zleceniu
będą takie same, jak to co wykonywał w pracy.
 A co najmniej czego będzie dotyczyła umowa ;>

To prawda, ale zakładam, że skoro się zastanawia nad możliwością utraty preferencyjnego ZUS, to pewnie ma zamiar wykonywać te same czynności.

 Tak dla porządku - nawet jeśli miałoby to powodować "wylot" ze
zmniejszonych składek, to (w odróżnieniu od opodatkowania ryczałtem
i liniowo) można "wrócić" do składek obniżonych po skończeniu umowy:

W sumie to można by się zastanowić, czy nie mógłby ewentualnie zatrudnić się u swojego byłego pracodawcy i w ten sposób móc wykonywać na jego rzecz zlecenie nie tracąc preferencyjnego ZUS-u. Były pracodawca nie będzie już wtedy byłym, lecz bieżącym pracodawcą;). A w przepisach, z tego co pamiętam, mowa jest jedynie o byłym pracodawcy.

O: Pisanie nad cytatem !
P: Jakie są przykłady irytujących obyczajów niektorych newsowiczów ?

Wstydzę się i kajam, moje jedyne wytłumaczenie, to długa nieobecność w newsach.
pzdr.
iw

Data: 2014-10-03 00:54:20
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 30 Sep 2014, Iw wrote:

 Ale przepis stanowi "na rzecz", a nie "na rachunek".
 Nie jest to aby zgrabna pułapka?

No tak, to trzeba by było jeszcze rozszyfrować znaczenie zwrotu "na rzecz".

  Otóż to - z jednej strony, rzuciłem okiem na strony z opisami i wygląda
iż wszyscy uważają iż ważna jest strona formalnoprawna, z drugiej mam
pewne wątpliwości.

[...]

  A ja na odwrót: że skoro pyta, to znaczy nie wie, może więc nie
wiedzieć, iż tym kryterium nie jest samo wykonywanie dla pracodawcy,
ale wykonywanie "tego co w pracy" :)

[...]

  Sprawdź, cytuję z art.9a.3: "na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy".
  Przewidzieli ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-10-03 15:42:25
Autor: m
On Tue, 30 Sep 2014, Iw wrote:

> [...]
   Otóż to - z jednej strony, rzuciłem okiem na strony z opisami i wygląda
iż wszyscy uważają iż ważna jest strona formalnoprawna, z drugiej mam

Najlepiej dać Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek. Rozliczać się tak jakby wolno było stosować ulgowy zus, ale na boku odkładać różnicę między wersją "wolno" a "nie wolno".

Jak się za kilka lat okaże że nie wolno, to tylko odsetki dołożyć.

Jak się za X lat (7?) okaże że nie okazało się że nie wolno, to jest jakaś kwota odłożona :).

p. m.

Data: 2014-10-14 10:31:05
Autor: Piotr
Czy to będzie praca na rzecz byłego pracodawcy??

  IMO, Piotr nie napisał najważniejszego: czy czynności przy zleceniu
będą takie same, jak to co wykonywał w pracy.

Były by bardzo zbliżone do tych, które wykonywałem na przedostatnim stanowisku (kilka lat temu) u byłego pracodawcy.

  A co najmniej czego będzie dotyczyła umowa ;>

Chodziło o zaprojektowanie i wykonanie pewnego urządzenia. Zrobienie tego wymagało dobrej znajomości technologii i procesu produkcyjnego stosowanego w tej konkretnej firmie.

Ogólnie sprawa nieaktualna, nie podjąłem się tego zlecenia. Ale dzięki za informacje, może przydadzą się w przyszłości.

pozdrawiam

Czy to będzie praca na rzecz byłego praco dawcy??