Czy to koniec 8-ki?

Data: 2018-05-24 22:35:04
Autor: Jacek G.
Czy to koniec 8-ki?
Od ładnych paru lat jeżdżę na napędzie 3x8 klasy +-Alivio i jest to osprzęt dla mnie wystarczający. Ostatnio chciałem jednak wymienić niektóre elementy w jednym z rowerów - np. manetki gripshift na cynglowe. No i okazuje się, że coraz trudniej dostać komponenty 8-rzędowe. Cudem znalazłem starą wersję manetek Alivio - lewą w jednym, prawą w innym sklepie, ale współczesne Alivio, to już 9-rzędów, Acera jest jeszcze w wersji 8, ale jest też 9-rzędowa. Nawet Altus jest już na 9-rzędów. Podobnie z przerzutkami. Wygląda na to, że niedługo najprostsze rowery będą nadal na 7-rzędowym wolnobiegu, bo jest tego jeszcze całkiem sporo w ofercie, a potem będzie już 9-tka. Może pozostanie jakiś 8-rzędowy Altus. A przejście z 8-ki na 9-tkę, by mieć do dyspozycji komponenty nieco wyższej klasy, to już spory koszt - policzyłem, że ok. 700 - 800 zł. Ale może kiedyś będzie trzeba.
I jak tu żyć? ;)
--
Jacek G.

Data: 2018-05-25 10:12:49
Autor: qrt
Czy to koniec 8-ki?
Dnia Thu, 24 May 2018 22:35:04 +0200, Jacek G. napisał(a):

Od ładnych paru lat jeżdżę na napędzie 3x8 klasy +-Alivio i jest to osprzęt dla mnie wystarczający.

w sumie to dość ciekawe bo np w grupach szosowych przez pewien czas nie
było napędów 8s aż wprowadzono nową grupę claris. I ona sobie elegancko egzystuje gdzieś na dole hierarchii podczas gdy 8s z
napędów MTB jest sukcesywnie rugowane.

Data: 2018-05-25 04:26:58
Autor: Piecia aka dracorp
Czy to koniec 8-ki?
W dniu piątek, 25 maja 2018 10:12:53 UTC+2 użytkownik qrt napisał:
[...]
Może dlatego, że tutaj coraz częściej się pojawia 1xX. Ostatnio przyglądałem się kasetom do napędów 1 rzędowych, cena ~1500PLN :) Ale to chyba wyższa półka..

Data: 2018-05-25 14:55:49
Autor: ń
Czy to koniec 8-ki?
Nie tylko 8-, bo nawet i 9-rzędowe.
Przy czym dla mnie chore są ceny m.in. manetek - nie rozumiem, co w manetkach tyle kosztuje, szczególnie porównując pomiędzy grupami :-o

-- -- -
8s z napędów MTB jest sukcesywnie rugowane.

Data: 2018-05-25 12:43:46
Autor: Marek
Czy to koniec 8-ki?
ń:

Nie tylko 8-, bo nawet i 9-rzędowe.

Fakt. Biznes musi się kręcić, ale ten kręci się ciut za szybko.
Przynajmniej dla konserwatystów, przywiązanych do "starego, dobrego" :).
W zeszłym roku szukaliśmy w sieci przerzutek przednich XT, radzących
sobie z systemem 3x9... i pipa. Coś się znalazło, ale już tylko prawie
kompatybilne. A wiadomo, jak jest z "prawie". Wyregulować toto precyzyjnie nie sposób, więc przy kombinacji przełożeń ze zbyt ukośnym
prowadzeniem łańcucha słychać, jak trze o wózek.
A jak już narzekać na postęp, to i o "dyskryminacji" przez producentów
miłośników standardu 26'' warto wspomnieć. Na rynku coraz mniej dla nich
ram, opon i amortyzatorów.
Jacek pyta, "jak żyć"? Cóż, trza kombinować jak miłośnicy starych
Junaków, albo zastąpić "stare dobre" "nowym, kasożernym, niekoniecznie
lepszym". Ewentualnie rzucić rower :).

--
Marek

Data: 2018-05-28 20:31:32
Autor: Jan Cytawa
Czy to koniec 8-ki?
ń pisze:

Przy czym dla mnie chore są ceny
m.in. manetek - nie rozumiem, co w manetkach tyle kosztuje,
szczególnie porównując pomiędzy grupami :-o

Nie wiesz? jak zwykle najdrozszy jest napis.

Jan Cytawa

Data: 2018-05-25 20:59:54
Autor: ToMasz
Czy to koniec 8-ki?
W dniu 24.05.2018 o 22:35, Jacek G. pisze:
[...]
nie. poprostu w niższych grupach pojawia się więcej biegów, ale ciągle są dostępne w shimano komponenty do 5  biegów i więcej. 7rzędowe kastety mają od 20 lat najlepszy stosunek trwałości do ceny.

ToMasz

Data: 2018-05-25 21:24:35
Autor: Ignac
Czy to koniec 8-ki?

http://allegro.pl/dzw-przerz-ham-3x7-rz-shimano-st-ef510-komplet-i7315139692.html

http://allegro.pl/manetki-shimano-acera-sl-m360-3x8-linki-i6736038739.html

http://allegro.pl/dzwignie-manetki-shimano-sl-m310-3x8-altus-linki-i6227472416.html

Data: 2018-05-28 00:10:51
Autor: Jacek G.
Czy to koniec 8-ki?
W dniu sobota, 26 maja 2018 06:24:37 UTC+2 użytkownik Ignac napisał:
[...]

Te przykłady tylko potwierdzają to co napisałem. Przy 8 rzędach nie podskoczysz wyżej niż Acera, a niedługo może i Altus. Nie mówię też o używkach, bo te pewnie będą jakiś czas dostępne.
Mówię o trendzie w nowoprodukowanych rowerach i osprzęcie. Trochę wynika on zapewne z odejścia (w rowerach górskich) od kół 26" na rzecz 27,5" i 29". Przyznam, że gdybym miał kupować rower na większych kółkach, to wszedłbym w minimum 9 rzędowe Alivio, ale to główne dlatego, że robię czasem jakieś wypady w góry i potrzebuję w miarę szerokiego i równomiernie rozłożonego zakresu przełożeń. W lżejszym terenie przy większych kołach 8-ka nadal by wystarczyła jeśli chodzi o zakres przełożeń, ale wybór osprzętu będzie w tym przypadku ograniczony do niższych klas.
--
Jacek G.

Data: 2018-05-25 22:14:51
Autor: PeJot
Czy to koniec 8-ki?
W dniu 2018-05-24 o 22:35, Jacek G. pisze:
[...]

Całkiem normalnie. Kasety 8 rzędowe klasy HG40 są nadal dostępne, łańcuchy HG71 też. Manetki - przy odrobinie szczęścia da się znaleźć używane niezniszczalne 8 rzędowe XT. Przerzutki - aktualnie na OLXie jest ze 4 RD-M737 czyli 8 rzędowe XT. Korby - 8 rzędowe klasy Acera są dostępne, ew. używane korby + nowe koronki. A jak nie 8, to i 9 rzędowy napęd da się skomponować z używanych klamotów, bo ludzie przerzucają się na 1xfafnaście i ceny używek 3x9 idą w dół. Owszem, kupowanie używek wymaga nieco doświadczenia, ale nikt nie mówi że będzie le_t_ko :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2018-07-03 08:08:43
Autor: Adam Kadlubek
Czy to koniec 8-ki?
W dniu czwartek, 24 maja 2018 22:35:05 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:
I jak tu żyć? ;)

Przejść na 9? Różnica cenowa pomiędzy 7/8/9 jest w tym momencie symboliczna. Szczerze, gdybym miał taki problem, to bym od razu szedł w 10 czy nawet 11 bo koszta znikome, tanie kasety na aliexpress są. Łańcuch 11rz da się kupić za 50 zeta.

Nie rozumiem takiego trzymania się ósemki, Miało to może sens dwie dekady temu, kiedy z 8 na 9 płaciło się dwa razy więcej. Teraz to już raczej sztuka dla sztuki.

--
Adam Kadłubek

Data: 2018-07-03 15:51:28
Autor: Adam Kadlubek
Czy to koniec 8-ki?
W dniu wtorek, 3 lipca 2018 22:50:56 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:
W dniu 2018-07-03 o 17:08, Adam Kadlubek pisze:
Tak jak pisałem - przejście z 8 rzędowego Alivio na 9 rzędowe Alivio, to
koszt ok. 800 zł - bo jednorazowo trzeba wymienić wszystko - manetki,
korbę, suport, kasetę, łańcuch i obie przerzutki.

???

Manetka tylna: 50 zeta
Łańcuch: 50 zeta
Kaseta: 50 zeta
łącznie: 150 zeta

Gdzie tutaj 800zł? Cała reszta jest kompatybilna...

Przejście na 10 to ciut drożej bo:

Manetka tylna: 50zł
Kaseta: ~80zł
Łańcuch: 50zł
Przednia przerzutka, jeżeli będzie potrzeba: 30zł

łącznie 200zł. Reszta przechodzi bez problemu.

--
Adam Kadłubek

Data: 2018-07-04 22:17:52
Autor: Jacek G.
Czy to koniec 8-ki?
W dniu 2018-07-04 o 00:51, Adam Kadlubek pisze:
[...]

No może faktycznie przesadziłem, bo jak to liczyłem, to dodałem chyba
koszt serwisu, zakładając, że nie chciałoby mi się samemu wszystkiego
przekładać.
Tym niemniej i tak ponad 600 mi wyszło, bo liczyłem też korbę, a jak
korbę, to suport. Liczyłem też lewą klamkomanetkę, bo nie chciałbym mieć
innego modelu z lewej, a innego z prawej. No i zakładałem, że nie schodzę
do niższej grupy niż mam, czyli Alivio. Zakładałem też zmianę przerzutek,
które też niby są dedykowane do określonej ilości rzędów, no i te moje są już wysłużone.
Pytanie - czy na pewno korba 8-ka będzie poprawnie działać z węższym
łańcuchem 9-rzędowym? Czy korba i/lub łańcuch nie ulegną szybszemu zużyciu?
Różne opinie na ten temat słyszałem i nie wiem.
Ale na razie i tak zostaję przy 8-ce.

--
Jacek G.

Data: 2018-07-04 15:40:07
Autor: Adam Kadlubek
Czy to koniec 8-ki?
W dniu środa, 4 lipca 2018 22:17:55 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:
No może faktycznie przesadziłem, bo jak to liczyłem, to dodałem chyba
koszt serwisu, zakładając, że nie chciałoby mi się samemu wszystkiego
przekładać.

To i tak, ponad kwestię normalnej wymiany osprzętu, kwestia zmiany manetki. Nie wiem jakie są ceny w serwisach, bo sam śrubkuję, ale jestem pewny, że nie są to setki zł za zmianę manetki.

Tym niemniej i tak ponad 600 mi wyszło, bo liczyłem też korbę, a jak
korbę, to suport. Liczyłem też lewą klamkomanetkę, bo nie chciałbym mieć
innego modelu z lewej, a innego z prawej.

Ok, ale to już grymaszenie. W najtańszej opcji przejście na 9 sprowadza się do zmiany manetki/klamkomanetki, gdyż reszta komponentów różni się w cenie o złotówki i to często w zaskakujących kierunkach.

No i zakładałem, że nie schodzę
do niższej grupy niż mam, czyli Alivio. Zakładałem też zmianę przerzutek,
które też niby są dedykowane do określonej ilości rzędów, no i te moje są już wysłużone.

TO i tak byś wymieniał, jeżeli wysłużone. Jeżeli zaś sprawne, to ósemkowe przerzutki hulają na 9 bez problemu.

Pytanie - czy na pewno korba 8-ka będzie poprawnie działać z węższym
łańcuchem 9-rzędowym? Czy korba i/lub łańcuch nie ulegną szybszemu zużyciu?
Różne opinie na ten temat słyszałem i nie wiem.

Nic się nie stanie. Na 8 rzędowej korbie i 11 rzędowy łańcuch działa bez problemu.

Ale na razie i tak zostaję przy 8-ce.

Nie chcę tutaj sugerować, iż 9 to lepsze czy gorsze. Po prostu w pewnym momencie kurczowe trzymanie się 8 rzędów jest trochę pozbawione celu i od dłuższego czasu jest droższe niż przejście na 9 czy nawet 10.

Adam Kadłubek

Data: 2018-07-03 22:50:52
Autor: Jacek G.
Czy to koniec 8-ki?
napisał:
[...]

korbę, suport, kasetę, łańcuch i obie przerzutki. Oczywiście wymiana
pojedynczych elementów - kaseta, łańcuch nie stanowi kosztu większego
niż w 8-ce. Poza tym robi się problem, bo nowe komponenty coraz częściej
przystosowane są do kół 27,5" i 29" - np. korby 40-30-22 lub napędy
2x10, 2x11.
A ja mam stare dobre 26".
A dlaczego trzymać się 8-ki ? No bo zapewnia wystarczający dla mnie
zakres przełożeń. Na korbie 42-32-22 i kasecie 11 -32  i 26" kołach mam
uniwersalny rower do turystyki zarówno nizinnej, jak i górskiej i
wykosztowanie się na 9-kę czy 10-kę nic nie wnosi.
Póki co zakupię chyba zapas części zamiennych do 8-ki, a jak się
skończą, to pomyślę może o nowym rowerze ;)
--
Jacek G.

Data: 2018-07-05 08:30:51
Autor: Rowerex
Czy to koniec 8-ki?
[...]

Kurczowe trzymanie się 8-ki co ma wnieść? Zresztą, zawsze można wywalić koronkę 11z z kasety 9-rz 11-32 i zrobić skróconą 12-32 (12z ma też może być "pierwsza" jak 11z) - trzeba miejsce na końcu bębenka uzupełnić podkładką i starą zębatką i ograniczyć wychylenie przerzutki. Skrócona kaseta ma tą zaletę, że jedna koronka więcej jest dostępna dla blatu korby. No chyba, że ktoś woli zjazdy i musi mieć koniecznie 42/11, bo inaczej nie ma przyjemności z jazdy.

Pozdr-
-Rowerex

Czy to koniec 8-ki?