Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?

Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?

Data: 2011-01-05 23:42:05
Autor: hss
Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?
Data: 2011-01-06 03:43:42
Autor: Dariusz K. Ładziak
Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?
Użytkownik  hss napisał:
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,8907869,Chiny_testuja_prototyp__niewidzialnego__mysliwca_J_20.html

Skrzydełek Margańskiego po zdjęciach nie rozpoznasz. Ich istotą jest samoczynny wpływ na stabilność płatowca wynikający z odpowiedniego dobrania elastycznego ich mocowania. Jeśli są sterowane a nie tylko elastycznie osiowane to nie są "skrzydełkami Margańskiego" a zwykłym usterzeniem w układzie kaczki (coraz częstsze rozwiązanie - sterolotki z tyłu w układzie klasycznego usterzenia ogonowego plus stery wysokości z przodu jak w kaczce).

Poczytaj patent na skrzydełka Margańskiego i wyczuj co jest jego istotą.

--
Darek

Data: 2011-01-07 01:12:01
Autor:
Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?
Dariusz K. Ładziak <dariusz.ladziak@neostrada.pl> napisał(a):
U=BFytkownik  hss napisa=B3:
> http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,8907869,Chiny_testuja_prototyp__niew=
idzialnego__mysliwca_J_20.html

Skrzyde=B3ek Marga=F1skiego po zdj=EAciach nie rozpoznasz. Ich istot=B1 j=
est=20
samoczynny wp=B3yw na stabilno=B6=E6 p=B3atowca wynikaj=B1cy z odpowiedni=
ego=20
dobrania elastycznego ich mocowania. Je=B6li s=B1 sterowane a nie tylko=20
elastycznie osiowane to nie s=B1 "skrzyde=B3kami Marga=F1skiego" a zwyk=B3=
ym=20
usterzeniem w uk=B3adzie kaczki (coraz cz=EAstsze rozwi=B1zanie - sterolo=
tki z=20
ty=B3u w uk=B3adzie klasycznego usterzenia ogonowego plus stery wysoko=B6=
ci z=20
przodu jak w kaczce).

Poczytaj patent na skrzyde=B3ka Marga=F1skiego i wyczuj co jest jego isto=
t=B1.

-- =20
Darek

Thaks -w patent sie faktycznie nie wczytalem. A gdzies w sieci mozna?
No i rzeczywiscie  zawsze sie zastanawialem czym sie roznia od usterzenia w
ukladzie kaczki. Mowisz odpowiednio wywazone/dobrane mocowanie elastyczne?!?
Czyli auto?sterownosc analogowa! A co ze sterowaniem dynamicznym? Klasyczne
klapy/lotki? Bo myslalem ze same skrzydelka zalatwiaja kwestie sterowania -nie
tylko wysokoscia...


--


Data: 2011-01-07 23:54:27
Autor: Dariusz K. Ładziak
Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?
Użytkownik kiepsk@gazeta.SKASUJ-TO.pl napisał:
Dariusz K. Ładziak<dariusz.ladziak@neostrada.pl>  napisał(a):

U=BFytkownik  hss napisa=B3:
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,8907869,Chiny_testuja_prototyp__niew>> idzialnego__mysliwca_J_20.html

Skrzyde=B3ek Marga=F1skiego po zdj=EAciach nie rozpoznasz. Ich istot=B1 j>> est=20
samoczynny wp=B3yw na stabilno=B6=E6 p=B3atowca wynikaj=B1cy z odpowiedni>> ego=20
dobrania elastycznego ich mocowania. Je=B6li s=B1 sterowane a nie tylko=20
elastycznie osiowane to nie s=B1 "skrzyde=B3kami Marga=F1skiego" a zwyk=B3>> ym=20
usterzeniem w uk=B3adzie kaczki (coraz cz=EAstsze rozwi=B1zanie - sterolo>> tki z=20
ty=B3u w uk=B3adzie klasycznego usterzenia ogonowego plus stery wysoko=B6>> ci z=20
przodu jak w kaczce).

Poczytaj patent na skrzyde=B3ka Marga=F1skiego i wyczuj co jest jego isto>> t=B1.

-- =20
Darek

Thaks -w patent sie faktycznie nie wczytalem. A gdzies w sieci mozna?
No i rzeczywiscie  zawsze sie zastanawialem czym sie roznia od usterzenia w
ukladzie kaczki. Mowisz odpowiednio wywazone/dobrane mocowanie elastyczne?!?
Czyli auto?sterownosc analogowa! A co ze sterowaniem dynamicznym? Klasyczne
klapy/lotki? Bo myslalem ze same skrzydelka zalatwiaja kwestie sterowania -nie
tylko wysokoscia...

W samolotach z podwójnym usterzeniem poziomym te "skrzydałka" faktycznie załatwiają sterowność w pełni - są niezależnie od usterzenia poziomego ogonowego sterowane, cuda można w ten sposób wyczyniać ale tylko w samolotach FBW. Bez komputera nie da rady opanować dwóch kompletów sterolotek (bo i przód i tył wówczas tak pracuje).
A pomysł Margańskiego polega na tym żeby przyczepić do osi tych skrzydełek odpowiednio dobrane sprężyny i uzyskać w ten sposób zupełnie samoczynne, bezobsługowe i nie wymagające ani komputera ani aktywnego sterowania elementy zwiększające stabilność płatowca. Zasadnicze sterowanie idzie przez klasyczny układ sterów ogonowych. To nie jest pomysł na myśliwce supermanewrowe - to jest pomysł na samoloty dyspozycyjne w klasie ekonomicznej.
A opis znalazłem gdzieś na stronie firmy Margańskiego et co.

--
Darek

Data: 2011-01-31 13:59:57
Autor: myszek
Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?
"Dariusz K. Ładziak" wrote:

A pomysł Margańskiego polega na tym żeby przyczepić do osi tych
skrzydełek odpowiednio dobrane sprężyny i uzyskać w ten sposób zupełnie
samoczynne, bezobsługowe i nie wymagające ani komputera ani aktywnego
sterowania elementy zwiększające stabilność płatowca.

Ojej.
Jakies 20 lat temu, bedac na konferencji w Berlinie (wschodnim; mur runal kilka miesiecy pozniej), zobaczylem w sklepie z zabawkami
samolocik wystrzeliwany z procy, ktorego skrzydlo bylo zamocowane
do kadluba ruchomo, z gumowym odciagiem.

Spodobala mi sie koncepcja, przeliczylem: okazalo sie, ze jezeli
*srodek ciezkosci polozony jest w srodku parcia dla jednakowych
 katow natarcia skrzydla i statecznika
*naciag gumki jest tak dobrany, aby w locie poziomym skrzydlo i  statecznik mialy jednakowe katy natarcia

to uzyskamy stabilny lot poziomy z _dowolna_ predkoscia.
Czyli samolot wystrzelony poziomo z procy bedzie lecial caly czas
prosto, az do utraty predkosci, a nie wykrecal dzikich petli (jak to zwykle robia takie zabawki).

Modelik zrobilem, wyprobowalem z bardzo pozytywnym wynikiem i sprezentowalem mlodszemu pokoleniu. Byl to najdalej latajacy
samolocik wystrzeliwany z procy, jaki widzialem - ale dalibog, nigdy nie przyszlo mi do glowy to patentowac. Zwlaszcza ze, jako sie rzeklo, przede mna byli Niemcy. W dodatku wschodni :)

pozdrowienia

krzys


--
_^..^_)_
\      /
 \____/

Czy to z przodu J-20 to nie skrzydelka Marganskiego?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona