Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Data: 2010-08-11 14:06:20
Autor: Marian PaĽdzioch
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Witam,
chcialbym stworzyc serwis intrrnetowy, w ktorych uzytkownicy beda mogli zakladac konta. Konta beda sie skladac z podstawowych danych takich jak nick oraz adres e-mail. Nie po kazdym adresie mozna zidentyfikowac dana osobe, ale po niektorych mozna np. mail typu IMIE.NAZWISKO@costamcostam.pl, dodajac do tego jeszcze specyficzny nick i jest. Oczywiscie sa to bardzo rzadkie przypadki, ale jednak sa. Czy musze taka baze rejestrowac w GIODO? Dla mnie jest to troche bez sensu bo blokowalo by to wiele malych serwisow internetowych, ale chce byc w zgodzie z prawem.

Pozdrawiam,
M.

Data: 2010-08-11 12:35:59
Autor: Olgierd
Dnia Wed, 11 Aug 2010 14:06:20 +0200, Marian PaĽdzioch napisał(a):

Czy musze
taka baze rejestrowac w GIODO? Dla mnie jest to troche bez sensu bo
blokowalo by to wiele malych serwisow internetowych, ale chce byc w
zgodzie z prawem.

Dlaczego miałoby to blokować wiele małych serwisów internetowych? Przecież to nic nie kosztuje.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
pstryczki ==> http://www.flickr.com/photos/olgierd/

Data: 2010-08-11 15:27:49
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 11-08-2010 o 14:35:59 Olgierd <no.email.no.spam@no.problem>  napisaĹ‚(a):

Dnia Wed, 11 Aug 2010 14:06:20 +0200, Marian Paździoch napisał(a):

[...]

PrzecieĹĽ to nic nie kosztuje.

Do czasu :-)

--
Tomek

Data: 2010-08-11 17:07:09
Autor: Marian PaĽdzioch
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomo¶ci news:pan.2010.08.11.12.35.59rudak.org...
Dlaczego miałoby to blokować wiele małych serwisów internetowych?
Przecież to nic nie kosztuje.

Wymusza pewna czynnosc co moze byc uciazliwe w przypadku prowadzenia hobbytycznego serwisu, a jesli zapomnimy o czym lub zrobimy to nieodpowiedno to kary juz kosztuja ;). Ale glownie zalezy mi na odpowiedzi czy musze taka baze glaszac do GIODO?
Jakos nie wyobrazam sobie, zeby wiele for internetowych zglaszalo swoje bazy do GIODO, co oczywiscie nie swiadczy o tym, ze robia to zgodni z prawem...

Pzdr.
M.

Data: 2010-08-11 17:14:13
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 11-08-2010 o 17:07:09 Marian Pa¼dzioch <niema@niema.pl> napisał(a):

U¿ytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisa³ w wiadomo¶ci
Dlaczego mia³oby to blokowaæ wiele ma³ych serwisów internetowych?
PrzecieÂż to nic nie kosztuje.

[...]

Kiedyś miałem podobny dylemat i wyszło mi na to, że 95%-99% serwisów
jest na bakier z ustawÄ… o o.d.o. W sieci sÄ… dyskusje na forach typu
forum e-handlu, gdzie kilku aktywistów wdało się w pisemny dialog z giodo
i po kilku miesiącach okazało się że właściwie to są przestępcami.
Niestety na shared-hostingu nie da siÄ™ speĹ‚nić wymagaĹ„ rozporzÄ…dzenia  wykonawczego.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 19:03:41
Autor: Jan Fasola
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Tomek <tomekziel@op.pl> napisał(a):

Kiedy=C5=9B mia=C5=82em podobny dylemat i wysz=C5=82o mi na to, =C5=BCe =
95%-99% serwis=C3=B3w
jest na bakier z ustaw=C4=85 o o.d.o. W sieci s=C4=85 dyskusje na forach=
 typu
forum e-handlu, gdzie kilku aktywist=C3=B3w wda=C5=82o si=C4=99 w pisemn=
y dialog z giodo
i po kilku miesi=C4=85cach okaza=C5=82o si=C4=99 =C5=BCe w=C5=82a=C5=9Bc=
iwie to s=C4=85 przest=C4=99pcami.
Niestety na shared-hostingu nie da si=C4=99 spe=C5=82ni=C4=87 wymaga=C5=84=
 rozporz=C4=85dzenia  =

wykonawczego.

chętnie poznam argumentację, bo nie mogę się zgodzić z takim stwierdzeniem.
zwłaszcza, że z hostingodawc± podpisujesz umowę powierzenia i większo¶ć
problemów pozostaje na jego głowie. oczywi¶cie, np. w sytuacji gdy musisz
usun±ć czyje¶ dane, hostingodawca nie jest w stanie usun±ć ich z kopii
zapasowej - ale to nie jest specyfika hostingu...
pozdrawiam
jarek

Data: 2010-08-12 21:25:28
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 21:03:41 Jan Fasola <wrednyspammer.SKASUJ@gazeta.pl>  napisaĹ‚(a):

[...]

chÄ™tnie poznam argumentacjÄ™, bo nie mogÄ™ siÄ™ zgodzić z takim  stwierdzeniem.
zwłaszcza, że z hostingodawcą podpisujesz umowę powierzenia i większość
problemów pozostaje na jego głowie. oczywiście, np. w sytuacji gdy musisz
usunąć czyjeś dane, hostingodawca nie jest w stanie usunąć ich z kopii
zapasowej - ale to nie jest specyfika hostingu...
pozdrawiam
jarek

Odnośnie shared-hostingu głowy teraz nie dam, bo interesowałem się tematem
jakieĹ› dwa lata temu i nie odtworzÄ™ argumentacji. MoĹĽliwe ĹĽe w tym punkcie
napisałem głupotę i porządny provider załatwia sprawę.
Tyle ĹĽe porzÄ…dny provider kosztuje, co powoduje ĹĽe drobnica albo bÄ™dzie  dziaĹ‚ać
nielegalnie, ale zbankrutuje - a tak siÄ™ dobrobytu nie buduje.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 20:34:04
Autor: Jan Fasola
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Tomek <tomekziel@op.pl> napisał(a):
Odno=C5=9Bnie shared-hostingu g=C5=82owy teraz nie dam, bo interesowa=C5=
=82em si=C4=99 tematem
jakie=C5=9B dwa lata temu i nie odtworz=C4=99 argumentacji. Mo=C5=BCliwe=
 =C5=BCe w tym punkcie
napisa=C5=82em g=C5=82upot=C4=99 i porz=C4=85dny provider za=C5=82atwia =
spraw=C4=99.
Tyle =C5=BCe porz=C4=85dny provider kosztuje, co powoduje =C5=BCe drobni=
ca albo b=C4=99dzie  =

dzia=C5=82a=C4=87
nielegalnie, ale zbankrutuje - a tak si=C4=99 dobrobytu nie buduje.

Nie wiem jak kształtuj± się ceny, ale zgadzam się, że niektórzy w firmach
hostingowych, w ogóle nie wiedzieli o co chodzi, gdy im mówiłem o umowie
powierzenia. Niestety, trzeba było wybrać innego dostawcę (Ci więksi maj±
temat w zasadzie opanowany, ale niektórzy mniejsi dostawcy też do wymogów daj±
się przekonać).
Czy różnice w cenie hostingu s± naprawdę tak duże żeby nie opłaciło się dać
zarobić tym rzetelniejszym?
Osobi¶cie mam odczucie, że jeżeli kto¶ podejdzie poważniej do wymogów
nakładanych przez ustawę, to do realizacji umowy też się bardziej przyłoży...
Ale może się mylę...
pozdrawiam
jarek

Data: 2010-08-12 07:39:48
Autor: Henry(k)
Dnia Wed, 11 Aug 2010 17:07:09 +0200, Marian PaĽdzioch napisał(a):

[...]

Trzeba. A że uci±żliwe to akurat dobrze - za dużo serwisów zbiera zupełnie
niepotrzebnie e-maile.

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2010-08-12 07:02:35
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 12 Aug 2010 07:39:48 +0200, Henry(k) napisał(a):

Trzeba. A że uci±żliwe to akurat dobrze - za dużo serwisów zbiera
zupełnie niepotrzebnie e-maile.

O wła¶nie! Bardzo dobra uwaga.

Data: 2010-08-12 10:24:33
Autor: Marian PaĽdzioch
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:1ox45r84tebj4$.17x3y5237ue1l.dlg40tude.net...
Trzeba. A że uci±żliwe to akurat dobrze - za dużo serwisów zbiera zupełnie
niepotrzebnie e-maile.

I dazymy do podobnej sytuacji jaka jest z obwiazkiem meldunkowym. Trzeba sie kogos uczepic - bo tak, dla zasady. A moze wartaloby taki obowiazek stosowac tylko w niektorych przypadkach gdy mamy do czynienia np. z marketingowym uzytkowaniem d.o., albo szczegolnie w przypadku sklepow internetowyh? A nie w przypadku zwyklej hobbystycznej strony/forum.

Pzdr.
M.

Data: 2010-08-12 09:37:52
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 12 Aug 2010 10:24:33 +0200, Marian PaĽdzioch napisał(a):

A nie w przypadku zwyklej hobbystycznej strony/forum.

Przetwarzanie danych osobowych w celach prywatnych nie podlega ustawie. Nie oznacza to, że można nimi siać.

Data: 2010-08-12 11:28:31
Autor: Henry(k)
[...]

Ale po co Ci e-mail na hobbystycznej stronie? Do rejestracji konta nie jest
potrzebny. Do rozgłaszania nowo¶ci czy komunikatów też nie.
A jak jest potrzebny to zarejestruj w giodo - hobbystyczny nie znaczy
łatwy.

Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2010-08-12 11:36:50
Autor: SDD
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:a55pfc7ug1rk.l3vhwgjyidlb.dlg40tude.net...

[...]

Np. w celu wsparcia dla personalizacji interfejsu (gdy user zapomni hasla), lepszej obslugi forum (przesylanie odpowiedzi na posty) etc.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-08-12 14:24:10
Autor: niusy.pl
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl>

[...]

To wystarczy OpenId

Data: 2010-08-12 14:40:47
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 14:24:10 niusy.pl <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał(a):

UĹĽytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl>

Ale po co Ci e-mail na hobbystycznej stronie? Do rejestracji konta nie  jest
potrzebny. Do rozgłaszania nowości czy komunikatów też nie.
A jak jest potrzebny to zarejestruj w giodo - hobbystyczny nie znaczy
Ĺ‚atwy.

Np. w celu wsparcia dla personalizacji interfejsu (gdy user zapomni  hasla),

To wystarczy OpenId

A czym się różni użycie OpenID od adresu email, w przypadku ogólnym?

--
Tomek

Data: 2010-08-12 22:58:16
Autor: niusy.pl
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

UĹĽytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl>

[...]

Tym, że identyfikator OpenId używany jest przez serwis do logowania użytkownika bez użycia hasła.

Data: 2010-08-12 23:05:23
Autor: Tomek
Dnia 12-08-2010 o 22:58:16 niusy.pl <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał(a):

[...]

Tym, ĹĽe identyfikator OpenId uĹĽywany jest przez serwis do logowania  uĹĽytkownika bez uĹĽycia hasĹ‚a.

A w jaki sposĂłb identyfikator OpenId rozwiÄ…zuje problem tego,
ĹĽe adres email jest potencjalnÄ… danÄ… osobowÄ…?

--
Tomek

Data: 2010-08-12 11:41:05
Autor: Tapatik
Użytkownik Henry(k) napisał:
[...]

Jest potrzebny do rejestracji konta. Je¶li kiedy¶ zapomnisz hasła na takim forum to jak administrator ma Cię zidentyfikować, że Ty to Ty?
Natomiast maj±c mail podany przy rejestracji da radę odzyskać konto.

Do rozgłaszania nowo¶ci i komunikatów jak najbardziej przydaje się mail.
Jak chcesz je inaczej przysłać do użytkowników?

No i teraz pytanie, czy zbiór maili i nazw użytkowników to s± dane osobowe czy nie.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-12 09:54:14
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 12.08.2010 Tapatik <tapatik@bez.spamu> napisał/a:

[...]

Je¶li nie podam email i zapomnę hasła, to je utracę, proste. Email
nie powinien być po prostu obligatoryjny - na moje ryzyko. I tak w ww.
przypadkach stosuję email jednorazowy lub delimiterowany.

Do rozgłaszania nowo¶ci i komunikatów jak najbardziej przydaje się mail.
Jak chcesz je inaczej przysłać do użytkowników?

RSS? na personalizowanym linku. Fajne w tym przypadku jest to że wypisujesz się
z komunikatów po stronie czytnika (jedna forma dla wszystkich) a nie w mechanizmach
forum, których możesz nie znać.

No i teraz pytanie, czy zbiór maili i nazw użytkowników to s± dane osobowe czy nie.

Na pewno dane osobowe, w my¶l ustawy, potrafi± do¶ć niskim kosztem jednoznacznie
zidentyfikować własciciela.

Bałagan to się zacznie jak openid się rozpowszechni :) bo teraz to będzie czy
nie dana osobowa? Management openid jest po stronie administarcji openid, a dla
własciwego portalu jest ona tylko dzierżawiona, a czy ma na to zgodę okre¶la
user, to teraz kto ma się zgłaszać do GIODO? ;)

--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeĽdzić po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".

Data: 2010-08-12 12:21:03
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 11:54:14 Sergiusz Rozanski  <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisaĹ‚(a):

BaĹ‚agan to siÄ™ zacznie jak openid siÄ™ rozpowszechni :) bo teraz to  bÄ™dzie czy
nie dana osobowa?

Albo taki Facebook Connect, gdzie masz id usera podane na talerzu.
I teraz ja, jako `mały pionek` nie mogę legalnie dodać FB Connect
do swojego serwisu, bo zbankrutuję na opłatach za serwerze.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 15:15:16
Autor: Massai
Sergiusz Rozanski wrote:

> [...]

Na pewno dane osobowe, w my¶l ustawy, potrafi± do¶ć niskim kosztem
jednoznacznie zidentyfikować własciciela.

Nie jestem co do tego tak przekonany.

Adres e-mail wraz z ksywk± miałby pozwolić "jednoznacznie
zidentyfikować wła¶ciciela"?
Pewnie by się dało, ale raczej nie "niskim kosztem".

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-12 14:43:42
Autor: niusy.pl
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "Tapatik" <tapatik@bez.spamu>

[...]

Kto mówi, że kiedykolwiek zapomnisz hasło ?

Data: 2010-08-12 15:37:57
Autor: Tomek
Dnia 12-08-2010 o 14:43:42 niusy.pl <dsfds@niusy.pl.invalid> napisał(a):

UĹĽytkownik "Tapatik" <tapatik@bez.spamu>

[...]

Natomiast mając mail podany przy rejestracji da radę odzyskać konto.

Kto mówi, że kiedykolwiek zapomnisz hasło ?

A masz moĹĽe takie forum albo inny serwis i wiesz jakie sÄ… statystyki  zapominania hasĹ‚a ?

--
Tomek

Data: 2010-08-13 00:22:04
Autor: niusy.pl
[...]

Jest potrzebny do rejestracji konta. Jeśli kiedyś zapomnisz hasła na takim forum to jak administrator ma Cię zidentyfikować, że Ty to Ty?
Natomiast mając mail podany przy rejestracji da radę odzyskać konto.

Kto mówi, że kiedykolwiek zapomnisz hasło ?

A masz moĹĽe takie forum albo inny serwis i wiesz jakie sÄ… statystyki
zapominania hasła ?
--

To nieistotne. Chodzi o to czy musisz podać email by korzystać z serwisu.

Data: 2010-08-19 11:35:21
Autor: Tapatik
Użytkownik niusy.pl napisał:

UĹźytkownik "Tomek" <tomekziel@op.pl>

Ale po co Ci e-mail na hobbystycznej stronie? Do rejestracji konta
nie jest
potrzebny. Do rozg�aszania nowo�ci czy komunikatów teş nie.
A jak jest potrzebny to zarejestruj w giodo - hobbystyczny nie znaczy
�atwy.

Jest potrzebny do rejestracji konta. Je�li kiedy� zapomnisz has�a
na takim forum to jak administrator ma Ci� zidentyfikowa�, şe Ty
to Ty?
Natomiast maj�c mail podany przy rejestracji da rad� odzyska� konto.

Kto mówi, şe kiedykolwiek zapomnisz has�o ?

A masz moşe takie forum albo inny serwis i wiesz jakie s� statystyki
zapominania has�a ?

To nieistotne. Chodzi o to czy musisz poda� email by korzysta� z serwisu.

Istotne.
Sugerujesz, że zapominanie hasła jest na tyle rzadkie, że można je pominąć, a ja ma z tym zjawiskiem dość często do czynienia.
Jeśli użytkownik poda adres mailowy, to będzie mógł te hasło odzyskać automatycznie bez interwencji administratora.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-21 00:57:11
Autor: niusy.pl
[...]

Nie opowiadaj bzdur. W ogóle nie odnoszę się do głupokowatych rozważań na temat tego czy coś jest częste czy rzadkie tylko czy jest potrzebne do utworzenia konta. Do utworzenia potrzebne nie jest, więc konieczności podawania emaila być nie musi. To proste jest. Może ktoś potrzebuje, może tych ktosi jest nawet 99%, ale konieczności nie ma. A według niektórych jest, co nie jest prawdą

Data: 2010-08-19 11:26:06
Autor: Tapatik
[...]

Ja.
Zdarzało mi się to wiele razy.
I wiele razy odzyskiwałem też hasło dla kogo¶.
Tak więc z moich do¶wiadczeń wynika, iż zapominanie haseł jest na tyle częste, że nie da się jego pomin±ć.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-21 00:54:18
Autor: niusy.pl
[...]

Da się. To, że Ty i Tobie podobni maj± z tym problem znaczy tylko tyle, że opcja podania email ma sens, ale do rejestracji ona nie jest potrzebna ani trochę.

Data: 2010-08-12 18:46:34
Autor: Henry(k)
Dnia Thu, 12 Aug 2010 11:41:05 +0200, Tapatik napisał(a):

Jest potrzebny do rejestracji konta. Je¶li kiedy¶ zapomnisz hasła na takim forum to jak administrator ma Cię zidentyfikować, że Ty to Ty?
Natomiast maj±c mail podany przy rejestracji da radę odzyskać konto.

Podajesz "słowo-klucz" wcze¶niej wprowadzone w danych konta, albo urz±dzasz
stypę po starym koncie i zakładasz nowe.

Do rozgłaszania nowo¶ci i komunikatów jak najbardziej przydaje się mail.
Jak chcesz je inaczej przysłać do użytkowników?

Jak już napisał Sergiusz: RSS - nie wysyłasz ¶mieci tym którzy się już tym
forum nie interesuj± - kto jest zainteresowany sam ¶ci±gnie RSS lub się
odsubskrybuje z niego.
Wiele serwisów w ogóle nic nie wysyła, za to wy¶wietla komunikaty jak
wejdziesz na ich stronę. Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2010-08-12 18:55:13
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 18:46:34 Henry(k)  <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisaĹ‚(a):

Jak juĹĽ napisaĹ‚ Sergiusz: RSS - nie wysyĹ‚asz Ĺ›mieci tym ktĂłrzy siÄ™ juĹĽ  tym
forum nie interesują - kto jest zainteresowany sam ściągnie RSS lub się
odsubskrybuje z niego.

Jak zmienić hasło za pomocą RSS?

--
Tomek

Data: 2010-08-12 19:14:51
Autor: Henry(k)
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia Thu, 12 Aug 2010 18:55:13 +0200, Tomek napisał(a):

Jak zmienić hasło za pomoc± RSS?

A po co przez RSS? Wchodzisz na konto i zmieniasz. Jak nie pamiętasz to się
identyfikujesz adminowi w inny sposób i on Ci zmieni.

A jak sobie radzisz z hasłem do linux'a? Jak zapomnisz to e-mail pomoże Ci
je zmienić?

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2010-08-12 20:42:36
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 19:14:51 Henry(k)  <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisaĹ‚(a):

Dnia Thu, 12 Aug 2010 18:55:13 +0200, Tomek napisał(a):

Jak zmienić hasło za pomocą RSS?

A po co przez RSS? Wchodzisz na konto i zmieniasz. Jak nie pamiÄ™tasz to  siÄ™
identyfikujesz adminowi w inny sposĂłb i on Ci zmieni.

Np jak siÄ™ identyfikujesz adminowi?

--
Tomek

Data: 2010-08-13 18:11:09
Autor: Henry(k)
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia Thu, 12 Aug 2010 20:42:36 +0200, Tomek napisał(a):

Np jak się identyfikujesz adminowi?

Wystarczy jak mnie zapyta o co¶ co było tylko w moim profilu - słowo-klucz,
datę urodzenia. Ale s± i lepsze metody. W pracy mamy kilka aplikacji
webowych - do żadnej nie muszę się logować, żadna nie zna mojego e-maila. A
mnie poznaj±... wystarczy że się podpiszę prywatnym kluczem
kryptograficznym i od razu wiadomo że to mogę być tylko ja.

Pozdrawiam,
                  Henry

Data: 2010-08-13 18:19:04
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 13-08-2010 o 18:11:09 Henry(k)  <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisaĹ‚(a):

Dnia Thu, 12 Aug 2010 20:42:36 +0200, Tomek napisał(a):

Np jak siÄ™ identyfikujesz adminowi?

Wystarczy jak mnie zapyta o coĹ› co byĹ‚o tylko w moim profilu -  sĹ‚owo-klucz,
datÄ™ urodzenia.Ale sÄ… i lepsze metody. W pracy mamy kilka aplikacji
webowych - do ĹĽadnej nie muszÄ™ siÄ™ logować, ĹĽadna nie zna mojego  e-maila. A
mnie poznajÄ…... wystarczy ĹĽe siÄ™ podpiszÄ™ prywatnym kluczem
kryptograficznym i od razu wiadomo że to mogę być tylko ja.

Strzelam że nie prowadziłeś nigdy e-biznesu ;)

--
Tomek

Data: 2010-08-13 21:30:11
Autor: Henry(k)
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia Fri, 13 Aug 2010 18:19:04 +0200, Tomek napisał(a):

Strzelam że nie prowadziłe¶ nigdy e-biznesu ;)

Prowadzić nie - ja to tylko instaluję klientowi.
Mamy też aplikacje oparte na e-mailu. Ale ja akurat instaluję te
poważniejsze.

Pozdrawiam,
                  Henry

Data: 2010-08-19 11:38:52
Autor: Tapatik
Użytkownik Henry(k) napisał:
[...]

Jaki sposób?

A jak sobie radzisz z hasłem do linux'a? Jak zapomnisz to e-mail pomoże Ci
je zmienić?

Start z płytki i grzebanie w plikach na dysku.
Przerabiałem kiedy¶ :-)
W Windowsie też.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-19 16:46:32
Autor: Henry(k)
Dnia Thu, 19 Aug 2010 11:38:52 +0200, Tapatik napisał(a):

A po co przez RSS? Wchodzisz na konto i zmieniasz. Jak nie pamiętasz to się
identyfikujesz adminowi w inny sposób i on Ci zmieni.

Jaki sposób?

Podpisem cyfrowym, okazuj±c dowód, albo jak tam komu pasuje.

[...]

My¶lałem że linux choć udaje bezpieczny system :-)

Pozdrawiam,
               Henry

Data: 2010-08-20 08:30:51
Autor: Tapatik
Użytkownik Henry(k) napisał:
[...]

Nie bardzo wiem jak można podpisem cyfrowym się zidentyfikować.
Tak samo jak nie wiem jak mogę okazać dowód osobisty adminowi, który siedzi na drugim krańcu Polski. Co więcej poł±cz moje imię i nazwisko z jakim¶ tam użytkownikiem, skoro serwis nie wymagał wpisania takich danych.

[...]

My¶lę, że porównywanie zmiany hasła w systemie operacyjnym w komputerze stoj±cym u mnie na biurku to jednak inna bajka niż zmiana hasła na komputerze stoj±cym "gdzie¶ w ¶wiecie".

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-20 09:15:05
Autor: Henry(k)
Dnia Fri, 20 Aug 2010 08:30:51 +0200, Tapatik napisał(a):

[...]

Niestety to jest problem - adminem serwisu internetowego może zostać każdy
bez odpowiedniej wiedzy.

Uczyć Cię nie będę bo sam nie jestem specjalist± - ja tylko z tego
korzystam (w pracy nigdzie nie ma znaczenia mój e-mail - a pracuję non-stop
poza biurem i setki km od adminów).
Podpowiem tylko że nie ma zakazu podawania swojego imienia i nazwiska - nie
wolno ich tylko trzymać bez rejestracji w giodo.

Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2010-08-20 10:53:33
Autor: Tapatik
Użytkownik Henry(k) napisał:

[...]

Czyli sam widzisz, że podanie adresu mailowego podczas rejestracji jest najprostszym rozwi±zaniem.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-21 18:33:10
Autor: Henry(k)
Dnia Fri, 20 Aug 2010 10:53:33 +0200, Tapatik napisał(a):

Czyli sam widzisz, że podanie adresu mailowego podczas rejestracji jest najprostszym rozwi±zaniem.

Nie jest, bo dochodzi rejestracja w giodo.

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2010-08-12 14:21:10
Autor: niusy.pl
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "Marian PaĽdzioch" <niema@niema.pl>

[...]

Co za różnica ?

Data: 2010-08-12 12:46:53
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 12 Aug 2010 14:21:10 +0200, niusy.pl napisał(a):

albo szczegolnie w przypadku sklepow internetowyh? A nie w przypadku
zwyklej hobbystycznej strony/forum.

Co za różnica ?

Jest różnica -- gromadzenie danych w celach prywatnych nie podlega ustawie. Aczkolwiek my¶lę, że faktycznie je¶li zbiór jest podł±czony do sieci, to zabezpieczenia powinny być stosowane.

Data: 2010-08-12 22:48:05
Autor: niusy.pl
[...]

No to mówię, że nie o charakter zbieraj±ego chodzi tylo o cel przetwarzania. Prywatna firma też może tylko w celach prywatnych używać.

Aczkolwiek my¶lę, że faktycznie je¶li zbiór jest podł±czony do
sieci, to zabezpieczenia powinny być stosowane.

Nie, zabezpieczenia potrzebne s± tam, gdzie celem jest nieujawnianie. W wielu serwisach jest dokładnie odwrotnie tj chodzi o to, by ujawniać.

Data: 2010-08-12 11:41:53
Autor: Tapatik
Użytkownik Henry(k) napisał:

Trzeba. A że uci±żliwe to akurat dobrze - za dużo serwisów zbiera zupełnie
niepotrzebnie e-maile.

Dlaczego niepotrzebnie?

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-12 18:38:03
Autor: Henry(k)
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia Thu, 12 Aug 2010 14:15:38 +0200, niusy.pl napisał(a):

Im s± potrzebne.

Nie s± - większo¶ć zbiera bo instaluje jakie¶ cms'y które to maj± jako
standard.

Pozdrawiam,
                  Henry

Data: 2010-08-12 18:48:05
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 18:38:03 Henry(k)  <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisaĹ‚(a):

Dnia Thu, 12 Aug 2010 14:15:38 +0200, niusy.pl napisał(a):

Im sÄ… potrzebne.

Nie są - większość zbiera bo instaluje jakieś cms'y które to mają jako
standard.

W średniej wielkości serwisie który nie zbiera emailów
ciężko się opędzić od użytkowników którzy zapomnieli hasła.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 22:30:03
Autor: niusy.pl
[...]

Maj± to wła¶nie dlatego, że większo¶ci tak jest wygodnie. Jakby wygodniej było nie mieć to by nie miały. Te dane s± co¶ warte i tyle.

Data: 2010-08-13 18:12:50
Autor: Henry(k)
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia Thu, 12 Aug 2010 22:30:03 +0200, niusy.pl napisał(a):

Te dane s± co¶ warte i tyle.

No wła¶nie e-mail jest nic nie wart - dlatego nikt nie ma oporów żeby się
nim wszędzie posługiwać.

Pozdrawiam,
                Henry

Data: 2010-08-15 11:48:32
Autor: niusy.pl
[...]

Dla kogo niby nie jest nic wart ? Użytkownik nie musi mieć ¶wiadomo¶ci, że serwis zbieraj±cy emaile użytkowników jest więcej wart od serwisu nie zbieraj±cego.

Data: 2010-08-19 11:42:15
Autor: Tapatik
Użytkownik Henry(k) napisał:
Dnia Thu, 12 Aug 2010 22:30:03 +0200, niusy.pl napisał(a):

Te dane s± co¶ warte i tyle.

No wła¶nie e-mail jest nic nie wart - dlatego nikt nie ma oporów żeby się
nim wszędzie posługiwać.

Baza legalnie zdobytych adresów mailowych, i to jeszcze dobrze stargetowanych, jest na wagę złota.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-19 16:54:53
Autor: Henry(k)
Dnia Thu, 19 Aug 2010 11:42:15 +0200, Tapatik napisał(a):

Baza legalnie zdobytych adresów mailowych, i to jeszcze dobrze stargetowanych, jest na wagę złota.

Problem spamu zasypuj±cego skrzynkę często jest rozwi±zywany założeniem
nowej. Chodziło mi o to że zmiana e-maila co jaki¶ czas jest "standardem"
bo taka zmiana nie jest żadnym problemem (stało się zwyczajem że jak chcesz
do kogo¶ co¶ wysłać to pytasz o aktualny e-mail i z góry zakładasz że stary
może już być nieaktualny).

Pozdrawiam,
               Henry

Data: 2010-08-20 08:19:31
Autor: Tapatik
Użytkownik Henry(k) napisał:
[...]

Niby jak mam się zapytać, skoro znam tylko adres mailowy?

Przykład:
Mam stronę internetow±.
Na tej stronie zamieszczam co jaki¶ czas ciekawe informacje.
Mam newsletter, dzięki któremu informuję ludzi o nowo¶ciach, więc ludzie sami dobrowolnie zapisuj± się na ten newsletter.
Nie mam innego kontaktu z tymi ludĽmi, poza adresami pocztowymi zostawionymi w bazie newslettera.
Nawet nie wiem kim s±.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-20 09:18:27
Autor: Henry(k)
Dnia Fri, 20 Aug 2010 08:19:31 +0200, Tapatik napisał(a):

[...]

Po to wła¶nie wymy¶lono RSS. Newslettery to przeżytek XX wieku. Niestety nadal popularny przez co połowa
mojego KF'a to wła¶nie newslettery.

Pozdrawiam,
                   Henry

Data: 2010-08-20 10:57:45
Autor: Tapatik
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Użytkownik Henry(k) napisał:

Po to wła¶nie wymy¶lono RSS.

Nie każdy potrafi skorzystać z RSS-a.
Wpisanie adresu mailowego jest prostsze.

Newslettery to przeżytek XX wieku.

Pozwolę sobie mieć inne zdanie.

Niestety nadal popularny przez co połowa
mojego KF'a to wła¶nie newslettery.

To czemu się nie wypiszesz?
Każdy porz±dny newsletter pozwala na automatyczne wypisanie się z niego.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-12 10:39:32
Autor: Kotlet wołowy
[...]

kosztuje. Trzeba znalezc serwer spelniajacy odpowiedni poziom zabezpieczenia

--
Ja wiem czego potrzebujesz ....
http://programdofakturowania.info.pl

Data: 2010-08-12 09:37:00
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 12 Aug 2010 10:39:32 +0200, Kotlet wołowy napisał(a):

Dlaczego miałoby to blokować wiele małych serwisów internetowych?
Przecież to nic nie kosztuje.

kosztuje. Trzeba znalezc serwer spelniajacy odpowiedni poziom
zabezpieczenia

Zgłoszenie nie kosztuje. A technika zawsze kosztuje -- jakby co to po prostu wystarczy zrezygnować z aż takiego zakresu danych.

Data: 2010-08-12 12:17:04
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 11:37:00 Olgierd <no.email.no.spam@no.problem>  napisaĹ‚(a):

[...]

Tyle że to jest odpowiedź urzędnika, a nie libertarianina..
Tak jak napisałem w innej odnodze tego wątku, imho co najmniej 95% serwisów
dziaĹ‚a nielegalnie od strony danych osobowych - a to oznacza ĹĽe coĹ› jest  nie tak
z przepisami.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 10:22:22
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 12 Aug 2010 12:17:04 +0200, Tomek napisał(a):

Zgłoszenie nie kosztuje. A technika zawsze kosztuje -- jakby co to po
prostu wystarczy zrezygnować z aż takiego zakresu danych.

Tyle że to jest odpowiedĽ urzędnika, a nie libertarianina.

Zaraz, zaraz: ja chcę mieć *wolno¶ć dla moich danych*. To po pierwsze; a po drugie -- to grupa o prawie.

Tak jak
napisałem w innej odnodze tego w±tku, imho co najmniej 95% serwisów
działa nielegalnie od strony danych osobowych - a to oznacza że co¶ jest
nie tak z przepisami.

Naprawdę uważasz, że wypełnienie wniosku na eGIODO jest takie trudne? A na tym się zwykle wysypuj± arty¶ci (w sensie nie robi± tego). --

Data: 2010-08-12 14:02:14
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 12:22:22 Olgierd <no.email.no.spam@no.problem>  napisaĹ‚(a):

[...]

Zaraz, zaraz: ja chcę mieć *wolność dla moich danych*. To po pierwsze; a
po drugie -- to grupa o prawie.

Czyli zgłoszenie uwalnia Twoje dane? Oryginalna koncepcja

Tak jak
napisałem w innej odnodze tego wątku, imho co najmniej 95% serwisów
działa nielegalnie od strony danych osobowych - a to oznacza że coś jest
nie tak z przepisami.

Naprawdę uważasz, że wypełnienie wniosku na eGIODO jest takie trudne? A
na tym się zwykle wysypują artyści (w sensie nie robią tego).

Ależ zgłoszenie nic nie zmienia - bez zgłoszenia jest przestępstwo,
ze zgłoszeniem jest przestępstwo, co za różnica.
Tutaj nie chodzi o świstek papieru tylko o spełnienie wymagań:

RozporzÄ…dzenie Ministra Spraw WewnÄ™trznych i Administracji z dnia 29  kwietnia 2004 r.
w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunkĂłw  technicznych i organizacyjnych,
jakim powinny odpowiadać urzÄ…dzenia i systemy informatyczne sĹ‚uĹĽÄ…ce do  przetwarzania danych osobowych

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041001024&min=1

§ 6. 4  Poziom wysoki stosuje siÄ™, gdy przynajmniej
jedno urządzenie systemu informatycznego, służące-
go do przetwarzania danych osobowych, połączone
jest z sieciÄ… publicznÄ….

A w załączniku jest lista wymagań dla owego "poziomu wysokiego"

--
Tomek

Data: 2010-08-12 12:13:02
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 12 Aug 2010 14:02:14 +0200, Tomek napisał(a):

Zaraz, zaraz: ja chcę mieć *wolno¶ć dla moich danych*. To po pierwsze;
a po drugie -- to grupa o prawie.

Czyli zgłoszenie uwalnia Twoje dane? Oryginalna koncepcja

Nie, ale powinno studzić administratora przed zamiarem gromadzenia nie wiadomo jakich informacji. A je¶li mu to naprawdę potrzebne -- to da radę.

Naprawdę uważasz, że wypełnienie wniosku na eGIODO jest takie trudne? A
na tym się zwykle wysypuj± arty¶ci (w sensie nie robi± tego).

Ależ zgłoszenie nic nie zmienia - bez zgłoszenia jest przestępstwo, ze
zgłoszeniem jest przestępstwo, co za różnica. Tutaj nie chodzi o ¶wistek
papieru tylko o spełnienie wymagań:
(...)
A w zał±czniku jest lista wymagań dla owego "poziomu wysokiego"

Oczywi¶cie, przy czym te wymogi nie s± jakie¶ straszliwie wygórowane. --

Data: 2010-08-12 14:39:31
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 14:13:02 Olgierd <no.email.no.spam@no.problem>  napisaĹ‚(a):

[...]

A jeśli mu to naprawdę potrzebne -- to da radę.

[...]

Oczywiście, przy czym te wymogi nie są jakieś straszliwie wygórowane.

Tak, ale te wspomniane 95% stron działa na hostingach współdzielonych,
gdzie z definicji nie da siÄ™ wymogĂłw speĹ‚nić (chyba ĹĽe coĹ› przeoczyĹ‚em lub  siÄ™ zmieniĹ‚o,
w kaĹĽdym razie jakieĹ› dwa lata temu tak to wyglÄ…daĹ‚o po pobieĹĽnym  zorientowaniu siÄ™ w temacie)

--
Tomek

Data: 2010-08-19 14:01:58
Autor: Tapatik
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Użytkownik Tomek napisał:

Tak, ale te wspomniane 95% stron dzia�a na hostingach wspó�dzielonych,
gdzie z definicji nie da si� wymogów spe�ni� (chyba şe co�
przeoczy�em lub si� zmieni�o,
w kaşdym razie jakie� dwa lata temu tak to wygl�da�o po pobieşnym
zorientowaniu si� w temacie)

To znaczy, że na współdzielonym hostingu nie można prowadzić strony pozwalającej na wpisywanie danych?
Możesz ten temat rozwinąć, bo mnie niedługo zacznie dotyczyć, a nawet nie wiedziałem, że mogę mieć z tym jakiś problem.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-19 15:55:17
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 19-08-2010 o 14:01:58 Tapatik <tapatik@bez.spamu> napisał(a):

Użytkownik Tomek napisał:

Tak, ale te wspomniane 95% stron dziaÄąďż˝a na hostingach  wspÄ‚Ĺ‚Äąďż˝dzielonych,
gdzie z definicji nie da si� wymogów spe�ni� (chyba şe co�
przeoczy�em lub si� zmieni�o,
w kaşdym razie jakie� dwa lata temu tak to wygl�da�o po pobieşnym
zorientowaniu si� w temacie)

To znaczy, ĹĽe na współdzielonym hostingu nie moĹĽna prowadzić strony  pozwalajÄ…cej na wpisywanie danych?
MoĹĽesz ten temat rozwinąć, bo mnie niedĹ‚ugo zacznie dotyczyć, a nawet  nie wiedziaĹ‚em, ĹĽe mogÄ™ mieć z tym jakiĹ› problem.

Szczegółów nie pamiÄ™tam bo siÄ™ interesowaĹ‚em tym tematem jakieĹ› dwa lata  temu,
ale chodziĹ‚o o speĹ‚nienie (czy raczej niespeĹ‚nienie) wymagaĹ„  rozporzÄ…dzenia wykonawczego do u.o.d.o.
na poziomie wysokim:  http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041001024&min=1

Przy czym mogĹ‚o mi tak wyjść nie dlatego, ĹĽe na hostingu współdzielonym  siÄ™ nie da
speĹ‚nić tych wymagaĹ„, ale dlatego ĹĽe hostingi ktĂłre "odpytaĹ‚em"  prezentowaĹ‚y ĹĽenujÄ…cy
poziom wiedzy/świadomości na ten temat.

ochronÄ™ danych osobowych oferujÄ… tylko dla VPSĂłw:  http://www.megiteam.pl/ochrona-danych-osobowych
Ale ĹĽe chwilowo temat mnie nie dotyczy/nie interesuje wiÄ™c nie wnikam jak  to naprawdÄ™ jest - gdy coĹ› ustalisz moĹĽesz siÄ™ dopisać w tym wÄ…tku.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 14:25:16
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W dniu 2010-08-12 14:02, Tomek pisze:

Ależ zgłoszenie nic nie zmienia - bez zgłoszenia jest przestępstwo,
ze zgłoszeniem jest przestępstwo, co za różnica.
Tutaj nie chodzi o świstek papieru tylko o spełnienie wymagań:

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29
kwietnia 2004 r.
w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunkĂłw
technicznych i organizacyjnych,
jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do
przetwarzania danych osobowych

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041001024&min=1

§ 6. 4 Poziom wysoki stosuje się, gdy przynajmniej
jedno urządzenie systemu informatycznego, służące-
go do przetwarzania danych osobowych, połączone
jest z sieciÄ… publicznÄ….

A w załączniku jest lista wymagań dla owego "poziomu wysokiego"

Akurat różnica między poziomami A., B. i C. jest minimalna i logiczna: dane w sieci publicznej należy przesyłać w formie zaszyfrowanej i logować wszystkie zapytania.

Data: 2010-08-12 14:49:31
Autor: niusy.pl
[...]

To przecież żaden serwis z zarejestrowan± czy niezarejestrowan± baz± nie zmusza Cię do ich podawania. I szczerze mówi±c w±tpię by z tej rejestracji cokolwiek wynikało pozytywnego.

Data: 2010-08-11 17:42:31
Autor: SDD
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "Marian PaĽdzioch" <niema@niema.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i3u3o0$p3h$1news.dialog.net.pl...

[...]

Hmmm - no ale Ty tych danych nie bedziesz pobieral i przetwarzal jako imie i nazwisko wlasnie a jako adres e-mail, mogacy nie miec nic wspolnego z rzeczywistymi personaliami posiadacza takiego maila. Sam e-mail chyba przeciez nie jest dana osobowa w mysl ustawy...

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-08-11 21:18:11
Autor: Marian PaĽdzioch
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "SDD" <sddwytnij@towszechwiedza.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i3ugdb$q7k$1news.onet.pl...

Hmmm - no ale Ty tych danych nie bedziesz pobieral i przetwarzal jako imie i nazwisko wlasnie a jako adres e-mail, mogacy nie miec nic wspolnego z rzeczywistymi personaliami posiadacza takiego maila.

Ale mogacy tez miec... tak samo dane na NK moga nie byc prawdziwe, a jednak podlegaja pod GIODO....

Sam e-mail chyba przeciez nie jest dana osobowa w mysl ustawy...

W ogolnym przypadku owszem. Ale tak jak podalem sa rozne maila. A dajmy na to ktos sie zarejestuje z mailem imie.nazwisko@nazwafirmy.pl. Po wejsciu na strone firmy mozna sie zapoznac kto to jest, wiec podpada pod dane osobowa...

Pzdr.
M.

Data: 2010-08-12 01:44:09
Autor: Robert Jaroszuk
On 08/11/2010 09:18 PM, Marian PaĽdzioch wrote:
[...]

Ale sam zbiór danych nie jest zbiorem danych osobowych, tylko zbiorem
adresów email.
To że który¶ adres email reprezentuje dane faktycznie istniej±cego
człowieka, nie powoduje że zbiór jest zbiorem danych osobowych,
podlegaj±cym rejestracji.

--
.... Robert Jaroszuk ...
GCS/IT/O d- s: a- C ULB++++$ P+ L++++$ E- W++ K- N++ DI+

Data: 2010-08-12 10:20:32
Autor: Marian PaĽdzioch
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "Robert Jaroszuk" <zim@nospam.iq.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i3vck9$1s1$1news.net.icm.edu.pl...
Ale sam zbiór danych nie jest zbiorem danych osobowych, tylko zbiorem
adresów email.

Ale zwrocilem uwage, ze ktorys z tych maili moze stanowic dane osobowa wg. definicji...

Pzdr.
M.

Data: 2010-08-12 09:45:04
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 12.08.2010 Marian PaĽdzioch <niema@niema.pl> napisał/a:

[...]

Zwykłe forum imo podpada pod 3a.1.1 co do których ustawy sie nie stosuje.

Data: 2010-08-12 12:18:43
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 11:45:04 Sergiusz Rozanski  <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisaĹ‚(a):

Dnia 12.08.2010 Marian Paździoch <niema@niema.pl> napisał/a:

Użytkownik "Robert Jaroszuk" <zim@nospam.iq.pl> napisał w wiadomości
> [...]
Ale sam zbiĂłr danych nie jest zbiorem danych osobowych, tylko zbiorem
adresĂłw email.

Ale zwrocilem uwage, ze ktorys z tych maili moze stanowic dane osobowa  wg.
definicji...

Zwykłe forum imo podpada pod 3a.1.1 co do których ustawy sie nie stosuje.

Wystarczy jeden gniewny i z tego `imo` może zrobić się akt oskarżenia...

--
Tomek

Data: 2010-08-12 10:35:20
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 12.08.2010 Tomek <tomekziel@op.pl> napisał/a:
Dnia 12-08-2010 o 11:45:04 Sergiusz Rozanski  <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisał(a):

[...]

Ale aby powstał to musi być jaki¶ dowód przetwarzania DO w celach objetych
staw±, przez podmiot/osobę objet± ustaw±. A z tym 'jeden gniewny' może
mieć problem np z forum 'Wielbicieli "Żółtych Kaczuszek" w kapieli' - nieprawda?

Data: 2010-08-12 14:10:00
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 12:35:20 Sergiusz Rozanski  <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisaĹ‚(a):

[...]

ZwykĹ‚e forum imo podpada pod 3a.1.1 co do ktĂłrych ustawy sie nie  stosuje.

Wystarczy jeden gniewny i z tego `imo` może zrobić się akt oskarżenia...

Ale aby powstaĹ‚ to musi być jakiĹ› dowĂłd przetwarzania DO w celach  objetych
stawÄ…, przez podmiot/osobÄ™ objetÄ… ustawÄ…. A z tym 'jeden gniewny' moĹĽe
mieć problem np z forum 'Wielbicieli "Żółtych Kaczuszek" w kapieli' -  nieprawda?

O żółtych kaczuszkach się nie wypowadam, chociaż na mój nieprawniczy gust
art. 3a.1.1 uoodo nie ma tutaj zastosowania. Ale nawet gdyby miał, to ja
mam inny przykład.

Jest sobie maĹ‚y serwis ktĂłrego autor zarabia na reklamach. Ĺ»eby nie  przedobrzyć, nie zbiera adresĂłw email.
A poniewaĹĽ uĹĽytkownikĂłw uzbieraĹ‚o siÄ™ kilka tysiÄ™cy, co chilÄ™ ktĂłryĹ›  zapomina hasĹ‚o
i zgĹ‚asza siÄ™ do admina o jego odtworzenie. OczywiĹ›cie nie da rady tego  zrobić
poniewaĹĽ ĹĽadne dane identyfikacyjne nie sÄ… zapisywane w bazie.
UĹĽytkownik siÄ™ denerwuje bo traci dostÄ™p do konta, wĹ‚aĹ›ciciel nie jest w  stanie nic zrobić.

OczywiĹ›cie, wg rady Olgierda, moĹĽe dodać zbieranie adresĂłw email, wypeĹ‚nić  formularz na stronie GIODO,
ale przy pierwszej kontroli zaliczy spotkanie z prokuratorem, ze wzglÄ™du  na to ĹĽe serwis stoi
na hostingu współdzielonym i żadne czarowanie tutaj nie pomoże.
AlternatywÄ… jest wykupienie serwera dedykowanego, ale tutaj koszty  spowodujÄ…, ĹĽe caĹ‚e przedsiÄ™wziÄ™cie
przestanie być opłacalne.

MoĹĽna teĹĽ siÄ™ nie rejestrować, rozwinąć serwis i zgĹ‚osić go w GIODO  dopiero wtedy gdy bÄ™dzie juĹĽ
w stanie zarobić na koszty serwera. Ale niestety nie ma tutaj duĹĽego pola  do popisu - takie zgĹ‚oszenie 'retroaktywne'
jest znowu autodenuncjacjÄ… - algo zĹ‚aszasz przed, albo przyznajesz siÄ™ do  popeĹ‚nienia przestÄ™pstwa.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 12:34:43
Autor: Sergiusz Rozanski
[...]

Jest sobie mały serwis którego autor zarabia na reklamach. Żeby nie  przedobrzyć, nie zbiera adresów email.

Ale to już jest serwis będ±cy np DG, ja pisałem o zwykłym forum na którym
dyskutuj± osoby w jaki¶ tam sposób powi±zane - wspólnym zainteresowaniem.

Data: 2010-08-12 14:44:03
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 14:34:43 Sergiusz Rozanski  <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisaĹ‚(a):

Dnia 12.08.2010 Tomek <tomekziel@op.pl> napisał/a:

Zwykłe forum imo podpada pod 3a.1.1 co do których ustawy sie nie
stosuje.

Wystarczy jeden gniewny i z tego `imo` moĹĽe zrobić siÄ™ akt  oskarĹĽenia...

Ale aby powstał to musi być jakiś dowód przetwarzania DO w celach
objetych
stawÄ…, przez podmiot/osobÄ™ objetÄ… ustawÄ…. A z tym 'jeden gniewny' moĹĽe
mieć problem np z forum 'Wielbicieli "Żółtych Kaczuszek" w kapieli' -
nieprawda?

O żółtych kaczuszkach siÄ™ nie wypowadam, chociaĹĽ na mĂłj nieprawniczy  gust
art. 3a.1.1 uoodo nie ma tutaj zastosowania. Ale nawet gdyby miał, to ja
mam inny przykład.

Jest sobie mały serwis którego autor zarabia na reklamach. Żeby nie
przedobrzyć, nie zbiera adresów email.

Ale to już jest serwis będący np DG, ja pisałem o zwykłym forum na którym
dyskutujÄ… osoby w jakiĹ› tam sposĂłb powiÄ…zane - wspĂłlnym zainteresowaniem.

Zakładając że takie forum nie jest wyłączone z działania ustawy,
to sprawa ma siÄ™ jeszcze gorzej bo nie ma ĹĽadnego dochodu.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 12:51:00
Autor: Sergiusz Rozanski
[...]

Zakładaj±c że takie forum nie jest wył±czone z działania ustawy,

Czemu ma być nie wył±czone? Nie spełnia warunków ani wła¶ciciela (osoba
prywatna) ani celu (niezarobkowa).

Data: 2010-08-12 15:42:34
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 14:51:00 Sergiusz Rozanski  <write-only-with-spf@sergiusz.com> napisaĹ‚(a):

Dnia 12.08.2010 Tomek <tomekziel@op.pl> napisał/a:

Jest sobie mały serwis którego autor zarabia na reklamach.. Żeby nie
przedobrzyć, nie zbiera adresów email.

Ale to juĹĽ jest serwis bÄ™dÄ…cy np DG, ja pisaĹ‚em o zwykĹ‚ym forum na  ktĂłrym
dyskutujÄ… osoby w jakiĹ› tam sposĂłb powiÄ…zane - wspĂłlnym  zainteresowaniem.

Zakładając że takie forum nie jest wyłączone z działania ustawy,

Czemu ma być nie wyłączone? Nie spełnia warunków ani właściciela (osoba
prywatna) ani celu (niezarobkowa).

Art. 3a. 1. Ustawy nie stosuje siÄ™ do:
1) osĂłb fizycznych, ktĂłre przetwarzajÄ… dane wyĹ‚Ä…cznie w celach osobistych  lub domowych,

No i te adresy email w celach osobistych przetwarza?
JeĹ›li tak to ten komercyjny serwisik teĹĽ przetwarza je w celach osobistych  - bo cel jest ten sam,
czyli odzyskiwanie hasła czy wysyłanie newslettera.

--
Tomek

Data: 2010-08-12 15:41:42
Autor: Robert Jaroszuk
On 08/12/2010 10:20 AM, Marian PaĽdzioch wrote:
[...]

Adres email z definicji NIE jest dan± osobow±.
Zbiór adresów email z definicji nie jest zbiorem danych osobowych.
To że kto¶ ma adres jan.kowalski@costam.gdziestam.com nie powoduje że
posiadaj±c taki email w swojej bazie jeste¶ w stanie bez dodakowych
nakładów jednoznacznie zidentyfikować wła¶ciciela.
Może być wielu Janów Kowalskich.

W zwi±zku z powyższym nie musisz rejestrować takiego zbioru danych.

A z pytaniami o to 'co jak kto¶ będzie gniewny' to niestety nie jestem w
stanie pomóc, na ¶rodkach uspokajaj±cych się nie znam :(

Data: 2010-08-12 14:05:34
Autor: Olgierd
Dnia Thu, 12 Aug 2010 15:41:42 +0200, Robert Jaroszuk napisał(a):

[...]

No to nie do końca tak. Nie jest, ale może być, to po pierwsze. Po drugie w zestawieniu z innymi potencjalnie gromadzonymi danymi może już stanowić informację umożliwiaj±c± zidentyfikowanie osoby.

Data: 2010-08-12 21:20:27
Autor: Robert Jaroszuk
On 08/12/2010 04:05 PM, Olgierd wrote:
[...]

Autor w±tku pisał jedynie o nicku i adresie email i tego się trzymajmy.
Jak zaczniemy sobie dopowiadać inne potencjalnie gromadzone rzeczy to
wyjdzie że trzeba będzie sanepid wezwać do tej bazy danych.

A sam fakt że co¶ może być dan± osobow± niczego tu nie zmienia, bo zbiór
z definicji nadal nie jest zbiorem danych osobowych i tym samym nie
podlega rejestracji.

Data: 2010-08-12 19:15:18
Autor: Jan Fasola
[...]

Trzeba się z tym pogodzić, że jeżeli chce się zarabiać pieni±dze, to trzeba
dopełnić kilku obowi±zków, a zgłoszenie zbioru jest obowi±zkiem wyj±tkowo
prostym. Zauważ, że już w samym zgłoszeniu o¶wiadczasz, że posiadasz politykę
bezpieczeństwa i instrukcję zarz±dzania. Jeżeli zgłaszasz zbiór, a
dokumentacji nie prowadzisz, to po¶wiadczasz nieprawdę... Zreszt±, na
administratorze danych spoczywa jeszcze sporo innych obowi±zków.
Nie wpadajmy jednak w panikę, przygotowywałem zgłoszenie i dokumentację dla
kilku serwisów &#8211; najwyraĽniej, jeżeli się chce, to można na serwisie zarobić
tyle, żeby kupić tak± usługę, tak samo jak się kupuje usługi księgowego.

Jeżeli uważasz, że na to nie zarobisz &#8211; to nie zarabiaj w ogóle! Ustawę
stosuje się  m.in. do &#8222;osób fizycznych (...), jeżeli przetwarzaj± dane osobowe
w zwi±zku z działalno¶ci± zarobkow±, zawodow± lub dla realizacji celów
statutowych&#8221;. Nie stosuje się jej m.in. do &#8222;osób fizycznych, które
przetwarzaj± dane wył±cznie w celach osobistych lub domowych&#8221;.  Czyli, że
jeżeli na serwisie nie zarabiasz i prowadzisz go naprawdę hobbistycznie &#8211;
ustaw± nie musisz się specjalnie przejmować.

Przy okazji zapraszam do dyskusji na prawdopodobnie najaktywniejszym w Polsce
forum zwi±zanym z ochron± danych osobowych: http://www.goldenline.pl/grupa/abi

pozdrawiam
jarek

Data: 2010-08-12 21:21:40
Autor: Tomek
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?
Dnia 12-08-2010 o 21:15:18 Jan Fasola <wrednyspammer.SKASUJ@gazeta.pl>  napisaĹ‚(a):

Nie wpadajmy jednak w panikÄ™, przygotowywaĹ‚em zgĹ‚oszenie i dokumentacjÄ™  dla
kilku serwisĂłw &#8211; najwyraĹşniej, jeĹĽeli siÄ™ chce, to moĹĽna na  serwisie zarobić
tyle, żeby kupić taką usługę, tak samo jak się kupuje usługi księgowego.

Jeśli jakość jest taka sama jak jakość usług przeciętnego księgowego,
to taniej wyjdzie szczoteczkę do zębów kupić - tutaj już nie ma żartów
z cyklu mandacik skarbowy na 100zł.

--
Tomek

Data: 2010-08-13 14:59:28
Autor: dK
[...]

Odpowiedz sobie na pytanie, czy adres mailowy jest dan± o charakterze osobowym?
Nie ma tu znaczenia co masz napisane przed małp±.
jan.kowalski@.....
może równie dobrze opisywać dziesi±tki tysiecy ludzi o tym nazwisku w tym szcżęsciarza, który był pierwszy przy rejestracji
jak i pana Adama Nowaka, który miał kaprys założyć sobie skrzynkę jan.kowalski.

I vice versa. Jan Kowalski zakłada sobie skrzynkę zygfryd.krzywomordasinski nie zdaj±c sobie sprawy, że być może jeden egzemplarz ludzki o takim imieniu i nazwisku fukcjonuje. Podobnie jak Ty używaj±c imienia i nazwiska s±siada Ferdka Kiepskiego.

Ale! Adres mailowy staje się dan± osobow±, je¶li zostanie ujęta w strukturze danych z innymi danymi rzeczywi¶cie identyfikuj±cymi osobę. I znowu nie ma zupełnie znaczenia co jest przed małp±.

dK

Data: 2010-08-13 13:52:38
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 13.08.2010 dK <caria@wp.pl> napisał/a:

Odpowiedz sobie na pytanie, czy adres mailowy jest dan± o charakterze osobowym?

Problem tu jest trochę bardziej złożony, bo email jako samodzielny jest
anonimowy, ale też jednoznaczny. Trochę wysiłku w sieci i możesz znale¶ć
tak± osobę w różnych bazach już zgłoszonych do giodo np na NK czy GG czy
innych usługach i poznać konkretne dane maj±c tylko email.

Data: 2010-08-13 17:04:14
Autor: Robert Jaroszuk
On 08/13/2010 03:52 PM, Sergiusz Rozanski wrote:
[...]

Email nie jest jednoznaczny.
Może być, ale z definicji nie jest (adres może być aliasem, z konta może
korzystać więcej osób, może należeć do firmy/urzędu, itp).

Tak samo adres sam w sobie nie jest jednoznaczny.
Może być, ale z definicji nie jest (bo może pod nim mieszkać kilka osób).

W ustawie jest natomiast napisane, że "informacji nie uważa się za
umożliwiaj±c± okre¶lenie tożsamo¶ci osoby, jeżeli wymagałoby to
nadmiernych kosztów, czasu lub działań".
Oczywi¶cie nie ma definicji pojęcia "nadmierny", ale gdy kilka lat temu
rozmawiałem z GIODO na ten temat, jednoznacznie powiedziano mi, że adres
email nie może być traktowany jako dane osobowe, chyba że występuje
razem z innymi danymi, które pozwalaj± łatwo okre¶lić tożsamo¶ć danej osoby.

Data: 2010-08-13 17:09:21
Autor: Liwiusz
Robert Jaroszuk pisze:

[...]

   To chyba od tamtego czasu zmienili zdanie.

"Specyfik± Internetu jest to, że aby zamówić newsletter danego serwisu należy wpisać na jego stronie swój adres e-mail, który w rozumieniu ustawy o ochronie danych osobowych stanowi dane osobowe. "

http://www.giodo.gov.pl/330/id_art/3529/j/pl/

--
Liwiusz

Data: 2010-08-13 17:18:34
Autor: Robert Jaroszuk
On 08/13/2010 05:09 PM, Liwiusz wrote:
Robert Jaroszuk pisze:

[...]

NajwyraĽniej tak.
Jutro wrzucę tutaj tre¶ć tego pisma które do mnie przysłali w odpowiedzi
na moje pytania, to porównamy.

My¶lę czy nie wysłać do nich jeszcze jednego pytania o to, dlaczego
kiedy¶ twierdzili co innego niż w tym liku który podałe¶.
Specyfika internetu jako¶ specjalnie się nie zmieniła od tego czasu gdy
z nimi korespondowałem...

Data: 2010-08-13 17:56:57
Autor: Liwiusz
Robert Jaroszuk pisze:

[...]

   To musiało być dawno temu, bo taka opinia wisiała na ich stronach już chyba od kilku lat.

[...]

  Ale zmienia się podej¶cie ludzi do internetu. I ogólnie zakusy cenzorskie s± jakby większe.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-13 16:22:14
Autor: Massai
Liwiusz wrote:

Robert Jaroszuk pisze:

 To musiało być dawno temu, bo taka opinia wisiała na ich stronach
już chyba od kilku lat.

Obłęd.

Czy sam numer telefonu jest dan± osobow±?

Ciekawe czy sami zgłaszaj± sobie bazę danych osób zadaj±cych pytania
on-line ;-) To co zbieraj± w formularzach bez cienia w±tpliwo¶ci tymi
danymi jest.

Tak swoj± drog±, to lektura niektórych decyzji Giodo jest przezabawna.
Np. tu:
http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/1425/j/pl/

Krótko - do go¶cia, notariusza, na prywatny zastrzeżony numer zadzwonił
marketer z banku i zaproponował usługi banku przeznaczone dla
kancelarii notarialnych.
Notariusz dostał piany, i zacz±ł aferę.
Bank się wytłumaczył że była to pomyłka w wybieraniu numeru, bo
marketer miał zadzwonić do jakiego¶ budowlańca z ofert± dla budowlańców.

I Giodo łyknęło to tłumaczenie ;-) nie dziwi±c się że go¶ć przekonany
że dzwoni do budowlańca przedstawia ofertę dla notariusza ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-13 18:15:29
Autor: Henry(k)
Dnia Fri, 13 Aug 2010 17:18:34 +0200, Robert Jaroszuk napisał(a):

[...]

Widocznie pracownikom giodo sprzykrzył się spam ;-)

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2010-08-13 19:17:09
Autor: dK
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i43n74$ent$1news.onet.pl...
Robert Jaroszuk pisze:

[...]

To zamiecenie problemu pod dywan. Po prostu stwierdzenie czy konkretny egzemplarz adresu mailowego jest dan± osobow± czy nie jest - wymaga analizy, czy na jego podstawie da się w prosty sposób zidentyfikować konkretn± osobę? Giodo dla ułatwienia sobie roboty traktuje więc każdy adres jako dana osobowa, nie do końca zasadnie. W przypadku newslettera cały zbiór adresów mozna uznać za zbiór danych osobowych z jednego powodu, tam może znaleĽć się adres identyfikuj±cy kogo¶ jednoznacznie. Wystarczy jeden. Przykładowo gdyby¶my mieli newsletter na nieprzyzwoity temat xxx a w¶ród adresów byłby np. bronislaw.komorowski@prezydent to mogłoby to być użyte przez przeciwnika politycznego w przypadku ujawnienia adresów.

dK

Data: 2010-08-13 17:31:31
Autor: Massai
dK wrote:

[...]

Kwestia tego "xxx na bronisław.komorowski@prezydent" jest doskonałym
przykładem jak przepis utrudnia życie uczciwym - nie rozwi±zuj±c
problemu.
Jak s±dzisz, jakim problemem jest dodanie Twojego adresu do
newsletterów  kilkunastu serwisów xxx?
Ile z nich zapyta choćby mailem potwierdzajacym czy rzeczywi¶cie chcesz
się zapisać?

Jaki¶ czas temu ulubion± rozrywk± niektórych studentów było dopisywanie
adresów nielubianych wykładowców do tego typu serwisów...

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-08-13 21:10:18
Autor: dK
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "Massai" <tsender@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i43vhj$3cm$1news.onet.pl...

[...]

Oczywi¶cie, że żadnym problemem. Jednak zgodnie z prawem, po uznaniu zbioru adresów mailowych za dane osobowe, taki serwis musi być wyposażony w narzędzia identyfikujace między innymi kto i kiedy dokonał wpisu, kto i kiedy je modyfikował, kto i na jakiej podstawie je przekazał, Ľródło sk±d serwis ma moje dane je¶li ich tam nie wprowadziłem osobiscie ect, ect.... Między innymi po to, by (teoretycznie) móc złapać za jaja dowcipnisiów dopisuj±cych do takich list. Je¶li serwis takowych narzędzi nie posiada może mieć (w Polsce teoretycznie, a w innych państwach także i praktycznie) poważne kłopoty.  Taki serwis musi między innymi pozwalać na wgl±d w swoje dane, przeedytować je, czy nawet usun±ć. Mam w swojej skrzynce trochę spamu z krajowych serwisów do których się nie zapisałem, a z których niesposób się wypisać. Może i podjałbym jak±¶ walkę ale czuje że skończyłoby się na niskiej szkodliwo¶ci... Na razie musi wystarczać filtr.

dK

Data: 2010-08-15 11:57:45
Autor: niusy.pl
Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?

Użytkownik "dK" <caria@wp.pl>

[...]

To przecież w każdym serwisie przetwarza się mnóstwo danych, które mog± identyfikować osoby. WeĽmy forum, które nie wymaga rejestracji. Ludzie sobie co¶tam pisz± i co¶tam z tego jednoznacznie identyfikuje t± lub inn± osobę. Nie jeste¶my przypadkiem na takim forum ???

Data: 2010-08-19 14:26:43
Autor: Tapatik
[...]

Nie. Jeste¶my na grupie dyskusyjnej.

--
Pozdrawiam,
   Tapatik

Data: 2010-08-21 01:04:06
Autor: niusy.pl
[...]

Jakiej grupie ? Wysyłasz artykuł do konkretnego serwisu. Fakt, że nie jest to serwis HTTP tylko NNTP ma dokładnie ŻADNE znaczenie dla ochrony danych osobowych.

Data: 2010-08-15 11:26:01
Autor: niusy.pl
[...]

To akurat nie ma znaczenia czy jest tam imię i nazwisko bo to tylko jeden ze sposobów identyfikacji osoby i akurat email skuteczniej j± identyfikuje niż imię i nazwisko.

Czy trzeba zglaszac baze do GIODO?