Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m

Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m

Data: 2011-01-19 11:55:14
Autor: mkarwan
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które
powinny byæ zbadane w trakcie wyja¶niania katastrofy rz±dowego Tu-154m,
który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010.

W przypadku katastrofy w Smoleñsku g³ównym i pierwszym pytaniem na które
powinni odpowiedzieæ ¶ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu:

Czy za³oga Tu-154m mia³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od lotniska w jakiej siê
znajdowa³a?

Dopiero pe³na odpowied¼ na to pytanie pozwala przej¶æ do innych zagadnieñ i
pytañ zwi±zanych z katastrof± w Smoleñsku.
¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego by³a w Smoleñsku najwa¿niejszym
zagadnieniem, które ustala³o parametr wysoko¶ci na jakiej w danym miejscu
¶cie¿ki l±dowania powinien znale¼æ siê samolot.

Niestety po 10.04.2010 to pytanie sta³o siê "tematem tabu"- zrêcznie
omijanym przez ¶ledczych i dziennikarzy.
Kilka razy siê zdarzy³o, ¿e jaki¶ dziennikarz zada³ przypadkowo to pytanie,
lecz zapraszani do mediów eksperci zmieszani, zmieniali temat unikaj±c
odpowiedzi na to pytanie.

Zamiast zbadania tego podstawowego zagadnienia - ¶wiadomo¶ci za³ogi o
odleg³o¶ci od pasa startowego, media oraz ¶ledczy przeszli do analizowania
tematu wysoko¶ci samolotu. Parametr wysoko¶ci by³ "analizowany" w oderwaniu
od parametru odleg³o¶ci od progu pasa startowego.
Zosta³a z³amana podstawowa zasada analizy obiektu w przestrzeni:

W tym przypadku zasada zale¿no¶ci wysoko¶ci i odleg³o¶ci i wzajamnych
relacji miêdzy tymi parametrami.

Skutkiem z³amania tej zasady by³o powstanie faktu medialnego, sugeruj±cego,
¿e nieprawid³owa wysoko¶æ by³a wynikiem b³êdu ludzkiego lub w ostateczno¶ci
awarii samolotu lub urz±dzeñ.

To opracowanie jest powrotem do pierwszego i podstawowego pytania, które
powinno byæ w pe³ni analizowane i wyja¶nione.

Jaka by³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi Tu-154m, który
rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010?

Tylko odpowied¼ na to pytanie pozwala przej¶æ do zagadnieñ innych parametrów
lotu.

W przypadku ¶cie¿ki podej¶cia do l±dowania (ostatniej prostej) po³o¿enie
samolotu okre¶lane jest za pomoc± trzech parametrów:

- ODLEG£O¦CI OD PROGU PASA (radiolatarnie NDB, komunikaty kontrolerów o
odleg³o¶ci, GPS)

- ODCHYLENIA OD LINII OSI PASA (wskazania odb. NDB,  komunikaty kontrolera
"na kursie", GPS)

- WYSOKO¦CI (wskazania wysoko¶ciomierzy samolotu, potwierdzenia kontrolerów
"na ¶cie¿ce")

Prawid³owo¶æ parametru wysoko¶ci jest ustalana wzglêdem odleg³o¶ci od progu
pasa.

Parametry po³o¿enia samolotu kontrolowa³ autopilot.

08:34:21,5     Mjr.Protasiuk Automat

08:34:22,6      Technik pok³adowy I automat w³±czony

Zgodnie z planami i zasadami za³oga mia³a u¿ywaæ automatu do punktu decyzji
(1,1km od lotniska).
W przypadku decyzji o l±dowaniu automat mia³byæ wy³±czony.
Ostatnia ustawiona w automacie prêdko¶æ byla ok.11,5 km od progu pasa
startowego.

08:38:49,2                  2pilot I klapy 36, mamy 2-8-0

08:39:08,7                  Kontroler-Smoleñsk 101-y, odleg³o¶æ 10, wej¶cie
na ¶cie¿kê

Powy¿sza prêdko¶æ jest utrzymywana przez automat ci±gu z dok³adno¶ci±
+/-10km/h (3m/s).

Samolot Tu-154m w Smoleñsku schodzil w automacie, w trzech kana³ach:

- kana³ pod³u¿ny (kierunek prêdko¶ci pionowej)

- kana³ poprzeczny - ci±gu (prêdko¶æ samolotu)

- kana³ boczny (utrzymuj±cy lot samolotu w osi lotniska)

Komentarz pilota 36 pu³ku KPT. GRZEGORZ PIETRUCZUK z portalu TVN24 2:

ABSU oznacza sygna³y autopilota.
Dwa pierwsze sygna³y to kolejno: od³±czenie kana³u pod³u¿nego autopilota
(poci±gniêcie za stery) oraz od³±czenie kana³u poprzecznego autopilota
(rêczne dodanie gazu).

Kana³ pod³u¿ny autopilota.

Zmiana parametru kana³u pod³u¿nego (wyrównanie lub zmniejszenie prêdko¶æi
zni¿ania i wysoko¶ci) dokonana przez podciagniêcie za stery lub wcisniêcie
przyciska "uchod" skutkuje od³±czeniem kana³u autopilota a fakt ten powinien
byæ odnotowany w zapisach czarnej skrzynki Tu-154m.

Kana³ poprzeczny - ci±gu

Samolot Tu-154m wszed³ na scie¿kê l±dowania (10.41 km od progu pasa) z
ustawion± w automacie prêdko¶ci± 280 km/h (77.7 m/s) (+/- 10 km/h ).
Przyspieszenie czyli zmiana prêdko¶ci powy¿ej 280 km/h (77 m/s) skutkowa³oby
wy³±czeniem tego kana³u autopilota a fakt ten musia³by byæ odntowany w
zapisach czarnej skrzynki Tu-154m.

Kana³ boczny

Kana³ odpowiedzialny za stabilizacjê lotu i kurs.
W tym przyapdku mia³ za zadanie utrzymywaæ samolot w linii prostej w osi
lotniska.
Skrêt w prawo lub lewo powinien wy³±czyæ ten kana³ autopilota a fakt ten
powinien byæ odntowany w stenogramach.

ODLEG£O¦Æ OD PROGU PASA STARTOWEGO

Jest to chyba najwa¿niejszy parametr na ¶cie¿ce l±dowania. Umo¿liwia on:

- zlokalizowanie "puntktu decyzji", czyli punktu w którym za³oga podejmuje
decyzjê o l±dowaniu lub odej¶ciu na drugi kr±g.
- w³a¶ciwe dobranie wysoko¶ci lotu
- w³a¶ciwe przyziemienie - dotkniêcie ziemi przez statek powietrzny, w
odpowiedniej dla danego typu statku konfiguracji i miejscu.

Odleg³o¶æ od progu pasa startowego w Smoleñsku by³a ustalana na podstawie:

- wej¶cie na ¶cie¿kê 10 km od progu pasa
wskazania GPS,
komunikat kontrolera lotniska o osi±gniêciu puntu 10 km od progu pasa.

- lot na ¶cie¿ce l±dowania (od 10 km do przyziemienia)
Komunikatów kontrolera lotniska o poszczególnych odleg³o¶ciach od lotniska
Wskazañ radionadajników i markerów NDB
Potwierdzanie pierwszych dwóch za pomoc± systemu GPS

Odleg³o¶æ od pasa a zlokalizowanie "punktu decyzji"

Jest to podstawowe pytanie i zagadnienie, które powinno byæ opracowywane
przez ¶ledczych i dziennikarzy zajmuj±cych siê tematyk± katastrofy rz±dowego
Tu-154m w Smoleñsku.

W celu zlokalizowania swojego po³o¿enia za³oga Tu-154m korzysta z informacji
przekazywanych przez kontrolera lotu w Smoleñsku oraz danych otrzymanych z
urz±dzeñ odbiorczych markera i radionadajnika NDB.
Chcia³bym szczegó³owo przeanalizow±c oba punkty.

¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego - Informacje przekazywane przez
kontrolera lotniska w Smoleñsku.

Oceniaj±c te zagadnienie z punktu logiki mamy do wyboru:

A) przyj±æ, ¿e komunikaty kontrolerów o odleg³o¶ci by³y poprawne i ustalamy
prêdko¶æ samolotu

B) za³o¿yæ, ¿e zgodnie z logik± i faktami prêdko¶æ ustawiona w automacie
by³a sta³a i na tej podstawie obliczyæ rzeczywiste po³o¿enie samolotu w
czasie poszczególnych komunikatów o odleg³o¶ci przekazywanych przez
kontrolera w Smoleñsku.

Na pocz±tku analiza przypadku A gdy za³o¿ymy, ¿e komunikaty kontrolera
lotniska by³y poprawne.

Wzory obliczeñ (Przyk³ad obliczenia prêdko¶ci pomiêdzy 2km a 1,1km):

Czas pomiêdzy komunikatami : 17,3 sekundy (C - czas)

Odleg³o¶æ pomiedzy komunikatami: 900 m (D- dystans)

Prêdko¶æ samolotu na podstawie danych MAK (P) = D (dystans) dzielone przez C
(czas)

900m (D- dystans) podzielone przez 17,3s (C- czas) = 52 m/s = 187 km/h

8:39:08,7-08:39:10,6 Kontroler                   101-y, odleg³o¶æ 10,
wej¶cie na ¶cie¿kê

Prêdko¶æ samolotu pomiêdzy odcinkami 10km i 8km: 93-96m/s = 336-346 km/h

08:39:30,1-08:39:31,4 Kontroler                  8 na kursie i
¶cie¿ce.(odleg³o¶æ 8km)

Prêdko¶æ samolotu pomiêdzy odcinkami 8km i 6 km:95-101 m/s = 344-363 km/h
08:39:49,9-08:39:52,3 Kontroler        Podchodzicie do dalszej, na kursie i
¶cie¿ce, odleg³o¶æ 6 (w tym samym czasie sygna³ markera nadajnika NDB, który
znajduje siê dok³adnie 6.324km wed³ug analiz zdjêæ satelitarnych)

http://picasaweb.google.com/118355005473258703478/DropBox?authkey=Gv1sRgCM3S1LTe7LejIQ&pli=1#5540967087562788818

08:39:50,2 - 08:39:58,0  Sygna³ dzwiêkowy,     F=845Hz. Dalsza prowadz±ca

Jest to bardzo wa¿ny zapis poniewa¿ pokazuje, ¿e informacja kontrolera o
odleg³o¶ci 6km idealnie pokrywa siê z sygna³em nadajnika NDB.

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 6km i 4 km:84-89 m/s = 305-322 km/h

08:40:13,5-08:40:14,6 Kontroler               4 na kursie i ¶cie¿ce.( 4km)

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 4km a 3km: 76 m/s = 274 km/h

08:40:26,6-08:40:27,8 Kontroler                3 na kursie i ¶cie¿ce.(3km)

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 3km a 2km: 82 m/s = 297 km/h

08:40:38,7-08:40:39,9 Kontroler            2 na kursie i ¶cie¿ce. (odleg³o¶æ
2km)

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 2km a 1,1km: 52 m/s = 187 km/h

08:40:56-08:40:58,1 Sygna³ d¼wiêkowy F=400 Hz, bli¿sza prowadz±ca (1,1km)

Prêdko¶æ samolotu na ostatnim odcinku 1,1km a 600m: 42-63 m/s = 153-226 km/h

08:41:05,4       Utrata ogona - tylniej czê¶ci samolotu (zatrzymanie siê
zapisu czarnej skrzynki Tu-154m) ok.600 -700 m od lotniska.

Tak wiêc wed³ug zapisów przedstawionych przez komisjê MAK samolot spad³ na
ziemiê lec±c z prêdko¶ci± ok. 153-226 km/h.

Analiza waraiantu A, czyli prawid³owo¶ci komunikatów kontrolera lotniska w
Smoleñsku jest niemo¿liwa gdy¿:

- prêdko¶æ 280 km/h ustawiona w automacie mog³a siê ró¿niæ tylko o warto¶c
+/- 10 km/h

- samolot porusza³by siê z du¿ymi zmianami w prêdko¶ci co skutkowa³oby
wy³±czeniem jednego z kana³ów autopilota. W zapisie z czarnej skrzynki
Tu-154 nie ma ¿adnej informacji o wy³±czeniu autopilota pomiêdzy 10 km od
lotniska a 1,1km od lotniska.

- W kilku przypadakach samolot porusza³by sie z prêdko¶ci± znacznie
przekraczaj±c± minimum ustalone dla tego samolotu - 225 km/h. Prawa fizyki
nakazuj±, ¿e jest to niemozliwe.

Tak wiêc ustalilismy, ¿e wariant A, jest nierealny.

Wariant B na podstawie realnej i rzeczywistej prêdko¶ci ustawionej i
kontrolowanej przez automat.

Wed³ug najnowszych obliczeñ uwzglêdniaj±c poprawkê na wiatr prêdko¶æ
samolotu wynosi³a 79.4 m/s (285 m/s) przy wietrze 10 m/s S-E i kierunku
l±dowania E-W.

Automat (autopilot) utrzymuj±cy redukowan± prêdko¶æ samolotu zosta³ w³±czony
o godz. 08:34:22 a wiêc 3 minuty przed analizowanymi zapisami (dane MAK i
rz±du RP)
wiêcej w
http://ndb2010.wordpress.com/2010/11/28/swiadomosc-odleglosci-od-pasa-startowego-zalogi-rzadowego-tu-154m/http://ndb2010.wordpress.com/2010/11/28/swiadomosc-odleglosci-od-pasa-startowego-zalogi-rzadowego-tu-154m/

Data: 2011-01-19 03:09:52
Autor: robertbig
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m
On 19 Sty, 11:55, "mkarwan" <mkar...@poczta.onet.pl> wrote:
Opracowanie to jest pr b powrotu do podstawowych pyta i zagadnie , kt re
powinny by zbadane w trakcie wyja niania katastrofy rz dowego Tu-154m,
kt ry rozbi si w Smole sku w dniu 10.04.2010.

W przypadku katastrofy w Smole sku g wnym i pierwszym pytaniem na kt re
powinni odpowiedzie ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu:

Czy za oga Tu-154m mia a wiadomo odleg o ci od lotniska w jakiej si
znajdowa a?

Dopiero pe na odpowied na to pytanie pozwala przej do innych zagadnie i
pyta zwi zanych z katastrof w Smole sku.
wiadomo odleg o ci od pasa startowego by a w Smole sku najwa niejszym
zagadnieniem, kt re ustala o parametr wysoko ci na jakiej w danym miejscu
cie ki l dowania powinien znale si samolot.

Niestety po 10.04.2010 to pytanie sta o si "tematem tabu"- zr cznie
omijanym przez ledczych i dziennikarzy.
Kilka razy si zdarzy o, e jaki dziennikarz zada przypadkowo to pytanie,
lecz zapraszani do medi w eksperci zmieszani, zmieniali temat unikaj c
odpowiedzi na to pytanie.

Zamiast zbadania tego podstawowego zagadnienia - wiadomo ci za ogi o
odleg o ci od pasa startowego, media oraz ledczy przeszli do analizowania
tematu wysoko ci samolotu. Parametr wysoko ci by "analizowany" w oderwaniu
od parametru odleg o ci od progu pasa startowego.
Zosta a z amana podstawowa zasada analizy obiektu w przestrzeni:

W tym przypadku zasada zale no ci wysoko ci i odleg o ci i wzajamnych
relacji mi dzy tymi parametrami.

Skutkiem z amania tej zasady by o powstanie faktu medialnego, sugeruj cego,
e nieprawid owa wysoko by a wynikiem b du ludzkiego lub w ostateczno ci
awarii samolotu lub urz dze .

To opracowanie jest powrotem do pierwszego i podstawowego pytania, kt re
powinno by w pe ni analizowane i wyja nione.

Jaka by a wiadomo odleg o ci od pasa startowego za ogi Tu-154m, kt ry
rozbi si w Smole sku w dniu 10.04.2010?

Tylko odpowied na to pytanie pozwala przej do zagadnie innych parametr w
lotu.

W przypadku cie ki podej cia do l dowania (ostatniej prostej) po o enie
samolotu okre lane jest za pomoc trzech parametr w:

- ODLEG O CI OD PROGU PASA (radiolatarnie NDB, komunikaty kontroler w o
odleg o ci, GPS)

- ODCHYLENIA OD LINII OSI PASA (wskazania odb. NDB,  komunikaty kontrolera
"na kursie", GPS)

- WYSOKO CI (wskazania wysoko ciomierzy samolotu, potwierdzenia kontroler w
"na cie ce")

Prawid owo parametru wysoko ci jest ustalana wzgl dem odleg o ci od progu
pasa.

Parametry po o enia samolotu kontrolowa autopilot.

08:34:21,5     Mjr.Protasiuk Automat

08:34:22,6      Technik pok adowy I automat w czony

Zgodnie z planami i zasadami za oga mia a u ywa automatu do punktu decyzji
(1,1km od lotniska).
W przypadku decyzji o l dowaniu automat mia by wy czony.
Ostatnia ustawiona w automacie pr dko byla ok.11,5 km od progu pasa
startowego.

08:38:49,2                  2pilot I klapy 36, mamy 2-8-0

08:39:08,7                  Kontroler-Smole sk 101-y, odleg o 10, wej cie
na cie k

Powy sza pr dko jest utrzymywana przez automat ci gu z dok adno ci
+/-10km/h (3m/s).

Samolot Tu-154m w Smole sku schodzil w automacie, w trzech kana ach:

- kana pod u ny (kierunek pr dko ci pionowej)

- kana poprzeczny - ci gu (pr dko samolotu)

- kana boczny (utrzymuj cy lot samolotu w osi lotniska)

Komentarz pilota 36 pu ku KPT. GRZEGORZ PIETRUCZUK z portalu TVN24 2:

ABSU oznacza sygna y autopilota.
Dwa pierwsze sygna y to kolejno: od czenie kana u pod u nego autopilota
(poci gni cie za stery) oraz od czenie kana u poprzecznego autopilota
(r czne dodanie gazu).

Kana pod u ny autopilota.

Zmiana parametru kana u pod u nego (wyr wnanie lub zmniejszenie pr dko i
zni ania i wysoko ci) dokonana przez podciagni cie za stery lub wcisni cie
przyciska "uchod" skutkuje od czeniem kana u autopilota a fakt ten powinien
by odnotowany w zapisach czarnej skrzynki Tu-154m.

Kana poprzeczny - ci gu

Samolot Tu-154m wszed na scie k l dowania (10.41 km od progu pasa) z
ustawion w automacie pr dko ci 280 km/h (77.7 m/s) (+/- 10 km/h ).
Przyspieszenie czyli zmiana pr dko ci powy ej 280 km/h (77 m/s) skutkowa oby
wy czeniem tego kana u autopilota a fakt ten musia by by odntowany w
zapisach czarnej skrzynki Tu-154m.

Kana boczny

Kana odpowiedzialny za stabilizacj lotu i kurs.
W tym przyapdku mia za zadanie utrzymywa samolot w linii prostej w osi
lotniska.
Skr t w prawo lub lewo powinien wy czy ten kana autopilota a fakt ten
powinien by odntowany w stenogramach.

ODLEG O OD PROGU PASA STARTOWEGO

Jest to chyba najwa niejszy parametr na cie ce l dowania. Umo liwia on:

- zlokalizowanie "puntktu decyzji", czyli punktu w kt rym za oga podejmuje
decyzj o l dowaniu lub odej ciu na drugi kr g.
- w a ciwe dobranie wysoko ci lotu
- w a ciwe przyziemienie - dotkni cie ziemi przez statek powietrzny, w
odpowiedniej dla danego typu statku konfiguracji i miejscu.

Odleg o od progu pasa startowego w Smole sku by a ustalana na podstawie:

- wej cie na cie k 10 km od progu pasa
wskazania GPS,
komunikat kontrolera lotniska o osi gni ciu puntu 10 km od progu pasa.

- lot na cie ce l dowania (od 10 km do przyziemienia)
Komunikat w kontrolera lotniska o poszczeg lnych odleg o ciach od lotniska
Wskaza radionadajnik w i marker w NDB
Potwierdzanie pierwszych dw ch za pomoc systemu GPS

Odleg o od pasa a zlokalizowanie "punktu decyzji"

Jest to podstawowe pytanie i zagadnienie, kt re powinno by opracowywane
przez ledczych i dziennikarzy zajmuj cych si tematyk katastrofy rz dowego
Tu-154m w Smole sku.

W celu zlokalizowania swojego po o enia za oga Tu-154m korzysta z informacji
przekazywanych przez kontrolera lotu w Smole sku oraz danych otrzymanych z
urz dze odbiorczych markera i radionadajnika NDB.
Chcia bym szczeg owo przeanalizow c oba punkty.

wiadomo odleg o ci od pasa startowego - Informacje przekazywane przez
kontrolera lotniska w Smole sku.

Oceniaj c te zagadnienie z punktu logiki mamy do wyboru:

A) przyj , e komunikaty kontroler w o odleg o ci by y poprawne i ustalamy
pr dko samolotu

B) za o y , e zgodnie z logik i faktami pr dko ustawiona w automacie
by a sta a i na tej podstawie obliczy rzeczywiste po o enie samolotu w
czasie poszczeg lnych komunikat w o odleg o ci przekazywanych przez
kontrolera w Smole sku.

Na pocz tku analiza przypadku A gdy za o ymy, e komunikaty kontrolera
lotniska by y poprawne.

Wzory oblicze (Przyk ad obliczenia pr dko ci pomi dzy 2km a 1,1km):

Czas pomi dzy komunikatami : 17,3 sekundy (C - czas)

Odleg o pomiedzy komunikatami: 900 m (D- dystans)

Pr dko samolotu na podstawie danych MAK (P) = D (dystans) dzielone przez C
(czas)

900m (D- dystans) podzielone przez 17,3s (C- czas) = 52 m/s = 187 km/h

8:39:08,7-08:39:10,6 Kontroler                   101-y, odleg o 10,
wej cie na cie k

Pr dko samolotu pomi dzy odcinkami 10km i 8km: 93-96m/s = 336-346 km/h

08:39:30,1-08:39:31,4 Kontroler                  8 na kursie i
cie ce.(odleg o 8km)

Pr dko samolotu pomi dzy odcinkami 8km i 6 km:95-101 m/s = 344-363 km/h
08:39:49,9-08:39:52,3 Kontroler        Podchodzicie do dalszej, na kursie i
cie ce, odleg o 6 (w tym samym czasie sygna markera nadajnika NDB, kt ry
znajduje si dok adnie 6.324km wed ug analiz zdj satelitarnych)

http://picasaweb.google.com/118355005473258703478/DropBox?authkey=Gv1....

08:39:50,2 - 08:39:58,0  Sygna dzwi kowy,     F=845Hz. Dalsza prowadz ca

Jest to bardzo wa ny zapis poniewa pokazuje, e informacja kontrolera o
odleg o ci 6km idealnie pokrywa si z sygna em nadajnika NDB.

Pr dko samolotu mi dzy odcinkami 6km i 4 km:84-89 m/s = 305-322 km/h

08:40:13,5-08:40:14,6 Kontroler               4 na kursie i cie ce.( 4km)

Pr dko samolotu mi dzy odcinkami 4km a 3km: 76 m/s = 274 km/h

08:40:26,6-08:40:27,8 Kontroler                3 na kursie i cie ce.(3km)

Pr dko samolotu mi dzy odcinkami 3km a 2km: 82 m/s = 297 km/h

08:40:38,7-08:40:39,9 Kontroler            2 na kursie i cie ce. (odleg o
2km)

Pr dko samolotu mi dzy odcinkami 2km a 1,1km: 52 m/s = 187 km/h

08:40:56-08:40:58,1 Sygna d wi kowy F=400 Hz, bli sza prowadz ca (1,1km)

Pr dko samolotu na ostatnim odcinku 1,1km a 600m: 42-63 m/s = 153-226 km/h

08:41:05,4       Utrata ogona - tylniej cz ci samolotu (zatrzymanie si
zapisu czarnej skrzynki Tu-154m) ok.600 -700 m od lotniska.

Tak wi c wed ug zapis w przedstawionych przez komisj MAK samolot spad na
ziemi lec c z pr dko ci ok. 153-226 km/h.

Analiza waraiantu A, czyli prawid owo ci komunikat w kontrolera lotniska w
Smole sku jest niemo liwa gdy :

- pr dko 280 km/h ustawiona w automacie mog a si r ni tylko o warto c
+/- 10 km/h

- samolot porusza by si z du ymi zmianami w pr dko ci co skutkowa oby
wy czeniem jednego z kana w autopilota. W zapisie z czarnej skrzynki
Tu-154 nie ma adnej informacji o wy czeniu autopilota pomi dzy 10 km od
lotniska a 1,1km od lotniska.

- W kilku przypadakach samolot porusza by sie z pr dko ci znacznie
przekraczaj c minimum ustalone dla tego samolotu - 225 km/h. Prawa fizyki
nakazuj , e jest to niemozliwe.

Tak wi c ustalilismy, e wariant A, jest nierealny.

Wariant B na podstawie realnej i rzeczywistej pr dko ci ustawionej i
kontrolowanej przez automat.

Wed ug najnowszych oblicze uwzgl dniaj c poprawk na wiatr pr dko
samolotu wynosi a 79.4 m/s (285 m/s) przy wietrze 10 m/s S-E i kierunku
l dowania E-W.

Automat (autopilot) utrzymuj cy redukowan pr dko samolotu zosta w czony
o godz. 08:34:22 a wi c 3 minuty przed analizowanymi zapisami (dane MAK i
rz du RP)
wi cej whttp://ndb2010.wordpress.com/2010/11/28/swiadomosc-odleglosci-od-pasa...

Data: 2011-01-19 03:37:03
Autor: robertbig
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m
On 19 Sty, 11:55, "mkarwan" <mkar...@poczta.onet.pl> wrote:
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które
powinny byæ zbadane w trakcie wyja¶niania katastrofy rz±dowego Tu-154m,
który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010.

W przypadku katastrofy w Smoleñsku g³ównym i pierwszym pytaniem na które
powinni odpowiedzieæ ¶ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu:

Czy za³oga Tu-154m mia³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od lotniska w jakiej siê
znajdowa³a?

Dopiero pe³na odpowied¼ na to pytanie pozwala przej¶æ do innych zagadnieñ i
pytañ zwi±zanych z katastrof± w Smoleñsku.
¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego by³a w Smoleñsku najwa¿niejszym
zagadnieniem, które ustala³o parametr wysoko¶ci na jakiej w danym miejscu
¶cie¿ki l±dowania powinien znale¼æ siê samolot.

Niestety po 10.04.2010 to pytanie sta³o siê "tematem tabu"- zrêcznie
omijanym przez ¶ledczych i dziennikarzy.
Kilka razy siê zdarzy³o, ¿e jaki¶ dziennikarz zada³ przypadkowo to pytanie,
lecz zapraszani do mediów eksperci zmieszani, zmieniali temat unikaj±c
odpowiedzi na to pytanie.

Zamiast zbadania tego podstawowego zagadnienia - ¶wiadomo¶ci za³ogi o
odleg³o¶ci od pasa startowego, media oraz ¶ledczy przeszli do analizowania
tematu wysoko¶ci samolotu. Parametr wysoko¶ci by³ "analizowany" w oderwaniu
od parametru odleg³o¶ci od progu pasa startowego.
Zosta³a z³amana podstawowa zasada analizy obiektu w przestrzeni:

W tym przypadku zasada zale¿no¶ci wysoko¶ci i odleg³o¶ci i wzajamnych
relacji miêdzy tymi parametrami.

Skutkiem z³amania tej zasady by³o powstanie faktu medialnego, sugeruj±cego,
¿e nieprawid³owa wysoko¶æ by³a wynikiem b³êdu ludzkiego lub w ostateczno¶ci
awarii samolotu lub urz±dzeñ.

To opracowanie jest powrotem do pierwszego i podstawowego pytania, które
powinno byæ w pe³ni analizowane i wyja¶nione.

Jaka by³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi Tu-154m, który
rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010?

Tylko odpowied¼ na to pytanie pozwala przej¶æ do zagadnieñ innych parametrów
lotu.

W przypadku ¶cie¿ki podej¶cia do l±dowania (ostatniej prostej) po³o¿enie
samolotu okre¶lane jest za pomoc± trzech parametrów:

- ODLEG£O¦CI OD PROGU PASA (radiolatarnie NDB, komunikaty kontrolerów o
odleg³o¶ci, GPS)

- ODCHYLENIA OD LINII OSI PASA (wskazania odb. NDB,  komunikaty kontrolera
"na kursie", GPS)

- WYSOKO¦CI (wskazania wysoko¶ciomierzy samolotu, potwierdzenia kontrolerów
"na ¶cie¿ce")

Prawid³owo¶æ parametru wysoko¶ci jest ustalana wzglêdem odleg³o¶ci od progu
pasa.

Parametry po³o¿enia samolotu kontrolowa³ autopilot.

08:34:21,5     Mjr.Protasiuk Automat

08:34:22,6      Technik pok³adowy I automat w³±czony

Zgodnie z planami i zasadami za³oga mia³a u¿ywaæ automatu do punktu decyzji
(1,1km od lotniska).
W przypadku decyzji o l±dowaniu automat mia³byæ wy³±czony.
Ostatnia ustawiona w automacie prêdko¶æ byla ok.11,5 km od progu pasa
startowego.

08:38:49,2                  2pilot I klapy 36, mamy 2-8-0

08:39:08,7                  Kontroler-Smoleñsk 101-y, odleg³o¶æ 10, wej¶cie
na ¶cie¿kê

Powy¿sza prêdko¶æ jest utrzymywana przez automat ci±gu z dok³adno¶ci±
+/-10km/h (3m/s).

Samolot Tu-154m w Smoleñsku schodzil w automacie, w trzech kana³ach:

- kana³ pod³u¿ny (kierunek prêdko¶ci pionowej)

- kana³ poprzeczny - ci±gu (prêdko¶æ samolotu)

- kana³ boczny (utrzymuj±cy lot samolotu w osi lotniska)

Komentarz pilota 36 pu³ku KPT. GRZEGORZ PIETRUCZUK z portalu TVN24 2:

ABSU oznacza sygna³y autopilota.
Dwa pierwsze sygna³y to kolejno: od³±czenie kana³u pod³u¿nego autopilota
(poci±gniêcie za stery) oraz od³±czenie kana³u poprzecznego autopilota
(rêczne dodanie gazu).

Kana³ pod³u¿ny autopilota.

Zmiana parametru kana³u pod³u¿nego (wyrównanie lub zmniejszenie prêdko¶æi
zni¿ania i wysoko¶ci) dokonana przez podciagniêcie za stery lub wcisniêcie
przyciska "uchod" skutkuje od³±czeniem kana³u autopilota a fakt ten powinien
byæ odnotowany w zapisach czarnej skrzynki Tu-154m.

Kana³ poprzeczny - ci±gu

Samolot Tu-154m wszed³ na scie¿kê l±dowania (10.41 km od progu pasa) z
ustawion± w automacie prêdko¶ci± 280 km/h (77.7 m/s) (+/- 10 km/h ).
Przyspieszenie czyli zmiana prêdko¶ci powy¿ej 280 km/h (77 m/s) skutkowa³oby
wy³±czeniem tego kana³u autopilota a fakt ten musia³by byæ odntowany w
zapisach czarnej skrzynki Tu-154m.

Kana³ boczny

Kana³ odpowiedzialny za stabilizacjê lotu i kurs.
W tym przyapdku mia³ za zadanie utrzymywaæ samolot w linii prostej w osi
lotniska.
Skrêt w prawo lub lewo powinien wy³±czyæ ten kana³ autopilota a fakt ten
powinien byæ odntowany w stenogramach.

ODLEG£O¦Æ OD PROGU PASA STARTOWEGO

Jest to chyba najwa¿niejszy parametr na ¶cie¿ce l±dowania. Umo¿liwia on:

- zlokalizowanie "puntktu decyzji", czyli punktu w którym za³oga podejmuje
decyzjê o l±dowaniu lub odej¶ciu na drugi kr±g.
- w³a¶ciwe dobranie wysoko¶ci lotu
- w³a¶ciwe przyziemienie - dotkniêcie ziemi przez statek powietrzny, w
odpowiedniej dla danego typu statku konfiguracji i miejscu.

Odleg³o¶æ od progu pasa startowego w Smoleñsku by³a ustalana na podstawie:

- wej¶cie na ¶cie¿kê 10 km od progu pasa
wskazania GPS,
komunikat kontrolera lotniska o osi±gniêciu puntu 10 km od progu pasa..

- lot na ¶cie¿ce l±dowania (od 10 km do przyziemienia)
Komunikatów kontrolera lotniska o poszczególnych odleg³o¶ciach od lotniska
Wskazañ radionadajników i markerów NDB
Potwierdzanie pierwszych dwóch za pomoc± systemu GPS

Odleg³o¶æ od pasa a zlokalizowanie "punktu decyzji"

Jest to podstawowe pytanie i zagadnienie, które powinno byæ opracowywane
przez ¶ledczych i dziennikarzy zajmuj±cych siê tematyk± katastrofy rz±dowego
Tu-154m w Smoleñsku.

W celu zlokalizowania swojego po³o¿enia za³oga Tu-154m korzysta z informacji
przekazywanych przez kontrolera lotu w Smoleñsku oraz danych otrzymanych z
urz±dzeñ odbiorczych markera i radionadajnika NDB.
Chcia³bym szczegó³owo przeanalizow±c oba punkty.

¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego - Informacje przekazywane przez
kontrolera lotniska w Smoleñsku.

Oceniaj±c te zagadnienie z punktu logiki mamy do wyboru:

A) przyj±æ, ¿e komunikaty kontrolerów o odleg³o¶ci by³y poprawne i ustalamy
prêdko¶æ samolotu

B) za³o¿yæ, ¿e zgodnie z logik± i faktami prêdko¶æ ustawiona w automacie
by³a sta³a i na tej podstawie obliczyæ rzeczywiste po³o¿enie samolotu w
czasie poszczególnych komunikatów o odleg³o¶ci przekazywanych przez
kontrolera w Smoleñsku.

Na pocz±tku analiza przypadku A gdy za³o¿ymy, ¿e komunikaty kontrolera
lotniska by³y poprawne.

Wzory obliczeñ (Przyk³ad obliczenia prêdko¶ci pomiêdzy 2km a 1,1km):

Czas pomiêdzy komunikatami : 17,3 sekundy (C - czas)

Odleg³o¶æ pomiedzy komunikatami: 900 m (D- dystans)

Prêdko¶æ samolotu na podstawie danych MAK (P) = D (dystans) dzielone przez C
(czas)

900m (D- dystans) podzielone przez 17,3s (C- czas) = 52 m/s = 187 km/h

8:39:08,7-08:39:10,6 Kontroler                   101-y, odleg³o¶æ 10,
wej¶cie na ¶cie¿kê

Prêdko¶æ samolotu pomiêdzy odcinkami 10km i 8km: 93-96m/s = 336-346 km/h

08:39:30,1-08:39:31,4 Kontroler                  8 na kursie i
¶cie¿ce.(odleg³o¶æ 8km)

Prêdko¶æ samolotu pomiêdzy odcinkami 8km i 6 km:95-101 m/s = 344-363 km/h
08:39:49,9-08:39:52,3 Kontroler        Podchodzicie do dalszej, na kursie i
¶cie¿ce, odleg³o¶æ 6 (w tym samym czasie sygna³ markera nadajnika NDB, który
znajduje siê dok³adnie 6.324km wed³ug analiz zdjêæ satelitarnych)

http://picasaweb.google.com/118355005473258703478/DropBox?authkey=Gv1....

08:39:50,2 - 08:39:58,0  Sygna³ dzwiêkowy,     F=845Hz. Dalsza prowadz±ca

Jest to bardzo wa¿ny zapis poniewa¿ pokazuje, ¿e informacja kontrolera o
odleg³o¶ci 6km idealnie pokrywa siê z sygna³em nadajnika NDB.

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 6km i 4 km:84-89 m/s = 305-322 km/h

08:40:13,5-08:40:14,6 Kontroler               4 na kursie i ¶cie¿ce.( 4km)

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 4km a 3km: 76 m/s = 274 km/h

08:40:26,6-08:40:27,8 Kontroler                3 na kursie i ¶cie¿ce.(3km)

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 3km a 2km: 82 m/s = 297 km/h

08:40:38,7-08:40:39,9 Kontroler            2 na kursie i ¶cie¿ce. (odleg³o¶æ
2km)

Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 2km a 1,1km: 52 m/s = 187 km/h

08:40:56-08:40:58,1 Sygna³ d¼wiêkowy F=400 Hz, bli¿sza prowadz±ca (1,1km)

Prêdko¶æ samolotu na ostatnim odcinku 1,1km a 600m: 42-63 m/s = 153-226 km/h

08:41:05,4       Utrata ogona - tylniej czê¶ci samolotu (zatrzymanie siê
zapisu czarnej skrzynki Tu-154m) ok.600 -700 m od lotniska.

Tak wiêc wed³ug zapisów przedstawionych przez komisjê MAK samolot spad³ na
ziemiê lec±c z prêdko¶ci± ok. 153-226 km/h.

Analiza waraiantu A, czyli prawid³owo¶ci komunikatów kontrolera lotniska w
Smoleñsku jest niemo¿liwa gdy¿:

- prêdko¶æ 280 km/h ustawiona w automacie mog³a siê ró¿niæ tylko o warto¶c
+/- 10 km/h

- samolot porusza³by siê z du¿ymi zmianami w prêdko¶ci co skutkowa³oby
wy³±czeniem jednego z kana³ów autopilota. W zapisie z czarnej skrzynki
Tu-154 nie ma ¿adnej informacji o wy³±czeniu autopilota pomiêdzy 10 km od
lotniska a 1,1km od lotniska.

- W kilku przypadakach samolot porusza³by sie z prêdko¶ci± znacznie
przekraczaj±c± minimum ustalone dla tego samolotu - 225 km/h. Prawa fizyki
nakazuj±, ¿e jest to niemozliwe.

Tak wiêc ustalilismy, ¿e wariant A, jest nierealny.

Wariant B na podstawie realnej i rzeczywistej prêdko¶ci ustawionej i
kontrolowanej przez automat.

Wed³ug najnowszych obliczeñ uwzglêdniaj±c poprawkê na wiatr prêdko¶æ
samolotu wynosi³a 79.4 m/s (285 m/s) przy wietrze 10 m/s S-E i kierunku
l±dowania E-W.

Automat (autopilot) utrzymuj±cy redukowan± prêdko¶æ ...

wiêcej >>


Pomijajac te bzury.
Pseudo fachowe wyliczenia i manipulacjie.

Oblicznie odleg³o¶ci i prêdkosci na postawie wypowiedzianych s³ów..
Które dla pilotów nie maja absolutnie ¿adnego znaczenia.
Bo procedura jest zupe³nie inna.
A same wyliczenia g³upie i nonsensowne. Bez uwzglednienia may faktów.
Procedur. Wskazañ przy¿±dów pok³adowych.
Co zosta³o wielokrotnie juz "rozstrezlane". Wysadzone w kosmos. Na
wszelkich forach lotniczych.
A ty z uporem maniaka bedziesz to nadal próbowa³ wciskac naiwnym.

Czy ty Makarwan przeczyta³e¶ chocby watek z lotnictwo.net  o
katasrofie.
Ma on "zaledwie"  2000+  postów.
Czyta sie kilka dni.
I zosta³o tam omówione dos³ownie wszystko . W ka¿dej mozliwej wersji i
postaci.
Tak¿e ten maniakalny psychopata NDB2010. Wielokrotnie.

Treaz dam ci g³os.
Mo¿e wyjasnij mi pierwsze kwestie.
Dlaczego leciano na Somleñsk , gdy nie by³o warunków ?
Zeby celowo z premedytacja z³amac przepisy ?

Dlaczego po przybyciu na miejsce Protasiuk wogóle " rozwa¿a³ " próbe
podej¶cia.
Jesli jego umiejetno¶ci jako pilota , pozwala³y mu na rozpoczecie tego
manewru przy widoczno¶ci 1200 metrów minimum.
Minimum 1200 metrów !
Dlaczego dopusci³ sie tego przestepstwa w/g Prawa Lotniczego ?]

 c.d.n

Data: 2011-01-19 19:22:19
Autor: mkarwan
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m
U¿ytkownik "robertbig" <robertbig@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:c29f3a23-9ff6-4700-b393-ce8c2e1dfc6fk11g2000vbf.googlegroups.com...
Pomijajac te bzury.
Pseudo fachowe wyliczenia i manipulacjie.
Oblicznie odleg³o¶ci i prêdkosci na postawie wypowiedzianych s³ów.
Które dla pilotów nie maja absolutnie ¿adnego znaczenia.
Bo procedura jest zupe³nie inna.
A same wyliczenia g³upie i nonsensowne. Bez uwzglednienia may faktów.
Procedur. Wskazañ przy¿±dów pok³adowych.
Co zosta³o wielokrotnie juz "rozstrezlane". Wysadzone w kosmos. Na
wszelkich forach lotniczych.

Skoro tak siê sta³o czemu nie poda³es linków?

Data: 2011-01-19 12:08:18
Autor: boukun
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m

U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c312$0$2460$65785112news.neostrada.pl...
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które
powinny byæ zbadane w trakcie wyja¶niania katastrofy rz±dowego Tu-154m,
który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010.

W przypadku katastrofy w Smoleñsku g³ównym i pierwszym pytaniem na które
powinni odpowiedzieæ ¶ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu:

Czy za³oga Tu-154m mia³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od lotniska w jakiej siê
znajdowa³a?

Czy za³oga mia³a na cokolwiek ¶wiadomo¶æ? Czy za³oga widzia³a mg³ê?

boukun

Data: 2011-01-19 12:21:58
Autor: mkarwan
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m
U¿ytkownik "boukun" <boukun@neostrada.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ih6h3i$m9u$1mx1.internetia.pl...
U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c312$0$2460$65785112news.neostrada.pl...
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ,
które powinny byæ zbadane w trakcie wyja¶niania katastrofy rz±dowego
Tu-154m, który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010.
W przypadku katastrofy w Smoleñsku g³ównym i pierwszym pytaniem na które
powinni odpowiedzieæ ¶ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu:
Czy za³oga Tu-154m mia³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od lotniska w jakiej siê
znajdowa³a?
Czy za³oga mia³a na cokolwiek ¶wiadomo¶æ? Czy za³oga widzia³a mg³ê?

Przeczytaj ca³o¶æ zastanów siê zanim zaczniesz siê wym±drzaæ.

Data: 2011-01-19 12:26:08
Autor: boukun
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m

U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c957$0$2439$65785112news.neostrada.pl...
U¿ytkownik "boukun" <boukun@neostrada.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ih6h3i$m9u$1mx1.internetia.pl...
U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c312$0$2460$65785112news.neostrada.pl...
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ,
które powinny byæ zbadane w trakcie wyja¶niania katastrofy rz±dowego
Tu-154m, który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010.
W przypadku katastrofy w Smoleñsku g³ównym i pierwszym pytaniem na które
powinni odpowiedzieæ ¶ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu:
Czy za³oga Tu-154m mia³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od lotniska w jakiej siê
znajdowa³a?
Czy za³oga mia³a na cokolwiek ¶wiadomo¶æ? Czy za³oga widzia³a mg³ê?

Przeczytaj ca³o¶æ zastanów siê zanim zaczniesz siê wym±drzaæ.

Ogarnij cokolwiek, zanim zaczniesz pastowaæ...

boukun

Data: 2011-01-19 12:32:24
Autor: Wasz Ukochany Dobrodziej
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m

U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c312$0$2460$65785112news.neostrada.pl...
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które
powinny byæ zbadane w trakcie wyja¶niania katastrofy rz±dowego Tu-154m,
który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010.

W przypadku katastrofy w Smoleñsku g³ównym i pierwszym pytaniem na które
powinni odpowiedzieæ ¶ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu:

Czy za³oga Tu-154m mia³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od lotniska w jakiej siê
znajdowa³a?

Nie miala. Nie widzieli ziemi, nie wiedzieli gdzie s±. Nie wiedzieli równie¿ "kontrolerzy" lotniska. TU-154 zgodnie z poleceniem prezydenta i rozkazem jego brata napierdala³ na o¶lep rozpaczliwie szukaj±c we mgle ziemi. Zobaczyli tuz przed s³owami: "O k...wa!". Tak oto skoñczy³ siê lot po prezydenturê.

Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona