Data: 2011-01-19 11:55:14 | |
Autor: mkarwan | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które
powinny byæ zbadane w trakcie wyja¶niania katastrofy rz±dowego Tu-154m, który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010. W przypadku katastrofy w Smoleñsku g³ównym i pierwszym pytaniem na które powinni odpowiedzieæ ¶ledczy oraz dziennikarze jest ustalenie faktu: Czy za³oga Tu-154m mia³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od lotniska w jakiej siê znajdowa³a? Dopiero pe³na odpowied¼ na to pytanie pozwala przej¶æ do innych zagadnieñ i pytañ zwi±zanych z katastrof± w Smoleñsku. ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego by³a w Smoleñsku najwa¿niejszym zagadnieniem, które ustala³o parametr wysoko¶ci na jakiej w danym miejscu ¶cie¿ki l±dowania powinien znale¼æ siê samolot. Niestety po 10.04.2010 to pytanie sta³o siê "tematem tabu"- zrêcznie omijanym przez ¶ledczych i dziennikarzy. Kilka razy siê zdarzy³o, ¿e jaki¶ dziennikarz zada³ przypadkowo to pytanie, lecz zapraszani do mediów eksperci zmieszani, zmieniali temat unikaj±c odpowiedzi na to pytanie. Zamiast zbadania tego podstawowego zagadnienia - ¶wiadomo¶ci za³ogi o odleg³o¶ci od pasa startowego, media oraz ¶ledczy przeszli do analizowania tematu wysoko¶ci samolotu. Parametr wysoko¶ci by³ "analizowany" w oderwaniu od parametru odleg³o¶ci od progu pasa startowego. Zosta³a z³amana podstawowa zasada analizy obiektu w przestrzeni: W tym przypadku zasada zale¿no¶ci wysoko¶ci i odleg³o¶ci i wzajamnych relacji miêdzy tymi parametrami. Skutkiem z³amania tej zasady by³o powstanie faktu medialnego, sugeruj±cego, ¿e nieprawid³owa wysoko¶æ by³a wynikiem b³êdu ludzkiego lub w ostateczno¶ci awarii samolotu lub urz±dzeñ. To opracowanie jest powrotem do pierwszego i podstawowego pytania, które powinno byæ w pe³ni analizowane i wyja¶nione. Jaka by³a ¶wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi Tu-154m, który rozbi³ siê w Smoleñsku w dniu 10.04.2010? Tylko odpowied¼ na to pytanie pozwala przej¶æ do zagadnieñ innych parametrów lotu. W przypadku ¶cie¿ki podej¶cia do l±dowania (ostatniej prostej) po³o¿enie samolotu okre¶lane jest za pomoc± trzech parametrów: - ODLEG£O¦CI OD PROGU PASA (radiolatarnie NDB, komunikaty kontrolerów o odleg³o¶ci, GPS) - ODCHYLENIA OD LINII OSI PASA (wskazania odb. NDB, komunikaty kontrolera "na kursie", GPS) - WYSOKO¦CI (wskazania wysoko¶ciomierzy samolotu, potwierdzenia kontrolerów "na ¶cie¿ce") Prawid³owo¶æ parametru wysoko¶ci jest ustalana wzglêdem odleg³o¶ci od progu pasa. Parametry po³o¿enia samolotu kontrolowa³ autopilot. 08:34:21,5 Mjr.Protasiuk Automat 08:34:22,6 Technik pok³adowy I automat w³±czony Zgodnie z planami i zasadami za³oga mia³a u¿ywaæ automatu do punktu decyzji (1,1km od lotniska). W przypadku decyzji o l±dowaniu automat mia³byæ wy³±czony. Ostatnia ustawiona w automacie prêdko¶æ byla ok.11,5 km od progu pasa startowego. 08:38:49,2 2pilot I klapy 36, mamy 2-8-0 08:39:08,7 Kontroler-Smoleñsk 101-y, odleg³o¶æ 10, wej¶cie na ¶cie¿kê Powy¿sza prêdko¶æ jest utrzymywana przez automat ci±gu z dok³adno¶ci± +/-10km/h (3m/s). Samolot Tu-154m w Smoleñsku schodzil w automacie, w trzech kana³ach: - kana³ pod³u¿ny (kierunek prêdko¶ci pionowej) - kana³ poprzeczny - ci±gu (prêdko¶æ samolotu) - kana³ boczny (utrzymuj±cy lot samolotu w osi lotniska) Komentarz pilota 36 pu³ku KPT. GRZEGORZ PIETRUCZUK z portalu TVN24 2: ABSU oznacza sygna³y autopilota. Dwa pierwsze sygna³y to kolejno: od³±czenie kana³u pod³u¿nego autopilota (poci±gniêcie za stery) oraz od³±czenie kana³u poprzecznego autopilota (rêczne dodanie gazu). Kana³ pod³u¿ny autopilota. Zmiana parametru kana³u pod³u¿nego (wyrównanie lub zmniejszenie prêdko¶æi zni¿ania i wysoko¶ci) dokonana przez podciagniêcie za stery lub wcisniêcie przyciska "uchod" skutkuje od³±czeniem kana³u autopilota a fakt ten powinien byæ odnotowany w zapisach czarnej skrzynki Tu-154m. Kana³ poprzeczny - ci±gu Samolot Tu-154m wszed³ na scie¿kê l±dowania (10.41 km od progu pasa) z ustawion± w automacie prêdko¶ci± 280 km/h (77.7 m/s) (+/- 10 km/h ). Przyspieszenie czyli zmiana prêdko¶ci powy¿ej 280 km/h (77 m/s) skutkowa³oby wy³±czeniem tego kana³u autopilota a fakt ten musia³by byæ odntowany w zapisach czarnej skrzynki Tu-154m. Kana³ boczny Kana³ odpowiedzialny za stabilizacjê lotu i kurs. W tym przyapdku mia³ za zadanie utrzymywaæ samolot w linii prostej w osi lotniska. Skrêt w prawo lub lewo powinien wy³±czyæ ten kana³ autopilota a fakt ten powinien byæ odntowany w stenogramach. ODLEG£O¦Æ OD PROGU PASA STARTOWEGO Jest to chyba najwa¿niejszy parametr na ¶cie¿ce l±dowania. Umo¿liwia on: - zlokalizowanie "puntktu decyzji", czyli punktu w którym za³oga podejmuje decyzjê o l±dowaniu lub odej¶ciu na drugi kr±g. - w³a¶ciwe dobranie wysoko¶ci lotu - w³a¶ciwe przyziemienie - dotkniêcie ziemi przez statek powietrzny, w odpowiedniej dla danego typu statku konfiguracji i miejscu. Odleg³o¶æ od progu pasa startowego w Smoleñsku by³a ustalana na podstawie: - wej¶cie na ¶cie¿kê 10 km od progu pasa wskazania GPS, komunikat kontrolera lotniska o osi±gniêciu puntu 10 km od progu pasa. - lot na ¶cie¿ce l±dowania (od 10 km do przyziemienia) Komunikatów kontrolera lotniska o poszczególnych odleg³o¶ciach od lotniska Wskazañ radionadajników i markerów NDB Potwierdzanie pierwszych dwóch za pomoc± systemu GPS Odleg³o¶æ od pasa a zlokalizowanie "punktu decyzji" Jest to podstawowe pytanie i zagadnienie, które powinno byæ opracowywane przez ¶ledczych i dziennikarzy zajmuj±cych siê tematyk± katastrofy rz±dowego Tu-154m w Smoleñsku. W celu zlokalizowania swojego po³o¿enia za³oga Tu-154m korzysta z informacji przekazywanych przez kontrolera lotu w Smoleñsku oraz danych otrzymanych z urz±dzeñ odbiorczych markera i radionadajnika NDB. Chcia³bym szczegó³owo przeanalizow±c oba punkty. ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego - Informacje przekazywane przez kontrolera lotniska w Smoleñsku. Oceniaj±c te zagadnienie z punktu logiki mamy do wyboru: A) przyj±æ, ¿e komunikaty kontrolerów o odleg³o¶ci by³y poprawne i ustalamy prêdko¶æ samolotu B) za³o¿yæ, ¿e zgodnie z logik± i faktami prêdko¶æ ustawiona w automacie by³a sta³a i na tej podstawie obliczyæ rzeczywiste po³o¿enie samolotu w czasie poszczególnych komunikatów o odleg³o¶ci przekazywanych przez kontrolera w Smoleñsku. Na pocz±tku analiza przypadku A gdy za³o¿ymy, ¿e komunikaty kontrolera lotniska by³y poprawne. Wzory obliczeñ (Przyk³ad obliczenia prêdko¶ci pomiêdzy 2km a 1,1km): Czas pomiêdzy komunikatami : 17,3 sekundy (C - czas) Odleg³o¶æ pomiedzy komunikatami: 900 m (D- dystans) Prêdko¶æ samolotu na podstawie danych MAK (P) = D (dystans) dzielone przez C (czas) 900m (D- dystans) podzielone przez 17,3s (C- czas) = 52 m/s = 187 km/h 8:39:08,7-08:39:10,6 Kontroler 101-y, odleg³o¶æ 10, wej¶cie na ¶cie¿kê Prêdko¶æ samolotu pomiêdzy odcinkami 10km i 8km: 93-96m/s = 336-346 km/h 08:39:30,1-08:39:31,4 Kontroler 8 na kursie i ¶cie¿ce.(odleg³o¶æ 8km) Prêdko¶æ samolotu pomiêdzy odcinkami 8km i 6 km:95-101 m/s = 344-363 km/h 08:39:49,9-08:39:52,3 Kontroler Podchodzicie do dalszej, na kursie i ¶cie¿ce, odleg³o¶æ 6 (w tym samym czasie sygna³ markera nadajnika NDB, który znajduje siê dok³adnie 6.324km wed³ug analiz zdjêæ satelitarnych) http://picasaweb.google.com/118355005473258703478/DropBox?authkey=Gv1sRgCM3S1LTe7LejIQ&pli=1#5540967087562788818 08:39:50,2 - 08:39:58,0 Sygna³ dzwiêkowy, F=845Hz. Dalsza prowadz±ca Jest to bardzo wa¿ny zapis poniewa¿ pokazuje, ¿e informacja kontrolera o odleg³o¶ci 6km idealnie pokrywa siê z sygna³em nadajnika NDB. Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 6km i 4 km:84-89 m/s = 305-322 km/h 08:40:13,5-08:40:14,6 Kontroler 4 na kursie i ¶cie¿ce.( 4km) Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 4km a 3km: 76 m/s = 274 km/h 08:40:26,6-08:40:27,8 Kontroler 3 na kursie i ¶cie¿ce.(3km) Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 3km a 2km: 82 m/s = 297 km/h 08:40:38,7-08:40:39,9 Kontroler 2 na kursie i ¶cie¿ce. (odleg³o¶æ 2km) Prêdko¶æ samolotu miêdzy odcinkami 2km a 1,1km: 52 m/s = 187 km/h 08:40:56-08:40:58,1 Sygna³ d¼wiêkowy F=400 Hz, bli¿sza prowadz±ca (1,1km) Prêdko¶æ samolotu na ostatnim odcinku 1,1km a 600m: 42-63 m/s = 153-226 km/h 08:41:05,4 Utrata ogona - tylniej czê¶ci samolotu (zatrzymanie siê zapisu czarnej skrzynki Tu-154m) ok.600 -700 m od lotniska. Tak wiêc wed³ug zapisów przedstawionych przez komisjê MAK samolot spad³ na ziemiê lec±c z prêdko¶ci± ok. 153-226 km/h. Analiza waraiantu A, czyli prawid³owo¶ci komunikatów kontrolera lotniska w Smoleñsku jest niemo¿liwa gdy¿: - prêdko¶æ 280 km/h ustawiona w automacie mog³a siê ró¿niæ tylko o warto¶c +/- 10 km/h - samolot porusza³by siê z du¿ymi zmianami w prêdko¶ci co skutkowa³oby wy³±czeniem jednego z kana³ów autopilota. W zapisie z czarnej skrzynki Tu-154 nie ma ¿adnej informacji o wy³±czeniu autopilota pomiêdzy 10 km od lotniska a 1,1km od lotniska. - W kilku przypadakach samolot porusza³by sie z prêdko¶ci± znacznie przekraczaj±c± minimum ustalone dla tego samolotu - 225 km/h. Prawa fizyki nakazuj±, ¿e jest to niemozliwe. Tak wiêc ustalilismy, ¿e wariant A, jest nierealny. Wariant B na podstawie realnej i rzeczywistej prêdko¶ci ustawionej i kontrolowanej przez automat. Wed³ug najnowszych obliczeñ uwzglêdniaj±c poprawkê na wiatr prêdko¶æ samolotu wynosi³a 79.4 m/s (285 m/s) przy wietrze 10 m/s S-E i kierunku l±dowania E-W. Automat (autopilot) utrzymuj±cy redukowan± prêdko¶æ samolotu zosta³ w³±czony o godz. 08:34:22 a wiêc 3 minuty przed analizowanymi zapisami (dane MAK i rz±du RP) wiêcej w http://ndb2010.wordpress.com/2010/11/28/swiadomosc-odleglosci-od-pasa-startowego-zalogi-rzadowego-tu-154m/http://ndb2010.wordpress.com/2010/11/28/swiadomosc-odleglosci-od-pasa-startowego-zalogi-rzadowego-tu-154m/ |
|
Data: 2011-01-19 03:09:52 | |
Autor: robertbig | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
On 19 Sty, 11:55, "mkarwan" <mkar...@poczta.onet.pl> wrote:
Opracowanie to jest pr b powrotu do podstawowych pyta i zagadnie , kt re |
|
Data: 2011-01-19 03:37:03 | |
Autor: robertbig | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
On 19 Sty, 11:55, "mkarwan" <mkar...@poczta.onet.pl> wrote:
Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które Pomijajac te bzury. Pseudo fachowe wyliczenia i manipulacjie. Oblicznie odleg³o¶ci i prêdkosci na postawie wypowiedzianych s³ów.. Które dla pilotów nie maja absolutnie ¿adnego znaczenia. Bo procedura jest zupe³nie inna. A same wyliczenia g³upie i nonsensowne. Bez uwzglednienia may faktów. Procedur. Wskazañ przy¿±dów pok³adowych. Co zosta³o wielokrotnie juz "rozstrezlane". Wysadzone w kosmos. Na wszelkich forach lotniczych. A ty z uporem maniaka bedziesz to nadal próbowa³ wciskac naiwnym. Czy ty Makarwan przeczyta³e¶ chocby watek z lotnictwo.net o katasrofie. Ma on "zaledwie" 2000+ postów. Czyta sie kilka dni. I zosta³o tam omówione dos³ownie wszystko . W ka¿dej mozliwej wersji i postaci. Tak¿e ten maniakalny psychopata NDB2010. Wielokrotnie. Treaz dam ci g³os. Mo¿e wyjasnij mi pierwsze kwestie. Dlaczego leciano na Somleñsk , gdy nie by³o warunków ? Zeby celowo z premedytacja z³amac przepisy ? Dlaczego po przybyciu na miejsce Protasiuk wogóle " rozwa¿a³ " próbe podej¶cia. Jesli jego umiejetno¶ci jako pilota , pozwala³y mu na rozpoczecie tego manewru przy widoczno¶ci 1200 metrów minimum. Minimum 1200 metrów ! Dlaczego dopusci³ sie tego przestepstwa w/g Prawa Lotniczego ?] c.d.n |
|
Data: 2011-01-19 19:22:19 | |
Autor: mkarwan | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
U¿ytkownik "robertbig" <robertbig@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:c29f3a23-9ff6-4700-b393-ce8c2e1dfc6fk11g2000vbf.googlegroups.com...
Pomijajac te bzury. Skoro tak siê sta³o czemu nie poda³es linków? |
|
Data: 2011-01-19 12:08:18 | |
Autor: boukun | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c312$0$2460$65785112news.neostrada.pl... Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które Czy za³oga mia³a na cokolwiek ¶wiadomo¶æ? Czy za³oga widzia³a mg³ê? boukun |
|
Data: 2011-01-19 12:21:58 | |
Autor: mkarwan | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
U¿ytkownik "boukun" <boukun@neostrada.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ih6h3i$m9u$1mx1.internetia.pl...
U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c312$0$2460$65785112news.neostrada.pl... Przeczytaj ca³o¶æ zastanów siê zanim zaczniesz siê wym±drzaæ. |
|
Data: 2011-01-19 12:26:08 | |
Autor: boukun | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c957$0$2439$65785112news.neostrada.pl... U¿ytkownik "boukun" <boukun@neostrada.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ih6h3i$m9u$1mx1.internetia.pl... Ogarnij cokolwiek, zanim zaczniesz pastowaæ... boukun |
|
Data: 2011-01-19 12:32:24 | |
Autor: Wasz Ukochany Dobrodziej | |
Czy tylko b³êdne naprowadzanie? ¦wiadomo¶æ odleg³o¶ci od pasa startowego za³ogi rz±dowego Tu-154m | |
U¿ytkownik "mkarwan" <mkarwan@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:4d36c312$0$2460$65785112news.neostrada.pl... Opracowanie to jest prób± powrotu do podstawowych pytañ i zagadnieñ, które Nie miala. Nie widzieli ziemi, nie wiedzieli gdzie s±. Nie wiedzieli równie¿ "kontrolerzy" lotniska. TU-154 zgodnie z poleceniem prezydenta i rozkazem jego brata napierdala³ na o¶lep rozpaczliwie szukaj±c we mgle ziemi. Zobaczyli tuz przed s³owami: "O k...wa!". Tak oto skoñczy³ siê lot po prezydenturê. |