Czy warto dbac o amortyzator?

Data: 2013-05-16 23:02:56
Autor: atm
Czy warto dbac o amortyzator?
Jest sobie 9-cio letni Manitou Black Elite. Dwa razy bodajze byl w Wigwamie na serwisie, moze nawet raz. Przejechal w tym czasie ok 6000 km, czesto w kurzu, blocie, ogolnie po dziurach. Oczywiscie teflon po kazdej jezdzie przecieralem szmatka, psiknalem Brunoxem.
Wszystko dobrze chodzi, brak jakichkolwiek wyciekow, pierscionki olejowe na teflonie takie jak w zasadzie w nowym.
Czy warto zatem wysylac go na serwis na wymiane oleju i uszczelek?
Dzisiaj dostalem odpowiedz z Cyclo2 - wymiana oleju i serwis to 120-140zl plus koszt czesci. Co do czesci, widze ze uszczelki zbierajace to bedzie ok. 79zl
http://rowerowy.com/sklep/narzedzia_serwis/serwis_amortyzatorow/uszczelki/prod/evil_genius#descriptionTab
Dojda do tego pewnie wewnetrzne uszczelki i ostatecznie zrobi sie z tego zapewne dobrze ponad 200zl nie liczac kosztow przesylki.
Cos sie stanie jesli przez nastepne 2-3 lata nie bede go serwisowal?
Choc z drugiej strony istnieje chyba ryzyko, ze za lat kilka z oferty znikna uszczelki do tego modelu i pozostanie jedynie zakup nowego?

Data: 2013-05-17 10:17:56
Autor: Alfer_z_pracy
atm napisał:
Cos sie stanie jesli przez nastepne 2-3 lata nie bede go serwisowal?

Pytanie niemalże z kategorii głupich ale oczywiście że odpowiem poważnie :-)

Jako naczelny leniuch póki nie boli, nie ruszam. Podobnie było z amorem, działa więc nie serwisuję. A teraz zerknij m.in. na golenie a zwłaszcza na zdjęcie na samym dole pokazujące stary i nowy olej w takim rzadko serwisowanym amorku:

http://alfer.pl/Rebaserwis.jpg

Czasem warto wsiąść na inny sprzęt żeby mieć porównanie. Ja na szczęście mam w domowych rowerach 2 niemal identyczne amory, jeden zjechany a drugi mało używany i mogę porównać kulturę ich pracy. Niestety, o ile oba działają, to ten dużo używany a rzadko serwisowany działa coraz gorzej i jest to wyczuwalne. A sam sobie odpowiedziałeś, wiekowe sprzęty mogą mieć problemy z częściami do serwisu. No i podstawowa kwestia "zapobiegaj zmiast leczyć" - lepiej jest zadbać zawczasu (niestety płacąc za serwis, olej itd.) niż później wydać o wiele więcej na nowy egzemplarz, bo nie będzie się opłacało wymieniać połowy bebechów. Chociaż z drugiej strony zawsze jest to jakiś sensowny powód do zmiany sprzętu na nowy ;)

Pzdr
A.

Data: 2013-05-17 10:58:16
Autor: mbut
W dniu 13-05-17 10:17, Alfer_z_pracy pisze:
atm napisał:
Cos sie stanie jesli przez nastepne 2-3 lata nie bede go serwisowal?

Pytanie niemalże z kategorii głupich ale oczywiście że odpowiem poważnie
:-)

[...]

Ja osobiście mam bombera z 2003 roku i dopiero raz wysyłałem do serwisu, celem wymiany ślizgów i uszczelek

Data: 2013-05-17 11:46:42
Autor: atm
On 2013-05-17 10:17, Alfer_z_pracy wrote:
atm napisał:
[...]

Dzieki za info, zdecyduje sie jednak na serwis obecnego amora. Zlego slowa nie moge powiedziec o jego pracy, na sile nie chce tez zmieniac go na cos nowgo tym bardzie, ze nowy sprzet bedzie raczej na 29".

Data: 2013-05-17 12:24:52
Autor: PeJot
W dniu 2013-05-16 23:02, atm pisze:

Choc z drugiej strony istnieje chyba ryzyko, ze za lat kilka z oferty
znikna uszczelki do tego modelu i pozostanie jedynie zakup nowego?

A zamienników i to takich katalogowych , produkowanych przez wielu producentów, nie ma ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-05-17 13:12:15
Autor: atm
On 2013-05-17 12:24, PeJot wrote:
[...]

Ha, no wlasnie tego nie wiem.
Tych evil geniusow w wersji zamiennik nie widzialem:
http://rowerowy.com/sklep/narzedzia_serwis/serwis_amortyzatorow/uszczelki/prod/evil_genius
Wewnetrzen pewnie uda sie znalezc.

Data: 2013-05-17 14:44:38
Autor: qrt
Czy warto dbac o amortyzator?
Dnia Thu, 16 May 2013 23:02:56 +0200, atm napisa³(a):

[...]

szczerze powiedziedziawszy 6 ty¶ to niewielki przebieg choæ 9 latato ju¿
do¶æ s³uszny wiek. Czy zmieniaæ uszelki jest sens to nie wiem. IMWHO uszczelek nie ma co
ruszaæ jesli widelec nie cieknie albo nie puszcza powietrza.   Ale napewno warto widelec rozebraæ, przeczy¶ciæ i przesmarowaæ.

Data: 2013-05-28 16:38:04
Autor: Bero
Czy warto dbac o amortyzator?

"Jest sobie 9-cio letni Manitou Black Elite. Dwa razy bodajze byl w  ... na serwisie".

Mam jeszcze RS Duke XC 2004 (czyli te¿ 9-letni), który dummy jest z tego, ¿e  ... nigdy nie by³ w serwisie. :) I dzia³a nadal - w dodatku bez zarzutu. Mo¿e tajemnica tkwi w tym, ¿e zgodnie z instrukcj± producenta po ka¿dej je¼dzie golenie amora przecierane by³y szmatk±, a  przed jazd± nawil¿one olejem teflonowym. Wydawanie 200 z³ rokrocznie na przegl±d i wymianê tego i owego - zgodnie  z kaprysem serwisanta - wydawa³o mi siê rozrzutno¶ci±; po 9 latach uzbiera³oby siê tego 1800 zeta, co  obecnie starcza na  dwa amory lepszej klasy ni¿ mój Duke, który by³ ¶wietny i nadal wygl±da nie¼le, ale jednak jest z innej epoki. Za chwilê zatem ¿egnam siê z Dukiem i witam z Epiconem - o po³owê tañszym i dwa razy bardziej zaawansowanym. Dziesiêæ lat temu taki Duke XC to by³o co¶, ale ¿ycie biegnie naprzód, ¶wiat rowerowych amortyzatorów 9-10 lat temu i obecnie to dwa ro¿ne ¶wiaty.

Czy warto dbac o amortyzator?