Czy warto dopłacać za linki przerzutek z wyższej półki?

Data: 2013-06-04 16:24:04
Autor: Ignac
Czy warto dopłacać za linki przerzutek z wyższej półki?
W dniu wtorek, 4 czerwca 2013 23:10:46 UTC+2 użytkownik JDX napisał:
Czy warto kupić Jagwire Ripcord za ~30zł zamiast Jagwire Hyper za ~8zł?

Ta pierwsza jest podobno pokryta teflonem. Czy w użytkowaniu daje się

odczuć różnicę (szczególnie chodzi mi o tylną przerzutkę)?

Rozumiem,że wózek przerzutki nie schodzi na skrajne zębatki kasety.
sprężyna główna jest wyciągnięta/naciągnięta nadmiernie,więc albo
przerzutka ma już swoje przejechane,albo kolega zostawiał ją po jeździe w stanie naciągniętym-ta czynnośc jest bardzo nierozsądna..
Tak czy owak trzeba sprężyne naciągnąc,co na niewiele pomaga,lub
wymienić przerzutkę na nową i jeżeli się popełniało błąd opisany wyżej,
co niestety jest powszechne,nie należy tego robić-kategorycznie!,
lub,to tylko zabrudzona/przyrdzewiała z wytarcia linka w pancerzu,
ale to się nie dzieje w ciągu nawet sezonu normalnej jazdy.
Więc,jak jest?

Data: 2013-06-05 09:27:31
Autor: JDX
On 2013-06-05 01:24, Ignac wrote:
[...]
Rozumiem,że wózek przerzutki nie schodzi na skrajne zębatki kasety.
sprężyna główna jest wyciągnięta/naciągnięta nadmiernie,więc albo
Nie, nie, wszystko jest w zasadzie w porządku. Chciałbym jedynie
dopieścić precyzję pracy tylnej przerzutki. Czasami przy zrzucaniu na
niższy bieg następuje przeskok o 2 biegi, a czasami, gdy trochę za lekko
wcisnę dźwignię, to coś tam się przesunie, ale łańcuch nie zeskoczy i
słychać chrobotanie. Albo zeskoczy z dużym opóźnieniem. Z kolei przy
wrzucaniu na wyższy bieg łańcuch czasami wskakuje na mniejszą zębatkę z
~1 sekundowym opóźnieniem. Podejrzewam, że winowajcą jest odcinek
pancerza/linki przy przerzutce. Gdzieś na początku kwietnia, gdy miałem
jeszcze stary łańcuch i kasetę wypucowałem dokładnie cały napęd i m.in.
wstrzyknąłem do tego odcinka pancerza trochę smaru do linek i przerzutka
chodziła jak marzenie. Jednak choroba mnie dopadła i rower stał prawie
dwa tygodnie. Gdy ponownie zacząłem jeździć to od razu zauważyłem wyżej
opisaną przypadłość. Po wymianie łańcucha i kasety (bo stare były już
zużyte) nadal jest to samo. Wstrzykiwanie smaru do pancerza nie pomaga.
Dlatego chciałbym wymienić pancerz i linkę i tak się zastanawiam czy
warto brać coś z górnej półki.

Data: 2013-06-05 03:02:25
Autor: Ignac
On 2013-06-05 01:24, Ignac wrote:

[...]

> [...]

wcisnę dźwignię, to coś tam się przesunie, ale łańcuch nie zeskoczy i

słychać chrobotanie. Albo zeskoczy z dużym opóźnieniem.
To są typowe objawy urywania się główki linki(w manetce),
jeszcze się całkiem nie urwała,a pękają pojedyńcze druciki.
Więc,pewnie wystarczy wymiana samej linki na taką jaką miałeś,
sprawdziłbym czy nowa lekko przesuwa się w całym pancerzu i już,
ewentualnie wymiana pancerza na nowy taki jaki miałeś.
Jak odkręcisz linkę od wózka przerzutki to mając rower na stojaku
kręć korbami prawą ręką,a lewą naciągnij maksymalnie sprężynę wózka i
luzując nacisk ręki na wózek,sprawdz czy łańcuch przechodzi na
wszystkie zębatki kasety-tak sie sprawdza siłę sprężyny,
jeżeli jest ok. to zrób to co wyżej.Nie ma potrzeby montażu
jakiś przedziwnych ślizgów.  A Ty kolego bans zajmij się lepiej robieniem zdjęć,bo
wychodzi Ci to jako tako,a porady zostaw profesjonalistom :)

Data: 2013-06-05 12:09:08
Autor: bans
W dniu 2013-06-05 12:02, Ignac pisze:

To są typowe objawy urywania się główki linki(w manetce),
jeszcze się całkiem nie urwała,a pękają pojedyńcze druciki.

Nie wiem, co ty bierzesz, ale dealer cię oszukuje! :))))))

a porady zostaw profesjonalistom :)

Zgadzam się, dlatego komentuję twoje absurdalne pomysły, żeby jakiś laik nie pomyślał, że ty jesteś profesjonalistą :)

--
bans

Data: 2013-06-05 07:57:43
Autor: Ignac
Czy warto dopłacać za linki przerzutek z wyższej półki?
W dniu środa, 5 czerwca 2013 12:09:08 UTC+2 użytkownik bans napisał:

Nie wiem, co ty bierzesz, ale dealer ciďż˝ oszukuje! :))))))

> a porady zostaw profesjonalistom :)

Zgadzam si�, dlatego komentuj� twoje absurdalne pomys�y, �eby jaki� laik nie pomy�la�, �e ty jeste� profesjonalist� :)

No,kolego bans cieszę się,że dowcip Ci się wyostrzył.

A to,to naprawdę logiczny majstersztyk:

Ja nie proponowaďż˝em regulacji... tylko prďż˝bďż˝ poprawnej regulacji - ktďż˝ra nic nie  kosztuje! - _przed_ wydaniem kasy.

Czyżbyś zaopatrywał sie u tego samego dilera co ja :)
No,ale Sheldon Brown nas pogodził,więc nie uda nam się
tego sprzętu koledze JDX korespondencyjnie naprawić. W zaistniałej sytuacji,może wymiana całego roweru
przyniesie pożądany skutek:)

Data: 2013-06-05 15:43:16
Autor: JDX
On 2013-06-05 12:09, bans wrote:
[...]

Panowie profesjonaliści, oto co na ten temat napisał Sheldon Brown
(http://sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html#cable):

More often than not, shifting problems are due not to any problem with
the derailers, but to excessive friction in the cables that control
them. The usual effect of cable friction is to make the derailer move
sluggishly when the return spring is pulling it toward a smaller sprocket.

The most common area for this problem is the short loop of cable housing
that leads from the rear stay to the derailer. The front end of this
housing is exposed to road spray from the front tire, and the resulting
rust can seriously degrade shifting. This cable loop should be fairly
long, so that it makes a very gradual curve. Many bikes have too short a
housing loop here.

Another problem area is the cable guide where the cables run under the
bottom bracket. In addition to sluggish upshifting, friction in this
area can cause spontaneous upshifting under load.

Czyli dobrze kombinowałem że to może być pancerz przy przerzutce. :-D
Wyczyszczę i nasmaruję też smarem do łożysk ten ślizg pod mufą. :-D

Data: 2013-06-05 16:01:06
Autor: bans
W dniu 2013-06-05 15:43, JDX pisze:

Czyli dobrze kombinowałem że to może być pancerz przy przerzutce. :-D

A czy ktoś tu twierdził, że stan pancerzy i linek jest nieistotny?

Ja nie proponowałem regulacji _zamiast_ kombinowania z zakupem nowych pancerzy i linek, tylko próbę poprawnej regulacji - która nic nie kosztuje! - _przed_ wydaniem kasy.

Nie wspomniałeś ani słowem, czy przerzutka były regulowana - no więc, była czy nie? Jeśli była, to się zamykam.

--
bans

Data: 2013-06-05 16:19:06
Autor: JDX
On 2013-06-05 16:01, bans wrote:
[...]
Nie wspomniałeś ani słowem, czy przerzutka były regulowana - no więc,
była czy nie? Jeśli była, to się zamykam.
Była. :-D Po wymianie łańcuch i kasety. Ale to raczej nie ma znaczenia
ponieważ przed wymianą występowały takie same objawy.

A wracając do tematu - czy da się wyczuć różnicę w pracy linki pokrytej
teflonem za ~30zł w porównaniu z linką gołą za ~8zł? Czy lepiej jednak
jest przeznaczyć te 22zł na wódkę?

Data: 2013-06-06 13:27:43
Autor: J.F.
Dnia Wed, 05 Jun 2013 16:19:06 +0200, JDX napisał(a):
A wracając do tematu - czy da się wyczuć różnicę w pracy linki pokrytej
teflonem za ~30zł w porównaniu z linką gołą za ~8zł? Czy lepiej jednak
jest przeznaczyć te 22zł na wódkę?

Na smar do linek. Z teflonem :-)

J.

Data: 2013-06-05 10:21:37
Autor: bans
W dniu 2013-06-05 09:27, JDX pisze:

> [...]
niższy bieg następuje przeskok o 2 biegi, a czasami, gdy trochę za lekko
wcisnę dźwignię, to coś tam się przesunie, ale łańcuch nie zeskoczy i

Coś mieszasz, chodzi ci o to, że łańcuch nie _wskoczy_ na większą zębatkę?

Ale to nieistotne dla istoty sprawy - dla mnie to po prostu i rozregulowana przerzutka, nie cuduj z kupowaniem magicznych linek i pancerzy, tylko ją wyreguluj.

BTW - ostatnio okazało się że jeżdżę z kompletnie rozwalonym na odcinku kilku centymetrów pancerzem tylnej przerzutki (linkę było widać, musiałem się nadziać na spory głaz), nie wiem nawet od kiedy tak jeździłem i gdyby nie to, że przypadkiem to zobaczyłem przy myciu roweru, to dalej bym tak jeździł, bo żadnych problemów z działaniem przerzutki podczas jazdy nie było.

Ale teraz mam tę część ramy zasłoniętą sporym kawałkiem starej opony, przerzutki- przerzutkami, ale tam tez jest poprowadzony przewód hydrauliczny tylnego hamulca. :)

--
bans

Data: 2013-06-05 10:23:39
Autor: bans
W dniu 2013-06-05 01:24, Ignac pisze:

[...]

Masakra, ty to masz pomysły...

W sumie z reguły mnie twoje techniczne porady bawią, piszę odpowiedź tylko po to, żeby ktoś nie potraktował twoich wydumanych bajek poważnie.

--
bans

Czy warto dopłacać za linki przerzutek z wyższej półki?