[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?

Data: 2019-02-27 11:16:04
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Oczywiście chodzi o Mb/s ;-))

Data: 2019-03-02 02:11:50
Autor: Marek S
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
W dniu 2019-02-27 o 11:16, ń pisze:
Oczywiście chodzi o Mb/s ;-))

Odpowiem Ci jako grafik i programista. Od lat przechodzę przez kolejne fazy przyspieszania łącza. Korzystam z UPC, gdzie upload wynosi 10% tego co download. Czyli jeśli download mam konkretnie 600M, to upload zaledwie 60M. Gdy na Google Dysku umieszczam np. 1GB zdjęć dla klienta, to muszę trochę zaczekać zanim komputer wyłączę. Z kolei jeśli maiłbym jedynie oglądać filmy w sieci i to równolegle z kimś jeszcze z rodziny, to 150MB by mi starczyło. Szkoda kasy.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-03-02 15:37:20
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sat, 2 Mar 2019 02:11:50 +0100, w <q5cl91$nij$1@node2.news.atman.pl>, Marek S
<precz@spamowi.com> napisał(-a):

Z kolei jeśli maiłbym jedynie oglądać filmy w sieci i to równolegle z kimś jeszcze z rodziny, to 150MB by mi starczyło.

Wystarczyłby nawet ułamek tego.

Data: 2019-03-02 15:52:52
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
No nie jest to takie proste - obejrzyj wykres poboru danych prze streamingu, są krótkie piki niemal do wysycenia łącza (pobieranie paczki danych) i dłuższe przerwy.
W sumie np. LTE często działa podobnie.
Wiele urządzeń automatycznie dostosowuje rozdzielczość obrazu do szybkości łącza (np. youtube w wielu modelach smart tv) i wątpię, czy taki automat włączy wyświetlanie HD przy łączu 40 Mbps nie mówiąc już o UHD (4k).
M.in. stąd wynika moje tytułowe pytanie: o praktykę szczególnie tych, co przeszli ze 150 Mbps na 300 Mbps lub odwrotnie i mają porównanie.

-- -- -
Wystarczyłby nawet ułamek tego.

Data: 2019-03-02 21:37:47
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sat, 2 Mar 2019 15:52:52 +0100, w <q5e5c5$1q7$1@node1.news.atman.pl>, ń
<ku@ta.sie> napisał(-a):

No nie jest to takie proste - obejrzyj wykres poboru danych prze streamingu, są krótkie piki niemal do wysycenia łącza (pobieranie paczki danych) i dłuższe przerwy.

Jakby łacze było wolniejsze, to nie byłoby pików, tylko stabilny transfer.

Wiele urządzeń automatycznie dostosowuje rozdzielczość obrazu do szybkości łącza (np. youtube w wielu modelach smart tv) i wątpię, czy taki automat włączy wyświetlanie HD przy łączu 40 Mbps nie mówiąc już o UHD (4k).

HD jest grubo poniżej 40Mb, mój aparat ma przepływność 20Mb, a gwarantuje że
jego filmy są o kilka klas lepsze od youtubowych.
Tam pewnie z 5Mb idzie max, ale nie chce mi się sprawdzać.

Data: 2019-03-03 07:30:31
Autor: Marcin N
W dniu 2019-03-02 o 15:52, ń pisze:
[...]

Mylisz się. To jest proste.
Na moim łączu LTE, które zwykle nie przekracza 25 Mbit/s da się oglądać równocześnie 2 filmy 1080 z Netflixa.

--
MN

Data: 2019-03-03 11:59:34
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sun, 3 Mar 2019 07:30:31 +0100, w <5c7b7482$0$523$65785112@news.neostrada.pl>,
Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał(-a):

> [...]

Na moim łączu LTE, które zwykle nie przekracza 25 Mbit/s da się oglądać równocześnie 2 filmy 1080 z Netflixa.

To nawet można łatwo policzyć:
"Oglądanie seriali, programów i filmów przez serwis Netflix wykorzystuje około
1 GB danych na godzinę jednej transmisji w standardowej rozdzielczości i do 3
GB na godzinę jednej transmisji w jakości HD. "

To daje nieco powyżej 7Mbit/s (HD).
Na komórce HD można sobie darować, więc w standardowej rozdz. daje to 2,4Mbit/s

Czyli wystarcza łącze 10Mbit.

Data: 2019-03-03 16:52:08
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
A dla streamu p2p?

-- -- -
To nawet można łatwo policzyć

Data: 2019-03-10 19:35:58
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
"Filmy" to są zwykle oryginalnie 24 kl/sek (@24Hz), a streaming programów wideo najlepiej jak jest 50/60Hz czyli już na wejściu dwa razy tyle co "film".
Właśnie jestem podłączony i dla pojedynczego strumienia 1080i@50 (1080p@25) widzę DL=17-24 Mbps UL=8-12 Mbps.
Dla sportu gęstość strumienia jest ważna.
Oczywiście to sporo poniżej łącza 150 Mb/s już nie mówiąc o 300 Mb/s.

-- -- -
Na moim łączu LTE, które zwykle nie przekracza 25 Mbit/s da się oglądać równocześnie 2 filmy 1080 z Netflixa.

Data: 2019-03-03 22:26:35
Autor: Marek S
W dniu 2019-03-02 o 15:37, radekp@konto.pl pisze:

Z kolei jeśli maiłbym
jedynie oglądać filmy w sieci i to równolegle z kimś jeszcze z rodziny,
to 150MB by mi starczyło.

Wystarczyłby nawet ułamek tego.

Ok, a co z resztą aktywności w sieci? Np. jeśli ktoś ściąga jakiś większy soft lub ma połączenia P2P bo piracić lubi? Czy to nie przytka oglądania filmu?

W zasadzie nie wiadomo, co "ń" czyni jako normalny użytkownik.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-03-03 22:56:32
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
W czasie streamingu nawet będącego ułamkiem szybkości łącza wiele rzeczy się mocno przytyka, np. przeglądarki, ale nie wiem, co jest wąskim gardłem.
Wszystkie obciążenia po może 25%, a okna się otwierają jak krew z nosa.

-- -- -
Czy to nie przytka oglądania filmu?

Data: 2019-03-03 23:17:25
Autor: Adam
W dniu 2019-03-03 o 22:56, ń pisze:
[...]

W lepszych routerach można pozakładać limity na IP i/lub protokoły. Ewentualnie korzystać z większej ilości WAN.
Wtedy nikt nikomu nie przeszkadza.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-03-04 12:42:11
Autor: Roman Tyczka
On Sun, 3 Mar 2019 23:17:25 +0100, Adam wrote:

Czy to nie przytka oglądania filmu?

W lepszych routerach można pozakładać limity na IP i/lub protokoły. Ewentualnie korzystać z większej ilości WAN.
Wtedy nikt nikomu nie przeszkadza.

Co to znaczy "korzystać z większej ilości WAN"?

Roman Tyczka

Data: 2019-03-04 14:17:15
Autor: Adam
W dniu 2019-03-04 o 12:42, Roman Tyczka pisze:
[...]

Jeśli masz dwa (lub więcej) źródeł Internetu (np. światełko + LTE), to do jedej dziurki routera podpinasz jeden Internet, do drugiej dziurki drugi Internet (itd.). A potem drugi możesz ustawić jako zapasowy (gdy padnie podstawowy), albo dla innych usług (np. dla portu 587, dla VPN), albo dla automatycznego rozkładu obciążenia (load balance).

Zobacz np. Drayteki serii Vigor 29xx.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-03-05 11:14:35
Autor: Myjk
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Mon, 4 Mar 2019 14:17:15 +0100, Adam
Zobacz np. Drayteki serii Vigor 29xx.

Borze, ile to kosztuje -- najniższy model 2912 blisko 700 zł. Do tego trzeba jeszcze modem LTE i modem np. do światełka.

Swoją drogą, czy ktoś jeszcze stosuje serwery buforujące?

--
Pozdor
Myjk

Data: 2019-03-05 13:25:29
Autor: Adam
W dniu 2019-03-05 o 11:14, Myjk pisze:
[...]

Czasami w większych firmach za routerem brzegowym stoi proxy, robiący różne rzeczy.
Ale ja takich klientów nie obsługuję, więc nic więcej nie wiem.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-03-04 17:26:31
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
UPC takiego "lepszego" routera nie oferuje, a przynajmniej zamyka dostęp użytkownika końcowego do ustawień urządzenia.
Niby można przestawić router UPC w tryb modemu i posługiwać się drugim osobnym routerem, ale w domowych warunkach to przerost formy nad treścią (i zużycie energii a czasem dodatkowy hałas).

-- -- -
W lepszych routerach można pozakładać limity na IP i/lub protokoły.

Data: 2019-03-04 11:59:17
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sun, 3 Mar 2019 22:26:35 +0100, w <q5hgqp$4s5$1@node2.news.atman.pl>, Marek S
<precz@spamowi.com> napisał(-a):

Ok, a co z resztą aktywności w sieci? Np. jeśli ktoś ściąga jakiś większy soft lub ma połączenia P2P bo piracić lubi? Czy to nie przytka oglądania filmu?

P2P może przytkać, w końcu ma tendencję do wysycania łącza w całości.
Ale zawsze w programie do P2P można ustawić priorytet ruchu albo ograniczyć go.
Podałem wielkość łącza tylko dla streamingu.

[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?