[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?

Data: 2019-02-27 09:49:36
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?
UPC rozsyła oferty o zamianie od 1 kwietnia (no chyba nie prima aprilis) prędkości ze 150 kbps na 300 kbps.
I o ile poprzednia zmiana z 60 kbps na 150 kbps odbyła się bezpłatnie w ramach dotychczasowego abo (IMHO mocna konkurencja ze światłowodowym Orange zadziałała), to obecna zmiana ma kosztować ekstra 6 zł/mies.
Czyli zamiast dotychczasowych 39 zł/mies. kosztowałoby 44 zł/mies. (bez tv ale z tel.).
6 zł to niby niedużo, no ale 6 zł tu, 6 zł tam i na imperium Kulczyka się uzbiera (72 zł rocznie, 360 zł przez 5 lat ;-))
Pytanie:
Jesteśmy przeciętnym rodzinnym użyszkodnikiem, bez p2p i stawiania serwerów.
Czy zauważymy zmianę, skoro wąskim gardłem i tak są serwery?
To, co mi przychodzi do głowy w codziennym użytku to streaming HD, ale nawet 150 kbps wydaje się dawać radę i lagi są raczej poza naszym łączem.
Ale może się mylę, bo streaming HD powiedzmy 8 kbps to średnia i ma zwykle charakterystykę krótkich "pików" plus przerwy.
Tak z ciekawości: po co ludzie (przeciętni rodzinni użyszkodnicy) potrzebują 1 Gbps? Strumień 4k to około 25 kbps.

Data: 2019-02-27 11:16:04
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Oczywiście chodzi o Mb/s ;-))

Data: 2019-03-02 02:11:50
Autor: Marek S
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
W dniu 2019-02-27 o 11:16, ń pisze:
Oczywiście chodzi o Mb/s ;-))

Odpowiem Ci jako grafik i programista. Od lat przechodzę przez kolejne fazy przyspieszania łącza. Korzystam z UPC, gdzie upload wynosi 10% tego co download. Czyli jeśli download mam konkretnie 600M, to upload zaledwie 60M. Gdy na Google Dysku umieszczam np. 1GB zdjęć dla klienta, to muszę trochę zaczekać zanim komputer wyłączę. Z kolei jeśli maiłbym jedynie oglądać filmy w sieci i to równolegle z kimś jeszcze z rodziny, to 150MB by mi starczyło. Szkoda kasy.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-03-02 15:37:20
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sat, 2 Mar 2019 02:11:50 +0100, w <q5cl91$nij$1@node2.news.atman.pl>, Marek S
<precz@spamowi.com> napisał(-a):

Z kolei jeśli maiłbym jedynie oglądać filmy w sieci i to równolegle z kimś jeszcze z rodziny, to 150MB by mi starczyło.

Wystarczyłby nawet ułamek tego.

Data: 2019-03-02 15:52:52
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
No nie jest to takie proste - obejrzyj wykres poboru danych prze streamingu, są krótkie piki niemal do wysycenia łącza (pobieranie paczki danych) i dłuższe przerwy.
W sumie np. LTE często działa podobnie.
Wiele urządzeń automatycznie dostosowuje rozdzielczość obrazu do szybkości łącza (np. youtube w wielu modelach smart tv) i wątpię, czy taki automat włączy wyświetlanie HD przy łączu 40 Mbps nie mówiąc już o UHD (4k).
M.in. stąd wynika moje tytułowe pytanie: o praktykę szczególnie tych, co przeszli ze 150 Mbps na 300 Mbps lub odwrotnie i mają porównanie.

-- -- -
Wystarczyłby nawet ułamek tego.

Data: 2019-03-02 21:37:47
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sat, 2 Mar 2019 15:52:52 +0100, w <q5e5c5$1q7$1@node1.news.atman.pl>, ń
<ku@ta.sie> napisał(-a):

No nie jest to takie proste - obejrzyj wykres poboru danych prze streamingu, są krótkie piki niemal do wysycenia łącza (pobieranie paczki danych) i dłuższe przerwy.

Jakby łacze było wolniejsze, to nie byłoby pików, tylko stabilny transfer.

Wiele urządzeń automatycznie dostosowuje rozdzielczość obrazu do szybkości łącza (np. youtube w wielu modelach smart tv) i wątpię, czy taki automat włączy wyświetlanie HD przy łączu 40 Mbps nie mówiąc już o UHD (4k).

HD jest grubo poniżej 40Mb, mój aparat ma przepływność 20Mb, a gwarantuje że
jego filmy są o kilka klas lepsze od youtubowych.
Tam pewnie z 5Mb idzie max, ale nie chce mi się sprawdzać.

Data: 2019-03-03 07:30:31
Autor: Marcin N
W dniu 2019-03-02 o 15:52, ń pisze:
[...]

Mylisz się. To jest proste.
Na moim łączu LTE, które zwykle nie przekracza 25 Mbit/s da się oglądać równocześnie 2 filmy 1080 z Netflixa.

--
MN

Data: 2019-03-03 11:59:34
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sun, 3 Mar 2019 07:30:31 +0100, w <5c7b7482$0$523$65785112@news.neostrada.pl>,
Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał(-a):

> [...]

Na moim łączu LTE, które zwykle nie przekracza 25 Mbit/s da się oglądać równocześnie 2 filmy 1080 z Netflixa.

To nawet można łatwo policzyć:
"Oglądanie seriali, programów i filmów przez serwis Netflix wykorzystuje około
1 GB danych na godzinę jednej transmisji w standardowej rozdzielczości i do 3
GB na godzinę jednej transmisji w jakości HD. "

To daje nieco powyżej 7Mbit/s (HD).
Na komórce HD można sobie darować, więc w standardowej rozdz. daje to 2,4Mbit/s

Czyli wystarcza łącze 10Mbit.

Data: 2019-03-03 16:52:08
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
A dla streamu p2p?

-- -- -
To nawet można łatwo policzyć

Data: 2019-03-10 19:35:58
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
"Filmy" to są zwykle oryginalnie 24 kl/sek (@24Hz), a streaming programów wideo najlepiej jak jest 50/60Hz czyli już na wejściu dwa razy tyle co "film".
Właśnie jestem podłączony i dla pojedynczego strumienia 1080i@50 (1080p@25) widzę DL=17-24 Mbps UL=8-12 Mbps.
Dla sportu gęstość strumienia jest ważna.
Oczywiście to sporo poniżej łącza 150 Mb/s już nie mówiąc o 300 Mb/s.

-- -- -
Na moim łączu LTE, które zwykle nie przekracza 25 Mbit/s da się oglądać równocześnie 2 filmy 1080 z Netflixa.

Data: 2019-03-03 22:26:35
Autor: Marek S
W dniu 2019-03-02 o 15:37, radekp@konto.pl pisze:

Z kolei jeśli maiłbym
jedynie oglądać filmy w sieci i to równolegle z kimś jeszcze z rodziny,
to 150MB by mi starczyło.

Wystarczyłby nawet ułamek tego.

Ok, a co z resztą aktywności w sieci? Np. jeśli ktoś ściąga jakiś większy soft lub ma połączenia P2P bo piracić lubi? Czy to nie przytka oglądania filmu?

W zasadzie nie wiadomo, co "ń" czyni jako normalny użytkownik.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-03-03 22:56:32
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
W czasie streamingu nawet będącego ułamkiem szybkości łącza wiele rzeczy się mocno przytyka, np. przeglądarki, ale nie wiem, co jest wąskim gardłem.
Wszystkie obciążenia po może 25%, a okna się otwierają jak krew z nosa.

-- -- -
Czy to nie przytka oglądania filmu?

Data: 2019-03-03 23:17:25
Autor: Adam
W dniu 2019-03-03 o 22:56, ń pisze:
[...]

W lepszych routerach można pozakładać limity na IP i/lub protokoły. Ewentualnie korzystać z większej ilości WAN.
Wtedy nikt nikomu nie przeszkadza.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-03-04 12:42:11
Autor: Roman Tyczka
On Sun, 3 Mar 2019 23:17:25 +0100, Adam wrote:

Czy to nie przytka oglądania filmu?

W lepszych routerach można pozakładać limity na IP i/lub protokoły. Ewentualnie korzystać z większej ilości WAN.
Wtedy nikt nikomu nie przeszkadza.

Co to znaczy "korzystać z większej ilości WAN"?

Roman Tyczka

Data: 2019-03-04 14:17:15
Autor: Adam
W dniu 2019-03-04 o 12:42, Roman Tyczka pisze:
[...]

Jeśli masz dwa (lub więcej) źródeł Internetu (np. światełko + LTE), to do jedej dziurki routera podpinasz jeden Internet, do drugiej dziurki drugi Internet (itd.). A potem drugi możesz ustawić jako zapasowy (gdy padnie podstawowy), albo dla innych usług (np. dla portu 587, dla VPN), albo dla automatycznego rozkładu obciążenia (load balance).

Zobacz np. Drayteki serii Vigor 29xx.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-03-05 11:14:35
Autor: Myjk
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Mon, 4 Mar 2019 14:17:15 +0100, Adam
Zobacz np. Drayteki serii Vigor 29xx.

Borze, ile to kosztuje -- najniższy model 2912 blisko 700 zł. Do tego trzeba jeszcze modem LTE i modem np. do światełka.

Swoją drogą, czy ktoś jeszcze stosuje serwery buforujące?

--
Pozdor
Myjk

Data: 2019-03-05 13:25:29
Autor: Adam
W dniu 2019-03-05 o 11:14, Myjk pisze:
[...]

Czasami w większych firmach za routerem brzegowym stoi proxy, robiący różne rzeczy.
Ale ja takich klientów nie obsługuję, więc nic więcej nie wiem.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-03-04 17:26:31
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
UPC takiego "lepszego" routera nie oferuje, a przynajmniej zamyka dostęp użytkownika końcowego do ustawień urządzenia.
Niby można przestawić router UPC w tryb modemu i posługiwać się drugim osobnym routerem, ale w domowych warunkach to przerost formy nad treścią (i zużycie energii a czasem dodatkowy hałas).

-- -- -
W lepszych routerach można pozakładać limity na IP i/lub protokoły.

Data: 2019-03-04 11:59:17
Autor: radekp@konto.pl
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 Mb/s na 300 Mb/s?
Sun, 3 Mar 2019 22:26:35 +0100, w <q5hgqp$4s5$1@node2.news.atman.pl>, Marek S
<precz@spamowi.com> napisał(-a):

Ok, a co z resztą aktywności w sieci? Np. jeśli ktoś ściąga jakiś większy soft lub ma połączenia P2P bo piracić lubi? Czy to nie przytka oglądania filmu?

P2P może przytkać, w końcu ma tendencję do wysycania łącza w całości.
Ale zawsze w programie do P2P można ustawić priorytet ruchu albo ograniczyć go.
Podałem wielkość łącza tylko dla streamingu.

Data: 2019-02-27 11:41:39
Autor: Roman Tyczka
On Wed, 27 Feb 2019 09:49:36 +0100, ń wrote:

[...]

ogarnij się

Roman Tyczka

Data: 2019-02-27 12:53:42
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?
Zmiana abonamentu, sprawdź poniżej. Dotyczy Klienta nr .......
Szanowny Kliencie,
wkrótce z jeszcze większą przyjemnością będziesz otwierać okno... przeglądarki.
Od 1 kwietnia 2019 r. podkręcimy Twój internet w programie ,,Więcej korzyści dla Ciebie".
Przygotuj się na nową prędkość aż do 300 Mb/s.
Wystarczy, że zrestartujesz swój modem (odłączysz go na chwilę od zasilania) i będziesz cieszyć się szybszym łączem.
Szybszy internet to lepszy internet
Klikasz i masz
- jeszcze szybciej pobierasz i przesyłasz duże pliki
Włącz się do gry
- przez sieć, bez uciążliwych lagów i pingów
Oglądaj online
- filmy i seriale na wielu urządzeniach, bez zacinania
Bez zakłóceń dzięki technologii światłowodowej
Ważna informacja
W UPC cały czas inwestujemy i rozwijamy się dla naszych Klientów. Nasza oferta jest coraz bogatsza i nowocześniejsza, a obsługa przyjazna i profesjonalna. Działania te podnoszą jakość usług i wymagają dodatkowych środków, dlatego od 1 kwietnia 2019 r. Twój abonament wzrośnie o 6 zł.
Jednak w UPC dajemy Ci wybór, bo teraz możesz sam zdecydować, czy chcesz korzystać z szybszego internetu. I masz na to aż 6 miesięcy.
Strony www będą jeszcze prędzej się ładować. Filmy online jeszcze płynniej się odtwarzać. A duże pliki ściągniesz w krótszym czasie.
Wierzymy, że będziesz zadowolony ze wszystkich możliwości, jakie daje szybsze połączenie. Ale jeśli nie będziesz chciał z nich dalej korzystać, możesz do nas zadzwonić: 813 811 000, w dowolnej chwili aż do 30 września 2019 r. Zwrócimy różnicę w abonamencie* za okres od 1 kwietnia 2019 r. do dnia kontaktu z nami i znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.
Już dziś wiesz, że nie chcesz korzystać z szybszego internetu? Do 31 marca 2019 r. wypełnij formularz na www.upc.pl/zmiana-uslugi. Prędkość internetu i Twój abonament pozostaną bez zmian.
Z uwagi na zmianę wysokości abonamentu możesz też wypowiedzieć Umowę Abonencką bez dodatkowych kosztów. Pisemne oświadczenie o wypowiedzeniu powinno zostać dostarczone pocztą na adres: ul. Murckowska 14c, 40-265 Katowice lub do Salonu Sprzedaży UPC najpóźniej do 1 kwietnia 2019 r. Jeśli zdecydujesz się skorzystać z tego prawa, Twoja umowa ulegnie rozwiązaniu w dniu 1 kwietnia 2019 r.
upc.pl
813 813 813
*Zwrot różnicy w abonamencie zostanie dokonany jako korekta na rachunku Klienta. Będzie on możliwy tylko dla Klientów, którzy w okresie od 1.04.2019 do dnia kontaktu z UPC nie zmienili warunków umowy lub jej nie rozwiązali.
Podana prędkość internetu to maksymalna prędkość pobierania danych. Internet światłowodowy w technologii FTTB (światłowód doprowadzony do budynku).

-- -- -
ogarnij

Data: 2019-02-27 17:24:26
Autor: ToMasz
[...]
ale to są kłamstwa lub półprawdy. ping nie zależy od prędkości łącza. Również jakość filmów nie zależy od którą z ofert wybierzesz, bo ta wolniejsza jest już kilka razy za szybka. natomiast transfer - zależy od najwolniejszego urządzenia w łancuszku internetowym. wewnątrz upc, może osiągniesz zawrotne transfery, ale z internetu, a zwłaszcza z daleka - niema gwarancji.
ToMasz

Data: 2019-02-27 17:34:19
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?
Do tego można mieć fragment sieci (lub urządzenie jak smart tv) ethernet 100 Mbps lub podobne WiFi.
Sens widzę przy rodzinach 4x500+ i każdy sobie coś ciągnie w 4k.
Upload w tej ofercie UPC chyba i tak pozostaje 10 Mbps, więc nawet do p2p tak sobie.

-- -- -
wewnątrz upc, może osiągniesz zawrotne transfery, ale z internetu, a zwłaszcza z daleka - niema gwarancji.

Data: 2019-02-27 12:03:31
Autor: marfi
Użytkownik "ń" <ku@ta.sie> napisał w wiadomości news:q55jiq$hn2$1node1.news.atman.pl...
UPC rozsyła oferty o zamianie od 1 kwietnia (no chyba nie prima aprilis) prędkości ze 150 kbps na 300 kbps.

IMO warto jeżeli będzie taniej.

--
marfi

Data: 2019-02-27 16:04:35
Autor: Myjk
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?
Wed, 27 Feb 2019 09:49:36 +0100, ń
Jesteśmy przeciętnym rodzinnym użyszkodnikiem, bez p2p i stawiania serwerów.

Ciekawe rozważania, ja pracuję w domu (przepycham sporo grafiki do
klientów) i się umiem zadowolić moimi szaleńczymi 10Mbitami DL (oraz
jeszcze bardziej szaleńczym 1Mbitem UL). :P No ale nie ukrywam że już się
nie mogę doczekać przeprowadzki gdzie w nowym domu ma być niebawem
światłowód, a póki co to chociaż LTE lepiej śmiga niż w obecnym domu
(znaczy tu w ogóle nie śmiga, nawet mam problem z połączeniami głosowymi).

--
Pozdor
Myjk

Data: 2019-02-28 09:12:26
Autor: ikov
W dniu 27.02.2019 o 09:49, ń pisze:
UPC rozsyła oferty o zamianie od 1 kwietnia (no chyba nie prima aprilis) prędkości ze 150 kbps na 300 kbps.

W pierwszym momencie myślałem, że to post w stylu 20 years challenge, tylko później to HD i streaming nie pasowało.

Swoją drogą, mam 100Mbps i mimo dość intensywnego używania pecet/laptop/smartfony/tablety/osmc na malinie/tv z netii z neta równocześnie z netflixem w UHD praktycznie nie ma lagów, a zysk z większej prędkości tylko przy pobieraniu, no nie wiem, obrazu gry ze steama - ale to różnica kilku-kilkunastu minut a nie weekendu więcej. A przeskok ze 100 do każdej większej liczby to zazwyczaj wymagana jest zmiana sprzętu na gigabitowy.

Data: 2019-03-04 15:37:56
Autor: Poldek
W dniu 2019-02-27 o 09:49, ń pisze:
[...]

Zmieniłem UPC 150 na UPC 300 i było dobrze, jest jeszcze odrobinę lepiej. Te 6 zł/mies. bez znaczenia. Jeżeli nie korzystasz, to nie warto. Jeżeli spędzasz kilka godzin dziennie klikając po internecie, to warto.

Data: 2019-03-04 17:27:39
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?
A upload pozostaje na 10 Mbps?

-- -- -
Zmieniłem UPC 150 na UPC 300 i było dobrze, jest jeszcze odrobinę lepiej.

Data: 2019-03-04 22:21:12
Autor: Marek S
W dniu 2019-03-04 o 17:27, ń pisze:
A upload pozostaje na 10 Mbps?

O takie sprawy pytaj UPC. Ja przy 300M miałem 30M uploadu. Obecnie przy 600M mam go 60M.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2019-03-05 07:52:34
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?
Miałem oryginalnie abo UPC 60/10 i dostałem kilka miesięcy temu promo 150 bez zmiany umowy, upload pozostał na dawnych 10.
Wg strony:
http://m.speedtest.pl
przed chwilą mam 148/10 czyli się zgadza.:
Ile masz wg tej strony?

-- -- -
Zmieniłem UPC 150 na UPC 300 i było dobrze, jest jeszcze odrobinę lepiej.

Data: 2019-03-07 07:53:54
Autor: Poldek
W dniu 2019-03-05 o 07:52, ń pisze:

Miałem oryginalnie abo UPC 60/10 i dostałem kilka miesięcy temu promo 150 bez zmiany umowy, upload pozostał na dawnych 10.

Przy UPC FP 60 upload jest 6.

Data: 2019-03-07 09:13:01
Autor: ń
[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?
Moja umowa na 60/10 była w jakimś innym pakiecie promocyjnym z tel. tańsza od FP 60/6.

-- -- -
Przy UPC FP 60 upload jest 6.

[OT] Czy warto zmieniac internet 150 kb/s na 300 kb/s?