Czy właściciel drogi publicznej może wprowadzać własne zasady ruchu drogowego?

Data: 2011-07-03 00:00:33
Autor:
Czy właściciel drogi publicznej może wprowadzać własne zasady ruchu drogowego?
Czy właściciel drogi publicznej może na niej wprowadzać własne zasady ruchu drogowego? Pytanie to nasunęło mi się po zapoznaniu ze stroną http://www.autostrada-a2.pl/pl/bezpieczenstwo/zasady-ruchu.html Zgodnie z informacją dotyczącą prędkości na autostradzie A2 minimalna wynosi 40km/h: "minimalna prędkość - 40 km/h". Czy takie dodatkowe ograniczenie, nie mające podstaw w kodeksie drogowym, można wprowdzić? Moim zdanie nie. Gdyby miał takie prawo to mógłby też np. ruch lewostronny zrobić :) Co o tym myślicie?

PS. Chodzi mi tylko o aspekt prawny tego zagadnienia. Wiem, że autostradą nie jeździ się 30km/h, choć w Austrii w Alpach jechałem kiedyś podczas ulewy jeszcze wolniej, podobnie jak inni kierowcy. Ale takie chwilowe warunki były.

Data: 2011-07-03 00:19:05
Autor: Tomasz Pyra
W dniu 2011-07-03 00:00, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl pisze:
[...]

Rozporządzenie o znakach i sygnałach wprowadza znak C-14 określający prędkość minimalną.
I w tej formie można ustanowić na drodze taką prędkość.

Natomiast strona "zasady ruchu" raczej ma na celu nie tyle formalne ograniczanie zasad, co po prostu jest zbiorem jakiś reguł-zaleceń.

Data: 2011-07-03 23:09:15
Autor:
[...]

Zgadza się. Ale tu wychodzi, że nie chodzi o znak tylko o regułę dla całej autostrady. Co do samego znaku to spotykałem się z nim, ale dotyczyło to lewego pasa ruchu na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku.

Natomiast strona "zasady ruchu" raczej ma na celu nie tyle formalne ograniczanie zasad, co po prostu jest zbiorem jakiś reguł-zaleceń.

Mimo wszystko takie zalecenie jest co najmniej dziwne.

Data: 2011-07-03 01:00:27
Autor: Andrzej Lawa
W dniu 03.07.2011 00:00, sympatyczna_poczta_a@amorki.pl pisze:
[...]

Zapoznaj się łaskawie z ustawą "prawo o ruchu drogowym", w szczególności fragmentem definiującym, czym jet autostrada.

Inna sprawa, że tę stronę tworzył ktoś niezbyt przytomny, bo - delikatnie mówiąc - jest tam bełkot np. ta piękna brednia, że po autostradzie wolno poruszać się tylko samochodom i motocyklom, ale nie wolno jednośladom (motocykle to zasadniczo jednoślady, nie wszystkie rowery są jednośladowe, a niektórymi quadami można jeździć po autostradzie, choć zasadniczo nie są ani samochodami, ani motocyklami).

Data: 2011-07-03 23:04:17
Autor:
Czy właściciel drogi publicznej może wprowadzać własne zasady ruchu drogowego?
Zapoznaj się łaskawie z ustawą "prawo o ruchu drogowym", w szczególności fragmentem definiującym, czym jet autostrada.

Znam tą definicję. Nie zmieniła się od bardzo dawna. Mam jednak wrazenie, że ty jej nie znasz :) Punkt ten nic nie mówi o prędkości minimalnej, a jedynie o tym, że poruszające się pojazdy muszą potrafić osiągać 40kh/h.

[...]

Tego nie wyłapałem :) Ale czytałem tylko po łebkach, z nudów.

Data: 2011-07-03 01:39:27
Autor: miodu
On 3 Lip, 02:22, "pmlb" <b...@dresu.pl> wrote:
<sympatyczna_poczt...@amorki.pl> wrote in message

> Czy w a ciciel drogi publicznej mo e na niej wprowadza w asne zasady
> ruchu drogowego? Pytanie to nasun o mi si po zapoznaniu ze stron
>http://www.autostrada-a2.pl/pl/bezpieczenstwo/zasady-ruchu.htmlZgodnie z
> informacj dotycz c pr dko ci na autostradzie A2 minimalna wynosi 40km/h:
> "minimalna pr dko - 40 km/h". Czy takie dodatkowe ograniczenie, nie
> maj ce podstaw w kodeksie drogowym, mo na wprowdzi ? Moim zdanie nie.
> Gdyby mia takie prawo to m g by te np. ruch lewostronny zrobi :) Co o
> tym my licie?

Kodeks drogowy jest ostatni w kolejce do decydowania o ruchu na drodze
publiczej.
Pierwszy i najwazniejszy to osoba kierujaca ruchem, i na autosrtadzie tez
moze wymoc lewostronny ruch.
Potem sa znaki pionowe, a wiec np. te z ograniczeniem do 40km/h po nich ida
znaki poziome, czyli to co narysowane/napisane na ulicy i na koniec jest
kodeks drogowy. Ale pewnie teraz w Polsce jest wszystko na odwroty i
najwazniejsza jest umowa znaczykodeks\;0

Ale opisz mnie błagam!

Data: 2011-07-03 14:24:09
Autor: emeryt
Pytanie poboczne - Czy właściciel drogi publicznej może wprowadzać własne zasady ruchu drogowego?
[...]

definicja C14
"Znak C-14 " prędkość minimalna " oznacza, że kierujący, przy zachowaniu ograniczeń prędkości
wynikających z przepisów szczegółowych, obowiązany jest jechać z prędkością nie mniejszą niż
określona na znaku liczbą kilometrów na godzinę, chyba że warunki ruchu lub jego bezpieczeństwo
wymagają zmniejszenia prędkości"

Rozmumiem co oznaczać mogą warunki bezpieczeństwa (oblodzenie, deszcz bla bla bla) ale...

Czy gdzieś jest to zdefiniiowane - jakie warunki można uznać za bezpieczne a jakie nie?

Czy można dostać mandat za jazdę z prędkością poniżej nakazu - chyba tak skoro istnieją
takowe znaki?
Jeżeli tak to co jeżeli mamy sprzeczne zdanie w stosunku do policji, która nas zatrzymała
odnośnie bezpieczeństwa na drodze?

Wiem, że trzeba tu zachować rozsądek, ale czysto teoretycznie jak to wygląda z punktu
widzenia prawa?
Proszę o nierozpatrywanie apektu praktycznego pytania, ponieważ sam osobiście nie słyszałem
wśród znajomych o otrzymaniu mandatu za jazdę poniżej nakazanej prędkości - pewnie nikt nie
jechał nigdy poniżej tej prędkości :-).

Pozdrawiam
Emeryt

Czy właściciel drogi publicznej może wprowadzać własne zasady ruchu drogowego?