Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże mój problem?

Data: 2018-06-29 22:06:13
Autor: JaNus
Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże mój problem?
Uwaga, crospost.

The problem is...
   -- są dwa budynki oddalone o /circa/ 125 metrów. W pierwszym stoi
FunBoX-2, karmi treścią najbliższe PC-ty i smartfony. A potem są dwie
ściany, następnie spora przestrzeń, a po tych metrach jest domek
myśliwski. Prąd do niego dochodzi z pierwszego budynku. Jak, najtańszym
kosztem, zapewnić internet w tym drugim budynku?

Repeater? jaki? Z anteną kierunkową? A czy to wystarczy aby jakiś laptok
"chwycił sygnał", i to w te, i nazad? Czy w tym domku musi być jakiś
"punkt pośredniczący", aby nie trzeba było do smartfona podpinać...
anteny Wi-Fi?

Czy może puścić sygnał netowy kablem 230V?
Jakich rozwiązań należy wziąć pod uwagę? No i jaką kasę na to
przygotować...

Data: 2018-06-29 23:02:25
Autor: Adam
Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże m Ăłj problem?
W dniu 2018-06-29 o 22:06, JaNus pisze:
[...]

Ja bym postawił normalny most pomiędzy budynkami oraz AP w myśliwskim. Tyle, że Tobie zależy na kosztach.
Może wystarczy dobra antena sektorowa albo panelowa na głównym budynku? Tyle, że dobra to też koszt. Antenami sektorowymi swego czasu naświetlałem zakład produkcyjny. Skuteczna odległość odbioru (ale jeszcze na 802.11b) dla urządzeń mobilnych wynosiła kilkaset metrów.

Najlepiej było by puścić skrętkę, tylko przy tej odległości musi (?) być repeater. Światełko teraz tanie jest, ale musiał byś mieć osprzęt z SFP - też koszty.

PLC nigdy nie instalowałem, więc się nie wypowiem.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-06-30 07:08:29
Autor: sirapacz
[...]

Ale laptop dalej będzie walił dookólnie (chyba, że to było nawiązanie do mostu). Widzieć będzie silny sygnał ale działać ędzie słabo.

Najlepiej było by puścić skrętkę, tylko przy tej odległości musi (?) być

nie musi, ale w budynku będzie musiał kable dość oszczędnie prowadzić bo - niestety nie pamiętam - praktyczna odległość przeze mnie zmierzona to było podaj 150m
Ponad 100m gwarancji nikt nie da.
NIE WOLNO używać kabli aluminiowych miedziowanych jakie teraz są na rynku.

repeater. Światełko teraz tanie jest, ale musiał byś mieć osprzęt z SFP - też koszty.
światłowód jest tani, ale osprzęt do niego (w tym spawanie) nie.

PLC nigdy nie instalowałem, więc się nie wypowiem.

Ja raz. Na dystansie kilkudziesięciu metrów kilka kilkanaście megabitów (jakieś tanie urządzenia TPLINKa). Działa ogólnie słabo. Dystans jest dość ważny no i musi być ta sama faza.

Data: 2018-06-30 13:08:47
Autor: Adam
W dniu 2018-06-30 o 07:08, sirapacz pisze:

[...]

Nie, gdyż skuteczność anteny kierunkowej, to nie tylko nadawanie, ale i odbiór.
Analogia: gołą żarówkę świecącą w dużej odległości można przeoczyć, ale patrząc przez lornetkę lepiej ją widać.

[...]

W parametrach podaje się odległość nieco ponad 100 metrów.
Ale jest pewna tolerancja. I tu wchodzi paradoks: im gorsze karty (w sensie producenta), tym bardziej tolerancyjne - więc można zestawić połączenie na większą odległość.

Tutaj:
https://zapodaj.net/a8f9d5de8bd69.jpg.html
wrzuciłem przykład pomiaru, który nie przeszedł. To jest karta pomiaru jednej z kilkudziesięciu par u klienta. Kilka było takich trefnych.
Nie pamiętam, czy to ta para, czy inna (minęło prawie 10 lat), ale na niektórych z takich par "kiepskie" karty sieciowe działały.
A że na 100 pakietów tak ze 70 jest powtórzonych, to klient w zasadzie nie zauważa.
Dziwi się później, że po prawidłowym zaszyciu kabli nagle drukarki sieciowe już się nie buntują, że program handlowy się nie przewraca, że zdalne terminale przestały zrywać.

repeater. Światełko teraz tanie jest, ale musiał byś mieć osprzęt z SFP - też koszty.
światłowód jest tani, ale osprzęt do niego (w tym spawanie) nie.

Czasem używane switche SFC można kupić "na kilogramy". Można też kupić gotowe światełko w odpowiedniej długości. Ale w przypadku JaNusa to byłby chyba przerost formy nad treścią ;)

[...]

Jeśli tylko do "przeglądanie" Internetu, to może by stykło. Jak strumieniowanie to może być na granicy wydolności.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-06-29 23:35:30
Autor: ToMasz
W dniu 29.06.2018 o 22:06, JaNus pisze:
[...]

weź zrób partyzantekę na pół godziny. pociągnij fizycznie tego funboxa do okna pierwszego budynku, a z smartfonem stań przy drugim budynku. jak zadziała w zadowalający sposób - możesz próbować ze sprzętem wifi. jak nie zadziała - tylko jakiś kabel.
ToMasz

Data: 2018-06-30 12:31:06
Autor: HF5BS

Użytkownik "ToMasz" <tomasz@poczta.fm.com.pl> napisał w wiadomości news:ph68n8$lnc$1dont-email.me...
[...]

Po tym, jak Tepsa wypuściła Livebox-a, to ja bym od razu robił kabel. (tragiczny zasięg, a i przepływność chyba taka sobie)
U siebie mam inaczej, modem UPC ConnectBox (Compal) ma znakomity zasięg, na działkach, ponad 300 m od okna, byłem w stanie zalogować się, połączyć i korzystać, ze swego sygnału. Mimo braku ANT zewnętrznej, nawet gniazda na to nie ma, spokojnie np. oglądam YT na swoim sygnale i UPC Wi-Free.
Może po prostu, dobry router WiFi, kabelkiem z FunBox-a, przy oknie i jadziem, powinno zatrybić, zwłaszcza, gdy w okolicy nie fruwa za wiele obcych sygnałów i zakłóceń. ANT zewnętrzne, o ile możliwe, zdecydowanie wskazane, ale bym powiedział, niezbyt kierunkowe, by ograniczyć wpływ wiatru.
Dwie sieci nie powinny chyba sobie nazbyt przeszkadzać, FunBox na dom i podwórko, a router na dalszy zasięg...?

--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.

Data: 2018-06-30 13:18:10
Autor: ToMasz
W dniu 30.06.2018 o 12:31, HF5BS pisze:

[...]

ja właśnie sprawdzałem łączność wifi pomiędzy 2 telefonami 100 kroków działa, mimo że telefony mają antenki wifi bardzo słabe. więc koledze zaproponowałbym kupno starego tplinka, którego podłączy do liveboxa kabelkiem, załączy w nim wifi i wyłączy dhcp. tp linka na ścianę zewnętrzną, pod dach i już jest sygnał wifi dość mocny na podwórku. cena - ok 15zł-25zł. jeśli w drugim budynku dalej będzie za słaby sygnał, to trzeba kupić albo repeater wifi (8 usd) albo kolejny router wifi z olxsa, który będzie robił za repeater, albo most.
ToMasz

Data: 2018-06-30 00:25:05
Autor: Marcin Debowski
On 2018-06-29, JaNus <bez@adresu> wrote:
Uwaga, crospost.

[...]

Z mojego doświadczenia repeatery g. dają. Owszem, sygnał będzie świetny, ale już transmisja danych najcześciej o kant. d.
Czy może puścić sygnał netowy kablem 230V?

Sieciowe adaptery potrafią dzialać dobrze, ale są bardzo zalezne od jakości kabli i ich otoczenia. Musiałbyś od kogoś pożyczyć parkę i potestować.

Jakich rozwiązań należy wziąć pod uwagę? No i jaką kasę na to
przygotować...

A jaka konkretnie odległość? --
Marcin

Data: 2018-06-30 00:37:04
Autor: Marcin Debowski
On 2018-06-30, Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com> wrote:
Jakich rozwiązań należy wziąć pod uwagę? No i jaką kasę na to
przygotować...

A jaka konkretnie odległość?

Sorry, umknęło mi 125m. To albo most wifi albo światłowód. To ostatnie, Z konwerterami, wgładkami SFP i kablem powinieneś się zmieścić w 500-800zł. Normalnie poleciłbym zwykły kabel, ale z tak długimi, doświadczenia nie mam, a zdaje się 100m to limit. Można co prawda rozważyć PoE i zakopoanie gdzieś po środku switcha, ale też nie wiem czy to się sprawdzi.

--
Marcin

Data: 2018-06-30 13:27:20
Autor: Uncle Pete
Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże m Ăłj problem?
Z mojego doświadczenia repeatery g. dają. Owszem, sygnał będzie świetny,
ale już transmisja danych najcześciej o kant. d.

No nie wiem, mam repeater TP-link WA-830RE na działce, który uczestniczy w rozprowadzaniu Internetu (z routera + modem LTE) do dalszego zakątka i owszem, sam sposób transmisji obniża maksymalną prędkość o połowę, ale spokojnie oglądam Youtuba w Full HD. Zależy chyba od tego, jakiej maksymalnej prędkości potrzebujesz.

Data: 2018-06-30 11:38:40
Autor: Marcin Debowski
On 2018-06-30, Uncle Pete <433koz@gmail.com> wrote:
[...]

Myślę, że zalezy głównie ile tego sygnału zostało aby coś z nim zrobić. W większości sytuacji z jakimi miałem do czynienia, za dużo tego nie było a nie dawało się zoptymalizować odległości, w której ten repeater należałoby umieścić. Jeśli w opisanym u wątkotwórcy układzie, przy tym domku myśliwskim będzie słaby sygnał to nie sądze aby repeater umieszczony w tym domku coś pomógł bo jak? --
Marcin

Data: 2018-06-30 15:17:50
Autor: Adam
On 2018-06-30, Uncle Pete <433koz@gmail.com> wrote:
[...]

Może Ty mylisz urządzenia albo funkcje, lub po prostu spotkałeś sprzęt nieprawidłowo ustawiony?
Bywały jakieś g.warte urządzenia z repetycją na jednej jedynej antence. Wtedy dużo czasu tracił transceiver na przełączanie kierunku.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-06-30 23:56:50
Autor: Marcin Debowski
On 2018-06-30, Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:
On 2018-06-30, Uncle Pete <433koz@gmail.com> wrote:
[...]

No ale jak, nie zależy od sygnału? Musi mieć wystarczający sygnał aby to działało. Cudów nie ma. Teraz czym się to może różnic, to np. czułość.

Bywały jakieś g.warte urządzenia z repetycją na jednej jedynej antence. Wtedy dużo czasu tracił transceiver na przełączanie kierunku.

Miałem jakieś 2 TPlinki i Aztecha. Wyższa półka to to na pewno nie była, ale pewnie był to standard.

Zresztą teraz w chałupie też mam wk. sytuacje bo mam sieć w oparciu o 2 AP Unifi, raczej dobry sprzęt, w dodatku AP LR. 10m i 2 ściany pomiędzy, a jeden AP ma w dodatku proste ale zawsze anteny kierunkowe. I też co chwila "most" siada.

--
Marcin

Data: 2018-06-30 10:52:11
Autor: Bartolomeo
[...]

Most Wi-fi na 5Ghz, poszukaj na Alle jakiś używanych Mikrotików, w 150zł z całym osprzętem się zmieścisz. Jak chcesz na nowych zrobić to szykuj około 300zł.

Data: 2018-06-30 12:23:52
Autor: ToMasz
W dniu 30.06.2018 o 10:52, Bartolomeo pisze:
[...]

ale jeśli postawi tplinka z olx na jednej i drugiej scianie a będą się widziały, to całość ogarnie w 50zł maks
mało tego, jak całość to jego teren, łatwiej będzie pociągnąć zasilanie do rpeatera po środku, niż lan z jakimś urządzeniem po środku

ToMasz

Data: 2018-06-30 17:46:28
Autor: Bartolomeo
W dniu 2018-06-30 o 12:23, ToMasz pisze:

mało tego, jak całość to jego teren, łatwiej będzie pociągnąć zasilanie do rpeatera po środku, niż lan z jakimś urządzeniem po środku

Mostu (bridge) się nie stawia pośrodku tylko na dwóch końcach.

Data: 2018-06-30 13:34:05
Autor: Uncle Pete
Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże m Ăłj problem?
Most Wi-fi na 5Ghz, poszukaj na Alle jakiś używanych Mikrotików, w 150zł z całym osprzętem się zmieścisz. Jak chcesz na nowych zrobić to szykuj około 300zł.

Ale po co na 5 GHz? Ma mniejszy zasięg, chyba że pasmo 2,4 GHz jest zapchane.

Data: 2018-06-30 15:19:42
Autor: Adam
W dniu 2018-06-30 o 13:34, Uncle Pete pisze:
[...]

Zgadza się.
Ogólna zasada: mniejsza częstotliwość = większy zasięg.
Na minus: strefa Fresnela.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-06-30 17:55:04
Autor: Bartolomeo
[...]

Naprawdę mniejszy zasięg? Chyba w budynku. Na wolnej przestrzeni niekoniecznie. To dlatego lokalni providerzy używają wyłącznie 5Ghz do budowy przęseł a 2,4Ghz tylko u klienta.

Po pierwsze primo - na 5GHz urządzenia mają większe moce nadawania
Po drugie primo, z dwóch anten o takich samych wymiarach fizycznych gdzie jedna jest na 2,4Ghz a druga na 5GHz ta na wyższą częstotliwość ma większy zyska.
Po trzecie primo, w paśmie 5GHz jest wciąż mniej zakłóceń niż na 2,4GHz
A po czwarte - 125m zasięgu, jaki wątkotwórca chce uzyskać to śmiesznie mało. Na 5GHz można budować linki na wiele kilometrów.

Data: 2018-06-30 18:34:55
Autor: J.F.
Dnia Sat, 30 Jun 2018 17:55:04 +0200, Bartolomeo napisał(a):
[...]

Wiekszy zysk, ale i wieksza kierunkowosc (bo to to samo).
Wiec jesli na link sie nadaja, to na klienta niekoniecznie.

J.

Data: 2018-07-01 00:11:53
Autor: Smok Eustachy
Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże m Ăłj problem?
W dniu 30.06.2018 o 18:34, J.F. pisze:
/.../
Wiekszy zysk, ale i wieksza kierunkowosc (bo to to samo).
Wiec jesli na link sie nadaja, to na klienta niekoniecznie.

No to most i w myśliwskim switch WiFi nie?

Data: 2018-07-01 01:10:30
Autor: Adam
W dniu 2018-07-01 o 00:11, Smok Eustachy pisze:
[...]

Nie switch WiFi (bo to co innego) tylko access point, który dopinasz do tego APClienta czy co tam masz w charakterze mostu.

Albo jakiś router robiący za access point.
Ewentualnie router z wejściem LAN.
Może być też router z wyłączonym całym "przodem", czyli bez NAT, DHCP, V-Lanów itd, robiący tylko za nadajnik WiFi - wtedy kabel lan od APC wpinasz w wyjście LAN - ale nie każde urządzenie tak potrafi.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-07-01 23:50:31
Autor: Smok Eustachy
Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże m Ăłj problem?
W dniu 01.07.2018 o 01:10, Adam pisze:
/.../
Może być też router z wyłączonym całym "przodem", czyli bez NAT, DHCP, V-Lanów itd, robiący tylko za nadajnik WiFi - wtedy kabel lan od APC wpinasz w wyjście LAN - ale nie każde urządzenie tak potrafi.

I w tym znaczeniu użyłem słowa słicz. Najlepiej 2 anteny kierunkowe. O.

Data: 2018-07-02 14:51:12
Autor: JaNus
W dniu 2018-07-01 o 01:10, Adam pisze:
[...]

Po otrzymaniu tak dużej ilości ciekawych, i ważnych porad, dochodzę do
wniosku, że ,,ucieszyły by" mnie rozwiązania następujące:
1. Machnąć ręką na to, że mam już net w większym budynku, a w tym
myśliwskim zainstalować ruter ,,karmiący się" treściami via LTE, i
rozprowadzający sygnał Wi-Fi.
2. Kabel sygnałowy wykluczam!
3. Natomiast za niezłe uznam puszczenie sygnału po kablu 230V, lecz
wymagania wtedy są takie, by:
a) Pierwszy punkt brał sygnał z FunBoxa nie po sznurku, lecz via Wi-Fi,
bo odległość jest z 15 metrów, więc wolałbym uniknąć kładzenia między
nimi kabla. Acz całkiem tego nie wykluczam, o ile inne parametry (np.
cena) będą zachęcające
b) Zaś drugi koniec, skrzynka-odbiornik, *nie* wymagała podpięcia
urządzenia (kompa) kablem, lecz ,,rozgłaszała" sygnał Wi-Fi. Czemu? Bo
mają z niego, prócz laptoka, móc skorzystać też i telefony.
4. Ewentualnie niemal tak samo jak w punkcie 3.b -- ale przez (jeśli
dobrze chwytam znaczenie) ,,most". Czyli z FunBoxa kabelkiem do 1-szej
skrzynki, wyposażonej w antenę kierunkową, następnie przez eter do
drugiej skrzynki, w domku, też (chyba?) z anteną kierunkową, a ona
,,nadaje" jako ruter Wi-Fi, do smartfonów.
No i pytanie wówczas brzmi, jak wyglądać będą koszty:
a) Instalacji
b) Użytkowania. Tzn. jak się mieć będzie opcja z punktu 1, do reszty. Za
kupno sprzętu, i (opcja 1) koszty abonamentu, przy założeniu dość
rozrzutnego korzystania z gigabajtów.
A pytanie dodatkowe to: jak dane rozwiązania nazywają się w języku
specjalistycznym? (żebym umiał wytłumaczyć w sklepie). Czy ktoś o
znikomej wiedzy z danej pod-specjalizacji, jak ja -- da radę samemu to
zainstalować, i (co czasem trudniejsze) skonfigurować?

Data: 2018-07-02 21:28:55
Autor: ToMasz
[...]
routerGSM-WIFI, nie koniecznie lte (bo w praktyce G3 "g4" i lte mają tą samą prędkośc pomiędzy 10-25 mega) kosztuje 50-100zł. sam transfer da się uzyskać tanio na promocjach, (np FM 50 giga na 6 miesiecy) a potem kupować od 10-17zł na miesiąc
3.    Natomiast za niezłe uznam puszczenie sygnału po kablu 230V, lecz
wymagania wtedy są takie, by:
a)    Pierwszy punkt brał sygnał z FunBoxa nie po sznurku, lecz via Wi-Fi,
drogo
[...]
też drogo, ale zgadywałem ze tak będzie.

> [...]
,,nadaje" jako ruter Wi-Fi, do smartfonów.
> No i pytanie wówczas brzmi, jak wyglądać będą koszty:
moim zdaniem, koszt będzie taki sam lub podobny, jak w przypadku ciągnięcia internetu przez kabel 230V, z tym ze _nie będzie_ kosztów urządzeń które puszczą internet do kabla elektrycznego. Inaczej to samo. sądzę, (na 99%) że obydwa urządzenia wifi o których mowa w punkcie 3, będą się "widziały" i nawiążą ze sobą łączność. spróbuj tak jak pisałem w pierwszym emailu - nic Cię to nie kosztuje a dowiesz się czy tak się da.

A pytanie dodatkowe to: jak dane rozwiązania nazywają się w języku
specjalistycznym?
wszystko zależy co i jak ma działać. ja mam "most" na routerze netis za 25zł. wiem że jakieś popularne tplinki potrafiły zrobić most, ale tylko międzi sobą, między dokładnie takimi samymi modelami tp linka.
ale _dla Ciebie_ dokładnie taką samą funkcjonalność zapewni repeater wifi. czyli jeśli masz sieć wifi "JaNus", to repater da Ci sieć JaNus_01 o większym zasięgu(albo lepiej usytuowanym zasiegu) a kolejny repeater w domuku myśliwiskim siec JaNus_02. To tak w maksymalnie dużym uproszczeniu.  takie urządzenie kosztuje od 7-10 usd, albo 50zł w Polsce. każdy stary telefon z andoidem i odpowiednim programem to potrafi, ale telefony mają słabe antenki wifi

znikomej wiedzy z danej pod-specjalizacji, jak ja -- da radę samemu to
zainstalować, i (co czasem trudniejsze) skonfigurować?

tego nie wiem. z pewnym samozaparciem i użyciem gooogli i w długim czasie - tak. ale jak masz nadzieje zrobić to od strzału w 15 minut - możesz nie dać rady
ToMasz

Data: 2018-07-02 22:25:30
Autor: JaNus
W dniu 2018-07-02 o 21:28, ToMasz pisze:
routerGSM-WIFI, nie koniecznie lte (bo w praktyce G3 "g4" i lte mają
tą samą prędkośc pomiędzy 10-25 mega)

Dzięki za informację, chyba na to właśnie się zdecyduję.

Dziękuję też i pozostałym poradowiczom! Bardzoście mi temat rozjaśnili.

Data: 2018-07-03 17:59:38
Autor: Uncle Pete
[...]

U mnie tak tylko w teorii. W praktyce w wielu miejscach G3 (HSPA) ledwo zipie, bo chyba użytkowników jest za dużo, LTE zaś chodzi od dobrze do bardzo dobrze. Należałoby sprawdzić na miejscu.

Data: 2018-06-30 13:31:50
Autor: Uncle Pete
[...]

Repeater co do zasady powinien znajdować się tam, gdzie potrafi złapać wystarczająco mocny sygnał od routera, często to jest gdzieś pośrodku miedzy routerem a odbiorcą. Nie zawsze to miejsce jest wygodne.

Czy może puścić sygnał netowy kablem 230V?

Jak na tej samej fazie to jest duża szansa, że zadziała dobrze. I od tego bym zaczął - kup w necie do przetestowania, zawsze możesz zwrócić.

Piotr

Czy wzmacniacz-repeater-wifi rozwiąże mój problem?